Produkty

wlkeR
6.6.2017 09:08
Jeskyně a Draci: Bestiář
Máš zajímavé, nevšední bláznivé či jinak nezapomenutelné zážitky s některými z níže uvedených nestvůr? Chceš je sdílet se spoluautory a čtenáři projektu Jeskyně a Draci? Ozvi se!

Momentálně sepisujeme pro Bestiář následující nestvůry:

Bazilišek
Bludička
Diblík
Draci
Dryáda
Dvojník
Elementálové
Ent
Gnolové
Goblini
Golemové
Harpyje
Homunkulus
Houby
Hydra
Chiméra
Chrlič
Jednorožec
Ještěrci
Ježibaby
Kentaur
Koboldi
Kraken
Krápenatec
Lykantropové
Mantikora
Medůza
Minotaurus
Mořan
Mumie
Noh
Obři
Orkové
Oživlé předměty
Pegas
Probuzené rostliny
Satyr
Skuruti
Slizy
Stín
Sukuba/inkubus
Štítový strážce
Troll
Vrrk
Zlobr
Zvířata
Cizí postavy

Momentálně mám plné ruce práce zpracováváním kapitoly o nemrtvých, takže přijímám jen texty odpovídající rozsahem a formou D&D 5E Monster Manualu. Po dokončení prací otevřu diskusi věnovanou malé skupince nestvůr, ke kterým budu povídání vybírat přímo z příspěvků tady na fóru.

Kteří nemrtví by měli mít osobnostní rysy, vady, pouta a ideály?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 8 bodů.
Duchkladné body7
Fextkladné body4
Kostliveckladné body1
Mumiekladné body4
Přízrakkladné body3
Spektrakladné body3
Upírkladné body8
Zombiekladné body1
Autorská citace #41
6.6.2017 20:37 - ShadoWWW
Kosmologie by ideálně v příručkách být měla. Ideálně ta DnDčková. Problém je, že v ní už často narážíš na IP Wizardů (např. Sigil, Mosazné město, Ravenloft aj.), což nelze použít. Paizo to vyřešilo tak, že základní kosmologie je stejná, ale v konkrétních detailech se liší.
Autorská citace #42
6.6.2017 20:37 - York
ShadoWWW píše:
Ale jako bytosti to byly duše zemřelých


To se mi nějak nezdá, máš k tomu zdrojový text?


A za druhé, tohle není hermetismus. Hermetismus vychází z řecko-egyptských textů z 2.- 3. století, souhrnně nazývaných Corpus Hermeticum. Je to mnohem víc nábožensko-myšlenkový systém, než magická tradice. Popisuje creation, pojednává o cestě k osvícení a k rozšířenému vědomí a takových věcech. Není tam nic o duších zemřelých, astrálních sférách, ani ničem podobném.
Autorská citace #43
6.6.2017 21:01 - LokiB
Tarfill: jen bacha, to je častý omyl ... pajšl není žaludek, ale jsou to zejména plíce, resp. vnitřnosti typu plíce, srdce, játra ... to máš jako němčinář mít načtený ... z něm. Beuschel

Hmm, Mumie je prostě to, co prošlo mumifikací ... tedy nějakou formou konzervace. přirozená mumifikace může nastat třeba vysušením v horkém písku. tradiční egyptská pak naložením do pryskyřice po odstranění vnitřností a dalších měkkých tkání. Balení do fáče je taková mlska navíc ;)

Zombie je oživlá mrtvola ... když někoho pohřbíš a za měsíc ho vykopeš a oživíš příslušným rituálem/voodoo kouzlem, tak to bude nejspíš zombie.

Nejlepší nestvůra je tradičně chrlič ...
Autorská citace #44
6.6.2017 21:03 - ShadoWWW
Citace z DrD 1.6 edice E, PPE - Postavy, Průvodce hrou.
strana 44, část Artefakty píše:
Ve světě Dračího doupěte jsou astrální sféry místem, kde přebývají duše inteligentních bytostí, když tyto spí, a kam se odeberou, když bytost zemře.

Někde jsem tam četl i to s tou inteligencí, ale teď se mi to nikde nedaří dohledat (ale mám pocit, že to bylo spíš v PPJ. Buď v pokročilých, nebo expertech).
Autorská citace #45
6.6.2017 21:15 - York
ShadoWWW: No počkej, to ale ještě nemusí znamenat, že se z těch duší stávají démoni astrálních sfér (na druhou stranu by to pěkně vysvětlovalo, jak mohou sféry vědět všechno, co se kdy stalo).

edit: To vlastně vysvětluje, i když to démoni nejsou. Pořád tam jsou, takže je možné se jich na to zeptat.
Autorská citace #46
6.6.2017 21:23 - ShadoWWW
To je fakt. Mně v té době napadala zas otázka, že jestliže je astrální sféra složena z duší mrtvých, jak to, že démoni jsou pouze zlí? Kde jsou ti démoni hodných zemřelých lidí? Vysvětloval jsem si to tak, že vyvolaný démon je v našem světě cizí a jeho největší tužbou je vrátit se zpět. Něco jako když někoho vzbudíte uprostřed noci a něco po něm chcete. I ti "hodní" jsou často nevrlí a snaží se co nejdřív jít zase spát.
Autorská citace #47
6.6.2017 21:59 - sirien
ShadoWWW: oh please. Jedna věc je překládat DM jako PJ a vybírat classové volby podle nějaké představy o naší fantasy tradici, druhá věc je vysloveně prznit základní DnD lore.

Ďáblové jsou prostě Ďáblové. Když řeknu Ďábel, tak rozhodně nemyslim čertíka bertíka. Démoni jsou Démoni. Technicky pro fantasy nedotčené jedince je hranice mezi Devil a Demon dost matná i v angličtině.

Nech Ďábli a Démony jak sou.
Autorská citace #48
6.6.2017 22:04 - York
sirien píše:
Nech Ďábli


Myslíš ty Ďábli, co bydlej v Ďáblicích? ;-)
Autorská citace #49
6.6.2017 22:20 - efram
teda já bych se pánové přimlouval za to, aby měl v těchto nových pravidlech místo i čertík Bertík. Už kvůli Štěpánce.

edit: pobavil mě shadowuw komentář, tak to neberte vážně......ale co kdyby :p
Autorská citace #50
6.6.2017 22:25 - ShadoWWW
Tak jsem se víc díval, jak to ti v Paizu udělali, aby dodrželi OGL a SRD, a neukradli Wizardům IP. A... udělali to skoro do písmene stejně. Tedy: Ďáblové jsou taky v Devíti peklech a vede je taky Asmodeus. Démoni jsou taky v Propasti. Ďáblové jsou ZkZ, démoni jsou ChZ. A teď přichází rozdíl: Mimo démony (angl. demons) existují v Pathfinderu i démoni (angl. deamons), kteří se od těch prvních démonů liší přesvědčením (ZkN) i cíly. Zatímco démonům jde o pošpinění duší a myslí smrtelníků, démoni "1" (demons) jsou kaziči těl a démoni "2" (deamons) jsou požírači těl.
Autorská citace #51
6.6.2017 22:41 - Maelik
ShadoWWW píše:
Mimo démony (angl. demons) existují v Pathfinderu i démoni (angl. deamons), kteří se od těch prvních démonů liší přesvědčením (ZkN) i cíly. Zatímco démonům jde o pošpinění duší a myslí smrtelníků, démoni "1" (demons) jsou kaziči těl a démoni "2" (deamons) jsou požírači těl.



Takže, jestli to chápu správně, tak se tam v zásadě rozlišují Démoni-pokušitelé (ničení duše a mysli/ uzavírání paktů se smrtelníky) a démoni-ničitelé (působení chaosu/ požírání/ničení těl), je to tak? A Démoni-pokušitelé a Ďáblové jsou dvě separátní skupiny, nebo jedno a totéž?
Autorská citace #52
6.6.2017 23:06 - sirien
Historicky okultní okénko.

Daimon (nebo "daimonios" nebo tak nějak) je původní Řecké slovo, které odkazuje k oduševnělé božské entitě, která jedná ve skrytu. Vulgárně řečeno bůh v přestrojení nebo bůh schovávající se ve stínu za něčími zády. Přičemž "bůh" zde odkazuje k libovolné božské entitě celého pantheonu (tj. ne nutně Zeus, klidně nějakej menší poskok, nymfy a jiné mrchy atp.)

Řecký pojem "daimon" je blízce spojený s latinským pojmem "genius" (dodnes dochováno např. jako "genius loci") a jako takový je v současném názvosloví asi nejblíže slovu "spirit".


Nevím zda původně nebo až později, nicméně objevuje se i přenesený / přidaný význam slova - daimon jako alternativa k "duši", resp. k duševnímu náboji, resp. duševní kvalitě (jedince, místa, společnosti atp.)


Pozdější konfrontace s blízkovýchodními náboženstvími (Zaroastrismus a Abrahamská směska) posouvají význam slova daimon - v černobílé mytologii nebylo místo pro neutrální entity - cokoliv, co bylo nějak "oduševnělé" resp. jednající jako agent a nebylo to člověk, "muselo" být nutně buď anděl nebo ďábel (ď) (velmi velmi zjednodušeně, prosím nekamenovat) - přičemž požadavky na klasifikaci jakožto andělské entity byly dost náročné, takže většina věcí spadla dolů, takříkajíc.

Zde se setkáváme s pojmem démon ("demon") a jeho větším a větším překrýváním s padlými anděli. Zajímavé je, že nešlo k úplnému splynutí a dochovalo se jakés takés rozlišení - "ďáblové a démoni" odkazuje jakoby k různým pekelným entitám, ke skutečným padlým andělům a k jakýmsi... čímsi, co se k nim následně přidalo. (btw. katolíci co vím dodnes uznávají existenci nadpřirozených entit které nejsou ani Nebeské ani Pekelné - minimálně v rámci nějakých theologických směrů. I když jejich postoj k těmto "neutrálům" je spíš negativní, samozřejmě.)


Pak přichází pozdní středověk, renezance a obnova takových těch pochybných nauk jako jsou alchymie a hermetismus. Zde dochází k "oživení" původního významu slova "daimon", obvykle právě v transkripci "daemon". Zejména v alchymii se tak označují alter-duše entit, které lze vtělit a které mohou něčemu vdechnout "život" (ala golem, "Sirael" z Pekaře atd.)

Zde nastává dualita mezi lidovým a striktně theologickým vnímáním démona jako synonyma k ďáblovi / padlému andělu a "učeným" alchymistickým/hermetickým vnímáním démona jako duševní entity v zásadě neutrálního charakteru (nebo minimálně jako entity vyjmuté z Nebesky/Pekelné duality).



A zde pak po dalších pár stech letech přicházíme my, RPGčkaři, a dohadujeme se o tom, jakou entitu máme jakým slovem označovat.

A protože naše originální svaté knihy jsou v okultně bohaté angličtině, zatímco my tu pracujeme s okultně děsně chudou češtinou, tak máme problém.
Autorská citace #53
6.6.2017 23:11 - ShadoWWW
Tolik jsem do PF nepronikl, snad Vojtěch řekne víc. Co jsem pochopil, tak jedni démoni chtějí vše obrátit v chaos, druzí chtějí všechno zničit. Jedni ničí pro zábavu, druzí, protože to je jejich přirozenost (něco jako černá díra).

EDIT: Sirien byl rychlejší.
Autorská citace #54
6.6.2017 23:18 - ShadoWWW
A pak přišli unixáři a dali slovu démon další význam. ;) Je fakt, že čeština je na toto skoupá. Má jen démona, ďábla a zlého ducha.
Autorská citace #55
6.6.2017 23:25 - pivolil
Čeština má ještě staročeské běsy a ďasy. Z nich se postupně stali ďáblové.
Autorská citace #56
6.6.2017 23:33 - York
Sirien: Když pominu, že taky dost znásilňuješ hermetismus a alchymii (Císařův pekař má s ní pramálo společného a golem je pravděpodobně kabalistická záležitost, rozhodně ne alchymistická), tak to brutálně zjednodušuješ tím, že soustředíš na judaisticko-křesťanskou tradici.

Démonů jsou mraky, všude po celém světě. Afrika, Amerika, Asie, Tichomoří, Austrálie, prostě kam se podíváš, tam nějaké najdeš.


Ďáblů je řádově míň. Striktně vzato by asi měl být jen jeden. S přimhouřenýma očima by to mohli být všichni andělé, kteří následovali Satana.

Když by ses chtěl držet historie, tak by asi byl buď jen jeden Ďábel (byť má několik dalších jmen a podob), případně by ďáblové byli podmnožinou démonů.

Etymologie:

Píše:
The Modern English word devil descends from the Middle English devel, from Old English dēofol, that in turn represents an early Germanic borrowing of Latin diabolus. This in turn was borrowed from Ancient Greek διάβολος (diábolos), "slanderer", from 'διαβάλλειν (diabállein) "to slander": διά- (diá-) "across, through" + βάλλειν (bállein) "to hurl", probably akin to the Sanskrit gurate "he lifts up".


Je to každopádně čistě křesťanská a islámská záležitost, v judaistických textech to slovo nikde není (v žádné variantě).
Autorská citace #57
6.6.2017 23:39 - ShadoWWW
Běsy používám v překladu pro fiendy (angl. fiends), což jsou démoni i ďáblové společně. Tady jsem se nechal inspirovat DrD II. ;)

V původním Moster Manualu 1E byli akorát chaoticky zlí démoni a zákonně zlí ďáblové. S neutrálně zlými démony přišla příručka Fiend Folio, která přinesla i chaoticky neutrální slády a zákonně neutrálními modrony.

Zajímavé, že DnD řešilo osy dobro-zlo a řád-chaos, ale nikdy osy jako pravda-lež nebo láska-nenávist.

Jak češi jsou jediní, co mají hodné čerty, tak indové jsou asi jediní, co mají hodné démony.
Autorská citace #58
6.6.2017 23:51 - LokiB
Jé, to mi připomnělo tohle ... jak v tom lidi furt jedou

ShadoWWW: prapůvodní pohanští slovanští "běsi" byli imho trochu něco jiného. ovšem po christianizaci to přebralo mnoho dalších významů, více či méně se od původního lišících. což platí i pro středověk.
když se ale na GameConu někdy hrálo dobrodružství ze slovanských reálií, nebo třeba v Zaklínači, tak tam jsou ty původní významy akcentované
Autorská citace #59
6.6.2017 23:52 - ShadoWWW
Wlker: Napiš mě na baziliška, bludičku a diblíka.
Autorská citace #60
7.6.2017 00:03 - York
Ještě jedna zajímavá věc k démonům: Dost často se mezi ně dostávají bohové starších národů.

Píše:
Beelzebub is originally the name of a Philistine god (more specifically a certain type of Baal, from Ba‘al Zebûb, lit. "Lord of Flies") but is also used in the New Testament as a synonym for Satan.


Filištýnští jsou Féničané, tedy sousedi (a konkurenti) Hebrejců.

Baal je přitom ještě mnohem starší bůh, v jedné skupině semitských jazyků to znamenalo prostě "Pán" a bylo to prostě označení všech bohů. Nejčastěji je (ve své konkrétní formě) spojován s bouří a plodností - tedy žádné zlo.

Ostatně koncept absolutního zla a dobra je dost možná taky relativně moderní. Dá se určitě najít v Zoroastrismu (Azura Mazda coby ztělesnění dobra a Angra Mainyu ztělesnění zla - neplést s Bílým hrdem z DrD, tam jsou ta jména jen vypůjčená), v judaismu, islámu, křesťanství. A taky v tom zmiňovaném Hermetismu (i když tam je spíš jen koncept absolutního dobra).

Starší a sousední kultury pracovaly spíš s chaosem (Řecko samozřejmě, odtamtud ten pojem pochází, pak starý Egypt - Apophis, opět ten Hermetismu, ale taky starý Sumér - Tiamat /Neplést s Tiamat z DnD, ta je opět ukradená/) a bohové měli prostě jen různé aspekty (nikoliv Fateovské ;-)).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20445513725281 secREMOTE_IP: 54.234.228.78