Pravidla

sirien
20.9.2018 07:42
Autorská citace #1
20.9.2018 07:42 - Jerson
Zní to zajímavě, ale odkazovat se na určité pasáže z pravidel bez jejich uvedení je ošklivé. Pseudo-sexuální orgie mě tak moc nezajímají, ale

Píše:
Nechce se mi tu detailně řešit proč, kdyžtak v diskusi, ale osobně doporučuju: vzít Rvačku a Zbraně a sloučit je pod Boj, zahodit Vůdcovství a chápat ho jako podmnožinu Přesvědčování popř. Vystupování a zahodit Finance a brát je jako součást Politiky. (Velmi ironické zejm. v kontextu rámečku na p. 162 mimochodem.)

Proč je to ironické, to mě velmi zajímá.
Autorská citace #2
20.9.2018 08:45 - Naoki
Mě hlavně zajímá to, že jsem slyšel že v 5e se spustili SJW orgie naplno (včetně trigger warningů v knížce a návod jak je dát do hry). Je to tak?
Autorská citace #3
20.9.2018 09:25 - Aegnor
Jerson píše:
Proč je to ironické, to mě velmi zajímá.

Rámeček na straně 162 pojednává o tom, že by měl člověk přemýšlet, než přidá nové skilly, například nad tím, zda není lepší je vzít jako specialitu již existujícího skillu.
Autorská citace #4
20.9.2018 09:37 - Jerson
Hm, tak tu ironii už chápu.
Autorská citace #5
20.9.2018 10:11 - sirien
Naoki: pak Ti odpovím ve vedlejší diskusi, v téhle bych tohle téma radši řešit nechtěl a rád bych aby to tady zůstalo co nejvíc věcný k samotným mechanikám a případně článku, dík.

Jerson: jak píše Aegnor a ano, přesně tak. Popravdě to je pro mě vcelku WTF:

Ten Boj a Zbraně se dá argumentovat že jsou tradiční a že třeba to je pro vyvážení aby si nebyl tak efektivní jen za cenu jedné dovednosti, ale i to je blbost, reálně sem snad nikdy nikoho neviděl házet na zbraně - buď se rveš nebo střílíš... nevim proc, teoreticky teleskopy, boxery, nože... Jenže v praxi mortal the loser bojovat stejně neumí, Hunteři na close nechodí a jedou automaty, výbušniny a benzín, upíří maj Potence a Protean, vlkodlaci sou bez komentáře a mágové by byli na dlouho... ten skill Zbraně je prostě zbytečnost a lidi na něm jen občas pálí bodíky pro forma.

Jenže Finance a Vůdcovství, tam prostě omluva neni - ty skilly to byly tři edice (plus V20?) a prostě víme že zkušenosti že nefungují protože mají příliš specifický a úzký záběr. Vůdcovství se hrozně mlátí se dvěma jinými dovednostmi (je snaha přimět Tě k akci Přesvědčování nebo Vůdcovství? Je motivační projev Vystupování nebo Vůdcovství?) a je divně ohraničené kontextem, Finance sou totálně nanic - využije je jen pár typů postav a i ty je použijí jen v hrstce příležitostí, navíc jejich vytržení z Politiky činí Politiku podobně slabou (s Financemi v sobě to je docela vyrovnaná a užitečná dovednost, bez nich...)

Tohle je fakt design fail který mi uniká proč nastal a přijde mi to jako křeč ve snaze mít v každé kategorii stejný počet dovedností (při neochotě sloučit Boj a Zbraně).
Autorská citace #6
20.9.2018 11:25 - Jerson
Rozdělení dovedností na předem určený počet nebo vůbec vyjmenovat vše potřebné je v RPG strašně ošemetná věc, protože to hodně závisí na stylu hry. Některé dovednosti se do hry dostanou pokaždé a často v každé skupině, jiné skoro vůbec, zbytek je někde mezi tím, a dopředu vůbec nevíš, co budeš potřebovat. Při jednorázových hrách se mi až moc často stávalo, že jsem nějaké dovednosti nepoužil, i když jsem se o to cíleně snažil.
Autorská citace #7
20.9.2018 12:23 - sirien
Staré edice WoD měly mega-obsáhlé a otevřené seznamy dovedností... pak se to ukázalo zbytečné a v nWoD se to seseklo na 24 obecně popsaných dovedností, které (s přihlédnutím k tvárnosti pomocí specialit) pohodlně popsaly celé spektrum možností - což bylo ověřené combo celé dlouhé roky a fungovalo to dobře.

5. edice má nWoD sadu atributů a její dovednosti jsou přístupem taky nWoDové (a její seznam dovedností je taky nWoD v podstatě, většina odlišných věcí je jen přejmenovaná - Insight je Empathy, Etiquette je Socialize, Technology sou rozšířené Computers atd.), takže tenhle glitch fakt nějak moc nechápu.


Jinak jasně, na one-shotech u širších skill-listů nejspíš nikdy nevyužiješ celé spektrum těch dovedností a některé kroniky tíhnou k určitým tématům a tím i postupům a tím i dovednostem, ale dlouhodobě byl ten nWoD seznam poměrně dobře vyváženej a tohle je (sice malej, ne moc významnej a snadno opravitelnej) krůček zpátky mi přijde.



Ale jako je to jedna z mála drobností na systému, kterej je jinak podle mě hodně velkej skok dopředu.
Autorská citace #8
20.9.2018 12:29 - Aegnor
sirien píše:
5. edice má nWoD sadu atributů a její dovednosti jsou přístupem taky nWoDové (a její seznam dovedností je taky nWoD v podstatě, většina odlišných věcí je jen přejmenovaná - Insight je Empathy, Etiquette je Socialize, Technology sou rozšířené Computers atd.), takže tenhle glitch fakt nějak moc nechápu.

A tak v nWoD to rozdělení na zbraně a rvačku (brawl, weaponry) je ...
Autorská citace #9
20.9.2018 12:34 - Tarfill
Paráda, pěkně obsáhlej článek, díky, to si počtu rád.

Pochopil jsem správně, že tento text je už z originálních pravidel, nebo je to ještě z alpha playtest version?
Autorská citace #10
20.9.2018 12:58 - sirien
Tak z nějaký Alphy bych se s timhle FAKT nenamáhal :D

Jinak pro ty, co znají pravidla z Alpha testu: zapomeňte na ně, jen by vás zmátly, v podstatě všechno je nakonec nějak změněný, nebo použitý někde jinde, včetně (zejména) dílčích pravidel.


Aegnor píše:
A tak v nWoD to rozdělení na zbraně a rvačku (brawl, weaponry) je

Ano - trojice "devátých skillů" ve všech třech kategoriích kombinuje to nejhorší z obou hlavních edic :D
Autorská citace #11
20.9.2018 20:45 - RoVan
Ahoj, systém jsem nehrál, ale zaujal mě - jak článek, tak systém, především tím, že je story-focused:

Sirien: Jak pravidla definují 'scénu'? Několikrát se na ni odkazuješ a nejsem si jistý, jestli ji chápu stejně, jako ji chápou pravidla.
Další věci, které se odkazují na sezení (1x za sezení...) chápu dobře, že je WoD designováno aby byl odehrán jeden příběh/epizoda během jednoho sezení?
Autorská citace #12
20.9.2018 22:50 - sirien
RoVan: scéna je definována jako "související série akcí a interakcí na jednom místě nebo mezi stejnou skupinou postav" a je řečeno že víc o co jde z filmů a seriálů. Strana 116.

Moje osobní oblíbená definice (1. odstavec) je v podstatě totéž řečeno jinak.


1x za sezení - ne, designované to takhle není. Dost her přešlo v posledních letech na tuhle logiku práce s obnovováním zdrojů prostě kvůli hráčské zábavě - aby ses víc těšil na hru a zároveň se ty zdroje nebál používat. Plus sezení je jasné ohraničené, což příběhový úsek často není. Zrovna v téhle podobě mi to přijde vzaté z Fate (odtamtud má V5 i dost dalších mechanik - princip odstoupení z boje (dokonce tomu i říkají stejně), systém úspěchu za cenu při selhání v hodu a systém platby/získání Vůle za odmítnuté/přijaté Nutkání navržené vypravěčem.

Osobně taky nejsem úplně fanoušek tohohle přístupu který je dost postavený pro Americký styl hraní (krátké, cca 3-4h hry atp.) Technicky můžeš vůli obnovovat příběhově cca na konci každé kapitoly a vyjde to plus mínus nastejno.

Omezení u memoriam je pak jen návrh - jde prostě jen o to aby se hra nezvrhla v sérii neustálých memoriam, nic víc v tom není.
Autorská citace #13
22.9.2018 17:37 - Jarik
Jak to čtu, tak jsem narazil na toto:
Tvorba postavy...
Zdraví: 3+Zdraví

Nějak mi ten výpočet nedává smysl.
Jinak super. Získávám vhled do tématu.
Autorská citace #14
22.9.2018 17:56 - sirien
Zdraví = Stamina, tj. máš tolik HPček kolik je 3+Stamina... a uznávám, že způsob kterym jedu na střídačku česko-anglický termíny bez toho abych měl ustanovenej pevnej překladovej klíč je... nehezké :D
Autorská citace #15
22.9.2018 18:31 - Jarik
Teprve teď, když jsi to přepsal na Odolnost, to chápu. I jsem to asi čekal, ale přepsat sis to musel ty.
Stamina/Zdraví... to chápu i já :D
Autorská citace #16
26.9.2018 14:28 - sirien
Přihodil sem do článku české karty postav

se všemi dovednostmi
s pročištěnými dovednostmi

...moje ukázkovky se hrajou s tím zkráceným skill-listem, samozřejmě :)
Autorská citace #17
23.11.2018 13:08 - Beetlejuice
Super ,díky za výcuc z pravidel a i když je papírově i digitálně vlastním tak na mobilu raději budu hledat tady :-)
Autorská citace #18
30.12.2018 11:20 - Gurney
Fakt pěkné shrnutí pravidel, v tomto případě s přidanou hodnotou navíc i proto, že jakkoli je V5 hrozně pěkná kniha (jedna z nejhezčích rpgčkových příruček ever, alespoň z toho co můžu soudit podle pdf), přehledností zrovna nevyniká a lecos je ponecháno v trochu "whatever do-it-yourself" rovině.
Autorská citace #19
23.1.2019 12:13 - Gurney
Mr Gone už má taky hned několik variant interaktivních osobáků (zde)
Autorská citace #20
27.6.2019 09:09 - Gurney
Takový námět na houserule - říkám si, že zrovna v případě do současnosti zasazené příběhové hry jako je V5 je skoro zbytečné mít seznam dovedností a docela by stačilo, aby si každý hráče sám nadefinoval několik "backgroundů" (ano, vím že v kontextu VtM to slovo znamená trochu něco jiného, ale to není pointa) stejně jako to funguje v 13th Age. Pokud postava provádí nějakou činnost, na kterou je potřeba si hodit, a která spadá pod některý z jejích backgroundů, hodí si atribut+background namísto atribut+dovednost. Pokud je to na hraně, může použít polovinu backgroundu (zaokrouhleno nahoru? ať jsou jedničkový šířeji použitelné?). Poslední slovo má Vypravěč nebo o tom můžete hlasovat nebo prostě nebuďte malý děcka a nesnažte se vytřískat z každého hodu těch pár kostek navíc, kde to nedává smysl.

Praktické úvahy - s kolika backgroundy a na jakém stupni by postavy měly začínat a jak vysoko se můžou vyšphat?

Vzhledem k tomu, že dovednosti jsou v rozsahu 0-5, se specializacemi až 6, nicméně backgroundy jsou mnohem šířeji použitelné, přijde mi logické je pro běžnou hru limitovat na maximálně čtyřku. Jen opravdu hodně staří upíři (a další supernaturálové), kteří se staletí věnují tomu stejnému backgroundu by měli mít možnost dosáhnout pětky.

Začínajícím postavám bych rozdal tak jeden background na trojce, jeden dvojkový a dva jedničkové... je to moc nebo málo?

Příklad postavy:
  • Studentka medicíny 3
  • Nightlife & swingers 2
  • Fanda do bojových sportů 1
  • Hraje RPGčka a LARPy 1
...+klasických 9 atributů, další údaje jako Zdraví, Vůle, Blood Potency, Hlad a Disciplíny

Další otázka, co zlepšování backgroundů? Myslím že není úplně třeba mít nějaký pevný limit na maximum, kolik jich může postava mít, to mi přijde dost samoregulující se, nicméně kolik XP by tak měl nový level stát?

Něco, co jsem přehlédl, další návrhy, problémy, připomínky?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.072757005691528 secREMOTE_IP: 3.233.242.216