Produkty

Jack
2.4.2008 09:18
Systém The Window očima družinky která tento systém už delší dobu používá.
Autorská citace #21
2.4.2008 15:54 - Jerson
Když už je to řeč o dověře ve Vypravěče - a co takhle důvěry Vypravěče v hráče a jejich kompetentnost? Na věc se dá také dívat tak, že Vypravěč hezky drží otěže v rukách a hráčům předhodí pravidla jako takový "předomezovač možností", zatímco finální omezovač je on.
Tedy ne že bych tohle chtěl použít jako argument, spíše bych tou odpovědností nechtěl moc šermovat. Mě hráči věří hodně, a stejně hra ve Window nebyla dobrá.
Autorská citace #22
2.4.2008 16:00 - Alnag
Jerson: Rozdíl je v tom, že hráčů je víc a vypravěč jen jeden. Když vypravěč nenaplní důvěru hráčů je hned jasno, kde se to pokazilo. Když se důvěra a kompetence rozptýlí mezi hráče tak ji vlastně nemá tak úplně nikdo, protože vždycky lze spoléhat na to, že to "někdo zachrání a nemusím to být já".
Autorská citace #23
2.4.2008 17:37 - Jerson
Už se trochu vzdalujeme od Window, ale budiž ...
Vidím to poněkud jinak. Protže se snažím nehrát proti hráčům a udělat pravidla, která mi ani neumožní hrát proti nim, i kdybych třeba chtěl, tak nepotřebuju jejich důvěru ve smyslu, že nevhodně použiju pravidla. A pokud jde o důvěru že vytovřím dobrou hru - tak bez aktivního zapojení hráčů stejně nebude hra dobrá a můžu se snažit jak chci, a jeden hráč může ostatním zážitek zkazit také, i když ne tolik jako já.
Nesouhlasím s tím, že když kompetence rozptýlím, tak je nemá nikdo - má, a v případě naší hry i docela jasně definované, takže nemůže spoléhat na záchranu od někoho jiného, ani odemně.
Ještě mě zajímalo, jak je to v nové verzi se zlepšováním postav? Protože v první verzi i přes kecy o třetí generaci a novém přístupu stejně takové věci byly.
Autorská citace #24
2.4.2008 17:44 - Alnag
Jerson - to není "nová" verze, ale rozšířená. A ano, je to tam... a nevím co je na tom špatného... někteří hráči to mají rádi. ;-)
Autorská citace #25
2.4.2008 22:34 - Jack
Bajo: Co se týče tvé otázky k tomu proč jsou ty to:
Bajo píše:
realicnost / neznalost / kreativita
3 věci pro mě duléžité jsou v celknu jednoduché:

realicnost Ne dlouho před tím než jsme přešli na Window jsem řešil Nelogycký problém s pravidly DrD+ ovšem když jsem svůj problém zkoumal i v jiných systémech zjistil jsem že je stejně neřešitelný... Prostě se to o bod nepovedlo a bylo to bez efektu ale ten efekt tu měl být. Když bych však porušil pravidla a efekt udělal vymknul bych se pravidlům což třeba ADD nenese zrovna nejlépe ono ovšem ani to DrD+...

Neznalost k tomu jsem se v tom článku vyjádřil myslím dostatečně i když by se dalo říct i překvapení/nejistota :) podle mně je nejlepší zahrání postavy když opravdu neví co před ní stojí a ať chceš nebo ne když to víš není to tak autentické.

Kreativita tam jsem s tím co jsem myslel asi trožku ujel. Spíš mi jde o to že my nesvazuje ruce neříká co můžu co nemusím a v tom se cítím pohodlně. Hodně se mi také zalíbil systém kouzel jako takový to ale budu ještě rozpitvávat jindy :)

jsou v tom ale i jiné aspekty možnost nechat hráče volně převzít hru je občas lepší jenom přece to celé popíše lépe než vysvětlí aspoň takový z toho mam pocit já a ostatní ví co se stalo a jede se volně dál.

Sirien díky když jsem to četl poprvé taky jsem měl pocit že spíše než pravidla čtu Fylozofický text a byl jsem rád v hodně věcí jseme se schodovali. Jinak co se toho času týče už jsem tu celkem dlouho ale spíš jako šedá myška potichu a jen koukam :)

Alnag Wow trochu jsi mě s tim odhadem mne sama vyděsil nebyl jsi zase tak daleko od pravdy.

Jerson O to "nehraní proti hráčům" jsem se dlouho snažil taky ale bylo v nich zakořeněno takové to jedno pole mé a druhé pak to jejich. Delux edition je rozšíření té původní o obrázky a obrázky a jen hrstku textů ale k té tvorbě postav je tam toho asi nejvíc nového.

K celku :) Já osobně jsem jako Vypravěč dost o improvizaci dělám to tak už skoro 8 let a jsem na to zvyklí několik let jsem sice dobrodružtví připravoval až do detailu ale většinou stejně přišli na úplně něco jiného (jedno zlaté GM pravidlo říká:"Vymysli 1000 věcí jak to vyřešit a oni přijdou na 1001 a k tomu je to taková kravina žes ji aspoň 100x zavrhnul" :D ) nebo bylo až moc vidět že je někam tlačím. Proto rád improvizuji a co se improvizace týče myslím že ta už opravdu zaleží na Vypravěči ale stejně tak i na jeho znalosti světa. Znám vypravěče kteří to zvládaly dobře a zase jiné kteří se v tom ztráceli je to hodně Individualní.

Doufám že jsem odpověděl nejak tak na všechny otázky a zvládly i vyjádřit svoje názory a doufám že se zítra dostanu přes den k PC :)
Autorská citace #26
3.4.2008 02:08 - sirien
ale ale... zdá se mi že máme až zajímavě podobný náhled na hru a také na minimálně vekou část jejích detailů :)
Autorská citace #27
3.4.2008 08:27 - Jack
No stane se :) řekl bych že je to tím že se na hodně věcech schodnem aspoň co bych typnul podle profilu :)
Autorská citace #28
3.4.2008 09:22 - Lotrando
Jack: Jen krátkou poznámkou k výhodám. Jsem si jist že správná recenze má nějaké hodnocení mít, ale tyhle váhody mi přijdou malinko umělé.
realističnost:
částečný úspěch je snadno doplnitelné pravidlo, navíc například DnD ho u v některých případech zná, jen to není ujednoceno. To je jistě slabina, nicméně pravidla se nebrání používání míry úspěchu, jak by se z tvé poznámky mohlo zdát. U DrD je to zřejmě pravda bezezbytku, ostatní systémy bych vynechal. Realističnost v pravidlově složitějších systémech může být komplikovanější na pochopení mechanizmů, na nichž je hra vystaveno. Po jejich vstřebání by však neměl nastat problém (a většinou nenastává). Zůstává tu vždy větší náročnost osvojení pravidel, za to však máš zase rámec, kterého se chytit při řešení tobě neznámých situací. Schrnul bych to tak, že zkušený a důvěryhodný vypravěč tolik pravidel nepotřebuje, ale takový nerostou na každém stromě :)
neznalost settingu: upřesňuji, protože to je o co tu jde. PRavidla jsou jedna věc, setting druhá a ze settingu neboli prostředí pocházejí ty známé stereotypy. Určitě mohu souhlasit s tím, že originalita napomáhá umocnit zážitek z hraní, někdy to ale může být zástěrka/výmluva příliš autoritativního vypravěče. Co není nikde psáno se nedá ověřit a může nastat situace, kdy hráči prostě nepřijmou nějaké výborné překvapení a mohou se cítit podvedeni. Při tomhle stylu vedení hry bych uvedené viděl jako největší riziko. Samozřejmě je to individuální.
kreativita: v podstatě to c v neznalosti.
Autorská citace #29
3.4.2008 10:09 - Jack
Lotrando Psal jsem to tak jak jsem to viděl a částečně i cítil. Spíše než recenzi bych to zařadil osobně jako seznámení šlo mi o to naznačit co to nese jiného, nového, jak jsem se k tomu dostali mi.

Realističnost:
Co se toho rámce týče vždy jsem dbal na pravidla jsem detailista takže jakékoli vystrčení prstů z rámce je pro mne nemyslitelné a spíše se snažím najít způsob (hod, system, pravidlo) jak dabou situaci vyřešit opravdu až do tohoto malého incidentu se mi dařilo mohu říct celkem úspěšně. Když už musím strčit prsty mimo rámec stahuje se tato změna jak k postavám tak i k CP a Monstrům jsem v tomhle dost tvrdý a hráči pro mne neznamenají nic víc než jen další poznámku do světa a stejně tak jim to i dokazuji tohle je zase ale o živosti světa samotného.
Nevím jestli jsi hráč nebo Vypravěč ale ať tak nebo onak když zkusíš hrát bez onoho pevného rámce (vím že to není pro každého). Zjistíš že jsi opatrnější protože tak nebo tak dřív jsi tušil na co můžeš narazit. To se ale opakuji. Jinak si myslím že máš pravdu je to hodně individualní hold někdo má rád vdolky jiný zase holky :)
Autorská citace #30
3.4.2008 10:53 - Lotrando
Jack píše:
Nevím jestli jsi hráč nebo Vypravěč ale ať tak nebo onak když zkusíš hrát bez onoho pevného rámce (vím že to není pro každého).
Obojí a v tuhle chvíli se zkušeností jak z DnD (nebo trošku Gurps), tak i volnějšího systému, v tomhle případě TSoY. A tam se projevilo, že hraní bez pevného rámce je nejen o vypravěči, ale, a to možná víc, o hráčích. Měl jsem k tomu zkušené hráče z nichž mnozí jsou přítomni i zde, ale proces vztřebání byl poměrně náročný a nejsem si jistý, jak moc se zdařil. U DnD tohle nenastalo, tam se lidi najdou poměrně rychle.
Zcela určitě se však nechci přít o nějaké ano či ne pro THe Window. V minulosti jsem ho také četl a dobré myšlenky jsem tam také našel, jen jsem se podle něj neodvážil hrát :)
Autorská citace #31
3.4.2008 11:02 - Jack
Pokud to vyznělo zase z mé strany že se chci přít tak se omlouvám tak to být nemělo :) Občas myšlenky uspořádám jinak než je myslím :(
Mno byl to muj první článek tady na D20 a doufam že né poslední. V zhledem k debatě jakou rozpoutal bych řekl že byl i obsáhlý :)
Autorská citace #32
3.4.2008 11:45 - Lotrando
Jack: on se ten článek dotýká citlivých témat už svojí podstatou. Snad proto takový zájem :) Na další články se těším, tu kritiku ber (pokud to jako kritika vyznělo), jako pokus o diskutování tématu.
Autorská citace #33
3.4.2008 13:04 - xandie
Jack přes SMS vzkazuje: Lotrando:Kritika dobrá i špatná je vždy k něčemu. A jsem rád, že jsem si mohl poslechnout názory jiných.
Jinak za sebe, nějaká odpovědnost je vždy na obou stranách, jak na straně Vypravěče, tak na straně hráčů. Ve Window je to jen spíš posunuto na jakousi stejnou úroveň. Znám spoustu hráčů, kteří jsou tím nadšeni a ze všech sil se snaží, aby měli všichni ze hry něco, ať už je to ve Window, nebo v jiném systému, ale taky ty, o kterých se dá říct, že si raději nechají všechno tzv. "strčit pod nos". Každý se najde někde jinde. Proto se těžko najde jediné východisko... :-)
Autorská citace #34
3.4.2008 13:30 - Lotrando
xandie: ahoj! Kritika by měla být konstruktivní:). Hráče pak rozděluji na aktivní a reaktivní, tohl eje takové ustálené, rozlišení na lidi co hrají tak, že své okolí ovlivňují a na ty, co se spíš chtějí nechat bavit. Větším problémem je dle mého mix těchto lidí ve skupině. Pak snadno dojde k "převálcování" reaktivních hráčů. Tomu dokáže efektivně zabránit jen nějaký mechanismus přidělování slova, nebo zdrojů na jejihž základě může hráč jednat (což dělá mnou odkazovaný The Shadow of Yesterday). A nebo disciplína zúčastněných :).
U netradičních systémů bývá problém s přenositelností. Když není možné vidět hrát někoho, kdo to umí, je těžké se to na základě textu pravidel naučit. Někdy pomůže aspoň recenze nebo diskuze, což mě k vede k otázce. Kdy uvidíme další článeček :) ?
Autorská citace #35
3.4.2008 14:38 - xandie
Lotrando: Zdravím i já Tebe! V tom, co píšeš máš dozajisté pravdu. Hráče je třeba usměrňovat, pokud to sami nedokáží. Vzpomínám si , že když jsem začínala před čtrnácti lety hrát, dostat se mi do rukou něco takového, nadělala bych paseku a stala bych se nekontrolovatelným PowerPlayerem... díky bohům se to nestalo. ;-) Takže dnes jako (doufám zodpovědný) hráč si hru vychutnávám tvořením postavy, jejích osobních cílů, charakteru a tak. Už mi nejde o ovládnutí světa. Když však do naší družiny přibyde nějaký začátečník, který se se systémy teprve seznamuje, je na něm vidět, že se taky teprve hledá. Já už se naštěstí našla a systém Window mi vyhovuje. No, nebudu tu vzpomínat, to by bylo na dlouho. :-) Co se týká toho článku... nech se překvapit. ;-)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.18833017349243 secREMOTE_IP: 3.227.2.109