Pravidla

sirien
13.11.2020 14:50
[DnD 5e] Boj pod vodou
Boj pod vodou, SRD

Když dobrodruzi pronásledují sahuaginy zpět do jejich domovů, zahání žraloky v prastarém vraku lodi, nebo se octnou v zatopené místnosti jeskyně, musí bojovat s nepříznivým prostředím. Pod vodou platí následující pravidla.

Když tvor, který nemá rychlost plavání (buď přirozenou, nebo poskytnutou magií), útočí na blízko zbraní, má nevýhodu k hodu na útok, pokud daná zbraň není dýka, kopí, krátký meč, oštěp nebo trojzubec.

Útok na dálku zbraní automaticky mine cíl mimo normální dostřel zbraně. Dokonce i proti cíli v normálním dostřelu má hod na útok nevýhodu, pokud daná zbraň není kuše, síť nebo vrhací zbraň podobná oštěpu (včetně kopí, šipky nebo trojzubce).

Tvorové a předměty, kteří jsou zcela ponoření do vody, jsou odolní vůči ohnivému zranění.


Zadržení dechu / Dušení, SRD

Tvor může zadržet svůj dech na počet minut rovný 1 + jeho oprava Odolnosti (minimálně 30 sekund).

Když tvorovi dojde dech, dokáže přežít počet kol rovný jeho opravě Odolnosti (minimálně 1 kolo). Na začátku jeho dalšího tahu mu klesnou životy na 0 a umírá.

Když ti dojde dech, nemůžeš si obnovit životy ani být stabilizován, dokud se znova nenadechneš.

Například, tvor s Odolností 14 může zadržet svůj dech na 3 minuty. Pokud se začne dusit, má 2 kola, aby se nadechnul, než mu klesnou životy na 0.
Autorská citace #1
13.11.2020 15:00 - sirien
Perličky z práce na JaD...

...myslel sem, že v DnD nenarazim na větší koninu, než jsou - ve skutečnosti herně fungující - pravidla pro dualwielding (boj 2 zbraněma).

Dokud jsem neobjevil pravidla pro Boj pod vodou - při čtení jsem přešel od zmatení přes nevěřícnost až k hlasitému smíchu, protože takovou snůžku blbostí sem už dlouho nečet - takže, my turn to Jerson:

Pro DnD neznalé - "mít Rychlost plavání" = být tvor pro něhož je plavání přirozená forma pohybu jíž je uzpůsoben / získat zlepšenou možnost plavání kouzlem nebo magickým předmětem.


- Bez Rychlosti plavání... můžu pořád na pohodu útočit bodnejma zbraněma, žádný omezení. Ok, hrdinská fantasy, proč ne, potud dobrý.
- S Rychlostí plavání ale nemám ŽÁDNÉ omezení. Žádné. Šerm obouručákem - pohoda. Mlácení palcátem - v klidu. Řemdich? Proč ne. Kung-fu řetěz? Jasnačka. (Pro orientaci - zkuste si pod vodou zatlouct hřebík kladivem...)

- Střelné zbraně... stále mohou střílet! Pouze do svého Krátkého dostřelu. Tj. Dlouhý luk třeba jen na skoro 50 metrů. ALE - má k tomu Nevýhodu!
- Kuše, které fakticky mají nejblíž k mechanismu vystřelovací harpuny mají určité zvýhodnění - otázka je proč toto zvýhodnění mají i lehké kuše ale ne Dlouhé luky (fakticky jde o hrubou sílu a Dlouhý luk má dle pravidel větší sílu než lehká kuše).

- vrhací zbraně jsou na tom stejně, jako střelné. Pod vodou nicméně NEmáte Nevýhodu k použití sítě. Jako vrhací zbraně. Fakt bych rád viděl jak někdo zkouší použít pod vodou síť jako VRHACÍ zbraň.
- zbraně podobné harpuně (ehm, teda, oštěpu) lze vrhat bez Nevýhody. Protože jistěže, pod tou vodou která brzdí nejen setrvačnost zbraně, ale i pohyb vrhající ruky, se prostě tak nádherně vrhají nemagické trozubce.

Jakože WTF tohle? :D


EDIT: odstraněn jeden můj nesmysl s Krátkým lukem, který sem si omylem přidal navíc
Autorská citace #2
13.11.2020 15:10 - cyrasil
Ke zbytku se nevyjadruju, ale odkud beres ten rozdil kratky/dlouhy luk (v tom uvodnim textu mas kratky MEC)?
Autorská citace #3
13.11.2020 15:12 - Jerson
Asi je to tím, že o boji ve vodě nemá prakticky nikdo ani potuchy, ve filmech je to znázorněno extrémně blbě, i moderní zbraně mají ve filmech pod vodou značný dosah, Bořiči mýtů luky pod vodou netestovali (asi je nenapadlo, že by někdo takovou hovadinu zkoušel) ...
Ale zase můžeš tahle pravidla krásně vylepšit jedním velkým škrtem, a nechat tam nůž a pružinovou harpunu s účinným dosahem 3 a maximálním 5 metrů. :-)
Autorská citace #4
13.11.2020 15:17 - sirien
cyrasil: ah-ha! Díky; to je moje chyba daná přepisováním pravidel pro JaD - to ostatní mě tak rozhodilo že sem zjevně přestal pracovat systematicky a přepsal sem si to blbě.

Máš pravdu, tohle tam ve skutečnosti je rozumnějc, než se mi zdálo. Ale i tak...
Autorská citace #5
13.11.2020 15:24 - sirien
Jerson píše:
moderní zbraně mají ve filmech pod vodou značný dosah

Malý projektil + vysoká energie. Ty harpuny, šípy a i šipky na tom budou skoro určitě o hodně hůř - menší počáteční energie, větší odpor a s větší délkou i větší ovlivnění pohybem vody okolo.

Jerson píše:
můžeš tahle pravidla krásně vylepšit jedním velkým škrtem

Lhal bych kdybych tvrdil, že pokušení není velké. Ještě počkám jak moc mě za něj budou chtít sežrat ostatní co jsou víc DnD hardcore...
Autorská citace #6
13.11.2020 15:26 - Jarik
A to s vynechal celou magii. Ta tam nemá omezení žádné.
Ani hlas nepotřebuješ.

Nebo se pletu?
Autorská citace #7
13.11.2020 15:35 - sirien
Jarik: magie je magie, tam se věci dají vysvětlit všemožně. Mluvení je omezené v základu - pokud nemůžeš mluvit pod vodou, tak nejspíš nesešleš kouzla vyžadující pronášení zaklínadel, by default. (Ale ono opět je do diskuse zda klíčovou složkou kouzla je skutečně precizní vyslovení zaklínadla a jeho srozumitelnost okolím - nebo zda jde o záměr a to co se pokoušíš vyslovit ve svém krku a puse - co z toho pak slyší okolí můž ebýt jedno; v tom druhém případě by Tě voda moc neomezovala - kromě nutnosti při kouzlení i vydechnout)

Já se věnoval věcem které nějak kopírují realitu, protože tam to settingově fakt moc vysvětlit nejde (ne pokud nechceš rovnou přejít na Exalted logiku - v Exalted bych na podobná pravidla neřek fň, ale DnD se přecejen snaží tvářit, že je jeho stylizační základ přízemější, než základ Exalted)
Autorská citace #8
13.11.2020 15:35 - Jerson
sirien píše:
Malý projektil + vysoká energie. Ty harpuny, šípy a i šipky na tom budou skoro určitě o hodně hůř - menší počáteční energie, větší odpor a s větší délkou i větší ovlivnění pohybem vody okolo.

Právě že naopak. U malého projektilu a velké energie se už začnou projevovat vlastnosti materiálu vzhledem k vlastnostem prostředí. Tedy u střely tě vzduch nezajímá, protože vzduch je dost řídký, ale ve vodě se už střela bude rozpadat, a to tím víc, čím více energie má. Naopak velké předměty jako harpuna se pohybují relativně pomalu, ale přitom jsou těžší, takže mají větší setrvačnost, mají větší hmotnost v poměru k čelní ploše, a díky menší energii se nedeformují působením prostředí. Takže pomalejší harpuna může zabíjet na tři metry, zatímco rychlejší střela bude po dvou metrech nebo dokonce 30 cm neúčinná.

AK pod vodou
pistole pod vodou
Autorská citace #9
13.11.2020 15:51 - LokiB
sirien píše:
S Rychlostí plavání ale nemám ŽÁDNÉ omezení. Žádné. Šerm obouručákem - pohoda. Mlácení palcátem - v klidu. Řemdich? Proč ne. Kung-fu řetěz? Jasnačka. (Pro orientaci - zkuste si pod vodou zatlouct hřebík kladivem...)


No jo, protože by jinak boje Atlanťanů asi nevypadaly dost akčně.
je to simplifikace ala Aquaman ... viděl jsem jen trailer, ale holt to taky není "realistické k pohybu ve vodě" :)
Autorská citace #10
13.11.2020 16:00 - sirien
Loki: Když se v Aquamanovi mlátili v close combatu, tak se mlátili brutálníma magickejma arefa... vysoce hi-tech zbraněma s vodu ovládající (rozrážející) technologií a prakticky všichni do jednoho to byli v nějaký míře water-bendeři jejichž pohyb voda nelimitovala běžným způsobem. To je přesně to co sem měl namysli tou "Exalted stylizací" výše.
Autorská citace #11
13.11.2020 16:04 - LokiB
no tak to přesně mají v DnD všechny bytosti, které mají rychlost plavání, solved
Autorská citace #12
13.11.2020 16:06 - Aegnor
Čímž si všechny tvory s rychlostí plavání vystřelil power levelem někam na ... patnáctou úroveň a vejš?
Autorská citace #13
13.11.2020 16:06 - sirien
Fair enough...ish... Dejme tomu. To je solved na jeden problém z několika - co to střílení a vrhání sítí bytostmi co nemají Rychlost plavání?
Autorská citace #14
13.11.2020 16:28 - Log 1=0
Tak jo, šéfe:
Ad jeden velký škrt:
Jsem v pokušení napsat, že jsem to v životě nepoužil a nepotřebujeme to. Ale vlastně tím zahazujeme jedno cool a zajímavé prostředí. Takže jsem proti.
Teď budu hájit tu hromadu nesmyslů.
V prvé řadě plně uznávám, že je to hromada nesmyslů.
Ale ve skutečnosti to má svou logiku.
Boj pod vodou musí mít nějaké limity. Jinak by to působilo jako SpongeBob, a to nechceme.
Ale věrohodnost konkrétnéch nápadů není až tak zásadní, a jde to po pulpové estetické logice.
Omezení dostřelu je naprosto logický krok. V rámci herní jednoduchosti nejsou použity nové realistické vzdálenosti, ale prostě klasický krátký dostřel. Za mě OK, používá to už známou část systému k vyjádření nové věci, a jak to je doopravdy vlastně nevíme, a hráče to nemusí trápit, protože epičnost.
Nevýhoda k hodům na útok - opět, základní věc, můžeš bojovat, ale je to pro tebe těžší. Plně OK.
Vybrané zbraně bez nevýhody - tady je ta logika podobnosti, spojená jak s pulpem, tak s folklórem a mýty, její použití v DnD je přirozené. Věci, co VYPADAJÍ jako rybářské nástroje, jsou pod vodou preferovány. Protože styl, protože podobnost. Že to ve skutečnosti nenásleduje funkční logiku za tím, je sekundární. Zvýhodnit je tím, že zruším univerzální nevýhodu - ideální řešení.
Teď ta nejkontroverznější věc.
Tvorové s rychlostí plavání. Ti by podle mě mohli mít výhodu jak k obraně (tj. Nevýhoda k útoku proti nim), tak k útoku. Ale protože se bude pod vodou bojovat především s nimi, výhoda do obrany by smazala výše popsané zvýhodnění zbraní, takže ne. Výhoda do útoku se požere s generickou nevýhodou, a máš to, co teď. Jen by měli mít na ty vypíchnuté zbraně výhodu. Ale protože zase, jsou to NPC, tak budou mít už s estetických důvodů ty zbraně vždycky. A nepřítele s univerzální výhodou nechceš. Za mě je aktuální stav přijatelný kompromis. Ano, možná bychom vymysleli něco lepšího. Ale to zlepšení by bylo tak mírné, že za tu práci a (pravda, taky maličké, v podstatě zanedbatelné proti tomu, co jsme již spáchali) snížení kompatibility to nestojí.
Autorská citace #15
13.11.2020 16:33 - York
Log 1=0 píše:
Ale to zlepšení by bylo tak mírné, že za tu práci a (pravda, taky maličké, v podstatě zanedbatelné proti tomu, co jsme již spáchali) snížení kompatibility to nestojí.


Tak nějak. Doporučuju do mechanik nehrabat, kompatibilita s DnD 5e je jednou z největších deviz 5e. A tím myslím i to, že když se u jednoho stolu sejde hrát JaD a DnD 5e, tak se nebudou hádat o pravidlech.
Autorská citace #16
13.11.2020 17:12 - Necromancer
:)
To je dobrý! Když o tom psal Sirien, přišlo mi to všechno jako naprostá sra*ka, zatímco když o tom pak psal Log, přišlo mi to jako úplně v pohodě. Vy dva pánové byste měli lít do politiky. Ale Logu, v tvém vlastním zájmu, zvaž nakolik je bezpečné "vyměňovat názory" se sirienem, abys na to pak nedoplatil...

Ne vážně, ono jako je to sice ne úplně realistické, ale jako, je realistické, aby postava se silou 10 dokázala unést 70 kg zátěže bez jakýchkoliv omezení(a to bezesrandy je v pravidlech)? Nešťourat se v tom bude bezpečnější, pokud tedy nechcete rovnou předělat celé 5éčko. No a po JaD stránce, nemělo by to být néhodou kompatibilní s DnD? Jinak si potom vlastně vytvoříte další samostatný systém, který bude ovšem pak docela zbytečný.
Autorská citace #17
13.11.2020 19:09 - sirien
Log: I kdybys nemohl použít běžné / nemagické zbraně pod vodou, tak tím fakt nezahazuješ celé prostředí. Naopak ho to činí jiné a tedy zajímavější a vždycky máš možnost použít magické zbraně nebo kouzla nebo kouzelné předměty, které tohle upraví.

Kromě toho já neříkám, že by se to mělo celé škrtnout a říct, že pod vodou nemůžeš nic používat. Já bych to jen upravil tak, aby to bylo... příčetný a nezpůsobovalo to vypálení mozku při jakékoliv snaze si to představit nebo se do toho dokonce vcítit.


Sleduj tohle:
- Bodné zbraně bez omezení: naprosto OK (jestli tam chceš i krátkej meč, budiž...)
- Sečné: automatická Nevýhoda
- Drtivé: nelze použít

Střelné zbraně:
- kuše: dostřely snížené na 1/5
- luky: krátký dostřel snížený na 1/5 a Nevýhoda, Dlouhý neexistuje

Vrhací zbraně: lol, nope; jedině magické. (Na druhou stranu stylizační poznámka že podvodní národy z tradice mívají spíše magické vrhací zbraně než střelné by mohla být zajímavá perlička)


Speciální Rychlost plavání - nějaké vysvětlující kecy k dobru, ale:
- sečné zbraně bez Nevýhody
- drtivé s nevýhodou


Jednoduché, funkční, přehledné a relativně intuitivní - při hraní podvodního příběhu to povede k částečnému přezbrojení skupiny, což je IMO naprosto v pořádku. Vydělit dostřel 5 nebude problém - pokud deš hrát pod vodou tak Tě takový detail už fakt moc neovlivní.
Autorská citace #18
13.11.2020 19:23 - Log 1=0
sirien píše:
- Bodné zbraně bez omezení: naprosto OK (jestli tam chceš i krátkej meč, budiž...)
- Sečné: automatická Nevýhoda
- Drtivé: nelze použít

Jako že OK. I když se mi tedy nelíbí "nemůžeš". Co když to tobě natruc udělám?
sirien píše:
- kuše: dostřely snížené na 1/5
- luky: krátký dostřel snížený na 1/5 a Nevýhoda, Dlouhý neexistuje

Ne, žádné dělení pěti. Ano, učí se to na ZŠ. To objem kužele taky. Jinak, bez takovýchto zásahů.
sirien píše:
Na druhou stranu stylizační poznámka že podvodní národy z tradice mívají spíše magické vrhací zbraně než střelné by mohla být zajímavá perlička)

Tak takovou inflaci magických zbraní nemají ani ve FR. V Errebonu možná jo, ale to je hodně magický setting i na DnD, takže ne, tohle fakt ne.sirien píše:
Speciální Rychlost plavání - nějaké vysvětlující kecy k dobru, ale:
- sečné zbraně bez Nevýhody
- drtivé s nevýhodou

Jo to by šlo.

Ale zase, já v tom fakt nevidím tak velký rozdíl.
Autorská citace #19
13.11.2020 19:29 - Jarik
Budou takové 'škrty' i jinde v Pravidlech?
Protože tohle je pro některé lidi v pohodě mechanika.
Viz CR dil112-4.
Autorská citace #20
13.11.2020 19:43 - Log 1=0
Je tam víc změn, ale u všech je rámeček, jak to bylo původně, takže když se sejdou různí hráči, tak by měli všichni vědět, která bije.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079144954681396 secREMOTE_IP: 54.91.51.101