Pravidla

sirien
24.4.2016 23:47
Autorská citace #1
24.4.2016 23:47 - sirien
And so... My work here is done.

Zabralo to celkem něco málo přes 2 roky, mnohem víc korektur, než by mi bylo příjemné (all hail York, mighty king of Dakara!) a to be fair jsem původně nepočítal s tím, že bych PDF sazbu dělal já sám (nicméně naučil sem se kvůli tomu s InDesignem, Acrobatem a umím zapnout Photoshop, takže asi dost plusů pro mě...), nicméně tady a teď ta cesta skončila.

Můžu k tomu říct několik věcí:

- bylo to dost práce
- ale nebylo to tolik práce, kolik se zdá. Nebo to tak aspoň nepůsobilo. A místy to byla i docela zábava
- pocestě sem se naučil i pár užitečných věcí (i když vynechám ty grafické editory)
- upřímně doufám, že to k něčemu bude co nejvíce lidem
- ...a že se třeba časem najde někdo další, kdo začne Fate u nás podporovat nějakými těmi články, materiály atp.


K Fate nejspíš budu dál sem tam něco tvořit, ale jinak svojí pozornost nejspíš zase roztříštím zpátky mezi víc různých věcí - nebo, možná, jí upnu k něčemu dalšímu. Who knows.


Anyway - System Toolkit. Excelentní pomůcka pro Fate, ale zároveň i naprosto úžasná příručka pro game design popř. house-rulování v jakémkoliv systému, nejen ve Fate. Enjoy.


EDIT: PS - a neodpustim si... těch 200 stránek sem překládal jen něco málo přes měsíc docela volným tempem i s grafikou. Nebo tak něco. To jen tak na okraj retrospektivně k těm úvahám přede 2 lety o tom co jde a co nejde dělat a udělat...
Autorská citace #2
25.4.2016 06:35 - Arten CZ
Paráda, díky
Autorská citace #3
25.4.2016 07:50 - Tarfill
Dobrá práce chlape. Palec nahoru!
Autorská citace #4
25.4.2016 08:16 - Sroty
Skvělá práce, klobouk dolů.

sirien píše:
ale jinak svojí pozornost nejspíš zase roztříštím zpátky mezi víc různých věcí - nebo, možná, jí upnu k něčemu dalšímu. Who knows.

Ashen Stars (mrk, mrk)
Autorská citace #5
25.4.2016 11:48 - York
Pro mě to bylo hodně zajímavé čtení, ale popravdě nevím, komu bych to doporučil. Určitě všem, kdo to s herním designem myslí aspoň trochu vážně a pochopitelně i hráčům Fate, které baví hackovat si systém, aby lépe sednul konkrétní kampani, žánru, atp. Většina obsažených myšlenek a principů je sice přenositelná i na jiné systémy, ale vymyslet jejich konkrétní interpretaci v jiném systému bude docela hodně práce.

Nejzajímavější je asi kapitola o tvorbě magických systémů. Jednak je asi z celé příručky nejmíň systémově závislá a za druhé jsou tam fakt obšírné příklady kompletních magických systémů včetně schopností (v pravidlech Fate, ale tady ten převod nebude až tak těžkej) a je na tom docela dobře vidět, v čem se lišej a proč. Pokud se budete někdy chtít pustit do tvorby vlastní magie, určitě se do téhle příručky mrkněte.
Autorská citace #6
25.4.2016 22:37 - Aegnor
Jak moc je System toolkit čitelnej i pro lidi, co Fate skoro neznají (např. "aspekt" znají, u "volné vyvolání aspektu" budou odvozovat, co to je, pouze z názvu)?
Autorská citace #7
25.4.2016 23:39 - sirien
Aegnor: Docela dobře, myslím. Ona ta příručka je hlavně o tom, jak ty věci předělávat, takže obsahuje víc návodů, než konečných možných alternativních řešení a dost věcí ukazuje jak se vytváří úplně od začátku. Valná většina věcí věcí tam tudíž je tak nějak vysvětlená (nebo okecávaná způsobem, ze kterého to pochopíš).


York: Tak ona historie je taková (jak vysvětluje Fred v předmluvě, ostatně), že to původně měl být Magic Toolkit - ty další věci tam byly přidané v návaznosti na žádost komunity a na výsledky Kickstarteru.

Osobně ale myslím, že dobře že tak - ten původní Magic Toolkit jsem četl a bez toho všeho co té kapitole o magii předchází to nebylo ani zdaleka tak kompletní a dobře pochopitelné.

Máš ale pravdu, že v kapitole o magii je skrytej fakt hodně velká koncentrace různých teoretických, game designových a i praktický herních myšlenek. (A některé ty magické systémy tam jsou fakt žůžo, třeba ten Voidcalling - hned bych si šel zahrát nějaké to Dresden Files style urbanfantasy s mágy co praktikují nějaký "reálnější" Subtle art na jedné a Voidcallery na druhé straně :D )



Ohledně toho, komu to doporučit - osobně myslím že všem, co chtějí hrát Fate s větším důrazem na systém. Je to fakt hodně useful manuál na to co a jak změnit aby to fungovalo právě tak, jak chceš / potřebuješ, i kdyby šlo jen o nějaké detailní zásahy do věcí. Popravdě o to víc, že to ukazuje, jak dosahovat i relativně velkých věcí poměrně malými změnami.


sroty píše:
Ashen Stars (mrk, mrk)

300 A4 stránek plnejch textu... hry která u nás nemá žádný fandom a která běží na u nás skoro neznámém systému?

A která má 6 stránkovej 3 sloupcovej rejstřík? Víš, jak sem byl na prášky z toho 5 stránkového tady v Toolkitu? Rejstříky jsou nejhorší překladatelskej evil ever (btw. poslední vlna korekcí není v System Toolkit rejstříku reflektovaná, protože srsly fuck it)
Autorská citace #8
26.4.2016 00:18 - Aegnor
sirien píše:
Rejstříky jsou nejhorší překladatelskej evil ever

TeX....

((Ale jo, na překlad v naprosto identickém layoutu jako předloha bych TeX nepoužil, to uznávám. Jenom zrovna reference, obsahy apod. umí skvěle.))
Autorská citace #9
26.4.2016 02:01 - sirien
InDesign taky, to se neboj - a samozřejmě mě napadlo vygenerovat si tabulku všeho co má příslušný styl a pak si najít funkci pro abecední řazení. Jenže pak jsem si všiml, že autoři se např. nenamáhali dát tam všechny zmíněné aspekty, ale jen některé, nedali tam všechny ukázkové karty, ale jen některé atp. Takže když mi došlo, že bych stejně musel jít jak blb položku po položce, radši sem to prostě přeložil natvrdo.

(a btw. na TeX mám alergii... asi jako na Apocalypse World. Možná to je dobrá věc, ale má fakt příšerně otravnej fandom. S InD sem víc než spokojenej...)
Autorská citace #10
26.4.2016 09:13 - Jarik
Já jsem ted s Fáze začal. Pravidla-Core prolétl... a myslel, ze pochopil.
První hra... z mého pohledu katastrofa. Hráčům se to ale líbilo.

Ted jsem prolétl v Toolkitu části, které mne mohli obohatit,..a...?
... vim, čím hru vylepšit. Možná to zad bude malo,...ale i to se da vylepsovat:-)

Rada, ze Kazda překážka se da preklopit na Tvora mi v základních pravidlech unikla.
Ted si jsem jist, ze pretlakovany kotel je jasný:
Aspekty
- teplota a tlak
- velká prasklina - 3 políčko stressu
- mlha kam se podivas
Triky
- pára - útok dovedností Unikající plyn
Dovednosti
- Unikající plyn +3
Stress poškození
1/2/3
možno porazit dovednosti Mechanika nebo odstraněním aspektů

Možná to zas tvoří blbe,... ale s tímhle dokáží hrát intuitivně
Autorská citace #11
26.4.2016 11:39 - York
Aegnor píše:
Jak moc je System toolkit čitelnej i pro lidi, co Fate skoro neznají (např. "aspekt" znají, u "volné vyvolání aspektu" budou odvozovat, co to je, pouze z názvu)?


Podle mě celkem v pohodě, ale popravdě jestli vůbec uvažuješ o tom, že by sis přečetl Toolkit, tak si ze stejných důvodů určitě přečti i Core. Fate Core je jen asi za čtvrtiny o Fate, zbylé 3/4 jsou celkem dobře napsaná a v podstatě obecná příručka o hraní RPGček a vedení hry (nezahrnuje teda všechny možné přístupy ke hraní RPGček, ale stojí za to si to přečíst, i když se pak rozhodneš hrát jinak).
Autorská citace #12
26.4.2016 11:49 - Shako
Ok, zkusím si to přečíst dřív než pravidla Fatu... :-)
Autorská citace #13
26.4.2016 12:10 - York
Ad pravidla Fatu: V zásadě stačí mrknout na FAE nebo Rozcestí. A možná ani to není potřeba, stačí úplný základ:

- Na začátku každého sezení se ti počet bodů osudu doplní na hodnotu tvé obnovy (pokud máš víc, tak se nic nestane).

(Pozn: Na rozdíl od 2e ve 4e už není přímo v pravidlech uvedená možnost, že hráč zaplatí bod osudu a prakticky cokoliv přidá do hry. Za body osudu se primárně vyvolávají aspekty, čímž většinou získáš bonus k hodu.)

- postavu popisují její aspekty (nemají čísla) a dovednosti (v Core) nebo přístupy (ve FAE/Rozcestí, mají čísla). Všechny aspekty mají pozitivní i negativní vyznění (máš sice skvělou reputaci, ale to zároveň znamená, že si nemůžeš dovolit dělat věci, které by tě diskreditovaly).

- Vypravěč (nebo tuším i jiný hráč, pokud to pak Vypravěč odsouhlasí) může navrhnout, že se ve hře nějak projeví negativní vyznění tvého aspektu (třeba že se tě někdo snaží pomlouvat, čímž by ohrozil tvou skvělou reputaci). Můžeš to za bod osudu odmítnout, pak se to prostě ve hře nestane, nebo to přijmout, pak se to ve hře stane (a máš problém, který nejspíš budeš chtít řešit), ale ty za to naopak bod osudu dostaneš. Podobně ti Vypravěč může nabízet body osudu i při jiných příležitostech, třeba za to, že necháš protivníka se vzdát, místo abys ho dorazil.

- při hodu můžeš za bod osudu vyvolat pozitivní stránku nějakého svého aspektu (já mám fakt dobrou reputaci, to mi v tomhle vyjednávání pomůže). Je víc možností, co to může znamenat, typicky ale bonus +2 k hodu.

- hodnocení dovedností (nebo přístupů), obtížnosti i případného výsledku (o kolik přehodíš obtížnost) se pohybuje na stupnici od běžného do hypermegaúžasného (ok, jmenuje se to jinak, ale fakt si nepamatuju jak :-)). Jednomu kroku na téhle stupnici se říká jeden posun. Takže když někoho přehodíš třeba o 3, tak to je "tříposunový" úspěch, což podle té stupnice znamená třeba "dobrý" (hádám, ale whatever).

- při útoku se získaný počet posunů nějak převádí na stes (krátkodobé nepohodlí, ze kterého se snadno vzpamatuješ) nebo následky (když je zásah vážnější, nebo když ti dojde stres).

- v pravidlech se píše něco o 4 akcích, což je zbytečně složitý způsob, jak říct něco naprosto triviálního, co najdeš v každém RPGčku (útok, obrana, zkouška) a zamotat do toho jednu novou věc - vytvoření výhody. Vytvoření výhody znamená, že si zkusíš vyrobit bonus do příští akce.
Autorská citace #14
26.4.2016 14:07 - sirien
Jarik píše:
Rada, ze Kazda překážka se da preklopit na Tvora mi v základních pravidlech unikla.

Fate Fractal, ve 4e ustanovený jako Bronze Rule. To je zrovna docela důležitá část Fate, protože ukazuje, jak protáčet základní 4 mechanické subsystémy (aspekty, dovednosti, stres a triky) pořád dokola a dostávat tak stejnými nástroji různé výsledky (tj. jak používat tytéž mechaniky k "zobrazení" různých věcí a situací).

Popravdě z mojí zkušenosti zažití Fractalu dost pomáhá v GMingu, protože když si zažiješ k čemu se dají protočit aspekty, co jde vyřešit jako verze dovednosti atp. tak to hrozně usnadňuje jak potřebnou improvizaci tak vykreslování scén přesně na míru podle potřeby.

Toolkit tohle dál rozvíjí mechanikami, které i když nezavedeš přímo do hry tak je dobré je znát jako princip. Třeba hodnocené aspekty (požití aspektů namísto dovedností) je občas fakt užitečnej tríček když chceš vykreslit charakter prostředí nebo když najednou potřebuješ, aby prostředí vystižené aspektem nějak "aktivně" zasáhlo do děje a vyvolání toho aspektu to úplně nevystihuje.


Ohledně Tvého kotle: IMO naprosto vpohodě v tomhle směru. Jen bych na Tvém místě asi trochu přeformuloval:

Aspekty se ve Fate hodí formulovat spíš způsobem, který se hráčů přímo dotkne než systematickou popisností. Tj. místo "Teplota a tlak" bych spíš napsal "Vařící a natlakovaný". Říká to totéž, ale interakce hráčů s tím aspektem ve hře se tím změní (si to představ - když stojíš u kotle u kterého víš, že má teplotu a tlak, tak se kolem něj intuitivně pohybuješ a přistupuješ k němu jinak, než když víš, že je vařící a natlakovaný - to druhé je takové protivnější a od pohledu nebezpečnější)

Jinak dál jedna věc co není nutná a můžeš fungovat i bez ní, nicméně kdyby měl ten kotel hrát nějakou hodně důležitou úlohu (ehm ehm, Kingovo Osvícení a kotel v podzemí, ehm ehm) tak bych se nebál ten fractal protočit dvakrát:

Jednou na zobrazení samotného kotle (Vařící a natlakovaný, Pára +3, Stres: [] [X] []) Následky: [ drobný (+2) ] [ Trhlina (+3) ] [ vážný (+5) ]

A podruhé na samotnou trhlinu v kotli: Trhlina (následek): Trik: trhlina může použít páru z kotla k útoku s hodnocením dovednosti odpovídajícím hodnotě nejvyššího následku, do kterého je trhlina vepsaná.

Tj. měl bys poškozený kotel, s nímž by šlo interagovat, ale trhlina by tomu házela klacky pod nohy plus bys měl samotnou trhlinu, s níž by šlo interagovat.

Ale to už je jen takový nápad pro inspiraci a takový "profi trýček" až si zažiješ ten základ :)


York píše:
Ad pravidla Fatu: V zásadě stačí mrknout na FAE nebo Rozcestí. A možná ani to není potřeba, stačí úplný základ:

Tyvole že já sem se s tim TLDR shrnutim pravidel v Kostce vůbec psal, fakt...
Autorská citace #15
26.4.2016 14:41 - Jarik
A já si tvého sumare dodnes nevšiml :-)
Takže... jako jo.
Autorská citace #16
26.4.2016 15:26 - sirien
*nadšení*

Kdybys chtěl, tak stejná TLDR shrnutí sem napsal i pro Storytelling system (WoD) a pro GUMSHOE system (Ashen Stars, Esoterrorists, Trail of Cthulhu atd.)
Autorská citace #17
26.4.2016 15:32 - York
sirien píše:
Tyvole že já sem se s tim TLDR shrnutim pravidel v Kostce vůbec psal, fakt...


O tom samozřejmě vím, pořád je to ale imho zbytečně dlouhý, když jde jen o seznámení se s Fateovskými pojmy natolik, aby sis mohl přečíst Toolkit ;-)
Autorská citace #18
26.4.2016 15:55 - sirien
York píše:
O tom samozřejmě vím, pořád je to ale imho zbytečně dlouhý, když jde jen o seznámení se s Fateovskými pojmy natolik, aby sis mohl přečíst Toolkit ;-)

Já tu soutěž o nejkratší shrnutí systému za lízátko snad fakt vyhlásim...
Autorská citace #19
26.4.2016 16:12 - ShadoWWW
k20~SO~uspěl/neuspěl.

Prosím s jahodovou příchutí. :)
Autorská citace #20
26.4.2016 16:14 - Jarik
Sirien:
Děkuji za rozbor. Já tou teplotou a tlakem myslel, cos uvedl ty. Jen jsem to v tom zápalu nedokázal domyslet hned :-)

Škoda, ze už se ti nechce překládat. Měl bych takovou radost, kdyby někdo pro jazykově neoblíbené přeložil Star Wars Fate edition. 39 stran
Takhle to používám dost toporně a možná i pro mnohé odporně :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081305027008057 secREMOTE_IP: 44.221.43.88