Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
1.8.2017 18:53 - York
Sirien: Tak se, u všech bohů, vykašli na překlad Vola a pusť se naplno do JaD. Je to potenciálně nejdůležitější RPG počin u nás od vydání DrD, takže pokud nemáš rozdělané něco vlastního (což překlad není), nevidím moc důvod, proč dávat priority kamkoliv jinam. Nepochybuju, že to případní čtenáři překladu pochopí a naopak ocení.

Další věc: Nastuduj si, prosím, někde něco o tom, jak fungují komunitní a vůbec dobrovolné projekty. Čekal bych, že po tolika letech to už budeš aspoň trochu tušit, ale to, co tu předvádíš, svědčí o opaku. Klíčové slovo je motivace - když ji v týmu dokážeš vytvořit a udržet, může vzniknout klidně i lepší produkt než v komerční sféře. Když ji naopak úspěšně zabiješ hned na začátku, tak se ničeho použitelného nedočkáš.


sirien píše:
nechci aby to znělo jakože se navážim přímo do vás


V tom případě přestaň mluvit a začni dělat. Pusť se do koordinace a pracuj s ostatními autory tak, abys z nich dostal to nejlepší, čeho jsou schopni (a co nejspíš vůbec netuší, že dokážou). Know-how je úplně k ničemu, když ho nedokážeš konstruktivně využít.
1.8.2017 18:57 - LokiB
sirien: jojo, ale Ledový obr ti nevadil ;)

beru to, že je to draft. Hromosvod fakt nesedí.
na druhou stranu "bouřný" ... hmm, to už je takový eufemismus. to by v popisu muselo být fakt něco, co s tou bouří dává přímou souvislost. jen tak použít květnatý název není dobré, je třeba návaznosti na fluff

doporučím korektora, aby neprošly věty jako:
"lodí a při nepřízni počasí používají svých mocných křídel aby uvedli do pohybu jinak bezradné plachetnice."
i/y, interpunkce
stylisticky ... jestli bude celá knížka koncipovaná s pomocí zosobnění předmětů (jako je pro ty bezradné plachetnice), tak proč ne. jen by bylo nedobré, kdyby to tak někde bylo a někde ne ... rozpadá se pak jednotný styl

mně, narozdíl od siriena, nevadí uvedení některých osobnostních charakteristik do fluffu ... pro některé druhy v bestiáři to může být opravdu rodově typické. měl by pro to být ale nějaký důvod (opět napříč bestiářem) - přeci jen to definuje danou bytost pro všechny, kteří budou bestiář používat. nemělo by to být tedy bez rozmyslu a jen tak, pro doplnění textu a odlehčení.

"Bleskové zranění 16(3k10),při úspěchu poloviční zranění a tvor je odtlačen o 3 sáhy."
chápu to správně, že tedy ten efekt posunu je jen při úspěchu hodu na záchranu? zajímavé.
1.8.2017 19:47 - wlkeR
Sirien píše:
moderních přirovnání

Skutečnost, že hromosvod byl vynalezen až po středověku nemusí nutně znamenat, že ve fantasy jde o věc zcela neznámou. Třeba magicovej Innistrad nepovažuju za extra steampunkovej setting, kam by to teda asi zapadlo líp, ale hromosvody má určitě každej barák v Nephalii, hlavně všichni ti šílení alchymisti.

Sirien píše:
kdyby se zamyslel a zkusil napsat třeba něco jako "Bouřný".

Bouřný drak je zajímavej návrh. Původně jsem se ho vzdal z důvodu modrých draků, kteří se v pouštním prostředí bouřky asi nedočkají, ale teď mě napadlo, že kdyby nějak využívali bouří písečných, možná by se to nějak dalo... Ale stejně, písečné bouře se zase nevyznačují hromy a blesky. Aspoň pokud vím. A budiž řečeno, že z vlastní zkušenosti nevím. Nicméně pokud mi trochu víc nastíníš proč zrovna radši bouřný, rád to zvážím.

Sirien píše:
četl vůbec někdo ty komentáře, co sem napsal k prvním 50 stránkám JaD draftu?

O tvejch komentářích k JaD draftu bohužel nevím nic, všechno co mám k dispozici je překladovej klíč, SRD a odtud stažitelný příručky (odkud jsem zkopnul staty dráčete a nějak extra neřešil dýchání vody - opravím).

Sirien píše:
vkládání ostrých osobnostních rysů přímo do popisu celého druhu

Nevím. Z hlediska reality ano, všechno jsou to inteligentní bytosti se svobodnou vůlí a kdokoli může být jakýkoli. Ale na druhou stranu myslím, že úkolem bestiáře je i nastínit nějakou obecnou mentalitu, která se od toho daného druhu tak nějak očekává. Nikdo nikomu nebrání, aby řekl "ale MŮJ drak je jinej!" Jasně, do toho. Ale pokud někdo hledá nestvůru, která má kromě těla a statů i nějakou osobnost, měl by ji tam najít.

Sirien píše:
Doupata s poklady

Ty jsou zase asi věcí očekávání. Slyšel jsem něco o systému, kde draci jsou vůdci nějakých syndikátů, a možná to byl i Shadowrun. A proč ne? Drak může vládnout království a bydlet na speciálně upravenym hradě, nechat se uctívat v chrámu nebo kdovíco. Pokud ho tam hráči potkají, je to určitě zajímavý herní moment. Ale že by tak měl existovat obecně? Draci jsou spojením živé hmoty se živly, respektive tak je mám nadefinovaný. A třeba to maj tak trochu jako druidi. Ne že by nebyli dost inteligentní na to, aby znali pohodlí staveb, klidně s ústředním topením. Ale prostě v nich nejsou až tak ve styku se svojí podstatou. TŘEBA. Na vysvětlení nějakýho jevu se vždycky něco najde, a nemusí to být "pokud jsou inteligentní, musejí se chovat jako lidi." A mluvě o lidskym chování, kdybych já měl obrovskou hromadu zlata a šupiny, skrz který by mě netlačilo, tak si z něj sakra udělam postel.

Sirien píše:
Fakt se omlouvám všem, co do tohodle dávají energii a čas a nechci aby to znělo jakože se navážim přímo do vás, ale tohle je podle mě na nejlepší cestě skončit jako naprostá zbytečnost.

Říkám si, jestli ty nakonec nedáváš do těch komentářů tolik upřímnosti a nenávistnejch rantů, že se jim lidi prostě instinktivně vyhnou? Z celýho toho bloku cos napsal jsem našel jedinou pozitivně podnětnou věc, tedy návrh přejmenovat Bleskové draky na Bouřné. Ovšem to bez jakéhokoli dalšího vysvětlení, co je na nich lepšího než na Bleskových, takže absolutně netuším, co tebe a lidi tobě podobné na původním názvu tolik žere.

Pokud tímhle způsobem bylo okomentováno těch zmíněných 50 stránek, vůbec se nedivím lidem, kteří to přešli se zakrytýma očima a ušima a doufali, že těch dalších 200 necháš ležet. Najde se pár tvrdohlavců, kteří, když jim srovnáš vzdušnej zámek se zemí, začnou znova od píky. Ale pokud jim po tý devastaci dáš cihly a plán, jde to sakra snáz a mnohem míň jich to zabalí.

Vážím si toho, že na tomhle spolupracuješ, ale připadá mi to jako když na okresní přebor přijede několikanásobný mistr světa a "poučí" všechny tím, že je seřeže na jednu hromadu a pak jde na pivo. Což je imo tenhle konkrétní případ. Jiný tvoje komentáře k celýmu podniku jsem buď nečet, nebo už si to nepamatuju, takže asi tolik nebolely.
1.8.2017 19:51 - wlkeR
Ah, další stránku jsem přehlíd...

LokiB: Ano, interpunkce je můj arcinepřítel. Ale kde je chyba v i/y? Korektor by byl velmi vítán, člověku hlavně ve vlastním textu leccos unikne :(
1.8.2017 21:38 - chrochta
to wlkeR: Popřemýšlej, jestli oddíl "Vládci oblak" buď nepřejmenuješ, nebo totálně nepřepíšeš. Hledal bych pod ním spíše něco o jejich schopnosti létat (pozadu, vznášet se na místě jako poštolka...) a nikoli o technice útoku.

A dát dohromady dva druhy draků jen proto, že mají náhodou (skoro ?) stejné statistiky a druh dechu mi připadá velice nešťastné.

EDIT: Lepší by bylo "Hromoví draci" než "Bouřní draci"; na poušti bude bouře vypadat jinak než na mořském pobřeží, ale blesky s příslušným doprovodem tam budou všude stejné.
1.8.2017 21:51 - wlkeR
Chrochta: Hm, nějaké konkrétní nápady na název? A co se slučování draků týče... Je to snaha jednak zredukovat 40 stat blocků, které jsou z velké části opravdu recyklovatelné, a taky dát JaD něco jinýho než má D&D, ale přesto kompatibilního. Přistoupit k drakům jako k věcím zrozených z živlů spíš než stvořených božstvy, která nemáme, mi přišlo jako solidní krok. Jen ty mechaniky potřebujou ladit.
1.8.2017 22:42 - LokiB
wlkeR píše:
Ano, interpunkce je můj arcinepřítel. Ale kde je chyba v i/y? Korektor by byl velmi vítán, člověku hlavně ve vlastním textu leccos unikne


Jo, to já mám u svého textu taky tak. Vidím u cizích, u sebe ne. neber to jako óbr kritiku, jen poznámka ke kvalitě textu. každopádně u takovéhoto projektu je vícestupňová korektura nutností.
tady ti utekly imho "koráli"

Modrý drak na poušti mi nesedí ... že to je jeden druh, který žije jak výborně ve vodě, tak výborně na poušti je trochu zvláštní.
Navíc modrá na poušti moc výhod nedává ... co by tomu řekla evoluce? :)

což může být problém u vícero kombinovaných draků ... že se spojej do dvou variant jednoho, ale přitom nemaj skoro nic moc "v pozadí" společného, co by to logikou drželo pohromadě.

když už, tak by to chtělo najít nějaký dostatečně obecný zdůvodnění této dichotomie, napříč všemi draky. aby to drželo pohromadě
2.8.2017 01:29 - sirien
LokiB píše:
sirien: jojo, ale Ledový obr ti nevadil ;)

Ve skutečnosti vadil a to tak moc že sem ho přejmenoval a tvářil sem se u toho tak sebejistě, že to ShadoWWWa dovedlo k vypsání ankety o změně zaběhlého klíče. Která potvrdila můj překlad ;)

Každopádně je značný rozdíl mezi tím když něco člověk překládá a tím když má možnost něco vytvořit libovolně podle sebe.

LokiB píše:
to by v popisu muselo být fakt něco, co s tou bouří dává přímou souvislost

wlkeR píše:
Nicméně pokud mi trochu víc nastíníš proč zrovna radši bouřný

nevim, jak si takovej lightning dech představujete vy dva, ale... ...na začátku je taky docela ukázková podoba věci při tom náletu na vesnici, ale nějak to na YT nemůžu rychle najít.

Ale i ty "hromoví" zní dobře.

Jen bych poznamenal, že jak "bouřní" tak "hromoví" jsou z mého pohledu takový jako... not bad, ale šlo by to asi i ještě mnohem líp.

wlkeR píše:
návrh přejmenovat Bleskové draky na Bouřné. Ovšem to bez jakéhokoli dalšího vysvětlení, co je na nich lepšího než na Bleskových, takže absolutně netuším, co tebe a lidi tobě podobné na původním názvu tolik žere.

Systematická kategorizace podle exaktního klíče je tak strašlivě suchá. Číst si v bestiáři o potvorách, který sou pojmenovaný s přesností a poetickou originalitou učebnice biologie obsahující výčet druhů a čeledí... prostě nemá tu správnou atmosféru. Modrej drak... a padesát dalších barev, stříbenej... a padesát dalších kovů, bleskovej... a tucet dalších živlů. Nějak mě v tom míjí jakákoliv inspirace, kterou bych tam mohl a chtěl potkat.

LokiB píše:
že to je jeden druh, který žije jak výborně ve vodě, tak výborně na poušti je trochu zvláštní.

Hm? Element bouře potkáš jak na poušti, tak na moři - vzpomeň si na občas zde odkazovanou tabulku s přehledem živlových světů DnD multiverza a bude to dávat docela smysl.

wlkeR píše:
O tvejch komentářích k JaD draftu bohužel nevím nic

To mě moc těší.

Pošli mi kdyžtak e-mail do PMky, nechce se mi znovu přepisovat to co sem tam už jednou psal, třeba Ti ty moje komentáře co sem tam naházel k rasám a backgroundům pomůžou.
2.8.2017 07:21 - LokiB
sirien píše:
Hm? Element bouře potkáš jak na poušti, tak na moři


Aha. v lese nebo polární pláni ne? Ok, Multiverzum je určitě relevantní zdroj.
Jen říkám, že modrej drak na poušti je na tom podobně jako rudej na moři.
Možná mi jen z tý tabulky nedochází, proč to musí být "modrý drak" ... jako jo, je to určité dědictví DnD, tohle rozpoznávání draků podle barev ... už si ani nevzpomínám, kdy mi to přišlo kewl.
2.8.2017 09:48 - efram
Omluvám se předem za upřímnost.

Nechci vám brát entusiasmus, ale popravdě, když tu máme tak kvalitní překlad D20 5e jaký je, tak práci na JaD nechápu. V mých očích je to zbytečně vydaná energie. Když je zde diskuse o příručkách vycházejících pro 5E, jsou překladatelé nadšeni: prostě ta práce a vývoj je na tom produktu vidět. Tomu se jen těžko může práce na JaD vyrovnat. Pro mě osobně jsou pravidla 5e tak super (opakuji velké poděkování překladatelům), že jen těžko může být pro mě zajímavé jít do JaD. Tím nijak nechci hanit vaši práci. Pevně doufám, že tento příspěvek nebude pochopen jinak než byl myšlen.

P.S.: myslím si, že překládání příruček, doplňků k 5e by bylo pro komunitu lepším počinem. ale to je jen můj subjektivní názor. Mě se to kecá, nejsem překladatel.
2.8.2017 10:19 - LokiB
efram: prostě rozdíl mezi tím, když něco "svého" tvoříš a když něco "cizího" překládáš. pro dost lidí je ten rozdíl podstatný.
+ překlad 5E nikdy neobjeví na pultech knihkupectví, vždycky to bude jen komunitní projekt šedé ekonomiky :) věc pro pár nadšenců, ne něco, co mainstreamová babička může koupit vnukovi/vnučce k vánocům
2.8.2017 10:24 - Xyel
Pro možnou inspiraci jsem dal dohromady super-stručné shrnutí, jak hrávám draky... hraju ale většinou dost high-epic dnd, takže netuším jak se to bude překládat do normálního dnd (respektive tuším, že ne moc dobře).

black – savany, pustiny, tundry, acid breath, SA: Pán mrtvých – vyvolává a ovládá nemrtvé, SA: přízračná forma – umí se přehazovat do ethereal stavu a zpět

blue – obojživelník, žije ve vodě, moře/jezera/velké řeky - bleskový dech, voda, SA: Statická elektřina - dmg/turn, dává 3x dmg do mokrých cílů, SA: Kulový blesk – promění se v kulový blesk, urazí velkou vzdálenost s hromadou dmg po cestě, promění se zpět

green – lesy, jungle, bažiny, poison breath (neafektuje živé rostliny a zvířata), SA: Lesní chodec – prochází vegetací jako kdyby byl ethereal, SA: Pán džungle – dokáže rozpohybovat rostliny, ty útočí na jeho nepřátele

red – hory, sopky, ohnivý dech, SA: Absorbce tepla – aktivně vysává teplo z živých bytostí kolem něj (na velkou vzdálenost), čímž je zraňuje a sebe léčí, SA: Horkokrevnost – v teplém prostředí se každé kolo léčí, v chladném je zraňován

white – ledové pláně, póly, zmrzlé hory, SA: Prozcházení ledem – dokáže cestovat skrz led, SA: Ledový svět – vydá pulz chladu, který zmrazí všechnu vodu v ohromném rozsahu

Ještě používám duhového draka (fairy dragon), ale to je v podstatě jedno NPC které náhodně vytahuji. Metallic draky v podstatě nehraju - příjdou mi hrozně nudní.
2.8.2017 10:37 - efram
LokiB píše:
Jo tomu rozumím. Jen si, opravdu ve vší úctě, myslím, že to nebude tak "dobré" jako lety a obsahlou komunitou budované D&D.
2.8.2017 10:51 - Naoki
Zase člověk může začít na JaD a pak objevit tu komunitu. Čili požadavek nemusí nutně být aby to bylo "dobré" (stejně dobré nebo dokonce lepší než DnD5e) ale aby to bylo dostatečně "nešpatné" aby nikoho neodradilo a naopak spoustu lidi přitáhlo k těm ostatním doplňkům
2.8.2017 10:53 - LokiB
Pojem "tak dobré" je zde trochu nešťastný. Takováto srovnání mají jen určitou vypovídací schopnost. Jak pro koho, jak v čem atd.
Nových her, i na základě d20 vzniká hodně. Některé si najdou třeba jen pár stovek či tisícovek přiznivců, ale to nevadí.
Mně se třeba hegemonie 5E zas nějak kór moc nezamlouvá. A to si přitom myslím, že je to celkem slušný systém, i když zrovna teď ne úplně pro moje potřeby.

Chápal jsem to tak, že JaD nemají být jen "překladem 5E", který ale "není překlad". Že je to pokus o svébytný produkt, od 5E se v některých věcech odlišující. A tyto odlišnosti mohou najít své publikum
2.8.2017 11:28 - wlkeR
LokiB píše:
tady ti utekly imho "koráli"

Neuteklo, na gymplu nás div nebičovali, že tam musí být měkké, takže jsem to ani nehledal. Nicméně:
prirucka.ujc.cas.cz píše:
Podstatné jméno korál je životné i neživotné. Neživotné se v j. č. skloňuje podle vzoru „hrad“, v mn. č. podle „hrad“ i „stroj“: 1. a 4. p. korály i korále, 7. p. korály i koráli (viz též Rod podstatných jmen ).

Asi to změním na tvrdý, když můžu, přijde mi tam taky přirozenější.

LokiB píše:
Navíc modrá na poušti moc výhod nedává ... co by tomu řekla evoluce? :)

Důvod, proč se snažím nechat varianty draků v jejich "přirozeném" prostředí z D&D je kompatibilita. Pokud budu mít pravidla JaD, ale budu si v nich chtít zahrát modul D&D 5E, mělo by to na sebe co nejlíp pasovat.

Zrovna modrý jsem měl bůhvíproč vždycky nejradši, a když jsem o nich poprvý četl v 3.5E, taky mě vytáčelo, jak může modrej drak zapadnout do pouště. V tamějším lore se prostě zahrabal do písku a čouhal z něj jenom roh, a když šlo něco kolem, vyvalil se ven a sežral to. Starší se maskovali iluzema. Nápad, že si lehnou mezi duny a tváří se jako oáza přinesla, myslím, 4E. A přišel mi dobrý.

Teď si říkam, že tej kapitole chybí obecný intro, které v současné verzi (kterou mě, přiznám se, diskuse přiměla přepsat, což je jen dobře) říká ke zde diskutovanému tohle:
Draci, draft verze 2 píše:
Přesvědčený živel. Draci pevně věří, že v nich sídlí dýmající jiskra božství, jen ji zažehnout. Od útlého věku vnímají schopnost svého živlu pomáhat či škodit, sloužit Dobru či Zlu. Tuto službu jednomu z obou protikladů, dovedenou k dokonalosti, vidí jako cestu ke svému hlavnímu cíli. Pro draka má tedy přesvědčení mnohem hlubší význam než pro mladší rasy: stává se částí jeho podstaty, stejně jako živly v jeho útrobách. Tvaruje jeho tělo a dává barvu jeho šupinám. Přimět starého jedince k přehodnocení morálních hodnot je jako jej donutit dýchat mráz místo ohně.

Je tu velký potenciál pro katastrofické draky ze 4E a/nebo krystalové draky, kteří si jako svůj kompas vybrali osu Chaos/Zákon, ale to by asi byl materiál pro další rozšíření.

Nakonec jsem zapřemýšlel nad názvem poddruhu na napadl mě hromobitný drak. Výstižné, celkem libozvučné a ne tak "odfláklé" jako drak bleskový.
2.8.2017 11:29 - chrochta
Jak to já chápu, JaD si berou za základ vyzkoušenou mechaniku, ke které si následně staví všechno ostatní... s tím, že autoři změní všechno, co jim nesedí na vzorové DnD 5e (např. rozdělení draků na kovové, barevné, drahokamové a ostatní, pozadí, chování atd.), včetně toho, že provedou i drobné změny statistik (záměna dechu u tvorů s dechovou zbraní, jiné zvláštní útoky), případně nadefinují zcela nové věci za použití věcí stávajících (lesní lešij a hejkal, vodní vodník...).
2.8.2017 11:34 - Vojtěch
wlkeR píše:
v 3.5E, taky mě vytáčelo, jak může modrej drak zapadnout do pouště.


Normálně plachtí nad pouští záady dolů a pozoruje na co by se vrhnul ;)
2.8.2017 11:34 - wlkeR
Kvůli procházce na rozmyšlenou mi zdrhlo několik novinek ._.
LokiB píše:
Chápal jsem to tak, že JaD nemají být jen "překladem 5E", který ale "není překlad". Že je to pokus o svébytný produkt, od 5E se v některých věcech odlišující. A tyto odlišnosti mohou najít své publikum

A ano. Určitě by šlo přeplácat existující fluff natolik volně, že by se na to už kopyrajty nevztahovaly a bylo by s tím o dost míň práce. A i na ty pulty by se to dostat mohlo. Mnohem zajímavější možností je ale nabídnout alternativu, kdy člověk pak třeba najde originál a rozhodne se, jestli použije JaD, D&D, nebo třeba něco vlastního.
2.8.2017 14:57 - sirien
LokiB píše:
překlad 5E nikdy neobjeví na pultech knihkupectví, vždycky to bude jen komunitní projekt šedé ekonomiky

well... licenčně vzato to v současnosti neni moc problém, stačí aby se někomu chtělo a sehnal k tomu jinou grafiku a obrázky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10123586654663 secREMOTE_IP: 3.91.8.23