Pravidla

exi
11.9.2020 18:31
Call of Cthulhu 7th (Volání Cthulhu)
Vzhledem k tomu, že tady není diskuze k poslední edici Call of Cthulhu, tak ji tímto zakládám a zároveň dávám v patrnost, že čile běží překlad Starter Setu (s Panem Bačou v zádech). Skládá se ze tří knížek a práce vypadají následovně:

Kniha 1 (gamebook pro seznámení s hrou) - nebudu překládat
Kniha 2 (pravidla pro začátečníky) - překlad hotový
Kniha 3 (tři začátečnický scénáře) - mám přeloženou třetinu z úvodního one-shootu a 100% budu překládat ještě minimálně jeden ze zbývajících delších scénářů.

Mísťnákům tohle RPG asi není třeba představovat (i když se tady o něm moc nemluví, což je myslím škoda), ale kdyby náhodou někdo nevěděl, o co jde, tak na svý si přijdou hráči, kteří mají rádi detektivky, tajemno, různý serepetičky ve formě novinových útržků, deníků a v neposlední řadě samozřejmě i samotnýho mistra Lovecrafta.

Pokud budete mít v plánu to vyzkoušet, nebo aspoň přečíst, dejte vědět, je to motivace. Pravidla nejsou složitý a jak některý jiný hry trpí na nedostatek kvalitních dobrodružství, tak tady je opak pravdou, a určitě budu chtít některý ty zajímavý do budoucna přeložit.

EDIT: Starter set přeložený.

Současný překlad:


Autorská citace #21
14.9.2020 20:44 - Gurney
Tuším že 7e má vyčerpávání Luck statu jako volitelné pravidlo. Ale popravdě jsem nejnovější edicí jen listoval a koukal na změny od těch předchozích (2e - 6e se liší jen minimálně) a chtít teď hned začít hrát CoC, asi bych sáhnul po Delta Green RPG. Ale to je tady trošku OT.

CoC d20 je úplně jiná hra (máme tady recenzi), v podstatě port Call of Cthulhu do D&D 3e systému. Imho dost produkt své doby, kdy snad každá hra či prostředí měla svoji d20 verzi, bez ohledu na to, že se ta pravidla často k danému žánru vůbec nehodila.
Autorská citace #22
15.9.2020 00:50 - Boldrick
Teď jsem si vybavil pěkné pravidlo. Je to dovednostní systém a zlepšit si dovednost můžete jen, když ji úspěšně použijete. To si pak házíte na tuto dovednost a pak o kolik % se vám zvedla.
Autorská citace #23
15.9.2020 08:24 - sirien
Boldrick: no - to je za mě spíš dost špatné pravidlo. Zaprvé koncept "zlepšuješ to, co používáš" je dost svazující a omezující. Zadruhé ta logika že se zlepšuješ úspěchem není tak moc zajímavá (a má opačnou dynamiku učení než by měla intuitivně být). A zatřetí házet si na to o kolik sem se zlepšil... jako retro dobrý, ale.

Kdysi někdo přirovnal CoC ke krokodýlům. Efektivní a přímočaří, ale primitivní a duševně omezení - relikt dob dinosaurů, který byl moc přizpůsobený a moc funkční predátor, než aby vymřel. Začínám chápat proč :)
Autorská citace #24
15.9.2020 08:44 - Aegnor
No, co si pamatuju z (tuším) šesté edice, tak zlepšování se řešilo na konci sezení a u každé dovednosti, kterou jsi úspěšně použil, sis hodil a pokud jsi ji přehodil, tak se ti zvedla. Takže - čím vyšší ta dovednost je, tím větší je šance, že ji úspěšně použiju. Ale na druhou stranu je zas tím menší šance, že se mi opravdu zlepší.
Autorská citace #25
15.9.2020 09:02 - Jerson
Sice nevím, jaké jsou šance na zlepšení dovednosti, ale použít ji a doufat, že mi padne spěch, a pak ještě jednou, abych zjistil, zda či o kolik se mi zvýší, to mi přijde jako slušný vopruz. Pokud mám nízkou dovednost, tak se ji tedy zlepším obtížněji, protože mám menší šanci na úspěch?

Navíc by mě zajímalo, čemu má tohle pravidlo pomoct? Aby se postavy nezlepšovaly příliš rychle, nebo něčemu jinému?

Aegnorova verze dává větší smysl, ale to jen znamená, že vopruz je o něco menší, nicméně stále přítomný.
Autorská citace #26
15.9.2020 09:49 - Jezus
Co jsem hrál já jako ukázku, tak tam byla platná Aegnorova verze. (A myslím, že zlepšení bylo konstantní, už se neházelo "o kolik").

Má to samozřejmě "simulovat" fakt, že čím jsi lepší, tím pomaleji se zlepšuješ. Dostat se na 50-60 % je tak relativně rychlé - prostě to používáš a zlepšuješ se ob sezení. dostat se přes 85 % je pak už docela náročné (trvá to)...

Neříkám, že je to kdo ví jak elegantní (to srovnání s krokodýlem je trefné, ale asi to funguje).

(Nevím, jestli je tam pak při vysokých hodnotách nějaký strop, který zabrání dosažení nebo přiblížení se 100 % , tak tuhle záležitost prosím zbytečně nepytvat ;-) )
Autorská citace #27
15.9.2020 09:53 - exi
Jelikož každý v detailech říkáte něco jinýho, tady je výňatek z pravidel:

Na konci scénáře nebo herního sezení si všichni hráči hodí procentovou kostkou (1k100) proti všem dovednostem, které jsou zaškrtnuté (tj. bylo na ně úspěšně hozeno) – pokud hodíš víc, než je současná hodnota dovednosti (tj. pokud v hodu neuspěješ), přičti si k hodnotě 1k10 bodů. Jinými slovy, čím víc o něčem víš, tím těžší je naučit se něco nového nebo se zlepšit.
Autorská citace #28
15.9.2020 11:18 - Jerson
Jako chápu myšlenku, ale to že není rozdíl mezi jedním a deseti úspěšnými použitími dovednosti moc smysluplnosti nemá.
Jde dosáhnout maxima i 109%? :-)
Autorská citace #29
15.9.2020 11:26 - exi
Mělo by jít, protože význam mají i poloviční a pětinový hodnoty základu.

EDIT: I když nevím, ve Starteru to specifikovaný není, a ve velkých pravidlech to nemůžu najít. Je možný, že 100 je braný jako maximum lidských možností.
Autorská citace #30
15.9.2020 12:14 - LokiB
Jerson: tvé výtce moc nerozumím

Jerson píše:
Sice nevím, jaké jsou šance na zlepšení dovednosti, ale použít ji a doufat, že mi padne spěch, a pak ještě jednou, abych zjistil, zda či o kolik se mi zvýší, to mi přijde jako slušný vopruz.


To použití přeci se zvýšením nijak nesouvisí. Používáš ji, ne proto, abys ji zlepši, ale protože chceš vyřešit nějakou situaci. Takže to spojovat pocitově dohromady se zvýšením mi nedává smysl.
Autorská citace #31
15.9.2020 14:08 - Jerson
Asi takhle - dává smysl učit se dovednost tím, že ji používám. To že se mi (možná) zvýší při úspěšném použití a nikoliv při neúspěšném by se taky dalo pochopit, třeba na základě myšlenky, že když něco úspěšně použiju, tak jsem to použil dobře, zatímco při neúspěchu nevím.
Dává smysl i to, že když už se mi dovednost podaří použít úspěšně, tak se mi spíše zvýší, pokud je nízká, zatímco hodně natrénovaná dovednost se zlepšuje obtížněji. Nebudu to srovnávat s realitou, prostě tohle samo o sobě dává smysl a je to relativně jednoduchý systém, který zahrnuje více faktorů.

Ale pak přijde šance na zvýšení a to, o kolik se zvýší, a to je prostě nesedí k předchozí logice. Když nějakou dovednost úspěšně použiju jednou, může se mi zvýšit se stejnou pravěpodobností o 1 nebo o 10. Ale když ji úspěšně použiju třeba dvacetkrát, tak šance na zlepšení bude úplně stejná jako v prvním případě, a to o kolik se mi zlepší je taky nezávislé na počtu použití, může to být klidně jen o 1, pokud vůbec.

Z gamistického hlediska je absolutně nejlepší najít si v každém dobrodružství alespoň jeden důvod na použití dovednosti, i když herně nedával moc smysl, ale i když by byl úspěšný, je zbytečné ho opakovat, protože se tím člověk víc nenaučí.

Silně mi to připomíná učení v Jagged Alliance 2 nebo Silent Stormu, kdy bylo účelné přijít tiše k nepříteli a alespoň jednou se od něj odplížit, protože se tím hodně zvyšovala dovednost - i když v tomto případě občas platilo, že více kroků je lepších než jen jeden.

Prostě když už na to je takovýto systém, tak by mohl zohledňovat i počet použití, ať u šance na zvýšení, nebo u míry zvýšení, či u obojího. Bylo by to taky účetnictví, ale alespoň nějak podložené.

LokiB píše:
To použití přeci se zvýšením nijak nesouvisí. Používáš ji, ne proto, abys ji zlepši, ale protože chceš vyřešit nějakou situaci. Takže to spojovat pocitově dohromady se zvýšením mi nedává smysl.

Pokud hráč ví, že jediná(?) možnost zlepšení dovednosti na rozumně použitelnou úroveň je alespoň jedno použití dovednosti, je metagamingově tlačen k tomu, aby to dovednost právě jednou použil, nejlépe v nějaké nepříliš vyhrocené situaci, aby ho případný neúspěch moc nebolel.


Celkově mám na to přesně opačný pohled než Boldrick - v této podobě je to úplně zbytečné pravidlo, u kterého nevím, co by mělo přinést jako benefit.
Autorská citace #32
15.9.2020 14:25 - exi
Jerson píše:
je metagamingově tlačen k tomu, aby to dovednost právě jednou použil, nejlépe v nějaké nepříliš vyhrocené situaci, aby ho případný neúspěch moc nebolel.

Tak zase GM může úplně nesmyslný hody zakázat (resp. úkon automaticky bez hodu označit za úspěšný). Na druhou stranu, pokud postava v nějaký míň vyhrocený situaci skill použije a tím se vlastně dobrovolně učí, tak proč ne?
Autorská citace #33
15.9.2020 14:33 - Purgator
Ahoj, ja mám extrémny záujem. Máš aj nejaký ETA, minimálne na pravidlá? Chcem hru ukázať rodičom, pretože majú radi detektívky, horory a celkovo tajomno, akurát že o angličtinu ani nezavadili, sú to už staré ročníky, takže budem potrebovať minimálne český preklad skillov, aby som im to nemusel opakovane vysvetlovať.
Autorská citace #34
15.9.2020 14:45 - exi
Purgator Pravidla jsou hotový a vysázený, ještě dodělám ten úvodní oneshot, takže snad do pár týdnů.
Autorská citace #35
15.9.2020 15:07 - LokiB
Jerson píše:
Z gamistického hlediska je absolutně nejlepší najít si v každém dobrodružství alespoň jeden důvod na použití dovednosti, i když herně nedával moc smysl, ale i když by byl úspěšný, je zbytečné ho opakovat, protože se tím člověk víc nenaučí.


A tak "podobné" výhrady jste řešili i u AW? jako není to realistické, je to nějak gamisticky vstřícné ... ale není to asi gamebreaking, když si to s hráči vyjasníte a nebudete tam mít muchnkina, který po tomhle vysloveně půjde.

někdo by řekl, že to prostě předpokládá dospělé a vyspělé hráče :)
Autorská citace #36
15.9.2020 15:28 - York
LokiB píše:
někdo by řekl, že to prostě předpokládá dospělé a vyspělé hráče :)


To je tak trochu argument pantoflí. "Hra má spoustu nedostatků, ale to nevadí, protože se předpokládá, že to budou hrát dospělí a vyspělí hráči, kteří je buď budou tiše ignorovat, nebo si je sami opravěj."

Nevím, jak tobě, ale mně se líp hrajou hry, kde si nemusím dávat pozor, do čeho všeho nesmím šťouchnout, aby se to náhodou nezbořilo.
Autorská citace #37
15.9.2020 15:48 - sirien
LokiB píše:
A tak "podobné" výhrady jste řešili i u AW?

Ty řešení se liší a vychází z trochu jiných základů, ale ano, v důsledku si jsou v dost věcech podobná. A obě jsou nanic, i když v důsledku každé z trošku jiných důvodů. V obou případech to ale souvisí s tím, k čemu to vlastně reálně motivuje a co to zábavného to do hry ne/přináší.

York píše:
To je tak trochu argument pantoflí.

To je jen Lokiho lacinej trolling, nesmíš se nechat vyprovokovat.

(Jinak pod Lokiho dospělí a vyspělí si samozřejmě musíš představit pantáty kterým přes pupek táhne na padesát a co se jen sešli v hospodě zahrát ten svůj Lovecroftovskej dračák - trochu si popovídat a sem tam hodit kostkou a nechat toho hlavního v čele ať si pořeší to ostatní, zatimco si daj nějakýho toho panáčka na zdraví, chápeš. Taková kreativně hodnotnější náhražka za pomlouvání sousedů a starejch spolužáků pro vyplnění místa mezi připíjením v tom čase než se budou muset vrátit domů, protože se manželka stihne vrátit od maminky.)
Autorská citace #38
15.9.2020 15:58 - Jerson
LokiB píše:
A tak "podobné" výhrady jste řešili i u AW?

Realističnost neřeším ani tady, ani v AW, ale jo, řešili jsme to (a psal jsem to i v tématu o AW), že pravidlově nejvýhodnější je nechat si označit Sharp a pak číst kde co a kde koho, protože nabitých situací je pořád dost. Možná o tom ještě budeme diskutovat, to se uvidí. Tedy, v AW je to určitě jednodušší než v CoC, ale jeden čas jsem v CPH taky používal systém, kdy se dovednosti zlepšovaly jen po patřičném počtu použití, a taky to moc dobře nefungovalo.

LokiB píše:
někdo by řekl, že to prostě předpokládá dospělé a vyspělé hráče :)

Jsem dospělý a vyspělý, ale když mi dáš omezení na to jak může být moje postava silná, tak ho chci dosáhnout, než začnu "doopravdy hrát" - abych pak už na nějaké zlepšování nemusel myslet. Takže nevím, zda to spolu opravdu tak souvisí.

Naopak zrovna v CoC bych čekal, že se schopnosti postav budou organicky měnit oběma směry, nebo s sebou zvyšování ponese nějaké nežádoucí vedlejší efekty, takže se zlepšení třeba budu i obávat (ale pravidla mi to určí jasně, takže nebudu mít na výběr).
Autorská citace #39
15.9.2020 16:20 - York
Sirien: Až na tu hospodu jsi skoro přesně popsal náš Dračák, jen se scházíme v čajovně :-)
Autorská citace #40
15.9.2020 16:42 - LokiB
Jako takhle osobní rant jsem dostal naposledy před týdnem o kamarádových děcek "Ok, boomer!" :D

Ale jinak jsi (standardně) mimo. To nebyl žádný trolling, to bylo jen připomenutí, že "podobné výhrady" se řešily třeba už u AW pravidel, tak možná není třeba tu samou diskusi tady rozjíždět taky ;) Takže to byl opak trollingu na téma "jako jo, ale řešit to snad nemusíme, tím už jsme si v těchto diskusích prošli nedávno jinde" :P

York píše:
To je tak trochu argument pantoflí. "Hra má spoustu nedostatků, ale to nevadí


Ku*va už ... :)
Vždycky se někdo ozývá, že prý vkládám jiném do úst něco, co neřekli. A tady to napálíš do uvozovek, jako bys mě citoval??
Psal jsem snad, že to nevadí?
Psal jsem, že to holt není ideální, ale dá se hrát "s tím", když si dopředu o tom promluvíte a domluvíte se.
je to tak blbá možnost podle tebe? proč jsi nenavrhl nějakou jinou, lepší?

Jerson píše:
Jsem dospělý a vyspělý, ale když mi dáš omezení na to jak může být moje postava silná, tak ho chci dosáhnout, než začnu "doopravdy hrát" - abych pak už na nějaké zlepšování nemusel myslet. Takže nevím, zda to spolu opravdu tak souvisí.


Hmm, nevím, nakolik funguje, když někdo sám sebe označí za vyspělého :) to není nic proti tobě, jen obecně to takhle nefunguje.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095958232879639 secREMOTE_IP: 35.175.174.36