Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
10.2.2022 09:26 - Gergon
Já jsem teda DND kovanej Gamemaster, ale taky jsem teda při Lokiho popisech nedokázal pochopit proč by to tak někdo dělal. Přece není v silách žádného Gm vytvořit každé prostředí tak dokonale aby to zahrnovalo každý výklenek, stůl, poličku, hrnek kterým se dá hodit atd... Takže je zcela přirozenou součástí hry a to i DnD, že si hráči sami doplní do popisu co by tam logicky mohlo a mělo být a mohou to používat. Klidně v polovině scény jak popisuje Sirien. Já sice nejsem zastánce Fate-like systémů, ale naprosto tady souhlasím se Sirienem a používám to běžně v DnD.
10.2.2022 10:34 - malkav
Je mi jasné, že je mezi těmi postavami značný velikostní rozdíl, ale i tak mi takové opakování této akce připadá dost zvláštní. Jsem zastánce toho, že pravidla dávají mantinely a v rámci nich je pak na dohodě hráčů, jak je hra baví, takže no problem, pokud to někdo hraje způsobem, který je tu popisován ...

ALE ...

Je vůbec možné se schovat za kolegu, který se nepředvídatelně hýbe? A je vůbec možné zpoza něj s jistotou vystřelit? Ta figurka na situačním plánku sice stojí v rámci jednoho hexu/čverečku/kdovíčeho, ale postava jako taková při bojovém střetnutí rozhodně ne. Nevím, jak moc to má oporu v pravidlech, ale tu výhodu za sneak atack podle mě maže nevýhoda za zbraní mávající a pohybující se překážku ve střelbě. Jen myšlenka ...
10.2.2022 10:40 - Chyba
Opora v pravidlech je taková, že kolega by mohl poskytovat nepříteli kryt, dle jejich velikostí +2 nebo +5 k Obrannému číslu, ale je to jen variantní pravidlo.
10.2.2022 11:14 - Corny
malkav píše:
Je vůbec možné se schovat za kolegu, který se nepředvídatelně hýbe? A je vůbec možné zpoza něj s jistotou vystřelit?

Ze zrovna tomuhle docela blízké praxe ti klidně povím, že ano, možné to je, ani tak náročné to není, i když spolu třeba soustavně nekomunikujete a nejste sehraní (čemuž teda asi taky nic nebrání).
10.2.2022 11:14 - Šaman
Reálně by to myslím možné bylo, ale
- ti dva by měli být sehraní / secvičení
- není to skrytí ve smyslu "nejsem vidět", ale spíš "nemůžeš na mě před většího kámoše" a "nemůžeš jednoduše sledovat kam vystřelím"

Když odignoruji bod dvě, tak bych třeba ve Fate neměl problém kdyby si oba vzali trik "sehraní šermíři", který jim dá bonus pokud bojují bok po boku. (Dejme tomu každému jednou za kolo, ať už si ten bonus vyberou na jakoukoliv bojovou akci.)

DnD "sneak attack" chápu spíš jako útok ze zálohy, tedy připravené přepadení s možností pečlivě zamířit nejzranitelnější místo… což (v mém chápání fikce) schování za kolegu nesplňuje. Ale když se používá nějaký plánek bojiště, tak samotná pozice za válečníkem dává zlodějovi slušnou bezpečnost (nikdo na něj nemůže zaútočit nablízko, aniž by se otevřel valečníkovi).

Ohledně použít válečníka jako kryt - jako ok, ale když kryt zafunguje, tak to koupí ten válečník. Válečník není palisáda…
10.2.2022 11:25 - Aegnor
Jako to skrývání za orkem pro spuštění Sneak Attacku není potřeba. Stále si nejsem úplně jistej co přesně tím skrýváním daný hráč sledoval.
10.2.2022 11:43 - LokiB
Šaman píše:
DnD "sneak attack" chápu spíš jako útok ze zálohy, tedy připravené přepadení s možností pečlivě zamířit nejzranitelnější místo


Takhle to bývalo kdysi, i v DrD ... kdy sneak attack byl spíše výjimečný a dával šanci tulákovi vyniknout ve specifické situaci.
DND 5E ale už touhle cestou tolik nejde, mi přijde, a sneak attack, i jak tu psal ShadoWWW počítá s tím, že ho "nějak" tulák má skoro každé kolo boje. tedy už není považovaný za něco vyjímečného, používaného max 1x za boj.
10.2.2022 12:03 - cyrasil
Aegnor píše:
Jako to skrývání za orkem pro spuštění Sneak Attacku není potřeba. Stále si nejsem úplně jistej co přesně tím skrýváním daný hráč sledoval.


Na coz poukazuji uz od prispevku #175 a #185 a stale jsem se nedozvedel, proc vubec tohle "combo" stoji za to rozebirat 2 stranky...
10.2.2022 12:08 - sirien
Aegnor: nemožnost útoku na něj v mezičase popř alespoň získání Krytu. Za mě legitimní možnost.

Když nad tím přemýšlím víc tak v mojí hře by mě to narušilo - já se snažím mít boj rozhýbaný, s protivníky všude možně okolo a v pohybu (oproti řadovce nebo prostě postávání a mlácení), takže tahle taktika by u mě ani nebyla nijak ultimátní.

Šaman: nic ve zlym, ale v tématu s dotazy nováčků k systému to jak něco "chápeš" když to jak to chápeš moc nepotkává tu reálnou mechaniku nemá moc hodnotu. "Zákeřný útok" je tradiční název schopnosti, ale v 5e nejde o nic výjimečného - je to spíš zrádný útok nebo špinavý útok nebo tak něco - nevychází "ze zálohy" nebo překvapení, ale ze schopnosti využít jakoukoliv okamžitou převahu a nejde o nic výjimečného.
10.2.2022 12:36 - Šaman
LokiB, sirien: Ok, ok. Viděl jsem v nadpisu DnD a vzpomněl jsem si na hraní 3.5e…

"Myslím, že mají všichni pravdu, teda kromě mě. Takže zapomeňte, že jsem něco řekl."
22.6.2022 13:11 - Zardis
Jako úplný nováček (naposledy dračák před více jak 20ti lety) jsem si pořídil JaD a z knihy jsem nadšený, ale měl bych pár dotazů k pravidlům, tak snad to píšu na správné místo...

Magie: Tady úplně nerozumím připraveným kouzlům. Jsem zvyklý z PC her jako BG, že "příprava kouzla" např. u klerika či kouzelníka znamená v podstatě to, že tím "obsadím" volnou pozici a pak ho můžu seslat. V JaD to je ale tak, že si připravím kouzla a pak kterékoli z nich můžu sesílat podle množství pozic? Takže pokud jsem např. kouzelník lvl 1, INT +3, tak si připravím 4 kouzla (ze známých) a protože mám 2 pozice, tak můžu z připravených kouzel seslat kterákoli 2, příp. 1 kouzlo 2x?

Bonusy ras: U rasových bonusů si jenom nejsem jistý, jestli se mají přičítat bonusy za rasu i rod. Pokud si hráč vybere např. skalního trpaslíka tak si dá +2 do odolnosti i +2 do síly a člověk seveřan má "jen" 2x +1 do vlastností dle vlastní volby? Určitě budu PH, takže mi nejde o nějaké maxování postav, ale abych to ostatním dobře vysvětlil do začátku a někoho nezvýhodnil či naopak.
22.6.2022 13:20 - Aegnor
Ahoj, píšeš určitě na správné místo.

Magie: - Ano, pochopil jsi to správně. Baldur's Gate jede na pravidlech DnD 2e, kde byla magie svázanější a tam si člověk opravdu vybíral jaká kouzla a v jakých počtech následující den bude moct seslat.
Jenom dodám, že některá povolání (kupříkladu Čaroděj) mají vždy připravená všechna kouzla, které znají. Ale na rozdíl od kouzelníka jich znají méně.

Bonusy ras: ano, přičítají se bonusy za rasu i rod. Obvykle je to +2 do jedné vlasnosti a +1 do jiné vlastnosti (občas je to, jako u skalního trpaslíka, +2 a +2) a člověk si může dát +1 do dvou jakýchkoliv vlastností (je díky tomu o něco univerzálnější).
22.6.2022 13:47 - cyrasil
Zardis: Jeste drobne upresneni k tem rasam (Tyka se to predevsim DnD, v JaD je to mirne nakousle v jednom ramecku (lide v 5e, str 58), takze pokud hrajete jen ciste podle JaD, a nepridavate si rasy z DnD prirucek, tak to muzes ignorovat).

Temer vsechny rasy, u kterych mas moznost nejakych rodu (subraces), funguji tak jak pise Aegnor. Mimo ne, ale existuje i par ras (v zakladu tusim jen lide, v nekterych dalsich priruckach se pridavaji i nekteri dalsi) ktere misto rodu (subrace) pouzivaji tzv. varianty a ty funguji ve stylu "vyber si jeden z techto ramecku a mas jen to co je v nem" (lide v JaD pouzivaji takovou "lite" verzi tohohle pomoci tech "namisto spolecenskeho nadani si vyber..." bonusu, co maji ty jednotlive narody (severane, kocovnici...)).
22.6.2022 14:47 - Zardis
Moc děkuji za odpovědi - budeme hrát jenom podle JaD, takže teď už snad dokážeme správně vytvořit postavy (pak bude pravděpodobně následovat spousta dalších nováčkovských dotazů podle toho na co narazím při hře). A když už tu mám i jednoho z autorů, tak bych se ještě jenom chtěl zeptat, jestli je někde zveřejněno, jaké jsou další plány s JaD? Na stránkách u kolonky "nadcházející události" sice nic není, ale tady jsem se dočetl, že jednak bude 2. vydání, ale hlavně, že v dohledné době má být i zástěna, což mi udělalo obrovskou radost. Je v plánu např. i nějaké předpřipravené dobrodružství nebo kartičky kouzel/předmětů/příšer atp.? Chci hrát s dětmi, takže je mi jasné, že k větší radosti ze hry budou potřebovat i nějaké to "herní příslušesnství" a originální české dobrodružství by zase pro mě bylo do začátku skvělá pomoc. (pokud to nechcete předem zveřejňovat, tak to samozřejmě chápu)
22.6.2022 14:56 - Aegnor
Druhé vydání (obsahující lehce přehlednější bestiář a errata) je nyní někde mezi vydavatelem a tiskárnou. Zástěna je také někde mezi vydavatelem a tiskárnou. Jakmile je v tiskárně vyřídí, tak budou k sehnání na Imagu.

Krom toho pracujeme na ukázkových dobrodružstvích, samostatném bestiáři a přehledové kartičky (kouzel, stavů ...).
22.6.2022 15:03 - sirien
Co se eventů týče, tak bude GameCon a na něm bude odložený křest (popř. křest 2. vydání... popř. (i) Zástěny - záleží, jak se to stihne vytisknout, s tiskem je to poslední rok a půl fakt zlý a ještě tak rok to nebude moc lepší :( ). Na webu to není, protože připravujeme nový web a trochu sem to zapomněl aktualizovat.

Ohledně těch spell slotů ještě doplním, že to co píšeš že znáš odjinud je původní (DnD 1e-3.5e) systém označovaný jako "Vancianka" ("Vancian magic", od autora Vanceho z jeho knižní série Dying Earth, odkud jí Gygax převzal do DnD - a odkud to pak spolu s jinými věcmi z DnD převzaly mnohé počítačové hry). Dlouhodobá zkušenost ale ukázala, že "čistá" Vancianka je hrozně rigidní a herně nevypočitatelná/složitá na plánování a vlastně ne až tak moc fun. Jenže dost lidí mělo rádo její obecné principy (a nechtělo přecházet na manu atp. - vancianka se prostě stala součástí toho co z DnD dělá DnD) - pro 5. edici byl proto původní systém redesignován aby byl "herně pružnější" - efektivně to je ten samý problém/důvod, jako proč doporučujeme u Alchymisty improvizované tahání z Truhly místo před-přípravy. To co je v DnD 5e a v JaD se pak povšechně označuje jako "5e Vancianka" a její hlavní rys je právě fakt že došlo k odtržení přípravy kouzel od vazby na konkrétní Pozice, což v systému zachovalo element přípravy a taktizování, ale dalo to větší flexibilitu pro využití zdrojů postavy (Pozic kouzel).
23.6.2022 15:49 - Loddfafni
Zdravím,
mám dotaz, na který jsem nenalezl odpověď ani v 5e PPH, ani v 5e PPJ, ani v JaD (ale možná jen špatně hledám). Vím, že spadá do nejisté zóny, v níž se nabízí odpověď jako "Podle toho, jak máte ve svém světě nastavenou magii" nebo "To ať si nastaví váš PH sám", mně ale spíše zajímá názor zdejší komunity, případně přímo autorů.
Když je rasa, která má schopnost umožňující sesílání kouzel (například Vznešený elf nebo Tiefling), potřebuje postava k seslaní kouzla se surovinovou složkou ohniskový předmět/brašničku na suroviny? A pokud ano/ne, platí to i v případě, že je postava sesilatel i z povolání? A pokud ne (na první nebo obě otázky), musí postava splnit také verbální a pohybovu složku, když nemusí splnit tu surovinovou?
23.6.2022 16:11 - Loddfafni
Jeremy Crawford píše:
If a racial trait gives you a spell, casting the spell requires the spell's components, unless the racial trait says otherwise.

V tom případě se ale nabízí otázka, kde má například Vznešený elf Bojovník vzít brašničku na suroviny/ohniskový předmět pokud nehrajeme na nakupování vybavení, zda to má PH odmávnout jako "Dobře, tak to máš", nebo zda je tím postava připravena o výhody své schopnosti podobně, jako Skalní trpaslík Kouzelník, který sice umí s Válečnou sekerou, ale od začátku ji nemá...
23.6.2022 16:14 - cyrasil
Brasnicka je myslim univerzalni, ne? Takze si ji muze treba nekde koupit (a pokud zacinate se zlataky misto vybaveni, tak ji muze mit od zacatku), stejne jako trpos tu sekeru. Jen ohniskove predmety (hulka,jmeli,svaty symbol,...) jsou myslim vazany na povolani.

Edit: nebo si samozrejme muze zkusit sehnat jen primo ty suroviny (aniz bych to konkretne dohledaval, tak vetsina z tech racialkovych kouzel by snad mela pouzivat neco naprosto bezneho jako peri/hlina/klacek/...)
Edit2: Samozrejme se bavim jen o variante, kdy chcete komponenty dusledne dodrzovat. Pokud nechcete, tak si samozrejme delejte co chcete;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091480016708374 secREMOTE_IP: 35.175.202.7