Kultura

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body14
Fextkladné body10
Kostliveckladné body3
Mumiekladné body7
Přízrakkladné body5
Spektrakladné body4
Upírkladné body13
Zombiekladné body8
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
7.9.2017 21:03 - LokiB
Gurney píše:
Ano. A zřejmě koukáme na dost odlišné seriály.


Asi jo. Seriál podle současných Avengers mě neláká, ani hraní v takovém settingu. Ze seriálu jsem vlastně za poslední rok viděl jen Holistickou detektivní kancelář Dirka Gentlyho a Twin peaks :) Nejsem seriálový typ, uznávám.

Gurney píše:
Slovanská mytologie může být fajn, ale mě by spíš zajímalo, jestli ji má někdo tak dobře nastudovanou, aby nějaké slovanské potvory a reálie napsal.


Na druhou stranu, tím že to skoro nikdo nezná, nemusíš to mít tak dobře načtené ... když bude autor schopný, tak si to tam napíše dle potřeby, aby "slovanský feeling zůstal", i když třeba opravdový expert z dějin náboženství by kroutil hlavou.
7.9.2017 21:31 - Aegnor
LokiB píše:
"slovanský feeling zůstal"

Definuj slovanský feeling.
7.9.2017 21:56 - chrochta
Rafal Aleksander Ziemkiewicz: Poklady stolinů. Alexandra Pavelková: Prokletá přísaha + Zlomená přísaha (povídkové sbírky; román je "arabský"). Leonard Medek: Stříbrný šíp. Ester Marie Nováková: Prameny Omodrenu. Otomar Dvořák: Oči baziliška (druhá povídka). Vukogvazd (romány i původní zpracování odehraných dobrodružství). Anna Šochová: Vládci močálu. Upíři, vlkodlaci a jiné strašidelné povídky (upírská povídka od Alexeje Konstantinoviče Tolstoje). leona Stiblaríková: Bratislavská bludička (moderní, ale vcelku slušný popis schopností tradičních nadpřirozených bytostí Čech a Slovenska).

Wilt Ahwa se má geograficky odehrávat na březích Vltavy, ale nečetl jsem. Ďábel na řetězu je o sv. Prokopovi, co oral ďáblem, opatovi Sázavského kláštera, ale nečetl jsem. Zlý sen od Davida Glocknera se má odehrávat na Rujáně v čase pádu arkony, ale nečetl jsem. Vladimír Zajíc: Otvírač cest se odehrává v průběhu staletí v Čechách, ale nečetl jsem.
7.9.2017 22:59 - Gurney
LokiB píše:
Na druhou stranu, tím že to skoro nikdo nezná, nemusíš to mít tak dobře načtené ...

To zní, jako by ses hlásil :D Směle do toho, tvůj příspěvek bude určitě vítán.

chrochta: píšu si do seznamu "doporučené literatury"
7.9.2017 23:48 - LokiB
Gurney: proč? kdybych to dělal, tak spíš nejdřív pro sebe a okolí. zaprvé proto, že si jednak nemyslím, že bych splňoval tu druhou podmínku, kterou jsi cudně zamlčel "když bude autor schopný", druhak proto, že to nemám jako prioritu.

opravdu jsem mluvil hlavně o tom, že samotný fakt, že to skoro nikdo pořádně nezná, není tak naškodu při pokusu na základě toho udělat setting/bestiář, jak z tvého předchozího příspěvku vyplývalo.

A toho Červeňáka si do doporučené literatury dej taky. Aspoň jednu knížku, abys zkouknul, jestli ti ten styl třeba vyhovuje
8.9.2017 00:41 - Xyel
Teď tomu tady nerozumím... na jednu stranu je zadání, že to má mít co nejširší záběr a na druhou stranu se tu vymýšlí, že to má mít slovanský nádech s tím, že jedna z jeho vlastností je, že ho skoro nikdo nezná. To se přímo vylučuje.

Nicméně, abych byl trochu konstruktivní, tak moje 2 cents jak k tomu přistoupit:

1) 5E má bestiář postavený na tom, že má za sebou desetiletí tradice a je tak v podstatě best-off z minulých let. To není pro JaD použitelný model, respektive se tam musí něco z classic dnd potvor objevit, protože jsou prostě tak známé, ale o tom níže.

2) Monotématické bestiáře jsou imo cesta do pekel, protože jsou těžce hit and miss - někomu se to téma bude moc líbit, ale většině to nebude nic říkat... když to vztáhnu k sobě, tak mě slovanská mytologie nijak neoslovuje a bestiář založený na ní (nízko magické, vesnické, ponuré a orientované na spojení s přírodou - to jsou pojmy, které s s tím spojuji) mě nebude zajímat ať bude napsaný jakkoliv dobře. Ano, budou lidi kterým se to bude líbit, ale pochybuji že to bude ta mladší generace, která je při snaze o široký záběr ta hlavní. Stejně tak se imo k dnd nehodí už z definice - 5E není vhodné na hraní vesnické fantasy, takže sypat do bestiáře vesnická monstra jako rusalku či vodníka má smysl jen velmi, velmi omezeně. Navíc, slovansky orientovaný bestiář už tu je u drd2, tak proč dělat znovu to samé?

3) Jelikož monotématické pojetí nedává smysl, zbývají splácaniny. Tady je otázka z čeho, tady nemám žádnou dobrou teorii jak k tomu přistoupit, ale kdybych to měl dělat tak vemu všeobecně populární tématické celky a narvu je tam. Z hlavy - draci; démoni; velcí beasti; pár klasických monster; upíři (propracovaní a moderní, tedy věčně mladí, krásní a žijící ve městech); vlkodlaci (ne deset variací na něco-dlak, ale do hloubky propracovaní vlkodlaci jako druh); klasičtí nemrtví (s nějakým rip-offem white walkerů jako nejvyšších nemrtvých, protože GoT); pár monster z DnD (beholder, mindflayer, dryáda?); pár potvor z řecké mytologie (kraken, minotaur, medůza); populární monstra z drd1.6 - hrůzy; fext; stín; přízrak... jiné potvory si upřímně nepamatuji a navíc tohle dobře pokrývá lidi kteří mají rádi duchařské věci
8.9.2017 09:14 - Aegnor
chrochta: ten seznam knih má být pokus o popis slovanského feelingu? To je teda dost mizerná práce. To už má lepší popis Xyel, který ho napsal hodně mimochodem. :-)

Aby bylo jasno - mě nezajímá, jaké knihy jsou napsané se slovanským feelingem, ale co ten slovanský feeling definuje. Když nejde stručně napsat, co to ten slovanský feeling vlastně je, tak se k němu budou těžko psát texty. :-)
8.9.2017 10:08 - LokiB
Xyel píše:
Teď tomu tady nerozumím... na jednu stranu je zadání, že to má mít co nejširší záběr a na druhou stranu se tu vymýšlí, že to má mít slovanský nádech s tím, že jedna z jeho vlastností je, že ho skoro nikdo nezná. To se přímo vylučuje.


Jestli ono to nebude tím, že jedni vymýšlejí nádech a jiné chtějí co nejširší záběr :D
Resp. začalo se o nádechu (aby řeč nestála a lidi řekli svoje preferenci a nápady) a pak padla otázka na autory, a ti se vyjádřili.

pro mě není "ladění baestiáře do nějakého směru" tak striktní, jak ho vidíš ty. Když tam budou třeba draci více "slovanštní" než v DnD, stejně tak třeba nemrtví či lesní havěť a celá fey/vílí část ... tak to nemusí být žádné hrubě vyhraněné a pro ostatní nepřežvýkatelné.

Fakt si zkuste podívat třeba na monstra v Symbaroum ... ladění to má, a přitom je to stále celkem generické.

Aegnor píše:
Definuj slovanský feeling.


máš pravdu, nedokážu to v pár větách načrtnout ...
když si přečteš třeba wiki záznam, tak určitou představu člověk získá, nebo ne?
8.9.2017 11:04 - Log 1=0
Xyel píše:
nízko magické, vesnické, ponuré a orientované na spojení s přírodou

Počkej, to jako že by tam nebyla zlatá ryba, která tě na požádání udělá králem, mořský car s palácem z jantaru a perel, vtipálci v duchu Aljoši Popoviče a města velká, no, jako Moskva? A tomu ty říkáš slovanské?

Rusalku vidím tak nebezpečnost 2, klasický vodník minimálně 5, legendární varianta 13-14, hejkal/lešij tak o 1 nižší. Polednici přidat pěkně k ostatním ježibabám. Divoženky, lesní panny a podobně prostě promíchat s germánským, keltským a řeckým vílo-nepořádkem (chtěl jsem napsat bordelem, ale vznikl by nežádoucí dvojsmysl), protože to je všechno to samé (včetně řecké dryády). To poslední, co bych se bál, je, že by slovanští tvorové do tohohle guláše nezapadli. Nemyslí si to ani původní autoři (Baba Jaga), jen je tam nedali, protože je Američani neznají. My nejsme Američani, ale Češi, a celkem je známe.
8.9.2017 11:20 - ShadoWWW
Vodník by byl v 5E docela legrace. Jeho "akce doupěte" (rybníka). ;)
8.9.2017 11:24 - LokiB
Kdo by chtěl ten slovanský feeling, tak si vyberte z těch Cěrveňákových dvě tři série

Resp. některé další z díla
já z toho četl jen malý zlomek, takže doporučení dát nemůžu

třeba černokněžníka
8.9.2017 16:09 - Gurney
LokiB píše:
...zaprvé proto, že si jednak nemyslím, že bych splňoval tu druhou podmínku, kterou jsi cudně zamlčel "když bude autor schopný"...

O to se rozhodně přít nebudu :D

Log 1=0 píše:
Rusalku vidím tak nebezpečnost 2, klasický vodník minimálně 5, legendární varianta 13-14, hejkal/lešij tak o 1 nižší. Polednici přidat pěkně k ostatním ježibabám. Divoženky, lesní panny a podobně prostě promíchat s germánským, keltským a řeckým vílo-nepořádkem (chtěl jsem napsat bordelem, ale vznikl by nežádoucí dvojsmysl), protože to je všechno to samé (včetně řecké dryády). To poslední, co bych se bál, je, že by slovanští tvorové do tohohle guláše nezapadli. Nemyslí si to ani původní autoři (Baba Jaga), jen je tam nedali, protože je Američani neznají. My nejsme Američani, ale Češi, a celkem je známe.

Baba Jaga byla je zmíněná už v https://en.wikipedia.org/wiki/Eldritch_Wizardry a později měla dokonce svoje vlastní dobrodružství. A souhlasím, že není důvod, proč by všechny tyhle potvory měly být low-level (ta Baba Jaga z toho dobrodružství je mimochodem wizard 25. levelu, co si klidně jde na férovku pokecat se Smrtí).
8.9.2017 17:27 - Šaman
Nevidím žádny rozdíl mezi babou Jagou a třeba Vranicema ze Skyrimu.
Lešij byl třeba v Zaklínači poměrně silný soupeř a třeba na letošním zaklínačském táboře to byl téměř neporazitelný nepřítel, kvůli kterému museli někteří bojovníci podstoupit nějaké magické rituály (při kterých se jim mimo jiné změnily oči :)

Tahle diskuze je spíš o osobních preferencích. Někdo si jako vodníka představí chlápka v zeleném fraku co šije botičky, někdo jako silného topivce, někdo jako postavu z filmu kytice.

Ale kdyby třeba Tolkien ctil zažité stereotypy, tak by ho ani nenapadlo vytvořit z těch srandovních zahradních mužíčků s krumpáčky a barevnými čepičkami (ehm, nebezpečnost tak nula celá nic) fantasy trpaslíky, kteří vedou nelítostné války se skřety. "Baruk Khazâd! Khazâd ai-mênu!"
8.9.2017 17:59 - Log 1=0
Šaman píše:
Ale kdyby třeba Tolkien ctil zažité stereotypy, tak by ho ani nenapadlo vytvořit z těch srandovních zahradních mužíčků s krumpáčky a barevnými čepičkami (ehm, nebezpečnost tak nula celá nic) fantasy trpaslíky, kteří vedou nelítostné války se skřety.

Myslím, že JRR Tolkien čerpal z řádově starších pramenů než z Disneyho Sněhurky.

P.S. Co jste těm děckám provedli?
8.9.2017 18:13 - Šaman
Log 1=0 píše:
P.S. Co jste těm děckám provedli?

Nic, jen nosili černé pero ošklivosti a my jsme jim občas nadávali do hnusných mutantů. Ale pořád na tom byli líp, než zasratý elfové. :D

(On ten tábor jede už 16 let a stále jezdí stejná parta jen s minimálním obměňovánim. Takže věkový průměr tohoto školního dětského tábora se posunul tak na 23 let a i já stále jezdím jako hráč. Je to vlastně dvoutýdenní larp.)
8.9.2017 18:24 - Šaman
Log 1=0 píše:
Myslím, že JRR Tolkien čerpal z řádově starších pramenů než z Disneyho Sněhurky.

O to taky jde. Vodník z pohanských časů rozhodně nebyl mužík z Ladových obrázků. Také nebyl nijak moc konkrétní, spíš takový vodní děs. (Stejně, jako v severských ságách nejsou konkrétní trpaslíci. Jsou to sice mistři kováři, ale vlastně splývají s duchy země. Trpaslíci, gnómové i álfové jsou možná stejná verbež.)

Na druhou stranu v Hobbitovi ti trpaslíci začínali právě jako sněhurkovští, nebo sádroví (lišili se jen barvou čepiček a fuseklí). Ale příběh končí jako fantasy trpaslíci odění do královských zbrojí a rozhodující bitvu se skřety.

A mimochodem elfové jsou při prvním setkání takoví víláci. Tančí za měsíce na palouku, pijí víno a radují se. Chybí už jen zkazky, že jsou nebezpeční tím, že vyrušitele utancují k smrti… :)

Takže já bych slovanský setting docela přivítal, otázkou je, jak by se pak vyvíjel dál. Ale není důvod cpát to do "překladu" DnD. Spíš ho mít jako samostatný bestiář, klidně bez čísel - spíš popis potvory, jejích schopností a třeba nějaká ukázka z příběhu, kde vystupuje.
8.9.2017 18:48 - chrochta
Xyel: Ne, nenabízím (vyjma Pokladů stolinů a možná Pramenů Omodrenu) slovanský feeling, jen knihy, kde je něco "slovanského" zajímavého (např. bludička, vodník, striga aka ježibaba v Bratislavské bludičce, inteligentní vlci (vlkonozi) a skřítkové ve Stříbrném šípu).
10.9.2017 17:11 - sirien
Jak tak dopřekládávám kartičky ve Volovi, propadám většímu a většímu přesvědčení, že nejlepší způsob jak udělat Bestiář pro JaD je... vůbec nic nevymýšlet.

Na úvod dát pár stránek s těmi generic záležitostmi jak jsem psal tady v bodu 1.

Pak to co sem psal v bodu 2 a 3 jako mix věcí z Monster Manualu a třetí kapitoly Vola. Kreativně lze přihodit nějak zajíamvě udělanej remake nějakých ikonickejch DrD věcí (nevidění atp.).

A pak to co sem psal v bodu 4 jako výběr pár věcí popsaných ve stylu první kapitoly Vola (v menším rozsahu, ale tím stylem).


...bod 1 by byl v podstatě jen rešerže tabulek a statů, easy job pro kohokoliv kdo 5e DMuje. 2 a 3 by byla v podstatě jen redakční práce výběru vhodných už přeložených věcí resp. inspirace jimi - bullshity s copyrighty se dají obejít výběrem popř. přejmenováním (takoví Red caps jsou třeba docela obecná fantasy potvora...)

Jediná kreativně zajímavá práce by tam byl ten bod 4, kde by to chtělo asi vybrat spíš nějaké typičtější potvory (Draky, Obry atp.) a přidat k nim jen pár specifických. Na nějaké Zřící bych se asi vybod (nemám DnD tradici a je tu Volo).
10.9.2017 21:19 - wlkeR
Zřící ani nejsou v SRD.

Jako ano, nějaká variace na překlad textů se použít dá, a konkrétní nestvůry by možná našly víc pisatelů než ty obecné.

Taky přemýšlím o potenciálu skupin a nějaké fluffové integraci NPC do humanoidních nestvůr - stylem "pokud je potřeba goblin wizard, použij wizarda, ale dej mu tyhle schopnosti a tyhle kouzla." Ale na to potřebuju volnější mozek.
10.9.2017 21:24 - sirien
Tak vždycky si můžeš udělat tvůrčí workshop na srazu na Dálavě ;)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090009212493896 secREMOTE_IP: 44.222.116.199