Pravidla

Vannax
22.5.2007 10:24
Postavy vysokých úrovní v (A)DnD
Rytíř tady v dnešním článku nakousnul záležitost omezení v postupu úrovněmi ve světě Arda.

V pravidlech pro ADnD jsou navíc u různých ras uvedená i omezení v postupu úrovněmi v závislosti na třídě (typu) postavy. Teď jen plácnu vymyšlený příklad pro představu: elf se jako kněz může dostat na 18. úroveň, kdežto trpaslík se jako kněz nemůže dostat dál než na 12. úroveň; člověk může růst v úrovních bez omezení. Nevím jakým způsobem se takovéhle záležitosti řeší v pravidlech pro 3E a docela by mě to i zajímalo. Existují tam taky takováhle omezení nebo jsou řešená jinak? A používáte vůbec takováhle omezení?

Po pravdě řečeno ani nemám příliš zkušeností s tím, že postavy hráčů hrají na vyšší než 10 úrovni, takže jsem toho ani nikdy nevyužil, takže mě i zajímá, jakým způsobem se liší skladba tažení pro postavy na vyšších (10+) úrovních od běžných, začátečnických.

Další věc, která mě zajímá je zohledňování věku. Kdysi jsem někde zaznamenal diskuzi o tom, že DnD má hrdinské postavy, které se jen zlepšují s přibýváním úrovní a přitom je nesmysl, že se u nich nezačne projevovat stáří. Opět - nevím jak to funguje v 3+ edicích, ale ADnD má takovouhle věc ošetřenou a to dokonce pro každou rasu zvlášť. Například trpoš po dosažení, nazvěme to "zralého" věku (úroveň 20+) získá +1 k hodnotě Moudrosti, ale trvale ztratí jeden bod síly, obratnosti a inteligence. Další restrikce přijde po dosažení vysokého věku. Jestli někdo máte zkušenosti v DnD s takhle pokročilými postavami, používáte i takovéhle restrikce, které vychází z věku postavy?
Autorská citace #1
22.5.2007 10:32 - Dalcor
Co se týče rasových limitů v postupu povolání tak to 3E/D20 nemá. Aní já jsem na to s ADnD nehrál, zdá se mi to jako blbost.
V pravdě si nepamatuji jak je to se zohledňování věku v DnD 3E,a le třeba A Game of Thrones pracuje s herním věkem od 8 let do 70 takže tam se se zohledňováním věku počítá docela vážně. Mimochodem tohle bylo moc hezké pravidlo.
Autorská citace #2
22.5.2007 10:34 - andtom
1. D&D 3E, 3.5E nemají úrovňový strop závislý na rase.
2. D&D 3E, 3.5E mají úpravy vlastností vysokým věkem; pokud si pamatuji, tak tyto úpravy nejsou závislé na rase, na rase závisí pouze různé rozložení věkových pásem (kdy je postava té které rasy stará, kmet, atd.).
Autorská citace #3
22.5.2007 10:36 - Dalcor
andtom - je to v PHB, nebo DMG?
Autorská citace #4
22.5.2007 10:39 - unknown
PHB, ten vysoký věk je v kapitole 9. (po 8. Combat a před 10. Magic).
Autorská citace #5
22.5.2007 10:39 - Vannax
A máte zkušenosti s hraním nebo mástrováním postav na 10+ úrvovních?
Autorská citace #6
22.5.2007 10:41 - wraiths
tak k viz k tem urovnim v D&D(dd3,5e) jsem nezaznamenal v zakladnich pravidlech nejak restrikce. proste tam muze kazdy kam chce dojit. jen jediny problem je tak ze s vice jak dvema povolanimi ziskavas postihy pri XPovani. vysvedlim: proste musis mit povani v jedne tride jen o dva vyssi aby jsi nedostal postih napri dostavani zkusenosti. to znamena treba valecnik2/knez4/paladin4... takhle jsi bez postihu. ale pokus chces treba valecnik2/zlodej6/barbar10...tady uz postih mas. vsak zas treba u elfa se nepocita nejvyssi lev kdyz je to carodej myslim a o cloveka se nepocita nejvyssi level jakykoliv atd. viz podrobne pravidla. vsak jsme nevidel aby to nekdo praktikoval..

jinak s tim vekem nevim...:-/ ale asi taky nejsou zadne restrikce. v tomhle se mi libilo AD&D. ale myslim ze neni problem to nejak jako "home pravidlo" pouzit :-)
Autorská citace #7
22.5.2007 10:43 - andtom
Hlásím se k unknownovi :)
Autorská citace #8
22.5.2007 11:48 - Dalcor
Jo, hrál jsem vedl sjem hru 13.úrovňových psotava řeknu ti nic moc. DnD bych ukončil an 10.-15. úrovni...
Autorská citace #9
22.5.2007 12:08 - Vannax
Budu teď začínat novou kampaň, tak si právě pohrávám s myšlenkou, jestli začít s postavama třeba na 9. úrovni..... taky proto mě zajímá jaký s tím jsou zkušenosti, jaká jsou největší úskalí a tak.
Autorská citace #10
22.5.2007 12:31 - wraiths
Vannax : myslim ze je to dost. asi kampan se ma zacinat( kdyz uz na vys.levelu) tak na 3-5lev. alespon dle mne. bavi to jak hrace tak DMa. hraci maji jeste dost co zlepsovat(napr. druhy utok, prvni kouzla dostava na 4lev. atd) a nevic nechcipa po vydarenem utoku nestvur( alepson vetsinou).
Autorská citace #11
22.5.2007 12:53 - Dalcor
Tka proč ne, má to jednu nevýhodu. Postavy nevědí jakým způsobem těch 9. levelů dosáhli. nemají za sebou reální herní zkušenosti. Jinak proč ne? není to špatná myšlenka.
Co je ale třeba a na co je potřeba klást obrovský důraz je to, aby podtavi měli zpracovány backgroundy aby v nich měli rozebráno jak 9. úrovně dosáhli. Aby měla psotava čeho se chytit v budoucnsoti a aby na těch backgroundech spolupracovali s tebou. 9. úroveň jsou v Dragonlance Hrdinové kopí na konci druhé knihy Kronik - Draků zimní noci, to už mají za sebou obrovské množství reálných zkušensotí. Opravdu doporučuji, z vlastní zkušensoti, an to klást důraz jak ze strany vypravěče, tak i hráče. Aby se nestalo jako mě že jsem vypracoval pro 7.lvl BG, DM mi ho odsouhlasil a pak se divil že podle něj hrajua že s ním nesouhlasí. Nakonec jsem z jeho hry odešel.
Autorská citace #12
22.5.2007 13:22 - Horacio
Tak já mám nějaké zkušenosti s postavami okolo 10. levelu, nicméně vždy to bylo odehrané pěkně od první.
Úskalí začátku na vyšších úrovních je nasnadě - přehnaný individualismus postav. Při začátku od 1. (nebo nízké) se postavy musí naučit dokonale spolupracovat, aby přežily. Mnohokrát si navzájem zachrní pr*el a než dojdou třeba na tu 9., jsou mezi nimi jasné vztahy a vazby - družina má svůj vnitřní oheň, který je pro všechny členy společný. Obávám se, že tohle žádný background plně nenahradí.
Když se vytasíš rovnou z mocnou postavou, každý si bude myslet, že všechno hned zvládne sám. Pokud se přece jen budou krotit a snažit se spolupracovat, může zas působit podivně, že svoje skvělé schopnosti nebudou umět sladit v akci.
Hovořím ale jen z jedné vlastní zkušenosti, kdy jsme zkoušeli začít někde na 6. a opustili jsme to asi po třech hrách, protože ta družina byla taková - nijaká :-( Ale třeba má někdo pozitivnější zkušenost.
Mě napadá jako kompromis začít nízko - pak rychle postupovat - a pak to zase zbrzdit, když se to dostane na tu požadovanou úroveň.
Autorská citace #13
22.5.2007 14:30 - Vannax
Asi máte pravdu, že by bylo škoda hráče ochudit o vývoj jejich postav i kdyby měl být trochu urychlený.
Horacio píše: Když se vytasíš rovnou z mocnou postavou, každý si bude myslet, že všechno hned zvládne sám.
Tohle asi dost záleží na tom s jakou první vážnější situací by se potýkali. Existují samozřejmě způsoby, jak hráče v takovýmhle rozpoložení vrátit nohama na zem :)
Autorská citace #14
22.5.2007 14:53 - Rytíř
To skoro vypadá, jako bych zkušenosti s vyšší úrovní měl jen já..? :))
My taky většinou hráli od první úr., Dalcor i Horacio popsali výhody dobře. jen bych dodal, že i hodně zkušenej hráč má problém "vyladit" postavu na 10 úr. tak, aby dobře zapadla jak do družiny, tak (hlavně) do dobrodružství a typu tažení. Tam to chce hodně spolupráce ze strany DMa, aby dal co nejvíc info o světě, o tom koutě, zemi či oblasti, kde chce hrát.
Jinak ale když nám někdo v družině umře nebo nás omrzí a začnem hrát jinou postavu, tak běžně vytváříme postavy o 2 nebo 3 úr. nižší než zbytek grupy a připojujeme se... já naposledy takle dělal Kase :) (viz Postavy). A to potom může být nová postava na 14 nebo 15. úrovni jako nic..
Nicméně, pořád je tam velká výhoda v tom, že znám jednak složení družiny a její akce, jednak i svět okolo ní. Takže není takový problém vypracovat pozadí, aby tam nová postava pokud možno zapadla a nalezla uplatnění.
Pokud chcete vyzkoušet mocnější postavy, obecně bych u komplet nové družiny doporučoval opravdu začít nízko, tak kolem tý 5 nebo 6. úr. maximálně.. to už jsou postavy silné, ale ještě nejsou nějak vyloženě vyprofilované, ještě mají možnost snadno růst a specializovat se. (Nejlepší je 5., protože na 6 se získává odbornost a ty je dobré si brát v okamžiku, kdy už o postavě hráč něco ví. Anebo 8., pokud chceš vyšší.) Odbornosti a kouzla u sesilatelů jsou totiž to, co postavy nejvíc odlišuje. A co si budem povídat, nikdo nechce hrát klona svýho kamaráda, to je nuda.
Poslední věc k pův. dotazu - nelíbí se mi představa násilného omezování max. úrovně postav. Něco jiného je domluva, že postavy došly na konec velkého putování, dosáhly svých velkých cílů, a už moc nemaj, co by je pohánělo.. tak třeba skončila postava kámoše. Neboli hráč se sám rozhodně ukončit aktivní kariéru a udělá si postavu jinou, slabší a tim pádem zajímavější :)
ty brďo. Normálně, klekám si na zem a vzývám ty bohy, co udělali Firefox!! :)) houpla nám tu elektrika, těsně než sem to odeslal.. a co myslíte? Smířenej s tim, že to budu psát znova, ho otevřu.. a hle! Vše je tu. No kráááása. Udělali mi fakt radost, kluci šikovný :)
Autorská citace #15
22.5.2007 15:07 - Horacio
Vannax: To máš samozřejmě pravdu, že se dá hráč v přehnaně sebevědomém rozpoložení usměrnit :-) ...a já se tradičně vyjádřil nepřesně.
Prostě družina třebas na 9. je už pro mě sakra elitní jednotka, u které se předpokládá dokonalá souhra. A to si myslím, že je aspoň do začátku velké úskalí - spousta nových mocných schopností a když dojde na věc, tak o sebe budou zakopávat, popř. se navzájem zasahovat kouzly a každý se bude pokoušet to nějak sám zvrátit, protože neodhadne, co všechno dokážou ostatní a jaká je celková šance na úspěch akce.
Možná jsem příliš náročný, ale jako DM očekávám, že se družina bude chovat jako dobře namazaný stroj i v hodně hektických situacích a všichni budou okamžitě vědět kde mají stát, co mají a nemají dělat - ne že to budou vymýšlet 5 minut ze seznamů nevyzkoušených věcí. Družina, která se vyvíjí postupně, přizpůsobuje svůj modus operandi podle momentálních možností.
Já třeba jsem přesvědčen, že mí hráči by si s družinou na 6. lev po 25 sezeních vedli lépe než 9. lev po dvou sezeních - aneb dobrá střední sestřelí každou těžkou :-)
Ale je to celé jedno velké IMHO, netvrdím, že to nejde ukoučovat :-)
Autorská citace #16
22.5.2007 15:24 - Horacio
Rytíř: jojo, připojování k zavedené družině je samozřejmě někde jinde :-) tam jsou úskalí mnohem menší, naopak to hru může krásně popostrčit :-)
Autorská citace #17
22.5.2007 15:31 - Vannax
Horác: Abych řekl pravdu, tak ani tolik neočekávám, že družina postav na 9. úrovni bude fungovat jako dobře namazaný stroj. Beru to prostě tak, že nějaká koincidence svede postavy dohromady. Jedna postava je třeba na 8. úrovni, další tři postavy na 9. úr. a jedna postava třeba na 11.. Nemají spolu nic moc společného, ale situace, do které se dostali je přinutí spolupracovat. Vůbec se pak nemusí jednat o skvělou souhru, ale o souboj individualismu a snahu prosadit svoje zájmy a potýkání se s názory ostatních. (Tak jako se to děje třeba i na začátečnických úrovních.) A určitě to neubere hře na zajímavosti. Pravda - asi to bude o to komplikovanější pro hráče i pro DM, ale spíš komplikovanější spíš ve smyslu větší rozmanitosti problémů se kterými se potýkají.
Alespoň takovou představu mám o hraní od vyšších úrovní.
Autorská citace #18
22.5.2007 15:46 - Horacio
Vannax: Ahá, takže takhle. Tak na tohle jsem nepomyslel a můj poslední post je tak trochu mimo-mísu :-)
Ale zase jsem se pěkně vykecal :-)
Autorská citace #19
22.5.2007 15:50 - Vannax
Třeba jsem mimo mísu já. Skutečně mám s hraním na vysokých úrovních zkušenosti jen z dob DrD, což se snad ani jako zkušenosti nedá počítat. Možná, že by ta moje vize vzala za svý dřív, než by si postavy na 9. levelu stihly ohřát buřta :)
Ale nechal jsem se přesvědčit, že raději začnu hru od 1. úrovně s rychlejším postupem.
Autorská citace #20
22.5.2007 16:14 - Rytíř
Vannax: nenech se od nás ukecat a začni na tý 5., ta je úplně v poho.. dyk to jsou nedochůdčata, který si dávám k snídani ;)
Ke stylu hraní - je skoro jisté, že mocné postavy budou opravdu mít zázemí, které charakter hry změní. Ale nemusí, pokud to hráči nebudou chtít. Nebo to může mít jen jedna postava... Dá se to ošéfovat při tvorbě pozadí. Popravdě řečeno se to ale doopravdy ukáže až při vlastní hře. Mám dvě družiny, s jednou se pohybujeme už dlouho nad 15. úr (tam mam postavu), druhou na Ardě DMuju já, a tam je úr. nejsilnějších členů grupy teď 17. Myslim :)
Takže relativně podobně silné seskupení, i hráči jsou vlastně stejní.. přitom to hraní je odlišné. Aspoň mi to tak připadá, i když je to těžké posuzovat, když jsem pokaždé na jiné straně barikády, že. Nicméně v obou platí, že se čím dál méně bojuje - slabí soupeři utíkají nebo si nic netroufnou, případně jsou vyřízení jedinou postavou bez nutnosti spolupráce celé družiny. Na druhou stranu je díky moci postavy a jejich vlivu ve hře mnohem víc, než osud jedné karavany nebo vesničky. Takže družina se často několik sezení připravuje a dostává do situace, kde na konec čelí strašlivě silnému protivníku - a na výsledku závisí hodně, ne jen život samotných postav. V těchhle soubojích mocných soupeřů je pak spolupráce jednotlivých členů skupiny kritická, bez ní prostě selžou anebo minimálně někdo zemře.
takže, podle mých zkušeností soudě, je hra na vyšších úrovních krásně rozmanitá - každý hráč má velkou svobodu v rámci "normálního" hraní, nemusí se bát projevit jak si přeje, protože se hned tak nenajde někdo, kdo ho umravní. V nedůležitých střetech se dá hodně vyblbnout, protože si postavy mohou dělat srandu nebo třeba i drobné naschvály.. a přitom soupeře i tak vyřídí. :) A zároveň není nic divného na tom, že občas čelí opravdu silným protivníkům, kde je naopak třeba koordinace a vymakaná taktika, protože to jsou nepřátelé schopní (a ochotní) srovnat se zemí celá města - takže smrt hrozí i postavám na 19.úr. A když zemřou, nejde jen o to, že si nahází novou na "pitomý 16", ale hlavně skoro určitě dojde k nevratným změnám v herním světě.
nojono, prostě se mi to líbí ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074109792709351 secREMOTE_IP: 3.16.69.143