Příběhy

Kodlicek
12.12.2007 09:06
Mečem a Křížem je příběh vyprávěný z pohledu jedné postavy, která ho prožila. Dobrodružství vypracováno Lotrandem, odehráváno mnou, Almim, Vaškem a Jardou.
Autorská citace #1
12.12.2007 09:06 - Rytíř
Teda, tohle je fakt dlouhý.
Ale jako dobrý, doufám, že se pokračování dočkáme... ;)
Autorská citace #2
12.12.2007 09:56 - Kodlicek
Dlouhý to je, je to přepis šestihodinového sezení plus asi hodina z druhého. =)
Pokračování bude až tak v únoru, teď mám zkouškový + dodělat bakalářku :(
Btw. Bylo to psáno spíše pro naše potřeby. Není to tedy psáno jako povídka (či román, až to bude =D). Tzn. že se to skládá převážně z dialogů. Ty jsou napsány jen s malými úpravami tak, jak je hráči vedli. To hlavně proto, že jsme hráli téměř bez systému a ve světě, o kterém jsme nic nevěděli. Původním účelem bylo zapsat všechny postřehy hráčů, které mohly vést k porozumění tomu, co se okolo nás děje. Znáte to, někdo něco plácne, ale jelikož ještě nemáme dost indicií, tak se to přejde. No ale s pozdějšími informacemi můžeme zjistit, že to bylo geniální...
Jojo, už máme za sebou 6 sezení, ale pořád jsme jak malé děti - tápeme a objevujeme svět kolem sebe... =)) Lotrando si s tím světem opravdu pohrál a nic nám nedává zadarmo :)
Autorská citace #3
12.12.2007 10:17 - Rytíř
Podání je v pohodě, já mam rád když to sviští a děj se vyjadřuje dialogem.. ;)
Jen by mě zajímalo - postupně se trochu mění podání, jako kdyby se Karlíček zlepšoval, co do postřehu a slohu.. to je úmysl nebo jsi to už jen nevydržel? Ten jeho svérázný a celkem dost omezený pohled na svět byl dobře rozehranej, o tom žádá.. ale muselo bejt peklo si ho podržet :))
Vím to, protože jsem podobnýho drsoně nedávno tomu zkoušel sám hrát - viz Kas
Autorská citace #4
12.12.2007 10:28 - Lotrando
POstavy jsou stavěné přímo do hry. Hráči dostali na stůl základní archetypy, či role a vybrali si. Postavu pak dotvořili podle svých představ. Cílem bylo mít ve hře určité classy - 2x boj, healer a magic user, bez obvyklých klišé. Takže healer je student medicíny, budoucí magik je sběhlý student historie. Úlohu válečníka jsem po domluvě přisoudil největšímu munchkinovi :) a trápím ho počítáním zbylých nábojů do pět osmičky. No a Karel, to je tak kdyby Kodlicek zvlčil :) a nebyl takovej hodněj a slušnej chlapec jako ho všichni známe.
Autorská citace #5
12.12.2007 10:40 - Almi
vůbec se mi nelíbí, jak je Marek slizce a chlípně podanej...doufám, že mně v dalším přepisu vylepšíš a zohledníš, že vše co dělám, dělám pro VAŠE DOBRO (jo, mám vás rád, bděte...)!! :-))
..jinak - excellent - o pokračování mně uhání už několik lidí.. včetně... ehmm.. atraktivních slečen - když to dopíšeš, budeš se jim moct podepsat :o)
Autorská citace #6
12.12.2007 10:46 - Kodlicek
Rytíř: Musím se přiznat, že postava Karla je tady v té povídce o trochu "svéráznější a omezenější", abych použil tvůj výraz, než jak jsem ho opravdu zahrál. =) Teda kromě svého postoje k zadkovi, Almi hrozně prasil a prudil :))) (prosím, nikdo mu neposílejte odkaz na tuhle diskuzi, já od něj v DnD něco potřebuji =P)
Kolem nás dělo se něco, co by se dalo popsat jen jako "zázraky" nebo "magie". Naše postavy byly... no, minimálně lehce vyvedené z míry :)). Proto jsme se v RP museli trochu krotit. To by totiž hru zpomalovalo a činilo ji pro nás ještě složitější, než byla.
To se ale neprojevilo v zábavnosti hry a navíc příběh má (díky propracovanosti světa a postupnému odkrývání jeho fungování) suprovou atmosféru.
Autorská citace #7
12.12.2007 10:55 - Kodlicek
Almi: A SAKRA, on je tady. Ano, ano, musím se přiznat, že co se týče tvé postavy, Marka, tak v tomto případě jsem udělal výjimku a jak při hraní, tak při psaní povídky se chovám (popisuji) přesně podle toho, jak by to cítila moje postava... =))
Autorská citace #8
12.12.2007 12:58 - Rytíř
Kodlicek: Jo, tak to potom jo. Jinak takle popsáno z pohledu jedné postavy je to dobré, ideální pojetí, podle mého ;)
Ale co se týče toho krocení - záleží samo na tvých představách, obecně ovšem myslím platí, že velmi střízlivý až nevěřícný přístup kombinovaný s přímou rázností každé skupině jen prospívá. Nesmí se přehánět, ta sprostá přízemnost, ta ve hře vadí :)
Almi: Nechceš tedy přihodit pohled své postavy, třeba jako krátkou vsuvku? Ať máme srovnání... :)
Lotrando: Takže tohle byla hra bez systému? hm, pročpak zrovna takhle, chtěli jste experimentovat?
Autorská citace #9
12.12.2007 14:24 - Kodlicek
Rytíř: Nevěřícný přístup s přímou rázností? To se mi líbí. :) Moje postava je později natolik výrazně konfrontována s tou "pokřivenou" realitou, že ačkoliv se ze začátku snažila najít si pro to, co se děje okolo, jiné vysvětlení (drogy...), tak už si prostě musí přiznat, že na tom něco je. To ale předbíhám, to be continued... =D))
K systému: ono to nebylo bez systému. Měli jsme postavy vypracované podle GURPS lite, abysme zároveň s novou hrou vyzkoušeli základy jiného systému.
Při hře samotné jsme ale používali statistiky postav jen výjimečně, pokud si pamatuji tak vlastně jen při souboji. Já jsem to vnímal tak, že prostě čtyři "normální" lidé prožívají neuvěřitelné dobrodružství. Naše postavy nejsou nějakými superhrdiny. Např. já jsem dostal zadání: jsi motorkář, člen gangu, ranař. A dostal jsem pár bodů. Tak jsem si jako ranař trochu zvedl sílu a myslím že odolnost, nebo co to tam je. Pár bodů jsem vrazil do řízení motorek a dovednosti opravování motorek (nevím, co to doopravdy je, jsem na koleji a deník mám doma). Pak jsem si řekl, že bude vyučenej, tak jsem vrazil body do tesařiny. A zbytek do rvačky, boje s nožem a střelba z pistolí. A konec...
Další věcí je, jsme si postavy rozdělili podle našich znalostí. Např. Vašek (hráč) má velice slušné znalosti dějin, proto hrál archeologa. Takže jsme vlastně dost hráli sami sebe! Odpadali tím otázky jako: A ví o tom něco moje postava apod...
Autorská citace #10
12.12.2007 15:26 - Almi
Rytíř: No, už jsem o svém pohledu na věc uvažoval, ale já možná umím vyprávět, ale určitě neumím dobře psát. U Kodlíčka je to naopak ;-)
..ne, vážně - Lotrando tenhle příběh připravoval dlouho. Nastudoval kvůli tomu spoustu materiálů (srovnatelnou snad i s Argonautem). Tím, že zápletka začla v současnosti, v místě nám blízkého vojenského prostoru Doupovské hory - opuštěné, velké, tajemné území), Lotrando dal dopředu určité archetypy (mé zadání - lékař + adrenalinový sportovec, horolezec), které jsme si dotvořili (má, až fanatické posedlost ochranou života a jistá.. ehm.. fascinace opačným pohlavím) dala dohromady naprosto úžasný mix.
Atmosféra byla naprosto dokonalá. Ale poprvé jsem zažil hru, kde jsem hrál, tak říkajíc "divadelně". Jistě, mohli jsem dělat leccos, ale každý se snažil, aby jeho role byla věrná a to, že ji okořenil svým osobitým podáním (a někteří i sami sebou - kromě mně - co si budeme nalhávat :o) ), jen umocňovalo tuhle atmosféru.
Já jen doufám, že se Lotrando pak se všemi o pozadí celé zápletky podělí. Zatím to vypadá více než slibně:
jen malá ochutnávka - víte, jaká je to sranda, ocitnout se v zimě, ve středověku, oblečen jen v teplákovce a v botaskách? A že je fajn mít baterku či hodinky, ale nikdo nepopadl konzervu či aspoň kotlík? Životní priority se pak rychle mění... ;-))))
Autorská citace #11
12.12.2007 15:33 - Kodlicek
Hm, to je pravda, Almi do té postavy nedal nic ze sebe: není to lékař, adrenalinový sportovec,horolezec, ani není fascinován ženami. To ne...
Muhahaha!!!
Autorská citace #12
12.12.2007 17:24 - Rytíř
Lotrando: velmi se omlouvám! Sem pako, nemehlo a nemotora... omylem jsem ti smáznul poslední příspěvek, místo příspěvku, kde se Kodlicek hlásil k tomu Unknown.. :((. Děláme denní zálohy, ale hodinový asi ne, takže tě bohužel musim poprosit, jestli bys nebyl tak hodný a neposlal to sem znovu..
Že sem si ty pazoury radši neurazil, kruciš. Už nikdy na ten křížek nekliknu! :)
A navíc jsem to ještě ani nestih přečíst, co jsi psal. Fakt se omlouvám.
Autorská citace #13
12.12.2007 20:02 - Lotrando
Rytíř: no, když si vzpomenu. A když ne tak to nebylo důležité :)
Myslím, že jsem reagoval na tvůj dotaz k herním pravidlům. Věz tedy, že jsme začali s GURPS Lite, který je ale příliš rules heavy i v podobě Lite a neumožňuje soustředit se na vykreslní postavy. Nebo ne tak, jak by bylo vzhledem k žánru a pojetí vhodné. Málokdy totiž házíme, prakticky jen tam kde existuje náhoda - např střelba, útok obecně, sem tam nějaké vnímání. Původním důvodem použití GURPS byly střelné zbraně, ale protože hrajeme s velkými přestávkami a GURPS jinde nepoužíváme, nemáme systém zažitý a zdržuje nás. Přibližně v půlce kampaně jsem uchutnal TSoY, což je hra, která si ještě pamatuje generické systémy, ale snaží se dát větší váhu na rozvoj konflitků a scén. Blbě se to ve zkratce popisuje. Prostě máš tam ještě vlastnosti, ale třeba XP dostáváš za to že jdeš s někým na rande .) TSoY je tedy nejspíš budoucnost pro tuto kampaň, zdůrazňuji ale, že jde o hru poměrně specifickou.
Kdo jste to ještě nečetli, tak jde o poměrně standardní zápletku s cestou do minulosti. Hlavně proto, abych nemusel řešit start postav ve středověku a také abych se nemusel zabývat takovým tím něvěřícným pohledem na svět běžným u současníků :) Ty čtyři postavy jsou normální týpci, co jsou v trochu nenormálním prostředí. Připletou se k něčemu, co nejsou štonc pochopit, ale protože běh událostí nečeká, musí se s tím nějak vypořádat. Jak, to je na nich a zatím spíš tak povlávají a shromažďují infomrace, taky se snaží zjistit, proč jim jde určitá osoba po krku, aniž by k tomu měla zjevný důvod.
Zajímavé jsou reakce hráčů, kteří své postavy dostali předpřipravené s možností dotvoření. Hodně oceňuji, jak si vybrali dovednosti, přičemž základní rámec znali a věděli, že řízení motorky jim fakt bude k ničemu. Přesto k tomu sáhli, a postavičky jsou docela uvěřitelné. Hodně také oceňuji schopnost hráčů zničeho nic se začít bavit o událostech ve hře a najednou zjišťuji, že už se nebaví mý dva, nebo tři kamarádi, ale jakoby ožily jejich postavy (a není to žádné ochotnické divadlo, ten projev je hodně přirozený). Například debata o svítících šutrech byla výborná. Ale to už povídám moc.
Ještě jsem psal něco o tom, že ačkoliv mám s Argem stejnou zálibu v minulosti, jeho velikosti se nevyrovnám. To bylo na Almiho :)
Autorská citace #14
12.12.2007 20:52 - sirien
píše:
Hodně oceňuji, jak si vybrali dovednosti, přičemž základní rámec znali a věděli, že řízení motorky jim fakt bude k ničemu.
Jen počkej, až si sedne na koně, chytne ho rukama za uši a nakopne plyn :)
Jinak dobrý, příjemně se to čte, jen bych ubral kapitol - číst osmnáctikapitolovku, to je trochu vohubu. Šest třikrát delších kapitol by bylo čtenářsky přívětivější, řekl bych...
...docela by se mi líbilo vědět jak to bylo dál :)
Autorská citace #15
12.12.2007 20:59 - Argonantus
Sakra, to je kláda... ještě nejsem na konci prvního sezení... celou dobu mi naskakuje Crichotonovo Timeline; pokud mohu posoudit, tady je začátek hravější. Už abych byl doma.
Autorská citace #16
12.12.2007 21:12 - Kodlicek
Sirien: Oky, máš pravdu, bylo to dost rozdrobený. Rozdělil jsem to na 8 částí.
K tomu koni - samozřejmě jsme na ně narazili. To se posměješ, jak to dopadlo. Lotrando měl dlouho dva koně, tak ví, jak se chovají. Narozdíl od nás, samozřejmě...:)
Argonantus: A to počkej na to bahno, až se začneme rozkoukávat... Pche, Timeline... ;D)
Autorská citace #17
12.12.2007 21:16 - Argonantus
Jo, dobrý, už jsme doma... to jsem zvědav. S motorkáři bych si co kavárenský inťoš zase nevěděl rady já.
Autorská citace #18
12.12.2007 22:39 - Rytíř
Lotrando: super, díííky :)
GURPS jsme ve středověku zkusili taky. A bylo to maso :) Nevím nevím, jestli bych toužil hrát drsnej středověkej středověk s postavama, co jsou v našem světě skoro normální týpci.. Jsem tak zvyklej na hrdiny, že mi to skoro připadá jako lehká forma masochismu :)
Ale když se s tím sžijete, a když máte tu magii a glocky, tak věřím, že se to dá :) Jen ty náboje jsou mrzutý, co... ;)
No a jsem rád, že konečně plně chápu ty různé poznámky učiněné postupně tady by Lotrando, o netradičním nástupu postav, a o jejich rozkoukávání v drsném světě a pomalém rozjezdu.. :)
Zeptám se drze, ještě se vám chce zpátky? Nebo už se Karel přeučil z motorky na řízení dvoukoláku a medik si staví klášter?
Autorská citace #19
12.12.2007 23:00 - Lotrando
Zatím chtěj zpátky. Ale jednoho z nich jsem snad už chytil do osidel lásky, tak uvidíme :)
Autorská citace #20
12.12.2007 23:18 - Kodlicek
Rytíř: Jediné, co ti řeknu, je, že
Lotrando: u všech bohů tohle je metainformace, kterou jsem určitě nechtěl vědět! Budu zvracet...
Btw. už přestaň naznačovat, ať si počkaj...
Autorská citace #21
12.12.2007 23:32 - sirien
Mimochodem, chtít po hráčích aby si vytvořili postavy podle archetipů hodících se k příběhu krásně sedí k mému článku Síla příběhu :) Jsem prostě vizionář :)
Rytíř: Na hraní nehrdinských postav je cosi zajímavého... je v tom taková lidská přízemnost. Navíc epické závěry lidských příběhů jsou epičtější než u hrdinů - prostě, u hrdiny tak nějak ČEKÁŠ, že na konci mocně nastoupí, ale ta obyčejná postava Tě vždycky tak trochu překvapí :)
Autorská citace #22
12.12.2007 23:49 - Lotrando
Sirien: když jsem to rozmýšlel, ptal jsem se kdo by jel na archeokemp; z těch méně pravděpodobnejch, pak co by tam takového člověka táhlo. No a vyšel medik, fighter, thief a, no prostě to co hraje Václav vždy :).
Kodlíček: já už zvracim :)
Rytíř: já můžu říct hodně z toho, co se už událo, ale tím vezmu vítr z plachet Koldickovi. A je otázka, jestli čekat až to napíše, nebo to tady teď vystřílet. Zatím se přikláním k variantě čekání, i když chápu tvé případné zklamání :)
btw, obdivuju všechny co to dočetli
Autorská citace #23
13.12.2007 10:38 - Argonantus
Já to dočetl, protože to je jedno z mých nejoblíbenějších témat. Debatu hodně komplikuje přítomnost hráčů. Jednu poznámku - možná zbytečnou - pošlu do PM jinde.
Autorská citace #24
24.12.2007 11:55 - Renhard von Ullersdo
Teeeeda hodně dobrý... Můžu se zeptat, co to je za systém? Krásně by se to hodilo do WoDu
Autorská citace #25
24.12.2007 13:38 - Lotrando
Renhard: původní systém byl GURPS, momentálně pokusně přecházíme na "The Shadow of Yesterday", jak píšu níže. Systém ale není nijak zásadní, postavy jsou obyčejní smrtelníci vybavení střelnými zbraněmi (ale nábojů je málo). Hodně věcí se řeší čistě dohodou.
Autorská citace #26
25.12.2007 00:32 - karel
Tož,chtělo by to pokračovani.Sem napjatej jak to bude dál.Super příběh
Autorská citace #27
3.1.2008 07:54 - Rytíř
Včera jsem zahlédl kousek z filmu Proud času a vzpomněl jsem si na vás :) Neviděli jste to? Docela by mě zajímalo, jak jste do temného středověku zapadli se svýma moderníma postavama vy. Co jsem viděl, tak ti filmoví hrdinové nic moc teda ;) Chovali se jako trotlové, taky proto jsem to pak nakonec vypnul.
Autorská citace #28
3.1.2008 08:44 - Lotrando
Mají dvě střelné zbraně, což dokáže vyřešit hodně.
V tom filmu bylo jejich chování trošku zmatené, logické bylo schovat se v lese a počkat, ale to by zas nepomohli profesorovi. Decker je navíc cíleně lovil, což byl asi hlavní problém. Konec mi přišel trošku hrr, hlavně s tím řeckým ohněm uklohněným jen tak z ničeho, ale na amíky to nebylo zas tak hrozné. Dokonce se snažili držet trošku dobových reálií, jak třeba francouz mluvící francouzsky.
Autorská citace #29
3.1.2008 08:59 - Rytíř
Střelná zbraň je super - ale jen když druhá strana ví, vo co gou :))
Já ten konec neviděl, viděl jsem jen tu část, kde zdrhali z "vězení". Což mimochodem, na to, jak to jinak bylo opravdu dost dobový a realistický, bylo od toho šéfa pěkná pitomost, zavřít je na půdu se slaměnou střechou.. :) No nic, asi je považoval za totální pitomce :D Což mi oni málem potvrdili, když jeden z nich prohlásil: "No máme před nima 650 let náskok, tak to odsud musíme zdrhnout za 20 minut!"
Načež ten náskok o staletí využili tak, že nejlehčí z nich zdrhnul střechou a pak vykuchali oba ty strážný.. vskutku nápaditý a civilizovaný způsob :)))
Hele, a on mu fakt udělal řeckej oheň? Jak? Já myslel, že jeho tajemství je ztraceno, že ho udělat neumíme! :)
Jinak by mě celkem zajímalo, jestli jste ve hře někdy využili náskok v moderním myšlení, hele.. povedlo se? :) Popravdě mě napadá jediná věc, kde to je k užitku, totiž pomoc ve vynalézání, kdy my prostě víme, kudy se dát, aby to fungovalo a stačí jen vymyslet detaily. Jinak v krizových situacích nebo boji se obávám, že vyjma cvičených vojáků apod. by měli navrch spíš ty středověký machři zvyklí na ledacos :)
Autorská citace #30
3.1.2008 09:13 - Lotrando
ad střelná zbraň: já to beru tak, že když vystřelí po současníkovi, který je cvičený v boji, moc ho nezastraší. On sice neví o co jde, ale velice rychle mu dojde, že musí jednat a to rychle. Bohužel v GURPS nejsou pistole příliš účinné, což ještě podtrhuje výše uvedené. útočná puška je však konečné řešení :), tam se moc diskutovat nedá.
ad výhody: občas mi připadají jako ti v tom filmu, vlajou, sem tam se k něčemu upnou :), mají sice víc času než ti archeologové, ale události letí jak splašenej kůň a neptají se, je-li někdo připraven nebo ne :). S určitými zbalostmi, hlavně historickými souvislostmi, se jim prozatím daří vyhnout se největším průserům. Pohybují se na frekventované kupecké stezce, takž enejsou příliš nápadní.
Autorská citace #31
3.1.2008 09:35 - Argonantus
Zlomyslně poznamenám, že "Timeline" jsem pravil při prvním spatření Lotrandova díla, načež na to nikdo nezabral, až když to včera dala televize, tak si někdo všiml.
Proud času vlastním coby knihu léta, film jsem zdrtil taky už dost dávno, a to přes plno výhrad, které lze mít k filmu i ke knize - ale ono je to pro mne prostě fascinující téma, takže je to povinná literatura.

Crichton se pustil do věci s obvyklým nadšením, zřejmě vyslechl do posledního dechu nějakého šíleného nadšence našeho typu (odtud nadšené tirády na téma "význam středověku", ve filmu naštěstí sestříhané), a vytáhl docela zajímavé znalosti a nápady. Bohužel to poněkud přetížil některými klišé ze svých jiných knížek, týkajících se té současné pasáže (v originálu zabírá nejméně 100 stran).

Nejvíc mne fascinoval jev, že po té, co odsoudil a zpochybnil teorie "převahy moderního člověka", dopustil se v ději téhož omylu, protože středověk mu vyšel jednolitě černý, místní jsou do jednoho ničemové (film to trochu oslabil), a jediné skutečné hrdinství předvádějí ti moderní studenti.

Děj knihy byl dost zběsilý a místy zmatený, jak tak u Crichtona bývá, a film to sestříhal, čímž působí neméně zmateně.

Takže třeba zásadní pasáž, doplněná přednáškou o střelném prachu a ohnivých zbraních v té době, jakož i informací, že pravý řecký oheň není dodnes objasněn, je tu zjedodušena na banální "uděláme řecký oheň", řekli a udělali.
Autorská citace #32
3.1.2008 13:00 - Rytíř
Argonantus píše:
Zlomyslně poznamenám, že "Timeline" jsem pravil při prvním spatření Lotrandova díla, načež na to nikdo nezabral...
Nojo, já už sem takovej, že na věci co neznám moc nezabírám :))))
Tu knížku neznám už vůbec. Vlastně ani toho autora.. :D
Lotrando: počkej, současníkama myslíš ty středověký našince? Takže když na ně vytáhnu glocka a za hromový rány jim způsobim strašlivou ránu, kterou nezastaví žádná zbroj.. tak oni si jen zamnou ruce a řeknou si: "to je super zbraň, hup na něj, musíme to stihnout než zase zmáčkne spoušť?" Snad ne! :) že sem to blbě pochopil, že jo.
Autorská citace #33
3.1.2008 13:35 - Lotrando
Rytíř: a co si jako mají říct, hele von má Glocka, tak to balíme. On přece neví co máš. Navíc systém j nastaven tak, že není jdnou ranou zabit, z pistole tak na 3-4 rány, pokud má zbroj. Když to ještě zvládá, zaútočí, ví že se o něco snažíš a nedovolí ti to dokončit. Navíc jsou to všechno veteráni, nějakej šrám už utrpěli. Hlavně prosím nezabíhej do detailů toho, jestli kroužkovka zastaví ránu z pistole ráže 9mm. Pochybuju, jestli to někdo vůbec zkoušel, jakou průraznost měla po průchodu železem atd. Já to prostě bral tak, že když mu systém umožní po zásahu stále jednat, nebyl ten zásah tak přesný jak si postava představovala. Jeho kolega se v58 problémy nemá.
P.S. ten první žoldák umřel až po čtvrté ráně.
Argo: já Timeline viděl kdysi a jen kousek, takže jsem nevěděl na co odkazuješ. Jinak mi to nepřišlo tak strašný, viděl jsem už horší slátaniny. ke konci filmu to bylo horší a horší, to je pravda, ale zas skonnčili celkem včas :)
Autorská citace #34
3.1.2008 13:54 - Argonantus
Lotrando:
V tvém případě je ta knížka hodně užitečná - doporučuji. Napadlo ho jistě plno věcí, co tebe napadnout nemusely. Jinak jsem našel i nějakou starší recenzi, ale moc nového by ses tam nedozvěděl.
Rytíř: Svatá Bramboro! Ty neznáš Michaela Crichtona? A kdes byl v 90tých letech? Autor Kmene Andromeda, Jurského parku, Ztraceného světa, Koule, Konga, Čtyř klíčů (vše zfilmováno se stejnými názvy), Pojídačů mrtvých (film 13th Warrior čili Vikingové), Rising sun, seriálu ER čili Pohotovost, Coma a nejnověji Říše strachu (podle všeho bible pana Klause) a Next... fakt nechápu, jak se může podařit minout tohle všechno. Dan Brown je nevýznamný Crichtonův plagiátor.
Konečně dodám stran toho "pistolového" sporu, že tohle nikdy nikdo nevyzkoušel a vyzkoušet nemůže, takže lze tvrdit opravdu kdeco. Problém "prostřelení kroužkovky" by možná vyřešil Jerson nebo Wothan, ale problém, jak přesně by člověk z roku 1200 na tuhle situaci reagoval lze IMHO řešit skoro libovolně. Věc ještě komplikuje exotická možnost, že by s něčím vzdáleně podobným měl zkušenosti (řecký oheň a tak).
Autorská citace #35
3.1.2008 14:49 - Rytíř
Ad pistole ve středověku: jsem dalek představy, že by se při zaznění výstřelu měli všichni kolem vrhnout k zemi a úpěnlivě se modlit. Na druhou stranu, rozhodně nebudou reagovat ani tak chladnokrevně, jako že "hele, první ranou nás nesejmul, tak co. Sice sme v životě nic takovýho neviděli, nevíme, kolikrát to ještě umí udělat, ani vlastně co všechno to ještě umí udělat.. prostě deme do něj!" To mi přijde, že by byli drsnější než současný bijci na pistole v zásadě trénovaný. :))
Samozřejmě neznám přesný okolnosti toho střetu. Vlastně jsem ani nevěděl, že už někoho zastřelili :) Kdybych byl zvyklej na meče a luky, u kterých vidíš střelu a najednou čelil malý věci vydávající ohlušující rány, která dává na dálku fakt drsný pumelice... a nemůžeš to nijak vykrejt... no bál bych se. A to jako dost. Ale uznávám, že já nejsem středověkej válečník ;)
Jiná věc je, že ten kdo by tu přestřelku přežil, by imho běžel do nejbližšího kostela a poštval na ně kněze :))
Jinak vůbec neřeším účinnost pistole v nějakém tom "reálu" - beru, že od toho jsou pravidla. Když to hrajete v GURPSech, tak prostě daná realita funguje podle gurps pravidel a tečka. ;) Nemám s tím problém, že zbroj funguje jako vcelku dobrá vesta a tím pádem nějaká pistolka je tam fakt když dojde na lámání chleba míň účinná, než by byla u nás na vesnici.
Argo: hele, v r.1990 mi bylo 14, jestli dobře počítám, a nic z toho, o čem píšeš, mě ještě vůbec nebralo :)) ani dlouho potom ;)
A přiznám se, že k pročítání knižních předloh slavných filmů mám nějakou podivnou předem danou nechuť..
Autorská citace #36
3.1.2008 14:57 - Lotrando
Rytíř: no, tzi maníci na ně šli s cílem je zabít, pak padly výstřely. V tu chvíli už v podstatě útočil, tak jsem ho to nechal dokončit :). Přece si takovou příležitost nenechám ujít, ne? Později se střílelo podruhé a to už se schovávali, protože ztráty byly velké. Hráči si chvilku mysleli, že jako udělají bum bum a nepřítel s kříkem uprchne, oni jen změnili taktiku. Je ale pravda, že tam byl někdo, koho se báli víc něž těch pohanských čarodějů :). Tak asi tak. Se střelnými zbraněmi je problém. Nábojů je málo, budí pozornost a blbě se s nimi vyjednává.
Autorská citace #37
3.1.2008 15:06 - Kodlicek
Lotrando: Tak já zkusim dopsat to první sezení během týdne, ať nemusíš takhle naznačovat. No, naznačovat, spíše jim to vše vyžvanit. :)
Autorská citace #38
3.1.2008 15:28 - Argonantus
Musím říci, že reakce na naprosto nezvyklou situaci je podle mne úplná záhada; člověk může říct těžko i sám o sobě s jistotou, jak by vlastně reagoval. Pokud jsem se do těchto situací párkrát dostal sám, a nebo v nich viděl známé, výsledky byly naprosto nečekané v mnoha případech; lidi jsou například schopni až nesmyslného hrdinství, a to takoví, do kterých byste to nikdy neřekli a nikdy se tak nechovali. Rozhodně to většinou nefunguje jako nějaká racionální úvaha, zvlášť, když na ni není moc času. Prostě jdete do toho, jste nadraní adrenalínem...
Rytíř: Některým spisovatelům zfilmují všechno, co jim upadne od ruky; napadá mne kromě Crichtona snad už jen Stephen King; nenarazit v roce 1993 na Jurský park pokládám za fantastický výkon, a to je asi vše, protože k věci je jen Timeline (a snad Vikingové, ale možná do jiné debaty).
Základní problém, co řeší Lotrando, je stejný; "máme sice 600 let náskok", ale je často otázka, co je nám to v konkrétní situaci platné. Někdy je to opravdu výhoda, a někdy je to naopak paradoxně ke škodě věci.
A teď se zeptám Lotranda sám; nakolik znají postavy historii? A nakolik ji znají hráči?
Autorská citace #39
3.1.2008 15:40 - Kodlicek
Argonantus: Dovolím si odpovědět ti za Lotranda. Myslím si, že jsme si postavy pěkně rozdělili i podle toho, jak jako hráči známe minulost. Vašek (archeolog) má poměrně slušnou znalost historie, Almi (zadek - teda Marek) taky něco ví, a já s Jardou... no, Karla IV. známe... :)
Autorská citace #40
3.1.2008 15:47 - Argonantus
Do té míry, že ví (Vašek), kdo je kdo, o co v té době šlo, a nebo má dokonce nějaké praktické dovednosti - mluvit latinsky, šermovat, jednat se šlechticem...?
Některé věci mohou být otázka života a smrti. Člověk něco plácne...
Autorská citace #41
3.1.2008 16:09 - Kodlicek
Vaškova postava latinsky umí. O praktických dovednostech bych nemluvil (tím myslím např. šerm. Ukázka jeho bojových dovedností bude v povídce.) Vašek je určitě k vyjednávání nejpovolanější. Chyby ve vyjednávání většinou vyplývají z neznalosti konkrétních vztahů a rolí NPCček v probíhajícím konfliktu. A že už nás to málem stálo život. :)
Ale dost, tohle všechno bude v povídce. Teda snad. Jestli jí někdo dopíše.
Autorská citace #42
3.1.2008 16:12 - Argonantus
Úplně o.t. - zajímalo by někoho, co se dělo dál s Argonantem?
Autorská citace #43
3.1.2008 17:15 - Rytíř
Kodlicek: no tak už to napiš! ;) Beztak už máš tady půlku skoro hotovou, ne.. :))
A já mezitím dám příklad situace podle mě analogické k tomu, co ste tam mohli zažít.
Současnost, speciální přepadové komando vyzbrojené k akci. Během útoku na obklíčenou budovu narazí na dva zjevně neozbrojené civily, dobře za něčím kryté. Jeden z nich náhle zvedne prst, ukáže směrem k nim. Vyšlehne tenoučký rudý paprsek, který se zahryzne do prvního člena komanda. Z vesty se zakouří, je na cáry. Postava se zkroutí bolestí a drží si spálené rameno...
Nechce se mi věřit tomu, že by zbytek komanda v klidu pokračoval v útoku ;) Otestovali by je, zkusili by pár výstřelů, ale spíš v rámci krytu, když by se stahovali. A zuřivě by pak někde v závětří probírali to, čeho byli svědkem. Jeden by možná nevěřil a vyběhl by proti těm ufounům sám... Ale těžko, jen velmi těžko všichni, bez pořádné motivace.
Neboli já sice souhlasím s tím, že v neobvyklé situaci se lidé mohou a často chovají neobvykle... ale vidím trochu rozdíl v naprosto neobvyklé situaci a v situaci pro vojáka obvyklé (boj), kdy je použit pouze velmi neobvyklý prostředek... který ovšem výrazně mění rovnováhu sil. Takže asi tak :)
Jo a kdybys Kodlicku sám za sebe jako hráče napsal, jak todle vidíš, taky by to nebylo marný. :) On pohled DMa je občas taky svéráznej, co si budem povídat, hráči ho štvou, postavy ještě víc, je třeba jim trochu zatopit, aby si nemysleli, že jsou mistři světa.. a už se to veze. ;)
Autorská citace #44
3.1.2008 17:25 - Kodlicek
Rytíř: Zaprvé: nevím, jestli už jsem v půlce. Řekl bych, že zdaleka ne.
Zadruhé: speciální komando by se poté, co jeden z nich byl zraněn, nezastavilo. Naopak zranění, resp. útok na jednoho z nich, by jim umožnil použít sílu, tzn. střílet na útočníka. Varianty toho, co by následovalo, jdou mimo rámec diskuze.
Zatřetí: tahle situace v povídce je a to docela brzo. Neboj, popíšu jí z pohledu své postavy. :)
Začtvrté: a nezdržuj, zrovna píšu pokračování, hehehe! Taxe těš!
Autorská citace #45
3.1.2008 17:26 - sirien
Lotrando: Co se já pamatuju na GURPSy, tak chlápka ve středověký zbroji bych pistolí sejmul na jednu ránu s klidem. Jeho jedinou šancí by byla Pasive defence, protože Damage reduction středověkých zbrojí je někam... myslim že ty nejtěžší maj asi 8 ne? Tak nějak. DR kevlarový vesty je 24. Glock dává pokud se pamatuju (ale za to už neručim) 4d6, což je tak 14dmg, pokud zamířim na důležitý orgány (postih -3 se mi vkrátí s bonusem +3 za míření u moderní pistole) tak to máme po odečtení zbroje nějakejch... nepamatuju se teď jestli 12 nebo 18 dmg. Normální středověkej týpek má Str tak 12, 13, tzn že i s bonus HP má tak 15 HP max. Pokud maj ty orgány x3, tak je v limbu, pokud maj jen x2 tak má v dalšim kole postih dex/int naprosto nechutných -12, kromě čehož jsem šel přes půlku jeho HP což přináší riziko nějakýho vyřazení co se pamatuju, dále tu je samozřejmě možnost že ho srazím (nijak neredukovaná tim že je ostřílenej bojovník, protože středověkej týpek neni připravenej na projektil který mu udeří na 0,5 cm^2 rychlostí 700km/h).
Zbraň typu pistole je ve středověku naprosto brutální. Jede na Tebe rytíř v plné zbroji, celá vesnice Tě už vidí mrtvýho. Ty jen natáhneš ruku ozve se hromová rána a kůň padne k zemi na dvacet metrů. pak vklidu dojdeš a rytíře válejícího se na zemi dorazíš. Ze sedmi metrů. Všichni ostatní rytíři se rozutečou, protože:
  1. jejich koně se nejspíš splaší
  2. oni sami nic podobného neznají. Představ si dnešní vojáky s poněkud dost kvalitnějšim výcvikem a kulturními obzory (každej viděl SW nebo SG) než měli ti tehdejší, jak na ně najednou někdo začne střílet star trekovskym faserem. Ano, JE to jenom jeden týpek, ano, mají přesilu a ANO viděli jak dostali jaffové naprdel, ale...
  3. navíc, racionálně vzato - očividně vládneš silou někoho zabít na dvacet metrů, zbraní, která se nenabíjí žádnými zvláštními projektily (šípy...), takže pokud není nekonečná, tak minimálně kdo ví, kolikrát můžeš vystřelit? A je to zbraň která zcela ignoruje jakékoliv zbroje.
Čímž se dostáváme k zajímavému tématu Tvé poznámky o tom že nevíš, zda moderní zbraň projde středověkou zbrojí. Ano, projde, jako nůž máslem. Historie je důkazem - příchod střelných zbraní byl konec rytířstva, proč asi? Protože už nikdo nestál o zakované týpky, když jsou na scéně střelné zbraně. A to ještě poznamenám že tehnedjší střelné zbraně měly poněkud menší účinnost (neměly vrutovanou hlaveň, neměly tak kvalitní směsy střelného prachu, kulky byly z nekvalitních slitin...). To že DRko moderních ochranných systémů v GURPS jde tak brutálně nahoru není tím aby to reflektovalo herní rovnováhu, ale protože dnešní kevlarka je skutečně brutálně lepší - ona tu kulku zastaví, plátovka nikoliv.
Kroužkovka je ještě víc nahovno, protože pokud jí ta kulka neprorazí čistě, tak Ti ještě zarazí kovové kroužky přímo do rány.
jinak pro zajímavost, tohle je propagační video Dragon armoru, což není podstatné, podstatné je že mezi první a druhou minutou videa ukazuje, co udělá moderní útočná puška s běžným pancéřováním lehkých bojových vozidel: http://www.youtube.com/watch?v=aYaSRIbPWkM
Tady je malá ukázka toho že zbroj stěží odolá přímý zásah šípem (stejná plocha, mnohem menší kinetická energie oproti kulce): http://www.youtube.com/watch?v=15ppoxi3PM4&feature=related
Prostě... pistole ve středověku je trochu dost silný kafe, zvlášť hraješ-li podle GURPS ;) . Nebo aspoň na začátku, teď to střiháte tim SotY, který neznám...
Autorská citace #46
3.1.2008 17:37 - Lotrando
Argo: je asi zbytečné opakovat, že mě zajímá cokoliv z tvého světa, ostatně, trpíme stejnou úchylkou :)
Rytíř: člověk, který přežil bitvu u Hattínu, prošel evropou zpět do říše, poslal na onen svět kdejakého divného typa? Já nevím, střelnou zbraň zná, navíc, ten chlap na něj nečím mává, chová se úplně divně, příští okamžik ho mám a bude žrát prach. No a pak slyší ránu a něco mu trhne ramenem, rukou. než má čas zjistit, že to bolí, sekne tou sekerou co se s ní před chvílí rozmáchl. Pak následují další výstřely. On nebyl blbej a nebyl ani superman, on se jen snažil odstranit hrozbu, nejrychleji a nejúčiněji jak znal. hráčskou postavu celkem neznatelně škrábl, v konečném důsledku byl největší problém Karlovo překvapení nad tím, že neprásknul do zaječích. Tak a nechci prozrazovat víc, Kodlicek už píše pokračování :)
P.S. mohu postnout pár věcí, něco jako Sirienovi Flashe, pro přiblížení. Většinou jde o věci, kterých se postavy přímo neúčastnili, nebo posléze proběhly jinak, takovou vypravěčskou přípravu.
Autorská citace #47
3.1.2008 17:38 - Argonantus
Nevědět, co se děje, může být naopak výhoda. Když nevím, co se děje, tak se nemusím bát.
Autorská citace #48
3.1.2008 17:38 - Kodlicek
sirien: k tomu Glocku: my jsme používali jen GURPS light, který je silně ořezaný. I tak byl pro naše potřeby zbytečně složitý. Souboj je spíše méně významnou, dějovou součástí hraní. Takže jsme bojovali podle systému, ale netrávili jsme čas diskuzemi o jeho realističnosti a neupravovali ho. A třeba jsme při jeho pilném studiu (;D) něco přehlídli. lol
Autorská citace #49
3.1.2008 17:43 - Lotrando
Argo: na tom byl založen ten střet, koho by napadla taková blbost, jako hromová hůl, že :)
Kodlicek jsem si celkem jist, že v GURPS jsou ty pistole málo účinné. Nebo jinak, ne vždy každý lehne po první zásahu, prostě někteří lidé tě praští is dírou v hlavě a jiný se složí při prvním škrábnutí.
Autorská citace #50
3.1.2008 17:44 - Rytíř
Ha, konečně někdo, kdo mi rozumí! Díky, Siriene :)
Jak říkám, neznám konkrétní situaci - pokud byl ten machr tak blízko a sekeru měl v ruce, tak ok, to beru, že s ní zkusí máchnout..
Jinak já bral v úvahu relativně normální vojáky, ne geroje co prošel zdravej polovinu tehdy známýho světa. Koukám, že ty tvoji chudáci jsou fakt dítka štěstěny.. ;) Nic, neštěť se, jen provokuju :) A krátím si čekání na tu povídku. :))
Autorská citace #51
3.1.2008 17:50 - sirien
Lotrando, Kodliček: Ah, promiňte, teď mi došlo že mé shrnutí GURPS bylo chybné, ve prospěch rytíře.
Ono totiž všechny pistole dávaj piercing damage, tzn. že se výsledné zranění po odečtení DR násobí dvěma. I bez míření na orgány má rytíř 12 dmg natvrdo, při jakkoliv mířené střele je prostě mrtvej :) (u těch orgánů by to bylo buď 24 nebo těch 36 dmg)
Autorská citace #52
3.1.2008 17:51 - sirien
btw., on někdo mimo Pavučinový hráče čte moje flashe? Wow :) Že k nim nikdo nic nenapíše :(
jinak jo, poděl se, rád si přečtu :)
Autorská citace #53
3.1.2008 17:55 - Lotrando
Sirien: ok, určitě jsme nepočítali kritiku, ostatně o možnosti mířit nemůže být řeč když ten týpek stojí 3 metry od tebe. Navíc to byla Lite verze asi napotřetí. Teď v TSoY si s tímhlavu asi lámat nebudem. Karel měl tehdy dost smůlu o na hody, sečteno podtrženo, v rámci pravidel to nějak dopadlo. Že by to byla úplná blbost bych neřekl, karel umí pravidla docela dobře :) Ostatně, počkejte on vám to přiblíží :)
Rytíř: chyba asi je to takhle vytrhávat, protože ta situace byla docela složitá, postav tam bylo víc, některé bojovali mezi sebou.
Autorská citace #54
3.1.2008 17:59 - Lotrando
ok, článek je připraven k publikaci, záleží na adminovi. Jo a nebuďte zlí, je to přejenom pro účely RPGčka, takže žádný literární zázrak.¨
Sirin: četl, ještě když si je dával na RPG F. Docela pěkné, máte hezky propracované postavy, pro to mám vždy slabost :)
Autorská citace #55
3.1.2008 18:10 - Alnag
Lotrando: A kterýže článek to je?
Autorská citace #56
3.1.2008 18:12 - Lotrando
Sedlčanské hradiště
Autorská citace #57
3.1.2008 22:45 - Argonantus
Rytíř:
3.1.2008 16:12 ?
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.49586892127991 secREMOTE_IP: 34.229.24.100