Produkty

Jade
1.2.2008 17:17
Recenze zbrusu nové RPG hry odehrávající se v temné budoucnosti Warhammeru 40.000. Článek vznikl ve spolupráci se serverem a o.s. Chaotit.
Autorská citace #1
1.2.2008 17:17 - Fritzs
Sem měl příležitost si toto RPG zběžně prolistovat... moje první dojmy jsou nuda, nuda, šeď, šeď... nic po čem bych nějak zvlášť toužil i když příručka je, co se grafického zpracování týče na velice vysoké úrovni, ovšem na první pohled je to tak jaksi jediné patrné plus...
Autorská citace #2
1.2.2008 18:12 - Alnag
Fritzs: Zajímavé, ale slyšel jsem, že se po tom zaprášilo ještě v předprodeji. Což na druhou stranu nic neznamená, protože to taky nikdo neviděl před vydáním...
Autorská citace #3
1.2.2008 20:57 - Fritzs
Alnag: Vzhledem k tomuto se po tom asi nezaprášilo tak, jak chtěli...
Vono taky při vyslovení Warhammer 40k se mi vybaví všechno možné jen ne inkvizice (tada nepočítám li battle sisters), takže to možná opravdu nebyl nejlepší možné komerční tah, warhammerista chce hrát RPG o killování orků a chaosu a ne někde vyšetřovat nějaký směšný kult...
A příručka sama o sobě je nudná a ničím nezaujme...
Autorská citace #4
1.2.2008 22:03 - Alnag
A přitom hned ta zpráva předtím píše:
Black Industires píše:
We were planning to tell people that the Dark Heresy core rulebook was on sale today, however on the strength of preorders alone we have sold out of the books.
Myslím si, že za tím rozhodnutím nejsou špatné prodejní výsledky Warhammer RPG, ale něco jiného. Ale dost se o tom spekuluje jinde a asi bych v tomto ohledu žádnou novou konspirační teorii nevymyslel. Ale jako knížku jsem neviděl, tak nemůžu soudit...
Na druhou stranu Warhammer RPG byl poměrně úspěšné RPG a na Dark Heresy se čekalo s velkým očekáváním. Ačkoliv tobě osobně se nelíbí, spousta lidí má jiný názor. Bude zajímavé sledovat, co se stane s licencí...
Autorská citace #5
2.2.2008 07:35 - Fritzs
Alnag: Což ovšem neznamená, že by se to prodávalo tak dobře, aby se to vyplatilo, když můžou vydávat warhammerový knížky a figurky, kerý i bez toho, že by se vyprodaly už v preorderu vydělají o dost víc...
Autorská citace #6
2.2.2008 09:53 - Alnag
Fritzs: To dost záleží na zdraví firmy. Pokud máš zdravou firmu, tak cokoliv, co je ziskové se vyplatí. Pokud jde firma do kytek, potom víc zvažuješ návratnost každého investovaného dolaru či v tomto případě libry. Čímž se dostáváme k těm divokým spekulacím...
Autorská citace #7
2.2.2008 14:38 - Dalcor
Pánové, Balck Industry je samostatná dceřiná firma která vydělává. Fritzi do jaké míry žereš Warhammer 40.000? Ta hra je určena právě tem kteří WH 40 000 žerou a pro ty má určitě výpovědní hodnotu zcela opačnou.
Autorská citace #8
2.2.2008 19:11 - Fritzs
Dalcor: Nojo, ale ti to koupí protože Warhammer 40k a ne proto, že by to bylo extra dobrý RPG...
...jináč uvažuju o tom, že až někdy odmaturuju, tak si koupím pakl chaos space mariňáků a sestavím menší army, nejspíš Death Guard, ale přemýšlím i o Emperors Children, toliko k tomu, jak moc warhammer 40k žeru...
Autorská citace #9
4.2.2008 07:49 - Jade
No ono to bude asi veci nazoru. Me se Dark Heresy libi jak po strance pravidel tak po strance prostredi, ostatne proto jsem si ji koupil a v nicem jsem nebyl zklaman. Je to kvalitne zpracvana zalezitost po vsech stranach.
Chapu ze kazdemu sedi trochu jiny system ale sede to urcite neni. Pokud k tehle hre neco pritahne hrace, tak je to hutna atmosfera a z tohohle pohledu je prave inkvizice asi nejlepsi mozna volba. Pokud budu chtit sebrat bandu marinaku a vyrazit proti necronum, tak tady mam figurky a milion ruznych formatu od skirmishe az po apocalypsu.
Kdyby bylo Dark Heresy posazeno timhle smerem tak by to bylo maximalne tak Hack & Slash.
Inkvizicetake rozhodne neni opomijena ani ve WH40K samotne, nebot zabira 2 z 11 armad a umoznuje pristup k jednotkam z dalsich dvou. (Demon Hunters, Witch Hunters ma pristup i k SM a IG).
Ty jsi mel moznost knihu prolistovat, ja ji po nekolika dnech konecne precetl celou a s tim co pises proste nemuzu souhlasit.
Autorská citace #10
4.2.2008 07:50 - unknown
P.S. jinak k predchozimu commentu: muj nick je Jade
Autorská citace #11
4.2.2008 10:41 - Dalcor
Já souhlasím s Jadem / Dark heresy není určená proto že to je skvělé RPG. Málokdy existuje pořadí vztahu k prsotředí RPG -> Knihy -> Wargaming, Imho spíše Knihy -> Wargaming -> RPG, nebo zaměnit první dvě. Dark heresy a stejně tak WH FRP je merchnedasing a supplement, úplně stejně jako Cadwallon ku konfrontaci a úplně stejně jako desková hra Dragonlance, nebo Exalted. Cílová skupina Heresy nejsou RPG hráči, ale hráči Wargamingu kteří chtějí něco víc než je skirmish. Ostatně to by oprášili Inkvizitora.
Stejně tak si myslím že Inkvizice nabící právě tu nejlepší možnost co ve 40K udělat. Teda dokud mi nevydají strážce Černé knihovny :-) Je tam totiž nejvíce armosféry, největší možnost příběhů (vyšetřování, korupce, mlátička, space hulk), ta největší morální dilemata (Exterminatus na planetu?) a samozřejmě jsou to i největší ťunťové vesmíru. Hraní za inkvizici rozhodně nevylučuje možnost udělat nějakou pořádnou střílečku...
Autorská citace #12
4.2.2008 10:56 - Alnag
To je docela zajímavé co píšeš Dalcore, ale jak jsem si tak pročítal RPG.net a RPGSite a jiné, tak vůči Dark Heresy měla velké očekávání i normální (nebo teda relativně normální) RPG komunita a zdá se, že jsou navýsost spokojení (soudím tedy z reakcí, které jsem četl).
Ale zase už jsem pochopil, že Fritzs má poměrně odlišná očekávání od hry než řada jiných lidí, tak nejsem ani nijak překvapen jeho reakcí. Každopádně dokud to neuvidím, tak nemůžu říct jestli by se to vlastně líbilo mně :o)
PS: A vítej Jade, pěkná recenze... díky za ni.
Autorská citace #13
4.2.2008 12:28 - Fritzs
Dalcor: Co se tych morálních dilemat týče, ve warhammeru to většinou tím exterminatem končí... a já bych teda osobně na W4ok rači použíl FATE, než todle...
Alnag: netvrdím, že ta pravidla sou úplně špatná, sou jenom v porovnání s WFRP nemastná neslaná...
Autorská citace #14
4.2.2008 14:16 - Alnag
Fritzs píše:
Alnag: netvrdím, že ta pravidla sou úplně špatná, sou jenom v porovnání s WFRP nemastná neslaná...
Můžeš to specifikovat. Měl jsem za to, že jsou principielně stejná jako WFRP až na nějaké drobné změny tu a tam. Nebo ty nemyslíš mechaniky ale jako settingově? Nebo co?
Autorská citace #15
4.2.2008 14:37 - Jade
No tak to nevim co je na tom nemastneho neslaneho oproti WHFRP - princip je naprosto totozny, je pridano nekolik vylepseni. Je zavedeno nekolik zmen, snazil jsem se je v recenzi vetsinou priblizit.
Chapu ze pri porovnavani s jinymi hrami budou mit nekteri odlisne nazory, ale pri srovnani s WHFRP je tenhle comment docela legracni.
Autorská citace #16
4.2.2008 15:19 - unknown
Jade: Tedy, abych začal, tak největší výtkou je totální nevyužití potenciálu carrers, kde ve WFRP mám na začátku volbu z několika desítek různých kariér, kdežto v Dark Heresy sou k dispozici, pokud sem to dobře pochopil jenom 6 povolání a to ještě tak nějak svázaných s armádou, nebo inkvizicí, takže žádný pest controler, na kerého sem se těšil v artworcích uveřejněných ještě před vydáním...
...dále pak celková rozvleklost a nezáživnost příručky a nutnost hrát inkvizici...
Autorská citace #17
4.2.2008 17:09 - Fritzs
Sem to psal já, ze školy a zapomněl sem se přihlásit...
Autorská citace #18
5.2.2008 08:26 - Jade
Hrani za inkvizici ma jasny duvod a vychazi ze samotneho sveta. Pokud by se do hry zacaly michat veci jako marinaci nebo nedej boze dalsi rasy, hra by byla bud nevyrovnana a nebo by musela smazat rozdily mezi clovekem a marinakem jeste vice nez se tomu deje ve figurkovem WH.
Co se tyce povolani jako byla ve fantasy tak by sice bylo hezky hrat nejakyho prohrabavace odpadku, hubitele brouku nebo cokoliv jineho, ale vzhledem k danemu svetu by jsi nikdy neopustil rodnou hroudu a ze sveho povolani nemel sanci se vyhrabat a obavam se ze hrat hubeni svabu by nikoho asi dlouho nebavilo.
Autorská citace #19
5.2.2008 11:16 - Dalcor
Řekněme si že WH FRP a WH DH vychází ze zcela odlišných předpokladů a úplně jiného prostředí. Nemůžu si pomoci ale co by bylo skvělé na hraní hubitele švábů v úlovém světě? I když si to také dokážu představit. každopadné evidentně je WH 40 DH zaměřená a cílovaná an trochu jiné hraní než je hubitel švábů. U WH FRP to mohlo fungovat protože sociální pozadí Staréhos věta je docela jiné než totoální diktatura Impéria.
Autorská citace #20
6.2.2008 08:22 - Fritzs
Tak mohli přijít s jinými lifepathy, pest controler byl docela extrémní příklad (i když pro někoho, kdo má skušenosti s prácí s toxickými plyny, jedy a plamenomety a spoustou všemožných nebezpečných potvor by i inkvizice mohla najít použití), ale chtělo by to větší variabilitu...
Jo a kdyby to nebyla inkvizice ale rogue trader, tak by snad našli místo i kroot mercenaries, keří sou velice zajímavá rasa a celkem rád bych si je někdy zahrál...
Autorská citace #21
12.2.2008 10:52 - Noir
Dalcor: Hm, tak s Dark Heresy rozhodně charakter Exterminatus nevyhlásí, bo je to spíš nicka, ne někdo, kdo má takovéhle pravomoce.
Jinam mě se pravidla moc líbily, povolání jsou zajímavá, svět promakaný, atmosféra výtečná. Jen je mi líto, že je tam málo předpřipravených NPCček, ty mi vždycky vyvolají lepší přestavu o světě.
Autorská citace #22
24.2.2008 15:47 - Alnag
No a z kapitoly "náhlé zvraty osudu". Fantasy Flight Games - vydavatelé různých deskovek, sběratelských karetních her a RPGček (mimo jiné výborné d20 řady Horizon, a d20 settingu Midnight) ohlásili dohodu s Games Workshop, který jim dal práva na karetní, deskové a RPG hry ze světa Warhammeru a Warhammeru 40.000. Takže vše ještě není ztraceno...
(PDF oznámení jest zde)
Autorská citace #23
25.2.2008 13:37 - Dalcor
No to je hustý - prostě to outsourcovaly aby ušetřili.
Autorská citace #24
15.12.2008 21:24 - Alnag
No takže poté co jsem si vyslechl na svou adresu (od Seba), že jako neznám WH 40k jsem si to "pořídil". Zatím jsem to jen tak prolétl, ale jistá "svůdnost" se to mu upřít nedá...
Autorská citace #25
15.12.2008 21:30 - SEBastian_Chum
jsem zvědav co řekneš na setting

pravidla jsou oldschool
Autorská citace #26
15.12.2008 21:31 - Gurney
Alnag: Vítej do klubu, teď sme asi jediní dva lidi v republice co to maj :-D (ještě možná Seb) ... což by už možná stálo za hru na nějaké slezině :)

Seb: Ta mechanická složitost je na tom asi nejhorší, ale zas je tam toho plno co se dá prostě nepoužívat (odhadem tak půlka pravidlové části :)
Autorská citace #27
15.12.2008 21:41 - Fritzs
Gurney: Vím o pár dalších lidech, co to maj...
Autorská citace #28
15.12.2008 21:41 - SEBastian_Chum
neboj, já kradu. ale napsal jsem toho tolik a přerval mezi fanoušky tolik lidí, že autorům vydělávám:-)


Autorská citace #29
15.12.2008 23:53 - Gurney
Vlastně ještě Jade... :)
Autorská citace #30
16.12.2008 01:26 - sirien
Upřímně čekám na někoho kdo mi bude schopnej ten svět podat nějak umírněně způsobem, který mě zaujme, protože můj současný vztah k WH40k rozhodně nevede k tomu že bych si ho četl... možná Alnag, když si ho teď pořídil... (což, Alnagu, neznamená, že by u mě stále od Tebe neměli prioritu Esoterorists... čekám na ně (: )
Autorská citace #31
16.12.2008 13:44 - SEBastian_Chum
SORRY ŽE TO ZOPAKUJU, ALE SIRIEN TO POTŘEBUJE PŘEČÍST ZNOVA:-)

15.12.2008 20:31 - SEBastian_Chum
koukni na to takhle: W40k je prostě ekvivalent ojchylnýho a tuctovýho doom/death metalu mezi SF settingama (tvrdou/chladnou muzikou)

je to přehnaný, je to sranda, je to promakaný, je to šílený

když se na to díváš takhle tak dávka W40k jednou za čas, u které se nasměješ a počteš si o larger-than-life brutalitě a předem prohrané válce nemůže bejt nic špatnýho

kdo považuje doom metal za něco geniálního dělá chybu, nikdo to tak nemyslel

stejně tak tvůrci W40k ten svět už 20 let promakávaj s tim že ví že to je pro prdel a chtěj aby se u toho bavil každej a každej si v tom našel něco co ho baví.

každý fantasy/SF může vypadat jako blbost když to prezentuješ aniž bys pořádně proniknul do toho, co to je

přečti si nebo aspoň prolistuj tyhle 3 věci než ten svět začneš soudit (aspoň to si zaslouží dřív než ho budeš komentovat tak jak ho komentuješ):
- Crossfire
- Inquisitor (pravidla pro narativní wargaming)
- a pak aspoň jednu z těchhle věcí:
Daemonifuge comics
Inquisitor Ascendant
Eisenhorn trilogie
The Redeemer comics (od legendárního Talbota, velmi černej humor)
Gauntovi duchové
Kal Jerico comics a Damnation Crusade comics

každá z výše jmenovaných věcí je hodně kvalitně promakaná a stojí za přečtení. bez těchhle základů fakt nemůžeš nějak zasvěceně W40k komentovat a neberu tě moc vážně.

a další věci co ukazujou jak neuvěřitelně bohatej a promakanej to je svět (ve kterym je hodně přestylizovanejch nebo rozvolněnejch částí, ale ty jsou tak malý že pro celkovou atmosféru nemaj moc význam) jsou Xenology, Imperial Infantryman´s Uplifting Primer, The Art of Warhammer, Wargear a jakoukoliv publikaci popisující nějaké imperiální tažení. Z comicsů jsou univerzálně hodně hustý ještě Titan, Lone Wolves a Blood and Thunder.

z pravidlových knížek kromě Inquisitora stojí za to i Battlefleet Gothic a Dark Heresy (ačkoliv to je velmi specifická podoba W40k v sektoru kde se toho zas tak moc neděje). Wargamingová pravidla rozhodně čtvrtá a pátou edici, protože v nic jsou nejhezčí ilustrace a nejlépe shrnutý setting (první a druhá jsou fakt divný, třetí je v podstatě to samé co čtvrtá).
Autorská citace #32
16.12.2008 15:18 - sirien
Já si to přečet v tý vedlejší diskusi až potom, co jsem napsal sem. Mimochodem, doufám že když ta suprově radíš tak to máš v knižní podobě nebo v .pdf, abys mi to pučil

EDIT: kromě toho to co sem napsal platí pořád, zatim sem z toho tak otrávenej, mimochodem o tenhle Tvůj poslední post víc, že rozhodně nemám náladu číst Tebou doporučené když toho mám na přečtení spoustu jiného
Autorská citace #33
17.12.2008 00:33 - SEBastian_Chum
no tak neriskuj herezi a hubu drž dokud si nepřečteš aspoň základ

já taky viděl víc než polovinu Stargate než jsem mohl zasvěceně říct že je to sračka!!! (ale stejně oceňuju invenci a vtip autorů)
Autorská citace #34
17.12.2008 11:44 - Colombo
hubu drž.... kde jsem to jen slyšel... Jó, na křtu audioCD Zeměplochy, kde se totálně ožrala sudička J. W. P.
Autorská citace #35
31.8.2017 03:08 - Boldrick
Je tomu zhruba rok, co jsme osvobodili sektor Calixis od řádění šíleného kapitána Haarlocka a zjistili, že za tím vším bylo daleko více. Tedy mi, já to pánoval, takže to byli jiní, ale já o tom taky něco vím.

Povyprávím tedy o Dark Heresy, a to spíše subjektivně :-)
Stejně jako ve WFRP i zde platí, že hrajete jednotlivce, většinou na samé hranici důležitosti, vaším štěstím je, že si vás inkvizice vyhlédla, jako potencionálně schopného služebníka. Jak zaznělo v komentářích, v univerzu W40 není snadné se vymanit z životních rolí. Takže volba inkvizičních akolytů je určitě dobrá. Nikdo jiný by neměl tolik možností a kdyby ano, šla by po něm právě inkvizice. I když by to určitě šlo, myslím si, že by to bylo daleko krkolomnější než toto.

Dnes už nebudu řešit co je v základních pravidlech a co v dodatcích
Z povolání máte na výběr: Adept - učenec, můžete si vybrat zda s psyonickým tréningem, či nikoliv.
Arbitr - policista, něco mezi učencem a vojákem. Dobrý střelec.
Zabiják - co dodat.
Klerik - též jasné. Je dobrý v boji nablízko.
Gardista - voják.
Schválený Psyker - ty neschválené budete lovit, jinak prostě kouzelník.
Lůzr - něco jako zloděj.
Techno-kněz - něco jako bůh. Dobrý mechanik.
Povolání se ještě větví, ale to necháme být.

V dodatcích je pak spousta rozšiřujících povolání. Sice vycházejí z těchto archetypů, ale pěkně to zpestřili a trochu zamotali.
Když budu hodně kritický tak je pravda, že v podstatě jsou jen tři "rasy": člověk, psyker, technokněz.
Kdo zná background jistě ví, že je nemožné přecházet mezi těmito povoláními. Jinak se gardista může stát knězem a naopak nebo jinak, jen to stojí značné množství zkušeností a hlavně to musí být obhájeno příběhově. Platí zde právě to, že čím jste tím by jste měli být napořád.
Protože se jedná o dovednostní systém, může tu kdokoliv umět cokoliv a používat kdo co chce. Povolání mají sice rozdílné dovednosti, ale i tak je možné se naučit cokoliv. Ze začátku jsou povolání dost rozdílné, později se může stát, že se začnou rozdíly ztrácet, jak začínají všichni umět všechno. Nicméně prakticky je to téměř nemožné. My jsme se k tomu nepropracovali.

Úloha úrovní je docela rozpačitá, podle mě tam nic takového být nemuselo (v dalších hrách, Black Crusade a Only War, je zrušily). Na první úrovni se smíte učit jen dovednosti z první. Na druhé z první i druhé, atd. Nicméně je zmíněno, že chce-li se někdo naučit něco co nemá v povolání, měl by to obhájit herně a mělo by to stát více zkušeností, ale nemělo by se tomu bránit.

V DH daleko více než ve WFRP by se mělo lpět na náboženství. Kult Boha - Císaře je všudypřítomný a nikdo ho nesmí zpochybnit. Postavy by měli bezvýhradně věřit a pochybnosti by měli přijít až s poznáním. Tedy jestli s poznáním nepřijde ještě fanatičtější víra. Všechno by mělo být tímto fanatismem poznamenáno, všichni by měli mít nějaký vztah k Císaři. Pochybují jen kacíři... a někteří vzdělanci, včetně radikálního křídla inkvizice. Ostatně dříve než se PC dostali k pořádnému boji s kacíři a jinou špínou, museli projít nepochopitelnými šarvátkami mezi různými inkvizičními frakcemi. O těch někdy jindy.

Ač se jedná o W40, tak boj zde byl ob sehrávku, někdy i ob dvě. Ten je docela vražedný a hráči si dost rozmýšleli zda vytahovat pistole či ne. Což se mi velice líbilo a stříleli, až když si pojistili většinu výhod. Takže o nějakém čestném boji se nikdy mluvit nedalo.

Když si představím to neustálé vyjednávání, plížení, výrobu falsifikátů, boj s věcmi reálnými i nereálnými, morální dilemata koho obětovat a koho ne, tak systém DH, potažmo WFRP je systémem na svém místě. Kromě FATE jsem hrál většinu zde zmiňovaného a DH si v nich dokážu představit jen velice těžko. Stejně jako si jiné hry, jen těžko představím v tomto systému, který je dělaný právě pro WH.

pokračování příště :-)
Autorská citace #36
11.9.2017 17:28 - Boldrick
Netradičně pro DH/WH začnu o rasách. Jak jsem zmínil jsou tu v základu tři, nicméně dodatky to rozšíří a připočteme-li možnost použít i ostatní hry od FFG z tohoto universa, pak se to zvedne o docela slušnou řádku.
Nicméně jak už asi tušíte, tak DH není pro milovníky Space opery startrekovského typu s multikulty rozmanitými rasami. Skoro celá galaxie je ovládnuta lidmi, jen malé ostrůvky zůstali pro jiné rasy (galaxypis zatím vynechám). A lidé určitě nepatří k tolerantním obyvatelům. Ve jménu Císaře je vše nelidské ničeno a jen v zaprášených archívech se dá dohledat co vše lidé, na své cestě galaxií, nenávratně zničili. Císařovi vize možná takové nebyly, ale už neexistuje nikdo, kdo by si pamatoval jejich přesné znění, alespoň ne v Říši.
"Jen lidé", to je krédo každé instituce. Některé civilizace, které byly vyhodnoceny jako neškodné a navíc byly jejich planety více méně nepotřebné, byly ponechány a uvaleny do karantény. Vše to jsou bytosti, maximálně, na úrovni doby kamenné.

Ale vraťme se do Říše: Lidé - ovládají vše, i ta největší a nejmocnější armáda je vlastně armáda lidí. Technická vylepšení se za nepřípustná nepovažují, a tak, více méně, je má skoro každý, často proto, že mu jeho původní kousky těla někdo odstřelil, uříznul či jinak znehodnotil. Nepřípustné ovšem je jakkoliv manipulovat s genomem. Jakékoliv známky mutací se okamžitě likvidují, vždy s jejich majitelem (vše vychází z hlavního střetu v tomto světě, a to je boj s Chaosem).
Mutanti jsou, pravidlově, lidé. Zmutovat může každá postava, což je pro její fungování v říši dosti nepohodlné. Záleží také na hráči/postavě jak moc takovému osudu půjde naproti. Mutace jsou od nenápadných (zbarvení očí, schopnost myslí ovlivňovat okolí) až po ty opravdu bizarní (chapadlo, hlava navíc). A zde se dostáváme k výhodám práce pro inkvizici. Dobrá polovina inkvizitorů plně nesdílí ideály říše a je ochotna s těmito mutanty spolupracovat, samozřejmě tajně. Ostatně i inkvizitoři mají často mutace.
Některé těžební světy tolerují mutanty "fyzické", kvůli práci v radioaktivních dolech, ale to je největší možná míra tolerance.

Psykeři - jsou to v podstatě mutanti, a to díky působení immatéria. Každý psyker, který je nalezen v rané fázi mutace, či jako mladý, je odvezen na Terru/Zemi a prochází zhodnocením a případným tréningem.
Každý den musí být obětováno deset tisíc psykerů, aby Zlatý trůn dokázal udržet Císařovo tělo na živu - tolik k těm méně schopným. Z nich je každý rok vybrána asi tisícovka pro práci psyonika v Adeptus Militarum, kdy podstoupí tréning z nichž řada nepřežije.
Zhruba několik stovek ročně je schopno podstoupit výcvik na Astropatha. To jsou Psykeři, kteří téměř v reálném čase dokáží komunikovat přes celou galaxii (má to svá omezení, ale o tom, též, jindy)
Ti nejschopnější, pár desítek, je vybráno pro práci v inkvizici. Opět jich dobrá polovina nepřežije tréning.
A několik zmizí. Ti jsou odvezeni k Šedým rytířům, legendární kapitule Adeptus Astartes, aby se pokusili uspět v těch nejtěžších zkouškách , které lidské tělo a mysl může podstoupit.

Techno-kněží - Ještě než Císař vystoupil z anonymity, stala se z Marsu největší lidská továrna. Tu obstarávali lidé-stroje, kyborgové (to slovo je už zapomenuto). Techno-kněží ovládli veškerý výzkum a výrobu. Modlí s k Omnisiášovi - strojovému bohu, který jediný dokáže stroje rozpohybovat a v každém stroji je kousek tohoto boha. Díky jejich výjimečnosti se jejich odklon od Kréda toleruje. Každý dospělý, vybraný k výcviku (cca 18 let), je obdarován elektronickými neuroimplantáty, které se postupně zapojují, podle toho jak dalece adept postoupil v tréningu, což je boj na opravdu dlouhou trať.
Jak jsem zmínil, techno-kněžím podléhá veškerý výzkum (a i ten je hodně omezen). Každý se specializuje na něco konkrétního, takže řeší od botaniky, přes medicínu až po techniku a genetiku vše. Jestliže některý z lidí něco takového ovládá, většinou prošel jejich školením.

Adeptus Astartes, Hvězdná pěchota - o tom příště :-)
Autorská citace #37
12.9.2017 08:28 - Gediman
Psyonik - správný termín je Psyker.

Hvězdná pěchota - když se řekne tohle slovo, každému se vybaví Starship Troopers. Přesnější termín je Vesmírný mariňák.


Jinak u mě na webu je série recenzí na tohle RPG.

Dark Heresy, první edice
Rogue Trader
Deathwatch
Black Crusade
Only War

Sourcebooky:
Blood of Martyrs
Rites of Battle
Daemon Hunter
Inquisitor's Handbook
Ascension
First Founding
Battlefleet Koronus
Book of Judgement
Hammer of the Emperor
Honour the Chapter
Autorská citace #38
12.9.2017 11:27 - Boldrick
Psionyk/Psyker - asi je to jedno, ale psyker je oficiálnější, ostatně to tam i používám. Každopádně opravil jsem.

Hvězdná pěchota - mňo, kvůli logičnosti světa jsme museli konkretizovat jejich nasazení i účel, o tom příště. Takže postavy vždy mluvili s úctou o "členech Adepta Astarta". Jakýsi hovorový a v nízké gótštině oficiálně používaný termín je Hvězdná pěchota. Ostatní názvy, byť herně vžité (viz. miniaturní bitevní komunita) jsme zavrhli. Pro běžného občana říše jsou to nadlidé, které občas spatří na přehlídkách inkvizitorských suit. Vesmírnej mariňák je prostě neuctivé a jestli to použije někdy nějaký mafián v podúlí, to je jeho věc.
:-)

Na tvé stránky jsem samozřejmě koukal, už kdysi. No, bez urážky, podle mě to nejsou recenze, ale popisy. Asi tři či čtyři jsem četl celé, ostatní jen prolít a píšeš tam výcuc z knih. A ten znám :-) Dokonce jsem z toho získal pocit, že jsi ty hry ani nehrál, ale to se možná pletu, za což se případně omlouvám.
Autorská citace #39
12.9.2017 11:51 - Aegnor
Boldrick píše:
Ostatní názvy, byť herně vžité (viz. miniaturní bitevní komunita) jsme zavrhli.

Není lepší používat výrazy, které jsou zažité, než vlastní varianty? Obzvlášť když jde o informační text pro ostatní?
Autorská citace #40
12.9.2017 12:01 - Boldrick
Pod brutálním nátlakem se tedy podvoluji. Příště to budou Vesmírní mariňáci.
Autorská citace #41
12.9.2017 12:16 - Aegnor
Boldrick píše:
Pod brutálním nátlakem se tedy podvoluji.

Já se jenom zeptal, nic jiného.

A btw, třeba ve mně slovo "mariňák" budí víc úcty, než "pěchota". :-)
Autorská citace #42
12.9.2017 13:32 - sirien
Gediman píše:
Psyonik - správný termín je Psyker.

Bolí mě oči. Hrozně moc mě bolí oči.
Autorská citace #43
12.9.2017 13:54 - Merlin
sirien píše:
Bolí mě oči. Hrozně moc mě bolí oči.


nechtěl jsem být první
Autorská citace #44
12.9.2017 18:03 - Gediman
Mě právě bolely taky. :) *

Překlad Space Marine = Hvězdná pěchota je IMHO totéž, jako překlad Dungeons and Dragons = Dračí doupě (třeba ten film nebo zmínky v médiích). Připadá mi to, jako kdyby to překládal někdo, kdo v tom nevidí žádný rozdíl nebo si řekl "fajn, Hvězdnou pěchotu znají všichni, to dávali přece v televizi..."

Navíc, "Vesmírný mariňák" je překlad používaný i Games Workshopem (viz česká pravidla 8. edice), tudíž cokoliv jiného je hereze :) * EDIT: Jo a "Psyker" také, samozřejmě.
Autorská citace #45
12.9.2017 18:15 - sirien
Jo, jenže rozdíl je zjevně v tom, že mě a Merlina bolej, protože umíme anglicky.

EDIT: a to, že Games Workshop používá google translator a blbci si nevšimnou, že slovo nebylo identifikováno a tak je zobrazeno na druhé staně v originále místo v překladu a bez zaváhání to použijou, na tom vůbec nic nemění.
Autorská citace #46
12.9.2017 18:58 - Gediman
Eh? Když už psionik, tak alespoň s měkkým "i".

Games Workshop používá Google Translator. Hm... Zdroj?
Autorská citace #47
12.9.2017 19:07 - sirien
Gediman píše:
Zdroj?

Tebou uvedený důkazní materiál.

(buď to, nebo to tam překládal nějakej trotl; existují validní důvody proč se občas u překladu termínů odklánět nebo tvořit zvláštní tvary, ale tady mě nenapadá jediný byť zdánlivě relevantní)
Autorská citace #48
12.9.2017 19:22 - Gediman
A nebo prostě chtěli nechat slovo "psyker", protože je to specifický termín pro daný setting. Když přihlédneme k (ne)chvalně známé politice GW, kdy jsou měněny názvy ras a frakcí jen proto, aby na ně mohli plácnout svoji nálepku, nezní to až zas tak nelogicky.

Když se řekne "psyker", vybavím si W40k. Když se řekne "psyonik"... tak... to ani nepostřehnu, protože to zní stejně jako psionik. Když to ale uvidím napsané, tak to je jak překlep.
Autorská citace #49
12.9.2017 19:48 - sirien
Hm. Psyker sice neni přímo anglický slovo (normální en termín je "psionic"), nicméně že by to GW prošlo jako trademarkovatelnej termín se mi nějak nezdá. To slovo je normální novo(/pa)tvar odvozenej od psionic směrem k psycho. (Vlastně by šel přeložit jako psychouš... i když asi spíš psycháč nebo tak nějak.)

A nemá smysl bazírovat na tom, že Boldrik píše psionika s "y", ať už to je chyba nebo nějakej osobně-stylizační záměr, protože to sem tu vůbec neřešil (a vsadim se že Merlin taky ne).
Autorská citace #50
12.9.2017 20:48 - LokiB
kdyz uz tedy etymologie ... vzdycky mi prislo zvlastni, že ze základu "psyché" / psychic powers udělali "psionic" s měkkým "i" ... ono to je historické. ale, kdyz jste ti anglictinari .. proc to tak udelali? bylo to kvuli vyznamu "yonic"? ;) nebo je to pravidlo v eng, ze -onic změkčuje Y před sebou?

psyker oproti tomu evokovalo "psychic-striker" :)
Autorská citace #51
12.9.2017 21:04 - Log 1=0
LokiB: Podle cz-wiki (ano, skvělý to zdroj pro anglickou filologii) to vůbec není z psyché ale z PSI (para-sensual intelligence-mimosmyslová inteligence). Od psyché by byl spíše psychonic.
Autorská citace #52
12.9.2017 21:37 - sirien
Loki: well... actually... neudělali. Jak píše Log, "psionic" je slovo odvozené nikoliv od psyché, ale od PSI. Nicméně angličtina ho (formálně) nezná jako substantivum, ale jen jako adjektivum, tj. "psionic" neznamená "psionik" ale "psionický", resp. otrocky přesně "PSI-ický".

Člověk užívající PSI sil není psionic, ale "psychic". Což JE odvozené od psyché. Podobnost těchto slov je (nejspíš) dost náhodná, což (pokud se v tom nepletu) je docela zábavné.

"psyker" je v tomhle směru docela zajímavé slovo. Nejsem si jistý, jestli to vzniklo jako slangové odfláknutí "psychic - psyker" (podle vzoru "psycholog - psychouš"), nebo jako alternativní odvození pro označení jedince užívajícího PSI sil (podle v angličtině obecného vzoru přidávání -er pro označení jedinců něco vykonávajících). Osobně bych tipnul, že obojí dohromady (PSI - psiker, ale psychic, takže psyker).


Tedy, formálně a mainstreamově vzato.

Je dobré dodat, že angličtina má oproti češtině výrazně menší problém s překlápěním slov mezi slovními druhy (ze substantiv se snadno stávají verba... čemuž se pak češi smějí, když se tato dostanou bez překladu např. do korporátního slangu. Ti samí češi se pak vůbec nezastaví nad "googlit", které má logiku asi jako označit jízdu autem "škodovkovat" nebo jako říkat psaní URL do vyhledávacího řádku "seznamování"). Tj. fakt, že angličtina zná psionic jako adjektivum je ve skutečnosti poměrně minimální zábrana k tomu použít to jako označení jedince - psionika. A když by to dělalo víc lidí, tak si toho někdo asi všimne a zanese to do slovníku jako substantivum a (skoro) nikdo ani nemrkne. Popravdě bych se vůbec nedivil, kdyby to tak už někde i používané bylo.



(a když už jsem zabrousil ke svým znalostem skeptického slovníku v angličtině - víte, že slovo "psychotronik" je čistě český termín?)
Autorská citace #53
12.9.2017 22:26 - LokiB
no, čeština nemá problém s "luxovat" a "xeroxovat", tak proč by měla mít s "googlit" :)

ok, to odvození od PSI jsem kdysi věděl, ale už zas dávno zapomněl, teď jste mi to připomněli ... to dává smysl, beru
ono v RPG pak už se s modifikacemi často hraje podle potřeb. viz třeba DnD a Psion. ... takže ani Psyonic ani Psyker by mě neuráželi :)
Autorská citace #54
15.9.2017 15:47 - Vojtěch
Jo, to je tak když cedule visící na plotě hlásající, že "OBJEKT JE STŘEŽEN PSI!" neobsahuje pravopisnou chybu ;)
Autorská citace #55
16.9.2017 02:46 - Boldrick
Děkuji za gramatickou vložku :-)

Vesmírní mariňáci :-), Adeptus Astartes, ... Hvězdná pěchota;-) - geneticky vylepšení vojáci, nadlidé, ikona impéria (a GW). Jejich vylepšení dovoluje, mimo jiné, implantovat do jejich těla další orgány, díky kterým je o dost těžší je zabít.
Dále mají přístup k tomu nejlepšímu vybavení, které je Impérium schopno vyprodukovat. Jsou jim poskytovány ty nejlepší a nejrychlejší vesmírné koráby. A co je nejdůležitější, mají výjimku v naprosté většině říšských zákonů.
Jde o elitní výsadkové jednotky, které jsou nasazovány na ty nejtěžší úkoly a do míst, kde se očekávají nejtvrdší boje. Stát se jedním z nich je čistě věcí náhody. Musíte se narodit na planetě kde jednotlivé kapituly verbují a nesmíte překročit pubertu. Pak stačí projít náročným tréningem, který přežije tak třetina vybraných a už jen stačí aby vaše tělo přijalo genoštěp, vpravený do vašeho těla - a jste mariňák.
Průměrný občan Říše, může zahlédnout člena Adepta Astarta v propagačním vysílání a možná na nějaké přehlídce inkvizitorské suity. Setkat se s nimi osobně je prakticky nemožné.
Proto se mi přístup FFG líbí. V DH máte možnost hrát za Šedé rytíře, tajnou kapitulu, jejíž členové mohou být vysláni na mise i jednotlivě. U ostatních kapitul, by bylo obtížné obhájit dlouhodobější výskyt mariňáka mezi inkvizitorskou suitou. Je možné připočíst i Deathwatch (jak hru tak kapitulu), kde mariňáci mohou postupovat také docela svobodně.
Protože to v podstatě už nejsou lidé a hlavně protože nepodléhají Krédu, má k nim eklesiarchie (církev W40) dost složitý vztah. Naprostá většina kněžích je nesnáší a mohly-li by, hned by je upálili. Na to však nemají prostředky jak zákonné, tak hlavně fyzické. Každopádně, několik inkvizitorů se s některými kapitulami střetlo v ostrých konfliktech.

Tolik k hratelným rasám. Pravidlově jsou tu ještě další, ale to je jen pro opravdické ... úchyly. Jejich výskyt uvnitř říše je v podstatě nulový.

Ogři - (z Only War) dva a půl metrové obludy stvořené lidmi jako genetický pokus (kdysi dávno). Ukázalo se, že jsou docela stabilní, a tak je využívá Adeptus Militarum. Nikde jinde, než pod dohledem armády nežijí. Jejich veliká výhoda je v tom, že prakticky nejsou schopni zradit svého přímého velitele. Což však může být problém, zradí-li velitel.

Ratlingové - (přeložte si, z Only War) v podstatě hobiti. Z jakéhosi světa s velikou gravitací. Jsou to dobří střelci a potkat se, kromě vlastního světa, dají opět jen v armádě.

Orkové - (z Rogue Trader) co dodat. V podstatě hratelné opravdu jen v Rogue Traderovi, kde prolétáte galaktickou periferií.

Krootové - (z Rogue Trader) chytřejší orkové. Takový ještěrky, jinak platí to co pro orky

Tau - (z Rogue Trader) nejlépe bych je vystihl slovem - emzáci. Spolupracují s krooty. Některé jejich technologie převyšují ty imperiální. Bojují za Vyšší dobro.

Temní Eldaři - (z Rogue Trader) opět klasika a opět jako u orků.


Jak jsem psal výše, hrát za tyto rasy v DH je sebevražda. A mě osobně to ani nebaví. Jsem RPG xenofob :-)
Autorská citace #56
17.9.2017 13:02 - Gurney
Psyker je psyker, protože GW používá pro typické fantasy prvky (on je to stejně spíš sorcerer než psionik) svoje vlastní technoblábol názvy. Ale přesné názvy mi nepřijdou zas tak podstatné.

Jinak Dark Heresy je naprosto luxusní co se týká settingu i veškerého fluffu. Husté je, kolik to má vrstev - zdánlivě je to taková trapná power fantasy (jste inkvizitoři, likvidujete démony, alieny, mutanty a kultisty a je to strašně grim&dark, yeah) a pak to ta kniha začne od první stránky podkopávat, v dalších příručkách to pokračuje a až se člověk dostane někam k Ascension a k těm frakcím uvnitř iknvizice a jak se věci doopravdy mají, tak se nejen na ten základ ale prakticky na všechno ostatní v tom settingu najednou začne dívat jako na dobře udělanou imperiální propagandu, která ale nemá s realitou toho světa skoro nic společného. Organizace, NPCčka a potvory jsou navíc tak dobře napsané, že je používám i do fantasy a modern her a leckteré by se neztratily ani ve space opeře.

Blbé je, že tahle mnohovrstevnatost společně s hrozně profláklým settingem je zároveň i slabina, když přijde na získávání hráčů - spousta lidí k tomu přistoupí jako k hack&slash military SF, zatímco dobrodružství jsou kolikrát spíš horor science fantasy o odhalování různých intrik a kecání s extrémně bizarními obyvateli toho světa. Souboje jsou spíš taková vsuvka... a ta trochu sux, viz níže.

Co se pravidel týká musím dát zpětně za pravdu někomu (kin asi?), kdo už tu psal, že systém nic moc. Vyzkoušel jsem si to v rámci Rogue Tradera (stejná hra, stejný setting, jen trochu jiné zasazení a trochu větší power level postav) a jednak se tam občas objeví srandy jako pět hodů na navigaci lodě za sebou v řadě, kde se mezi jednotlivými hody přenáší stupeň úspěchu/neúspěchu a každý určuje jinou, většinou dost nepodstatnou záležitost.

Nenadchly mě ani boje, kde pokud člověk nemá vyloženě bojovou postavu, hází si na něco kolem 30% šanci na zásah, pak si protivník háže na dodge, pokud to všechno klapne, může si hodit dmg, kterou ale docela snadno spolkne Toughness, případně armor nepřítele, to samé se pak opakuje ze strany nepřítele... a občas prostě všichni jen čekají, než vše vyřeší jedna nebo dvě nejvíc nadupané bojové postavy.

Prostě setting je skvělý, ale definitivně bych použil nějaká jiná pravidla.
Autorská citace #57
17.9.2017 14:02 - Boldrick
S první částí souhlasím zcela (aby ne :-) )

Co se týká pravidel/boje nesouhlasím úplně. Pravda je, že je to hodně o náhodě a hodů je tam hodně. Mě osobně to vyhovuje, protože každý hod upřesňuje, co se vlastně stalo, hod na zásah upřesňuje kam ses trefil, hod na dmg jak moc dobře a odolnost to upraví, jak to zasažený snáší. Když někoho baví: "trefil ses" a zbytek si už do vymyslí, OK, určitě to není špatně.
Věci jako dodge apod., zase dávají cíli možnost ne jen staticky přijímat údery.
Díky počtu životů (cca 11-20) to není nikterak tragické a jedna až tři zásahy člověka vyřídí. U větších potvor to neplatí, ale to v žádném RPG.

Použití jiných pravidel? No, když tam zohlední smrtelnost bojů, body šílenství a korupce, dovednostní systém, Pure Faith, tak snad, úplně se tomu nebráním. Osobně si, ale myslím, že tohle všechno vs jednoduchost se bude pravidlově hledat špatně.

Nicméně, je škoda, že kvůli pravidlům, která, jak stále opakuji, nejsou v RPG tak podstatná se tomuhle světu spousta lidí brání. Nikdy jsem po hráčích, kteří se spokojili s jednoduššími postavami (voják, arbitr, zabiják) znalost pravidel nevyžadoval a hrálo se bez problémů.

Příště o povoláních
;-)
Autorská citace #58
17.9.2017 16:19 - LokiB
Boldrick: ten popis z posledního postup, to zní jako zajímavá výzva pro Savage Worlds :)

a hele, on to už někdo zkouší

+ debata na REDDIT
Autorská citace #59
17.9.2017 20:35 - Boldrick
Jestliže začne někdo hrát s jinými pravidly, které mé požadavky budou do jisté míry obsahovat, určitě bych se podíval či dokonce zúčastnil, ale sám začínat nebudu. Mě vyhovují stávající. Ostatně, proč bych je, tak vehementně, obhajoval, že? :-)

Ale dál k popisu, do kterého jsem se pustil.
Sice jsem slíbil něco jiného, ale tohle mi teď dá méně práce. Nejedná se o překlad, ale můj výflus z fluffu. V Calixiském sektoru (DH) je frakcí o něco více, ale tohle je základ o inkvizici skrze celý W40 svět. Psal jsem to pro hráče co získali Lore o inkvizici a pak to mírně upravil a dal tam.

https://svety.wargaming.cz/svety/info/inq/pojednani-o-svate-inkvizici
Autorská citace #60
17.9.2017 20:54 - sirien
Boldrick píše:
Použití jiných pravidel? No, když tam zohlední smrtelnost bojů, body šílenství a korupce, dovednostní systém, Pure Faith, tak snad, úplně se tomu nebráním. Osobně si, ale myslím, že tohle všechno vs jednoduchost se bude pravidlově hledat špatně.

ve skutečnosti pokud nemáš nějaké zvláště konkrétní představy a požadavky nebo falešná očekávání typu "vlastně chci úplně stejné řešení v jiném systému", tak se takové systémy najdou dost snadno.

Zahodíme paušálně všechny systémy, co sou zastaralé nebo zbytečně složité.

Tvoje základní vymezení - dovednostní systémy. Sice si právě škrtnul půlku existujících systémů, ale nevadí - druhá půlka zbývá.

Smrtelnost bojů - easy. Většina dovednostních systémů nemá strmej HP progress popř. ani nepoužívaj HPčka. Buď jsou samy o sobě smrtelné nebo obsahují variantní nastavení, která je smrtelnými učiní nebo jdou obvykle snadno houserulenout, aby smrtelné byly. Tj. pořád nám zbývá vcelku velká část SB systémů.

Co dál - body šílenství a korupce. Ok, to je už trochu specifičtější požadavek, který nějaké systémy asi vyřadí. Pořád ale zbyde dost těch, které to buď přímo obsahují, nebo obsahují něco jiného, co k tomu jde použít popř. do nichž to jde dodat.

Pure faith - tohle je asi nejvíc tricky požadavek, zejména protože si nejsem jistý, co přesně tím myslíš popř. jak moc to je v daném světě něco obecného (co se vztahuje na všechny) nebo jen nějaká specifická věc (která se týká jen některých) - tzn. tady budu muset trochu střílet od boku.


Každopádně od pohledu všechny požadavky splňuje STs (=nWoD).
- Dovednostní: check
- Smrtelný: check (dokonce může být ještě smrtelnější, s některými volitelnými pravidly nebo s použitím oWoD kondičního záznamníku namísto HPček)
- Šílenství a korupce: check (Morality popř. jakékoliv její alternativy nebo varianty typu Humanity, Wisdom, Harmony...) (dá se s tím i house-rulově vyhrát, např. v STs SW sem kdysi napsal duální light side / dark side mechaniku kde šlo skórovat na obě strany atp.)
- Pure faith: check (podle požadavků merit nebo něco ve stylu nadpřirozené disciplíny)

Totéž lze namodelovat i ve Fate (smrtelnost nastavením stresu a následků, šílenství a korupce např. tak jak mám udělanou Dark side ve Fate SW).



...tzn. dva z nejrozšířenějších skill based systémů se to zdaj dávat bez problémů. Další by se určitě našly poměrně snadno.
Autorská citace #61
17.9.2017 21:39 - Boldrick
Máš asi pravdu, ale jak jsem psal, já to měnit nebudu, za těch 20 let jsem si na WFRP sys. zvykl poměrně hodně, ale jestli to někdo rozehrajete, rád se podívám a možná se mi to zalíbí. To však neznamená, že přejdeme na jiný sys. A naše skupinka je na tom dost podobně, všichni už jsme starší pánové ;-) a jsme v přístupu k WH dost konzervativní.
Autorská citace #62
17.9.2017 21:41 - sirien
tak já Ti to neberu a neříkám, že máš přejít - jen sem psal, že takový systém by zas nebylo tak těžké najít, kdyby si měl nějaký důvod ho hledat. Což nemáš, takže to je spíš taková akademická výměna :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09706711769104 secREMOTE_IP: 3.80.164.96