Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.6.2017 16:18 - wlkeR
Myslím to v tom smyslu, že když to jako PJ nenechám zaznít, jako by to neexistovalo.

Což nás přivádí na tenký led dohadů o tom, zda řešit sféry v PH nebo PPJ.

Každopádně je to jen návrh, nebudu ho bránit zuby nehty.
7.6.2017 17:05 - LokiB
Dotaz: a tato myšlenka o možném přefluffování se týká z nějakého důvodu hlavně/pouze démonů a ďáblů? nebo to je pro celej bestiář, zejména pak Draky, různé celestiály, elementály atd?

Ono je to v mnohém dost provázané ... Tiamat, hmm, atd.

Měl jsem za to, že tuhle věc máte nějak dopředu rozseknutou, kterou cestou jít. Mně se teda originál DnD fluff pro mnohé bytosti nelíbí, démoni a ďáblové jsou toho velkou součástí ... ale do základu bych to (ze svého pohledu) neměnil.
Imho vám to naseká další a další nekonzistence napříč pravidly.

Alternativní bestiář bych bral jako samostatný doplněk. Just saying.
7.6.2017 17:05 - sirien
wlker: moje narážka směřovala k tomu, že si nahodil 4 sféry sledující čisté elementy DnD os, ale jejich popis ve skutečnosti napůsobí moc čistě a Tvoje variace plného Řádu se podobá spíš popisu Zla.


ShadoWWW: prozačátek bych nespravoval co není rozbitý a nedělal bych půl-předělávky, který lidi nakonec jen zmatou. Buď bych vzal Sféry tak jak sou v DnD a nic bych nich nijak moc neměnil, nebo bych prostě natvrdo vytvořil novou kosmologii, ale beze snahy zrcadlit tu původní. V druhém případě skončíš s tím, že budeš mít dvě možné kosmologie pro ty samé bytosti (DnD a JaD), což bude přehledné. Pokud vezmeš DnD kosmologii a začneš jí twistovat jen někde, tak uděláš herezi vůči kompatibilitě mezi hráči JaD a hráči DnD.

Jenže pokud chceš předělávat JaD kosmologii, tak by to mělo být podle nějaké celistvé stylizace - která by ale zase měla být cítit už v PHP části. Z tohodle pohledu mi teď nějaké vymýšlení předělávek přijde poněkud opožděný.

Mimochodem to je škoda, protože JaD šly udělat jako skutečná Slovanská fantasy. Což by bylo dost cool. Teda... ono by si se Slovanskou asi nevystačily, ale když bych vzal Slovanskou a říznul to Severskou, tak by to bylo vpohodě. To by ale bylo pak potřeba promítnout do stylizací např. class voleb atp. Ale se Sférama by pak šly dělat krásný psí kusy, zvlášť kdyby se vzala Slovanská a Severská kosmologie a mýty zásvětí... zahodit všechny Stínopády a podobné nesmysly a jet natvrdo Ledové pláně a Hel... nebo si dát dokonce tu práci a udělat Sféry podle slovanské mytologie Stromu světa se sférou zásvětí v Kořenech atp. (heh, slovanský Astrální a Snový svět z DrDII made my day, btw.)

Bojím se ale, že tenhle vlak už nejspíš ujel.

Pokud byste se teda nerozhodli, že budete odvážní a opřete se do toho i za cenu remaku. Což by mělo nějaké další benefity, např. by to mohlo dost pomoct s tím problémem ohledně nedostatku stylizačních textů pro jednotlivé kapitoly ;)
7.6.2017 17:17 - York
sirien píše:
Mimochodem to je škoda, protože JaD šly udělat jako skutečná Slovanská fantasy. Což by bylo dost cool.


Nebylo. Sám jsi to napsal před pár příspěvkama - dnešní mládež jako normální bere západní fantasy. A na nějakou historickou mytologii peče úplně každej kromě těch absolutně největších geeků. Nejúspěšnější fantasy světy jsou jen hodně lehce inspirované reálnou mytologií (a většinou dost hluboko, takže to v tom málokdo vidí) a velice často prostě berou existující termíny a redefinují je podle svého.
7.6.2017 17:33 - Maelik
York píše:
Nebylo

Ale bylo, podívej jak je úspěšný Zaklínač. Ten svět je poměrně populární i na západě, alespoň pokud mohu soudit z toho, co ke mě prosákne, a je to slovanská/východní mytologie. Co se týče obliby u nás, jsem si poměrně jistý, že každý koho znám o tom světě alespoň slyšel, čili nebude to zas tak nepopulární.
7.6.2017 17:44 - York
asdfasdf píše:
Zaklínač.
je to slovanská/východní mytologie


Není. Jsou tam z ní přejaté některé prvky, to ano, ale stejně tak jsou tam přejaté a lehce pozměněné prvky ze západní fantasy a kdo ví odkud ještě.

Což je ale přesně to, o čem mluvím - je to napsané tak, že se ti zdá, že by to mohla být slovanská mytologie - ale není.
7.6.2017 17:45 - Vojtěch
Zaklínač? Slovanská jména, ale Sapkowski tam dost promítá svou lásku k Artušovskému cyklu IMO.
7.6.2017 17:56 - sirien
York píše:
Sám jsi to napsal před pár příspěvkama

Tužku sem napsal před dvěma příspěvkama - napsal sem, že o nějaké změkčené české verze nikdo nestojí a s pohádkovejma čertama a podobnejma nesmyslama se nikomu nezavděčíš a nemá smysl je uvažovat.

Na druhou starnu, vzít tvrdou původní mytologii bez moderně pohádkového nánosu a udělat hru která je zasazená do světa drsnejch starejch bohů kde se válečníci mění ve vlky a kde rusalka není nějaká operní dívčina ale hardcore lesní duch proti kterýmu je naštvaná dryáda dobrá zpráva - to je trochu o něčem jinym. A publika pro to je dost, ostatně existují subkultury, které tomule přímo holdují (mezi šermířema, například).

Když sem napsal, že je ta generace odkojená Diablem, tak sem tím měl namysli, že tam jsou nějaká očekávání ohledně formy a podání, ne nutně obsahu. Dělat fluffy přízemní hru kde si bude low level postava nějakym okultismem povídat s lesními bytostmi... meh. Udělat hru, kde výkřik Perunova jména v bitvě srazí nepřítele bleskem, to je zas jinej level. A jako ne, že by ve slovanské mytologii nebylo dost matroše co by šel zpracovat tímhle stylem - ostatně i v těch Americkej bozích je takovej Černobog dost cool postava.



Ad Zaklínač: To, že je autor z východu, neznamená, že je jeho tvorba nějak moc vázaná na původní mytologii. Zrovna Sapek je docela hardoce západní fantasy v polském dark&gritty stylu (pentalogie, teda, povídky míň - ale i tam je cítit že to je spíš vlastní fantasy svět než že by nějak moc navazoval k něčemu, aspoň můj dojem z toho).
7.6.2017 18:07 - York
sirien píše:
Na druhou starnu, vzít tvrdou původní mytologii bez moderně pohádkového nánosu a udělat hru která je zasazená do světa drsnejch starejch bohů kde se válečníci mění ve vlky a kde rusalka není nějaká operní dívčina ale hardcore lesní duch proti kterýmu je naštvaná dryáda dobrá zpráva


Což ale znamená, že budeš muset předefinovat zažité významy těch slov. Ne, že by to nešlo, Tolkien takhle předefinoval elfy a trpaslíky, například, ale.... What was your name, Mr...? :)
7.6.2017 18:08 - LokiB
No, třeba ve hrách Záklínače je to východní dost ... lesní běsi (v původním slovanském významu), různé polednice, čertíci, klekánice, vodníci ... jako každej si pod tím může představit co chce, možná, že třeba francouzské pohádky jsou podobné.
Artušovská legenda tam je taky, o tom nic.

sirien píše:
Buď bych vzal Sféry tak jak sou v DnD a nic bych nich nijak moc neměnil, nebo bych prostě natvrdo vytvořil novou kosmologii, ale beze snahy zrcadlit tu původní. V druhém případě skončíš s tím, že budeš mít dvě možné kosmologie pro ty samé bytosti (DnD a JaD), což bude přehledné.


tak tak, má slova
7.6.2017 19:42 - wlkeR
Já jsem tu celou diskusi de facto rozpoutal svojí neochotou cpát do omezeného místa oboje Démony a Ďábly, protože mi rozdíly mezi nimi přišly moc závislé na lore D&D. Když se plácnou do míst tímto lorem nedotčených, nikdo pořádně neví, proč je Marilith démon a Gelugon (ice devil) ďábel, když třeba podle vzhledu by se dali prohodit a obě "rasy" by hned vypadaly konzistentněji.

Draky mám v hledáčku taky, a jen čekám, až se rozhodne tahle diskuse, abych vzápětí vyvolal novou.
7.6.2017 19:58 - Vojtěch
Mno, jejich rozdíl tkví také v tom LE a CE, které se vzájemně dlouhodobě nesnesou. A taky schopnost přivolávat další...
7.6.2017 22:05 - wlkeR
No jo, ale když koukáš na tu hnusku a říkáš si "proč tohle není démon? Jo ahá, on má jiný druh zlého přesvědčení!" tak to nějak není ono. Pro mě za mě ať si spolu válčej nebo choděj na čaj, ale udělejme mezi nimi nějaký fundamentálnější rozdíl než je přesvědčení.

(Teď listuju Monster Manuálem a i ta summon mechanika je přes kopírák).
7.6.2017 22:09 - LokiB
wlkeR: já s tebou souhlasím v tom, že to rozdělení mě v DnD neuchvacuje a vlastně jsem ho ani nikdy nepoužil. ďáblové mi tam neseděj vůbec a démony jsme si generovali vlastní, páč ti tradiční nám přišli moc provaření.
ale o to nejde. otázka je, jestli v rozumné době, s rozumně vynaloženým úsilím jsi ty, nebo další lidé schopni celé toto předělat tak, aby to bylo konzistentní vnitřně i se zbytkem pravidel, a lepší než to původní.
7.6.2017 22:11 - sirien
L-C osa není podřadná. Prohlásit "jo ahá, on má jiný druh zlého přesvědčení" je výrok jehož smysluplnost je naprosto adekvátní výroku "jo ahá, on má jiný druh chaotického přesvědčení". Protože Chaotic Good nebo Chaotic Evil, co na tom sejde, že jo, Chaotic jako Chaotic.
7.6.2017 22:31 - LokiB
sirien: jako jó ... ale upřímně, v kolika reálných DnD hrách má ten rozdíl mezi LE a CE skutečný dopad na střet s danou nestvůrou?
neříkám, že nemůže mít, že si s tím GM nemůže vyhrát ... určitě to jde, připravit si to a odehrát, aby tam ten řád či chaos dobře vynikl ... a věřím, že kdybys to GMoval, tak si s tím vyhrajše. jsem ale trochu skeptický jak široká publikum to zasahuje skutečně v praxi.
7.6.2017 23:31 - sirien
Asi záleží, co hraješ. Stát proti LE temnému paladinovi co dodržuje pravidla cti a jeho LE patron proti němuž stojíš s Tebou bojuje podle nějakého uznávaného etického kodexu a stát proti CE šampionovi jehož CE démonický patron jedná naprosto bez ohledu na cokoliv má docela jinej feeling, nemyslíš?

A to za předpokladu, že máš good družinu. Pokud máš družinu, co sebe sama staví někam na neutralitu nebo dokonce přesahuje do evil sféry se ta L/C osa může najednou stát dost zásadní.

Ostatně stačí se mrknout třeba na to jak by se cca zařadily postavy v SoIF a podívat se, jak mezi sebou interagují - všimneš si, že jejich vztahy jsou velmi často definované skrz L/C spíš než přes G/E. Popravdě bych si teď tak z patra tipnul, že možná budou dokonce víc definované přes L/C než G/E, minimálně v rámci Západozemí.

Ne všichni hrajou Tolkiena.
7.6.2017 23:34 - Log 1=0
Sirien:
Jenže mi dává i ta tvoje věta docela smysl. Vytvořit rozdíl mezi skupinami ras, s vlastními sférami, jen na základě toho, jaké mají vrozené přesvědčení mi přijde jako dost slabé (možná je to proto, že sám přisuzuji přesvědčení menší váhu, než má v těch originálních setinzích). Když si řekneme, že na přesvědčení nebudeme hrát, ale budeme chtít hrát v nějakém předpřipraveném settingu, tak se to začne sypat. To určitě není plus.
7.6.2017 23:44 - ShadoWWW
Jako ne, že by to nešlo. 4E taky zmenšila počet přesvědčení. Ale zmenšuje to variabilitu. Ty různé druhy sfér, nestvůr a přesvědčení vyplývají na povrch v dlouhodobých hrách. Když tam chybí, tak jsou si kampaně podobnější.

Osobně vidím největší problém s vytvořením nového crunche. Jako jo, povolání, rasy, podrasy, obory i herní statistiky nestvůr se dají splácat rychle, ale v dlouhodobém horizontu se zanedbané věci rychle projeví. Třeba DrD 1. Tam se ukázalo, že nejslabší herní mechaniky byly právě ty, co Klíma a ostatní vymýšleli/upravovali. Tam, kde se víc drželi originálu, to víc drželo pohromadě. Asi proto, že ten originál byl fakt lépe testovaný.

A dnes... Jako jo, Wizardi tento a příští měsíc budou v UA vydávat obory povolání, co už v listopadu půjdou do tisku. Ale to je už většinou třetí iterace. Změny tedy budou minimální, už teď je to relativně odladěné. Udělat podobně vyladěné obory v ČR by trvalo roky. Proto se velmi přimlouvám, napasovat ten fluff co nejvíc na stávající mechaniky. Pro víc nejsou lidské zdroje. Už tak je pro mě milým překvapením, že tu dává ruku k dílu celá hrstka lidí (srovnejte s jinými projekty).

Jiná stylizace fluffu je super nápad. Na fluff byli Češi vždycky machři. A když se mákne, je to asi reálné. Ale nový fluff + nová povolání... nereálné, pokud to má být kvalitní a v dohledné době.
8.6.2017 00:18 - York
ShadoWWW píše:
srovnejte s jinými projekty


Třeba s remakem DrD, kterej Bouchi přes obrovské úsilí a energii obrovské spousty lidí pořád dokola zabíjí?

Lidi prostě nemají relevantní informace o probíhajících projektech a není jak je k nim dostat. Tudíž se nutně musejí rozhodovat podle nerelevantních informací - třeba že jde o překlad celosvětově nejznámějšího RPGčka. Nebo že to má hezké obrázky. Nebo že se o tom hodně mluví.

Kromě toho taky není moc na výběr, že.

Fakt nevím, co tě na tom ještě překvapuje.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087882995605469 secREMOTE_IP: 3.237.65.102