Pravidla

Autorská citace #1
13.8.2018 20:43 - sirien
Jen máloco potěší člověka tak moc, jako kompletní překlad 160 stránkové (A4) příručky dalšího RPGčka v (možná ne 100% identické, ale přesto věrné) grafice. Jedna z těch věcí je, když se ten překlad objeví jako takřka úplné překvapení :)

Zatím jsem to měl osobně čas jen prolistovat, ale musím říct, že Loki odved fakt hustej kus práce - čeština vypadá moc hezky (od oka sem si nevšim žádných chyb, naopak očividně poctivá interpunkce a další věci které já obvykle s oblibou hážu z okna... :D ), vizuálně to je jednoduché (originál neznám, tak neporovnám jestli to tak je i tam), s obrázky... fakt moc pěkná práce.

Doufám, že si to u nás najde i své publikum a Lokiho práci tak někdo ocení i v praxi :)
Autorská citace #2
13.8.2018 21:03 - Log 1=0
Vždycky jsem myslel, že LokiB je jen takový šťoura a rýpal.
Tímto bych se mu rád veřejně omluvil.
Dobrá práce.
Autorská citace #3
13.8.2018 22:26 - exi
Klobouček před každým, kdo se do něčeho takovýho pustí. Skvělá práce.
Autorská citace #4
13.8.2018 22:48 - Tarfill
Aááá, tady někdo rád překvapuje...
Loki, super počin, díky za to, rád si to přečtu...
Jen více takových... ;-)
Autorská citace #5
13.8.2018 23:54 - LokiB
Díky sirienovi, že mi dal možnost a pomohl mi to tu uvěřejnit.

V minulosti jsem tu Savage Worlds občas zmiňoval a zároveň jsem měl pocit, že to tu není moc rozšířený systém - přitom na úrovni obecného hraní patří mezi ty používanější - je pro něj podpora na roll20, na Fantasy Grounds, v programu Hero Lab i jinde. Existuje pro to fakt hodně officiálních i fanouškovských settingů a dalších materiálů.
Výhodou je, že se v tom dá hrát opravdu skoro všechno (nejen dá, ono se v tom i skoro všechno hraje ... od Cthulhuovských detektivek, přes Divoký Západ (normální i nemrtvý) a různé vojenské kampaně (normální i nemrtvé), až po hard scifi, hard fantasy, horror, superhrdiny, a tak dále, a tak dále.

Zároveň raději dopředu čtenáře varuji, že překlad vznikl původně jako takový domácí hec, že si kousek přeložím do texťáku, pak že tomu dám trochu formu, pak že přidám pár obrázků, pak jsem si teprve na všechno udělal styly, a pak až že to ve Wordu udělám "skoro jako originál", a pak že to tedy přeložím komplet, ne jen pár stránek :)
Celkem bláhová představa, ale zas to byla zábava. Z domácího hecu to tedy trochu přeteklo, ovšem původní účel "vlastní zábavy" zůstal.

I v mojí vlastní skupině mi spoluhráčí vyčítají, že jsem některé pojmy přeložil "blbě/hloupě" :)
Ono je to tak, že jsem je překládal, jak se mně osobně líbilo, a ne s tím, že bych měl v první řadě na paměti blaho jiných čtenářů (kterým to sednou nemusí). Tak jestli vám tam Břity nebo Statisté, Tajemné pozadí nebo cokoli dalšího přijde "fakt špatné", jsem s tím dopředu v této fázi smířený, ale rád zájemci zkusím vysvětlit, proč jsem takový či makový termín zvolil. Aktualizaci slibovat nebudu, ale ani ji nevyloučím.

Není to "google překlad" a zároveň nejsem překladatel. Dokonce ani nemám kór dobrou angličtinu :) Jsem fanoušek a snažil jsem se od kamarádů překladatelů pochytit pár zásad, které je na překladatelských kurzech učili, ale tak výsledek posuďte sami.
Jel jsem to natřikrát, nejprve hrubý, skoro až doslovný překlad, pak náprava nekonzistencí a nesmyslů a v třetím průchodu přeformulování některých částí, aby byly jednak srozumitelnější (ten originál mi v mnoha částech přijde použitým jazykem vysloveně odbytý :)) a druhak i "hezčeji česky".
Tam už mi trochu došel dech, takže ne všechno je ideálně dodělané.

Jestli to někomu poslouží k tomu, aby se se systémem seznámil a třeba si z něj i něco oblíbil, budu jen rád. Budu-li moci, případné dotazy zodpovím.

Hodně zábavy!
Autorská citace #6
14.8.2018 08:09 - Vojtěch
Tak to je ovšem velká paráda!
Autorská citace #7
14.8.2018 09:47 - Quentin



Nehodnotím kvalitu překladu, ještě jsem to pořádně nepročítal, a beztak budu dál hrát v angličtině, ale jsem dojatej, že existuje překlad mého nejoblíbenějšího "middleschoolu." Sám v tom mám momentálně rozehrané čtyři kampaně :D

(sdíleno všude možně)
Autorská citace #8
14.8.2018 11:17 - Merlin
paráda :)
Autorská citace #9
14.8.2018 16:09 - Jerson
Příručka vypadá dost dobře. Dokonce jsem se do ní začetl, abych následně zjistil, že to je ve stylu GURPS a velmi pravděpodobně to nikdy hrát nebudu, ale zpracování se mi líbí.
Autorská citace #10
14.8.2018 17:42 - Quentin
Jerson: Jop, jsou to takové funkčnější Gurpsy :D
Autorská citace #11
14.8.2018 22:55 - Jerson
To mě napadlo taky. Vypadají jednodušeji, ale kombinace schopností a výhod je už na ně moc složitá.
Autorská citace #12
14.8.2018 23:47 - LokiB
Lidé, zvyklí na DnD/PF s tím problémy nemívají. A i spoluhráč, který hrál převážně jen DrD se s tím zžil :)
jako není to pro každého, jako žádná systém. Mně se na tom líbí určitá jednoduchost vedení hry (oproti třeba DnD), to, že i zcela nová postava je vlastně ve svém oboru kompetentní (to oceňují zejména hráči), a když by člověk chtěl, tak je ten systém dost bohatý na to, aby se dalo jít do hlubších, složitějších a komplexnějších vod, ale není to vlastně vůbec nutné, pro ty, kteří hledají jen nějaký jednoduchý pravidlový rámec pro vyhodnocování základních herních situací.
Autorská citace #13
14.8.2018 23:59 - Jerson
Jednoduchý rámec hledám, ale SW mi tak nepřipadá, no. Ale před dvaceti lety bych ocenit hezké spojení figurkové deskovky a RPG, Warzona na to byla dost nešikovná.
Autorská citace #14
15.8.2018 00:22 - LokiB
My to hrajeme vlastně naprostou většinu času bez figurek a nijak to při (naší) hře nevadí.
Ale koho bavěj figurky, tak si v tom pěkně vyblbne.
Nesnažím se přesvědčovat, chápu, že to není pro každého, z různých důvodů. Jen můžu poskytnout svoje zkušenosti z pohledu GM i hráče.
Autorská citace #15
15.8.2018 15:44 - Gurney
Stihl jsme to jen tak rychle prolistovat, a je to výborný kus práce, zvlášť když jsou tam zapracovaná i errata. A zrovna Savage Worlds jsou hra, u které jsem moc rád, že se dočkala překladu.

Quentin píše:
...jsou to takové funkčnější Gurpsy :D

Tak nějak :D
Autorská citace #16
15.8.2018 18:05 - Malabar
Díky moc za překlad. Chtěl jsem v dohledné době vyzkoušet oneshot a toto mi ulehčí práci a hlavně to zpříjemní hráčům. Dobrá práce!
Autorská citace #17
16.8.2018 10:01 - Tarfill
Loki, mám dotaz:
Str. 18/161 z pdf, část Odvozené statistiky - Obranyschopnost, odstavec druhý.

Nechápu příklady:
Například hodnota dovednosti Boj k12+1 dává Obranyschopnost 8 (2 + polovina k12), zatímco při hodnotě k12+2 bude Obranyschopnost 9 (2 + polovina k12 + 2).

Je to fakt správně? Když mám součet dovednosti k12+2 jako 2+6+2, tak proč mám u k12+1 pouze 2+6? Nemělo by u toho prvního příkladu k12+1 být tedy 2+6+1=9 a u druhého k12+2 tedy 2+6+2=10?
Autorská citace #18
16.8.2018 10:48 - LokiB
viz text:
Píše:
V případě hodnot jako například k12+1 v dovednosti Boj, přičti i polovinu číselné úpravy, zaokrouhlenou dolů


číselnou úpravou zde je to +1, +2 atd.

První příklad:
Boj k12+1 ... výpočet je: 2 + 12/2 + 1/2 = 2 + 6 + 0 (kvůli zaokrouhlování dolů) = 8
Boj k12+2 ... výpočet je: 2 + 12/2 + 2/2 = 2 + 6 + 1 = 9

Zrovna tenhle příklad jsem měl původně doplněný, protože mnoho příkladů v pravidlech mi přijde špatných a nedostatečných ... ale nevešlo by se to bývalo na stránku stejně jako orginál :( tak jsem svoje vysvětlující doplnění vypustil
Autorská citace #19
16.8.2018 12:09 - Tarfill
Aha,
tak jsem to jen nepochopil. Nijak mi nedošlo, že se i ta jednička dělí na polovinu, přijde mi to opravdu matoucí.

Každopádně díky za vysvětlení. ;-)
Autorská citace #20
30.8.2018 21:11 - ShadoWWW
Souvisí to s překladem jen okrajově, ale v říjnu bude Kickstarter na novou edici.
Autorská citace #21
30.8.2018 21:58 - LokiB
Je to tak. I proto jsem si říkal, že překlad je spíš osvětová akce pro zájemce o SW. A třeba si pak koupí novou edici.
Bude v ní přepracováno, změněno a doplněno několik mechanik, upraveny některé edge a hindrance a celkově by to mělo být zase o něco "vychytanější". Uvidíme.
Některé změny, které budou core, už byly představeny v settingu Flash Gordon. Práce se Shaken statusem, úpravy v magickém systému (zejména prodloužení trvání sil a jejich udržování, což budou magické postavy mít radost).

A vyjde i zdarma konverze ze současné Deluxe verze na novou. tak třeba bude čas i na překlad té konverze :)
Autorská citace #22
31.8.2018 11:54 - Tarfill
LokiB píše:
Bude v ní přepracováno, změněno a doplněno několik mechanik, upraveny některé edge a hindrance a celkově by to mělo být zase o něco "vychytanější".

A neměla právě tohle být ta Tebou přeložená Deluxe edition? Nebo že by v konečném důsledku nebyla zas až tak deluxe?
Autorská citace #23
31.8.2018 12:05 - Vojtěch
Nic není tak DeLuxe, aby to nemohlo být ještě víc :P
Autorská citace #24
31.8.2018 12:50 - LokiB
Tarfill: já překládal Deluxe verzi, která byla "novou edicí" vydanou 2012, tuším. Savage Worlds jako systém je z roku 2003. A je to systém poměrně rozšířený, s hodně settingy a doplňky.
Autoři dají v některých ohledech na odezvy fanoušků a tak v té Deluxe verzi některé věci upravili, vylepšili, dotáhli atd. V době vydání to tedy byla Deluxe verze. Ale to neznamená, že by to by Definitivní verze :)

No a teď chystají vydat novou verzi, která bude zase o trochu dál ... jak se herní svět vyvíjí.
Oni měli z mého pohledu vždycky problémy s disciplínou při psaní pravidel. Nedrželi se vždy termínů, takže třeba dost volně používali například round, turn, což obecně nevadilo, ale pak byly specifické situace, kdy to bylo třeba odlišit a v pravidlech to nebylo úplně jasné.
I další termíny si vyžadovali nějaké komentáře a konsenzus, protože psaný text mohl mí tůrzný výklad, jako u většiny pravidel.

No a ta nová edice, kterou teď dělají, by to měla víc učesat, dotáhnout. Imho si od toho slibují něco jako 5E u DnD ... tedy že to přitáhne i lidi, kteří předtím měli třeba se sytémém problémy, že se stane jasnější, přehlednější.
To, co bylo často diskutováno na fórech (a jejich fóra jsou podle mě dobrá, autoři reagují), bude mít jasnou formulaci v pravidlech, plus předělání některých mechanik, aby byly zajímavější/použitelnější/whatever

nebo jako příklad jde vzít magie - teď má typicky většina magických sil trvání 3 kola za 3 body síly, s možností prodloužit dál a dál o 1 kolo za další bod síly.
Což magii dost omezuje když nehraješ se Settingovým pravidlem "Bez bodů síly" (což jde, ale má to zase jiné dopady). V nové edici to prodluží aspoň na základní trvání 5 kol a i to prodlužování bude nějak levnější.
je to celé důsledek zkušeností, kdy si na toto hráči stěžovali, že na to, jak jsou v SW magické postavy obvyklé, je jejich využití pro některé styly hry omezené.

SW má poměrně dlouhou tradici ve specifických mechanikých jako Honička (tedy jak vyřešit pronásledování, ať už honíš na koních lupiče, nebo ujíždíš autem policajtům, nebo se jako Han Solo snažíš uniknout pronásledování tie-fighterů), nebo Dramatický úkol (jak zajistit vyřešení nějakého komplexnějšího úkolu - přerušení magického rituálu, otevření brány, odstranění bomby, ... pod časovým i jiným tlakem), Sociální konflikt (různý typy vyjednávání, soudního procesu, přesvědčování královské rady k vyslání pomoci, ...) a i Hromadných bitev (mnoho jednotek na obou stranách, jednoduchá pravidla pro jejich střety).

A průběžně se ukazuje, že tyto mechnaiky je možné zlepšovat, aby se to hrálo lépe. I tohle nová edice má za svůj cíl. Jak to bude v praxi, uvidíme.
Autorská citace #25
31.8.2018 15:48 - Tarfill
Hmmm, tedy OK... ;-)
Autorská citace #26
2.9.2018 11:39 - efram
musím říct, že ty pravidla pro honičku, případně nějaké specifické interakce, jsou velice zajímavá.
Autorská citace #27
2.9.2018 22:11 - LokiB
efram: ty mechaniky jsou zajímavé, pro některé typy her se hodí výborně. není ale někdy jednoduché je připravoat a odehrávat tak, aby nebyly moc "repetitivní", aby opravdu bavily a plnily svůj účel
Autorská citace #28
2.9.2018 22:13 - efram
jasně nedá se to aplikovat vždy, ale má to své využití
Autorská citace #29
16.10.2018 18:44 - LokiB
Kdyby to někoho zajímalo, tak dneska začal Kickstarter na novou edici Savage Worlds. Říkají tomu Savage Worlds Adventure Edition.

Dávali si celkem malej cíl 15k USD a už mají 65k backed.
Autorská citace #30
16.10.2018 20:54 - Tarfill
No tak jestli to začalo fakt dneska, tak je o to evidentně zájem... vzhledem k aktuálně vybrané částce... budeš toto sám pořizovat až to vyjde?
Autorská citace #31
16.10.2018 21:23 - LokiB
jj, zaplatil jsem si tu digitální edici za 25 (PDF a nějaké PDF doplňkyk). Kámoš jim dal 200 za tu ultra fyzickou edici se všemi doplňky a podpisy, páč je sběratel. to já zas ne :) na fyzická pravidla už mě tolik neužije. I když je hezké je mít v ruce a listovat tím.
Spíš jsem přemýšlel nad některými doplňky.

Fakt je, že teď už mají nabráno 120.000 dolarů ... ale imho sami museli vědět, že ta požadovaná hranice 15.000 je směšně nízká. Zájem byl už dlouho dopředu fakt velký. Uvidíme, kolik lidí se nakonec zapojí.
Autorská citace #32
17.10.2018 16:49 - LokiB
Ještě bych doplnil, že aktuálně se blíží na kickstarteru ke 200.000

Co je ale pro mě zajímavé, je to, že PRŮMĚRNÁ HODNOTA, kterou lidé upsali, je 103 dolarů.
Z mého pohledu to znamená, že sice zájemců o SW není až tolik (po jednom dni necelé 2 tisíce backerů), ale jsou to lidé, kteří jsou ochotní utratit za SW nemálo peněz.
Autorská citace #33
17.10.2018 17:13 - Gurney
To není zase tolik, když vezmeš v potaz, že většina fandů pnp rpg žije v severní Americe nebo západní Evropě. 100$ jsem vyfásl třeba za den natírání lodi v Massachusetts, a to už je nějakých pět let zpátky. V nějaké jen trochu lepší kavárně nebo baru to v klidu dostaneš na dýškách za odpoledne.
Autorská citace #34
17.10.2018 17:23 - LokiB
Gurney: to sice ano, ale já to porovnávám s běžnou cenou ... kdy PDF verze pravidel na DriveThruRPG stojí 10 dolarů a Hardcover starter set DnD 5E stojí 20 dolarů.

Tím tedy nemyslím ,že je 100 dolarů ranec, ale že v komunitě RPG to není nějak "nízká cena". A že nemálo lidí sahá po lepší "hardcover, speciální edice, doplňky" verzi.
Ok, první den se většinou fakt hlásí skalní nadšenci a není to tak vypovídající.

Když vidím, kolik lidí si pravidla raději stáhne, než by si je kupovala, tak mi přijde fajn, že SW má v komunitě část, která je ochotná pustit chlup :)
Autorská citace #35
18.10.2018 10:44 - Gurney
LokiB píše:
Když vidím, kolik lidí si pravidla raději stáhne, než by si je kupovala...

rofl
Autorská citace #36
13.11.2018 13:56 - LokiB
Gurney píše:
To není zase tolik, když vezmeš v potaz, že většina fandů pnp rpg žije v severní Americe nebo západní Evropě. 100$ jsem vyfásl třeba za den natírání lodi v Massachusetts, a to už je nějakých pět let zpátky. V nějaké jen trochu lepší kavárně nebo baru to v klidu dostaneš na dýškách za odpoledne.


Teď jsem zrovna četl jeden příspěvek k té Kickstarter kampani, od nějakýho kanaďana, co nevypadá jako žebrák, možná spíš kulisák nebo bedňák od kapely, nevím ...

Píše:
Since I live in Canada and the shipping rates and exchange rate is so high I could only contribute the 50$ pledge.


jinak tedy kickstarter kampaň pomalu končí a vypadá to, že se dostanou na nějaký 460-470 tisíc dolarů.
Autorská citace #37
16.4.2019 12:40 - LokiB
Vzhledem k tomu, že již vyšla nová edice Savage Worlds Adventure Edition (SWADE), autoři sepsali takový přehled změn, které v ní jsou oproti SW Deluxe edici.

K nalezení zde

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096585988998413 secREMOTE_IP: 54.226.242.26