Produkty

Dalcor
11.6.2008 18:43
První a řádně rychlý pohled na 4E, bez hodnocení mechanik, opravdu 4E jak jí vidí autor.
Autorská citace #21
12.6.2008 15:29 - Dalcor
Rozdíl je v tom že ve 3E byly doporučené ve 4E jsou mandatorní.
Autorská citace #22
12.6.2008 16:30 - unknown
Figurky nemusi mit nalepku dnd, muzes pouzivat vrsky od piva nebo drobaky. Jsou tam zminene jako nutne protoze na nich visi spousta skillu. To co k tomu pouzivas je naprosto irelevantni.
Autorská citace #23
12.6.2008 16:39 - Alnag
Dalcor píše:
Rozdíl je v tom že ve 3E byly doporučené ve 4E jsou mandatorní.
Aha. Takže bavíme se o tom, co je napsáno v pravidlech nebo o tom, jak to prakticky funguje?
Autorská citace #24
12.6.2008 17:37 - Bentley
Mám tomu rozumieť tak, že v pravidlách sa vyslovene píše, že ak nemám figúrky, nebude hra funkčná? Lebo to je v rozpore s tým, čo tvrdili tvorcovia vo všetkých preview a rozhovoroch.
Autorská citace #25
12.6.2008 18:14 - Alnag
Bentley: Hlavně zachovej klid. V DMG je takový odstavec, kde je napsané, že figurky potřebuješ a character sheet je volitelný doplněk. Nebral bych to příliš vážně a nedělal z toho závěry. Nicméně hodí se mít něco, čím zaznačuješ pozici protivníků, stejně jako se to hodilo ve 3e a hodí se to v naprosto totožných situacích z naprosto totožných důvodů (pohyb, dosah, dostřel, flank, speciální pohybové akce, rozsah kouzel).
Ten "rozdíl" je v tom, že postavy mají teď víc schopností, která se tak nějak týkají pohybu po bojišti. To neznamená, že se to nedá hrát takovým tím ležérním stylem ve fantazii (tak já k němu doběhnu, nebo tak my ho obklíčíme), ale že to klade zvýšené nároky na pozornost v tom, kdo co dělá, protože bojové situace jsou zřídka statické. Ve 3e se často protivníci zaklesli a pak nebylo moc co řešit (figurky jsi nepotřeboval, protože hráči stáli na místě), tady se hodně pohybují (takže je pohodlnější nějak značit polohu, pokud nemáš sakra dobrou paměť). Ale je to změna kvantitativní nikoliv kvalitativní!
Taky zdůrazňuji, že ke značení polohy lze použít cokoliv včetně papírku na který si to kreslíte, posouvání kostek po stole (od oka) nebo zátek od piva. Nemusí to být plastové figurky a battlegrid.
Autorská citace #26
14.6.2008 09:16 - Dalcor
V PHB je take naspane ze figurky a battlegrid jsou povine. BTW - vsechny efekty kouzel jsou pocitane podle battlegridu, stejne jako v Cadwallonu.
Autorská citace #27
15.6.2008 04:02 - sirien
Musím poznamenat, že jako zastánce pokročilých stylů RP a různých komplexnějších metod hraní stojících na imaginaci a konkrétních postupech jsem zastánce figurek nebo jejich alternativ.
Kdysi jsem se od podobných věcí silně odklonil s tím, že to je gameismus a munchkinismus na entou a že to neni nic pro mě jako pro zkušeného a dobrého hráče. Později jsem zjistil, že v okamžiku kdy se děje akce je když kvůli ničemu jinému tak už jen kvůli popisům a plynulosti hry podstatné, aby si hráči sjednotili prostorovou představu o místě kde se postavy nacházejí. Zatímco v kecacích a ne až tak akčních scénách obvykle popis a společý prostor imaginace bohatě dostačují, v akčních scénách je nutné alespoň načrtnout od ruky na čistý papír plánek toho co kde je a vyznačit pozici aktérů, alespoň třeba kostkami nebo tokeny na náčrtek položenými.
Nejde o měřítko, nejde ani o přesnost, jde o to aby si každý jeden hráč představil stejně jako ostatní kdo kde stojí a kde co je, aby na sebe popisy mohly navazovat.
Ve hře která je opřená o taktizování a společné doplňování a sehrání se skupiny při akci, jako je DnD, věřím, že je poměrně hodně nutné si situaci znázornit o to víc a přesněji, než u pokročilého popisného roleplayingu, takže rozhodně bych se stavěl pro používání figurek - na druhou stranu myslím že není třeba mít figurky přímo pro hru, stačí figurky z člověče nebo nějaké tokeny, kstky s různou barvou/počtem stěn/otočené na konkrétní číslo aby odlišili jendotlivé aktéry poslouží stejně dobře jako promakané cool DnD figurky.
Autorská citace #28
15.6.2008 09:42 - Alek
Ani nová Opera ještě autologin nezvládá? Tak snad příště. :-)))
Autorská citace #29
15.6.2008 10:13 - Alnag
Jestli ono to nebude spíš tím, že si Sirien tu operu přeinstaloval, čímž mu zmizely cookies. Alek - dneska zas o vodě a vtipné kaši viď? :))
Autorská citace #30
15.6.2008 11:07 - hrngz co zapomel hes
Hele Dalcore, k Exalted to moc neprirovnavej. Ta hra ma jiny zaber. Byla o tom diskuse (= hadka) na rpg.net, a tech rozdilu je dost. U dnd je ta takticnost napsana hlavne v pohybu, kdezto u Exaltu v nacasovani, v Exaltech najdes treba i magicke schopnosti na davovou manipulaci, nadlidsky uzasne rizeni vzducholodi, nebo co, a je jich stejne jako schopnosti na boj, kdezto v dnd je ten pomer dost jiny.
Zaroven, Exalti setting je dost presne popsanej, kdezto dnd je dost volny. Celkove Exalted jsou hra stavena spis na anticke tragedie, kdezto dnd nema to zamereni moc presny.
Asi.
Autorská citace #31
15.6.2008 19:37 - Dalcor
Ale je to hra, ke které se dá DnD 4e nejblíže přirovnat...
Autorská citace #32
15.6.2008 19:53 - Fritzs
Dalcor: No já bych to spíš přirovnal k... prostě čemukoliv jinýmu, 4E fakt nemá s exaltama nic společnýho... napadá mě možná ta RP varianta W40K, co byla kdysi dávno volně ke stažení na Games Worshopích stránkách (ne nemyslím Dark Heresy)... nemenovalo se to náhodou Inkvizitor...?
Autorská citace #33
15.6.2008 23:07 - Alnag
Hrngz: Nové heslo ti vybaví někdo z adminů, když mu napíšeš např. mailem. Kontakty jsou tu.
Autorská citace #34
16.6.2008 14:02 - sirien
Ehm. DnD 4e nemá IMO blízko k Exaltům, ale na druhou stranu má IMO blíž k Exaltům než k WHFR nebo k W40k Inkvizitor.
Autorská citace #35
19.6.2008 22:24 - Dalcor
jste mco úzkoprsí - s exaltam toho má společného opravdu hodně - mminimálně power levelem - prďte na setting a soustřeďte se na systémové pozadí
Autorská citace #36
19.6.2008 22:42 - Alnag
Já myslím, že podobnost s Exalted je zcela zjevná, když se podíváte na to, jak jsou v Exalted popsány Charmy a jak jsou ve 4e popsány Powers. Speciálně doporučuji se podívat na Keywords v obojích systémech. Teda ve 4e se mi to zdá tak nějak dotaženější... (to prosím neberte jako záminku k flamu), jde o můj osobní názor.
Autorská citace #37
5.8.2008 10:54 - Jeste nezaregistrova
Ja musim priznat, ze recenze od Dalcora se mi velmi libi, sam jsem se na 4e velmi tesil a vicemene jsem odkladal konstrukci sveho vlastniho sveta a tazeni az na prichod 4e. A jsem z ni hodne zklaman. Nerikam ze je spatna, ale cekal jsem presne opacny postup. Proto misto 4e mam silne upravene 3,5e, classy, system kouzleni a i upravu d20 combatu tak, aby se stal realistictejsi... To co se mi libilo na 3,5e bylo multiclassovani, cekal jsem ze vyjdou s vetsi podporou, a presne naopak. Cekal jsem ze se vrati do starych dob 4 class - fighter, mage, cleric, rogue a pomoci vetsiho mnozstvi featu a prevedeni specifickych schopnosti postav na featy (tak jako to ma vicemene fighter v 3,5e) umozni hrat kazdemu co je podle jeho chuti... omyl. Combat 4e se mi libi vice nez v 3,5e, musim to priznat ale jeho prevoditelnost zpetne je nemozna a tak zas doslo na houserules i v tomto pripade. Navic bohuzel nezmizel mnou nenavideny prvek ala skupinka 4 dobrodruhu na vysoke urovni vymasi libovolne velikou armadu atd a stale nebyli rozumne zavedeny veci jako rychlost zbrane... Kouzla zmizela uplne, sice se mi libi ze konecne existuje neco jako ritualy takze uz jsou i takove ty nalozena masicka na ktere se ceka, a nejen instantni polivky :) Pravidlovou podporu roleplay jsem nutno rici necekal, ale zruseni skill pointu me mrzi.
Kdyz to shrnu, tato pravidla vidim jako naprosto skvela ale k jinemu ucelu... Az budou tvorit World of Warcraft 2, nebo Forgotten Realms Online, dofam ze po nich sahnou, jsou naprosto skvelym system pro pocitacovou hru, a ta by me bavila naprosto neuveritelne. Ale hrat ve 4e, nerku-li vest hru, mi pripada neuveritelne ploche s velikym durazem na souboje, coz bohuzel, co se papirovek tyce, neni muj salek kavy.
Autorská citace #38
5.8.2008 12:35 - Lotrando
A četl jsi jen classy, nebo třeba i DMG?
sry, ale takovouhle neobjektivitu jsem už dlouho neviděl. 4E je prostě jiná hra, není to návrat k AD&D, ani vylepšená 3e.
1) systém featů ( a jejich vlivu na hru) v podstatě opuštěn. 2) změny v kombat imho nejdůležitější a také se zde platí největší daň (rozuměj, popraveno nejvíc svatých krav) 3) 4E je heroicka, je to deklarováno na začátku pravidel. Přesto družinu roznesou dobře zahraní minioni. Zeptej se mých hráčů. 4) Kouzla nezmizela, dokonce je v pravidlech slotový systém 5) Skill pointy existujou v podstatě v podobě featů, nic ti nebrání některý z nich vrazit do skill focus, nebo jiné formy, postava jich má dost. 6) Hrál jsi někdy nějakou mmorpg?
P.S. četl jsme vůbec stejnou příručku?
Autorská citace #39
5.8.2008 13:00 - Jeste nezaregistrova
Lotrando: Cetl jsem i DMG a MM, DMG jako takove hodnotim velice pozitivne a kladne, jenze nema nic moc spolecneho s 4e... je to proste dmg tak jak ma byt napsan, to co v nem je je velmi dobre prenositelne na jakoukoli jinou hru, nema to nic spolecneho se systemem. A MM je tez fajn, je mnohem zajimavejsi nez 3,5e MM, ale zaroven mnohem slabsi nez napr. Pathfinder Chronicles: Classic Monster Revisited, takze co se tyce mm tak je stale co vylepsovat.
vsak ja nepsal objektivni nazor ale muj subjektivni pocit ze 4e, rovnez jsem nikde nerekl ze by byla 4e spatna, je jen absolutne odlisna tomu, jak me bavi hrat. Pravě absolutní odklon od 3e me osobne mrzi nejvice, nerikam ze je to spatne nebo dobre, navic je vetsi mnozstvi hracu, kterym 4e vyhovuje vic, ja si jen dovolil napsat svuj skromny nazor, ktery se odlisuje od nazoru vetsiny.
ad1 vim a to me mrzi, me se vice libi cesta featu a zakladnich povolani a jejich multiclassoavni
ad2 ano kombat se zmenil, nerikam ze je spatny prave naopak, je velmi dobry, ale bohuzel se kvule nemu popravily prave ty mnou oblibene kravy a jelikoz papirovy rpgcka hraji i z jineho duvodu nez combat, tak je to pro me vetsi nevyhoda nez vyhoda ze je combat zabavnejsi zajimavejsi atd.
ad3 ano ale z meho pohledu a zkoumani pravidel se nezmenilo to, ze pokud na skupiku poslu miniony neadekvatni jejich lvlu ale v presile, tak skupinka stejne prohraje, coz je velmi tezke pak skloubit s logikou sveta(rozumej pod tim to, ze skupinka 3 postav na 10-15 lvlu si poradi s celym goblinim kmenem kde ma nacelnik lvl 5...) pokud tomu tak neni, pak se omlouvam a rad bych rovnez vedel jak tuto vec 4e vyresili, jelikoz jsem v pravidlech fintu neodhalil.
add4 kouzla nezmizela, zmizel spell book a jsou v ramci power, nejsou uz tak vyjimecna, nebo minimalne tak na me nove pojeti pusobi.
add5 skill pointy ale jako takove jiz nejsou, muzes namit s featy atd. ale ty byli i v 3,5e a napriklad predevsim diky skill pointum se dal rogue hrat minimalne tak na tri zpusoby - zved, manipulator, stopar...
add6 hral jsem tri roky wow, a mam zkusenosti s Lineage.
Autorská citace #40
5.8.2008 13:31 - Lotrando
Pak je u tebe jen nesoulad mezi očekáváním a výslednou podobou 4e. Podle mě je dobře, že ta hra je úplně jiná. Proto ji má smysl hrát a nezůstávat u 3e nebo třeba u toho zmiňovanýho Pathfinderu.
S těmi encountery se to má tak, že jeho složení by mělo zajistit to, aby hráči cítili určité napětí i když už danou potvoru potkávají po několikáté. Stejně tak s tou silou. Všimni si, že většina z nich "nechodí" sama a přihozením kontrolera zásadně vměníš sílu, i podmínky celého střetnutí. Tohle samo o sobě by mělo přispět k tomu tolik žádánému "zrealističtění". Pokud ale zůstává levelový systém, zůstáváj i jeho neduhy. To není chyba 4E, dokonce si myslím, že to ani není vůbec chyba, to je by design.
Když jsem se díval na své deníky co mám ze 3.5, tak po určitém zprůměrování mi vychází u většiny postav pár silných skillů a zbytek nestojí za řeč. Hlavně když se dostaneš z vlivu bonusů za vlastnost. Takže to co je ve 4e explicitně dané bylo ve 3,5e výsledkem minmaxování. Nevidím v tom zásadní rozdíl. Vlastně jeden ano, nepůjdu do dungeonu se zlodějem co neumí otevřít zámek nebo odstranit past.
Jsem rád, že se schodnem v názoru na DMG.
Jestli jsi hrál WoW, nebo i tu Lineage, tak určitě víš že desing CRPG, případně mmo je o něčem hodně jiném. A fakt, že mmo stihla vyzkoušet některé slepé uličky a designéři 4e se z nich poučili ještě neznamená, že navrhli pravidla onlinovky.
EDIT: slabší potvory zpravidla nedokáží zasáhnout, zabíjejí se ale celkem obtížně. S nějakou powers za oblkopení dokáží zlikvidovat cokoliv. Proto byhc na ty gobliny radši moc nesázel, mohli by ukázat, že mají zuby :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091239213943481 secREMOTE_IP: 18.209.209.246