Pravidla

Autorská citace #1
29.9.2022 17:03 - LokiB
Člověk by z takového článku až řekl, že Fate je skoro ještě lepší vytvářet a doplňovat, než ho pak hrát :)

sirien: Použil jsi někde tenhle přístup, třeba v StarWars - fate?

Co je vlastně důvodem, že "běžný boj" je lépe řešit obecnou dovedností Boj, než tímhle přístupem, který je i pro boj v článku načrtnutý? A nějak extra složitý. Je to rychlejší na odehrání? Je jednodušší karta postavy?

jako chápu, že ve hře, kde "boj" není primární zábavou, nemá cenu pro něj mít nějaký extra subsystém. Asi ale nemusí být zrovna wuxia žánr, aby dávalo smysl mít ten boj ... rozvitější.
Třeba i pro fantasy-like hry?
Autorská citace #2
29.9.2022 17:44 - Aegnor
Podle mě s tím bojem mluví o ... dynamickém zoomu? Fuj, to zní hrozně teoreticky. :D

Prostě - běžně používáš pouze Boj, ale když se dostaneš do zajímavé situace, na kterou chceš upřít pozornost opravdu hodně, tak sáhneš po Přístupech.

Podobně můžeš mít třeba přístupy pro sociální konflikty - nějaké handlování o cenu, nebo přesvědčování strážných budeš řešit jednou dovedností, ale když se pak dostaneš do ... já nevím, debaty před králem, kde se ho snažíš přesvědčit, že jeho poradce je ta svině co za všechno může, tak použiješ Přístupy.
Autorská citace #3
29.9.2022 17:56 - LokiB
Aegnor: a nemusíš mít ty přístupy už "připravený" dopředu, přeci si je nebudeš doplňovat k postavě až když před tím králem stojí, nebo jo?
a když už je máš (ať už pro boj nebo vyjednávání), co je tím měřítkem "kdy to použít"? a proč?
Autorská citace #4
29.9.2022 18:01 - Šaman
Popravdě ta matematika se mi moc nezdá. Jestliže mám dovednost hackování 3, tak jsem v tom univerzálně docela dobrý. Když to rozepíšu do čtyř kategorií hackování a rozdělím si do toho 2×3 body se zachováním alespoň sloupců (na pyramidu je to málo), tak dostanu např.
Prolomením: 3
Narušením: 2
Silou: 1
Obejitím: 0
což je výrazné oslabení, pokud by se to hrálo podrobně.
Imho by dávalo smysl přidělit N × hackování bodů, kde N je počet rozepsaných přístupů. Pak bych mohl mít buď u všech stejné číslo, jako u obecného hackování (a rozepsání tedy ztrácí význam), nebo někde přidat, jinde ubrat (čímž vzniká hackovací subsystém, ve kterém se mohu stát víc specialista na úkor ostatních činností).

Další, co mi není úplně jasné - týká se to FATE Core (kde mám spoustu dovedností, třeba i to hackování), nebo FAE (kde mám několik přístupů a používám je při všech činnostech)? Je to relativně jedno, ale přijde mi, že toto je subsystém k Fate Core, ale přístupy jsou terminus technikus popsaný ve FAE.

Nicméně vzhledem k tomu, že pokud je hackováni herně zajímavé, tak hacker na to asi bude mít nějaké triky, tak mi přijde jednodušší, aby se bonusy projevovaly jen v určitých situacích (což je standardní omezení triků, které přidávají bonusy).
Např. Výkonný superdeck: při hackování hrubou silou získáváš bonus +2
Ovšem jak se liší prolamování od hackování silou, to mi není jasné ani jako ajťákovi :) Resp. jak stanovit, který "přístup" povolit, protože logicky hrác bude chtit většinou používat ten naboostěný.

---
Obecně mi to nepřipadá jako práce s přístupy, spíš rozepsání jedné dovednosti do několika oborů, čímž vznikne subsystém (a pokud se matematicky vyváží s původní dovedností, tak je to subsystém volitelný - někdo může mít jednu dovednost, jiný si to rozepíše, čímž se stává v některých případech lepší, v jiných horší).

Jako riziko vidím to, že pokud mi tímto systém dovolí zvýšit si bez triku dovednost nad úroveň stropu (dejme tomu, že strop je 4 pro dovednosti, ale s pomocí tohoto mám v určitých případech mám 5 a v jiných 3) a k tomu se přičte ještě trik, tak může postava v některých standardních situacích uletět dost mimo plánovaný rozsah hodnot i bez použití výhod a BO.

Prakticky to lze nahradit i trikem zadarmo (nad rámec počtu triků), který bude popsán jako: za určitých podmínek máš bonus, za určitých podmínek postih. Při definici triků si vypravěč většinou hlídá, aby nebyl na stole příliš často, nebo aby se nesčital s jiným trikem.
Autorská citace #5
29.9.2022 18:08 - LokiB
Šaman píše:
Ovšem jak se liší prolamování od hackování silou, to mi není jasné ani jako ajťákovi :)


To mně to jako "bývalému ajťákovi" jasné je :) Ale je to podružné.
Mně se na tom líbí právě to, že ten subsystém "dodá žánru vlastní možnosti". Triky (nejsem ve Fate zběhlý) mi ten pocit, narozdíl od přístupového subsystému, nedávají. Popravdě mi přijdou při posouzení na papíře spíše "meh", co se navození atmosféry týče :)
Což o to, možná i přístupy jsou meh, jen na papíře vypadají víc kewl ;)
Autorská citace #6
29.9.2022 18:20 - Šaman
LokiB: Triky jsou fajn, pokud je to unikátní věc, která se týká jednoho hráče. Jestliže bude v družině jediný hacker, který se specializuje na krádež dat, tak to asi lépe vyřeší trik při zachování jednoduchosti systému.

Pokud jsou (skoro) všechny postavy dobré v boji, pak dává smysl rozepsat bojový systém nějak víc. A hrát boj jako minihru, což se většinou i děje.
Jen bych tomu určitě neříkal přístupy.

---
Resp. FAE přístupy na to použít určitě jdou, ale pak by to vypadalo jinak. Přístupy, resp, to co se jimi označuje ve FAE jsou obecně popsané přistupy k libovolné činnosti. Hackování, jako boji.

Někdo je lepší, když dělá činnost opatrně (ale hrozí třeba že to nestihne včas), jiný když se do toho pustí rázně (a hrozí spíše že něco rozbil, nebo ztropil poplach).
Určitě by se daly klasické FAE přístupy v rozsahu (-2 až +2) přičítat k dovednostem, myslím, že někde v Toolkitu, nebo nějakém Sirienově článku to bylo i popsané.

---
A obecně jen podotýkám, že to dělá stejnou věc, jako triky (v určitých případech zvyšují úroveň dovednosti), takže je potřeba trochu hlídat, aby se to s triky nesčítalo. Anebo počítat s větší epičností v určitých situacích.
Autorská citace #7
29.9.2022 18:52 - sirien
Loki: nepoužil. I když možná to výhledově použiju jinde :)

Proč je pro běžný boj lepší použít standardní dovednost... Zaprvé jak píše Aegnor, je to otázka zoomu. Zadruhé jednoduchosti, Přístupy si žádají větší popisnost než Dovednosti plus tam je trošku jiná matematika (posunuté hodnoty), kterou si spíš nechceš připravovat pro všechny protivníky atp. Případně to může být otázka mechanického detailu - třeba pokud bys minoritní scény řešil jednorázovým vyhodnocením, tak ta shrnující dovednost funguje líp - pokud pak budeš významné scény ale odehrávat v detailu, tak můžeš přejít do rozpracovanějších přístupů.

Kdo rozhodne o tom kdy použít co... větišnou GM, občas skupina jako celek, as usual.

Triky jsou v reálu víc cool, než na papíře :) Ale dávají trochu jiný feeling (a adresují jiné problémy, otázky a featury) než Přístupy; Přístupy jsou alternativní Dovednostem (Atributům, Povoláním...), k Trikům jsou všechny tyto komplementární.


Šaman: ta matematika je tak od pohledu naprosto v pohodě jak je, efektivně staří říct že každej bod musí jít jinam než ten předchozí a cap ani nemusíš řešit (pokud nezačneš dávat další bonusy odjinud). To co vymýšlíš by to nesmyslně zkomplikovalo. Also, cap je otázka dovedností, tenhle subsystém může cap klidně ignorovat a nic se nerozbije.

Rozepsat Hackování 3 a na Prolomením 3, Narušením 2, Silou 1 a Obejitím 0 rozhodně není oslabení - už jen z titulu univerzality Přístupů a toho, jak fungují. (Což ale chápu, že přehlížíš, vzhledem k tomu že Ti přístupy neseděj a nikdy ses do jejich používání pořádně nedostal, ono to tak na pohled možná vypadá - ale neni.)

Systém to je logicky pro Core (resp. pro primárně Dovednostní Fate, to rozlišení FAE/Core nedává moc smysl v tomhle případě, je to stejná hra), protože to je způsob jak rozvést jednu dovednost (co), resp. jí řešené akce, do "lokálního" subsystému Přístupů.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090234041213989 secREMOTE_IP: 54.160.133.33