Pravidla

arbanagg
11.2.2016 18:16
Alchymista v DnD 5e
Měl bych dotaz, zda někdo zkoušel "vymyslet, vyrobit" alchymistu do DnD 5e?
Autorská citace #21
18.2.2016 15:52 - Gurney
Vojtěch píše:
Alchymista neumí předávat svoje rychlopumy, které flikuje z toho, co má pokapsách a v nezkušených rukách jsou nebezpečnější uživateli, než cíli.

To možná říká fluff, ale pravidla tě pošlou s předáváním bomb jiným lidem do háje, i kdyby jsi nakrásně chtěl, a byl ochoten to risknout:
PF SRD píše:
...An alchemist's bomb, like an extract, becomes inert if used or carried by anyone else.

Jinak obkecané to samozřejmě je, ale je to takové "my víme, že vy víte, že tyhle omezení tu jsou kvůli vzájemné vyváženosti povolání, ale dáme vám sem aspoň nějaké vysvětlení, ať tu máte pravidla, coby autoritu, na základě které můžete poslat do háje případné munchkiny" :)

Spontaneous Alchemy Optional Rules jsou ale varianta docela zajímavá, to zase jo. Byť tedy mě moc nevoní, že se tam na tu výrobu hází (dle mých zkušeností z úprav lodí, zbrojí a zbraní ze SWSE to obvykle není moc zajímavý hod, a pokud to jen trochu jde, stejně se to brzo začne šmelit skrz "take 10" pravidlo. A kdybych měl rýpat, tak bych se zeptal, kde že najdu ty alchymistické manufaktury, co vyrábí v takových počtech, že tržní cena je o 10%-20% nižší, než když si ty věci vyrobíš sám, ale to už bych byl fakt hnidopich :)
Autorská citace #22
18.2.2016 15:55 - ShadoWWW
Vidím, že to chce článek. :) Návrh pravidel pro alchymii (tedy jeden z návrhů). :)
Autorská citace #23
18.2.2016 16:01 - Vojtěch
Gurney: Což pořád nevyloučilo všechny ty granáty, co jsem ti popsal v předešlém postu níže.
Autorská citace #24
18.2.2016 18:11 - sirien
Gurney: jenže takovej "tradiční" alchymista je totálně k ničemu a víme to oba - důvod je prostý a to že předchozí alokace zdrojů nefunguje. Už Vance magic je v tomhle na hraně a spousta hráčů u ní prská - další jí mají rádi právě kvůli té taktické mezihře před-výběru, jenže to funguje právě protože kouzelník má možnost si kouzla měnit a má relativně rychlou obnovu.

Když uděláš alchymistu tak, že si musí všechno připravit předem a nemůže to vzít moc zpátky, dostaneš všechna negativa Vanceho v x-té mocnině aniž bys dostal jediný jeho benfit.


Efektivně alchymista lze udělat jako:
- mystik s vlastními transmutačními schopnostmi
- improvizovaný creator co mechanicky tahá věci z klobouku jak zrovna potřebuje
- jako nějaký mix předpřípravy, která dává ale volnost v úpravě při použití

K tomu co chceš se nejblíž dostaneš v té třetí možnosti - alchymista může např. vyrobit lektvar éterického bytí co působí na vztah hmoty a nehmotnosti. Jestli ho pak ale použije k tomu, aby materializoval ducha (a ten pak šel umlátit), aby zprůchodnil stěnu nebo aby dal něčí zbrani schopnost zasahovat nehmotné už musí být volné. Můžeš pak udělat pravidla že když ten lektvar použije někdo jiný, stane se jeden konkrétní efekt který alchymista řekl předem, ale ta postava alchymisty sama musí mít nějakou volnost působnosti.
Autorská citace #25
18.2.2016 18:13 - sirien
Gurney píše:
Byť tedy mě moc nevoní, že se tam na tu výrobu hází

Hody na výrobu jsou naprosto úžasný herní element - hned potom, co je začneš házet při použití namísto při výrobě :D (fakt, zkoušel jsem a je to dost sranda)
Autorská citace #26
18.2.2016 18:18 - Aegnor
sirien: jakože dokud ten předmět nepoužiješ, tak nevíš jestli se povedl nebo ne? Teď nevím, co je tam za případné defekty, ale sranda to teda být může:-)
Autorská citace #27
18.2.2016 18:30 - sirien
Aegnor: Jo, přesně tak :)

Prostě něco vyrobíš a řekneš: "ok, je to tohle, má to fungovat takhle, alokuju do toho 2 quintessence a utratím 1 willpower, takže to má 9 kostek". Poznamenáš si "item: 9d", pak ho někomu předáš a všem je přece jasné, že to musí fungovat, protože jsi ostatně v dané věci na slovo vzatý expert a má to 9 kostiček...
...a pak přijde krize a dotyčný kdo má věc zrovna u sebe se jí rozhodne použít, normálně si hodí všechno co je potřeba (útok, hod, cokoliv...) a pak si tvůrce vezme těch 9 kostiček...
...no a co si budeme povídat, většinou tam aspoň něco padne a funguje to, ale sem tam to padne zábavně a je to epic efekt ("ty idiote, kdyžs mi to dával tak jsi říkal 'do pěti metrů', já tím srovnal se zemí celej barák co mi málem spadnul na hlavu!") nebo naopak tristní fail ("a jak to bouchne (roll)... tak koukám na to, jak to nebouchlo...")

Nicméně klíčové je, že to přesouvá hod z nudné situace (vyrábím - nevyrobil sem, hm, tak nic, zkusím znovu / uděláme to jinak...) do dramatické situace.

Vyžaduje to pár twistů v pravidlech (např. že si škrtáš zdroje naslepo - teda, to je problém trochu u WoD, které Ti zejm. při rituální magii umožňuje přizpůsobovat zdroje průběhu rituálu, u DnD to problém být nemusí), ale nic co by se nedalo přežít.
Autorská citace #28
18.2.2016 19:52 - Gurney
Vojtěch: Vidím tam jen a) věci, které může vyrábět skrz Craft (alchemy) dovednost; to ale může dělat kdokoli a přijde mi to docela ok b) alchymistovy schopnosti povolání, které jsou popisovány jako výroba bomb, extraktů a mutagenů, i když to nedává smysl ani v rámci mnohdy liberálního užití logiky v D&D.

sirien: Přiznám se že teď netuším, co myslíš "tradičním alchymistou". Ta alchymie o které mluvím (a která už v D&D 5e existuje, jen tam není na výběr moc lektvarů) vypadá následovně:
1) řekneš si, že obětuješ peníze a mezičas * (obojí obvykle získáváš v rámci odehraného dobrodružství) a vyrobíš si nějakou užitečnou, jednorázově použitelnou věc - třeba lektvar éteričnosti
2) profit - máš lektvar éteričnosti, užij dle libosti **

* ve kterém bys pochpitelně mohl dělat jiné v rámci kampaně užitečné věci - získávat kontakty, rozsévat pomluvy, vést byznys, kalit, ...
** stejně jako užíváš dle libosti jakékoli předpřipravené kouzlo v D&D
Autorská citace #29
18.2.2016 20:28 - sirien
No přesně to tím myslím.

Háček je v tom, že to je funny věc jako doplňková záležitost, ale stavět na tom celou samostatnou classu podle mě prostě nebude fungovat z výše uvedených důvodů.
Autorská citace #30
19.2.2016 00:02 - Vojtěch
Gurney: Nevím, co bys tam ještě chtěl. Granáty, které můžeš někomu předat jsem vylovil, tedy co dál?
Autorská citace #31
24.2.2016 23:43 - Gurney
sirien píše:
Háček je v tom, že to je funny věc jako doplňková záležitost, ale stavět na tom celou samostatnou classu podle mě prostě nebude fungovat z výše uvedených důvodů.

J tak to potom souhlasím.

Vojtěch píše:
Nevím, co bys tam ještě chtěl. Granáty, které můžeš někomu předat jsem vylovil, tedy co dál?

...a umí je vyrábět každý kdo má příslušnou dovednost, tedy dál asi už asi jenom roztavit a prodat zbytečné povolání alchymisty (případně ho nahradit nějakým jiným, ideálně méně sešněrovaným mystickým sesilatelem... navrhuju toho kouzelníka z Book of erotic fantasy, co má kouzla vytetovaná na těle a doplňuje si je sexem, ten je odvázaný dostatečně).

Jinak zatím co se o tom tady hádáme, někdo už alchymii do 5e udělal a nepotřeboval k tomu ani nové povolání.
Autorská citace #32
25.2.2016 06:16 - Vojtěch
Ano, umí, i když Alchymista je umí dělat o dost rychleji. Jako druhý model by mohl sloužit Artificer z 3E s jeho dočasnými očarováními atd. Povolání alchymisty v 5E by nebylo zbytečné, jen ho asi nebudeš hrát ty, no.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086105108261108 secREMOTE_IP: 34.227.112.145