Pravidla

Autorská citace #1
12.10.2019 17:25 - Log 1=0
Je na tom až bolestně vidět, že to je konverze z něčeho mnohem víc low level, než DnD 5E. A to jak po stránce mechanik (hodně namunchkinovaná postava zvládne s kusem štěstí ten dungeon sólo, pro čtyřčlennou družinu už není výzva), tak po stránce prostředí (předpokládá se, že postavy jsou nějací vagabundi, přitom mají drahou výbavu a docela slušné peníze). Mimochodem, třicet vesničanů postavy celkem snadno přemůže. Jenže taky jich pár přijde k úhoně. Kdyby se něco semlelo, tak dává srocení davu smysl. Ale já bych si rozmyslel opravdu hodně, jestli budu raději riskovat pár slepic nebo život ve zbytečném konfliktu.
Celkově je ten začátek, který se tváří, že se mohou NPC v klidu vykecat, aniž by jim do toho PC něčím skočila, dost mimo.
Pokud by se před hrou provedly nějaké ty úpravy, tak by to mohlo docela slušně fungovat (byť mít ve sklepě pár generací starou rakev je trochu WTF, ale v normě), jenže o tom není v dobrodružství ani ťuk.
Tím tě nechci odrazovat, je vidět, že je za tím kus práce, ale možná to mělo zůstat jako dobrodružství pro DrD nebo v čem to bylo napsáno původně.
Autorská citace #2
12.10.2019 17:56 - sirien
Tak jako jestli je problém věci jen power level, ale koncept a příběh sou dobrý, tak by to mělo jít poměrně rozumně snadno zarovnat, ne?
Autorská citace #3
12.10.2019 18:18 - Log 1=0
No, on ten příběh ani není nic extra, je to opravdu zahřívačka, která se má rozvinout později (ale to je v tom napsané, takže OK).
Ale problém je v řekněme "power level příběhu".
Dobrodruh může být v očích usedlíků pobuda a vandrák, ale přeci jen je to někdo, s kým se nechceš pouštět zbytečně do křížku, a nenajmeš ho na něco, co by zvládli chlapi z hospody za rundu.
Autorská citace #4
13.10.2019 11:05 - Count
Log 1=0 píše:
možná to mělo zůstat jako dobrodružství pro DrD


Máš dobrý postřeh, je to skutečně převedeno z DrD pravidel. Jaké úpravy by to podle tebe potřebovalo?
Autorská citace #5
13.10.2019 11:45 - Log 1=0
Nejdůležitější ze všeho: Vyhodit ten úvod z "lynčujícím" (nebo co to chtěli postavám udělat) davem. Úplně. Stejně jako narážky na "otrhané vandráky", to hráčské postavy nejspíš fakt nejsou. Možná (ale to už není tak nutné) se více zamyslel nad tou regulací magie. Nemusíš to úplně rušit, ale že každý mág jde na pranýř za to, že je, už do DnD světů (většiny, jsou jiné a často i drsnější, ale ty už nejsou "standart") moc nezapadá.
Zvednout obtížnost dungeonu, musel bych se zamyslet jak, ale určitě ho udělat nebezpečnější. A adekvátně upravit příběh (dungeon, který je výzva pro partu dobrodruhů, prostě uprostřed vesnice neutajíš), to, že se nepodařilo věc úplně utajit nevadí, pokud nikdo neví, co tam konkrétně je, a najmout dobrodruhy může být poslední pokus to vyřešit "mezi náma" než se to požene výš (celkem adekvátní situace). Klidně už do toho sklepa vlézt někdo z vesnice a zpráskaný v panice utéct, aniž by věděl, co ho vlastně tak zřídilo. Nebo hůř, nevrátil se vůbec...
Autorská citace #6
13.10.2019 22:35 - Count
Vytvořil jsem si testovacího Bruenora a ten umřel při boji s druhou krysou. Ale vím, kam míříš. Ve čtyřech, zvlášť při štědrosti tvorby postavy podle pravidel D&D 5e, by dobrodruzi šli do podzemí se štědrou výbavou a ve čtyřech eliminovali vše co najdou bez ztráty kytičky. Na konci jsem uvedl možnost zaplnit podzemí krysami vyskakujícími z každého koutu a to by při zachování příšer dle pravidel mohla být možnost.

Ostatní co popisuješ, vychází z mé podvědomé tendence napasovat náš lehce dystopický svět na D&D, což jde proti sobě, viz oslovení vandráci vs. počáteční bohatství dle pravidel, kde má každý slušnou sumičku na vybavení a je bohatší než kdejaký domkař.

Jak z toho ven a neměnit atmosféru? Zrušit konverzi na D&D? Nebo to zmínit v úvodu?
Autorská citace #7
13.10.2019 23:19 - Log 1=0
Už jsem si všiml, čím to, ta nevýhoda za uklouznutí na pivu dělá v jednom člověku fakt hodně, pokud to nehodí. (Na druhou stranu, pokud se mi třeba podaří vylákat krysy na sucho, tak je opravdu v pohodě posvačím.)

Já nemám moc rád ten styl/žánr těhle low levelů, kde je pro skupinku "dobrodruhů" výzva vlézt do sklepa s krysami a kdejaká parta chalupníků si na nich chodí vylévat svou xenofobii. Ale každého věc, pokud vás to baví super. Jenže není žádný, asi opravdu žádný, styl, který by byl míň DnD než tohle. Pokud chceš zachovat tohle, DnD dobrodružství to nebude.
Autorská citace #8
14.10.2019 09:16 - Tarfill
Log 1=0 píše:
Vyhodit ten úvod z "lynčujícím" (nebo co to chtěli postavám udělat) davem

Souhlasím, takhle jak to je teď, to je zbytečně moc přepálené. Nehledě na to, že popsaný děj nedá postavám vůbec žádnou možnost roleplayingu, což vidím jako podstatné.
Pokud bys, Counte, chtěl zanechat ponurou atmosféru, můžeš to udělat i tak, že dav necháš klidně přijít a preventivně postavám pohrozit (shodou okolností se poblíž podobná tulácká družina pohybuje a postavy je jim připomínají), ale více rozvášnit nebo umírnit nech dav už jen podle toho, jak se budou HP chovat. Pokud dav zjistí, že se mýlil a družina se jeví jako bezproblémová, můžou s reptáním odtáhnout. Pokud se postavy budou chtít bránit agresivně, může dojít k nějaké té ráně. Ale už to bude zásluhou čistě postav, nic strojeného.
Na smrtelné násilí by teoreticky ani nemuselo dojít. Stačí tasit meče a uspět v zastrašení a dav se může stáhnout... i v drsném světě si lidé dvakrát rozmyslí, jestli chcípnout zbytečně nebo se smyslem. Fojta jako takového bych nechal až na poslední chvíli, když by se to celé zvrtalo...
Autorská citace #9
15.10.2019 15:30 - York
Trochu jsem to prošel.

Je to přehledně vysázené a obecně se v tom docela dobře orientuje. Mapy nejsou v top produkční kvalitě, ale svůj účel vcelku plní. Názvy a jména k sobě celkem sedí. Vlastně je to docela slušnej základ pro malej sandbox ve stylu vesnické fantasy. Má jedinej háček: Je v něm málo zajímavého obsahu.

Chybí prostě nějaké to strašidlo v lesích, chatrč čarodějnice, dávné prokletí nebo možná někdo posednutý zlým duchem, nebo třeba čaroděj, který shání podivné ingredience a má s nimi nekalé záměry.

A jak tu už padlo, je otázka, jestli zrovna DnD 5e je na to vhodnej systém...
Autorská citace #10
15.10.2019 17:32 - Count
Tarfill píše:
ale více rozvášnit nebo umírnit nech dav už jen podle toho, jak se budou HP chovat.


S tím rozdělením úvodu a reakcí davu podle konání postav to je dobrý nápad. Sedlák Kolesko dav stejně poštval jen pro to, aby měl další záminku očernit fojta u svobodného pána. A vstup fojta tam nechám stranou pro případ, kdyby se věci zvrhly.

Omezení magie zvýrazním jako volitelnou věc. Je to specifikum naší hry a někomu sedět nemusí.

York píše:
Má jedinej háček: Je v něm málo zajímavého obsahu.


Původně to bylo myšleno jako jednorázovka pro kamarády, kdyby si to chtěli zkusit mimo naši herní partu. Informací k okolí tam proto není mnoho. Nakousl jsem podzemí vypáleného domu, tak ho chci dodělat, když na hospodu navazuje. A pak se uvidí. Materiálu na sandbox kolem Starachu mám dost.

Jaký systém tedy vybrat, když původní DrD je mrtev a D&D či Pathfinder jsou příliš štědré a bída se v nich nenosí? Napadla mě pravidla pro nultou úroveň D&D, jak jsou popsána v odkazu níže, jenže takové dobrodružství by mělo být hratelné i bez domácích úprav.

https://www.dandwiki.com/wiki/Level_Zero_(5e_Variant_Rule)
Autorská citace #11
15.10.2019 17:46 - Log 1=0
Nějaké OSR?
Nebo z druhé strany DrD II rev.?
Ty by mohly tematicky sedět.
Autorská citace #12
15.10.2019 18:06 - sirien
Count píše:
Omezení magie zvýrazním jako volitelnou věc. Je to specifikum naší hry a někomu sedět nemusí.

Tak ono může jít o nějakou lokální věc. Zvlášť pokud by okolo byly nějaká jiná zajímavá místa se svou historií.

Např. pokud nějaká ježibaba manipulovala celou vesnicí (ala Lilith Zlopočasná, jen v mnohem menšim měřítku) a unášela děti, dokud jí X let zpátky neodhalil a nezlynčoval dav s vidlema a pochodněma, tak můžou bejt místní na magiky pořád dost dopálený. Plus se v okolí může nacházet davem nikdy neobjevené doupět oné ježibaby. Ve kterém třeba pořád můžou nějaký ty děti pořád bejt, zakletý v magickym spánku atp.

Ono ostatně to doupě může bejt v podzemí vypáleného domu oné zlynčované ježibaby. Což je i rozumnej důvod proč tam dát nějaký hustější potvory aby se to silově vyrovnalo požadavkům DnDčka.
Autorská citace #13
15.10.2019 18:07 - Šaman
Sirien(?) nebo někdo mi nedávno psal, že DnD 5e NENÍ jen Forgotten Realms. Já jsem psal že DnD stále vnímám jako settingově definující a protiargument byla Sthradova kletba nebo Středozem.
V tom případě bych řekl, že DnD s úpravami by mělo být v pohodě. I když to, jestli dobrodruzi jsou banda otrhaných tuláků, nebo ne, je myslím na hráčích.
Autorská citace #14
15.10.2019 18:43 - Tarfill
Counte,
to, že pravidla na začátku umožňují poměrně štědré vybavení není na překážku a můžeš si to přeci libovolně změnit. Třeba já osobně se v počátečním vybavení nikdy nedržím pravidel a vždy postavám nechám věci čistě podle chuti a začátku příběhu... Mnohé je ovlivněno i zázemím postav. Pokud si někdo vybere zázemí uličníka nebo akolyty, má automaticky jiné vybavení než někdo se zázemím šlechtice apod. Musí to prostě dávat trochu smysl a i v Tvém příběhu můžou být postavy chudší...
Autorská citace #15
15.10.2019 19:49 - sirien
ok, tak sem se na to podíval trochu víc.

Ten úvodní dav je zajímavá událost, ale asi by jí to chtělo dát nějakou silnější motivaci. Vesničani se jen tak nevrhnou na partu lidí se zbraněma, leda ve fakt velký přesile. Šlo by to spojit s tou uzavřeností vesnice - podezření, že postavy jsou nějaký špehové / verbíři / whatever. Nebo by ta nevraživost šla navázat na nějakou magii v minulosti, jak sem naznačoval dřív - nějaká kletba co nutí vesničany k uzavřenosti a nesnášenlivosti k okolí. V takovym případě by ochota vesničanů ke konfliktu mohla být první nápovědou budoucích problémů (lze přihodit třeba i nějaký ten nepřirozený záblesk v očích nebo nepřítomné výrazy...)


Zápletka která začíná slovy "do sklepa se mu dostalo pár obřích krys" fakt nezní moc DnD (DnD neni nutně Forgotten realms, ale je v něm zapsaný heroický žánr, který rezonuje i na nižších levelech - viz co sem psal nějakou dobu zpátky k úvodu Kovářovy dcery).

Oprava je poměrně snadná - kus sklepa se mohl propadnout a odhalit průchod do nějakého staršího podzemí. Nebo jak sem psal dřív může jít o dříve zatarasené podzemí vypáleného domu nějaké čarodějnice, u nějž fojt ví (a zatím ale ne na dlouho úspěšně tají), že už není tak dobře zatarasené, jak by být mělo. Atp. Prostě tomu dát nějaký feeling nějakého staršího / horšího zla před nímž je potřeba vesnici zachránit, než jen že se někam vlámalo pár škůdců.


Obrázky krys sou fakt hezký. Obtížnost dungeonu upraveného výše uvedeným způsobem lze snadno upravit dodáním jiných / dalších monster (pastí atp.)


Celkově to není špatná jednohubka, ale koncepčně mi tam hrozně chybí nějaký trochu silnější příběh. "Vloupaly se nám sem krysy" prostě nezní moc zajímavě ani příběhově. "Na vesnici doléhá kletba ze zataraseného podzemí domu čarodějky, kterou sme tu před lety (oprávněně) zlynčovali" má mnohem větší drive.
Autorská citace #16
15.10.2019 20:03 - Pan Bača
přidám jen malou technickou poznámku:
blok statistik pro krysy je v sázích, ale ve "velkých" mapách (vesnice apod.) jsou metry/kilometry. A osobně se mi ani moc nelíbí metr/sáh.
Autorská citace #17
15.10.2019 20:26 - Maelik
K dobroružství.. připadá mi celkem dobře napsané, i když bych souhlasil s tím, co tu zaznělo, totiž že dobrodruzi jsou ledacos, ale vandráci sotva. I kdybychom postavám do začátku nedali ani vindru, pořád mají zbroje, zbraně, jiné vybavení. Žoldáci, lapkové.. to vše snad. Ale vandráci co kradou slepice..ne, to už tak nějak z principu nesedí.

Jinak.. možná jsem to přehlédl, ale, pokud ta místnost s rakví je úmyslně budovaná krypta, proč vypadá jako místnost, kterou vyhlodaly krysy?
A jak hodlá fojt vyřešit fakt, že i když jsou na konci krysy pobity, tak pořád má pryč zásoby jídla a chlastu.. což se zdráhá komukoliv přiznat, aby nevyvolal paniku.

Což mě připomíná.. v textu je naznačeno, že u fojta ve sklepě byly zásoby pro celou ves na zimu. Na to mi připadá ten sklep trochu malý. Ale i kdyby.. jak jsem řekl, krysy jsou v tahu, ale zásoby na zimu jsou pořád pryč. Takže to fojt bude tajit až do zimy, a pak všichni vyhladoví?


Šaman píše:
nebo někdo mi nedávno psal, že DnD 5e NENÍ jen Forgotten Realms. Já jsem psal že DnD stále vnímám jako settingově definující a protiargument byla Sthradova kletba nebo Středozem.


D&D je natolik spjatý s Forgotten realms, že je nikdy zcela neoddělíš. Samozřejmě můžeš říct, že se to odehrává ve středozemi, současné Praze, nebo třeba Barovii. Ale, pokud do toho vezmeš pravidla D&D, tak do daného světa naimportuješ Faerun. Protože třeba na klericích by se nic moc nezměnilo,pokud by místo přípravy miráklů na daný den měli jen ty sloty, které by propálili do libovolného klerického kouzla dané úrovně, v okamžiku, který by se jim hodil. Jediné co tomu brání je, že "klerici takhle nefungujou", což v jádru není nic jiného, než že to odporuje světu FR.

K té barovii... pokud si pamatuju správně, tak Ravenloft je jeden ze stínových světů, stejně jako Stínopád, nebo Vílí divočina. Takže je to technicky stále FR.
Autorská citace #18
15.10.2019 20:49 - Šaman
Maelik píše:
Samozřejmě můžeš říct, že se to odehrává ve středozemi, současné Praze, nebo třeba Barovii. Ale, pokud do toho vezmeš pravidla D&D, tak do daného světa naimportuješ Faerun.

Měl jsem na mysli "Dobrodružství ve Středozemi", což je vlastní systém vystavěný na DnD jádru (myslím, nestudoval jsem ji ještě). Takže výrazně méně magie při zachování epického světa. A tendence se některými skutky přiklánět ke zlu zakomponovaná už do systému pravidel.
Autorská citace #19
15.10.2019 21:11 - ShadoWWW
Šaman: já tu hru znám. Asi nejlepší varianta pro ty, co chtějí málomagický nebo ala středověký setting v 5E.

Ale magie a high fantasy prostě táhnou a i kvůli tomu se AiME v porovnání s DnD 5E moc neprosadilo ani u nás. Když chci hrát DnD, seženu skupinu velmi rychle. Když budu chtít hrát AiME, budu ji hledat horko těžko (zkoušel jsem několikrát obojí).
Autorská citace #20
15.10.2019 21:13 - efram
Píše:
D&D je natolik spjatý s Forgotten realms, že je nikdy zcela neoddělíš.


Mě se tyhle kategorické soudy moc nelíbí a navíc si myslím, že to prostě není pravda. Osobně vnímám ta pravidla dost použitelně na cokoliv (myšleno v rovině settingu). V čem přesně vidíš tu naprostou provázanost s Faerunem? Takovou provázanost, že jak použiju pravidla hraju podle tebe Faerun.
Autorská citace #21
15.10.2019 21:22 - Šaman
efram: Začínáme offtopicovat. Ale já to stále v základním DnD 5e vidím taky. Budou tam postavy stejných schopností a tedy nejspíš i chrámy co umí kompletní ressurect, podobní kouzelníci… Při použití bestiáře se budou nejspíš potkávat i podobné potvory které už známe právě z FR/BG. Budou tam podobně definovaní bohové atd… Změnit to už je velký zásah do pravidel, třeba právě přepsat dost razantně classy a subclassy (což ale moc nedoporučuji, protože těžko se od základu nová povolání vybalancují)
Autorská citace #22
15.10.2019 21:32 - efram
Šaman

ja tohle prostě vnímám jinak, ale nechci to tu svinit a bylo by to na dlouhou diskusi. sorry za offtop
Autorská citace #23
15.10.2019 21:51 - Šaman
Diskuze "jak nastavit DnD 5e do jiného settingu (low magic, steampunk, horror, cokoliv…)" by mohla být zajímavá jako samostatné vlákno. Podobně jako efram reagoval do zprávy i malkav.
Autorská citace #24
16.10.2019 19:47 - Count
sirien píše:
Tak ono může jít o nějakou lokální věc.

Proto to omezení magie uvedu jako variantu, se kterou může vypravěč pracovat dle libosti. Ať už lokálně, jak píšeš ty, nebo ve větším měřítku, kdy podobná omezení slouží mocným, aby jim "lidoví hrdinové" nepřerostli přes hlavu.

Tarfill píše:
...i v Tvém příběhu můžou být postavy chudší...

Každý zkušenější vypravěč to může změnit. Dobrodružství ale mělo být původně pro známé, kteří doma vybalí pravidla z krabice a začnou hrát. A taky nemám dost zkušeností, jak takové změny settingu vysvětlit.


sirien píše:
Oprava je poměrně snadná - kus sklepa se mohl propadnout

To by šlo. Místo jedné špeluňky s rakví mohl strýc přesunout do vesnice modlitebnu a tu provozovat ve větším podzemí sklepa domu. S ním přišli i další mniši, a tak místo jednoho kostlivce jich z rakví vyskočí několik se strýcem v čele.

Horší zlo je v tom vypáleném domě, a zatímco kupce berou vesničani jako přínos, v PC vidí přisluhovače Bronvika Runicha, kteří se přišli pomstít / v odvetě rabovat / odnést si věci ze zapovězeného domu, atp. :-)

sirien píše:
koncepčně mi tam hrozně chybí nějaký trochu silnější příběh.

Rozumím ti. Jak jsem psal, má to být jen úvod po tvorbě postav, co se stihne zahrát stejný večer a z něj vypadne několik háčků co dál, jejichž sledování na sebe bude nabalovat další možnosti typu:
- je tady barák kterého se všichni bojí a fojt nabízí odměnu, když ho prozkoumáme.
- původně to byly jen obří krysy, ale teď víme že na nich někdo rajtuje kolem vesnice. Říct to fojtovi, pátrat dál a sami, ví o tom někdo, je na to odměna?
- strýc nebyl jen odložená mrtvola, ale měl něco společného s nedalekým klášterem, atd.

Pan Bača píše:
přidám jen malou technickou poznámku:

Díky za postřeh, sjednotím to.

Maelik píše:
Jinak.. možná jsem to přehlédl, ale, pokud ta místnost s rakví je úmyslně budovaná krypta, proč vypadá jako místnost, kterou vyhlodaly krysy?

Uměle budovaná krypta to není. Je to „nezkulturněná“ část sklepa, jako když chceš vybudovat velkou věc, ale v polovině ti dojdou peníze. Zmíním tam ten rozdíl.

Maelik píše:
v textu je naznačeno, že u fojta ve sklepě byly zásoby pro celou ves na zimu

Taky mě to napadlo a proto jsem napsal "železných rezerv". Každý tedy má něco doma a když by bylo opravdu zle, fojt může pomoci z těchto zásob. Ale zjednoduším to, aby to nevybízelo k podobným otázkám a nechám tam jen ten chlast.
Autorská citace #25
17.10.2019 00:50 - sirien
Count píše:
Jak jsem psal, má to být jen úvod po tvorbě postav, co se stihne zahrát stejný večer a z něj vypadne několik háčků co dál

To se vzájemně nevylučuje. Já neříkám, že tam musíš celý ten příběh odehrát - ale měl by tam být příběh, který to celé podtrhne, byť třeba hra samotná bude jen finále nebo dokonce jen až následným epilogem onoho příběhu. Ale aby hráči prostě měli ten pocit, že nevybíjí jen nějakej náhodnej sklep s náhodnejma potvorama, ale že tam kdysi něco bylo a něco se tam stalo a ten sklep je pozůstatkem nějakého příběhu, co nebyl (zcela) uzavřený a je na nich aby se postarali o tu závěrečnou tečku. (Ideálně pokud třeba ten kdo ten příběh původně uzavřel ho dokončit vůbec nemohl, protože třeba zemřel těsně před koncem cesty - nebo mohl, ale něco důležitého mu uniklo a v budoucnu může zjistit, že to postavy dokončily za něj, což vytvoří nějaký vztah... atp.)

Tj. ten koncept (je tu sklep, je v něm problém, vyřešte to) může klidně zůstat, ale chce to dokreslit tomu konceptu nějaký příběhový kontext, do kterého ten koncept zapadne.
Autorská citace #26
17.10.2019 08:02 - Tarfill
Count píše:
Každý tedy má něco doma a když by bylo opravdu zle, fojt může pomoci z těchto zásob.

Při nejhorším si fojt může představit situaci tak, že udělá nové zásoby právě z mrtvých obřích krys. Jasně, není to velké jako prase či kráva, ale z několika obřích krys by pořád trocha masa mohla být. Fojt by tak měl důvod to tajit před veřejností i nadále a mohl by díky tomu i zajímavě naléhat na družinu ve smyslu "snažte se ty největší krysy pokud možno zabít tak, aby se jejich maso a kožešina daly použít. Když je zabijete čistě, dám vám xy peněz navíc..." Družina tak může mít motivaci v rámci této obyčejné bojůvky o zajímavější vyčištění - nebudou se spoléhat na obyčejnou sekeru, ale zkusí vymyslet nějakou past apod - prostě to může udělat ten příběh zase trochu zajímavější...
Autorská citace #27
17.10.2019 09:36 - Aegnor
Šaman píše:
Diskuze "jak nastavit DnD 5e do jiného settingu (low magic, steampunk, horror, cokoliv…)" by mohla být zajímavá jako samostatné vlákno. Podobně jako efram reagoval do zprávy i malkav.

Tak ji založ. :-)
Autorská citace #28
17.10.2019 11:54 - Šaman
Aegnor píše:
Tak ji založ. :-)

Já s tím nezačal a DnD už nehraju. Fate má variabilitu settingů už v jádru.
Ale pokud někdo myslí, že upravit DnD 5e tak, aby to nepřipomínalo FR, je možné i bez výraznych zasahů do samotného systému, pak nechť založi novou diskuzi. Rád ji budu sledovat, určitě tam budou tipy použitelné obecně.
Autorská citace #29
17.10.2019 12:01 - LokiB
Tak jestli vám Eberron a Dark Sun tak moc připomínají FR ... ok, neberu vám to.
Autorská citace #30
17.10.2019 13:08 - sirien
Tak hlavně DnD většinu své historie nebylo "vázané" k Forgotten Realms, ale ke Greyhawku, že ano. A to až do jeho 4. edice (tj. někdy do roku 2008), jejíž Points of Light setting byl ofiko Nentir (nebo tak nějak něco), ale byl často "obviňovanej", že to je jen "rozmlženej Greyhawk" (kvůli licencím a i kvůli snaze o menší specifičnost). Teprve 5. edice se začala opírat primárně o Forgotteny, ale hlavně v rozšiřujících příručkách (v základní triádě 5e se dají najít odkazy na různé světy multiverza, včetně Forgottenů, ale i včetně Greyhawku).

A to je samozřejmě jen takový letmý průřez defaultními settingy které jsou v těch knížkách lehce referované (a ok, do nichž se zasazují hlavní vydávané kampaně - to ale platí hlavně pro 5e, protože v dřívějších dobách se vydávaly kampaně pro různé světy).

Jednotlivé edice přitom měly celou širokou paletu různých settingů, které se od sebe velmi zásadně lišily - od "středověce" laděných Dragonlance po DnD Star-trek-ish Spelljammer (kde se na magií poháněných vesmírných lodích střetávají galaktické fantasy civilizace). V jednu chvíli bylo těchto settingů dokonce takové množství, že začaly DnD komerčně dusit, což byl jeden z faktorů co vedl k pádu TSR - Wizardi to pak museli hodně prořezat. A i tak měli pak těch světů několik vedle sebe během 3e - a některé ty světy co z ADnD neprošly do 3e byly tak ikonické, že si přesto nachází své fanoušky dodnes.


Takže s pohledem který jde od "přízemních" záležitostí jako je "klasický" Greyhawk, "středověce epický" Dragonlance nebo třeba "blízkovýchodní" Al-Quadim, přes žánrově ikonické světy jako je hororový Ravenloft nebo apokalypticky temný Darksun a koncepčně jedinečné světy jako je pulpový Ebberon nebo demi-godí Birthright až po světy které skutečně napínají fantazii jako je vesmírný Spelljammer nebo ...-ý Planescape a které historicky přes své zásadní odlišnosti vždycky fungovaly na tom plus mínus stejném DnD - ano, prosím ještě jednou někdo zopakujte tu pohádku o tom, jak se DnD nedá oddělit od Forgottenů.

(A to sem jen škrábnul profláklej povrch, mimochodem - tady je pro zájemce přehled toho významnějšího - a i tak sem z těch profláklejch koukám zapomněl třeba urban-slovanskou Ravnicu... A úplně původní Blackmoor...)
Autorská citace #31
17.10.2019 13:44 - Šaman
Myslím, že zapomínáme na jádro našeho problému a to, jak se budeme jmenovat. Navrhuji OFFTOPIC.

Siriene, mohl bys založit novou diskuzi s tvým posledním příspěvkem jako pilotním, pls? Já třeba kromě Dragonlance a Ravenloftu (a samozřejmě ty FR) ostatní neznám. Nevím, kolik z toho je přeložených. Jde o to, že když si někdo stáhne přeložené DnD 5e a přitom chce hrát třeba ve světě zaklínače, GoT, nebo Artuše (nebo Podzemní hostinec) - co byste doporučili za úpravy (spíš jakým způsobem při těch úpravách postupovat, aby se to nerozbilo a nepsal se vlastně úplně nový systém)?
Autorská citace #32
17.10.2019 13:52 - sirien
...kliknout na "založit novou diskusi" fakt neni tak těžký, jak se to možná zdá. Stačí stisknut myš a Kostka je naprogramovaná udělat zbytek, fakt nemusíte novou diskusi vkládat manuálně do databáze nebo tak něco...

DnD světy a konverze
Autorská citace #33
17.10.2019 13:56 - York
Sirien: To jsou ale dvě různé věci. Jedna je, jestli jde pro DnD vytvořit vzájemně odlišené, zajímavé settingy. To určitě jde. Druhá je, nakolik je DnD vhodné pro hraní v settinzích, které nebyly vytvořené pro DnD, a případně jak moc je ho třeba upravit.

Odpověď je samozřejmě individuální. Někomu nebude vadit, když bude hrát ve Středozemi a bude tam kouzlit Hunger of Haggar a Modernkainen's Magic Lock, někdo si ale dá tu práci a přefluffuje si to a někomu nesedne ani základní nastavení pravidel DnD a vezme si na to úplně jinej systém.

Tohle dobrodružství je ostatně dobrej příklad: Vcelku jsme se shodli, že hrát to v DnD 5e sice určitě půjde, ale asi to nebude úplně ono.
Autorská citace #34
17.10.2019 13:56 - Šaman
Díky. Jde spíš o to, že k tématu nemám moc co říct a vlastně ani nevím, jak se stalo, že v téhle diskuzi jsem. A spíš je to prostor po ty, co říkají, že v DnD hrát světy nepodobné FR není problém. A ten tvůj příspěvek je docela fajn jako vykopávací, nechtěl jsem kopírovat cizí peří.

Nadále ale prosím pišme tam, @Yorku.
Autorská citace #35
17.10.2019 14:22 - sirien
York píše:
To jsou ale dvě různé věci.

Ne, to je prostá odpověď na nepravdivé tvrzení, že DnD není snadno oddělitelné od FR. Nic dalšího řečeno nebylo a domýšlíš si to (byť úvaha to je zajímavá, ale v jejím rozvádění bych pokračoval v tom na přání vyděleném vlákně)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.063529014587402 secREMOTE_IP: 18.234.165.107