Příběhy

Argonantus
30.4.2007 09:34
První část příběhu o pražských rytířích sv. Jana.
Autorská citace #21
2.5.2007 13:19 - Dalcor
Okej, trochu popraveno:
Zatím jsem učinil tento závěr:
špitální bratrři Panny Marie Jeruzalémsé v Praze byli asi od roku 1197 zřejmě jako součást německé osady v Praze, kde asi založili špitál Panny Marie. Po militarizaci řádu z původního špitálního bratrstva v roce 1198 a dokončení celkové organizace pak v roce 1204 dostali majetek v Opavě a okolí včetně kostelu Nanebevzetí Pany Marie. Později pak majetek kolem Prahy.
K tomu špitálu - nezapoměň že do militarizace vystupovali jako špitální bratrstvo s funkcí pomáhat skopčákům kde to půjde. Tudíž bych viděl že přišli do německé komunity v praze nejdříve jako špitálníci. Budeme li uvažovat o jejich vstupu do prahy v roce 1197 je to 7 let činnosti, než dostali opavská léna.
Autorská citace #22
2.5.2007 13:40 - Argonantus
Dalcor:
abych tak naznačil, o co mi jde - proč, proboha, zrovna v Praze?? Tuhle otázku jsem si, mimochodem, kladl už u těch johanitů, lazariánů i křížovníků. Přes všechno mé nekritické vlastenčení musím uznat, že Praha v té době fakt nebyla zrovna středem světa... a ty řády měly hafo práce v Palestině, navíc některé právě vznikaly (dějiny německých rytířů nabývají úplně jiných obrátek až od Hermana von Salzy, 4. velmistra - ale to už zřejmě v Čechách byli...). Zřejmě po nich není patrných stop v takových zásadních centrech jako Benátky, Kolín, Paříž nebo Londýn; ale v Praze jo... to fakt moc nechápu. U těch Křížovníků je to asi nejfantastičtější; byla to de facto ozbrojená obsluha konkrétního chrámu v Jeruzalémě, asi jako Kapitula svatovítská... a zřejmě jedna z prvních poboček, co udělali, byla v Praze... Zdá se, že Vladislavova mise 1147 měla zásadní vliv na vývoj událostí... a to do Jeruzaléma ani nedorazili.
Autorská citace #23
2.5.2007 13:48 - Dalcor
No řekl bych že Praha sice nebyla pupkem světa ale Čechy měly spoustu stříbra. Kromě toho tady byla velice silná německá komunita, co se týče toho zvaní do Prahy - zvyšovala se podle mě úroveň. Dále řády mohli verbovat pro Svatou zemi - majetek a lidi... Prostě těch logických důvodů se mi zdá docela dost.
Navíc jsme byli vlastně nejvýchodnější výspou "civilizovaného" křesťanství. Za námi bylo sice křesťanské, ale spíše kumánské uhersko...A o křesťasntví v polsku a pobaltí, lépe pomlčet, že.
Autorská citace #24
2.5.2007 14:02 - Argonantus
Dalcor: ve 12. století to s tím stříbrem taky ještě nebylo tak slavné; rozjelo se to okolo 1240 péčí Smila z Lichtenburka (tehdy ještě Světlického). Poláci by se zpochybňováním křesťanství u nich jistě nesouhlasili; pohani začínali někde za Wislou, což je od Prahy dost daleko. V Uhersku to, pravda, vzalo s těmi Mongoly a předtím Kumány trochu divné zatáčky... u těch Němců to mohlo být taky jištění proti nám, Čechům...u johanitů nějaký osobní kšeft Vladislavův - možná se nějak setkali a domlouvali v té Byzanci. Nebo nějak intervenovali v těch Milánských akcích...u těch křížovníků je zajímavá souvislost r. 1188 s pádem Jeruzaléma.
Zdá se, že je tam plno zajímavých nejasností. Mimochodem, četl jsi o tom strašidle...?
Autorská citace #25
2.5.2007 14:19 - Dalcor
Abych řekl pravdu v historických souvislostech jsem jak slon v porcelánu. CO se týče čtení. Já na to nemám povětšinou čas.... Každopádně téma řádů v Čechách a důvody jejich žití zde je námět an zajímavou studii ;)
Autorská citace #26
2.5.2007 18:14 - Argonantus
Tak teď tu lovím data podle dalšího badatele (Petr Adam): 1189 - obléhání Akkonu Třetí výpravou; po ní zbyly německy mluvící vojáci, spojili se se zbytkem Barbarossovy výpravy, a utvořili základ. Postavili kostel p. Marie. Historie tedy začíná po roce 1189, nic se nemohlo udát dříve. První mistr - ještě s jiným titulem - Sibrand, 1192 Gerhard, 1193-6 Heinrich Walpot.
1198 řád teprve schválen papežem (!), k tomu roku se mluví o prvních pobočkách v Gazze, Ramě, Askalonu a Zamsi, tedy kousek od Akkonu. První průnik do Evropy, "cestou" z Německa - na Sicílii, v Palermu a v Balettě. Závěr - působení v Čechách v té době je zhola nemožné. Ostatně, teprve tehdy se stal Vladislav Jindřich markrabětem moravským...
1200-8 - Otto von Kerpen, další akce v Evropě - Sonntag ve Štýrsku, Halle (1200), Bolzano (1202), Vídeň (1203), Opava (1204). O Praze nic; ale pobočku by šlo možná připustit; v každém případě jsou Čechy jedním z nejstarších působišť řádu; předběhnout většinu velkých německých měst pokládám za kuriózní.
Další šíření - 1209 - Řecko, 1210 - Kypr (!, teprve), Tyros (!), Bavorsko (!). 1215 - pokus o přestěhování řádu do Uher, po IV. lateránském koncilu, nepovedlo se (pohádali se s králem 1224).
1217 - teprve - je údajně zřízeno sídlo v Praze u Petra na Poříčí. Amen.
Autorská citace #27
2.5.2007 19:02 - Dalcor
Já mám údaje jiné ve čtyřech nezávsilých soudobých zdrojích:
1127 - odštěpek německy mluvících Johanitů se usazuje v kapli Panny Marie vzniká dům a špitální bratrstvo
1143 - papež Celestin II přisuzuje ksotel Johanitům
1190 - po pádu jeruzaléma zůstavájí němci ve špitálu Špitál Panny marie Němců v Jeruzálémě vzati pod ochranu Friedricha V. Švábského
1191 - špitální bratrstvo se přesouvá do nového sídla v Akkonu kde si staví dům a kostel Panny Marie
6.2. 1191 bere bullou papež Klement III Domus hospitalis Sanctae Mariae Teutonicorum in Ierusalem pdo svojí ochranu. Tady vzniká řád!
5.3.1198 setkání v sídle Templářů. Členové bratrstva se budou řídit řeholí sv. Augustina špitálů johanitů. Dovršena přeměna v samostatný rytířský řád
19.2.1199 schváleno Inocentem III.
1199 vznik komendy v Rakousku
1204 vznik komendy v Čechách.(jako druhé po Rakouské!)
Dá se celkem předpokládat že pokud byli v Praze již předtím špitální bratři, tak se celkem rychle přeorganizovali na vojenský řád.
Autorská citace #28
2.5.2007 19:36 - Dalcor
Zdroje:
Terence Wise - Knights of Christ - Osprey - Man At Arms 155
L.Jan a Rndr. F. Skřivánek - Němečtí rytíři v Českých zemích
Milan M. Buben - Encyklopedie Řádů a kongregací v Českých zemích 1. díl Řády rytířské a křížovníci.
Wikipedie
Autorská citace #29
3.5.2007 00:35 - Argonantus
Dalcor: Víceméně je to možné; nějaká parta mohla fungovat už dřív. Bubnovi bych docela věřil; to je velký nadšenec. Že řád vznikal v několika etapách, to není zase nic tak nemožného (johaniti i templáři jsou vlastně podobný případ). To 1204 se jeví být asi neprůstřelné datum.
Autorská citace #30
3.5.2007 12:59 - Dalcor
Mimcohodem tím že Opavská komenda vzniká jako druhá po Rakouská dokládá asi význam jaký němečtí rytíři v čechám, kde žilo hafo němců přikládali. Chtělo by to vědět něco více... Škoda že nemám čas ani peníze kupvoat odpovídající knihy.
Autorská citace #31
3.5.2007 14:13 - Argonantus
Dalcor:
Ono většinou zjistíš, že spoustu věcí věda prostě neví. U těch Mongolů to třeba bylo zcela přesně patrné. Vychází se z několika málo písemných pramenů, a nad těmi se furt dokola spekuluje. A taky to jeden historik opisuje od druhého. Rok 1200 u nás ještě moc písemnými prameny nehýří... Například kronikáři pro rok 1200 jsou vlastně jen dvoje - Pokračovatelé Kosmovi podle rukopisu G5 a Jarloch (a s tím si nejsem jist, jestli už v roce 1200 neumřel). Pak je pár listin... a pokud to nezachrání zahraniční zdroj, je to celé. Tipoval bych, že ten ro 1204 jsou vlastní kroniky německých rytířů, a to s vysokou pravděpodobností pozdější.
To je taky důvod, proč je pro soudobé badatele jednodušší opsat někde xté pojednání o bitvě u Hastingsu nebo Kresčaku, než se pouštět do divokých východních pustin u nás.
Autorská citace #32
3.5.2007 14:28 - Dalcor
právě - podle mě řád v čechách neměl kroniky, první řádové kroniky jsou z roku 1244...
Autorská citace #33
4.5.2007 10:00 - Argonantus
Lze předpokládat, že okolo roku 1200 neměl řád kroniku vůbec nikde; to byla záležitost na obvykle velmi vysoké úrovni (řádově vladaře). Po vládě Hermana von Salza řád dostal na úroveň státu; velmistr byl vpodstatě parťák krále, takže ke kronikaření už byl důvod... a ty starší záznamy zřejmě dodatečně někde lovili.
O templářských kronikách nebo johanitských v téže době nevím taky nic, a to byly řády ke konci 12. století rozjeté do velikánských rozměrů...
Autorská citace #34
4.5.2007 10:20 - Dalcor
Ja mam nekde zminku o prvnich radovych kronikach / zaznamech z roku 1244 podivam se
Autorská citace #35
9.5.2007 09:18 - Argonantus
Co se týče johanitů, ti měli na kronikaření u nás vliv zřejmě skrze Dalimila. Buď to byl sám johanita (dle jedné z početných teiorií), nebo použil ztracenopu boleslavskou kroniku, zřejmě nějakých johanitů (což v úvodu sám naznačuje).
Autorská citace #36
18.12.2007 22:19 - Goran
Podle mých údajů Johanité určitě byli v Čechách roku 1169, kdy jim král Vladislav daroval Levínský újezd severovýchodně od Ústí nad Labem. Čerpal jsem z Trans montes ad fontes od Velímského; ve čtvrtek se můžu podívat, odkud to má on.
Autorská citace #37
20.12.2007 17:27 - Argonantus
Goran: Já tvrdím 1164, když měli toho prvního šéfa v Praze, a možná i daleko dřív - ta dobročinná akce v Krak des Chevaliers se jeví souviset s křížovou výpravou; stavba komendy by taky logicky mohla souviset s mostem (já vidím v umístění komendy u mostu jasnou teologickou souvislost, kterou jsem v povídce uvedl). Konečně další možnost je souvislost s královským titulem, se kterým se zase jeví souviset ten most.
Autorská citace #38
21.4.2010 16:00 - Goran
Vedle jsem psal, že Zavřené dveře souvisí s mou cestou velmi volně. Mnohem blíž mám k Ochránci cesty, a další přečtení mi to jenom potvrdilo.
Autorská citace #39
29.7.2010 17:04 - Argonantus
Ježto nemám, kam to máznout, tak jen odkaz na dobytí Jeruzaléma

http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=88&t=4520&start=150

Jinak kdyby byl zájem, dá se to vylepit jako samostatný článek.

Pro Dalcora zejména - podivnou zápovědí mi nebylo dovoleno vstoupit ani ke svatému Janu (zavřeno), ani k Panně Marii Němců (šábes), ani k templářům (muslimové).
Nicméně nás bez problémů pustili na území bývalého Prieuré se Sion i k Božímu Hrobu.
Vyšší síly zřejmě poznaly, kam patřím.
Autorská citace #40
2.8.2010 10:55 - DenGrasse
Narazil jsem na to až teď, moc pěkně napsané...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086493015289307 secREMOTE_IP: 18.226.251.68