Pravidla

Demonica
21.12.2018 10:56
Autorská citace #1
21.12.2018 10:56 - Demonica
Jako dárek ke Slunovratu vám letos přinášíme překlad upírského dobrodružství Curse of Strahd.

Doufám, že si příběh užijete, opravdu stojí za odehrání. Budeme také rádi za jakékoli připomínky k překladu. A pokud kampaň hrajete, nebo se na ni chystáte, napište do diskuze a podělte se o své zážitky ze hry.
Autorská citace #2
21.12.2018 10:57 - Merlin
:) velká paráda :) skoro mne to nutí si pohnout s ToA :)...skoro
Autorská citace #3
21.12.2018 11:20 - exi
Kdyby někomu připadalo, že se v tom ztrácí, tady je pěkně udělaný průvodce pro DM (free, když chcete).
Autorská citace #4
21.12.2018 12:20 - Tarfill
Ooouuu yeahhh! Další velká paráda tady na Kostce a zároveň krásný dárek k Vánocům...
Díky!
Autorská citace #5
21.12.2018 12:39 - sirien
Nádhera.

Musim říct že zejména ten koncept proměn příběhu kartami mi přijde jako fakt cool koncept.
Autorská citace #6
21.12.2018 12:47 - exi
A nejenom, že se to mění, ale postavy taky dostanou nápovědu v podobě tajemné věštby™ a musejí si dávat pozor během dobrodružství na detaily, které jí odpovídají. Nevím, jak to funguje reálně při hraní, ale zní to skvěle :D
Autorská citace #7
21.12.2018 18:57 - Jarik
Já si z toho alespoň ty karty taroku stáhl a vytiskl.
To se někde použije.
Autorská citace #8
21.12.2018 19:06 - ShadoWWW
Ve speciálkách ty karty prodávají i zvlášť v rámci zvláštního balíčku karet. Ale teda v angličtině...
Autorská citace #9
21.12.2018 19:47 - LokiB
Já si ty karty nejdřív stáhl a vytiskl ... ale pak jsem si je i koupil. Přeci jen jsou lepší :)
Autorská citace #10
21.12.2018 21:16 - ShadoWWW
Ten překlad je parádní a udělal mi obrovskou radost! Už kdysi jako malý kluk, když jsem četl o Ravenloftu v DrD Pravidlech pro Experty, jsem měl chuť si někdy ten gotický horor zahrát. V naší skupině jsme ho sice tenkrát přeskočili a vrhli se na Obry, ale v létě si ho zahraji v rodině - překlad je pro to ideální příležitostí.

Taky mi udělalo radost, jako moc je to kvalitní a parádně se to čte. Dokonce bych řekl, že pro překladové stránce je to dosud nejlepší překlad 5E knížky. Bravo patří všem, co se na tom podíleli (a já mohu jít v klidu do RPG důchodu; tedy po Xanatharovi).

Všiml jsem si jen jedné malé chybky hned na začátku.
Píše:
Byron byl dekadentní dravec, tyran ukrývající se za romantickým
závojem,

(chybí to "se")
Autorská citace #11
21.12.2018 21:57 - sirien
ShadoWWW píše:
když jsem četl o Ravenloftu v DrD Pravidlech pro Experty

??? !?
Autorská citace #12
22.12.2018 11:59 - bead
Díky! :)
Autorská citace #13
22.12.2018 12:21 - Log 1=0
Díky, skvělá práce.
Autorská citace #14
22.12.2018 15:25 - exi
ShadoWWW píše:
Ten překlad je parádní a udělal mi obrovskou radost!
Díky za všechny, tohle upřímně potěší.
Autorská citace #15
22.12.2018 16:01 - Pan Bača
Takhle kompletní bez poznámek a připomínek to vypadá parádně.
A tohle
Píše:
Dokonce bych řekl, že pro překladové stránce je to dosud nejlepší překlad 5E knížky.

je velmi potěšující, ale zároveň velmi zavazující.
Autorská citace #16
27.12.2018 11:36 - Endy
Naprostá paráda!! :) Těším se, až si to s partou zahrajeme!
Autorská citace #17
31.12.2018 13:28 - GDIcz
Díky za výborný překlad a prvotřídní zpracování.
Autorská citace #18
3.1.2019 11:43 - Jarik
Tak já teda jako taky chci poděkovat moc. Nějak když to čtu, tak mi dochází, že mám ještě velké vypravěčské pole, kde mohu působit.
Jdu zatím dost po povrchu,... zkusím se zas zlepšit (to zní skoro jako předsevzetí :) )
Autorská citace #19
4.1.2019 09:15 - MartinCZ
Krásný překlad díky!

Mohl by někdo kdo to odehrál, odhadnout kolik času si to tak může vyžádat?
Autorská citace #20
4.1.2019 09:21 - ShadoWWW
Při každotýdenním hraní (s občasnými výpadky) počítej minimálně půl roku, ale spíš rok.
Autorská citace #21
4.1.2019 09:51 - MartinCZ
ShadoWWW píše:
Při každotýdenním hraní (s občasnými výpadky) počítej minimálně půl roku, ale spíš rok.


Kolik hodin jste měli na sezení?
Autorská citace #22
4.1.2019 10:13 - ShadoWWW
Naše skupina to zatím nehrála, ale vím to z doslechu skupin, co to hráli (a ty mívají čtyřhodinová sezení).
Autorská citace #23
7.1.2019 11:08 - Jerson
Když to čtu, není mi jasné, zda Barovie je vesnice, nebo celá země.
Autorská citace #24
7.1.2019 11:16 - Jarik
Jerson: str.4 (obsah)
Kapitola 2 - Země Barovie
Kapitola 3 - Vesnice Barovie
Autorská citace #25
7.1.2019 12:19 - Jerson
Hm, a dočtu se o nějakém důvodu, nebo je to kvůli nějakému metahernímu zjednodušení?
Autorská citace #26
7.1.2019 12:20 - LokiB
Jerson: obojí. Barovia vesnice, u které měl Strahd von Zarovich svůj hrad, a když se i se svým okolím přemístila do Ravenloftu, tak byl tento název použit pro celé domínium, kterému Strahd vládl. Tím, že Ravenloft je na tato domínia obecně rozdělen, má toto stejné jméno jako ta vesnice.

Je to celé z historie Ravenloftu, třeba zde
Autorská citace #27
7.1.2019 12:40 - Jerson
Ok, takové vysvětlení dává smysl (alespoň metaherně :-) )
Autorská citace #28
7.1.2019 13:35 - Jarik
Mně osobně to přijde právě naopak (podle téhle verze pro 5e). Území, které Strad dobyl pojmenoval Barovie podle svého otce. Usídlil se v ní, a posléze se oblast přenesla do Stínopádu.
Ta vesnice se jmenuje tak jak jmenuje, protože je nejblíž hradu.
Safra... dyť si ten termín stačí dát v textu hledat, a přečíst větu před a za výskytem. A nemusíme tu vést metaherní vysvětlování. :)
Autorská citace #29
7.1.2019 14:04 - Jerson
166 výskytů není úplně nápomocných pro rychlé pochopení :-)
Autorská citace #30
7.1.2019 18:40 - LokiB
Jarik: podle mě to v originálním Ravenloftu bylo tak, jak jsem popsal, ale mohlo se to s edicemi změnit (případně se mohu plést).

Vysvětlení, že vesnice se jmenuje Barovia, protože je nejblíž hradu Ravenloft, mi moc smysl nedává :)
Autorská citace #31
7.1.2019 22:27 - Kropy
LokiB Proč ne? Je to sice dost zjednodušeně řečeno, ale minimálně z historie našeho světa to máme dost dobře zdokumentováno např. u ostrovů v Karibiku jestli mě paměť neklame se dost často to "největší", nebo správní město celého ostrovu jmenuje stejně jako ten ostrov. Teď jak vlastně píšu tak mě napadá rovnou Mexiko, což sice ostrov není ,ale princip je stejný, kdy hlavní město je taky Mexiko, resp. Mexiko-město pokud by se to mělo přeložit do češtiny což zní příšerně. :D

Můj názor a také se můžu mílit je že Strad nazval zemi Barovia v ní postavil hrad Ravenloft a okolní vesnice/osada se ,protože to bylo "správní" centrum Barovie ,nazývá po celé zemi (než mi začnete odporovat velikostí a počtem místních obyvatel tak vím, že jsou v Barovii větší osady resp. i město, ale to nic nemění na tom, že správní centrum, případně hlavní město nemusí být nutně největším městem).
Autorská citace #32
7.1.2019 23:09 - LokiB
Kropy: Já vycházím z materiálů k Ravenloftu k ADND. A Gazeteer volume I k třetí edici DnD, kde je Barovii, včetně celkem detailní historie, věnovaná celá kapitola.
Autorská citace #33
8.1.2019 00:07 - Kropy
LokiB: Teď jsi mě možná nepochopil, nebo já nechápu proč zdůrazňuješ odkud čerpáš... :) Jestli je tam tomu věnována celá kapitola a je tam zmíněno přesně proč se obojí vesnice i oblast jmenují stejně, pak to chápu, ale pokud to tam není přesně řečeno můžeme spekulovat a myslím si, že Jarikova možnost resp. mnou poupravená Jarikova možnost je stejně pravděpodobná jako ta tvoje (podle tohoto konkrétního překladu dokonce pravděpodobnější Stradovo prokletí píše:
Strád, uchvácený půvabnou
krásou svého nejnovějšího úlovku a dychtivý utéct stínu
odkazu svého otce, udělal z údolí svůj domov a pojmenoval
ho po svém otci, zesnulém králi Barovovi, Barovie.
, ale abych nebyl suchar dneska už stejně jdu spát zítra se zkusím porozhlédnout i v tebou zmiňovaných materiálech k ADND, a pokud najdu opak uznám, že pravdu máš ty ;) )
Autorská citace #34
8.1.2019 14:52 - Jerson
Koukám na plánek Rychtářova domu, a něco bych napsal, ale fakt se bojím, jakou debatu by to zase vyvolalo.
Autorská citace #35
8.1.2019 14:57 - Log 1=0
Nechceš si třeba založit separátní diskusi?
Já třeba tvé rozbory čtu rád, ale je pravda, že vždycky dané téma hrozně unesou a zabijí, což je ne vždy žádoucí. A můžeš dát varování o vstupu na vlastní nebezpečí, aby bylo jasno, že to hodnotíš ze svého pohledu a stylu.
Autorská citace #36
10.1.2019 11:11 - Jerson
Musím říct, že na čtení tohoto dobrodružství jsem se těšil, ale Baronův dům mě opravdu znechutil a dost by mě zajímalo, jak ho která skupina hrála.

Dokonce i když se oprostím od zjevně nerealistických prvků, pořád mi zůstanou otázky, jak je to tedy s Izekem, jak zabránit hráčům v rabování knihovny, jak odpovědět na případné otázky ohledně fungování domu...
Autorská citace #37
10.1.2019 11:21 - shari
Jerson píše:
Musím říct, že na čtení tohoto dobrodružství jsem se těšil, ale Baronův dům mě opravdu znechutil a dost by mě zajímalo, jak ho která skupina hrála.

Asi ti to moc nepomůže, ale...
Já to dobrodružství hrála dvakrát (jednou jako hráč a jednou DM) a ani v jednom případě jsme se dovnitř nedostali. No, v jednom z těch případů se nám omylem povedlo vyvolat vzpouru a když jsme se po dvou týdnech vrátili zpátky do města, zjistili jsme, že měšťani ten dům vyrabovali, vypálili a zbourali...
Autorská citace #38
10.1.2019 11:32 - Jerson
To řeší skoro všechny mé výhrady - hráči na ně nenarazí a tak jim nemůžou vadit :-)
Autorská citace #39
28.1.2019 08:49 - Demonica
Nahrána nová verze s drobnými opravami.
Autorská citace #40
21.2.2019 12:08 - Demonica
Nahrána další verze s drobnými opravami.
Autorská citace #41
23.2.2019 12:19 - ShadoWWW
Když TSR expandovalo do Velké Británie, zvolilo si jako distributora britský Games Workshop. Dospělo to až tak daleko, že na počátku 80. let uvažovali o koupi GW. Z toho ale nakonec sešlo a TSR v UK založila svou vlastní pobočku, která distribuovala D&D ve Velké Británii a měla i vlastní produkci.

Jako první měla za úkol vytvořit vlastní bestiář, a tak vzniklo Fiend Folio. Následně se dali i do produkce vlastních dobrodružství. Série z britské pobočky byla označena jako UK, konkrétně vyšly moduly UK1-UK7. Tyto moduly se lišily od americké produkce. Zatímco dobrodružství z amerického TSR se vyznačovali různorodostí prostředí a samotná zápletka i tajemství bylo ukryto v onom prostředí, v UK dobrodružstvích se hráči setkávali s propracovanými cizími postavami a záporáky, politickými zápletkami apod. Zkrátka dobrodružství tkvěla ve vztazích, ne v prostředí. A většina dobrodružství z této produkce se dala projít bez jediného bojového střetnutí. Tato dobrodružství se taky (pochopitelně) často odkazovala na nestvůry z Fiend Folia.

Na konci 80. let ale americké TSR usoudilo, že celý kreativní tým bude jen v Ženevském Jezeře ve státě Wisconsin, ústředí TSR (a dnes ústředí WotC). UK pobočku zrušili. Nicméně si všimli odlišnosti UK produkce a chtěli, aby v USA taky vznikala podobná produkce, mimo té klasické. Díky tomu vznikaly moduly jako I6: Ravenloft nebo série Dragonlance či Dark Sun, které očividně vybočují z klasické DnD produkce a staví na podobných principech jako kdysi UK série.
Autorská citace #42
24.2.2019 23:11 - LokiB
Tak třeba zrovna dobrodružství v Saltmarshi byla z UK a byla označena jako U1 - U3 (nikoli UK1). byla to vůbec první dobrodružství z UK, rok 1981
Autorská citace #43
5.4.2019 20:19 - ShadoWWW
Ještě jednou díky za ten překlad. Teď o Víkendu budu vést první část tohoto dobrodružství a překlad se báječně hodí.

Jen jsem zatím objevil drobnou překladatelskou chybku v Předmluvě. "So-many-Hit-Dice-with-such-and-such-an-Armor-Class" by se přeložilo dle 5E "tolik-Kostek-životů-s-takovým-a-takovým-Obranným-číslem" (včetně těch velkých písmen), nebo dle starého překladatelského klíče platného v dobách DrD, který by mohl navozovat atmosféru pionýrských herních časů, by to bylo "taková-životaschopnost-s-takovým-a-takovým-Obranným-číslem". (Osobně bych se ale asi přimlouval spíš pro to první.)
Autorská citace #44
6.4.2019 11:06 - exi
Díky, opravím. Kdybys při hraní na něco narazil, klidně napiš sem nebo do SZ, debugujem průběžně :) I když jsem tu předmluvu četl asi 50x, tak tohle jsem nekontroloval, asi protože už v tom originálu je to psaný tak, že je to vlastně jedno. No každopádně dál už by to mělo být v pohodě, co se terminologie týká :)
Autorská citace #45
8.7.2019 09:25 - Demonica
Vložena opravená verze, jedná se o drobnosti jako překlepy a tak.
Díky všem, kteří se na korekturách podílejí. :)
Autorská citace #46
9.8.2019 20:21 - Mistra
Díky moc za překlad, chystám se tenhle příběh zprznit na "trénink" na mistrovství v DrD (ano, DrD), tak jsem zvědavá, co s tím provede změna systému. Budu pro takovou změnu potřebovat spoustu poznámek, proto se chystám soubor vytisknout.
Můj problém: Jde nějak vypnout pozadí dokumentu, abych ušetřila inkoust?
Autorská citace #47
9.8.2019 21:21 - ShadoWWW
Ano, jde to ve všech místních překladech 5E s grafikou. Stačí vypnout vrstvu Pozadí, například v Adobe Acrobat Reader:

Autorská citace #48
9.8.2019 23:58 - exi
Mistra: Rád slyším, dej vědět, jak to to funguje :)
Autorská citace #49
24.4.2020 22:41 - Log 1=0
Dotaz na ty, co to vedli nebo to mají dobře načtené:
O tom, co se stalo s tím třetím drahokamem z vinice (co se ztratil před 10 lety), v tom modulu ni nepíšou. Nebo jsem něco přehlédl?
Autorská citace #50
25.4.2020 09:12 - exi
Perkins psal v tweetu, že tam není schválně. GM si to má uzpůsobit sám.
Autorská citace #51
25.4.2020 09:51 - Log 1=0
Hm.
No, asi ho strčím Strádovi do pokladnice.
Autorská citace #52
22.7.2020 22:06 - Log 1=0
Dohráno.
Je to dobrý modul, fakt že je, a vůbec se nedivím, že se umisťuje na přední příčky v žebříčcích.
O to víc mne mrzí, že obsahuje docela dost věcí, které mě u hry neskutečně štvaly a celé to dost kazily.
1) Je to hrozně nepřehledné, informace jsou neskutečným způsobem rozházené po celé knížce, a prolinky neexistují. Matka pláče pro zmizelou dceru, postavy se ptají na to, jak zmizela. Což je schované mezi padesáti nesouvisejícími místnostmi Ravenvolfu. Nejenže tu je 0 snaha o nějaký take-and-play-friendly přístup, ono je to těžké najít, i když víte, že tam ta informace musí někde být.
2) Je to na první pohled sandbox, ale ve skutečnosti nemají hráči tolik možností volby, kvůli rozlétanému powerlevelu, což se dá zachránit trochou combat-as-war přístupu, ale je to dost o hubu. A nemají ani moc možnost vybírat si zápletky, které je zajímají, protože musí vylevlit, a nějaký návod, jak to udělat (krom expů, které se tu hodí asi jako rána pěstí), to úplně chybí.
3) Losování prostřednictvím karet je dobrý nápad na papíře, ale ve skutečnosti dost škodí. Nám to vyšlo blbě, dvě věci na Ravenlofu, jedna skoro na začátku, takže přirozený milestone byl pouze jeden.
4) Některé sideqesty vyžadují návštěvu Ravenlofu a Jantarového chrámu. Ou...Kej... Takže mám signalizovat, že to tam je nebezpečné (srsly, postavy chrám jen prolítly, a i tak jim dal zabrat, Ravenlof až tak ne, ale jen protože jsem jim šel ve skutečnosti trochu na ruku.) ale pokud chtějí splnit sideqest na nízké úrovni (abych jim nedával levely jen za účast), tak tam musí.
5) Nejsou tam žádné návody, jak Strád přímo či nepřímo reaguje na některé akce postav. Jasně, že si to můžu jako PJ vymyslet, ale...nějaké tipy? Fakt chci moc?

A proč je to tedy tak dobré? No, jednoduše, protože to je skoro sandbox, ale má to jednotící téma a linku, takže se z toho nestane bramboračka, lokace mají atmosféru, NPC jsou stylová a vůbec, po prvním přečtení to vypadalo skoro dokonale. No, po zkušenostech z hraní bych býval provedl docela dost úprav, ale i když jsem dělal jen menší úpravy za běhu, pořád to fungovalo.
Autorská citace #53
23.7.2020 08:18 - strucky
Ad 3) Dělá to spousta lidí, a i já to tak plánuju, že si ty karty "připravím", aby z toho nevyšla náhodně právě nějaká takováhle... nešťastnost. No proč to vůbec říkám, teď už je to stejně jedno. Ale třeba si to přečte někdo, kdo to teprve plánuje vést. :-)
Autorská citace #54
23.7.2020 08:19 - shari
Log 1=0 píše:
3) Losování prostřednictvím karet je dobrý nápad na papíře, ale ve skutečnosti dost škodí. Nám to vyšlo blbě, dvě věci na Ravenlofu, jedna skoro na začátku, takže přirozený milestone byl pouze jeden.

Jo, souhlasím. U mě si kdysi hráči taky vylosovali 2x Ravenloft, tak jsem po hře prošla zbytek lokací a dala ty předměty někam jinam, kde to aspoň zhruba odpovídalo popisu toho, co si vylosovali.
Autorská citace #55
23.7.2020 08:52 - Demonica
Log 1=0 píše:
1) Je to hrozně nepřehledné, informace jsou neskutečným způsobem rozházené po celé knížce, a prolinky neexistují. Matka pláče pro zmizelou dceru, postavy se ptají na to, jak zmizela. Což je schované mezi padesáti nesouvisejícími místnostmi Ravenvolfu. Nejenže tu je 0 snaha o nějaký take-and-play-friendly přístup, ono je to těžké najít, i když víte, že tam ta informace musí někde být.


Souhlas, za mě největší neduh celé příručky.

Log 1=0 píše:
2) Je to na první pohled sandbox, ale ve skutečnosti nemají hráči tolik možností volby, kvůli rozlétanému powerlevelu, což se dá zachránit trochou combat-as-war přístupu, ale je to dost o hubu. A nemají ani moc možnost vybírat si zápletky, které je zajímají, protože musí vylevlit, a nějaký návod, jak to udělat (krom expů, které se tu hodí asi jako rána pěstí), to úplně chybí.


Tak to v naší družině nebyl problém. Pokud postavy nebyly na dostatečném levelu a bylo jim jasné, že souboj by byl pro ně smrtící, řešili situaci jinak, nebojově. Takto prošli Jantarový chrám jako snad třetí lokaci, hned po Barovii a mlýnu.

Moje skupina celkově chodila jak se jim zachtělo a měla tendence všechno řešit spíše získáváním informací nebo sociálními konflikty, do bojů si nijak nutně nevrhali. :) A fungovalo to dobře.

shari píše:
Jo, souhlasím. U mě si kdysi hráči taky vylosovali 2x Ravenloft, tak jsem po hře prošla zbytek lokací a dala ty předměty někam jinam, kde to aspoň zhruba odpovídalo popisu toho, co si vylosovali.


Přesouvání poté, co si hráči nějakou lokaci vylosovali, se mi moc nelíbí. To už bych raději o lokaci pevně rozhodla předem a setkání s věštkyní by fungovalo právě jako návod, jak se k těmto místům dostat.
Autorská citace #56
23.7.2020 09:53 - shari
Demonica píše:
Přesouvání poté, co si hráči nějakou lokaci vylosovali, se mi moc nelíbí. To už bych raději o lokaci pevně rozhodla předem a setkání s věštkyní by fungovalo právě jako návod, jak se k těmto místům dostat.

Jenže oni si nevylosovali lokaci, ale "Seek a cask that once contained the finest wine, of which not a drop remains." Což je dost vágní návod a dá se podle něj dostat na docela dost míst.
Autorská citace #57
23.7.2020 10:27 - Demonica
shari píše:
Jenže oni si nevylosovali lokaci, ale "Seek a cask that once contained the finest wine, of which not a drop remains." Což je dost vágní návod a dá se podle něj dostat na docela dost míst.


Tak to je podle mě jasný odkaz na to vinařství, kde už se víno už nepěstuje, ale pořád tam nějaké sudy zůstaly. Pokud to jasný není a určíš si rovnou lokaci, kde se předmět nachází a té se pak držíš, tak proti nic nemám. Ale myslím, že u těch karet bylo přímo určeno, kde se ten předmět nachází, takže to ani nebylo nutné z pohledu GM vymýšlet. Alespoň tady v této verzi dobrodružství.
Autorská citace #58
23.7.2020 15:22 - wlkeR
Nevím, jestli jsem to tu už nezmiňoval, doporučuju to prakticky na potkání: YT kanál Lunch Break Heroes myslím docela pěkně vypichuje různé příběhové neduhy CoS, a má celkem zajímavé nápady na zpestření.

Já si knížku pořídil, páč mi přišlo, že je to spíš setting, než dobrodružství. Jako jo, nějakou linii to tam má, ale třeba když jedna družina prostě šla a přečetla si to, abych je jako nemohl ničím překvapit, nedalo mi nejmenší práci nechat v Jantarovém chrámu vylíhnout něco, co děsilo samotného Strahda, a co si z Iriny udělalo jakousi paladinku. Celá story okamžitě postavená na hlavu, zbytek mohl klidně zůstat, jak byl.

Ale přiznám se, že taroty mám taky předem vytipované, podle toho, kam chci, aby postavy šly.
Autorská citace #59
20.10.2020 13:20 - maskara
Ahoj, velký dík za vaše parádní překlady. Jsme začátečníci a moc jste nám tím pomohli. Super práce!
Autorská citace #60
24.10.2020 18:05 - Necromancer
Ehm, tak mě tak npadá, nezkusil by někdo upirátit a přeložit Elven Tower? Je to od nějakého amerického pisatele, který tam popisuje krásně všechny lokace, roleplayng CP a vlastně i problémy v CoS. Na internetu je celá kniha formou blogů, prý lze koupit v pdf.Celmi by se mi to líbilo, ale nemám znalosti angličtiny, abych to překládal. Pokud by měl někdo čas a možnost, velmi bych to ocenil.Byla by to třešnička na dortu už tak dokonalého Strádova Prokletí.
Autorská citace #61
27.10.2020 09:48 - Necromancer
Stejně Stráda nechápu. Vždyť kolik bytostí v multivesmíru má tu možnost nasává život plnými doušky, a on se přitom tváří skoro nešťastně...
Autorská citace #62
27.10.2020 10:11 - Tarfill
Seš ještě mladej necromancer. Až budeš vládnout stovky let, taky Tě to unaví a budeš jako zapšklej dědek... :-)
Autorská citace #63
27.10.2020 11:36 - LokiB
Nejde o vládu ...
Když v sobě máš a často dusíš několik set let velký smutek a neštěstí, tak holt radostný nebudeš.
Autorská citace #64
27.10.2020 12:09 - Corny
LokiB:
Autorská citace #65
27.10.2020 12:15 - LokiB
Hmm, ale na ukázce nejsou několik set let nešťastní lidé :) kromě toho byla montypythonovská Judea obecně daleko veselejší zemí než gotická Barovia ;)
Autorská citace #66
27.10.2020 12:19 - Corny
Jako tvůj argument je, že ve srovnání s jeho smutkem v tom ponurém prostředí to mají tihle ukřižovaní chudáci pečící se za živa na žhavém slunci, v nemocema a chudobou prolezlém světě pod nátlakem římského diktátu vlastně ještě dobrý? :D :D
Autorská citace #67
27.10.2020 12:40 - LokiB
Přesně tak. To, že tomu nerozumíš, je dáno tím, že ti není několik set let, nejsi upír a navíc psychicky narušenej.
Autorská citace #68
27.10.2020 14:34 - Necromancer
LokiB píše:
Přesně tak. To, že tomu nerozumíš, je dáno tím, že ti není několik set let, nejsi upír a navíc psychicky narušenej

To něco vypovídá o tobě ne, když toho tolik víš a tvrdíš, že my tomu nerozumíme protože nemáme vlastní zkušenosti, ne? Nebo si to máme s kolegou Riktaviem vykládat jinak?
Autorská citace #69
30.11.2020 18:46 - Gergon
Návrh k překladu: V dodatku je Strašidelný dům a v něm je dívka jménem Róza, nevím jestli je to v originálu Rose, nebo ne, ale vzhledem k tomu že její bratr je Trn, možná by bylo lepší tam skutečně mít Růženu respektive Růžu či přímo Růži, ne?
Autorská citace #70
30.11.2020 20:48 - strucky
gergon píše:
Návrh k překladu: V dodatku je Strašidelný dům a v něm je dívka jménem Róza, nevím jestli je to v originálu Rose, nebo ne, ale vzhledem k tomu že její bratr je Trn, možná by bylo lepší tam skutečně mít Růženu respektive Růžu či přímo Růži, ne?

Áááá hurá, takže se konečně dostaneš na video s tvým názorem na CoS... :-D

PS. I když vlastně revampovanou verzi. No co už. U mě budou Vistani vždycky cikáni. :-)) To už nehraje roli, jen můj random výžblept.
Autorská citace #71
30.11.2020 21:04 - Gergon
jj je v plánu k vydání na štědrý večer =)
a na cikánech v podání vistánů nic špatného nevidím =) mě se cikánská kultura líbí - mám na mysli tu kulturu kterou měli jako kočovníci, vykladačky karet, maringotky, u ohňů a podobně, takoví tuláci na cestách... přijde mi to super a často se to objevovalo v legendách po boku rumunských upírů, takže mi to sem perfektně sedí =)
Autorská citace #72
30.11.2020 21:50 - strucky
No tak u toho revampu o tenhle flavor přijdeš. Teda řekl bych, že vymazali tu vyloženou zmínku o tom, že jsou to v podstatě cikáni, ale ten feeling budou mít furt, jen si ho člověk musí domyslet. :)
Autorská citace #73
30.11.2020 22:00 - Log 1=0
Ona tam někde byla taková zmínka byla?
Autorská citace #74
30.11.2020 22:51 - RoVan
Strucky: hele v těch změn tam zas reálně tolik není a o ten flavor nepřijdeš, veškeré změny oprotí původnímu CoS jsou v erratech a není to víc než trocha slovíčkaření aby se WoTC zadvděčilo jisté hlasité části publika.
O žádné zmínce taky nic nevím a co jsem pochytil, tak v původním Ravenloftu to byli gypsies, jen s vlnou politické korektnosti je pro 5e re-brandovali na Vistány.
Autorská citace #75
1.12.2020 18:52 - strucky
Log 1=0 píše:
Ona tam někde byla taková zmínka byla?

Máš recht, asi nebyla. Nějak jsem si to "přeprojektoval" z knihy I, Strahd: Memoirs of the Vampire, co jsem nedávno četl. Tam tak zmíněni byli.
Autorská citace #76
2.12.2020 07:56 - Necromancer
Mimochodem, knížka o Strádovi, kde bby se dala najít na přečtení?
Autorská citace #77
2.12.2020 09:21 - strucky
Necromancer píše:
Mimochodem, knížka o Strádovi, kde bby se dala najít na přečtení?

Tady, ale je to jedině anglicky, v češtině to nikdy nebylo.
Autorská citace #78
3.12.2020 10:50 - Necromancer
Oh, díky
Autorská citace #79
24.12.2020 12:48 - ShadoWWW
Gergonova recenze speciální verze Curse of Strahd.
Autorská citace #80
25.12.2020 02:03 - exi
Gergon super recenze. I když sem v tom stravil moře času, zase si mi to tím nadšením prodal :-)
Autorská citace #81
25.12.2020 09:24 - Gergon
Díky =) nemůžu za to - dnd je prostě moje krevní skupina a jsem z každého produktu vážně a upřímně nadšený =) a "prodej" není můj cíl, protože žádné peníze z toho nemám a ani fantasyobchod neví o kolik se jim zvednou nebo nezvednou prodeje za moje recenze, takže tohle je vážně nekomerční záležitost a pouze fanouškovské nadšení a chuť se o něj podělit s ostatními =)
Autorská citace #82
25.12.2020 11:18 - sirien
Já myslím že to bylo myšlené jako překlad anglického (resp amerického) obratu, jakože si ho pro to znovu nadchnul :)
Autorská citace #83
25.12.2020 11:32 - Gergon
to já vím =) proto jsem použil úvozovky. jen jsem chtěl předat informaci, že moje pořady nejsou prodejní videa a reklama, ze které mám třeba nějaký podíl nebo tak něco.
Autorská citace #84
8.1.2024 17:48 - sirien
Tiskový materiály od Exiho re-upnutý sem k nám, takže sou opět dostupný
Autorská citace #85
8.1.2024 18:49 - LokiB
Tady by se hodila funkce *like* :)

Dotaz: nevíte někdo, jaký font je použitý na mapkách originálu?
Autorská citace #86
8.1.2024 19:30 - exi
LokiB: Myslíš nadpisy? Gotica Bastard

Sirien: Díky moc.
Autorská citace #87
8.1.2024 19:33 - LokiB
Díky! Ano, to jsem měl na mysli.
Autorská citace #88
9.1.2024 02:13 - LokiB
Pro ty z vás, co CoS vedli jako GMové ... máte případně nějaké tweeky, nápady, rady, co se vám osvědčilo/neosvědčilo?
Chci použít CoS a přetransformovat do SW, jiného prostředí a zkusit to jako minikampaň odehrát s naší družinou ... některé lokace (třeba Jantarový chrám, ale i sám hrad Ravenloft ... obě působí dojmem sešlosti herců v Silvestrovském pořadu roku 1982, prostě kdo šel kolem, ten se zapojil) mi přijdou příliš old-skoolové ... příliš mnoho ne úplně spojených nepřátel/encounterů na jednom místě. Nedrhlo vám to třeba? Vypustili jste něco, nebo nahradili?

Jestli dotaz nepatří sem do disuse o Překladu, tak se omlouvám, lepší místo jseme nenašel.
Autorská citace #89
9.1.2024 20:15 - Jezus
Já kampaň vedl PbP přes discord, ale skončili jsme dřív, než jsme se do Ravenloftu nebo Jantarového chrámu vůbec podívali :-/ takže ti můžu poradit spíš o věcech kolem.

Nicméně se zeptám: Do čeho že to chceš převést? :-) A proč zrovna neohrabaný pokus o horor v DnD? Jakože CoS má co nabídnout, ale nejsou to zrovna promakané lokace. Je otázka, jestli refluffem neztratí většinu toho dobrého.

Skoro bych ti řekl, ať se inspiruješ nějakými reáliemi a zápletkami a uděláš si to znovu, ale po pravdě... moc dobrých k vykradení tam stejně není :-)

Pozn.: Kampaň, co jsme hráli, mi přišla dobrá (a snad i hráčům), i když jsme ji nedohráli. Ale docela dost věcí jsme záplatoval za chodu, případně z toho maximum vytěžili hráči, než že by samotný ten obsah byl nějak extra dobrý. A je tam docela dost míst, kdy si říkáš: "Ok, ale tohle je v zásadě nudný dungeon, skoro lepší přeskočit..."
Autorská citace #90
10.1.2024 11:00 - LokiB
Jezus: převádím si to do Savage Worlds - alternativní historie 15. století v Čechách. Důvod? Lenost a neochota investovat více času do vymýšlení nové minikampaně, i vzhledem k lenosti a laxnosti hráčů :) a zároveň se mi koncept CoS líbí už mnoho let a jakkoli jsme hrávali i v Domains of Dread v době ADND, tak samostné CoS jsme nehráli nikdy ... a přijde mi, že na to nazrál čas :)

Lokace si dopromakám, na to jsem zvyklý.
A reflufem to (pro mě) nic neztratí ... jestliže z Řádu střeíbrného draka udělám pozůstatky Templářského řádu, tak tím (z mého pohledu), nic neztrácím. Jestli tam dám draka ... to ještě nevím, tam už jsem na pomezí toho, co do hry chci ... ale nezavrhnul jsem to ještě úplně.
Změním některé nelidské rasy, vlkodlaci do kampaně plné Tmy zapadají dobře (a možná je použiju i jako vstupní bod) ... A jestli si preflufuju samotného Stráda ... s tím si ještě hraju. Herní jméno Strach ze Žárovic se mi líbí, změna jmen z pseudobalkánsko-ruského na české není problém.

Důležité motivy zůstávají, důležité vazby zůstávají ... a můžu si je rozvést k vlastní libosti.

Použití lokací je zase z důvodu lenosti a neochoty věnovat čas ... ale zrovna Jantarový chrám mi přijde jako very old-skool overkill. příliš mnoho heterogenních nepřátel (polodémon u vstupu, barbaři, kouzelník, lich atd ... to je na jedno místo na mě až trochu moc).
Autorská citace #91
11.1.2024 17:52 - Gergon
Tomuto tématu jsem věnoval některý ze streamů co už by snad měl být i na YouTube nahraný. Zkušenosti ze hry a úpravy co a jak jsem dělal.
Autorská citace #92
12.1.2024 09:04 - LokiB
Ok, dík, kouknu.
Autorská citace #93
13.1.2024 09:04 - Necromancer
Před nějakou dobou jsem tady vydal průvodce na Jantarový chrám. Teď bych se tím už ani moc nechlubil, ale třeba tam najdeš něco co by ti mohlo pomoct.
Autorská citace #94
14.1.2024 17:39 - LokiB
Necro: ano, na ten si pamatuju ... jen mi z toho zůstává hlavně ten sirienův komentář, protože to vidím vlastně stejně :)

je pravda, že to nechci odehrávat v DND a Jantarový chrám čpí DnD do základů. tak si to holt budu muset pracně předělat, čemuž jsem se chtěl co nejvíc vyhnout :)
Autorská citace #95
14.1.2024 22:55 - sirien
Vidíš to "vlastně stejně" jako v tom komentáři, kterej začínám slovy že to vidim podobně jako ty? To je trochu sebe-centrická cyklická logika :)
Autorská citace #96
15.1.2024 10:57 - LokiB
sirien: nope, tuhle část komentáře jsem měl na mysli:

Píše:
tak mi přišlo, že kdybych to měl hrát já, tak to budu předělávat dokud z toho nezbyde jen základní námět a čtvercová mapa.
Autorská citace #97
18.1.2024 15:37 - Jezus
LokiB: Jé, sorry, já ti chtěl napsat nějaké postřehy a pak jsem na tebe zapomněl *rozpačitý smajlík*

Každopádně Jantarový chrám bych nijak hluboce neřešil. Je to cool místo k odkazování (dává smysl v rámci Řádu stříbrného draka - což btw je hezký ač nejspíš nezamýšlený odkaz na Drákulu, jehož otec ke skutečnému Dračímu řádu patřil), ale pro samotnou návštěvu je důležité to, co leží zalito v jantaru někde ve spodních patrech - zbytek je prostě dungeon, jak píšeš. Co bych ti k němu poradil:
1) Zachovat na něj odkazy - moje hráčka ho "vypátrala" z nějakých indicií co vytáhla z duchů Řádu stříbrného draka (po té, co jiný hráč vyzval k rytířskému duelu jednoho z nich a tak tak ho porazil přestali družinu napadat pod podmínkou, že nic důležitého neukradnou a pustili nějaké info) a slepé mapy Barovie, kterou jsem jim dal (jakože sledovala na mapě tu solnou stezku a všimla si, že je na mapce symbol jeskyně u hory, kolem níž se shromažďovaly nejtemnější mračna etc.
2) Zachovat z něj to "vězení" temných sil a případně licha (kterého sjednotíš se stavitelem Ravenloftu, Khazanem, co má u jezera tu věž - sice tím škrtneš jeho ostatky pod Ravenloftem, ale zase se tím sjednotí motivy a Exathanter nebude působit tolik jako nikdy před tím nezmíněná osoba).
3) Zbytek vykopek a nechej klidně pustý nebo udělej dle sebe (byť třeba mystikolot na začátku dává celkem smysl v rámci DnD lóru...)
4) Koukni Lunch Break Heroes video k dané oblasti. Ten týpek má občas dobré postřehy a návrhy, jak to vést (byť myslím, že k Jantarovému chrámu nemá nic extra cool, jako inspirace je fajn - třeba že by bylo dobré tam zdvihnout to téma šílenství a postupné korupce, co zlo v jeho základech dělá...)
Autorská citace #98
18.1.2024 15:41 - Gergon
Jen pro info - k řádu patřil i Drákula osobně a řád dokonce založil Císař Zikmund, syn českého krále Karla IV.
Autorská citace #99
18.1.2024 15:59 - LokiB
Jezus: dík. Potřebuju nějak do toho příběhu dostat možnosti, které by způsobovaly oslabení vězení temných sil nebo i jejich uvolnění. Hlavně proto, že postavy jsou členy inkvizice a u žádného z nich se nedá moc předpokládat, že by chtěl cokoli vědomě a dobrovolně od temných sil sám vzít. a ten potenciál na rozesrání družiny tam je (pro naše potřeby) trochu zbytečný - i když pro část hráčů DnD je to asi cool.

Jako přefluffovávat to budu nakonec hodně (vzhledem k založení kampaně, takže i z Řádu stříbrného draka budou Templáři, ten Argynvosthův hrad bude Templštejn, a tak dále. To na samotné hře nic nezmění, ale zasazení bude pasovat (i místopisně, protože se zrovna pohybují kolem Náměště na Moravě :).
Z Opatství v Krezeku sou Kounice a Rosa Coeli, Van Richterova věž je ... Věž u Dukovan, z Šíleného Mága je šílený klerik Thomas de Torquemada. prostě přefluffování kompletní :)
Chápu, že to někomu přijde pak zbytečné vůbec vycházet z CoS ... ale on ten příběh za tím je to nejsilnější a myslím, že se hráčům bude líbit.

Asi do toho zakomponuju i pár motivů z 2E a 3.5E verzí Ravenloftu.
A budu muset změnit i Snové Perníčky, protože s hráči mám dohodu, a zrovna ingredience k perníčkům je něco, co tátové od rodin nezkousnou.

Mě původně ke zvednutí tématu tady nejvíc měl zájem o to, jestli tu fakt někdo tu kampaň hrál tak, jak je napsaná. 5E verze má propracovanější lokace, než předešlé edice, má to i nějakou provázanost lokací ... ale soustředí se na věci, které mě tak neoslovují (temné síly v Jantarovém chrámu jsou cool koncept ... ale pro mě nevyužitelný, vzhledem k hráčům, se kterými hraju; podzemní krypty pod hradem Ravenloft jsou piplačka s malým potenciálem zábavy ... výtahová past je meh; stejně jako třeba tygří eskapády ve Valakii)


Gergone, tvoje video jsem zkouknul - přišlo mi škoda, že k vícero lokacím vlastně nic moc nemáš (jestli proto, že už bylo video točené delší dobu po hře, nebo hlavně proto, že jste to jeli trochu víc jako speedrun na ne tolik sezené, takže se tam opravdu nic nestalo ..). Nějaké tipy tam jsou zajímavé, když si to přežvýkám vzhledem k odlišnosti . družin a jejich založení. Díky.
18.1.2024 16:03 - Jezus
Obecněji k celé kampani:

Ty Lunch Break Heroes (na YT) doporučuji k jednotlivým oblastem kouknout. Týpek má občas tendence chystat až moc "divadelní obsah" (jakože ne k interakci, ale wow efektu na hráče), ale občas umí dobře dotáhnout motivy daných oblastí (nebo je vymyslet) a ty oblasti podle toho upravit. Taky občas poradí s domyšlením napojení na okolní Barovii...(Prostě všechno to, co měli udělat už autoři).

Já se řídil jen částí jeho věcí, ale třeba tipy, jak hrát Opata a vůbec co by mohl chtít po postavách namísto trapných svatebních šatů (ten požadavek jsem zachoval, protože postavy už věděl, kde jedny jsou, ale ke brutální wtf scéně vedl až ten z videa :-) ), vedly k výborné scéně, kde si hráči pochvalovali atmosféru i roleplaying (byť nakonec odcházeli s prázdnýma rukama s tím, že se s opatem nedomluví - což má v té temné atmosféře taky svoji váhu jako jakési divné a nepříliš úspěšné setkání, které prohlubuje beznaděj...).

Úvodní dobrodružství v tom strašidelném domě rovnou škrtni. Na Lunch hero je sice i pdf, jak ho udělat snesitelnější a míň pitomé, nicméně je to naprosto zbytečný obsah, který má postavy jen vytáhnout na třetí úroveň (kdyby na ní nezačínali) a dělá to způsobem, při němž je dost možná zabije. Fakt doporučuju škrtnout nebo dát jen jako nepovinné místo k navštívení.

Vlkodlaky (zejména použiješ-li je k nalákání postav) doporučuji promyslet. Mě postavy jednoho zajali a protože sami jeli téma "ne každé monstrum vypadá jako monstrum", snažili se ho nějak "ochočit". Takže takové to DnDovské "je prostě zlý" moc nefungovalo, byť jsem se snažil, ale lykantropie coby kletba násobila jeho špatné/zlé vlastnosti.
Každopádně z toho vniklo dobré drama mnohem později, kdy postavy nechtěly vyvraždit vlkodlačí doupě (protože to byla smečka jejich kamaráda), ale zároveň chtěly ty děti (což nešlo bez svolení nového vůdce, který by je stejně nedal). Nakonec vlkodlak navedl postavy, aby přepadly nového vůdce, ale tak, aby se o tom zbytek smečky v doupěti nedozvěděl a navíc zachránili starého vůdce z Ravenloftu...

Btw, na Ravenloft vede docela dost odkazů (dračí lebka, vlkodlačí vůdce, umělý človíček...), doporučuju při každé příležitosti tohle připomínat a naznačit hráčům i to, že na Ravenloft nemusí až na finální bitvu, ale mohou tam vyrazit opakovaně. Tohle bude možná působit trochu divně, ale fakt mi připadá, že se nedá a snad ani nemá prolézat jednorázově...

Poslední věc, co mě napadá (ale třeba si ještě vzpomenu, zejména padne-li něco konkrétního), jsou soumrační elfové. Strád jim jako pomstu vybil ženy, aby se nemohli množit a postupně vymřeli. Tam se docela nabízí otázka, jak budou reagovat, bude-li v družině elfka... Nicméně je dobré počítat s tím, že hráči nejsou hloupí. Doslova okamžitá reakce mojí hráčky na to, že se elfové nemohou množit byla: "A zkoušeli jste lidské holky? V naší družině jsme tři půlelfové, takže bych řekla, že to možné je..." :-D
Každopádně Kasimir (a Patrína) mají dost dobrý potenciál, pokud bys nechtěl dohrávat Stráda "tradičně". A vlastně je to o důvod víc, proč zachovat (a domyslet) Jantarový chrám.

Jo a ještě... Věštění z karet u Vistánců je fakt cool. Postavy dokonce chtěly, aby madam Eva vyčetla nějakou budoucnost každému z nich. Daly se tak trousit zajímavé narážky buď na charakter postav nebo nějaká místa v Barovii. Nicméně tohle chce docela přípravu (já měl štěstí, že jsme to nehráli naživo, takže jsem měl na výklad čas :-) ).
18.1.2024 16:34 - Jezus
LokiB píše:
a ten potenciál na rozesrání družiny tam je (pro naše potřeby) trochu zbytečný - i když pro část hráčů DnD je to asi cool.

Ne, není. Rozesírat družinu tímto způsobem se designerský shit, stejně jako nucená změna přesvědčení. Většina temných darů, co Temné síly nabízejí, navíc ani nestojí za to...
Družina má řešit interní dramata ve smyslu nakolik je vybití vlkodlaků, kteří následují tradice a byly strachem ze Stráda donuceni přijmout krutého vůdce, vůbec ještě lidské, potažmo je-li pro Vallaki lepší vláda neschopného šílence nebo schopné pragmatické mrchy a co je jim užitečnější v boji se Strádem :-)

Myslel jsem to tak, že Temné síly mají právě své místo v příběhu, na které je dobré nezapomenout.

LokiB píše:
Potřebuju nějak do toho příběhu dostat možnosti, které by způsobovaly oslabení vězení temných sil nebo i jejich uvolnění.

Cool. Doporučuju prostý fakt, že se "živí" mizérií a beznadějí místních obyvatel. Proto je tam tolik zlých věcí a Strád nemá zájem (nesmí) s nimi moc dělat, jen je držet na uzdě, aby mu Barovii úplně nevylidnily...

Pak taky na jejich "vzývání" můžeš navázat některé vedlejší zápletky. Pokud chceš udělat vlkodlaky opravdu zlé, akcentuj jejich uctívání matky noci, skrze kterou živí temné síly. Lady Wachterová sice zapletení s temnými mocnostmi spíš hraje, ale zároveň je schopná klerička (a někteří její následovníci mají dle pravidel moc sesílat klerické zázraky), takže je možné, že ji přímo či nepřímo nějak podporují a ona pragmaticky využívá zdroj moci, o němž ve skutečnosti moc neví (zaříkání fungují, stejně jako oběti...)
Taky Iztek Strážný má démonskou ruku (btw jeden můj hráč ho s ní poslal k Opatovi s tím, že je tam Irína a Opat mu ji "spravil" 3:-) ), v mlýně jsou ty čarodějnice (mohou třeba mlít kosti mrtvých), co mohou temné síly vzývat etc.

LokiB píše:
zrovna ingredience k perníčkům je něco, co tátové od rodin nezkousnou.

Tak bacha i na to, co dělají v doupěti ti vlkodlaci. Je fakt, že i část mé družiny se tam málem rovnou vrhla :-)
LokiB píše:
Mě původně ke zvednutí tématu tady nejvíc měl zájem o to, jestli tu fakt někdo tu kampaň hrál tak, jak je napsaná. 5E verze má propracovanější lokace, než předešlé edice, má to i nějakou provázanost lokací

Já se ji snažil hrát, jak je napsaná a maximálně něco vylepšoval podle těch Lunch Break Heroes. Jenže i takjsem toho hodně opravoval za běhu, je tam plno nelogičností nebo nefunkčních věcí...

Z "dungeonovitých" lokací jsme bohužel zvládli jen úvodní dům Durstových, věž u jezera (která je skoro prázdná, a napůl Agrynvostholt. Do Ravenloftu jsme se dostali, ale prošli jsme jen kousek cel v podzemí a pak se nám kampaň rozpadla :-/ takže v tomhle ti tolik neporadím. Nicméně řekl bych, že ty lokace mají spíš zajímavé nápady a ty příběhy, než provedení.
18.1.2024 16:49 - LokiB
Díky - jeden dotaz: chodily postavy na hrad Ravenloft jak si zamanuly, volně tam, volně ven (když nepočítám Strádovy pozvání)? Nebo jsi je tam pustil jednou, či jim kladl nějaké překážky. Mně ten hrad sám, jak je napsaný, moc zábavný nepřijde ... a zase, žije tam miliarda bytostí, které spolu navzájem moc neinteraguje a jen čakjí, až je potkají postavy. S čímž mám stejný problém jako v tom Jantarovém chrámu.
18.1.2024 17:11 - Jezus
Jak říkám, nakonec byla jen jedna návštěva, než jsme kampaň předčasně ukončili. Z Barovie jsme viděli dost (i když Jantarový chrám taky ne), ale nějak se to vyčerpalo...

Každopádně oficiální Strádovo pozvání (dopis) postavy nedostaly (btw, ty trigery, co jsou v modulu ho spouští kolikrát dost brzy), ale bylo jim na Agrynvostholtu řečeno, že by bylo dobré získat dračí lebku a od vlkodlaků měli závazek, že zachrání jejich vůdce (do té doby, že si vlkodlaci ponechají unesené děti).

Takže vymysleli, že podpoří lady Wachterovou při převratu (na barona měli stejně pifku a hlavně on na ně) a ona pak pošle k smrti kultisty, které Izek objevil při jedné šťáře (původně cílící na postavy), na Ravenloft, coby dar Strádovi - aby se napil a nechá Vallaki na čas být. Postavy je tam převezou a když už tam budou...
Lady coby pragmatická žena souhlasila, protože ty fanatiky už nepotřebovala.

Takže "normálně" napsala Strádovi, ten se zaradoval, protože se nudil a byl na dobrodruhy zvědavý, a pak kočár odvezl odsouzence i postavy na hrad. Tam je uvítal Rahadin, nasměroval na schodiště k celám a řekl jim, ať v chodbě s vodou, pošlou odsouzence před sebou. Jakmile zmizí, je jejich úkol hotov a mají se vrátit (s tím, že všem bylo jasné, že postavy budou dál šmejdit).

Hodlal jsem podpořit prakticky jakoukoli akci, při níž se postavy dostanou na Ravenloft (včetně toho, že prostě přijdou) a odchod nekomplikovat víc, než naznačuje modul (v modulu jsou nějaké chrliče u hlavního vstupu a zelený hlen či co na mostě...).

Opakované návštěvy pak dle toho, co vlastně na hradě způsobí a jak moc bude Strád znuděný, nebo naopak naštvaný či už je začne brát jako hrozbu... Ale jak říkám, skončili jsme vlasně ze Strádova pohledu celkem brzy.

EDIT: Jinak souhlas, ty "dungeony" vůbec nejsou silnou stránkou modulu. Je to trochu paradox, jedno z nejoblíbenějších DnD dobrodružství je spíš o atmosféře a práci s postavami, než hlavní náplni DnD... vlastně je možná dobrý nápad hrát to v něčem jiném :-)
19.1.2024 12:35 - LokiB
Jezus: musím v tomhle brát ohled i na vrtochy hráčů ... historicky (asi i dříve způsobenou mojí chybou :)) jsou extrémné háklivý na to, když si s jejich postavama nějaká cizí mocná postava "hraje". Což bude asi pro celé CoS ta největší výzva, protože to je vlastně paradigmatem té minikampaně :/

BTW: vaši hráči nepropadají v CoS pocitu "moje postava je k ničemu, tenhle Strád si může přijít kdy chce, dělat co chce, stejně s ním nic nezmůžu, sice ho třeba trochu poškádlím, ale on ten útěk stejně jen hraje, ach jo, na to se můžu vykašlat"?

I když postavy lokální úspěchy mají a povzbuzuju hráče, když se to zdá vhodné ... stejně mají tendenci propadat skepsi a nihilismu.

Jako twist s Lady Wachterovou, kterej se odehrál u vás, je zajímavý ... tohle s mojí partou nehrozí, to jsou dobroserové, co se "zla" nedotknou.

Jezus píše:
Ne, není. Rozesírat družinu tímto způsobem se designerský shit, stejně jako nucená změna přesvědčení. Většina temných darů, co Temné síly nabízejí, navíc ani nestojí za to...


Když si poslechneš Gergonovo video, tak tam s tím problémy neměli, dar si vzal skoro každý ... a i co jsem koukal na review jinde, tak tam si to GMové pochvalovali, že to byla zábava, když si třeba postavala vzala hůl, pak chtěla všechnu moc, vzala si temné dary a nakonec ji ostatní postavy musely umlátit, cooool a super zábava ... tak asi to někoho baví, důkazy mluví.

Jezus píše:
Pak taky na jejich "vzývání" můžeš navázat některé vedlejší zápletky. Pokud chceš udělat vlkodlaky opravdu zlé, akcentuj jejich uctívání matky noci, skrze kterou živí temné síly. Lady Wachterová sice zapletení s temnými mocnostmi spíš hraje, ale zároveň je schopná klerička


Jj, tímhle směrem uvažuji.
19.1.2024 16:08 - Jezus
LokiB píše:
Což bude asi pro celé CoS ta největší výzva, protože to je vlastně paradigmatem té minikampaně :/

Technicky může být Strád i pasivnější. Jako ano, postavy jsou tam nalákány, protože se nudí, ale mě fungovalo, že je více méně pasivně sledoval. Taky prostě mohou představovat čerstvou potravu pro Temné síly - které se živí jejich zoufalstvím, takže o důvod víc, proč je Strád nezabije hned. Nejdřív musí propadnout zoufalství, než je zabije...

Jasně, v modulu je psáno, že se má víc zjevovat a postavy klidně porazit, vysmívat se jim etc. Ale já jako hráč přesně tohle nesnáším, takže jsem to postavám nedělal (a někteří hráči si pak stěžovali na to, že se jako hlavní padouch prakticky neukazoval, že chyběla interakce - takže si nevybereš, asi záleží na vkusu toho kterého soudruha :-) ).
Když už se zapletl s jednou postavou, tak se s spíš snažil nahlodat její přesvědčení, že je jen krutým upírem zasluhujícím smrt a hrál to trochu na to prokletí a že je taky chudák... částečně to fungovalo, i když to bylo spíš tím, že o ten motiv hráčka sama stála.

Uvidíš sám. Taky je u Opata pospáno Strádovo alterego, s nímž ho na začátku obelhal. Můžeš zkusit při vhodné příležitosti zjevit Stráda v převleku, někomu to prý fungovalo docela zajímavě.

LokiB píše:
I když postavy lokální úspěchy mají a povzbuzuju hráče, když se to zdá vhodné ... stejně mají tendenci propadat skepsi a nihilismu.

Ve skutečnosti je kampaň spíš o tomhle než o Strádovy trýznícím postavy. Ta Barovie je fakt fucked-up, i místní jsou na houby. Lady Wachterová je sice "zlá" (touží po moci a pragmaticky za ní jde), jenže baron ovládající Vallaki je magor, co zneužívá svoji moc a trápí lidi za to, že se málo smějí... To je sice skvělej motiv, ale reálně jsou tam postavy mezi dvěma zly a žádné nadějné vyhlídky.
EDIT: Dokonce tam funguje takový ten rpg trope, že NPCčka čekají, až půjde někdo kolem, aby vyřešil jejich problémy. V té zemi není naděje ani vůle cokoli dělat, kdokoli se o něco snaží, je Strádem systematicky zdeptán. Ve Vallaki tak kněz, co nemá úplně nejmenší level a je bratr baronovy ženy slouží "noční mše" v rozbitém kostele a doufá, že se v něm dočká rána.

A podobná deprese je všudypřítomná. Celé opatství je jedna velká šílenost v čele s opatem. Nejpozitivnější osoba v Barovii je Esmeralda se spasitelským syndromem. Dokonce i SPOILER: největší lovec upírů se skrývá a čeká, až Strád usne (=zabije co nejvíce lidí).
LokiB píše:
ak tam si to GMové pochvalovali, že to byla zábava, když si třeba postavala vzala hůl, pak chtěla všechnu moc, vzala si temné dary a nakonec ji ostatní postavy musely umlátit, cooool a super zábava ... tak asi to někoho baví, důkazy mluví.

Důkaz GMovým dojmem není žádný důkaz - musel bych to slyšet od hráče té umlácené postavy ;-) Ale v zásadě nejsem proti tomu - lidi baví různé věci. Ale ne tvé hráče, mým to taky spíš vadí, mně osobně to vadí - to je docela dost důvodů proč byt s podobnými věcmi v modulu opatrný. A když... tak to jde udělat mnohem líp, než jak je to tam stavěno, to byla moje hlavní pointa.

Nicméně Strád je v mnoha věcech trochu old schoolový modul - jsou tam i náhodná setkání při toulkách Barovií - a v zásadě je lepší ho tak hrát - a tyhle změny přesvědčení do podobného stylu historicky patřily.
19.1.2024 17:37 - Gergon
U nás byli hráči nadšení, když zjistili, že si je Strád pozval jako kořist. Když jim to u večeře oznámil, byl to super moment a okamžik. Luxusní atmosféra a perfektní Break point pro příběh. A potom se občas zjevoval, ale nebylo to aby se vysmíval postavám, ale kdykoliv získali nějaký bonus (sluneční čepel například) tak si přišel otestovat jak jsou silní a jestli jsou dostatečná výzva k finální konfrontaci, ale i pro psotavy to mělo smysl, protože při každém takovém setkání zjistili nějaké Strádovy schopnosti a byli tedy schopni se připravit na finální boj, protože odhalili co umí a měli na to připravené obrany a strategie a navíc ho pokaždé o něco oslabili, protože mu zabili některé jeho spojence při takovém útoku, které pak už neměli jako překážku v hradu a Strád u toho také mohl reagovat na jiné postavy a zase na oplátku likvidovat nebo oslabovat spojence, které družina získala atd... Prostě to není o tom - přijde Strád, vysměje se postavám a zmizí, je potřeba aby s tím PJ pracoval tak, aby to mělo smysl a význam pro postavy i pro příběh a to není tak velký problém do toho dobrodružství vplést, aniž by člověk musel předělávat celé lokace nebo zápletky atd.
My si to dobrodružství luxusně užili v podstatě tak jak je napsané, akorát některým těm věcem jsem ladil větší hloubku a význam. Což je ale něco co dělám prakticky u čehokoliv, bez ohledu na zdroj =)
19.1.2024 18:52 - LokiB
Gergon: a jak si vysvětlovali hráči i ty, že Strád jako geniální stratég i taktik volí tuhle taktiku, která mu vlastně nic nedává, ve skutečnoti ho oslabuje, dává informace protivníkům a bere mu spojence? Chápu motivaci "se nějak zbavit" pro Stráda ... ale tenhle postup mi přijde, že moc geniální není.
19.1.2024 19:48 - sirien
Loki: protože Ravenloft je Strádovo osobní peklo, ve kterém je zavřenej třetí věčnost, v neustálém koloběhu jeho dřívějšího osudu a hříchů - a tím stereotypem se prostě užírá nudou k šílenství a zoufale touží po jakémkoliv zpestření.

Ptát se proč Strád dává postavám šanci a čeká až se zlepšej je jako ptát se, proč hardcore gamer hraje novou hru rovnou na Nightmare a ne na I can win nebo proč adrenalin junkie neustále riskuje život. Protože nemůže jinak - protože skutečně nevěří, že by mohl prohrát - protože to je jedinej způsob, jak se zabavit.

Tohle je prostě Strádova slabina a součást jeho charakteru. Neni to žádnej hidden nebo last moment cheat, hráči/postavy jí znají od začátku a můžou s ní kalkulovat popř. se vydávat za slabší nebo bluffovat že sou silnější.

Neříkám, že se to hráčům musí líbit. Ale popravdě - co se klasických upířin (ze kterých Strád výslovně (by Weiss/Hickman) vychází a ke kterým se řadí) týče, tak to je docela klasickej trope. (Pratchettovo Carpe Jugulum je jedna velká parodie tohodle tropeu.)

A jako je to hodně o tom, jak to podáš - ze začátku můžeš setkání se Strádem hrát jako náhodná a Strád postavy nemusí dorazit / řešit protože sou v ten moment pod jeho úroveň a doslova mu to nestojí za námahu. Pozdějc může podcenit situaci a naletět na ně někde, kde mají možnost obrátit situaci proti němu (např. na nějakém posvátném místě / v blízkosti nějaké relikvie atp.) a tím ho odrazit. Pak ho můžou zaujmout a může je vzít jako kratochvíli a např. před ně hodit nějakou výzvu - "aha! Vy tu jste pro tohle NPC? Pojďte mi zpestřit den - pokud se k němu dostanete dřív než já a ochráníte ho přede mnou do úsvitu, můžete ho mít!" ...atd.
19.1.2024 20:32 - LokiB
sirien: mýlíš se, protože si bereš jen část, která ti do toho pasuje. Strád tam má svoje osobné peklo a je rád za rozptýlení ... ale současně má i svoji agendu a to jednak snahu najít někoho, kdo mu připomene Tatyanu, resp. mu ji v podstatě vrátí, a druhak pak neustále hledá způsob, jak Barovii opustit ... tuto možnost nevzdal.

A není to magor typu Joker. On chce rozptýlení, ale zároveň (stejně jako ti tebou zmínění klasičtí Drákulové) nijak nestojí o to, aby byl zničen, nebo ani zabit (což není definitivní zničení per se). A hrát si s postavama, bavit se tím, je jedna věc ... kočka, která si chce hrát s myší, jí nedá do ruky granát, ani ji nenechá, aby si ho sehnala. To udělá ten Joker.
Drákula by vůbec něco takového nepřipustil, z těch klasických upířin, jestli jsi ho četl. Nejsou to adrenalin junkie a Strád by (a ani tak není popisovaný) neměl být.

Ty návrhy, jak to hrát, které píšeš, jsou zcela ok ... a popravdě z mého pohledu, daleko lepší, než co je v ofiko modulu.

A obecně ... já nemám problém si to upravit a twistnout, na to jsem zvyklý, i když je to prostě práce. Celý koment směřoval k tomu, že mě překvapuje, že oficiální the best DnD modul postavěj právě takhle. Asi stejně, jako se divým slabým scénářům u Star Wars IX, nebo Matrixu 2 a 3 (myslím tím ty oficiální filny Matrix 2 a 3 z triligoe Matrix :P)
19.1.2024 20:56 - sirien
Loki: hledání Tatyany ani opuštění Barovie myslím nejsou v rozporu s tím, co jsem psal. A pokud chceš tak vždycky můžeš říct že v postavách vidí nějakou možnou šanci na nějakej gambit, kterej by ho z Barovie dostal.
20.1.2024 12:24 - Gergon
Asi nemá cenu abych odpovídal - viděl jsem to stejně jako Sirien a tak s tím taky pracoval.
Na druhou strnu já nejsem optimální vzorek protože 99% věcí co tu lidi řeší je mi u prdele =) neřeším logiku, je mi jedno že ve hře z mrtvý krysy vypadne jako loot plátová zbroj a podobně, stejně tak moji hráči - prostě se jdeme bavit u hry, takže mnoho věcí co tu lidi kritizují - a oprávněně kritizují protože to fakt jsou slabiny - nám vůbec nevadí a baví nás =)
20.1.2024 19:35 - LokiB
Gergon: ok, to je validní odpověď :) mně nepomůže, ale ukazuje, že takhle se to prostě taky hraje
23.1.2024 23:30 - LokiB
On už to asi nikdo opravovat nebude, ale všiml jsem si chyby v překladu CoS :)

U významu karet na začátku je uvedeno:
Devítka run – Biskup
Hledejte zámožnou ženu, věrnou souputnici ďáblovu. Po-
klad má zamčený spolu s kostmi dávného nepřítele.

Ten "Biskup" tam asi zůstal po kopírování z Osmičky run.
V originále je na devítce Traitor ... takže by tak v překladu mělo být nejspíš Zrádce

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17122292518616 secREMOTE_IP: 44.200.145.114