Produkty

ShadoWWW
17.4.2012 06:55
Autorská citace #1
17.4.2012 06:55 - Jerson
došlo mi, že vlastně nechápu,proč DnD potřebuje takové obrovské množství nestvůr. to v každém boji musí být jiná potvora s jinými schopnostmi,aby byl pro hráče zajímavý?
Autorská citace #2
17.4.2012 09:08 - Vojtěch
No, ani ne, ale je to sebraná mytologie celého světa a potvory z románů, kterých stále přibývá. Umožňuje to rozmanitá prostředí, která se liší i mechanicky. Třeba savana s orky, tundra s orky, jeskyně s orky, ... nuda

Savana s gnolly, tundra s orky, jeskyně s gobliny jsou rozmanitější. Vyžadují jinou taktiku atd.

Ne že by tedy nestačilo mít bestiář formou tabulek:
Lvl 1-20 warrior
Lvl 1-20 damage
Lvl 1-20 artilery
atd.

A k tomu tématické template s řadou schopností, co se přihazují na lvl X

Co si ale budeme povídat... rádi to čteme, inspirujeme se a potvora připravená ke hře v takhle složitém systému se taky hodí. Nezapomínejme, že D&D nejsou jen vyprávěcí systém, jako třeba Příběhy impéria, ale taktická složka boje je podstatná část hry... je to pořád částečně wargame, ze kterého D&D vzešlo. Rozmanitost jednotek k tomu nějak patří a taky se to jaksi tluče - ty přibývající plusy které lidi občas štvou atd.
Autorská citace #3
17.4.2012 09:52 - ShadoWWW
Má na tom svůj podíl i historie hry. Tolkien si vystačil s lidmi, elfy, trpaslíky a hobity. A proč má DrD II zase krolly? Protože hráči, kteří v DrD 1.x hráli krolly válečníky, je zase chtějí hrát. Stejné je to u D&D. Každý hráč bude chtít hrát svou oblíbenou rasu a povolání a DM své oblíbené nestvůry.
Autorská citace #4
17.4.2012 10:06 - Vojtěch
No, D&D jich ale nemělo zrovna málo od začátku...
Autorská citace #5
17.4.2012 10:14 - Quentin
Velká část dnd je exploration. Velký monster manual máš, aby měli hráči pořád, co objevovat :)
Autorská citace #6
17.4.2012 17:23 - wlkeR
Já osobně už teď používám skoro výhradně tabulky tvorby příšer + damage (čímž většinu hráčů neskutečně vytáčím), a když chci něco specifickýho, prolistuju Monster Vault, najdu požadovanou roli a přefluffuju to.

Na druhou stranu strašně rád koukám na statistiky a ilustrace a nechávám se inspirovat.
Autorská citace #7
17.4.2012 17:54 - Night of Triumphator
Když o tom uvažuju tak mě Monstrák taky přivedl k DnD. Mám své oblíbené kusy. Jsou potvory které jsem nepoužil a asi se je ani použít nechystám.
Autorská citace #8
17.4.2012 18:11 - Tadeas
QuentinW píše:
Velká část dnd je exploration. Velký monster manual máš, aby měli hráči pořád, co kupovat :)


opraveno ;)
Autorská citace #9
17.4.2012 19:17 - Vojtěch
Aehm... potvory JSOU prakticky to, co je v tabulkách (pokud ty tabulky za něco stojí). Pěkně zabalené a už nastavené k použití. Nemslím si, že by Walkerova grupa byla nějak ukřivďována tedy :)
Autorská citace #10
18.4.2012 03:11 - sirien
Jerson píše:
došlo mi, že vlastně nechápu,proč DnD potřebuje takové obrovské množství nestvůr. to v každém boji musí být jiná potvora s jinými schopnostmi,aby byl pro hráče zajímavý?

A proč ne? Nechceš, nekupuj si MM. Pro mě je dobře udělanej MM zrovna něco, co ocenim.
- inspirace pro setting
- inspirace pro questy a story hooks (nemusim nutně použít to co tam najdu, ale při pročítání se dají vygenerovat super nápady - tzn. čím odlišnější bytosti, tím lépe)
- inspirace pro vlastní potvory (zejména pokud potvory v MM obsahují různé zajímavé schopnosti)
- a pokud to je dobře (atmosfericky atp.) napsané, tak to má i vlastní vnitřní zábavnou hodnotu.

Popravdě i kdybych vedl nějakou sociálně-diplomatickou hru kde se takřka nebojuje, tak bych dobrý MM nejspíš docela ocenil.

ShadoWWW píše:
Tolkien si vystačil s lidmi, elfy, trpaslíky a hobity.

ale notak. Mazej do knihovny a celýho Tolkiena hezky znovu od začátku, od Hobita po Silmarillion. Výčet všeho s čim si Tolkien vystačil by byl hodně dlouhej.

a krollové jsou v DrD prostě a protože nějakýho týpka napadlo, že trollové sou trapný. Že to skončilo přesně naopak než si představoval je už věc druhá.
A krolly lidi obvykle hráli jen kvůli statům, nic moc víc v tom nehledej - vživotě sem ani neslyšel o někom kdo by hrál krolla aby hrál krolla. Barbara, ano. Elfa, často. Hobita, určitě. Trpaslíka, definitivně. Krolla? ne. (pořád ale dopad líp než sterilní kudůk kterého nehrál vůbec nikdo kvůli vůbec ničemu)

Tadeas: Zábavné je, že zrovna z téhle části si na západě dělají hlavu o dost míň než u nás... nejspíš protože těch 30USD tam neznamená zdaleka tolik. (teda, dokud se to nezačne přehánět, místy co sem sledoval to přestávalo bavit i západní fanoušky...)
Autorská citace #11
18.4.2012 06:48 - Vojtěch
My krolla měli kvůli obojímu. Hráče bavilo hrát Bumbáce Rozmašírku (ne, na tak dobré jméno jsme tenkrát samo nepřišli) se vším všudy... dá se to počítat jako půl bodu pro Krolla?
Autorská citace #12
18.4.2012 07:04 - Jerson
Sirien - já si celou fantasy kampaň vystačil s lidmi, elfy, trpaslíky, skřety, orky, gobliny, třemi druhy nemrtvých, dvěma draky a pár démony, a hráči si rozhodně na malé množství bojů nemohli stěžovat. nikdy je nenapadlo žádné zvíře a už vůbec ne jiná potvora. pak jsem si vystačil s lidmi po sedm let, jen sem tam mají nějakou modifikaci, a pořád je bojů dost.
Takže mě zajímalo, jak to s těmi nestvůrami vlastně funguje, jestli se ze stále nových potvor nestane nakonec rutina, kněz zjistí co je to zač, kouzelník otestuje zranitelnost dvěma třemi kouzly, a pak se už jen kouzlí a rube - třeba u DrD jsem na pár skupin s tímto přístupem narazil. A když jsem později hraj Diablo, pochopil jsem ten styl.
Pár monster manuálů jsem viděl, ale žádný mě nijak zvlášť nezaujal.
Autorská citace #13
18.4.2012 07:49 - chrochta
Mno, já si kupoval hlavně MM; třeba ke Kalamaru jsem si koupil nejprve Monsters of Tellene a teprve potom základní příručku a pár dobrodružství. Pokud se vynechají FR a Eberron, tak mám asi stejně tolik bestiářů jako jiných knih.
Autorská citace #14
18.4.2012 08:46 - Vojtěch
Ono počet bojů a rozmanitost protivníků je trochu rozdíl.
Autorská citace #15
18.4.2012 09:33 - Blaine
Jerson: to je proste ruzne. Monster Manualy jsou knizky, ktere si budu kupovat vzdy, v kazde edici a dalo by se rict, ze tak jak nepotrebuji ruzne settingove nebo nejake power splat booky, tak MM v DnD je skoda nekoupit.
Protoze za svoje penize dostanes spousta monster s ilustracemi a neni nic lepsiho, nez proste rict: Riti se na vas TOHLE! misto popisu. Dostanes monstrum, ktere ma nejake statistiky, ktere ti poradi, jak ho hrat, kdy ho hrat a v jakem prostredi ho hrat. Ale hlavne. Dostanes popis monstra, dostanes nejake informace o tom, kde monstrum zije, jak zije atd. A tyhle textiky jsou na celem Monster Manualu nejlepsi. Jak rika Wlker, bez tabulek se zit da, kdyz mas nejakou tabulku, ktera je obsahuje vsechny nebo nejakou radu, jak postavit nove monstrum.
Ale nic ti nedokaze nahradit ty stripky inspiraci, ktere autori MM pisi pod kazde jednotlive monstrum. Jednoduche vypisky z MM1 pro DnD 4ed:
Slaad:
AS CREATURES OF PURE ENTROPY, slaads exist to create disor-
der. Their hold on reality is tenuous at best. Their thoughts are
clouded with maddening images, they seem aware of things
beyond other creatures’ perceptions, and they attack without
provocation.
Slaads propogate by planting embryos in their victims. As
each embryo grows, the host creature succumbs to madness.
Left untreated, the embryo transforms into a slaad tadpole
that burrows out of its host’s skull, killing the host in the pro-
cess. For this reason, most other intelligent creatures loathe
and fear slaads.
A slaad tadpole matures into a full-sized adult slaad (of a
random type) in 1d4 + 3 days. Until then, it feeds on whatever
small prey it finds.

Goblinske druhy:
The following information about goblins can be obtained with
a successful Nature check.
DC 15: Goblins’ bellicose nature can be traced, in part, to
their reverence for the god Bane, whom they see as the mighti-
est hobgoblin warchief in the cosmos. Some of Bane’s exarchs
are goblins. Maglubiyet, the Battle Lord, and Hruggek, the
Master of Ambush, are most prominent among these.
DC 20: Hobgoblins once had an empire in which bugbears
and goblins were their servants. This empire fell to internal
strife and interference from otherworldly forces—perhaps the
fey, whom many goblins hate.
DC 25: Hobgoblins developed mundane and magical
methods for taming and breeding beasts as guards, laborers,
and soldiers. They have a knack for working with wolves and
worgs, and some drake breeds owe their existence directly
to hobgoblin meddling. All goblins carry on this tradition of
domesticating beasts.
DC 30: Given their brutal magical traditions, hobgoblins
might have created their cousins in ancient times: Bugbears
served as elite warriors, and goblins worked as scouts and
infiltrators. The disintegration of hobgoblin power led to wide-
spread and diverse sorts of goblin tribes.


To samozrejme neni vsechno, tohle jsou jenom stripky. Ale presne tyhle stripky proste patri k budovani meho vlastniho sveta. Neco mi uvazne za prsty, ja to vyuziji. A pak kdyz jdou hraci za obry, aby si z nich udelali spojence pro nadchazejici bitvu, muzu jim neco nabidnout hnedka z voleje, i kdyz jsem to napriklad dopredu nemohl cekat. Muzu rychle otevrit MM a precist par utrzku informaci, ktere si jejich postavy pamatuji, co kde kdo cetl, co slysel od sveho dedecka a tak.
Ja vim, ze ty mi reknes, ze TY si vystacis se trema fantasy rasami a tak. Ale vsichni jsou TY. Ja mam treba rad takove mnozstvi ras, jake jen jde, velky svet plny tajemstvi, cizich a nepochopitelnych kultur, objevovani neznameho a tak. Napriklad u me se hrdinove potloukaji po oblasti, kterou kdysi obyvalo obrovske mnozstvi trpasliku. Cele 3 levely na heroickem tieru jsme stravili v podzemi, kdy chodili z jedne kolonie prezivsich trpasliku nebo jejich puvodne podrizene rasy ke druhe a kazda mela trochu jine zvyky, trochu jine slozeni ras, ktera tam zila a tak.
A ja vzdy mohl sahnout do MM a mohl jsem vytahnout nahodna setkani se zajimavymi monstry, ze kterych se mohli stat nepratele pro nejakou kolonii a tak. Proste muzu hrace jednoduse prekvapit, drzet je v napeti, protoze nevedeli, co na vyskoci zpoza rohu. A hlavne to bylo "barvenejsi" a zajimavejsi. Minimalne pro me.
Autorská citace #16
18.4.2012 10:29 - Jerson
však neříkám, že si má každý vystačit s pár druhy nestvůr. jen nesouhlasím s tvrzením, že více ras a více nestvůr automaticky vede k větší zajímavosti, případně k překvapení hráčů. a zajímalo mě, jestli se boje opravdu tak liší. protože i když používám jen lidi, mám velmi širokou paletu možností a odlišností. Ve výsledku je to samozřejmě pořád stejné, s lidmi se dá bojovat,mluvit, schovat se jim - tak jsem chtěl vědět, jestli to s takovou hromadou nestvůr není ve výsledku stejné. Můžete mi napsat příklad nějakého zajímavého setkání?
Autorská citace #17
18.4.2012 10:36 - Alnag
Jerson píše:
Můžete mi napsat příklad nějakého zajímavého setkání?


Vejdeš do domu a ten dům tě začne trávit, protože je to nestvůra... ;-)
Autorská citace #18
18.4.2012 11:26 - Vojtěch
Jerson: Jestli hraješ jeden svět, atk si asi se svým počtem vystačíš, ale na severu Forgotten Realms jsou prostě orkové, Thay má odjakživa gnolí otrokáře atd.

Nejde ani tak o to mít v jednom světě tunu nestvůr, ale každý svět má nějakou specifickou směs, která dotváří atmosféru stejně jako příroda kolem. Bestiář je sebrané potvory ze všech světů a proto je tam taková všehochuť, a D&D systém rozmanitost podporuje a využívá jí. Pokud by byla větší míra abstrakce, tak by se asi dalo střídat jen popis, ale nechat stejné staty, ale jak už jsem psal, D&D je částečně wargame a variabilita jednotek je součástí věci.

Různá místa a jednotky (a vzorce chování) jsou i v rámci jedné rasy. Stejní vikingové na sahaře a mezi slony a v džngli by byli taky nuda. Různé potvory v D&D nahrazují částečně etnika a faunu. Samozřejmě že setkání v savně s partou černých nomádů, nebo se smečkou lvů je tak nějak standard. V Realmsech (Shaar) se k němu můžou ještě připojit wemicové (něco jako kentaur, ale místo koně je v mixu lev) kteří mohou být něco mezi tím. Je to věc, která se vyskytuje někdo to má rád, někdo ne. Je to jen další možnost. Zajímavost je na vypravěči. Když hraje všechny potvory stejně, tak je to fakt asi jedno. Mechanická rozmanitost trochu podporuje rozdílné herní styly. Rasový bonus na skrývání udělá z potvory lepšího přepadového odborníka/odstřelovače a taky budou mít asi lepší špióny a zloděje. Bonus k rychlosti zase produkuje lepší nájezdníky s taktikou udeř a uteč. Pokud se vypravěč snaží využít výhod a zahladit nevýhody, tak se jeho styl hry bude odlišovat u jiných potvor už jen tímhle.
Autorská citace #19
18.4.2012 12:14 - Wild West
Nějak se nemohu zbavit dojmu, že láska k Bestiářům je staršího data, než RPG hraní,
http://en.wikipedia.org/wiki/Aberdeen_Bestiary
a s RPG vlastně vůbec nemusí souviset. RPG může být bezva záminka ke kupování Bestiářů.
Autorská citace #20
18.4.2012 12:20 - Naoki
Vezmu přílad:
Koboldové mají jako speciální schopnost shift za minor akci. Z toho ti pak vyplívá strategie, že si budou vždy držet odstup od nepřátel, taktika hit-and-run, pasti které zpomalí atd. Jasně, něco takového uděláš i s lidmi, jenže když člověk ustoupí od melee range dostane ránu, kobold ne.
Orci mají bonus na rychlost při charge a schopnost která jím obnoví životy. Tudíž velká mapa s velkou vzdálenosti mezi nepřáteli, aby hráči měli pocit bezpečí, že to je ještě jedno kolo navíc než se k němu nepřátele dostanou, a pak se na ně vrhnout a rubat je hlava nehlava. Opět, lidi nemaj ten bonus na rychlost ani léčení (leda když jsou na takové povolání zaměřeni).
Gnoll dostane bonus zranění za každý spojenec u nepřítele, takže dát mu do skupiny hromadu minion soldierů s dobrou mobilitou a odrovnat nepřátele jeden po jednom.

Každá rasa má prostě nějakou zajimavou mechaniku, která určuje jejich bojovou strategii. Jasně, DM bez citu pro wargame si toho nevšimne a pak ty boje mohou vypadat všechny stejné bez ohledu na rasu. Jiní DM zase berou ty statistiky a řeknou že to je akorát někdo jiný (třeba vezme čísla gnollů a řekne že to jsou lidožraví hobiti), což někdy sedne, někdy ne (obzvlášť když si hráči před spaním čtou MM :P )

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088191986083984 secREMOTE_IP: 54.205.116.187