Pravidla

Lethrendis
19.1.2020 18:27
22.1.2020 14:44 - Aegnor
Jerson píše:
A pak jsou takové srandy jako zařízení umožňující vidět přes zeď, které jsem tuším v SR viděl jako nějaký nejnovější výkřik techniky, a které už dneska soukromníci vyvinuli.

Eeeeeehm ... okna?
22.1.2020 14:44 - LokiB
Jerson píše:
I když tam je to složité, protože Matrix byl vlastně popsaný jako místo k hackování, ve kterém se Deckeři (a nikdo jiný) pohybuje od uzlu k uzlu a propátrávají je jako počítačovou obdobu dungeonu, což se s realitou nikdy nepotkalo.


No ... to, že tam nějak rozsáhle nepsali, na co všechno běžní lidé a společnosti Matrix používali, nemusí úplně znamenat, že by většina Matrixu byla o hackování. Pro Deckery jo, ale jinak v pravidlech taky moc nepíší, jak normálně chodíš po ulici, pro rohlíky a do kina, ale to, co je na ulici důležité pro hraní. S Matrixem v Shadowrunu bych to viděl podobně.
Neříkám, že se Matrixem trefili přesně do internetu, ale zas jako to není úplně mimo.
22.1.2020 14:51 - sirien
Lethrendis: btw. "Augmented reality" se překládá jako "Rozšířená realita". (Ano, je to volnější překlad, ale je to zažitý spojení - prostě cz termín ekvivalentní k AR je Rozšířená, ne Vylepšená; nejde o SR ale o techniku obecně) viz.

A zrovna AR... jako pár let zpátky vypadala slibně a totálně na spadnutí - a pak najednou šla kompletně a totálně k ledu. Osobně mám za to, že to ještě přijde a že jen ten pokus Google příliš předběhl dobu (ještě není k dispozici dostatečná volná konektivita a dost lacinej a zároveň kvalitní HW... resp. technologie by byly, ale jejich obchodní rozšíření, cenová dostupnost a zejména úroveň zpracování do podoby pohodlného UI/UX nejsou tam, kde by bylo potřeba - když de o AR brejle, tak lidi chtějí skutečně brejle - nechtějí ani nějaké retardní kukátko v levém horním rohu ani půlkilovou přilbu), ale můžu se mýlit a může to bejt spíš slepá větev vývoje. Ale to teprve uvidíme.
22.1.2020 14:56 - Lethrendis
Jersone, popisuješ Matrix 2E. Přečti si nejdřív kapitolu Život a pak začátek kapitoly Matrix v 6E. Počítačové hry jsou ve fluffu zmíněné též, jsou to prostě součásti Matrixu. V 5E byl ten popis bezdrátového Matrixu lepší než v 6E.

Nicméně SR6 v roce 2080 říká, že k Matrixu je nějakou formou (většinou v AR) připojena většina lidstva, takže je tam docela blikající frmol.

Mimochodem, v 5E byl nejhranější onlinovkou 2070 Shadowrun Online :)

Aegnor: + 1 000 000 :)
22.1.2020 14:56 - sirien
Jerson píše:
Jinak naprostý krok stranou (určitě vědomý) jsou zbraně s elektronickými featurami, a ještě navíc připojené k internetu.

Ve skutečnosti spíš ne - v USA se s tim experimentuje a to včetně věcí jako sou elektronické pojistky (odkódovávací na nějakou periodu, na otisk prstu, na lokalitu...) nebo online zaměřovače (ty sou už natvrdo nasazené v armádě, mimochodem - např. odstřelovači je používají už od 2. války v Zálivu).

Zatim to neni žádnej boom, ale tichej trend a neni jasný jestli zanikne nebo potichu proroste skrz celý odvětví. Jako - teď to rozhodně rozšířené neni, ale za 20 let to klidně rozšířené být může.
22.1.2020 14:57 - LokiB
sirien píše:
Osobně mám za to, že to ještě přijde a že jen ten pokus Google příliš předběhl dobu (ještě není k dispozici dostatečná volná konektivita a dost lacinej a zároveň kvalitní HW


Hmm, mně přijde, že spíš na to nejsou připravený lidský oči a lidský mozek :( což bude trochu složitější na překonání než obchodí rozšíření. Aspoň to byl můj pocit, když jsem to zkoušel.
22.1.2020 14:59 - Lethrendis
Sirien, myslím, že jsem používal i "augmentovanou realitu", protože tam to dává i tu zkratku, kdyby to nebylo sjednocené, tak by to byl průšvih. Dokonce je možné, že je v překladu vylepšená / rozšířená / augmentovaná realita na několika různých místech. Podívám se na to.
22.1.2020 15:05 - York
sirien píše:
A zrovna AR... jako pár let zpátky vypadala slibně a totálně na spadnutí - a pak najednou šla kompletně a totálně k ledu.


Ale prosím tě, kde to žiješ? Neslyšel jsi třeba o Pokémon Go? Augmented reality nutně nevyžaduje brejle na očích, jsou to prostě digitálně vytvořený prvky zasazený do reálnýho světa.

Ale jako jasně, aplikace jsou pořád v začátcích. Jsem ale pevně přesvědčenej, že k aplikacím AR, který předkládal Shadowrun už ve čtvrtý edici, nevyhnutelně směřujeme.
22.1.2020 15:06 - Naoki
Sirien hrál už Ingress, takže tu větev zná
22.1.2020 15:07 - York
LokiB píše:
Hmm, mně přijde, že spíš na to nejsou připravený lidský oči a lidský mozek :(


O tomhle docela do hloubky povídal v jednom videu John Carmack, doma ho možná vyhrabu.


edit: Tak jsem ho vyhrabal už teď.

Je to dost dlouhý a není to jen o VR, ale až na povídání o autech je to zajímavý celý.
22.1.2020 15:25 - Jerson
Aegnor píše:
Eeeeeehm ... okna?

Říkám skrz zeď, nikoliv skrz okno :-) konkrétně tohle.

Lethrendis píše:
Jersone, popisuješ Matrix 2E. Přečti si nejdřív kapitolu Život a pak začátek kapitoly Matrix v 6E.

Mluvím o 2e, protože jsme se bavili o tom, co SR v dřívějších edicích dokázal predikovat a jak přesně. Věřím, že v poslední edici už zapracovali 30 let reálných poznatků, aby možnosti fiktivního světa za 60 let nebyly nižší než možnosti reálného světa dnes nebo před dvaceti lety.

sirien píše:
Ve skutečnosti spíš ne - v USA se s tim experimentuje a to včetně věcí jako sou elektronické pojistky (odkódovávací na nějakou periodu, na otisk prstu, na lokalitu...) nebo online zaměřovače (ty sou už natvrdo nasazené v armádě, mimochodem - např. odstřelovači je používají už od 2. války v Zálivu).

Zrovna tuhle oblast sleduju o něco víc než obvykle, a na ty elektronické pojistky se strhnul takový hate, že tenhle nápad zase odložili a montují je jen do nových zbraní jako jsou tasery a podobně.
A ty on-line zaměřovače - k tomu máš nějaké bližší informace? Protože reální odstřelovači fungují ještě pořád v týmech, kdy jeden střílí a druhý mu vyhledává cíle dalekohledem. A elektroniku potřebnou ke střelbě ze zbraní bojáci nemají rádi (a na středním východě obzlášť ne), protože to snižuje spolehlivost jejich fungování, a navíc jsou potíže s nabíjením při operacích mimo základny. Ono už zajistit dobré spojení vysílačkou je umění samo o sobě. Nicméně uvidíme. Možná že za 30 let budou obvyklejší robotičtí vojáci.
22.1.2020 16:12 - sirien
York píše:
Neslyšel jsi třeba o Pokémon Go?

To je variace na "Slíbili nám Ráj a teď chtěj abysme se spokojili s rajčatama"?

EDIT: jak tam ukazuje tu "so small" poslední verzi Oculus rift? Blbej vtip. Odtud níž se můžem začít o něčem bavit (a ano, všimni si průhlednosti, klíčovej trait).

Lethrendis: "augmentovaná" je asi legit, zejména s tím, že pro -ware zachováváš termín "augmentace", ale radši checkni, že to je konzistentní. Pokud by se to mělo někde překládat, tak to je potřeba přeložit jako "rozšířená".


Loki: základem ergonomie je tvrzení (resp. axiom), že my jsme v pořádku, chybná je vždy technologie.

Jinak nic ve zlym, ale možná si na to prostě starej. Tyhle věci mají ohromnou vazbu na to jestli s nimi vyrůstáš ("native users") nebo ne. Existují lidé, kteří se s danou technologií sžijí i později, ale je jich výrazná menšina (a rozhodně se to nestane tím, že si to "jednou zkusí") Platilo to kdysi pro konzolové UI u her (...a dneska u obdobně ovládaných záležitostí, vč. např. existující "trhliny" mezi starými a mladými chirurgy u laparoskopie), platilo to následně pro počítače a internet (znáš ty vtipy o rodičích co píší URL do vyhledávacího pole na seznam.cz, že jo?), platí to pro dotykové technologie (vybavuješ si ta videa mimin co se tváří zmateně, protože papírový časopis nereaguje na jejich dotyk?) a bude to platit i pro AR a VR. (Popravdě z toho odloženého nástupu AR sem sám trochu smutnej, právě z tohodle důvodu... až přijde, nerad bych v ní byl jen na návštěvě :/ )

Plus samozřejmě existují určité fyziologické limity. Některým lidem se prostě z VR dělá špatně - a vzhledem k tomu, že sme eliminovali evoluci v tomhle směru, tak navždy bude. Je to podobné, jako to, že někdo prostě trpí na "mořskou nemoc" bez ohledu na to, kolik času na moři stráví. Samozřejmě, časem se pro většinu takových lidí najdou nějaká řešení (stejně jako na mořskou nemoc existují funkční preventivní léky).

Btw. AR/VR přecitlivělost (nebo alergie nebo tak něco) je v SR normálně známej termín a počítá s tím i tvorba postavy (můžeš si to vzít jako nevýhodu).



Jerson: musel bych hledat a moc pozornosti sem tomu nevěnoval, ale co sem čet tak od nasazení těhle technologií skokově vzrostl efektivní dostřel sniperů o dost zásadní hodnoty. Jestli to ale bylo přímo v zaměřovači pušky (např. automatický odskok zaměření o corriolisovu sílu atp.) nebo to měl k dispozici... navigátor se mu řiká? v dalekohledu nebo u nějakého compu položeného bokem se přiznám že nevim. (Nevim najisto - mám za to, že to bylo fakt přímo v zaměřovači, ale v tom se můžu dost mýlit.)
22.1.2020 16:16 - LokiB
Jerson píše:
a na ty elektronické pojistky se strhnul takový hate, že tenhle nápad zase odložili a montují je jen do nových zbraní jako jsou tasery a podobně.


Tak ono obecně je na pojistky z určité strany hejt, že dneska mnohé krátké ruční zbraně ani žádnou pojistku nemají. Slogan je "potřebuješ-li pojistku u zbraně, nepatří ti do ruky" :)
22.1.2020 16:22 - LokiB
sirien píše:
Jinak nic ve zlym, ale možná si na to prostě starej.


Na tom není nic zlého, to je prostě fakt :)
hele, před ... lety ... jsem hrával Wolfensteina a Dooma určitě víc, než průměrný člověk mého věku.
Dneska si zkusím pustit Far Cry 5, a po 10 minutách mě začně bolet hlava a oči, a je mi šoufl.

Popravdě, stářím to je, ale obávám se, že to postihne i dnešní mladé, kteří s tím vyrůstají. některé věci jsou fyziologické a to, že něco začneš dělat v 5 letech místo ve 20 letech nebo 35 letech, neznamená, že to na tvoje tělo nebude mít negativní vliv.
Zrovna u očí si myslím, že prostě se lidem s použitím AR budou dost kazit oči. Nemám na to žádnou studii, je to jen můj odhad. Možná mylný.
22.1.2020 16:34 - sirien
Ono hlavně NRA strhne totální hate shit storm na cokoliv co by omezovalo jejich ústavní právo střílet na černochy (tohle neni nadsázka, dohledej si ten zábavnej případ kdy týpek zastřelil černocha na ulici kterýho sledoval dva bloky autem a díky NRA prosazený legislativě to uhrál na preventivní obranu. Florida, tušim že.). tady máš velmi reprezentativní (a reálnej) rozhovor) (for full fun doporučuju začít od prvního dílu této krásné troj-šestiminutové série...)


Jerson: Jo no, na ty pojistky na otisk prstu bylo dost námitek, a dokonce IMO i dost legitimních (bláto, krev, pot, ve stresu nevhodnej úchop etc. etc. etc.) Nicméně ono existují i alternativy (spouštěcí čip v prstenu / náramku; odblokovávací kód který zadáš a zbraň se odjistí na dalších X hodin - po kterých se zase zablokuje až do opětovného zadání kódu...) popř. jiné technologie ("pasivní" elektronické logování výstřelů s GPS tagem má vcelku nulovej dopad na funkčnost - resp. na legální funkčnost...) Ale holt viz výše.
22.1.2020 16:36 - sirien
LokiB píše:
Zrovna u očí si myslím, že prostě se lidem s použitím AR budou dost kazit oči.

Víš, že televize a monitory nekazej oči, že jo? Bolest je daná únavou, ne poškozením. A nejhorší co to způsobuje je nedostatek mrkání. Ono i v extrému Tě ta bolest přiměje přestat do věci koukat dřív, než dojde k poškození (to je ostatně její fyziologická funkce).

Co tim chci říct je, že obava o to, že by AR kazila oči, mi přijde asi stejně validní, jako tvrzení, že videohry způsobují násilí - čistá urbanlegend paranoia.
22.1.2020 16:56 - LokiB
sirien píše:
Ono i v extrému Tě ta bolest přiměje přestat do věci koukat dřív, než dojde k poškození (to je ostatně její fyziologická funkce).


Tak to mi říkej každý den tak od 15 do 18 či 20 hodin, kdy při práci koukám do monitoru, a oči už mě bolí, resp. bolí oční svaly, jak se snaží dostat oko do módu zaostřeno, a moc se jim to nedaří a postupně z toho nabíhá bolest hlavy.
ne, v tom nejsem jediný :)

To, že se to vyskytuje při práci s počítači a obecne obrazovkou v konstantní vzdálenosti ostření, není urbanlegend.
Ale také je fakt, že studie s problémy, které mocně propagují výrobci čoček, brýlí, z toho nedělají pravdu.

To co píšeš, je imho stejně validní jako to, že za všechny problémy s očima mohou počítače.
"Syndrom počítačového vidění" existuje.
Nedostatek mrkání se na tom významně podílí, to je fakt.

Dobře, vyjasnili jsme si, čemu kdo z nás v oboru oftalmologie věří a s čím se setkal, dál to pitvat nebudu :)
23.1.2020 08:31 - Jerson
sirien píše:
Jerson: musel bych hledat a moc pozornosti sem tomu nevěnoval, ale co sem čet tak od nasazení těhle technologií skokově vzrostl efektivní dostřel sniperů o dost zásadní hodnoty. Jestli to ale bylo přímo v zaměřovači pušky (např. automatický odskok zaměření o corriolisovu sílu atp.) nebo to měl k dispozici... navigátor se mu řiká? v dalekohledu nebo u nějakého compu položeného bokem se přiznám že nevim. (Nevim najisto - mám za to, že to bylo fakt přímo v zaměřovači, ale v tom se můžu dost mýlit.)

Trochu jsem hledal a našel jsem tenhle systém:
, který dokáže nějaké parametry měřit a předávat střelci. Nicméně žádná puška nedokáže změřit rychlost větru na dráze střely a u cíle, to zase odhaduje snajper a pozorovatel podle různých projevů okolí. Jinak na nejdelší zásah bylo potřeba devět zaměřovacích výstřelů, po kterých zasáhl. Ale hlavně na fotkách snajperů a jejich pušek se žádné takové systémy nevyskytují, jen klasické optiky, takže myslím, že když nějaké takové informace navíc mají, stejně musí zaměřovat klasicky, tedy využívat svůj výcvik a zkušenosti, aby tyto parametry zohlednil.

Uvidíme, s čím přijdou za 30 let :-)

sirien píše:
Jo no, na ty pojistky na otisk prstu bylo dost námitek, a dokonce IMO i dost legitimních (bláto, krev, pot, ve stresu nevhodnej úchop etc. etc. etc.) Nicméně ono existují i alternativy (spouštěcí čip v prstenu / náramku; odblokovávací kód který zadáš a zbraň se odjistí na dalších X hodin - po kterých se zase zablokuje až do opětovného zadání kódu...) popř. jiné technologie ("pasivní" elektronické logování výstřelů s GPS tagem má vcelku nulovej dopad na funkčnost - resp. na legální funkčnost...)

Jenže tohle všechno znamená jednak další elektronický systém do zbraně, která na žádnou elektroniku není konstruovaná a ani tam pro ni není prostor, a hlavně možnost selhání, protože pohybující se mechanické části a silné rázy nejdou se spolehlivostí elektroniky moc dohromady. U prstenů a náramků je střelec musí mít pořád na sobě a pořád musí fungovat - další systém, který je potřeba a který může selhat. Odjištění na několik hodin zase neřeší požadavek, aby zbraň nefungovala mimo ruku ověřeného majitele. A to že by střelci chtěli někam zaznamenávat kdy a kde střílí rozhodně nehrozí.

Prostě se takové systémy ani nenabízí, protože kromě protizbraňových aktivistů je nikdo nechce. A vsadím se, že čistě mechanická zbraň bez elektronických pojistek bude standardem po celou dobu mého života (i když doby, ve které se odehrává SR 6e nevím se možná nedožiju :-) )
23.1.2020 12:21 - hulka
Pohled v AR tu uz je taky. Vemte si Google glass a ruzne pruhledne Hud, treba v aute.
23.1.2020 12:23 - Aegnor
HUD v Autě tu tuším nikdo nezmiňoval.

Ale ty google glass docela zmizely v zapomnění. Jak tu psal (tuším) sirien, tak nejspíš hrozně předběhly dobu. Myšlenka dobrá, technologie nedostatečné. :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099782943725586 secREMOTE_IP: 44.210.107.64