Produkty

Jack
2.4.2008 09:18
Systém The Window očima družinky která tento systém už delší dobu používá.
Autorská citace #1
2.4.2008 09:18 - Joe
Pekné. A keď to čítam... viem si predstaviť, že by som v prvých dvoch bodoch mohol s kľudným svedomím zameniť systém za Tri-Stat dX. Posledný bod môže byť v Tri-State zo začiatku trošku ťažší (Dalcor určite potvrdí ;), ale z vlastnej skúsenosti viem, že keď si tvorbu postáv v Tri-State vyskúšate, tak vám to už pôjde ľahšie. Aj kvôli nekonečným možnostiam, ktoré vám ponúka.
Window by som si niekedy skúsil, len tých kociek... :)
Autorská citace #2
2.4.2008 10:03 - Jack
Díky. Jinak co se toho Tri-Stat dX týče k tomu jsem se nedostal :) . Ale co se týče těch kostek můžu tě uklidnit že se naskýtá i další možnost kterou navrhl překladatel i když ten hod je tam pak v podstatě stejný jako v FATE.
Autorská citace #3
2.4.2008 10:17 - Joe
O Tri-State tu nájdeš pár článočkov a diskusií, ak chceš ;)
A čo sa týka toho FATE-módu vo Window... máš niekde viac? Je to v Extended version alebo niekde na nete?
Autorská citace #4
2.4.2008 10:53 - Bajo
Zajimavy clanek, co by me lae hodne zajimalo je proc a jak ony tri kategorie: realicnost / neznalost / kreativita The Window, podle autora clanku podporuje a proc jsou podle autora clanku tak dulezite pro hru.
Autorská citace #5
2.4.2008 11:02 - Alnag
Bajo: Myslím, že se to celé točí kolem důvěry ve Vypravěče a důvěru v jeho schopnost, že se postará o zábavnou a zajímavou hru. Nemusím snad dodávat, že alespoň u některých lidí, když do nich vložíš důvěru tak se ji také pokusí naplnit... ;-)
Autorská citace #6
2.4.2008 11:33 - Bajo
2 Alnag: I kdyz mi slo primarne o nazor autora, spokojim se i s jakymkoliv dalsim. Nejsem si presne jisty, jestli te chapu, muzes to nejak rozvest.
Jinak rozhodne jsem o tom nemel v planu nejak polemizovat, proste me to jenom zajimalo, protoze to v tom clanku neni napsane (a primarne me zajima jak to system resi, ne ze to nejak resi a jake jsou preference autora, na zaklade nichz posuzoval system).
Autorská citace #7
2.4.2008 11:42 - Alnag
No podle mého soudu je "the Window" celé postavené na Zlatém pravidle (tj. všechna pravidla jsou jen vodítka) a to až do té míry že kromě jednoduchého vyhodnocování moc dalších pravidel nemá a všechno rozhoduje vypravěč.
Já se samozřejmě taky domýšlím jak to Jack myslel, ale takhle to tam cítím. Třeba realističnost - oproti jiným systémům, ve Window můžeš naplnit svoji představu o tom, jak se má chovat realita, protože tohle rozhodnutí je na tobě, jako Vypravěči, pravidla k tomu neříkají nic. (Kromě Ano/Ne hodů). S tím souvisí i to ostatní...
Nedefinovanost světa a pravidel - všechno je čistě kreativní vypravěčovo rozhodnutí a ad hoc tvorba postav. Měl-li bych psát ze své zkušenosti s the Window tak to skutečně takhle funguje. Je to taková zkouška GMova charakteru a schopnosti hrát téměř bezpravidlovou a silně improvizační hru. A celé těžiště té hry leží a padá s Vypravěčem a jehoho rozhodováním.
Je to hra o tom, že přijmeš plnou zodpovědnost za hru, její kvalitu a zábavnost, protože není moc prostoru svést případné nezdary na někoho nebo něco jiného. Alespoň takhle jsem the Window vnímal já...
Autorská citace #8
2.4.2008 12:11 - Jerson
Já taky a přesně z toho důvodu jsem je nezvádal, protože mě čím dál méně baví rozhodovat ve hře prakticky o všem jen na základě své úvahy a pár hodů kostkou. Jako hráč bych to možná viděl jinak.
Autorská citace #9
2.4.2008 12:11 - Bajo
Ok, jakou ma potom zasluhu The Window na vyslednem pribehu / hre. A neni to vlastne spise Freeform? Jinymi slovy, k cemu mi je vlastne dobre?
Autorská citace #10
2.4.2008 12:19 - Alnag
Musí mít systém zásluhu na výsledném příběhu/hře? IMO nijak zvlášť. Je to jen takové médium, na jehož poli se to odehrává. Nebo jinak řečeno - ano, ta zásluha může být i v tom, že řekne - tenhle balast vlastně nepotřebujete, párkrát tě kopne do (zadních partií těla) a ty se odvážíš udělat krok, který bys jinak neudělal. Zásluha inciace hodně freeform hraní je taky zásluha i když v jiném smyslu.
K čemu je dobré... že ukazuje sílu jednoduchosti? Že prakticky ukazuje, jak se dají mechaniky ohlodat až na kost? Řekl bych, že spousta lidí by na to nepřišla.
A konečně - i když těch mechanik tam moc není, přesto tam nějaké jsou a ty jsou dány a kodifikovány v nějakém společně sdíleném a označkovaném rámci.
Autorská citace #11
2.4.2008 12:22 - Bajo
Me moc nedava smysl myslenka, ze jsou tam jednoduche mechaniky (dejme tomu jen vyhodnocovaci konflikt + stvorba postavy) a zbytek je na hracich. Pricemz nejake zaklady mechanik jsou tam pro spolecne sdileni nejakeho ramce. Ale zaroven je tma pravidlo, ktere ti umoznuje ten spolecny ramenc prekrocit. K cemu tam tedy ten spolecny ramec je?
Neberte to jako vytku, ja tohle opravdu nechapu a nikdy jsem to nechapal.
Autorská citace #12
2.4.2008 12:38 - Alnag
Bajo: Protože tak funguje reálný život.
Příklad z reality: Když chci popsat řekněme 80% nějakého jevu (například psychologického), stačí mi k tomu jedna dvě jednoduché věci. Ale s každým dalším procentem náročnost popisu exponenciálně roste. Takže v určitém okamžiku si prostě řekneš, že nepotřebuješ věc popsat plně, že se spokojíš s popisem "většiny" toho jevu a že zbytek budeš prostě řešit "ad hoc".
A to je přesně to co jsi tu popsal. V drtivé většině si vystačíš se dvěma jednoduchými mechanikami a pro případy kdy ti nestačí je tu překročení rámce...
Nebo ještě jinak a z jiného úhlu. Řekněme (zjednodušujíc opět realitu), že RPGčko je o tom, že před hráče stavíš neustále nějakou volbu. A tuhle volbu musí vždycky připravit nějaký člověk nebo náhodný generátor. Je to buď designér nějakého dobrodružství nebo ty jako vypravěč nebo je to nějaká tabulka, podle které to "naházíš". Případně to může být spoluhráč, tahání lístečků, otevření novin a zapíchnutí tužky atd. (ale v zásadě jsou to variace na totéž).
The Window nevěří v to, že generátor by poskytnul hráčům dobrou volbu a tak tedy bere zdroj volby v člověku. A tenhle způsob tvorby hráčské volby zjednodušuje maximálně, protože vyřadí všechny mechanismy okolo jako jsou různé CR, Zkušenosti, úrovně, nebezpečnosti nebo nevím co ještě... prostě sebere ti všechny berličky a nechá tě s jediným superpočítačem, který ti zbyl a který naštěstí dokáže zároveň vnímat komplexně a detailně. S tvým mozkem... a s nutností předkládat hráčům jednu volbu za druhou...
A pokud to nedává smysl tak se nedivím... některé věci nedávají smysl, ale fungují... ;-)
Autorská citace #13
2.4.2008 12:53 - Bajo
Zeptam se jinak. V jake situaci pro me muze byt The Window lepsi nez treba Fate? A proc nehrat vlastne uplne Freeform?
Autorská citace #14
2.4.2008 13:17 - sirien
K článku - velice zajímavé a potěšilo mě že i lidé které člověk normálně nepotká v diskusích na netu a kteří tudíž mají i trochu sladěné názory to vidí podobně jako já.

Osobně hraju FATE, ale The Window mě kdysi velmi oslovilo a radikálně změnilo můj náhled na hraní. S trochou kousavé ironie bych mohl říct, že pro mě The Window bylo totéž co je pro "teoretiky" nová hra jejich oblíbeného autora teorií - jeho přečtením sem si utřídil myšlenky, nápady které mi už nějakou dobu vířily v hlavě a narušovaly koncepci tradiční pravidlové hry se mi sjednotily do jednotného obrazu toho co vlastně chci. Prostě - ve Window nejsou ani tak pravidla hraní, jako spíše filosofie hraní, což je naprosto geniální.

Ke Qualovu dotazu ohledně překračování rámce. V The Window rámec vlastně ani nepřeračuješ, protože tam žádný nemáš. The Window obsahuje návod na vytvoření vlastního rámce hry, v čemž spočívá jeho elegance a universálnost - jak říkal Alnag, Window nevkládá rámec tam kde není žádný 100% platný universální rámec. Obchází to tím že nechá samotné hráče aby si vytvořili rámec vlastní a pouze vlastní, tedy jediný 100% platný.

Stejně tak musím poznamenat že představa toho že hráči jen hrají postavy a vše ostatní dělá Vypravěč je sakra zastaralá představa hry a zrovna The Window se nabízí k porušení tohodle stereotypu. Musim o tom někdy napsat nějakej článek (:

(jinak si nemůžu odpustit - v téhle diskusi mě napadlo že s tím rámcem atd. trochu souvisí tenhle můj článeček: Důvěra ve vypravěče)
Autorská citace #15
2.4.2008 13:25 - sirien
Qual: Já hraju FATE. Ale The Window mi řeklo JAK mám hrát FATE abych se dostal tam kde chci být. Spoustu z jeho principů uplatňuji normálně ve hře - např. jsem se naprosto přestal starat o to jak hráči nakládají se svými postavami - proč? To má být jejich starost.
Autorská citace #16
2.4.2008 14:35 - Alnag
Bajo: Já bych to nehodnotil v dimenzi lepší/horší byť mně osobně je teda bližší The Window než Fate. Já bych řekl, že the Window je v mnoha ohledech prostě jiné. Fate se třeba snaží posunout váhu odpovědnosti mnohem víc z vypravěče na hráče (a vím o případech, kdy ji hráči neunesli), kdežto Window je v tomhle ohledu klasičtější, Vypravěč ho má víc v ruce. Systém Fate je taky komplexnější (byť v porovnání s jinými stále dost jednododuchý). Fate je víc jasně definované, Window je víc takové "fuzzy" neohraničené...
Proč nehrát úplně freeform? Zřejmě proto, že nějaká základní pravidla jsou potřeba a obvykle se přímo či nepřímo kodifikují. Není jich ale potřeba příliš mnoho... stačí pokrýt těch 80%
A ano... samozřejmě, že to souvisí s Důvěrou ve vypravěče. A ve spoluhráče. Já mám totiž někdy pocit, že hodně problémů pramení z toho, že hráči někdy buď vypravěči nevěří v jeho kompetenci vést hru v jejich zájmu nebo mu nevěří lidsky (tedy že si na nich nebude realizovat nějaké své osobní problémy či komplexy) a tak usilují o to ho omezit buď systémem nebo vzít víc pravomocí do svých rukou. Obojí představa mi připadá dost neutěšená.
Autorská citace #17
2.4.2008 14:46 - Bajo
2 Alnag: Co se tyce duvery ve vypravec, mam zkusenosti (a tyka se to vetsinou tach vypravecu, kteri nechodi po forech apod...), ze jejich kompetence vest hru je v nekterych ohledech dost diskutabilni (treba jen proto, ze nad nekterymi vecmi nepremysli do dusledku). Klasickym prikladem je treba GM Fiat ve prospech pribehu (roumej ve prospech RR - protoze RR je jednodusi na kvalitni pribeh nez improvizace tvorba za chodu :).
Ale to sem asi moc nepatri.
Autorská citace #18
2.4.2008 14:48 - sirien
O FATE jinde

Jinak nemyslím že by přenos pravomocí ze ST na hráče byl nutně výrazem nedůvěry v ST. Naopak znám případy kdy to hru skutečně v určitém směru mění a obohacuje a je to vyjádření toho že ST věří hráčům. Zároveň také toho že hráči věří ST v tom že když je ten zarazí že se něco nehodí nebo že by něco neměli, tak to přijmou, aby svými "pravomocemi" hru netrhali. Jeden kamarád, výtečný hráč a neuvěřitelný ST, tvrdí, že nároky na ST se mění hru od hry. U Werewolf tF je ST nutným kataliátorem hry, naopak u Demon the Fallen je v jeho představě 95% hry přeneseno na hráče a ST jen sedí s nohama na stole, kouří vodnici a tiše poslouchá a užívá si hru, jen sem tam někde ustřihne scénu a předá slovo jinam.
Autorská citace #19
2.4.2008 14:59 - Alnag
Bajo: Tady se na dodržování tématu moc nehraje, dokud tu proudí debata, takže se nemusíš stydět... ;-)
Odpovím jenom stručně... pokud je RR pro hráče zábavný (a dobře provedený RR může být taky nadmíru zábavná záležitost) a pokud je GM kompetentní alespoň potud, že je schopen hráčům zábavný RR poskytnout, tak na tom taky nevidím nic špatného. Znal jsem několik výtečných byť rail-roadujících vypravěčů a bavilo mne s nimi hrát. Moje zkušenost zase říká, že přílišné koumání nad hrou (zvláště probíhá-li v jejím průběhu) je fatální zabiják zábavnosti. Ale to jen tak, aby řeč nestála.
Sirien: Přenos kompetencí na hráče nemusí být určitě nutně jen výrazem nedůvěry v kompetence GMa, ale přinejmenším v některých případech si myslím, že to tak je. Někdy je to i o tom, že se hráči chtějí víc angažovat, někdy se naopak Vypravěč chce zbavit odpovědnosti za kvalitu hry (taky dost častá záležitost) atd.
Autorská citace #20
2.4.2008 15:03 - Bajo
2 Alnag: Mas pravdu, ale tady proste lze tezko mluvit obecne, kazda hra a herni skupina je jina. Nemam nic proti RR, pokud je dobrovolny ze strany hracu, nicmene stejne si trochu myslim, ze RR je proste ta jednodussi cesta k pribehu (coz nerikam, ze je nutne spatne - jde o tu svolnost ze strany hracu). koumani nad hrou je vec pristupu, zvyku, preferenci a nakladani s tim koumanim. Nicmene jde hrat hra i tak, aby nebyla RR a nebyla postavena cista na tom koukani nad hrou :).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06493878364563 secREMOTE_IP: 3.89.200.155