Pravidla

Vannax
22.5.2007 10:24
Postavy vysokých úrovní v (A)DnD
Rytíř tady v dnešním článku nakousnul záležitost omezení v postupu úrovněmi ve světě Arda.

V pravidlech pro ADnD jsou navíc u různých ras uvedená i omezení v postupu úrovněmi v závislosti na třídě (typu) postavy. Teď jen plácnu vymyšlený příklad pro představu: elf se jako kněz může dostat na 18. úroveň, kdežto trpaslík se jako kněz nemůže dostat dál než na 12. úroveň; člověk může růst v úrovních bez omezení. Nevím jakým způsobem se takovéhle záležitosti řeší v pravidlech pro 3E a docela by mě to i zajímalo. Existují tam taky takováhle omezení nebo jsou řešená jinak? A používáte vůbec takováhle omezení?

Po pravdě řečeno ani nemám příliš zkušeností s tím, že postavy hráčů hrají na vyšší než 10 úrovni, takže jsem toho ani nikdy nevyužil, takže mě i zajímá, jakým způsobem se liší skladba tažení pro postavy na vyšších (10+) úrovních od běžných, začátečnických.

Další věc, která mě zajímá je zohledňování věku. Kdysi jsem někde zaznamenal diskuzi o tom, že DnD má hrdinské postavy, které se jen zlepšují s přibýváním úrovní a přitom je nesmysl, že se u nich nezačne projevovat stáří. Opět - nevím jak to funguje v 3+ edicích, ale ADnD má takovouhle věc ošetřenou a to dokonce pro každou rasu zvlášť. Například trpoš po dosažení, nazvěme to "zralého" věku (úroveň 20+) získá +1 k hodnotě Moudrosti, ale trvale ztratí jeden bod síly, obratnosti a inteligence. Další restrikce přijde po dosažení vysokého věku. Jestli někdo máte zkušenosti v DnD s takhle pokročilými postavami, používáte i takovéhle restrikce, které vychází z věku postavy?
Autorská citace #1
22.5.2007 10:32 - Dalcor
Co se týče rasových limitů v postupu povolání tak to 3E/D20 nemá. Aní já jsem na to s ADnD nehrál, zdá se mi to jako blbost.
V pravdě si nepamatuji jak je to se zohledňování věku v DnD 3E,a le třeba A Game of Thrones pracuje s herním věkem od 8 let do 70 takže tam se se zohledňováním věku počítá docela vážně. Mimochodem tohle bylo moc hezké pravidlo.
Autorská citace #2
22.5.2007 10:34 - andtom
1. D&D 3E, 3.5E nemají úrovňový strop závislý na rase.
2. D&D 3E, 3.5E mají úpravy vlastností vysokým věkem; pokud si pamatuji, tak tyto úpravy nejsou závislé na rase, na rase závisí pouze různé rozložení věkových pásem (kdy je postava té které rasy stará, kmet, atd.).
Autorská citace #3
22.5.2007 10:36 - Dalcor
andtom - je to v PHB, nebo DMG?
Autorská citace #4
22.5.2007 10:39 - unknown
PHB, ten vysoký věk je v kapitole 9. (po 8. Combat a před 10. Magic).
Autorská citace #5
22.5.2007 10:39 - Vannax
A máte zkušenosti s hraním nebo mástrováním postav na 10+ úrvovních?
Autorská citace #6
22.5.2007 10:41 - wraiths
tak k viz k tem urovnim v D&D(dd3,5e) jsem nezaznamenal v zakladnich pravidlech nejak restrikce. proste tam muze kazdy kam chce dojit. jen jediny problem je tak ze s vice jak dvema povolanimi ziskavas postihy pri XPovani. vysvedlim: proste musis mit povani v jedne tride jen o dva vyssi aby jsi nedostal postih napri dostavani zkusenosti. to znamena treba valecnik2/knez4/paladin4... takhle jsi bez postihu. ale pokus chces treba valecnik2/zlodej6/barbar10...tady uz postih mas. vsak zas treba u elfa se nepocita nejvyssi lev kdyz je to carodej myslim a o cloveka se nepocita nejvyssi level jakykoliv atd. viz podrobne pravidla. vsak jsme nevidel aby to nekdo praktikoval..

jinak s tim vekem nevim...:-/ ale asi taky nejsou zadne restrikce. v tomhle se mi libilo AD&D. ale myslim ze neni problem to nejak jako "home pravidlo" pouzit :-)
Autorská citace #7
22.5.2007 10:43 - andtom
Hlásím se k unknownovi :)
Autorská citace #8
22.5.2007 11:48 - Dalcor
Jo, hrál jsem vedl sjem hru 13.úrovňových psotava řeknu ti nic moc. DnD bych ukončil an 10.-15. úrovni...
Autorská citace #9
22.5.2007 12:08 - Vannax
Budu teď začínat novou kampaň, tak si právě pohrávám s myšlenkou, jestli začít s postavama třeba na 9. úrovni..... taky proto mě zajímá jaký s tím jsou zkušenosti, jaká jsou největší úskalí a tak.
Autorská citace #10
22.5.2007 12:31 - wraiths
Vannax : myslim ze je to dost. asi kampan se ma zacinat( kdyz uz na vys.levelu) tak na 3-5lev. alespon dle mne. bavi to jak hrace tak DMa. hraci maji jeste dost co zlepsovat(napr. druhy utok, prvni kouzla dostava na 4lev. atd) a nevic nechcipa po vydarenem utoku nestvur( alepson vetsinou).
Autorská citace #11
22.5.2007 12:53 - Dalcor
Tka proč ne, má to jednu nevýhodu. Postavy nevědí jakým způsobem těch 9. levelů dosáhli. nemají za sebou reální herní zkušenosti. Jinak proč ne? není to špatná myšlenka.
Co je ale třeba a na co je potřeba klást obrovský důraz je to, aby podtavi měli zpracovány backgroundy aby v nich měli rozebráno jak 9. úrovně dosáhli. Aby měla psotava čeho se chytit v budoucnsoti a aby na těch backgroundech spolupracovali s tebou. 9. úroveň jsou v Dragonlance Hrdinové kopí na konci druhé knihy Kronik - Draků zimní noci, to už mají za sebou obrovské množství reálných zkušensotí. Opravdu doporučuji, z vlastní zkušensoti, an to klást důraz jak ze strany vypravěče, tak i hráče. Aby se nestalo jako mě že jsem vypracoval pro 7.lvl BG, DM mi ho odsouhlasil a pak se divil že podle něj hrajua že s ním nesouhlasí. Nakonec jsem z jeho hry odešel.
Autorská citace #12
22.5.2007 13:22 - Horacio
Tak já mám nějaké zkušenosti s postavami okolo 10. levelu, nicméně vždy to bylo odehrané pěkně od první.
Úskalí začátku na vyšších úrovních je nasnadě - přehnaný individualismus postav. Při začátku od 1. (nebo nízké) se postavy musí naučit dokonale spolupracovat, aby přežily. Mnohokrát si navzájem zachrní pr*el a než dojdou třeba na tu 9., jsou mezi nimi jasné vztahy a vazby - družina má svůj vnitřní oheň, který je pro všechny členy společný. Obávám se, že tohle žádný background plně nenahradí.
Když se vytasíš rovnou z mocnou postavou, každý si bude myslet, že všechno hned zvládne sám. Pokud se přece jen budou krotit a snažit se spolupracovat, může zas působit podivně, že svoje skvělé schopnosti nebudou umět sladit v akci.
Hovořím ale jen z jedné vlastní zkušenosti, kdy jsme zkoušeli začít někde na 6. a opustili jsme to asi po třech hrách, protože ta družina byla taková - nijaká :-( Ale třeba má někdo pozitivnější zkušenost.
Mě napadá jako kompromis začít nízko - pak rychle postupovat - a pak to zase zbrzdit, když se to dostane na tu požadovanou úroveň.
Autorská citace #13
22.5.2007 14:30 - Vannax
Asi máte pravdu, že by bylo škoda hráče ochudit o vývoj jejich postav i kdyby měl být trochu urychlený.
Horacio píše: Když se vytasíš rovnou z mocnou postavou, každý si bude myslet, že všechno hned zvládne sám.
Tohle asi dost záleží na tom s jakou první vážnější situací by se potýkali. Existují samozřejmě způsoby, jak hráče v takovýmhle rozpoložení vrátit nohama na zem :)
Autorská citace #14
22.5.2007 14:53 - Rytíř
To skoro vypadá, jako bych zkušenosti s vyšší úrovní měl jen já..? :))
My taky většinou hráli od první úr., Dalcor i Horacio popsali výhody dobře. jen bych dodal, že i hodně zkušenej hráč má problém "vyladit" postavu na 10 úr. tak, aby dobře zapadla jak do družiny, tak (hlavně) do dobrodružství a typu tažení. Tam to chce hodně spolupráce ze strany DMa, aby dal co nejvíc info o světě, o tom koutě, zemi či oblasti, kde chce hrát.
Jinak ale když nám někdo v družině umře nebo nás omrzí a začnem hrát jinou postavu, tak běžně vytváříme postavy o 2 nebo 3 úr. nižší než zbytek grupy a připojujeme se... já naposledy takle dělal Kase :) (viz Postavy). A to potom může být nová postava na 14 nebo 15. úrovni jako nic..
Nicméně, pořád je tam velká výhoda v tom, že znám jednak složení družiny a její akce, jednak i svět okolo ní. Takže není takový problém vypracovat pozadí, aby tam nová postava pokud možno zapadla a nalezla uplatnění.
Pokud chcete vyzkoušet mocnější postavy, obecně bych u komplet nové družiny doporučoval opravdu začít nízko, tak kolem tý 5 nebo 6. úr. maximálně.. to už jsou postavy silné, ale ještě nejsou nějak vyloženě vyprofilované, ještě mají možnost snadno růst a specializovat se. (Nejlepší je 5., protože na 6 se získává odbornost a ty je dobré si brát v okamžiku, kdy už o postavě hráč něco ví. Anebo 8., pokud chceš vyšší.) Odbornosti a kouzla u sesilatelů jsou totiž to, co postavy nejvíc odlišuje. A co si budem povídat, nikdo nechce hrát klona svýho kamaráda, to je nuda.
Poslední věc k pův. dotazu - nelíbí se mi představa násilného omezování max. úrovně postav. Něco jiného je domluva, že postavy došly na konec velkého putování, dosáhly svých velkých cílů, a už moc nemaj, co by je pohánělo.. tak třeba skončila postava kámoše. Neboli hráč se sám rozhodně ukončit aktivní kariéru a udělá si postavu jinou, slabší a tim pádem zajímavější :)
ty brďo. Normálně, klekám si na zem a vzývám ty bohy, co udělali Firefox!! :)) houpla nám tu elektrika, těsně než sem to odeslal.. a co myslíte? Smířenej s tim, že to budu psát znova, ho otevřu.. a hle! Vše je tu. No kráááása. Udělali mi fakt radost, kluci šikovný :)
Autorská citace #15
22.5.2007 15:07 - Horacio
Vannax: To máš samozřejmě pravdu, že se dá hráč v přehnaně sebevědomém rozpoložení usměrnit :-) ...a já se tradičně vyjádřil nepřesně.
Prostě družina třebas na 9. je už pro mě sakra elitní jednotka, u které se předpokládá dokonalá souhra. A to si myslím, že je aspoň do začátku velké úskalí - spousta nových mocných schopností a když dojde na věc, tak o sebe budou zakopávat, popř. se navzájem zasahovat kouzly a každý se bude pokoušet to nějak sám zvrátit, protože neodhadne, co všechno dokážou ostatní a jaká je celková šance na úspěch akce.
Možná jsem příliš náročný, ale jako DM očekávám, že se družina bude chovat jako dobře namazaný stroj i v hodně hektických situacích a všichni budou okamžitě vědět kde mají stát, co mají a nemají dělat - ne že to budou vymýšlet 5 minut ze seznamů nevyzkoušených věcí. Družina, která se vyvíjí postupně, přizpůsobuje svůj modus operandi podle momentálních možností.
Já třeba jsem přesvědčen, že mí hráči by si s družinou na 6. lev po 25 sezeních vedli lépe než 9. lev po dvou sezeních - aneb dobrá střední sestřelí každou těžkou :-)
Ale je to celé jedno velké IMHO, netvrdím, že to nejde ukoučovat :-)
Autorská citace #16
22.5.2007 15:24 - Horacio
Rytíř: jojo, připojování k zavedené družině je samozřejmě někde jinde :-) tam jsou úskalí mnohem menší, naopak to hru může krásně popostrčit :-)
Autorská citace #17
22.5.2007 15:31 - Vannax
Horác: Abych řekl pravdu, tak ani tolik neočekávám, že družina postav na 9. úrovni bude fungovat jako dobře namazaný stroj. Beru to prostě tak, že nějaká koincidence svede postavy dohromady. Jedna postava je třeba na 8. úrovni, další tři postavy na 9. úr. a jedna postava třeba na 11.. Nemají spolu nic moc společného, ale situace, do které se dostali je přinutí spolupracovat. Vůbec se pak nemusí jednat o skvělou souhru, ale o souboj individualismu a snahu prosadit svoje zájmy a potýkání se s názory ostatních. (Tak jako se to děje třeba i na začátečnických úrovních.) A určitě to neubere hře na zajímavosti. Pravda - asi to bude o to komplikovanější pro hráče i pro DM, ale spíš komplikovanější spíš ve smyslu větší rozmanitosti problémů se kterými se potýkají.
Alespoň takovou představu mám o hraní od vyšších úrovní.
Autorská citace #18
22.5.2007 15:46 - Horacio
Vannax: Ahá, takže takhle. Tak na tohle jsem nepomyslel a můj poslední post je tak trochu mimo-mísu :-)
Ale zase jsem se pěkně vykecal :-)
Autorská citace #19
22.5.2007 15:50 - Vannax
Třeba jsem mimo mísu já. Skutečně mám s hraním na vysokých úrovních zkušenosti jen z dob DrD, což se snad ani jako zkušenosti nedá počítat. Možná, že by ta moje vize vzala za svý dřív, než by si postavy na 9. levelu stihly ohřát buřta :)
Ale nechal jsem se přesvědčit, že raději začnu hru od 1. úrovně s rychlejším postupem.
Autorská citace #20
22.5.2007 16:14 - Rytíř
Vannax: nenech se od nás ukecat a začni na tý 5., ta je úplně v poho.. dyk to jsou nedochůdčata, který si dávám k snídani ;)
Ke stylu hraní - je skoro jisté, že mocné postavy budou opravdu mít zázemí, které charakter hry změní. Ale nemusí, pokud to hráči nebudou chtít. Nebo to může mít jen jedna postava... Dá se to ošéfovat při tvorbě pozadí. Popravdě řečeno se to ale doopravdy ukáže až při vlastní hře. Mám dvě družiny, s jednou se pohybujeme už dlouho nad 15. úr (tam mam postavu), druhou na Ardě DMuju já, a tam je úr. nejsilnějších členů grupy teď 17. Myslim :)
Takže relativně podobně silné seskupení, i hráči jsou vlastně stejní.. přitom to hraní je odlišné. Aspoň mi to tak připadá, i když je to těžké posuzovat, když jsem pokaždé na jiné straně barikády, že. Nicméně v obou platí, že se čím dál méně bojuje - slabí soupeři utíkají nebo si nic netroufnou, případně jsou vyřízení jedinou postavou bez nutnosti spolupráce celé družiny. Na druhou stranu je díky moci postavy a jejich vlivu ve hře mnohem víc, než osud jedné karavany nebo vesničky. Takže družina se často několik sezení připravuje a dostává do situace, kde na konec čelí strašlivě silnému protivníku - a na výsledku závisí hodně, ne jen život samotných postav. V těchhle soubojích mocných soupeřů je pak spolupráce jednotlivých členů skupiny kritická, bez ní prostě selžou anebo minimálně někdo zemře.
takže, podle mých zkušeností soudě, je hra na vyšších úrovních krásně rozmanitá - každý hráč má velkou svobodu v rámci "normálního" hraní, nemusí se bát projevit jak si přeje, protože se hned tak nenajde někdo, kdo ho umravní. V nedůležitých střetech se dá hodně vyblbnout, protože si postavy mohou dělat srandu nebo třeba i drobné naschvály.. a přitom soupeře i tak vyřídí. :) A zároveň není nic divného na tom, že občas čelí opravdu silným protivníkům, kde je naopak třeba koordinace a vymakaná taktika, protože to jsou nepřátelé schopní (a ochotní) srovnat se zemí celá města - takže smrt hrozí i postavám na 19.úr. A když zemřou, nejde jen o to, že si nahází novou na "pitomý 16", ale hlavně skoro určitě dojde k nevratným změnám v herním světě.
nojono, prostě se mi to líbí ;)
Autorská citace #21
22.5.2007 16:24 - Vannax
Rytíř: No, tohle už je takový konkrétnější pojednání o hraní na vyšších úrovních. Fajn. Já se jen vrátím ještě k tomu omezení v úrovních. Nikdy jsem nepochopil, proč to takhle bylo v ADnD zavedeno a ani nemám chuť hráčům, kteří se dostanou třeba na 13. úroveň říct: "hele, ty jsi gnóm, takže tady končíš. s postupem." Proč by jen lidská rasa měla být bez omezení v růstu úrovní? Je to fakt nepochopitelný.
Ale pravidla pro stárnutí postav a úbytek sil, ty asi celkem rád někdy použiju (pokud se hráči dostanou tak daleko, aby jim zestárly postavy).
A teď mě napadla ještě jedna myšlenka, co takhle udělat dobrodružnou výpravu hrdinů z domova důchodců?
Autorská citace #22
22.5.2007 16:30 - Vannax
Jen si představte ty možnosti….

Záchranný hod proti prostatickým potížím.
Postih -3 při vyjednávání za chybějící zuby
Ověření zraku, při sesílání kouzla ze svitku
Nejrozšířenějším manévrem by byl boj holí
….

A ty zápletky
Dobrodružná výprava na latrýnu.
Kdo vydrží dopít celý pivo, aniž by Musel.
Atd...
Autorská citace #23
22.5.2007 16:59 - Rytíř
Ad pravidla pro stárnutí - jako jsou celkem pěkný.. ale nikdy jsem je neviděl použít v praxi :) Z tý první vystoupaly postavy na 17 během cca 3 let herního času, a to jsme to nikam nehnali, díky cestování byly i měsíční "prostoje". S druhou družinou to bylo ještě rychlejší. Jinými slovy, nebyla šance zestárnout.. pokud si někdo neudělal postavu přesně na hraně. Zvlášť to platí o dlouhověkých postavách. takže je to dobrý tak akorát na to, že když chci hrát starýho vetchýho kouzelníka, můžu mu kopnout 3 body do IQ a Mdr, aniž bych na to potřeboval 3 přání :))
Autorská citace #24
22.5.2007 17:04 - Horacio
Inu, vidím, že Rytířova expertýza sahá o mnoho levelů výše než moje :-)
Myslím, že těmi rasovými omezeními ADnD chtěli jednoduše zamezit tomu, aby dlouhověké rasy byly tou dlouhověkostí na vyšších levelech než lidé, tj. trpoš, který se zúčastnil 100 bitev a tak. Snad byla i v DM Guide uvedena možnost, že jako dosáhnou toho maxima - a pak dál postupují, ale velmi pomalu.
Nepochopitelný to je a je na zvážení každýho, jak se k tomu postaví. Já to tak trochu beru, že lidi mají tak nějak větší sklony stát se megahrdinou ve velmi krátkém časovém období - takové komety, nebo třeba miláčkové bohů :-) Něco uvinitř, co je žene kupředu víc než ostatní - na druhou stranu to omezení pro jiné rasy používám jen s tím, že se pak zpomalí místo aby se zastavili.
Mě zas napadlo, že by si mohli zahrát ňákou krátkou kampaň třeba původní trpoši s nějakými vnuky původních lidí a neustále by jim předhazovali - jóóó, tvuj dědko, to byl jinej frajer :-)
Autorská citace #25
22.5.2007 17:15 - Rytíř
Horacio: výbornej nápad, s tim hraním různých generací :)) Třeba s elfama by to šlo skvěle. Aby jeden z hráčů hrál furt toho samýho elfa, zatímco kolem něj by se vše měnilo a ostatní by si brali jiné postavy a hráli postupně v dalších a dalších dekádách a věcích :)
Autorská citace #26
22.5.2007 17:18 - Horacio
Rytíř ad stárnutí: tak já jsem u tohohle (jako asi u víc věcí) o dost konzervativnější. Kdybych nechal postavy postoupit vysoko za 3 roky herního času, lámal bych si hlavu, proč se svět nehemží vysokolevelovýma postavama :-)
Teď má za sebou družina tak 12 let herního času a je to okolo 10.lvl. U trpošů je to jedno, ale u lidí jsou z holobrádků zatvrzelí třicátníci až pětatřicátníci :-) Zvlášť u válečníků mi přijde, že to zvyšuje respekt a takový ten přirozený leadership :-) ...ale k uplatnění číselných pravidel o stárnutí jsem se taky zatím nedopracoval...to je snad u lidí někde u 40 let.
Autorská citace #27
22.5.2007 17:22 - Vannax
Kdytak někde vytáhnu jaký ty učinky stárnutí pro jednotlivý rasy jsou a postnu to sem. Kdyby to náhodou někdo chtěl použít. (Ale myslím, že se to bude týkat až tak věku 50+ v případě lidí.)
Autorská citace #28
22.5.2007 17:26 - Jerson
Mě napadá, proč by měly s věkem klesat fyzické vlastnosti nebo automaticky růst psychické? Je to heroická hra, postavy se věnují své profesi, dost možná mají pořád dost fyicvké aktivity - kdo říká, že tělo musí se stárnutím slábnout? Kde jsou všichni ti prastaří orientální mistři, kteří jsou s přibývajícím věkem moudřejší a tvrdší zároveň?
Autorská citace #29
22.5.2007 19:11 - Alek
ad vysoké úrovně - jak psal Rytíř, hrajeme v poslední době postavy kolem 15-18 úrovně. Řeknu vám, není nad to si tu postavu vypiplat od začátků, ale když přijde nějaká 15. úroveň a vy pořád jedete stejný styl hry a boje (a furt to jen vylepšujete), začne vás to pomalu nudit. Alespoň můj mnich už toho měl pomalu dost, takže začal hledat něco novýho - pořídil si šavli a přestal boxovat. Na chvíli mě to uspokojilo, ale stejně ve mně ta chuť po něčem novém přetrvávala. A tak jsem ho teď na 17. poslal na odpočinek (plodit děti s vílama apod.;)).
Udělal jsem si novou na 15. a přidružil se k ostatním. Je super vyhrát si s tim příběhem, co dělala postava doposud. A hlavně pak to přidružování je zábavný, tam si hráči vyhrajou a ani nepotřebujou DMa. ;) Horší je už vymyslet tažení pro takový postavy, aby věčně nezachraňovali svět (to je fakt vopruz), ale aby zas nějaká akce byla.
Takže abych to shrnul, není to špatný hrát na vysokym levelu, klade to větší nároky na propracování postavy, na kooperaci s ostatními. Nicméně pro mě je ta hranice někde kolem 15. úrovně (nejvíc si to užívám na 5. - 15.), pak už maj DMové tendence (a nic jinýho jim vlastně ani nezbývá) dělat z vás legendy, cpát vám do cesty balrogy, armády temnot a to už je i na mě moc. ;)
Autorská citace #30
22.5.2007 19:17 - Alek
Jo a nějaká regulace úrovní se mi taky moc nelíbí. Otázka je, jak to tedy řešit. IMO není jiného řešení, než že si to uvědomí všichni hráči. ;) Mě by osobně nebavilo hrát epickou postavu a asi bych do toho nešel, takže bych postavu opět odeslal na odpočinek. Nezbývá mi než doufat, že to podobně budou cítit i spoluhráči. ;)
Ježiš, jak dlouhou já už nehrál postavu na takový 5. úrovni. Fakt jsem na ni dostal chuť!
Autorská citace #31
22.5.2007 19:20 - Rytíř
Horacio: však já si s tím taky hlavu lámal, viz všechny ty diskuze tady o úrovních postav.. :) Nicméně, zážitky postav hráčů byly vážně unikátní a společenský vzestup jejich úrovni pořád jakžtakž odpovídá.. Navíc s narůstající úrovní se rychlost postupu poměrně významně zpomaluje.
Jerson: No, spíš to je takovej pokus o dodání zdání reality do Dnd.. :) Jinak povolání mnich má samozřejmě jako jednu ze zvl. schopností právě to, že se na postavu mistra kungfu nevztahují postihy k fyz. vlastnostem za stárnutí.. ;)
Tady je tabulka stárnutí pro d20 pravidla:
Table 6–5: Aging Effects
Race Middle Age*1 Old*2 Venerable*3 Maximum Age
Human 35 years 53 years 70 years +2d20 years
Dwarf 125 years 188 years 250 years +2d% years
Elf 175 years 263 years 350 years +4d% years
Gnome 100 years 150 years 200 years +3d% years
Half-elf 62 years 93 years 125 years +3d20 years
Half-orc 30 years 45 years 60 years +2d10 years
Halfling 50 years 75 years 100 years +5d20 years
*1 At middle age, –1 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
*2 At old age, –2 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
*3 At venerable age, –3 to Str, Dex, and Con; +1 to Int, Wis, and Cha.
Autorská citace #32
22.5.2007 20:52 - wraiths
Alek: a proc vam treba vas DM( rytir) trochu nezatopi. staci par desitek nemrtvych co berou urovem a jste hned na 5-xxtym levelu. treba takovy muj oblibeny wraith, ci vamp. a muzete hrat do nekonecna na 10lev. :-)

ja osobvne tohle praktikoval pred nejakyma 15 lety. mel jsem hobita alchymystu a na vic nez 12 uroven jsme se nikdy nedostal. jsem bydlil u kamose(hrac) co byl zly kouzelnik a jaho libustka bylo chovat spektry. lakal lidi k sobe do hradu s tim ze je potreba vyhnat prisery ze sklepa. no hrali jsme asi takhle cely prazdniny nez jsme na to prisli ze vlastne on je za tema nemrtvyma :-)) a moc jsme se bavili tim ze jsme se vypravili na nejakou spektru a ta treba jednoho( nekdy dva, tri) cleny druziny zabila. a pak an zaver kdyz nam ten kamos ukazal svy klany i s rodokmeny ukazal jsme docela koukali. mel tech spekter asi 5O.
Autorská citace #33
22.5.2007 21:35 - bigbythewise
wraiths: Postava na 10+ urovni je uz snad schopna si obstarat nejaky ten Scarab of Protection. Urcite se vyplati. :)
Autorská citace #34
22.5.2007 22:39 - Alek
wraiths: ;) No, Rytíř nás DMuje na Ardě, tam je o tyhle potvory fakt nouze. To je samej drak, kraken, slouha Saurona, ale nemrtvej? Snad jednou jsme je potkali...
Autorská citace #35
22.5.2007 22:49 - Vannax
Tady jen kdyby to někoho zajímalo je rozpis vlivu věku na vlastnosti postav dle 2. edice.

Účinky stárnutí trpaslíků
Věk Let Účinek
Střední 125 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 167 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 250 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí elfů
Věk Let Účinek
Střední 175 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 233 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 350 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí gnomů
Věk Let Účinky
Střední 100 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 133 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 200 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí půlelfů
Věk Let Účinky
Střední 62 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 83 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 125 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí půlčíků
Věk Let Účinky
Střední 50 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 67 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 100 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou

Účinky stárnutí u lidí
Věk Let Účinky
Střední 45 -1 Sil/Odl; +1 Int/Mou
Stáří 60 -2 Sil/Obr; -1 Odl; +1 Mou
Úctyhodný 90 -1 Sil/Obr/Odl; +1 Int/Mou
Autorská citace #36
23.5.2007 12:06 - wraiths
Alek : ani jste se nikdy nesetkali s Nazgulem..? no vsak ja Rytire zpracuji, ze by bylo dobry dat nejakyho nemrtvaka :-).
Autorská citace #37
23.5.2007 13:04 - Rytíř
Wraiths: teda, to už sme pěkně off.. ale ještě odpovim :) - ne, nesetkali se, ani s nazgúlama ani s jinejma nemrtvejma. Vyhybaj se jim líp jak čert kříži :)) Stejně jako Mordoru, Dol Gulduru, Mohylovým vrškům, hlubokým temnotám u kořenů hor nebo kobkám na dalekém severu, v dávné říši Angmar..
to je pak těžký je nahánět nemrtvákama!
Ale bylo by to zajímavý. Čím vzácnější je nestvůra v nějakém světě, tím zajímavější protivník. a to i pro postavy na vysokých úrovních (abych se tedy nenápadně vrátil k tématu) ;) Takže se na to celkem těším a rozhodně to plánuju, neboj.
Nicméně stahovat úrovně příliš narostlých postav pomocí hordy upírů.. to je opravdu sprosté! To bych neudělal.. ;)
Autorská citace #38
23.5.2007 13:32 - Vannax
Rytíř: Když se tvoji hráči vyhýbají těmhle základním výletnickým atrakcím, možná by bylo dobré přeznačit turistické trasy, tak aby nechodili pořád jenom mezi Roklinkou a Velkou Kopaninou :)
Autorská citace #39
23.5.2007 13:41 - wraiths
Vannax : to jo si sedej v Hurce a pijou pivo..:-)) cekaj na muze ve stinu.
Autorská citace #40
23.5.2007 13:45 - Vannax
Možná by i pomohlo jim omezit dostupnost dýmkovýho koření. Pak jsou pořád v rauši a na nazgůly prděj....
Autorská citace #41
23.5.2007 14:14 - Dalcor
Moment, vždyť nemrtví na Ardě jsou v každé brázdě, ne?
Autorská citace #42
23.5.2007 14:16 - Alek
No no no, vám přijde jeden kraken, 3 draci, 4 Sauronovi avataři, vrah v područí Saurona prohánějící se 4. úrovní Minas Tirith málo?!? A jinak, my se nikdy ničemu nevybýbali, spíš naopak, ku mé nelibosti. Ale zase abych se kvůli blbejm nazgůlum tahnul přes půlku Středozemě? To si radši zajdu na seanci s elfkama. ;))
wraiths: děkuju pěkně...;)
Rytíř: jj, stahovat úrovně nemrtvejma netřeba, stačej ty blbý Karty Osudu (Deck of Many Things). ;)
Autorská citace #43
23.5.2007 14:19 - Rytíř
Jo dýmkový koření... já mam dycky problém je vykopat z Minas Tirith, kam si vždycky zajdou oslavit další přestup!! :))
to mi připomnělo jednu věc - dost se u nás chytla jedna věc, totiž že ZK se dávaj až při hostině na oslavě, nejraději nějakého velkého vítězství :) Máte taky nějaký takovýhle rituály? K mocným postavám to docela patří, a ono sdělování zážitků z posledních dobrodružství je tady fakt přirozený až žádoucí.. a díky alkoholu se osmělí i jinak stydlivé postavy :) S oslavou je samozřejmě spojen i odpočinek a pobyt někde v civilizovaných končinách, což případně umožňuje snadno vysvětlit případné nabité dovednosti či znalosti (nehrajem na učení)...
Autorská citace #44
23.5.2007 14:34 - Vannax
Rytíř: Pokud by v mém settingu měli hráči čekat s přestupem až na chlastačku po nějakém velkém vítězství, tak by asi doteď byli na 1. úrovni :) Ne, žádný takový rituál nevedeme. V poslední kampani byli mí hráči vlastně celou dobu psanci a tak se do civilizace dostávali jen zřídka. Ale i obecně uděluju zkušenosti vždycky po každém sešnu, ať postavy skončí kde skončí. Asi jediný rituál je, že potom často slýchám: "Ku..a, na další úroveň mi chybí ještě...." :)
Autorská citace #45
23.5.2007 14:37 - Dalcor
to je zaběhlý ritál, mám i typy které jsem půjčoval zkušensoti za 10% z další hodnoty aby šli domů spokojeni.
Autorská citace #46
23.5.2007 15:23 - wraiths
Dalcor: to tohle je obravdu hustota :-)). to se musim zeptat DMa ten spodobnou veci bude opravdu souhlasit. jinak u nas se dava zkusenost taky kdyz se jde domu a presne ajk rika Vannax kazdej(hlavne ja) brbla ze mu chybi 40 ci 150zk na prstup. ale prej "30zk je jedno velky dobrodruzo", tohle tvrdi ans DM.

Alek. neni zac se nezdam co ;-). a jinak ty karty sjou opravdu peklo... radej je nechat nekde v supliku :-).

Rytíř : jinak zadny ritual nemame, my jsme take porad na uteku :-). ale pokusim se zavezt. ja jednou dokonce vynechal celou sessio a sedel a pocital dny co ztravi zbytek druziny. a delal zasivku u jednoho partaka "zasvedcence luku" a vyrabel mu sipy a luky....mozna taky dobrej rytual...? :-))
Autorská citace #47
23.5.2007 15:44 - Argonantus
Já se vrátím o kousíček zpátky; nemrtví jsou strašně vděčné potvory*; jmenoval bych je hned za draky. Neselhávající hit. Nikdy jsem nelitoval, když se objevili. A hledal bych jako DM nejbizarnější záminky, abych je do příběhu dostal. Zrovna ti Mohyloví duchové by mohli být moc zajímaví. A nějakej mrtvej Numenorejec... Arda má asi pět kontinentů, a o těch dalších nevíme skoro nic; už někde kolem jezera Rhun je možné zřejmě leccos.
*věřím, že mi to podepíše jedenáct z deseti Vannaxů
Autorská citace #48
23.5.2007 15:52 - Vannax
Argonantus: Jo :)
Určitě i v Hůrce se najde nějaký hobití hřbitůvek, na kterém si všichni už jako malé děti stavěli hrady z kostiček :o). Jen o Bilbovi určitě nikdo neví, že ho tahle zábava nepřešla ani v pokročilém věku a že je to vlastně amatérský nekromant, který se schovává za masku zatvrzelého "Roklinkáře". Jó, kdyby Elrond věděl, jak se mu v Rivendelu objevili přízraky zemřelých elfů... A to ani nemluvím o Glumovi....
Prostě - chce to trochu víc nemrtvé fantazie do té Ardy :)
Autorská citace #49
23.5.2007 16:28 - Rytíř
Ad udělování ZK (hele, nebyla tady taky na to spešl diskuze??) - fakt jí dáváte po každém hraní? Hmm.. já myslel, že už to všichni dělaj jako my, totiž že to je sladké tajemství DMa a ten pouze (třeba na velké hostině oslavující slavné zabití drzého ledového draka) oznámí, kdo všechno přestoupil... :)
Ad nemrtví - je mi jasné, že by na Ardě opravdu být mohli a to ledaskde.. ale mě tak nějak připadaj opravdu hodně výjimeční a podivní, než aby se poflakovali na každym hřbitově. Měl jsem velké nutkání dát nemrtvého do jednoho dobrodružství v Haradu, bylo to v bývalé pevnosti mocného čaroděje. Temného. :) Ale právě proto, že se to tak nabízelo, jsem nakonec odolal. A nemyslím, že by hráči litovali :))
Autorská citace #50
23.5.2007 16:38 - Dalcor
Když jsme u těch vděčných antagonistů - drows rules ;)
Také uděluji XPS(rozhodne ně zk) po každé session.
Zajímala by mě další věc kterou si spojuji s hraním psotav. na velkém levelu se to postav moc netýká, protže jsou ověšené maguckým harampádím.
Jak ale řešíte zásahy fireballem, či rozsekané zbroje a oblečení na majetku dobrodruhů? Jsou to rambové kteří po zásahu fireballem vyklepou popel z vlasů a dvakrát se udeří do kožené zbroje aby se z nich zaprášilo...a nebo čekají až jim doroste obočí...
Autorská citace #51
23.5.2007 17:11 - Alek
Hráči nelitovali, hráči byli překvapeni, že tam nebyl, páč už na něj promýšleli taktiku. Šak taky první kouzlo ode mě bylo Najdi nemrtvé. ;)
ad zničené vybavení - moc to neřešíme ani na nízkých úrovních, natožpak na vyšších. Občas na to spíš hráči v rámci RP zavedou řeč, že zajdou za kovářem a tak, ale DMové tohle moc neřešej, pokud se jim to tedy nehodí do zápletky. Hrajeme pro zábavu a ne, abychom si počítali mošny vody a škrábance na zbroji. ;)
Autorská citace #52
23.5.2007 17:14 - Dalcor
No promiň, ale teda když dostaneš fireballem tak asi na tobě nezůstane vůbc nic... Já to teda taky neřeším, ale prostě tohle mě už dlouho trápí...
Autorská citace #53
23.5.2007 17:20 - Rytíř
Dalcor: naopak, možná že nabušených postav se to týká víc než koho jiného.. protože právě postavy na vysoké úr. dokáží ohnivku bez problémů ustát i BEZ magického harampádí. Když ti zbyde 1 živůtek, nemáš problém se s postavou potácet do kouta a s děsem v očích se prohlížet v zrcadle. Kdežto když ti ohnivka sebrala pětinu životů.. tak jako zamrzí to, ale tenkrát ten obr s obouručním kladivem, ten mi dal větší!
čili abych odpověděl na tvou otázku - obecně řečeno, neřešíme. Postavy jsou přesně takový rampiči, jak jsi popisoval. Pouze když máme náladu a inspiraci, podáme konkrétní potíže a jejich řešení. Třeba po (těžce beznadějném) boji s železným golemem jsem počítal zuby na svym obouručáku a pak ho někde složitě brousil. Ale abych vyklepával zdobný pancíř svý zbroje po každém boji.. to mě ani nehne. ;)
EDIT: aha, koukám že dneska na Aleka nemám.. :)) no, tak vcelku jsme se shodli. A to s tím nemrtvým - díky! Alespoň už je chlapcům jasné, proč tam ještě nebyl! Nebylo by to žádné překvápko..
I když musím uznat, že ta spektra v povídce od Arga docela lákala :)
Autorská citace #54
23.5.2007 17:44 - Argonantus
Rytíř:
U draka byla napřed povídka, pak se drak zahrál; u spektry byla obráceně; vznikla jako důsledek letité zkušenosti se spektrami. Velmi oblíbená nestvůra, vždy velmi populární. I když vlastně nečaruje a "nic nedělá". Zničit spektru je vysoce odborný problém. Doporučuje se řešení:
a) trpaslické - vezme se sekera a mlátí se dost dlouho. A doufá se, že to vyjde. Na nízkém levelu nedoporučeno. b) fikaně čarodějné - vezme se nejsilnější kouzlo, co je, a metá se. Doufá se, že to vyjde. Na nízkém levelu nedoporučeno.
Případnému DM doporučuji spočítat to tak, aby to skoro nešlo. Družina ale může mít v kapse řešení originální. A doufat, že to vyjde.
Autorská citace #55
23.5.2007 17:49 - Argonantus
A ještě sem nesmyslně zařadím (protože TAM to Rytíř tutově nenajde) tuhle zcela OT zmatenou odpověď (která je možná na článek):
Rytíř:
Lovím z Wikipedie:
"1953 The Homecoming of Beorhtnoth, Beorhthelm's Son (Návrat Beorhtnothe, syna Beorhthelmova, v češtině poprvé ve sbírce Příběhy z čarovné říše, Mladá Fronta, Praha 1997) – hra v aliteračním verši, publikována spolu s esejemi Beorhtnoth's Death a Ofermod v 6. ročníku vědeckého časopisu Essays and Studies by members of the English Association"
Když nechám mistrovy oblíbené anglosaské rekvizity okolo, podstatou věci je problém, zda je možné být statečný ZA NĚKOHO JINÉHO. Je sice hezké, že hrdina vyrazí proti přesile 200 maníků a nechá se rozsekat za blaho národa (nebo co), ale spíš je zajímavá situace, když hrdina velí 200 maníkům... a má je nechat rozsekat pro blaho národa (nebo čeho)...?
Odpovědnost šéfa, velitele, otce atd. je trochu jiná, než odpovědnost někoho, kdo funguje jen sám za sebe. Tolkien, účastník docela drsné války, věděl dost přesně, o čem mluví, a v jeho díle se tenhle motiv objevuje v nejrůznějších podobách.
Autorská citace #56
23.5.2007 17:59 - Dalcor
K tomu draku / doporučuji sledovat spíše růst než Argovi techniky tzv. A do prdele faktoru a včas před tím drakem zmizet. Tato technika c) zaručuje dostatečně dlouhý život.
Vždyť víte co psal Tracy Hickman o dracích, cituji li se z Alduronu: „Chtěl jsem, aby byli draci opravdu mocní!“ říká Tracy Hickman. „V celé řadě her jsou draci prostě chudáci, kterých se dokáže zbavit i banda tupých trpaslíků. Tak to by u nás nešlo. Draků se všichni musí bát. Ve světě neexistují. Jsou to jen stvoření ze starých příběhů. Když jsme to tímto způsobem potom s hráči hráli, byli při prvním setkání s drakem velmi, velmi vystrašeni a to po zásluze!“
Autorská citace #57
23.5.2007 21:18 - wraiths
Dalcor : u nas( ve stary druzine) se resilo jak a kolik jsi dostal zasah tou ohnivkou. treba DM rekl pak jeste hod si. tak si clovek hodil a rekl co padlo...treba 12 a DM povida co ze to nosis za zbroj kozenou..? no tak tu si odepis, ten kouzelnej luk mas ted nepouzitelny,ale kdo vi....a parkrate mrknul( bylo jasne ze za ulatu se to da spravit.sipy pas v pytli, saty ohorely a zbyl ti jen opasek a ta dyka. nebo podobny veci,ale mne se toho mc nestalo ale kozena zbroj pada vzdy. :-) jinak vyklepavat zbroj po kazdem boji je blbost ale ze "opadas jak vanocni stromek na Tri krale" po zasahu dracim dechem( ohen, kyselina) ci ohnivkou, tak to je snad jasny. alespon ja to tak vidim a jako hrac moc neprotestuji.
Autorská citace #58
24.5.2007 07:56 - Plz
Zrovna v případě kožené zborje bych docela protestoval protože spálit takovou tlustou vrstvu kůže je docela umění a není to jen tak samo sebou. Něco jiného jsou vlasy a vousy ty samozřejmě hoří mnohem lépe. A co se týče zásahu tak opět problém ano zásah vypadá vcelku stejně tedy stalé třeba 20 životů ale pořád to znamená že na nízké urovni jsi tu ohnivku trhnul přímo a na 20 že jsi šikovnější a atomaticky si se vyhnul tak že tě jen lehce lízla a podle toho by taky měly vypadat následky..
Autorská citace #59
24.5.2007 08:37 - Vannax
A já si furt říkal, čím že je ten ohnivej míč tak nebezpečnej...:o), ale řekněte mi, kdo by šel hrát fotbal ve zbroji.
A teď vážně. U nás se obecně postavy kouzelníků moc nehrajou. Všichni mají radši hraní kněžích a psioniků, rougů nebo válečníků. Patrně je to daný ještě historicky z doby, kdy se hrál Dark Sun a každý kouzelník si zažíval celkem šikanu. Takže popravdě vlastně ani nevím, jak takový fireball vypadá.
Autorská citace #60
24.5.2007 11:17 - wraiths
Plz : ale prece jen ti prehori spoje co drzi zbroj at uz slachy, ci prouzky kuze. a potom jak pise Dalcor ma to obrovskou teplotu, takze se kuze vysusi a popraska minimalne. mozna ta hrosi(hide) by mohla vydrzet. ale klasicka urcite nee.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11767601966858 secREMOTE_IP: 52.15.71.15