Produkty

Dalcor
11.6.2008 18:43
První a řádně rychlý pohled na 4E, bez hodnocení mechanik, opravdu 4E jak jí vidí autor.
Autorská citace #41
5.8.2008 13:37 - Gabik
ad3 - bohužel nemáš pravdu. Vyžší level sice postavám dává výhody, ale ne nesmrtelnost. Ukázkou byl náš souboj v shadowfellu s "krutníkama". Jednalo se o jednu prišerku našeho levelu a 2 slabšími poskoky a par minionů. V podstatě naprosto lehkej souboj, převálcovali by sme je jako praví hrdinové a byl by klid, ale - v mistnosti byli pasti. Krutníci o nich věděli mi ne. Takže najednou půlka družiny bojovala s jedem od hlavního krutníka, a druhá půlka seděla na zadku v jámach a přemejšlela co dál. Obvzlášť paladin v plné plátové zbroji a těžkým štítem, pro něhož vylézt na horu se rovnalo smrti neustálými pády zpět. Pak se krutnici začli přemísťovat pomocí tunelů ve zdech a souboj byl ještě zajímavější.
Závěr který z toho plyne je ten, že pokud by cca 5 postav na 10 lvl vyvraždilo vesnici goblinů frontálním útokem tak jen proto že DM je noob. Pár pastí, postavy obklopeny otravnými miniony a několik gobliních lurkerů na vyvýšených místech a ... postavy by vyhráli, ale náklady na oživení těch co by umřeli by jim nepokryla kořist z té vesnice, tak proč by tam vlastně lezli???
Autorská citace #42
5.8.2008 13:45 - Jeste nezaregistrova
U combatu v 4e se mi absolutne nejvic libi to, ze jednotlive monstra jsou velmi unikatni predevsim diky powers, i jednotlivy goblini se stejnymi statistikami mohou byt absolutne ruzne nebezpecni, nebo tak mi to minimalne prijde. Nicmene spolu s kamaradem jsme upravili combat v 3,5e tim zpusobem, ze vsechny utoky vedene na postavu ze zadu jsou autohity spolu s tim, ze jednotlive postavy se v souboji k sobe vazou pohledem, bylo sice nutne mirne pozmenit predevsim nektere pravidla pro pohyb v souboji atd. a je nutne pouzivat battlegrid, nicmene souboj to cini mnohem vice taktickou veci, nez byli v 3,5e a predevsim to cini jakoukoli presilu velkym problemem, coz je realisticnost po ktere jsem volal. Bohuzel skutecne se jedna predevsim o nesoulad mezi ocekavanimi a skutecnosti, hra je skutecne dobra, jen mi nevyhovuje a pevne jsem doufal, ze zmena pravidel nebude tak tvrda jak je. Mnou zminovany Pathfinder mam momentalne absolutne radsi nez 4e (kdyz opomenu mangoidni design orazku, ale ani ten u 4e me neoslnil :) ). Nebraním se tomu si zahrat v budoucnosti nejaky oneshot 4e, ale je proste pravda ze touto edici pro me "skoncilo" dnd... Co se skillu tyce je to vec nazoru, pokud dm chce, dokaze jim pripravit i velmi zabavnou swimming akci :) jde jen o vhodne nastaveni motivace a DC
Autorská citace #43
5.8.2008 13:46 - Quentin
píše:
je to pro me vetsi nevyhoda nez vyhoda ze je combat zabavnejsi zajimavejsi atd.
zamysli se znovu :D
píše:
add4 kouzla nezmizela, zmizel spell book a jsou v ramci power, nejsou uz tak vyjimecna, nebo minimalne tak na me nove pojeti pusobi.
Kouzla jsou mnohem lepe vyresena, nez predchozich edicich. Spell book zustal, pridali se implementy a ritual book, rozdeleni cantrip-atwill-encounter-daily-ritual je vyborne
píše:
add5 skill pointy ale jako takove jiz nejsou, muzes namit s featy atd. ale ty byli i v 3,5e a napriklad predevsim diky skill pointum se dal rogue hrat minimalne tak na tri zpusoby - zved, manipulator, stopar...
a tady se hrat neda, jakto?
Autorská citace #44
5.8.2008 13:51 - Jeste nezaregistrova
ad Gabik: problem u me byva, ze pulka skupinky mi hraje evil, tzn ze proc neco zabijet ma motivu hromadu predevsim v podlosti a podivnosti postav. Cele to s tou realisticnosti presili prave potrebuji kvuli tomu, aby se mi na vyssich levelech cela kampan nezvrhla ve vyvrazdovacku sveta. S pastmy mas castecne pravdu, nikoli ale uplne, v goblinim tabore totiz jen tezko budou velmi brutalni pasti s vysokym CR, (kdo by je tam totiz dal) a postavy na vyssim levelu pres ne projdou diky savum atd. Nemluve o wizardech s firebollama jako jednim z nejpritomelejsich kouzel z 3,5e. Nicmene verim ze v tomto ohledu udelala 4e krok kupredu, jelikoz boj vice zalezi na taktice nez drive, prima zbran proti tomu v nem ale stale neni.
Autorská citace #45
5.8.2008 13:58 - Jeste nezaregistrova
QuentinW: prvni citace je vytrzena... pred ni je totiz poznamka o tom, ze combat vyvrazdil mnou oblibene kravy, a pro me zajimavejsi combat neni adekvatni nahrada jinak kouzla at-will nepovazuju za zrovna nijak stastnou vec tady se hrat da, ale neni v tom prilis veliky rozdil... mit rogua ktery maxuje skilly na charismu x maxuje skilly na stealth x maxuje skilly na disable, forgery atd je neco jineho nez mit nekde par featu navic.
Jeste by me zajimalo jak se divate na problematiku powergamimng... pripada mi ze 4e k nemu vicemene stylem phb vybizi... chapu ze nechteji omezovat rp atd. ale nepripada mi ze by phb vybizel k hrani jinych nez vyslovene combat postav (nemyslim tim fightery a postav ktere maji nejaky uzitek pro boj). Je jasne ze pokud chci hrat umelce mam hrat neco jineho, ale u phb mi prijde absolutni absence toho, resit postavu i po jine strance nez te, jakou ma vliv pro skupinku v boji
Autorská citace #46
5.8.2008 13:59 - unknown
Anakin Skywalker dal sam celou vesnici tuskenu i s zenami a detmi. Vyvrazdovacka sveta FTW! ^^
Autorská citace #47
5.8.2008 13:59 - Alnag
Skill pointy mi skutečně, ale skutečně nechybí už od doby, co jsem ochutnal Star Wars Saga a to bylo před rokem. Hráčům taky nechybí.
Autorská citace #48
5.8.2008 14:14 - Gabik
Jasný rozumim ti. Ale: postavy a dobrodruzi putují. Postavy začli na začátku ve vesnici .. "Brodek" kterou sužovali koboldi. Ty pozabíjeli. Už nemaj co v Brodku dělat tak vyrází dál. Hledat dobrodružství a mít co zabíjet. Jenomže ve vedlejší už neohrožují goblini, ale v nedalekém lese se začli objevovat nemrtví. Takže je na nich pujdou dál a budou hledat další bandu lehkých goblinů, nebo sito rozdaj se stejně drsnejma nemrtvákama. Máš pravdu tohle pravidla neřeší, ale řekl bych že tohle neřešila ani 3,5 edice. Logika světa ve kterém hrajete nemá s příručkou pro hráče co dělat. Podle mě se hráč baví tím, že bojuje souboje které vítězí jen tak tak a následná odměna je o to sladší. Osobně jsem nikdy nepánoval a ani nehrál situaci kdy banda dobrodruhů na vysokém lvl jde vymlátit nebohé gobliny/skřety a to že goblini/skřeti ve starém dobrém dračím doupěti, i DnD jakékoliv verze. Tady nejde o pravidla realičnosti přesili. Taky by si teď zmlatil tu přesilu kluků co ti v první třídě vzala sváču, i kdybych jich šlo 50. Pokud chceš postavy donutit aby dělali co maj a ne kraviny použij jedy, nemoce, kletby, questy za takové odměny aby je to motivovalo. Ale verze pravidel v tomhle nehraje roli.
Konec konců ani ve wowku nechodiš na 70lvl do Elwin Forestu zabijet vlky, který nemaj proti tobě šanci, kvůli lootu, nebo dobrýmu pocitu še si fakt hrdina.
Autorská citace #49
5.8.2008 14:20 - Alnag
Nezaregistrovaný píše:
Jeste by me zajimalo jak se divate na problematiku powergamimng... pripada mi ze 4e k nemu vicemene stylem phb vybizi... chapu ze nechteji omezovat rp atd. ale nepripada mi ze by phb vybizel k hrani jinych nez vyslovene combat postav (nemyslim tim fightery a postav ktere maji nejaky uzitek pro boj). Je jasne ze pokud chci hrat umelce mam hrat neco jineho, ale u phb mi prijde absolutni absence toho, resit postavu i po jine strance nez te, jakou ma vliv pro skupinku v boji
Powergaming ovšem nemá s bojem moc společného. Powergamingovaná postava je taková, která je prostě víc cool, víc nabušená ve všech směrech. Rogue, který má padesát namaxovaných skillů je powergame i když pro to obětoval svou bojeschopnost.
4E je silně nepowergamingová, protože všechny postavy/povolání jsou bojeschopné i dovednostně zdatné. Takže asi tak. A to, že je postava bojeschopná nezakládá důvod, proč by se ostatní aspekty neměly řešit. Ale jako výmluva je to dobré...
Autorská citace #50
5.8.2008 14:37 - Gurney
Jeste nezaregistrova: Že parta otřelých veteránů vybije vesnici gobliních lupičů mi nepřipadá tak nereálné a když chceš aby to byli elitní nájezdníci tak není takový problém zvednout jim lvl. A že se ze hry stane vyvražďovačka světa není tak úplně chyba systému.
Jeste nezaregistrova píše:
Je jasne ze pokud chci hrat umelce mam hrat neco jineho, ale u phb mi prijde absolutni absence toho, resit postavu i po jine strance nez te, jakou ma vliv pro skupinku v boji

S tímhle docela souhlasím, co se mi na 4e zatím nejvíc nelíbí je že nenabízí moc alternativ k bojově zaměřené postavě (že budu mít attack powers které nebudu používat je docela blbá varianta, co mít možnost si místo těch útočných vzít nějaké na podporu skillů nebo něco...) společně s možná až moc vyhraněným dělením na defendera a strikera (blbé pokud v hráčské skupině všichni šermujete :)
Autorská citace #51
5.8.2008 14:54 - Lotrando
Gurney: každá postava, i válečník má nebojové dovednosti. Sice je to heal, nebo intimidate, ale může si vzít cokoliv jiného, třeba Knowledge Nature a hned má co dělat mimo boj.
neregistr: Powergaming, jestli kombenímu říkáš powergaming, tak ano. 4e je o kombení a spolupráci daleko víc než 3e a hráči to pociťují od začátku. Co bych já vytkl trojce je právě to, že pokud se nedomluví družina, hraje si každý co chce a družina pak jde do kytek,pokud jí dáš pravidlový encounter. Za cenu určité svobody volby to čtyřka ruší a nechá tě modifikovat postavu až na vyšším levelu.
Doporučuji si to zahrát, a nehrát to jako 3e (vlákno druhý věk D20 systému, kde jsem o tom psal)
Autorská citace #52
5.8.2008 15:20 - Nezaregistrovaný
Alnag: powergaming je spatny termit, uznavam. nicmene jsem to myslel jako vymysleni nejsilnejsi kombinace postavy, vzhledem k tomu ze cele phb se silne dotyka combatu, tak predevsim v combat systemu. Druha vec jestli je to dobre nebo spatne, jak rika Lotrando.
Gabik: Tohle je prave zasadni problem, neresili to ani 3,5e a neresi to ani 4e a je to dle meho nazoru silny neduh vsech c&l rpgcek. Zajimalo by me jestli nekdo zna hru, ktera efektivne resi nebezpecnost poctu. Ono totiz tahat sem putovani postav nema moc smysl. Kdyz uz vezmu to wowko, tak prvni absolutne nelogicky problem - proc zlo z Burning Steppes neobsadilo Redridge - kazdy ork by to tam vymlatil vicemene sam. Logika toho ze sila prostredi se meni se silou hrdinu nedava smysl, ty oblasti by museli byt nejakym zpusobem izolovane, jinak by si silnejsi oblast podmanila slabsi (pokud pominu svet ktery je cely good - tam by nemelo smysl bojovat a vicemene cela hra by zustala mimo combat). Logika toho ze drak sedi doma na pokladu a uz nenahrabuje dalsi je proste divna - proc prestal a nezdecimuje mesto co je vedle, nahrabal by si preci vic.... Proto by me zajimalo jakym zpusobem byste muj palcivy problem resili vy. a nemyslim jen u pc ale i u npc...
Lotrando: Myslim si ze to jestli hraje skupinka pospolu nebo ne neni ovlivneno pravidli. Jestlize si zvolim hodne odlisny alignment od zbytku skupinky nebudu spolupracovat ani v 4e, spis je ale pravda ze 4e ma lepsi nastroje pro spolupraci, tzn jiz podle pravidel se to vyplati, nemusi tu byt jeste dalsi motiv. Jinak s pravidlovyými encountery je vždy problem - zalezi na tom jak dm zahraje monstrum - pokud bych mel hrat draka v 3,5e stejne jako je v pravidlech, nemela by skupinka sanci ho zabit... nalet, chyceni dvou postav do sparu a svrzeni ze 100 metru na zem neprezije vazne nikdo.
Autorská citace #53
6.8.2008 09:44 - Gabik
Nezaregistrovaný: hraješ hru, nemůžeš to srovnávat s realem - tohle je prostě ve všech hrách. Aby hráči byli motivování k další hře, čeká je odměna v sílení schopností a růstu postavy. O tom jsou hry pro hrdiny. Nemůžeš v tom hledat logiku toho proč jedna strana nepřeválcuje tu druhou. Tohle můžeš vytýkat autorovy knížky, ale ne jakékoliv hry na hrdiny. Samotý růst postav už je nesmysl s pohledu reálného života. Tak to prostě je. To neprostřelíš logikou.
Fantasy světy jsou navíc dinamické, to že rozpínaví orci doted nesmázli sousední království bylo prostě proto, že by chyběl vůdce co by je stmelil a vedl. Klidně to můžou dělat právě teď a máš zápletku.
Pokud chceě pravidlo pro dav - přečti si v pravidlech 4e taktiku pro "grab" a vyzkoušej to s pěknym davem na postavy a zjištíš že dav slabších protivníků umí zaprudit. Navíc sposta potvory má bonusy na zásahy a zranění když protivníka obklopují. Spostu nestvůr umí postavyu srazit, imobilizovat. V tohle je 4e naprasto úžasná - chce to jen kombinovat. Navíc když koukneš na konec MM zjistíž, i nestvůrám můžeš pravidlově stvořit potulného hrdinu. Tak jim ho vytvoř a hned je srandy kopec.
Každopádně jsou to furt hry na hrdiny a postavy jsou hrdiny právě proto, aby to svými schopnostmi zvládli - jinak by to nehráli. :)
Autorská citace #54
6.8.2008 09:53 - Nezaregistrovaný
Gabik: prozkoumam ty schopnosti monster pri obklopení a grab, diky za tip. Chapu ze logiku hledat nemam, ale nektere veci mi nedaji spat :)
Autorská citace #55
7.8.2008 14:48 - radost
mě osobně pravidla 4e velice příjemě překvapila. Do praxe zavádí spoustu "house rules" která jsem používal už dříve, zavádí dobrý systém powers, vybalancování jednotlivých povolání, vsechny postavy jsou nahle uzitecne, zadny nudny cleric ktery jenom sesila cure light wounds, chce-li byt efektivni, neskutečné možnosti kombinatoriky, předělání magie na bojové powers a nebojové rituály mi přijde naprosto geniální. Jako systém pravidel jsou super. Mnohem lepsi "distribuce moci" - postavy uz od prvni urovne jsou dost silne na to aby byly hratelne (ne, kouzelnik se 4 životy není hratelný:-), ale zároveň na dvacáté z nich nebudou bohové....(až na 30:-) Je na nich vidět že jsou trochu šité horkou jehlou (místy inkonzistence nebo překlepy), fakt hodně mi vadí ty neskutečně hnusné obrázky a to, že vyžadují figurky (nebo aspoň "nějaký" battlegrid" - pamatovat si kde kdo stojí atd. prostě nejde) Asi nejlepší je Monster Manuál, z toho využiji opravdu každou stránku, všechny nestvury maji nejake originalni schopnosti, proste super. Uz aby vysel PHB2 s dalsima povolanima (fakt jsem zvedavy na barbara). Byl to boj, ale nakonec jsem i svou družinu přesvědčil a od poloviny července hrajeme podle nich! :-) A i je to baví:)
Autorská citace #56
7.8.2008 22:09 - Dalcor
Hezka diskuze. BTW v nove Pevnosti vysla jedna poradna moji rukou sepsana recenze na DnD 4E.
Autorská citace #57
8.8.2008 08:13 - Quentin
dalcor: a je nekde na netu? docela by me zajimalo jak hanis RPGcko, ktere nam tak dobre slouzi
Autorská citace #58
8.8.2008 09:40 - Nalar
Take male odbocenie od temy, v ziadnom pripade nemozes porovnavat MMORPG a stolne RPG, kazde je uplne o niecom inom, to ze 4e cerpala napady z mmo hier este neznamena ze sa tak ma brat. btw: aby neboli poznamky wow hram 2 roky vratane end game contentu.
Autorská citace #59
8.8.2008 11:01 - Nezaregistrovaný
Ja jsem ho tak neral, ja jen rikam, ze ten system se podle me velmi hodi na mmorpg (treba napadna podobnost powers - skilly z pc her atd)... Vicemene ale tohle uz je velmi velmi subjektvini nazor, taklze chapu kdyz se mnou vetsina nesouhlasi.
Autorská citace #60
31.10.2008 23:04 - Cabal
Nejhorší věcí spojenou s příchodem 4. edice je pro mě naprosto násilné překopání světa Forgotten Realms tak, aby ho bylo možno napasovat na nový systém. Proč radši nestvořili svět nový, místo toho aby zničili FR to jest mi záhadou...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10720705986023 secREMOTE_IP: 54.225.35.224