Produkty

Jade
1.2.2008 17:17
Recenze zbrusu nové RPG hry odehrávající se v temné budoucnosti Warhammeru 40.000. Článek vznikl ve spolupráci se serverem a o.s. Chaotit.
Autorská citace #41
12.9.2017 12:16 - Aegnor
Boldrick píše:
Pod brutálním nátlakem se tedy podvoluji.

Já se jenom zeptal, nic jiného.

A btw, třeba ve mně slovo "mariňák" budí víc úcty, než "pěchota". :-)
Autorská citace #42
12.9.2017 13:32 - sirien
Gediman píše:
Psyonik - správný termín je Psyker.

Bolí mě oči. Hrozně moc mě bolí oči.
Autorská citace #43
12.9.2017 13:54 - Merlin
sirien píše:
Bolí mě oči. Hrozně moc mě bolí oči.


nechtěl jsem být první
Autorská citace #44
12.9.2017 18:03 - Gediman
Mě právě bolely taky. :) *

Překlad Space Marine = Hvězdná pěchota je IMHO totéž, jako překlad Dungeons and Dragons = Dračí doupě (třeba ten film nebo zmínky v médiích). Připadá mi to, jako kdyby to překládal někdo, kdo v tom nevidí žádný rozdíl nebo si řekl "fajn, Hvězdnou pěchotu znají všichni, to dávali přece v televizi..."

Navíc, "Vesmírný mariňák" je překlad používaný i Games Workshopem (viz česká pravidla 8. edice), tudíž cokoliv jiného je hereze :) * EDIT: Jo a "Psyker" také, samozřejmě.
Autorská citace #45
12.9.2017 18:15 - sirien
Jo, jenže rozdíl je zjevně v tom, že mě a Merlina bolej, protože umíme anglicky.

EDIT: a to, že Games Workshop používá google translator a blbci si nevšimnou, že slovo nebylo identifikováno a tak je zobrazeno na druhé staně v originále místo v překladu a bez zaváhání to použijou, na tom vůbec nic nemění.
Autorská citace #46
12.9.2017 18:58 - Gediman
Eh? Když už psionik, tak alespoň s měkkým "i".

Games Workshop používá Google Translator. Hm... Zdroj?
Autorská citace #47
12.9.2017 19:07 - sirien
Gediman píše:
Zdroj?

Tebou uvedený důkazní materiál.

(buď to, nebo to tam překládal nějakej trotl; existují validní důvody proč se občas u překladu termínů odklánět nebo tvořit zvláštní tvary, ale tady mě nenapadá jediný byť zdánlivě relevantní)
Autorská citace #48
12.9.2017 19:22 - Gediman
A nebo prostě chtěli nechat slovo "psyker", protože je to specifický termín pro daný setting. Když přihlédneme k (ne)chvalně známé politice GW, kdy jsou měněny názvy ras a frakcí jen proto, aby na ně mohli plácnout svoji nálepku, nezní to až zas tak nelogicky.

Když se řekne "psyker", vybavím si W40k. Když se řekne "psyonik"... tak... to ani nepostřehnu, protože to zní stejně jako psionik. Když to ale uvidím napsané, tak to je jak překlep.
Autorská citace #49
12.9.2017 19:48 - sirien
Hm. Psyker sice neni přímo anglický slovo (normální en termín je "psionic"), nicméně že by to GW prošlo jako trademarkovatelnej termín se mi nějak nezdá. To slovo je normální novo(/pa)tvar odvozenej od psionic směrem k psycho. (Vlastně by šel přeložit jako psychouš... i když asi spíš psycháč nebo tak nějak.)

A nemá smysl bazírovat na tom, že Boldrik píše psionika s "y", ať už to je chyba nebo nějakej osobně-stylizační záměr, protože to sem tu vůbec neřešil (a vsadim se že Merlin taky ne).
Autorská citace #50
12.9.2017 20:48 - LokiB
kdyz uz tedy etymologie ... vzdycky mi prislo zvlastni, že ze základu "psyché" / psychic powers udělali "psionic" s měkkým "i" ... ono to je historické. ale, kdyz jste ti anglictinari .. proc to tak udelali? bylo to kvuli vyznamu "yonic"? ;) nebo je to pravidlo v eng, ze -onic změkčuje Y před sebou?

psyker oproti tomu evokovalo "psychic-striker" :)
Autorská citace #51
12.9.2017 21:04 - Log 1=0
LokiB: Podle cz-wiki (ano, skvělý to zdroj pro anglickou filologii) to vůbec není z psyché ale z PSI (para-sensual intelligence-mimosmyslová inteligence). Od psyché by byl spíše psychonic.
Autorská citace #52
12.9.2017 21:37 - sirien
Loki: well... actually... neudělali. Jak píše Log, "psionic" je slovo odvozené nikoliv od psyché, ale od PSI. Nicméně angličtina ho (formálně) nezná jako substantivum, ale jen jako adjektivum, tj. "psionic" neznamená "psionik" ale "psionický", resp. otrocky přesně "PSI-ický".

Člověk užívající PSI sil není psionic, ale "psychic". Což JE odvozené od psyché. Podobnost těchto slov je (nejspíš) dost náhodná, což (pokud se v tom nepletu) je docela zábavné.

"psyker" je v tomhle směru docela zajímavé slovo. Nejsem si jistý, jestli to vzniklo jako slangové odfláknutí "psychic - psyker" (podle vzoru "psycholog - psychouš"), nebo jako alternativní odvození pro označení jedince užívajícího PSI sil (podle v angličtině obecného vzoru přidávání -er pro označení jedinců něco vykonávajících). Osobně bych tipnul, že obojí dohromady (PSI - psiker, ale psychic, takže psyker).


Tedy, formálně a mainstreamově vzato.

Je dobré dodat, že angličtina má oproti češtině výrazně menší problém s překlápěním slov mezi slovními druhy (ze substantiv se snadno stávají verba... čemuž se pak češi smějí, když se tato dostanou bez překladu např. do korporátního slangu. Ti samí češi se pak vůbec nezastaví nad "googlit", které má logiku asi jako označit jízdu autem "škodovkovat" nebo jako říkat psaní URL do vyhledávacího řádku "seznamování"). Tj. fakt, že angličtina zná psionic jako adjektivum je ve skutečnosti poměrně minimální zábrana k tomu použít to jako označení jedince - psionika. A když by to dělalo víc lidí, tak si toho někdo asi všimne a zanese to do slovníku jako substantivum a (skoro) nikdo ani nemrkne. Popravdě bych se vůbec nedivil, kdyby to tak už někde i používané bylo.



(a když už jsem zabrousil ke svým znalostem skeptického slovníku v angličtině - víte, že slovo "psychotronik" je čistě český termín?)
Autorská citace #53
12.9.2017 22:26 - LokiB
no, čeština nemá problém s "luxovat" a "xeroxovat", tak proč by měla mít s "googlit" :)

ok, to odvození od PSI jsem kdysi věděl, ale už zas dávno zapomněl, teď jste mi to připomněli ... to dává smysl, beru
ono v RPG pak už se s modifikacemi často hraje podle potřeb. viz třeba DnD a Psion. ... takže ani Psyonic ani Psyker by mě neuráželi :)
Autorská citace #54
15.9.2017 15:47 - Vojtěch
Jo, to je tak když cedule visící na plotě hlásající, že "OBJEKT JE STŘEŽEN PSI!" neobsahuje pravopisnou chybu ;)
Autorská citace #55
16.9.2017 02:46 - Boldrick
Děkuji za gramatickou vložku :-)

Vesmírní mariňáci :-), Adeptus Astartes, ... Hvězdná pěchota;-) - geneticky vylepšení vojáci, nadlidé, ikona impéria (a GW). Jejich vylepšení dovoluje, mimo jiné, implantovat do jejich těla další orgány, díky kterým je o dost těžší je zabít.
Dále mají přístup k tomu nejlepšímu vybavení, které je Impérium schopno vyprodukovat. Jsou jim poskytovány ty nejlepší a nejrychlejší vesmírné koráby. A co je nejdůležitější, mají výjimku v naprosté většině říšských zákonů.
Jde o elitní výsadkové jednotky, které jsou nasazovány na ty nejtěžší úkoly a do míst, kde se očekávají nejtvrdší boje. Stát se jedním z nich je čistě věcí náhody. Musíte se narodit na planetě kde jednotlivé kapituly verbují a nesmíte překročit pubertu. Pak stačí projít náročným tréningem, který přežije tak třetina vybraných a už jen stačí aby vaše tělo přijalo genoštěp, vpravený do vašeho těla - a jste mariňák.
Průměrný občan Říše, může zahlédnout člena Adepta Astarta v propagačním vysílání a možná na nějaké přehlídce inkvizitorské suity. Setkat se s nimi osobně je prakticky nemožné.
Proto se mi přístup FFG líbí. V DH máte možnost hrát za Šedé rytíře, tajnou kapitulu, jejíž členové mohou být vysláni na mise i jednotlivě. U ostatních kapitul, by bylo obtížné obhájit dlouhodobější výskyt mariňáka mezi inkvizitorskou suitou. Je možné připočíst i Deathwatch (jak hru tak kapitulu), kde mariňáci mohou postupovat také docela svobodně.
Protože to v podstatě už nejsou lidé a hlavně protože nepodléhají Krédu, má k nim eklesiarchie (církev W40) dost složitý vztah. Naprostá většina kněžích je nesnáší a mohly-li by, hned by je upálili. Na to však nemají prostředky jak zákonné, tak hlavně fyzické. Každopádně, několik inkvizitorů se s některými kapitulami střetlo v ostrých konfliktech.

Tolik k hratelným rasám. Pravidlově jsou tu ještě další, ale to je jen pro opravdické ... úchyly. Jejich výskyt uvnitř říše je v podstatě nulový.

Ogři - (z Only War) dva a půl metrové obludy stvořené lidmi jako genetický pokus (kdysi dávno). Ukázalo se, že jsou docela stabilní, a tak je využívá Adeptus Militarum. Nikde jinde, než pod dohledem armády nežijí. Jejich veliká výhoda je v tom, že prakticky nejsou schopni zradit svého přímého velitele. Což však může být problém, zradí-li velitel.

Ratlingové - (přeložte si, z Only War) v podstatě hobiti. Z jakéhosi světa s velikou gravitací. Jsou to dobří střelci a potkat se, kromě vlastního světa, dají opět jen v armádě.

Orkové - (z Rogue Trader) co dodat. V podstatě hratelné opravdu jen v Rogue Traderovi, kde prolétáte galaktickou periferií.

Krootové - (z Rogue Trader) chytřejší orkové. Takový ještěrky, jinak platí to co pro orky

Tau - (z Rogue Trader) nejlépe bych je vystihl slovem - emzáci. Spolupracují s krooty. Některé jejich technologie převyšují ty imperiální. Bojují za Vyšší dobro.

Temní Eldaři - (z Rogue Trader) opět klasika a opět jako u orků.


Jak jsem psal výše, hrát za tyto rasy v DH je sebevražda. A mě osobně to ani nebaví. Jsem RPG xenofob :-)
Autorská citace #56
17.9.2017 13:02 - Gurney
Psyker je psyker, protože GW používá pro typické fantasy prvky (on je to stejně spíš sorcerer než psionik) svoje vlastní technoblábol názvy. Ale přesné názvy mi nepřijdou zas tak podstatné.

Jinak Dark Heresy je naprosto luxusní co se týká settingu i veškerého fluffu. Husté je, kolik to má vrstev - zdánlivě je to taková trapná power fantasy (jste inkvizitoři, likvidujete démony, alieny, mutanty a kultisty a je to strašně grim&dark, yeah) a pak to ta kniha začne od první stránky podkopávat, v dalších příručkách to pokračuje a až se člověk dostane někam k Ascension a k těm frakcím uvnitř iknvizice a jak se věci doopravdy mají, tak se nejen na ten základ ale prakticky na všechno ostatní v tom settingu najednou začne dívat jako na dobře udělanou imperiální propagandu, která ale nemá s realitou toho světa skoro nic společného. Organizace, NPCčka a potvory jsou navíc tak dobře napsané, že je používám i do fantasy a modern her a leckteré by se neztratily ani ve space opeře.

Blbé je, že tahle mnohovrstevnatost společně s hrozně profláklým settingem je zároveň i slabina, když přijde na získávání hráčů - spousta lidí k tomu přistoupí jako k hack&slash military SF, zatímco dobrodružství jsou kolikrát spíš horor science fantasy o odhalování různých intrik a kecání s extrémně bizarními obyvateli toho světa. Souboje jsou spíš taková vsuvka... a ta trochu sux, viz níže.

Co se pravidel týká musím dát zpětně za pravdu někomu (kin asi?), kdo už tu psal, že systém nic moc. Vyzkoušel jsem si to v rámci Rogue Tradera (stejná hra, stejný setting, jen trochu jiné zasazení a trochu větší power level postav) a jednak se tam občas objeví srandy jako pět hodů na navigaci lodě za sebou v řadě, kde se mezi jednotlivými hody přenáší stupeň úspěchu/neúspěchu a každý určuje jinou, většinou dost nepodstatnou záležitost.

Nenadchly mě ani boje, kde pokud člověk nemá vyloženě bojovou postavu, hází si na něco kolem 30% šanci na zásah, pak si protivník háže na dodge, pokud to všechno klapne, může si hodit dmg, kterou ale docela snadno spolkne Toughness, případně armor nepřítele, to samé se pak opakuje ze strany nepřítele... a občas prostě všichni jen čekají, než vše vyřeší jedna nebo dvě nejvíc nadupané bojové postavy.

Prostě setting je skvělý, ale definitivně bych použil nějaká jiná pravidla.
Autorská citace #57
17.9.2017 14:02 - Boldrick
S první částí souhlasím zcela (aby ne :-) )

Co se týká pravidel/boje nesouhlasím úplně. Pravda je, že je to hodně o náhodě a hodů je tam hodně. Mě osobně to vyhovuje, protože každý hod upřesňuje, co se vlastně stalo, hod na zásah upřesňuje kam ses trefil, hod na dmg jak moc dobře a odolnost to upraví, jak to zasažený snáší. Když někoho baví: "trefil ses" a zbytek si už do vymyslí, OK, určitě to není špatně.
Věci jako dodge apod., zase dávají cíli možnost ne jen staticky přijímat údery.
Díky počtu životů (cca 11-20) to není nikterak tragické a jedna až tři zásahy člověka vyřídí. U větších potvor to neplatí, ale to v žádném RPG.

Použití jiných pravidel? No, když tam zohlední smrtelnost bojů, body šílenství a korupce, dovednostní systém, Pure Faith, tak snad, úplně se tomu nebráním. Osobně si, ale myslím, že tohle všechno vs jednoduchost se bude pravidlově hledat špatně.

Nicméně, je škoda, že kvůli pravidlům, která, jak stále opakuji, nejsou v RPG tak podstatná se tomuhle světu spousta lidí brání. Nikdy jsem po hráčích, kteří se spokojili s jednoduššími postavami (voják, arbitr, zabiják) znalost pravidel nevyžadoval a hrálo se bez problémů.

Příště o povoláních
;-)
Autorská citace #58
17.9.2017 16:19 - LokiB
Boldrick: ten popis z posledního postup, to zní jako zajímavá výzva pro Savage Worlds :)

a hele, on to už někdo zkouší

+ debata na REDDIT
Autorská citace #59
17.9.2017 20:35 - Boldrick
Jestliže začne někdo hrát s jinými pravidly, které mé požadavky budou do jisté míry obsahovat, určitě bych se podíval či dokonce zúčastnil, ale sám začínat nebudu. Mě vyhovují stávající. Ostatně, proč bych je, tak vehementně, obhajoval, že? :-)

Ale dál k popisu, do kterého jsem se pustil.
Sice jsem slíbil něco jiného, ale tohle mi teď dá méně práce. Nejedná se o překlad, ale můj výflus z fluffu. V Calixiském sektoru (DH) je frakcí o něco více, ale tohle je základ o inkvizici skrze celý W40 svět. Psal jsem to pro hráče co získali Lore o inkvizici a pak to mírně upravil a dal tam.

https://svety.wargaming.cz/svety/info/inq/pojednani-o-svate-inkvizici
Autorská citace #60
17.9.2017 20:54 - sirien
Boldrick píše:
Použití jiných pravidel? No, když tam zohlední smrtelnost bojů, body šílenství a korupce, dovednostní systém, Pure Faith, tak snad, úplně se tomu nebráním. Osobně si, ale myslím, že tohle všechno vs jednoduchost se bude pravidlově hledat špatně.

ve skutečnosti pokud nemáš nějaké zvláště konkrétní představy a požadavky nebo falešná očekávání typu "vlastně chci úplně stejné řešení v jiném systému", tak se takové systémy najdou dost snadno.

Zahodíme paušálně všechny systémy, co sou zastaralé nebo zbytečně složité.

Tvoje základní vymezení - dovednostní systémy. Sice si právě škrtnul půlku existujících systémů, ale nevadí - druhá půlka zbývá.

Smrtelnost bojů - easy. Většina dovednostních systémů nemá strmej HP progress popř. ani nepoužívaj HPčka. Buď jsou samy o sobě smrtelné nebo obsahují variantní nastavení, která je smrtelnými učiní nebo jdou obvykle snadno houserulenout, aby smrtelné byly. Tj. pořád nám zbývá vcelku velká část SB systémů.

Co dál - body šílenství a korupce. Ok, to je už trochu specifičtější požadavek, který nějaké systémy asi vyřadí. Pořád ale zbyde dost těch, které to buď přímo obsahují, nebo obsahují něco jiného, co k tomu jde použít popř. do nichž to jde dodat.

Pure faith - tohle je asi nejvíc tricky požadavek, zejména protože si nejsem jistý, co přesně tím myslíš popř. jak moc to je v daném světě něco obecného (co se vztahuje na všechny) nebo jen nějaká specifická věc (která se týká jen některých) - tzn. tady budu muset trochu střílet od boku.


Každopádně od pohledu všechny požadavky splňuje STs (=nWoD).
- Dovednostní: check
- Smrtelný: check (dokonce může být ještě smrtelnější, s některými volitelnými pravidly nebo s použitím oWoD kondičního záznamníku namísto HPček)
- Šílenství a korupce: check (Morality popř. jakékoliv její alternativy nebo varianty typu Humanity, Wisdom, Harmony...) (dá se s tím i house-rulově vyhrát, např. v STs SW sem kdysi napsal duální light side / dark side mechaniku kde šlo skórovat na obě strany atp.)
- Pure faith: check (podle požadavků merit nebo něco ve stylu nadpřirozené disciplíny)

Totéž lze namodelovat i ve Fate (smrtelnost nastavením stresu a následků, šílenství a korupce např. tak jak mám udělanou Dark side ve Fate SW).



...tzn. dva z nejrozšířenějších skill based systémů se to zdaj dávat bez problémů. Další by se určitě našly poměrně snadno.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080415964126587 secREMOTE_IP: 54.166.223.204