Produkty

chrochta
1.3.2016 20:46
Autorská citace #1
1.3.2016 20:46 - Malabar
Dobrý čálnek :) Díky za něj.
Autorská citace #2
1.3.2016 21:56 - sirien
Mě pořád fascinuje, kolik pečlivosti do té tvorby dokázali ti autoři vložit. Jakože to i pro tvorbu fantasy světů byla fakt poctivá práce se vším background research který k tomu patřil a ne jen nějaké cucání věcí z prstu.
Autorská citace #3
2.3.2016 04:07 - Colombo
Co znamená „magie plumy“ a „jaguáří nože“?
Autorská citace #4
2.3.2016 07:56 - Vojtěch
Nebude to plume magic, tedy magie ptačích per?
Autorská citace #5
2.3.2016 09:27 - Colombo
Vojtěch: Děkuju, přeložit si to dokážu taky, ale furt to nedává moc smysl.
Autorská citace #6
2.3.2016 09:29 - ShadoWWW
Moc pěkný článek! Nebyl by překlad i ostatních světů? :)

Fanouškům Maztiky doporučuji zahrát si 5e dobrodružství Dia de los Dinosaurios Muertos pro družinu postav na 14. úrovni, které je zasazené právě do Maztiky (jen to není zmíněné přímo kvůli autorským právům).

Colombo: nevím, jestli je to ono, ale našel jsem toto.
Autorská citace #7
2.3.2016 10:30 - Colombo
ShadoWWW: Cituj pořádně, co tě tam zaujalo, protože já tam nevidím vůbec nic. Peří se hromadně používalo na všecko a moc se cenilo. Samozřejmě, že i věci, které se používali při magii (čelenky atp.) byly z peří. Ale to je pak stejné jako se bavit o magii dřeva proto, že ten stůl, na kterém se píšou magické svitky je ze dřeva.
Autorská citace #8
2.3.2016 10:49 - Naoki
Jestli to nebude klasická situace "našli jsme něco co nám připadá cool, vůbec tomu nerozumíme, ale chceme to dát do našeho settingu" :-) myslím že je pro to i nějaký hezký poltiický korektní výraz v angličtině, které nabývá na popularitě (nebude to "cultural appropriation"?)
Autorská citace #9
2.3.2016 19:03 - Vojtěch
Colombo: Řekl bych, že by to mohl být nějaký druh předmětů ikonický pro Mazticu, spíš než pro skutečnou jižní Ameriku... Jinak asi je to fakt Pluma

http://www.therpgsite.com/showthread.php?t=32674
Autorská citace #10
2.3.2016 19:31 - Colombo
Vojtěch: Plume magic je magie peří. Žádná Bluma. Taky to zvou feathermagic. S Jižní Amerikou to nemá co moc dělat, featherworks jsou typické pro střední ameriku. Jen se jim nedával žádný magický tentononc, ale byly to zkrátka pěkné věci a věci statusu. Jen v DnD z krajek a vyšívání dělají tradiční magii.
Autorská citace #11
2.3.2016 20:37 - Vojtěch
Kouni na ten odkaz. Já myslel, že tu Plumu a Hishnu mají jako terminus technikus.
Autorská citace #12
2.3.2016 20:38 - chrochta
to Colombo: Pro Maztiku jsou unikátní dva druhy (představte si tady hromadu uvozovek) magie: pluma, magie peří, a hishna, magie zubu a spáru, dar lidem od dvou božských bratří a nepřátel Qotala a Zalteka. Jinak práce s peřím, včetně tvorby plášťů z barevných per, byla hodně specifickým - a hodně viditelným - středoamerickým řemeslem, které po konkvistě v podstatě zaniklo. A ty jaguáří nože? Jaguár byl všeobecně oblíbený symbol, používaný na všechno možné - včetně masek a jílců nožů. Tedy práce s peřím a podoba jaguára jsou dva typické znaky středoamerických indiánských kultur, a proto se tak či onak objevují v Maztice (jaguáří rytíři, orlí rytíři, pluma, hishna).

Shadowww: Byl :) Jen mi dejte trochu času - a mějte na paměti, že ne u všeho je pohled pod pokličku stvoření.

EDIT: Názvy "druhů" magie jsou nejspíš vzaté z nějakého indiánského jazyka nebo dialektu.
Autorská citace #13
2.3.2016 21:38 - Colombo
chrochta: To, že featherwork je specifické pro mesoameriku a že Jaguár byl oblíbený symbol vím moc dobře. (mimo to, podle mých slovníků je Jaguár taky věštec/kouzelník). Proto si všimni mých komentů, že to je něco jako "magie krajek" nebo "lví dýky" v evropě, ostatně, krajky byly taky specifické a lev byl oblíbený symbol ...

Prostě místo aby brali něco reálného (obětování, žijící sochy bohů, obloha vs země) tak vzali výrazné prvky ameriky a "zkulturizovali" je. Snaha o supercool věci z věcí, které byly dobré před tím, než se k tomu někdo dostal.
Autorská citace #14
3.3.2016 00:27 - ShadoWWW
Dnes Wizardi zveřejnili úvod do nového dobrodružství Curse of Strahd jako PDF. Tracy Hickman v něm vypráví, jak vznikl Ravenloft. Vzpomněl jsem si, že to docela pasuje k tomuto článku.
Autorská citace #15
3.3.2016 23:31 - Gurney
Článek je super, hrozně rád jsem si ho přečetl.

Já jsem před nějakou dobou začal zkoumat Al Quadim a musím říct že byť je to samozřejmě fantasy mix všech možných období a zemí, tak je vidět, že lidi co to psali věnovali docela dost času studiu, a že když píšou o mamlúcích nebo blízkovýchodních zvycích a pověrách, tak o tom něco vědí.

Taky je to jeden ze světů, kde má člověk pocit, že takhle nějak by všechny ty fantasy rasy (v D&Dčkově hodně vysoké koncentraci) spolu mohly skutečně fungovat - "lidé" jsou v první řadě buď Osvícení nebo ne (tj uctívají "ty správné" nebo jiné bohy, prakticky totožné s rozdělením na "místní" a "hosty"), z města nebo kočovníci, s nějakým postavením, z některého regionu, a teprve potom lidi, elfové nebo orci.
Autorská citace #16
4.3.2016 02:14 - sirien
Gurney píše:
"lidé" jsou

V Ashen Stars jsem nakonec pro "people" a "humans" zavedl rozdělení "lidé" (jakákoliv rasa) a "terrans" (homo sapiens); koukám, že nějaké obdobné rozdělení by se hodilo i pro fantasy prostředí :)
Autorská citace #17
4.3.2016 04:10 - Colombo
Typicky lidé v tom kterém jazyce. Některé kmeny v Austrálii to řešili tak, že se nazývaly podle toho (exonyma, samozřejmě), jak který kmen říkal "ne", "ano" a podobně.

Výsledkem je to, že pojmenování "Gugu mini" se vyskytuje po celé Austrálii, protože to v mnoha jazycích znamená "malá řeč" jako lehce hanlivé pojmenování pro cizí jazyk.
Autorská citace #18
4.3.2016 10:49 - Gurney
D&D občas používá "demihumans" pro víceméně všechny humanoidní a inteligentní rasy. Většinou se do toho nepočítají ti co jsou na hraně s tou inteligencí (různá goblini, gnolové a další havěť) nebo s fakt alien myšlením (kuo-toa aka D&Dčková obdoba Deep Ones), a naopak někdy se tam vlezou i rasy nehumanoidní (thri-kreen například), a víceméně se to kryje s tím co je běžně nabízeno hráčům jako hratelné rasy.
Autorská citace #19
4.3.2016 12:57 - sirien
a) otázka je co s tím v češtině (AS taky používá "people" a "humans" a v en to je ok, v češtině to byl problém a musel sem utéct k terranům, abych se s tím vyrovnal - pravda že v AS to je mnohem důležitější rozlišení, ale princip je tentýž)

b) to je pořád lidsko-centrické, což není úplně ideální
Autorská citace #20
2.11.2016 16:08 - Gurney
Přidána další část Chrochtova článku, tentokrát věnovaná světům Mystara, Red Steel, Hollow World a Ghostwalk.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10050201416016 secREMOTE_IP: 54.165.122.173