Pravidla

Alnag
25.3.2007 12:10
Po nedávné a dosud doutnající diskusi o záporech D&D jsem se rozhodl nabídnout i jiný pohled. Přeložit úvahu o podstatných a silných bodech D&D od spoluautora 3e - Monte Cooka.
Autorská citace #41
7.5.2007 14:03 - andtom
Ad HP: Náhoda je neutrální. Čím víc se používá náhoda, tím je vyšší možnost šťastné, ale i nešťastné náhody. Lidé chtějí hrát na náhodu, ale ne opruzující náhodu. D&D používá náhodu. Pohlížím na růst HP jako na herní prvek na omezení fatální náhody.
Třeba zde na jiném místě čerstvě popsané Fate používá jiný prostředek na omezení fatální náhody: fate points. Je zbytečné to okecávat, je to nerealistické a ve své podstatě to primárně slouží přesně uvedenému účelu; stejně tak je škoda okecávat nerealistické HP. Protifatální filtry.
Stejně tak je v D&D 3. edice třeba další protifatální filtr: umírání u -10 HP. Vypadá pravda trošku reálněji než samotný růst HP, ale pořád jde o ten samý motiv.
Autorská citace #42
7.5.2007 14:08 - Corvus
hej ja na obmedzenie zlej nahody miesto kopy hp pouzivam prave fate pointy.. tie sa aspon na nic ine nehraju.
Autorská citace #43
7.5.2007 14:09 - Dalcor
FATE points používám i v DnD 3,5E
Autorská citace #44
7.5.2007 14:14 - Alnag
Corvus: Však co ti brání je používat. Na D&D je pro mne nejvíc lákavé, že to je skutečně systém, který nabízí tři role:
1) role hráče
2) role DMa
3) role herního designéra
Sami si doděláváte prestižní povolání na míru, odbornosti, můžete si zrušit nebo přidat nějaké mechaniky, můžete si to namíchat z Unearthed Arcany nebo sami jak si zamanete. Ten třetí bod je věc, která mne kdysi dávno na DnD nejvíc oslovila a je to věc, která mne u něj drží. Protože tvůrci s tím prostě počítali a je to tam. Proto DnD jedné skupiny nebude a nemá být stejné jako DnD skupiny druhé. A je to IMO velmi dobře.
Autorská citace #45
7.5.2007 14:16 - Dalcor
SOuhlas
Autorská citace #46
7.5.2007 14:17 - andtom
Corvus: Nerozumím, v čem by se HP mělo hrát na něco víc proti FP. "Zásahové body" vzato doslovně je blud stejného ražení jako "body osudu". A smát se dá z obojího stejně. Nebo to nechat být.
Alnag: Souhlas.
Autorská citace #47
7.5.2007 14:25 - Corvus
aj ja mam na d20 (sa snazim oddelovat d20 a DnD ako jednu z jeho variant) najradsej tu upravitelnost. ale podla mna je dost hracov co DnD hraju as its written a kazdy zasah vidia ako negativum.
andtom: no HP sa hraju aj na oddolnost a schopnost postavy uhybat sa a pritom funguju ako si povedal ako prvok obmedzenia fatalnej nahody. FP su to co su a netvaria sa na nic ine.
Autorská citace #48
7.5.2007 14:30 - andtom
Corvus: Já zas neznám nikoho, kdo by neměl k D&D house rules nebo si nevybíral z variant. Vezmi si, že už přímo v DMG jsou variantní pravidla na různé věci. Nebo přidělování expů je popsáno na 3-4 možnosti. Atd.
Fate points si hrají na cosi s osudem. Osud je neutrální (měl by být náhodný - je díky fate points?) a osud by měl mít každý (používají potvory a NPC fate points?). Aby si na něco nehrály, neměly by dle mého omáčkově žblebtat o osudu.
Autorská citace #49
7.5.2007 14:34 - Corvus
fate points su mechanika prave na odmedzenie nahodnosti osudu a nezakryvaju to nicim. to je ten rozdiel oproti hp.
a hej pravda aj v DnD su varianty ale poznam hracov ktory beru rozne house rules ako porusovanie pravidiel..
Autorská citace #50
7.5.2007 14:35 - Alnag
Corvus: Taky se snažím oddělovat d20system a D&D, ale ono co je to d20system? (Kromě základní 1d20 mechaniky jej nic integrálně netvoří, všechno ostatní je variabilní nadstavba).
Nicméně mluvil jsem o DnD. A docela by mne zajímalo, jak si představuješ, že se hraje D&D as it is written. Už jsem tohle párkrát slyšel, ale dodnes to pro mne zůstává obestřeno záhadou.
1) i v základních pravidlech máš napsáno často několik variant. Např. nejmarkantnější 4d6 vs. point-buy získávání hodnot vlastností. Nebo herní styly "kick-in-the door" vs. "deep-immersion storytelling"
2) počítají se do as it is written jen core rulebooks? UA je taky oficiální DnD příručka. A je celá o variantách. Jsou PrC z řady Complete as it is written nebo nejsou... a tak se dá pokračovat.
Onen mýtický styl hraní "as it is written" je tak řada různých variací a variant právě proto, že D&D je "vyber si"/"dodělej si sám" hra.
Andtom/Corvus: Jen se moc neradujte. V D20 modern jsou action points, ve SW jsou Force points a destiny mechanika v nové saga edition bude zřejmě taky nějaká variant na princip Fate pointů. Čímž probůh nenaznačuji, že AP jsou jako Fate pointy!
Autorská citace #51
7.5.2007 14:49 - andtom
Corvus: No mně připadá i pojem "omezení náhodnosti osudu" jako okecávání protifatálního opatření, ale to je věc vkusu.
Mimochodem, PHB neříká u HP nic o odolnosti a uhýbání se. Přesná definice z PHB: "A measure of a character's health or an object's integrity."
Autorská citace #52
7.5.2007 14:53 - andtom
Alnag: Já se neraduji, beru to úplně normálně :) Hra která používá náhodu určitě zákazníkům něco protifatálního nabídne nebo si to hráči dodělají sami nebo se to vyřeší za chodu nějakým jiným deus ex machina (případně kombinace).
Autorská citace #53
7.5.2007 14:58 - Corvus
andtom: What Hit Points Represent: Hit points mean two things in the game world: the ability to take physical punishment and keep going, and the ability to turn a serious blow into a less serious one (toto je to co som trochu nepresne nazval uhybanie sa).
z SRD.
a tato definicia je pre mna prijatelnejsia nez branie HP cisto ako odolnost postavy.
Autorská citace #54
7.5.2007 15:01 - Corvus
este upresnenie zo SAGA: What do hit points represent? Here's a quote from Saga Edition:
Hit points (sometimes abbreviated "hp") represent two things in the game world: the ability to take physical punishment and keep going, and the ability to turn a serious blow into a graze or near miss. As you become more experienced, you become more adept at parrying strikes, dodging attacks, and rolling with blows such that you minimize or avoid significant physical trauma, but all this effort slowly wears you down.
Hit points are not a universal gauge of concrete, physical toughness. If a soldier and a small tank both have 100 hit points, that doesn't mean the soldier is physically as tough as the tank!
Over the years, some players have developed a terrible misconception that a character with 100 hit points can be shot almost a dozen times in the chest. Not true! Both a high-level soldier with 100 hit points and a stormtrooper with 10 hit points will be grievously injured and possibly killed by a single blaster wound to the chest. However, the high-level soldier will dodge the first nine shots, and the stormtrooper won't. (If it helps, imagine that a high-level hero has a reserve of "virtual hit points" to offset attacks that would otherwise be lethal. Once he has exhausted his reserve, the blow that finally reduces him to 0 hit points will solidly connect and cause serious physical trauma.)
zdroj
Autorská citace #55
7.5.2007 15:11 - Alnag
Hlavně klid! Ano, je pravda, že "hit pointy" jsou velmi široký abstraktní koncept, který zasahuje široké spektrum možností jak se vypořádat s útokem. Byl bych ale docela nerad, kdyby to tu sklouzlo k přehazování anglických definici z jedné strany na druhou (s anglickými definicemi už mám odjinud docela blbé zkušenosti). Děkuji.
Autorská citace #56
7.5.2007 15:24 - andtom
Jj, však v klidu. Souhlasím, že HP jsou na pohled méně průhledný prvek na ovlivnění špatné náhody než Fate points. Možná je to také tím, že nejsou tak silným prvkem, mají spíš podpůrný charakter. Fate points jsou proti tomu dost síla na zvrácení situace. Šlo mi o to, že dle mého nemá smysl brečet nad nerealističností HP (a že to stejné platí i u FP).
Stejně jako je mýtem styl hraní D&D "as it is written", tak je mýtem i "primární snaha tvůrců o realističnost D&D" (a následné radostné strefování se do toho). Nechme HP v klidu spát, nejde o snahu o těžké navození reality :)
Autorská citace #57
3.10.2007 06:44 - Tinar
Jen bych vytknul názor že povolání je dokonalý...Příde mě dost přeplácaný a zbytecne se překrejvá s jinýma postavama...např paladin,barbar,bojovník...všechno bych to dal jako odnože bojovníka (v tom se me libí nápad v DrD+) Jinak perfektně napsanej článek děkuji za něj...
Autorská citace #58
3.10.2007 09:55 - Alnag
Zdravím Tinare! U Paladina jsem si vždycky říkal jestli by z něj nebylo lepší prestižní povolání, než základní, event. jestli by nebylo elegantnější mít to jako multiclass bojovníka a kněze. Ale zase když řeknu, že jsem paladin, hned je jasno... :-)
Autorská citace #59
3.10.2007 10:53 - Dalcor
GRRR nes....e mě s paladinem!!! :-) Nápad DrD+ bych rovnou zamítl, protože omezuje tvorbu postavy. Raději přístup DnD umožnující v postavě bojovníka řadu možnsotí. Připomínám že Paladina DrD+ tak jaká je obecná představa DrD+ vůbec nedá :)
Autorská citace #60
29.11.2019 14:58 - Jerson
Teď na mě vyskočil článek, který jsem úplně minul, tak si ho tu odložím pro pozdější komentáře.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094655990600586 secREMOTE_IP: 54.225.35.224