Produkty

Tarfill
31.8.2016 14:12
Autorská citace #61
6.12.2016 14:38 - Gurney
Tak co, jaké máte zážitky a zkušenosti s DSA ze hry na RPGDayi?
Autorská citace #62
6.12.2016 14:53 - LokiB
Gurney: DSA je hezký systém, který dokáže navodit dojem určité simulace (když si třeba člověk za těmi dovednostním ihody skutečně představuje úspěchy a neúspěchy na jednotlivé vlastnosti) ... jen by to chtělo aplikaci, která by mě odstínila od toho házení a počítání ... nebo aspoň od toho počítání :)
Když je u stolu 5 lidí, házejí si třeba na něco postupně a někteří třeba ještě házejí 3x d20 postupně, protože jim to víc vyhovuje, tak spotřeba času na to mi přišla enormní.

+ je to podobné při boji, když se hází na útok a až po jeho vyhodnocení se započtou všechny bonusy a postihy a samostatně se vyhodnotí obrana. Je dost snadné na něco zapomínat. Na postih za další obranu, na soakování zranění brnění, na hod na vznik postihů, když klesneš pod nějakou mez (já měl třeba 29 životů a furt koukat, jestli jsem pod třetinou, polovinou, čtvrtinou nebo jak to přesně bylo)

můj zloděj se prvního boje moc neúčastnil, v druhém chvilku ne moc účinně pižlal rapírem orka ... zkoušel vrhat nože, ale ono 1d6+1 není proti cílům v brnění skoro ani smysluplné.
pak, během dvou kol, to bylo bum bum bum a na 6 životech to bylo o tom ,kdo mi dá další ránu a lehnu. a to jsem měl ještě kliku, že jsem přehodil ověření na postihy.

magie je .. v něčem jiná. pomalá regenerace magů (platí i o hp), některá bojová kouzla se sesílajjí více kol, některá fungují jinak (neviditelnost zneviditelní jen tělo a HAHAHA, všechno co je v něm ... takže inspirační kolík by se do hradu pronést asi dal, oblečení však ne.)

kuše, která se nabíjí 8 kol je asi "realistická", ovšem čekal bych u ní rapidně vyšší zranění. přišla mi nějak v porovnání s lukem celkově horší ... ale nevím, stříleli spoluhráči, ne já.

jejich prostředí, použité Tarfillem, je fajn ... takové fantasy
Autorská citace #63
6.12.2016 15:09 - Vojtěch
Na tohle by asi bylo hezké mít nějakou posouvací stupnici, kde máš vyznačené ty třetiny a tak.
Autorská citace #64
6.12.2016 15:45 - LokiB
Vojtěch: to nám Tarfill nakreslil do jím předpřipravených deníků suprově. Vpravo přesně, stupnice, hráči si tam šoupali svorkama na papír dolů nahoru, k t tomu měli čáru u čísel, kde byla hranice.
Blbý je, když trpíš psychomotorickym neklidem a máš tendenci si tu svorku jen tak posouvat nahoru dolů mimovolně ;)
Autorská citace #65
6.12.2016 22:45 - Tarfill
No, Loki ty dojmy vyjádřil vcelku dostatečně přesně.

Když se k tomu pak vyjádřím jako SL (neboli německé označení pro GMa), můžu říct, že počítání tam skutečně není málo. Zvláště všeobecně při dovednostech, pak když se třeba kouzelník snaží určit míru svého úspěchu a díky tomu musí počítat něco navíc, nebo třeba když si potřebuju náhodně určit smyslové vnímání hlídkujícího orka, který může spatřit družinu. Pro stavění NPC je DSA poměrně náročné a dalo mi to jako pravidlovému začátečníkovi trochu zabrat. Časem by mi to do krve přešlo logicky víc a němci mají pro spoustu věcí určitě nějaké vychytávky, které jsem ještě neobjevil, ale i tak je tam toho dost.

Co se týká souboje, ten se mi docela líbil, ale rozhodně jsme nestihli vyzkoušet všechny situace, pro který je sepsaný. Soubojový systém je v jádru také poměrně složitý. Nevím, jestli je jeho cílem co největší reálnost, ale v pravidlech je spousta oprav a podmínek na spoustu situací.
Bojujete v užším prostoru? Máš postih.
Máš větší zranění? Máš postihy za bolest.
Bojuješ kratší zbraní proti delší? Máš postih.
Když hodíš na kostce 1 (kritický úspěch?), proveď opravný hod. Když se ti to povede, je situace x, když druhý hod nepodhodíš, je situace y-x. Jinak Ti vychází y.
Speciální manévry se štítem, různé opravy pro střelecký souboj, totální neúspěch v obraně...
Není toho prostě málo, ale i tak, jak jsem říkal, mě osobně souboj vyhovoval a jeho pravidla mají něco do sebe.
V konečném důsledku pak samozřejmě hodně záleží na kostkách a k tomu rozhodně já, ale třeba i Mildar (nebo vlastně skoro všichni z družiny) máme co říct... :)

Rozhodně jsme také pořádně nevyzkoušeli možnosti magických povolání předmětů a jak píše správně Loki, magie je v lecčems jiná a její využívání je opět malinko odlišné než u jiných her které jsem poznal.

Moje celkové shrnutí je v tuto chvíli asi následující: pravidla jsou občas složitá, ale zatím mi stojí za to, abych je i nadále hlouběji poznával a testoval, než si udělám konečný závěr.
Takže pokud budou další dobrovolníci na hru, rád něco opět připravím, protože jedině praxí se dá všechno odzkoušet...

Jinak:
LokiB píše:
kuše, která se nabíjí 8 kol je asi "realistická", ovšem čekal bych u ní rapidně vyšší zranění. přišla mi nějak v porovnání s lukem celkově horší

Jen pro informaci, pravidla udávají tyto čísla:
lehká kuše, doba nabíjení 8 akcí, zranění 1W6+6, dostřel 10/50/80
těžká kuše, doba nabíjení 15 akcí, zranění 2W6+6, dostřel 20/100/160
lehký luk, doba nabíjení 1 akce, zranění 1W6+4, dostřel 10/50/80
dlouhý luk, doba nabíjení 2 akce, zranění 1W6+8, dostřel 20/100/160

Zranění je tedy poměrně adekvátní, i když doba nabíjení je taky dost dlouhá no.

LokiB píše:
jejich prostředí je fajn ... takové fantasy

Jo, prostředí pro DSA dělá hodně a troufnu si říct, že důležitou část celkového dojmu ze hry. Němci si na tohle docela potrpí a pokud hráči znají a využívají reálie k DSA sepsané, je ta hra zase o level vejš...
i když, tohle se týká asi všech systémů a světů pro něco typických, ne?


LokiB píše:
inspirační kolík by se do hradu pronést asi dal

Hahaha, koukám, že kolík se uchytil, co? :-D

LokiB píše:
když trpíš psychomotorickym neklidem a máš tendenci si tu svorku jen tak posouvat
mluvíš z vlastní zkušenosti? ;-)
Já jsem si těchto detailů radši nevšímal a jenom jsem vám věřil, že si to uhlídáte... ;-)
Autorská citace #66
6.12.2016 23:07 - LokiB
Tarfill: s tou svorkou ne, resp. já si s ní hrál, ale nepoužíval k označení životů. Tam jsem si dělal normálně čárky tužkou a gumoval. Oproti tomu jsem si všiml, že Nachtrose (as asi i další) si ji pěkně po životech posouvá, ovšem neměl zas tu potřebu si s ní hrát :)

Rozdíl lehkého luku a lehké kuše ... tedy 1W+4 proti 1W+6, přičemž lukem střílíš každé kolo, kdežto kuší jednou za 8 kol ... při stejném dostřelu ... no, já bych kuši nebral, kdybych nemusel :)
To by ta kuše musela mít tak aspoň 3W6+8, abych ji bral rád ... nebo mi něco z pravidel zásadně uniklo.
Autorská citace #67
7.12.2016 09:05 - York
To je holt klasický problém reality vs herní simulace. Kuše se opravdu nabíjí výrazně dýl než luk a je zhruba srovnatelně účinná, pokud se střelec trefí. Její zásadní výhoda je, že naučit se z ní slušně střílet zabere podstatně míň času než u luku - a to se v klasických RPGčkách zohledňuje blbě.
Autorská citace #68
7.12.2016 09:19 - LokiB
nerad bych se pouštěl do historických srovnání kuše a luku :) různé kuše, různé luky v různých dobách mohou toto srovnání mást ... když někde v odkazech ze 14. století píší, že školený voják střílí typicky 3x rychleji z luku než z kuše, je to určitá informace ... jestli vhodná pro hru, je otázka.
pro mě osobně 8 akcí u lehké a 15 u těžké je něco, co vzhledem k dalším parametrům, které jsou také silně zjednodušeny, není adekvátní.
vzhledem k tomu, že průměrného orka s ní stejně jednou ranou nezabiju, ztrácí její použití trochu smysl a dost se odchyluje o (aspoň mé) historické představy ... když už má být realistické natahování, pak by měl být historický i účinek :)
Autorská citace #69
7.12.2016 10:28 - Tarfill
Máš pravdu, v těchto číslech je kuše dost nevýhodná.
Na druhou stranu od toho je v pravidlech krásná věta ve smyslu -
"Pravidla jsou pouze nástroj. Cokoliv chceš, klidně vynechej, nebo si přizpůsob svým potřebám."
Já osobně bych v dlouhodobém hraní neměl problém dobu nabíjení pravidlově zkrátit třeba na 3 akce (lehká) a 6 akcí (těžká)...
Autorská citace #70
7.12.2016 10:38 - Tarfill
A co se týká sestřelu (zabití) na jednu ránu, tenhle problém se bohužel netýká jen DSA, ale i dalších systémů. Hold odečítáme životy a zbraně mají nějaký základní rozsah.
Pokud má pak průměrné NPC dvacet a více životů, je hold těžké zabít hned na první no...
Autorská citace #71
7.12.2016 10:56 - Vojtěch
Mno, většina systémů to zabití na jednu ránu řeší nízkými úrovněmi. Když sedlák v 3.5 měl 1d4+Con hp, tak se i lehkou kuší s 1d8 damage zabíjel celkem snadno. Nevím jak v DSA tedy, ale v takovém světě se kuše pro běžné haluzáky vyplatí nosit, protože pro 99 % střetů je adekvátní. Problém nastává když se dostává bojovým NPC plošně více úrovní.
Autorská citace #72
7.12.2016 11:20 - LokiB
Vojtěch: ten problém vyvstane v těchto typech rpg systémů, v situacích, kdy někdo chce na někoho naběhnout přes vzdálenost třeba 50 metrů a pak ho mlátit. systémy mají problém se popasovat s tím, jak mechanicky zajistit, aby to celé dávalo smysl ... rychlost pohybu, rychlost střelby, velikost zranění vůči celkovému počtu životů ... atd.
někde to řeší různými nevýhodami/výhodami/postihy/bonusy když nemůže/nechce cíl uhýbat, dělají různé přepočty atd. ale holt to není nesnadné nadesignovat

Těch diskusí u DrD na téma "pohyb při boji" (akce, kroky, směry, zohlednění toho, jestli byl zasažen či bojoval atd atd) ... ech.
Neprahnu tu po věrné simulaci ... jen po nástroji, který by umožňoval tento typ scén/střetnutí, nějak zajímavě odehrát. A přitom mechanisticky, ne Fate/DrD II způsoby .... oops ;)
Autorská citace #73
7.12.2016 11:24 - Gurney
Tarfill píše:
Máš pravdu, v těchto číslech je kuše dost nevýhodná.

Pravidlově výhodná je, pokud nosíš kuši na první výstřel a luk na ty další, aby jsi se vyhnul přebíjení. Což je tedy na jednu stranu hroznej munchkinismus, na druhou stranu ale proč ne, když jsou ty pravidla takhle udělaná.

"Akce" je GURPSí vteřinové kolo?

Tarfill píše:
Na druhou stranu od toho je v pravidlech krásná věta ve smyslu -
"Pravidla jsou pouze nástroj. Cokoliv chceš, klidně vynechej, nebo si přizpůsob svým potřebám."

Houserulovat samozřejmě můžeš, jen u podobně komplexních systémů bývá někdy problém, že jedna změna ti vytvoří kaskádu problémů skrz navazující věci a pak se uhouseruluješ k smrti.
Autorská citace #74
7.12.2016 11:28 - LokiB
Gurney: Round je několika vteřinový ... píšou v pravidlech: 2-5 vteřin
Zvládneš za něj 1 Akci (útok, střelba, pohyb 5-10 metrů, vytasení zbraně, seslání kouzla (nebo jeho části u víceakcových), nějaké obrany a nějaké volné akce (pohyb v řádu 5-10 metrů), křičení, upuštění věci, zalehnutí, otáčení)
Autorská citace #75
7.12.2016 12:17 - Vojtěch
Tam už tedy to natahování kuše takhle dlouho moc smysl nedává.
Autorská citace #76
7.12.2016 12:29 - Tarfill
Smysl to nedává no. A bohužel nedokážu říct, vzhledem k historickému vývoji pravidel, jak na tyhle podivný čísla přišli... :-/
Autorská citace #77
7.12.2016 13:02 - ShadoWWW
Ono by dávalo smysl, kdybys na luk musel mít nějaký speciální trénink (ala povolání nebo aspoň odbornost v 5e), zatímco na kuši bys to nepotřeboval.
Autorská citace #78
7.12.2016 13:14 - Vojtěch
Možná měli víc akcí na kolo, možná je to přepis nějaké skopičiny... kdo ví?
Autorská citace #79
7.12.2016 14:39 - LokiB
A není to tedy v pravidlech opravdu tak, že vychází "zlepšování se" s kušema jednodušeji než s lukama?
Na netu píšou:

Oh and btw, crossbows kinda blow in combat. Most models are actually weaker than bows, but take way longer to reload. I'm talking about anywhere from 4 to 15 rounds of combat, which even the Rapid Reload not-Feat will only reduce to 3/4. Even the repeating crossbow that is as fasr as a standard bow as long as it has arrows left is kinda crappy because it is weaker than any bow, has a much shorter range and costs 8 times as much as the most expensive bow. I think I'd rather stick with bows, even if their skill is about 1.5x times as expensive to raise.

Ta poslední věta ... nemám pravidla, tak nevím
Autorská citace #80
7.12.2016 14:54 - Tarfill
Obtížnost učení vychází jinak.
Střelba z kuše je oproti luku opravdu pravidlově lehčí, avšak pouze o jeden stupeň obtížnosti. V konkrétním měřítku je to rozdíl obtížnosti "B" oproti "C" což reálně dává pouze cca 2 až 3 body rozdíl na jeden dovednostní stupeň. Což je poměrně malý rozdíl, když si představím, že postava je celkově složena z několika stovek bodů a za jedno herní sezení se uděluje (je doporučeno udělovat) okolo pěti bodů...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10445404052734 secREMOTE_IP: 3.214.184.69