Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
22.8.2017 12:45 - Tarfill
Pokud by šlo o tohle co řikáš, Xyeli, to by se dalo snadno obejít tím, že jednoduše postneš nějaký text úmyslně na užší veřejnost jako draft, aby se k tomu mohl kdekdo vyjádřit. Kdyby tohle někdo chtěl, bude úplně jedno, že je tento text s jedním typem draka nechtěně smazán...
22.8.2017 13:17 - Aegnor
Ne, York naráží na to, že na tyhle věci reagují většinou tak cca 4 stejný lidi a chtělo by to, aby se vyjádřilo třeba dvacet, třicet lidí, ať mají autoři lepší představu. :-)
22.8.2017 13:30 - wlkeR
York píše:
(wlkeR ten svůj bohužel smazal)

Doprčic... Tak já jsem chtěl upravit jeden příspěvek a pos*al jsem jinej. Kterej tam teď byl dvakrát. Nonic, na textu jsem od včerejška nestih pracovat, tak jsem ho tam prostě nakopíroval zpátky. Pokud to chce někdo vidět, je to příspěvek 302.

Tak. Když se celá tahle iniciativa nastartovala, ozvalo se velký množství lidí, že bude dělat fluff. Od slov k činům se dostal celkem zlomek, a zatímco moje práce měla být to především editovat a dát tomu tu jednotnou fasádu, která se tu občas zmíní, nakonec to vypadá, že to budu muset autorovat z velké části sám, pokud se něco nezmění.

Nahrát nějaký prvotiny sem je tak něco jako se bavit proskakováním gilotinou v provozu. Jak už to tak bývá, nejaktivnější uživatelé fór rádi řeknou svůj názor, a zdejší standardy jsou prostě vytuněné profesionálními díly všeho druhu, co si budeme povídat. Často to bolí. Ale je to k dobru věci a mně to dost pomáhá. Prostě vím, že prvních X draftů stojí za houby a bez zpětný vazby, ať už je jakkoli brutální, se pilujou jen těžko.

Ale ta zmínka o množství je taky hřebíček na hlavičku. Třeba jako s tim nedostatkem/přebytkem informací k boji. Mám dva názory stojící proti sobě a to znamená buď že je to 50/50, nebo je jeden statistická odchylka. Ale určete z takovýho minima vzorků, který je který :(
22.8.2017 13:35 - Aegnor
A teda, co se týče mě, tak se mi ten popis draka docela dost líbí. Po přečtení tuším, jak bych ho asi tak využil ve hře, co by se okolo něj dalo postavit za příběh atd. Je tam teda pár stylistických drobností, ale ty už někdo vypíchnul.
22.8.2017 13:45 - York
Aegnor píše:
Ne, York naráží na to, že na tyhle věci reagují většinou tak cca 4 stejný lidi a chtělo by to, aby se vyjádřilo třeba dvacet, třicet lidí, ať mají autoři lepší představu. :-)


Přesně tak. Kdo hrajete DnD, pište a komentujte. JaD vznikají hlavně pro vás a navíc svým názorem (podloženým tím, že tu hru opravdu hrajete) pomůžete tomu, aby to pak bylo co nejlepší i pro ostatní.
22.8.2017 15:03 - Xyel
wlkeR píše:
Bouřkoví draci jsou nejnebezpečnější ze všech vznešených draků. Nejsou nejrychlejší ani nejsilnější; strašlivé protivníky z nich činí jejich nevyzpytatelnost.
Jedinou konstantou v existenci bouřkového draka je marnivost. Jeho tělo mívá mohutný trup a krátké končetiny s šupinami vždy o jeden odstín nebesky blankytnějšími či bouřkově šedivějšími než má zrovna obloha. V obvykle krátké hlavě žhnou malá bílá očka jako neposedné kulové blesky, které se neustále pohybují, a to nezávisle na sobě. Zbytek podoby se plynule mění s drakovou náladou a momentálním ideálem nejvyšší krásy, tedy každým okamžikem. Drak se neustále v něčem zhlíží, ať už v zrcadle, či úžasem rozšířených očích nižších tvorů. Slova chvály jsou hudbou v jeho uších, a kdo nezpívá, není hoden života.

První část odstavce mi nesedí na tu druhou - buď je extrémně nebezpečný nebo je marnivý a tak mu stačí polichotit a zazpívat. Pak mám trochu problém s měněním podoby - tohle zní jako že bude mít velmi silné polymorphovací schopnosti - má je? Nebo dělá iluze, jak pak budou fungovat pravidlově? Zároveň, jako DM neumím zahrát bytost, která vypadá každou chvíli jinak, takže po tomto odstavci bych ho přestal číst a zaškatulkoval si ho do kategorie "nepoužitelné".
Doporučení - vyhodit měnění podob. Je to drak, má hezky napsaný popis draka, nevidím důvod aby se měnil na červenou karkůlku protože mu zrovna příjde cool mít červený pláštík.

wlkeR píše:
Mlha a zrcadla. Bouřkový drak nikdy nejedná přímo. Jeho cesty jsou nevyzpytatelné, tím spíš, že dobrá polovina z nich jsou pouhé iluze. Prvních několik setkání s drakem může skončit zjištěním, že celou dobu šlo o pouhý přelud. Skutečnost je ovšem mnohem záludnější: iluze bouřkového draka jsou tak dokonalými kopiemi jeho osobnosti, že až na obsah hmoty jde o jednu a tu samou bytost.

Super odstavec, říká mi jak ho mám hrát.
wlkeR píše:
Pokud se drak dostane do konfliktu řešitelného jenom násilím, útočí z dálky svým dechem. Mezi jednotlivými blesky se skrývá ve svém doupěti, mezi oblaky či dokonce pod zemí nebo vodou. Nablízko bojuje jen ve zcela krajních případech, ale i tehdy je mocným protivníkem, často podpořeným ke všemu odhodlanými poddanými.

Takže... vyletí z doupěte, šlehne blesk, zaletí zpátky a opakuje od kroku jedna? To nezní moc dobře. Z dostavce bych vyhodil tu část o doupěti, ale dopsal že vidí skrze zrcadla ve svém panství a umí z nich šlehat blesky, takže své iluze brání blesky šlehajícími z jeho zrcadel a do schopností tomu dal staty.
wlkeR píše:
Nic jsi a v nic se obrátíš. Iluzí je v pojetí bouřkového draka cokoli, včetně očividné pravdy. Jediným nezpochybnitelným faktem je drakova vlastní dokonalost. Drakovi následovníci jsou často ryzí fanatici lpějící na každém jeho slově a plnící příkazy do posledního písmene. Věří, že jejich smrtelná těla jsou pouze hmotnými odrazy jejich skutečného já, ba dokonce vězeními svazujícími je v pouhých třech rozměrech a času. Neváhají tedy položit své životy v naději, že jejich oproštěné vědomí splyne s drakem samotným.

Tohle vypadá jako pile of horseshit. Následovníci by mi dávali smysl ve stylu, že drak má své panství, jehož poddaní mu nosí žrádlo, shání mu zrcadla, leští mu zrcadla stávající a pochlebují mu. On je za to výměnou chrání. Jeho panství to dává i styl – bude tam hromada zdrcadel, ze kterých drak kouká, vytváří iluze, hází blesky a skrze které ho následovníci uctívají.

wlkeR píše:
Labyrint světa. Doupata bouřkových draků jsou rozlehlá zrcadlová bludiště doplněná iluzemi vytvářejícími dojem nekonečné krajiny. Všechna zrcadla vně hlavní síně jsou pokřivená a často očarovaná, aby ukázala nevítaným návštěvníkům marnost jejich života a počínání. Nezřídka lze narazit i na život lapající zrcadlo. Ti, kdo projdou labyrintem až k samotnému nitru doupěte vkročí do téměř pravidelného osmiúhelníku ohraničenému dokonale rovnými zrcadly. Drobné pootočení způsobuje nekonečné opakování odrazů. Drak zde je, málokdy své soukromé království opouští. Většinu svého času tráví v tajemném prostoru mezi zrcadlovými odrazy, daleko z dosahu většiny smrtelníků. Zhmotní se jako bouřkový mrak z čistého nebe a stejně náhle může i zmizet, dokud je v celém doupěti aspoň jediný pár zrcadlivých ploch naproti sobě.

Úplně super, až na poslední dvě věty – jsme v dnd, takže každá část multiverse má nějaké jméno – prostor mezi zrcadly je tedy ethereální sféra, shadowfell nebo nějaká jiná sféra? V dnd není nic jako tajemný prostor, protože postavy mají kouzlo co umí cestovat do jiných sfér a budou jím chtít draka pronásledovat, stejně tak ho budou chtít hledat true sightem a jako DM na toto musím mít odpověď nebo to nemám jak zahrát. Od „Vetšinu svého času“... bych to vyhodil. Bez náhrady – drak má doupě, v něm žije, kouká ven skrz zrcadla a doupě je děsně cool, viz popis.
22.8.2017 15:38 - ShadoWWW
wlker: Zkus se domluvit se Skavenem, aby hodil ukázku na facebookový profil JaD. Tam lidi taky docela reagují.

sirien píše:
s různými nahrávkami, ať už třeba odstavec z nějaké stylizace ("V artušovských legendách..." "V křesťanské mytologii...") nebo s otázkami ("Jsou draci svázáni s živli? Mají vazby k bohům?

To by bylo dost dobrý!
22.8.2017 16:01 - sirien
Bouřní draci - takže tu máme celý rod draků, tedy bytostí s nadprůměrně lidskou inteligencí a moudrostí a se zkušenostmi života jehož délka těžce přesahuje lidskou. A konstantou jejich mentality je... povrchní marnivost.

Takže archetypální, ikonické a mýtické bytosti jsou degradovány na overpowered americké high school teenagerky, které slintají při pohledu na fotbalisty.

A někomu tady to přijde dokonce jako dobrej nápad.


Vážení... má víra v naší komunitu začíná dostávat brutální rány.
22.8.2017 16:14 - wlkeR
Ano. Popravdě jsem si ty smrtelné hříchy měl najít dřív, protože jsem si je nepamatoval správně, takže marnivost mezi nimi není. Zdá se být součástí pýchy, ale to už mám v plánu pro jiné draky. Proč? Ono to bylo někde ve vzdálenější minulosti. Draci jsou superinteligentní, enigmatičtí a kdesicosi. Ale potřebují styčný bod s lidskou mentalitou ne proto, že by to dávalo realistický smysl, ale proto, aby se s nimi a jejich příběhem mohl člověk ztotožnit. Nestvůra, do který se jako DM nedokážu vcítit, je pro mně nakonec jen halda statblocků.

sirien píše:
overpowered americké high school teenagerky, které slintají při pohledu na fotbalisty.

wikipedia (ano, nejlepší zdroj na světě píše:
Vanity is the excessive belief in one's own abilities or attractiveness to others.

Nějak tam nevidím spojitost.
22.8.2017 16:45 - Šaman
Třeba Šmak byl marnivý.
Hobbit píše:

„No tak zloději! Čichám tě a cítím tvůj pach. Slyším tvůj dech! Pojď dál! Posluž si, je toho tady spousta na rozdávání!“
Ale tak dalece Bilbo přece jen nebyl drakovědy neznalý, a jestli Šmak doufal, že ho snad naláká, byl jistě zklamán. „Ne, díky, ó strašlivý Šmaku!“ odpověděl mu hobit. „Nepřišel jsem si pro dary. Chtěl jsem se jenom n vás podívat, jestli jste opravdu tak ohromný, jak vyprávějí pověsti. Nevěřil jsem jim.“
„Teď jim už věříš?“ opáčil drak trocu polichoceně, i když nevěřil ani slovo Bilbovi.
„Opravdu, písně a pověsti zůstávají daleko za skutečností, ó Šmaku, nejpřednější a největší z katastrof!“ odpověděl Bilbo.


Ovšem Šmak je v podstatě pohádkový drak. Sice se tím, že byl popsán v jednom z prvích moderních fantasy stal archetypem, ale hlavně je žánrově upravený aby sedl do daného příběhu. Kdyby se podobně začal chovat Drogo z GoT, tak to bude dost WTF.

A přesně proto mi přijde i ten bouřkový drak dost mimo. Do jednoho příběhu to může pasovat, do dalších 100 ne. Já bych si třeba pod pojmem bouřný/bouřkový drak představil spíš Nočního běsa z Jak ochočit draka.

A vzhledem k tomu, že draci jsou přímo v názvu všech rpg o kterých jde řeč (JaD podle DrD podle DnD), tak bych je popsal spíše obecněji. Rovnice "bouřkový drak = marnivost a zrcadla" je příliš specifická pro jeden svět a setting.

V příběhy typu Hobbit, nebo Conan by to prošlo, v Artušovských legendách těžko, v GoT ne.
22.8.2017 16:58 - sirien
Šaman píše:
Třeba Šmak byl marnivý.

Šmak vystupoval v pohádce, jak jsi sám trefně zmínil.

Pokud se chceš bavit o DnD, možná by bylo dobré začít se bavit o Glaurungovi nebo Ancalagonovi.

Šaman píše:
A přesně proto mi přijde i ten bouřkový drak dost mimo. Do jednoho příběhu to může pasovat, do dalších 100 ne.

viz co jsem psal o generických, stylizovaných a inspirativních formách MMka. Tohle je přesně příklad nevhodnosti stylizovaného bez existence default settingu.
22.8.2017 17:28 - wlkeR
Požadavky se mění člověk od člověka, čas od času, trend od trendu. I proto dělám víc druhů draků a dokonce víc jejich skupin. Aby nevznikla věc, který jedna lektorka marketingu nebo čeho říkala "vlažnej čaj" - něco, co má potěšit skupiny milovníků horkého i ledového čaje, ale ve skutečnosti to nechutná ani jedný.

Co teď dělám je jeden druh čaje. Znám teplotu - požadavkem jsou high-end draci. A co se příchutí týče, vrazim jich hrst do kýble, co mi zrovna padne pod ruku, rozleju to ochutnávačům a koukám, co má a co nemá úspěch. Samozřejmě když vytřídím mix úspěšných věcí, může to porát dopadnout jako slavnej dort pejska a kočičky. A někomu z toho třeba porát bude na blití. Ale je to nejdostupnější postup co mám.
22.8.2017 17:39 - Šaman
wlkeR píše:

Jasný. Nedělá mi problém brát to tak, že nejsem cílovka, tak to nebudu komentovat.

A neber to osobně - i komerčně úspěšné bestiáře pro DnD/Pathfindera mi připadají, že ty potvory vymýšlel někdo na tripu. Prostě mi nesedí do mého low-fantasy cítění.
22.8.2017 23:15 - Log 1=0
Mi nedokonalí a hříšní draci nevadí.
Ale ta zrcadla ho až moc poutají k civilizaci. Co dělali, než bylo zrcadlo vynalezeno? Dělají to někteří stále?
On možná drak, který se shlíží v hladině horského jezírka by měl pro někoho možná větší styl.
23.8.2017 03:05 - LokiB
Slovo "marnivý" má v češtině velmi specifický náboj ... takové označení pro lidi s "nedospělou psychikou", takové, které si lidé s představou vznešené a mocné bytosti spojují těžko nebo neradi.
I mně přišel Šmak jako dobrý příklad, kdy ta marnivost nemusí být úplně mimo ... I když Šmak už trochu senilní a mimo byl :)
Argument o pohádce přesto moc neberu, na tom příběhu není nic, co by ho pro hraní JaD dělalo horším než Silmarillion. Glaurung měl taky svoje podivnosti, kvůli kterým by ho někdo za vznešeného draka ani vůbec nebral ... vlastně podle mnoha DnD standardů to ano nebyl drak, ale spíš takový ještěr ...

Ancalagon ... ok, to je dobrej příklad. Jen je takovej jedinej na světě ... hodí se do settingů, které budou drakama hodně hodně šetřit (vím, že jsou to vaše oblíbené typy). Ve světě, kde budou draci běžnější, by byl takový drak stále jedinečný, úplně top top ... narozdíl od generického bouřkového, jak byl popsaný, kterých mohou být na rozlehlém světě (srovnatelné s velikostí Země) stovky.
otázka je, když budeš chtít mít v settingu 100 bouřkových draků .. fakt budou všichni takový, jak bylo popsáno?

Protože to je důležitá otázka ... co může fajn fungovat pro popis jednoho exempláře (nebo lépe řečeno jediného, kterého postavy potkají), se nehodí pro popis celého druhu ... tam vynikne, že ta marnivost je dost zvláštní druhová úchylka ... (i když u jedince nevadila a mohla být zajímavá). Neříkám nemožná, jen dost zvláštní.
23.8.2017 11:59 - sirien
Šaman: Popravdě - s low-fantasy cítěním moc nechápu, co děláš u DnD/PF, které jsou tak nějak z podstaty docela high-fantasy a na nějaké low si nikdy v žádném ohledu nijak nehrály. To je asi jako koukat na sit-com a stěžovat si, že neni dost vážnej.


Loki: Ancalagon rozhodně neni/nebyl jedinej, byl první a největší, ale ne jedinej. Zdaleka. Co pamatuju tak na konci druhého věku jich tam v těch bitvách lítalo docela dost.


wlkeR: "nejdostupnější postup"? Tím myslíš co?
23.8.2017 12:35 - LokiB
sirien: "takovej jedinej svyho druhu" ... ostatni byli imho ... proste mensi a jiny. viz treba Glaurung.

btw: a tak 5E v modifikaci na Středozem je tak trochu low-fantasy, ne? cisty DnD jsme tak taky hrali, no, spis zkouseli hrat, ale drhne to na tom, ze se musej hraci spolecne a dobrovolne omezovat, coz nekonvenuje vetsine
23.8.2017 12:46 - Aegnor
LokiB píše:
ale drhne to na tom, ze se musej hraci spolecne a dobrovolne omezovat

Rozvedeš to?
23.8.2017 12:47 - sirien
Viz třeba Glaurung. Well...

Glaurung a Ancalagon nejsou pokud vím nikde přímo srovnáni - odkazy na Ancalagonovu velikost jsou že je "největší z okřídlených draků" - což Glaurung nebyl. Je zmíněno, že Ancalagon "byl velký jako hora" - ale z mnoha důvodů je tohle takřka určitě obrazná formulace.

Tzn. jestli byl Ancalagon větší než Glaurung je hodně diskutabilní - jestli byl silnější stejně tak (Glaurung fakticky nikdy nepotkal opozici sobě rovnou - jeho zkáza se uskutečnila za relativně nestandardních podmínek).


LokiB píše:
btw: a tak 5E v modifikaci na Středozem je tak trochu low-fantasy, ne?

Jo. Taky to je docela jiná hra co se nemenuje DnD, ale AiME a s DnD má společné to, že používá stejné systémové jádro - na kterém technicky můžeš postavit třeba i scífko (viz Pathfinder / Starfinder, DnD 3e / d20 Modern atd.)
23.8.2017 13:12 - Šaman
sirien píše:
Popravdě - s low-fantasy cítěním moc nechápu, co děláš u DnD/PF…

Nedělám. Jen sleduju.
A sbírám inspiraci - to, že mi nějaký setting jako celek nesedne ještě neznamená, že v pravidlech nemohou být některé myšlenky/mechaniky/kouzla/potvory vhodné i pro naši družinu.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08971905708313 secREMOTE_IP: 54.226.226.30