Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
11.8.2017 22:02 - Skaven
Se vším všudy to bohužel nejde, ale rád bych do značné míry dodržel feeling originálu.
12.8.2017 08:46 - wlkeR
Což znamená..?
17.8.2017 16:23 - wlkeR
Momentálně zkouším tuhle variaci na draky: "Vznešení," kteří mají původ ve "velkých" živlech (bouře, led, oheň) a nemají vývojový cyklus, jsou prostě Ancient a fungujou jako endbossové. A pak druhá skupina (název zatím nemám) se živly jed/kyselina/???, kteří normálně začínají od dráčete a končej na Adult, takže pokrývají mnohem širší levely dobrodružství. Výsledkem je 9 stat blocků pro komplet draky, do kterých se imo mnohem snáze vymýšlejí vychytávky než do 40, které jsou v D&D MM jak přes kopírák.

Časem dodám nějaký lore prototext.
17.8.2017 16:31 - ShadoWWW
Těžko soudit takhle od boku, ale přijde mi to dělané příliš bojově orientované (alias příliš 4E). Spíš než jako bosse a nebosse bych rád v bestiáři viděl, jakou roli mají draci ve světě (a jejich příběh na pozadí legend). Ale to je jen mých 5¢.
17.8.2017 16:42 - York
Já bych popravdě od draků v JaD čekal klasiku. Tedy pár základních druhů podle barev, s tím, že každý může být klidně spjatý s nějakým živlem (takže třeba modrý drak bude umět vodní kouzla). Pokud není cílem kopírovat DnD bestiář, tak bych využil příležitosti a trochu to zjednodušil a zpřehlidnil - 5 nebo 6 druhů úplně stačí.

Ad prastaří draci: Opět bych čekal klasiku, tj. že draci neumírají jinak než násilnou smrtí, a že s věkem rostou (fyzicky i magicky). Samozřejmě, že neexistuje nic jako "malý prastarý drak" :-)

Ad role draků ve světě: To dost záleží na tom, nakolik bude JaD obsahovat defaultní setting. Rozhodně bych v bestiáři nechtěl vidět věci z bestiáře Dvojky, jako že role žížaly v příběhu je... Když by tam ale byl konkrétní setting, tak bych tam rád viděl informace, jako třeba že Severní říši před dvěma sty lety rozvrátil prastarý modrý drak jako trest za to, že její král nesplnil svůj slib.
17.8.2017 17:02 - wlkeR
ShadoWWW: Nu, 4E podle mě spoustu věcí neudělala nejlíp, ale zrovna bojový archetypy draků mě zaujaly hodně. A pokud můžeme určitou diferenciací bojových schopností potěšit hráče, který to zajímá, aniž bychom odradili ty, který to nebere (protože nějaká verze stat blocku tam bude), říkám, proč ne?

York: O zjednodušení mi jde především. Default setting nemáme, takže prostě 5 draků pro Dobro a 5 pro Zlo je imo vrcholná zbytečnost.

Svým současným řešením chci dát možnost dát do dobrodružství draky dvěma táborům, z nichž jedni je mají za epické nestvůry a druzí za něco s normálním životním a reprodukčním cyklem. Jasně, můžeme zrecyklovat originál a říct "pokud je chcete jiný, přefluffujte si je." Ale pokud si má člověk věci pořád přefluffovávat, proč se s tím vůbec dělat, žejo.
17.8.2017 18:03 - ShadoWWW
Když 5E přidala drakům legendární akce a akce doupěte, tak z nich udělala takové, jaké si pod nimi archetypálně představuji, tedy co se týče boje.

V 4E mi přišli vždycky docela slabí (aspoň naše skupina šesti postav nikdy s drakem neměla problém vyhrát souboj).

Drak by měl být ale IMHO víc než barva+typ zranění+nějaké bojové akce+hafo životů. Drak je v mýtech a fantasy vyloženě archetypální bytost a měl by být maximální příběhovou inspirací.

A tím nemyslím "role v příběhu" DrD 2. Zrovna v DrD 2 se draci fakt nepovedli (ono to tam začalo už tím nelogickým drakem v úvodním příběhu celých pravidel).

A "malí draci"? Proti gustu... asi by tam být taky měli, to jo.
17.8.2017 19:53 - Log 1=0
walker: To mi připadá, jako ten druh kompromisů, který akorát všechny naštve.
Proč chtít výhradně mocné a prastaré draky (dva důvody, které mě napadají):
1. Příběhový-PJ chce, aby protivníci na vysokém levlu (nebo příšery mimo dosah) byly kvalitativně odlišné od protivníků na nízkých levlech. Goblin s povoláním na dvacátém levlu, pár dobrodiními a požehnáními a eventuélně nějak nahnanými životy navíc je gamisticky stejná výzva, a může plnit i podobnou příběhovou roli jako drak. Ale jaksi to není ono.
2. Settingový-Drak je v daném světě něco jako demoverze boha, existující od počátku a stojící mimo nízké starosti smrtelníků. Existence "dráčat"tu nedává smysl.
Proč mít draky různého věku a síly(opět dva důvody):
1. Příběhový-PJ chce hráčům už na nižších levlech dopřát pocit "zabili jsme draka", a jeho devalvaci neřeší.
2. Settingový-Drak je v daném světě víceméně normální tvor. To, aby do nevídané a mýtické síly musel nejprve dorůst, tedy dává smysl.

Co přináší tvá úprava těmto vypravěčům?
1.1. Sníží to počet nestvůr, které ignoruje (pokud nezabírají místo jiným, nevidím to jako výhodu). Pokud by chtěl mít kyselinové nebo jedové draky, musí si je vyrobit. Nic, nebo práce navíc.
1.2. V podstatě to samé, co 1.1. jen mu to dá falešné draky, které může použít (ale v tom případě si definitivně zavírá cestu k pravým drakům určitého typu). Někomu to může být užitečné, pro jiného to bude jen práce navíc.
2.1. V podstatě reverzní situace jako 1.1. Akorát horší o to, že ohnivý drak je ta největší klasika, jedový a kyselinový naopak ti nejvíc do počtu, takže na výrobu dojde skoro jistě. Možná i prastarých kyselinových draků, když už tam byli... Takže přínosem je práce navíc.
2.2. Tady bude družina "náhodou" potkávat jen draky určitého typu, protože v bestiáři nejsou. Pokud to bude divné (nezapomeň, v tom světě jsou draci obyčejní, byť velcí, tvorové, takže je dost možné, že jich družina potká povícero), bude muset PJ dodělat prakticky všechno, cos vypustil.
Ve výsledku: Třem skupinám ze 4 to přidělá práci (nebo zůží možnosti, pokud se jim do ní nebude chtít, ne že by jí bylo až tak hodně) a nic jim nepřinese. Těm ostatním to možná taky nic nepřinese, možná přidělá práci, a jen části to pomůže. Ovšem pomůže jen tím, že dodá samotný nápad. Což může i tenhle jeden odstavec, kdyby byl v rámci nějakých rad v PPJ.

Spíš bych to nechal, jak je. Nebo, když už chceš řešit tenhle problém, dát prastarého draka zvlášť (a říkat mu třeba Veledrak) s popiskem typu: "Původ veledraků je záhadou. Podle jedněch jsou běžnými draky, jenž žili velmi dlouho a objevili nové zdroje své síly a moci. Podle druhých jsou avatáry nižších bohů, jenž se inspirovali dračím vzhledem, když tvořili svá těla. Každopádně se běžným drakům v mnohém podobají a v mnohém liší."
Ale to už ti moc lezu do zelí, takže končím.
18.8.2017 10:35 - wlkeR
ShadoWWW píše:
Drak by měl být ale IMHO víc než barva+typ zranění+nějaké bojové akce+hafo životů. Drak je v mýtech a fantasy vyloženě archetypální bytost a měl by být maximální příběhovou inspirací.

Nu, ano, je víc, ale přidání na fluffu by nemělo znamenat ubrání na mechanické rovině. A 4E měla celej ten koncept bojový vyváženosti, kterej tak nějak nebyl matematicky ideální, hlavně na vyšších úrovních, kde už ty bonusy dosahovaly absurdních hodnot a spíš než kostka rozhodovalo, kolik do svýho hlavního atributu člověk investoval. O co jde mně je, že byl rozdíl bojovat třeba s modrým a bílým drakem, tedy vně skutečnosti, že mají jiný typ resist/damage. Modrej drak byl Artillery, takže jeho schopnosti se soustředily na boj na dálku a mobilitu v případě, že se někdo dostal blízko. Bílej drak s typem Brute se naopak vyžíval v boji nablízko a jeho schopnosti to podporovaly.

Log: Nějak se v tvojem argumentu neorientuju, takže neumím moc reagovat. Jediný co mi tak cinklo je to ohledně ohnivýho draka, což je vlastně důvod, proč jsem o pár postů zpátky zmínil "živly jed/kyselina/???" Zrovna ohnivýho draka bych asi dal napříč spektrem.
18.8.2017 11:11 - LokiB
wlkeR píše:
A 4E měla celej ten koncept bojový vyváženosti, kterej tak nějak nebyl matematicky ideální, hlavně na vyšších úrovních, kde už ty bonusy dosahovaly absurdních hodnot a spíš než kostka rozhodovalo, kolik do svýho hlavního atributu člověk investoval.


No, není to úplně v tradici DnD, na tom konceptu ale neshledávám nic závadného :) Dominance kostky proti kvalitám postavy je trochu ... ne, tak jinak. Někomu to vyhovuje, uznávám, a pro DnD je to historická tradice.

To, co popisuješ s bílým a modrým drakem je skutečně vlastnost 4E ... ale chceš takovéto "vepsané účely monstra" i do JaD? Aby si hráči mohli říc: "ha, modrý drak, budeme čelit boji na dálku! co na to kdo máte?" ... tohle už mi právě zase k tradici DnD nesedí a 4E v tomhle byla (pro sortu hráčů, do které patřím) otravná.
18.8.2017 11:35 - York
wlkeR píše:
5 draků pro Dobro a 5 pro Zlo


Pokud jsou draci ztělesněním živlů (nebo jsou se živly alespoň úzce spjati), tak bych se u nich na nějaké dobro a zlo úplně vykašlal.


Just an idea...

Z pohledu DnD alignmentu bych asi považoval všechny draky za neutral na ose good-evil, protože dobro a zlo jsou lidské pojmy (potažmo božské, pokud jsou bohové v zásadě humanoidní), zatímco draci jsou jako živly - jednají prostě podle své přirozenosti. Mohli by se ale lišit na ose law-chaos: Chaotičtí draci by měli tendenci rozpoutávat bouře, ničit a vyvracet a lawful draci naopak bouře tišit a vyhánět chaotické draky ze svého teritoria. Ve světě by pak existovala velká území pod ochranou lawful draků, kde vzkvétají lidské říše (pod ochranou proti řádění chaotických draků, ne proti lidem, skřetům a podobně) a naopak oblasti, kde řádí chaotičtí draci, zuří tam děsivé bouře a život v nich je těžký survival - civilizace tam moc nemá šanci vzniknout.

Příběhově by to mohlo vést k výpravám do divokých oblastí, kde původně sídlily vyspělé říše, ale z nějakých důvodů podlehly náporu chaotických draků. Nebo naopak k dobývání divočiny, když lawful draci v nějaké původně divoké oblasti získali převahu a vzali ji pod svou ochranu, takže se tam po staletích utišily živly a může tam proniknout výspa civilizace.
18.8.2017 11:49 - ShadoWWW
Taky jsmem se s tím setkal v naší hře, kde hráči získali dračí vejce, které právě puklo a narodilo se dráče. Hráči to začali řešit stylem:

- "Jé, super, dráče! Vychováme si draka a budem na něm jezdit"
- "Ale to je rudé dráče, z něj vyroste zlý drak!"
- ""Ale třeba ne!"
- "Určitě, je to barevný drak a ti to mají v krvi!"
- "Ale přece ho tu nenecháme umřít, to bychom ho zabili."
- "Uděláme z něj polívku! Aspoň bude užitečný a prospějeme světu, protože jinak by z něj vyrostl zlý drak!"
18.8.2017 12:25 - York
Hmm, safra, ta myšlenka se mi zamlouvá čím dál víc, možná ji někde použiju. Definuje to totiž vztah mezi draky a civilizací (trochu jako v ASOIAF, ale jinak), což bude generovat zajímavou dynamiku. Divoká území, kde žijí chaotičtí draci, jsou něco jako hory - neobyvatelné, neprostupné předěly, které mohou tvořit přirozené hranice mezi státy a národy. Na rozdíl od hor jsou ale pohyblivé - když si chaotičtí draci rozšíří své teritorium, bude to na úkor lidí, kteří tam žijí. To následně povede ke stěhování národů a válkám, takže to časem ovlivní i vzdálené říše, které třeba draky vůbec neznají. A tyhle války budou okořeněné tím, že za lidskými nájezdníky přichází ještě něco mnohem horšího...

Dávalo by pak taky smysl s draky bojovat ne nutně superhrdinským stylem na férovku, ale spíš stylem civilizace proti divočině - ničit jejich hnízdiště, případně lovit mladé draky, kteří ještě nejsou tak nebezpeční. Zachová to dospělé draky jako soupeře, se kterými se fakt nikdo nechce pustit do křížku. Výprava do dračího hnízdiště bude zatraceně nebezpečný podnik, kdy se všichni budou neustále rozhlížet po obloze, jestli se náhodou neblíží smrt.

Národům žijícím na pokraji dračí divočiny to taky dá úplně jiný vztah k drakům, než "vnitrozemským" civilizacím, které s ní přímo nesousedí. Budou zřejmě zarytě bránit hnízdiště lawful draků, přestože ti jim také žerou dobytek, protože dospělí lawful draci jsou to jediné, co je chrání před jistou zkázou.
18.8.2017 12:59 - Šaman
York píše:

Super idea. Plus ještě dračí kulty u těch národů, které žijí s draky v souladu. Možná i nějaké legendy o knězích, kteří draka dokázali přivolat na pomoc třeba ve válce. To by konečně byl svět opravdové dračí doupě. Nejen aby draci byli obyčejné nestvůry jen s nejvyššími staty.

Ale to přesvědčení podle barev se mi moc nelíbí, viz příspěvek ShadoWWWa o dva výše.
To už je ale věc každého PJ, jak si to udělá. Mě se líbí idea konkrétních známých a pojmenovaných draků, o kterých se i ví jak se chovají k lidem. A k tomu mladší, slabší, ještě neznámí draci, u kterých může dobrodruh jen předpokládat nějaké preference, které ale nemusí splňovat (rudý/ohnivák je teritoriální a nevrlý, mořský modrý je zvědavý a rád si hraje apod.)
18.8.2017 13:22 - wlkeR
LokiB píše:
"ha, modrý drak, budeme čelit boji na dálku! co na to kdo máte?"

Good point, ale na druhou stranu, není to teď "ha, libovolný drak, co na to kdo máte?" Prostě ta sorta existuje a existovat bude. Zjemnění z "nějaký drak" na "drak specializovaný pro boj tímhle způsobem" na tom imo moc nezmění.

York píše:
Chaotičtí draci by měli tendenci rozpoutávat bouře, ničit a vyvracet a lawful draci naopak bouře tišit a vyhánět chaotické draky ze svého teritoria.

Nevím, tohle pojetí mi přijde spíš jako Lawful Good vs. Chaotic Evil.
18.8.2017 13:27 - York
Šaman píše:
Ale to přesvědčení podle barev se mi moc nelíbí, viz příspěvek ShadoWWWa nad tebou.


Když se podíváš pozorně, zjistíš, že jsem o souvislosti barev a chaotičnosti nic nenapsal. Tzn. může to klidně fungovat nezávisle - rudý drak může vyrůst jako chaotik nebo jako lawfulák. Ostatně lidi to mají stejně. Barva by byla spjatá s živlem, tj. klasicky rudý drak bude spjatý s ohněm (chaotik bude sopky probouzet, lawfulák uklidňovat), atp.


Šaman píše:
Mě se líbí idea konkrétních známých a pojmenovaných draků, o kterých se i ví jak se chovají k lidem.


Jop. Ono to je celkem logické - draci žijí mnohem déle než lidé (nebo obecně humanoidní rasy) a v tomhle konceptu by měli být hodně teritoriální. Tudíž dává smysl, že si je lidé pojmenují a budou o nich vznikat legendy, stejně jako se to děje třeba se sopkama nebo jinejma živelnejma úkazama.


Šaman píše:
A k tomu mladší, slabší, ještě neznámí draci, u kterých může dobrodruh jen předpokládat nějaké preference, které ale nemusí splňovat (rudý/ohnivák je teritoriální a nevrlý, mořský modrý je zvědavý a rád si hraje apod.)


Chování bych spíš spojoval s věkem - mladší draci budou typicky hravější a zvědavější, ti prastaří budou mít pravděpodobně s lidmi celkově dost špatné zkušenosti a budou chránit dost velké teritorium, takže budou logicky nevrlí a nepřátelští.


wlkeR píše:
Nevím, tohle pojetí mi přijde spíš jako Lawful Good vs. Chaotic Evil.


Takhle by to podle mě bylo, kdyby draci komunikovali s lidmi a třeba i vládli lidským říším. Pak by se samozřejmě zapojovali do lidské politiky, dělali dobré a zlé skutky a tak.

Pokud by byli skutečně živelní, tak by imho měli být neutral na ose good-evil, stejně jako třeba divoké šelmy. To, že tě medvědice roztrhá, když jí vlezeš do brlohu, není zlý skutek, to je prostě její přirozenost.
18.8.2017 13:30 - Šaman
York píše:
Barva by byla spjatá s živlem, tj. klasicky rudý drak bude spjatý s ohněm (chaotik bude sopky probouzet, lawfulák uklidňovat), atp.

Jo, přesně tak draky chápu i já.

Ta zmínka o barvách a přesvědčení nebyla přímo na tebe, ale na to co se řešilo v diskuzi.
18.8.2017 13:47 - ShadoWWW
Yerk: +1!
18.8.2017 13:54 - Log 1=0
Walker:
Takže stručněji:
Tím, co navrhuješ, těm, co chtějí pouze silné draky sebereš dva dračí živly (s výhradou, že si je samozřejmě můžou dodělat-ale to je práce navíc), a nic jim nedáš (nebo alespoň já nevím, co jim to dává. nemusí pár stránek ignorovat-ale to není těžké). Těm, co chtějí draky stupňované, sebereš taky dva živly, a taky jim nic nedáš. K čemu jim to bude dobré?
Navíc si to stejně rozbiješ ohnivým, kterého nemůžeš vzít ani jedněm.
18.8.2017 14:03 - York
Log 1=0 píše:
s výhradou, že si je samozřejmě můžou dodělat-ale to je práce navíc


Tohle podle mě neplatí. Pokud budou hráči chtít DnDčkové draky (a jejich staty), tak si je prostě můžou vzít z DnD. Statblocky není problém přečíst i bez znalosti angličtiny (nemluvě o tom, že existuje překlad).
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092504978179932 secREMOTE_IP: 44.200.196.114