Pravidla

Aegnor
24.12.2015 14:00
Fate - proč právě takové mechanismy?
Tož, před pár dny jsem se dal do diskuze s kamarádem ohledně Fate systému, v podstatě v tom systému nevidí smysl. Ovšem velký problém je v tom, že oba máme opravdu hodně omezené zkušenosti s tímto systémem (nahráno méně jak 10 hodin čistého času), tak bych rád zjistil, co mi k tomu řeknou odborníci systému znalí (Sirien např.)

Zpráva, která inicializovala celou diskuzi:
Píše:
Tak třeba ty hody, nechápu, proč fungují tak, jak fungují. Jakej to má smysl mít extra kostky s pluskama a mínuskama. Nechápu, čím to je o tolik lepší, než mít normální k6. Stejně tak jsem za celou dobu nepochopil skilly, neviděl jsem skoro rozdíl mezi normálním úspěchem a když hodím šíleně moc. Taky tam byl šíleně velkej range úspěchu. Stejně tak ty životy jsem nepochopil, proč zrovna fungují tak, jak fungují.


Kdybyste si někdo našel čas vysvětlit, proč jsou ty Fate mechanismy udělané tak, jak jsou (a jaké z toho plynou výhody etc), tak bych vám byl vděčný.

((Jo, pokud existuje nějaká vhodná diskuze, tak tam tenhle dotaz klidně přesuňte))
Autorská citace #22
16.3.2020 20:38 - sirien
Šaman: únavu bys možná uhrál na Drobnej, pokud by to dávalo smysl.

U krvácení se mi zdá že ta otázka neni na samotný krvácení jako spíš na to že získáš Následek typu "seknutí přes hrudník" nebo "probodená noha", což logicky krvácí, že jo, a otázka je, jak Fate vyjadřuje tenhle fakt že to krvácí. A moje odpověď je viz výše.


Jinak Fate je v základu nastavený dramaticky, ale to neznamená, že by nešel hrát i simulačně a spousta lidí to tak i preferuje, takže říkat někomu kdo k Fate přijde nově že to má nutně hrát dramaticky mi asi nepřijde úplně šťastné. Bych si nejdřív počkal co Drumlin napíše ohledně toho co ve Fate vlastně zamejšlí hrát a jak a pak bych teprve volil kam se v těch radách přiklonit.
Autorská citace #23
16.3.2020 20:45 - drumlin
Jste skvělí kluci! Díky moc za vyčerpávající a skvělé odpovědi.

Jak psal Sirien, jestli nepřipravuju náhodou kampaň v temným středověku, tak to mě úplně zamrazilo chlapi. Poněvadž už pár 100vek hodin přesně na tom vyšívám - NEUVĚŘITELNÝ :D

Jestli chci hrát spíš Simulaci nebo Vyprávění - dobrá otázka... Odpověď je v mém případě trochu na dýl...

V každým případě vím, že to nechci hrát v systému D&D. S ním už mám neuvěřitelnou 27mi letou zkušenost.
Autorská citace #24
16.3.2020 21:03 - drumlin
Absolutní simulace, je svým způsobem zábavná asi jen pro těžké masochisty - jedna vteřina herního času se v takovém případě odehrává několik desítek minut v reálu.

Ale zase na druhou stranu jen tak všechno "okecat" a pak si hodit 3-5 testů k vyhodnocení celé situace mi přijde, že ztrácí to co dělá RPG jiné od her (méně jiné) a filmů (hodně jiné):

To že hráčova fantazie spustí vír představ a vtáhne hráče do světa imaginace až po téměř existenciální úroveň, když ne existenciální, rozhodně však plné emocí.

My jsme ze skupinou samozřejmě furt upravovali pravidla D&D, ale pak jsme asi před 12-14ti lety začali hrát Shadowrun a to samozřejmě vneslo mnoho nových herních mechanik a myšlenek do věci.

V současné době pracujeme (hlavně s jedním mým kamarádem - zbytek jsou spíše testři) na systému, který by snad jednou mohl být oním kýženým kompromisem mezi simulací a vyprávěním. V současné době zastávám názor, že cesta je ve vytvoření velmi jednoduchých a rychlých pravidlech pro simulace různých situacích. Ale zatím s dynamikou spokojeni moc nejsme.

Velmi revoluční a zajímavé řešení je řešení konfliktů skupin ve Fate. Tedy ta myšlenka, že se ze skupiny "jako" udělá jedna entita a vyhodnocuje se testy za celou skupinu...
Autorská citace #25
16.3.2020 21:58 - sirien
simulace neznamená nutně ani "realismus" ani "detailnost", jde prostě o snahu aby se hra řídila především konzistencí toho světa a tak. Tj. simulačně se dá hrát i s minimem hodů a i v míň "realistickém" prostředí. Ale to je spíš na okraj.


Jestli stojíš o gritty středověk, tak v tom výše odkázanym článku mrkni na tu variantu s historickými zbraněmi jako triky vybavení; jestli máš "základ" v DnD a Shadowrunu, tak by Ti měla myslim poměrně vyhovovat. Ohledně krvácení a únavy atp. - tam asi půjde mixnout nějaké combo následků a stavů, zejtra se Ti nad tim trochu zamyslim.


Jinak nic ve zlym, ale tvořit novej systém... zvlášť s tímhle cílem - je trochu vynalézání kola. A pokud Ti mechaniky skupin přijdou "revoluční", tak se obávám, jestli vám k takové činnosti trochu nechybí rozhled (mechanika skupin a její různé obdoby jsou poměrně staré - měla je už d20 Star Wars Saga Edition... - a i rozšířené - různé variace najdeš ve Fate, FAE (FAE využívá trochu odlišnou podobu než Core), Shadowrunu 6...) Možná bych se spíš zkusil rozhlídnout okolo po nějakym systému, co se takovým nějakým směrem už dřív vydal?

Kromě Fate zkus mrknout třeba na Divoké světy.
Autorská citace #26
16.3.2020 22:20 - drumlin
O tom, že jste v problematice řádně kovaní a kalení, není pochyb a právě, aby k onomu opětovnému objevování kola nedošlo, zaregistroval jsem na d20.cz a do diskuzí zapojil ;-)

Super tip, krásný příklad, že jít sem a pořádně nasát vědomosti, byl dobrý nápad.
Autorská citace #27
17.3.2020 12:53 - sirien
drumlin: Přemýšlel sem o tom jak Fate nastavit aby se Ti to hodilo a došlo mi, že tu je pár dalších věcí, co by asi bylo potřeba znát:

a) co za prostředí to má být? Má to být fakt středověk (žádná magie ani fantasy nesmysly, "tvrdá" alter-historie)? Nebo jen středověkem přímo inspirované fantasy (ala Zaklínač)? Nebo něco mezi (nějaký mysticky laděný středověk, styl Artušovských legend atp.?)

b) co chceš vlastně v tom prostředí hrát? Křížovou výpravu? Dvorní intriky? Dobrodružné výpravy? Resp. jinak - kým mají být postavy jako skupina? Mají být homogenní? Parta rytířů/šlechticů? Nebo mají být diverzifikované? DnD style squadra rytíře a zlodějíčka a měšťana a šlechtičny popř. čehokoliv dalšího, co přijde pod ruku? A co mají být jejich příběhy? Má to být hodně akční (boje, honičky...) nebo explorativní (výpravy, průzkumy, cestování...) nebo sociálně-dramatické (intriky, vztahy...)?


Ono já sice nemám rád tu Šamanem používanou formulaci že Fate neni hra, ale základ ze kterýho si hru tvoříš (protože prokazatelně neni problém vzít Fate tak jak je a jít hrát, takže to zjevně neplatí), ale je v tom zrnko pravdy - Fate je určenej k tomu aby sis ho pro konkrétní hru doladil a většinu věcí v něm jde řešit různě a otázka je, co vlastně chceš aby to dělalo a proč, tj. co má to řešení do hry přinést. Typicky krvácení nebo únava - "ideální" mechanické řešení se bude dost lišit pokud to ve hře chceš abys zdůraznil brutalitu, náročnost a rizikovost každého jednoho souboje a když to budeš chtít používat "jen" k podtržení a vyzdvižení skutečně hodně výrazných situací (např. dlouhých bitev atp.) a u "běžných" soubojů a potyček to řešit vlastně moc nechceš.
Autorská citace #28
17.3.2020 19:23 - drumlin
Sirien:
ad a) Campaň se zabývá obdobím stoleté války a velkých morových ran. Nicméně se odehrává v království Koruny České. 1350-1450 (100-letá válka a morové rány té doby se sice této oblasti vyhly, ale byla rozervaná občanskou válkou a bojem s katolickou Evropou). Jedná se o co možná nejautentičtější podhled do této doby, ale tajemno existuje a je skutečné. Johanka z Arku (skutečně existovala, ale zda jí vedl Bůh či ne je samozřejmě minimálně sporné), brána do pekla pod hradem Houska (dějou se tam fakt divný věci, ale Peklem to asi nebude ;-) ), apod. V herních termínech D&D, je to Prime s malou a notně potlačovanou magií, ale Planescape Multiversum existuje. V příběhu postavy odpečetí bránu do Pekla a to vypadá a používají se na něj stejné Lore jako je v Planescape, atd.

ad b) Skupina hráčů je diverzifikovaná, musí splňovat jen jednu podmínku, musí mít logický a historicky konzistentní důvod proč jsou spolu. V současné skupině jsou Kurtizána z nedalekého vojenského ležení, 2 odpadlí mniši (v té době se díky bujení evangelismu, taková věc dost často stávala) a jeden lapka (sirota co se ujal místní mlynář). Všichni se stali osobami v blbou dobu na špatném místě. Bavíme se konkrétně o jaře léta páně 1420 bezvýznamná víska Poříčí nad Sázavou, se stala střetem 1.křížové výpravy a tažení Žižky na pomoc Praze z Tábora. Kurtizána - báječná Milka, Mnich - učený Gorik (původem z Horních Rakous) utíkají do 21 km vzdálené Sázavy (v té době ještě tzv. neutrální zóny ve sporu katolíků a Husitů), kde se setkávají s Benediktýnským mnichem Lukášem, který utekl z nedalekého Sázavského kláštera a mlynářskou šmírou Lapkou (17let) Matesem alias Lasička alias Stín. Kdyby vás to samozřejmě nějak víc zajímalo můžu zatím z cca 25hod. odehraného času z tohoto dobrodružství psát deník...

Za ty roky jsme prostě došli k tomu, že dynamika hry je přímo úměrná zábavě, čím víc se něco mechanicky řeší tím víc vázne propojení s dějem, ALE vidět a ovlivňovat konkrétní situace a akce do větších detailů přináší emoce, prožitek. Chceme najít zlatý střed mezi wargamingem a vypravěčstvím. S následky musí postavy vyhledat okamžitou pomoc a přesouvají se mi z jedné scény do druhé (samozřejmě ne jenom kvůli následkům, ale dost to pomůže). Najít felčara či bábu kořenářku, atp.

Koukal jsem jinak na tvoje odkazy (Savage World, sys. mě moc nenadchl, ale jsou tam moc zajímavé návrh řešení různých problémů) a také jsem na téhle skvělé stránce našel i spoustu dalších věcí jako celkem zajímavý systém BitD apod.

Jak se ve Fate řeší situace kdy jeden meč je skvělá práce a druhý šunt, jak se řeší, že jeden stojí majlant a jeden je vojenský erár, jak se řeší, že šavle je rychlá sečná zbraň, s kterou se bojuje zcela jinak než třeba s klasickou jednoručkou?
Autorská citace #29
17.3.2020 19:34 - drumlin
A ještě jedna věc, jak dobře napsal Šaman...

O to nám vlastně jde, abychom si v klidu po odehrané akci mohli říci no v reálu by to bylo taky tak... Nebo aspoň takhle by se to opravdu mohlo stát...
Autorská citace #30
17.3.2020 19:49 - Šaman
Uff, to zní jako Omega: 1420 aneb o 500 let dříve.

K tomu poslednímu odstavci - většinou se to neřeší. Možnosti jsou, ale v základu je (i v reálu) jedno, jestli tě někdo propíchne tesákem, nebo zlaceným mečem.
A s tou šavlí - bojuje se jinak, ale to bych nechal v rámci popisu. Zase - ono je jedno, jestli dostaneš do krku šavlí rychle, nebo halapartnou silně. Dají se vytvořit třeba triky zbraní, ale pro začátek bych od toho odrazoval.

Jinak k meči který stojí majlant - s tím se víc srandy užije jako s pokladem (můžeš někomu dát meč jako úplatek, u nás máme tyhle vzácné specialitky jako karty vybavení a jejich spálení může fungovat jako instatni úspěch, nebo bod osudu - rozhoduje vypravěč včetně toho jestli je lze v dané situaci použít).
Autorská citace #31
17.3.2020 19:55 - drumlin
Jo ta Omega mě taky opravdu zaujala, díky pandemii paradoxně zabíjím čas v liduprázdných office housech Prahy studováním RPG mechanik - to prostě nevymyslíš...
Autorská citace #32
17.3.2020 20:09 - LokiB
No vida, podobnou kampaň jedeme v mém settingu Calix, který tedy začíná v roce 1444 v Zemích Koruny České. A měl jsem podobná předsevzetí ... ale bohužel se mi celkem rozjelo to "nadpřirozeno", mnohem víc, než bych si býval přál, takže postavy jsou nyní hodně "kouzlící" :(
My tedy pro to používáme Savage Worlds ... a to jsem chtěl původně hrát taky ve Fate. ale narazil jsem na to, že hráči měli právě velmi podobné otázky, jako máš ty, tedy jak to přesně v těch mechanikách funguje, jak v nich nějak jednoznačně interpretovat, co odpovídá středověkému životu, boji a dobrodružství.

A bohužel jsem neměl v té době (už to hrajeme tři a půl roku) k dispozici všechny informace a rady, které tu sirien dává ... takže jsem nebyl schopný skupinu přesvědčit a rozjet.

Popravdě, naší skupině a to včetně mě nejvíc vadilo právě to "můžete to udělat celkem hodně způsoby a záleží dost na vás, co vám bude víc vyhovovat". Bohužel jsme trochu pravidlově hádající se skupina a když nějaké pravidlo nemá rozumně "jasný" výklad, tak je to potenciál pro to, abychom se na tom zasekli ... protože jeden by to chtěl řešit tak a jiný jinak a každý má pocit, že ten jeho postup je ten nejlepší :(

Dej kdyžtak vědět, pro jaké mechaniky a jako interpretaci pro vaše potřeby středověku s nějakým nadpřirozenem se rozhodnete, a jak vám to bude fungovat. Rád bych se tím inspiroval, kdybych chtěl někdy třeba udělat "restart" nebo "komparativní one-shot" u nás.
Dík
Autorská citace #33
17.3.2020 20:28 - Šaman
LokiB píše:
protože jeden by to chtěl řešit tak a jiný jinak a každý má pocit, že ten jeho postup je ten nejlepší :(

U nás to funguje proto, že družina vesměs pravidla neřeší a spoléhají se na vypravěče. A ten má Fate jako dobrý a stabilní základ, aby nemusel vymýšlet z voleje jak na co házet.

Družina se vyzná v kartě postav, ví k čemu jsou BO a dovednoti, znají své triky, umí jednoduché hody na útok, obranu a překonání a ví, že je potřeba vytvářet výhody. Ale zbytek si řeší vypravěč.
Nemáme tedy ani žádného pravidlového powerplayera, který se do Fate her nejspíš moc nehodí. (Jednoho jsme měli, vyjednal si dobré triky, ale pak je používal výrazně častěji než bylo v plánu - z jeho pohledu super komba, z mého pohledu OP trik, který bylo potřeba oslabit na úroveň ostatnich triků. A to pro toho hráče byla nepřekonatelná újma. Jemu vyhovuje DnD, kde má schopnosti, traity a všechno černé na bílém, zatímco tady se vymýšlí často pro každou postavu zvlášť.)
Autorská citace #34
17.3.2020 20:32 - drumlin
Loki Neuvěřitelné Deja vu
Jak říká klasik "Když si myslíš, že se to může stát jen tobě, tak už to určitě někdo zažil..."

:D
Autorská citace #35
17.3.2020 20:42 - LokiB
Šaman píše:
Nemáme tedy ani žádného pravidlového powerplayera, který se do Fate her nejspíš moc nehodí.


My ho máme. Vytvořil si postavu rytíře, která maxuje boj (útok i obranu), chtěl být "nejlepší bojovník v zemi" (možná na světě :)). Ve Fate by si to napsal jako Aspekt ;), tady pro to vybíral Břity a Dovednosti.
Ve výsledku pro mě jakožto GM bylo velmi obtížné stavět "zajímavá bojová setkání".
Jeden další hráč by měl také rád postavu, která dobře bojuje, ale stále narážel na to "jenže stejně nebudu nikdy tak efektivní v bojo, jak tamta postava, tak to vlastně nemá smysl".

Moje snaha je přesvědčit, že je důležitější příběh, neuspěla u všech :) "jako jooo, ale stejně bych měl rád postavu, kterou nikdo netrefí a která trefí každého" ... hmm

Šaman píše:
U nás to funguje proto, že družina vesměs pravidla neřeší a spoléhají se na vypravěče


To asi funguje lépe ve Fate. Protože v SW jsou předem dané Břity, které si bereš a je lepší, když znáš jak fungují a jak spolupracují, abys měl ve výsledku postavu, která funguje tak, jak si ji představuješ.

proto jsem zvědav, jak to drumlin ve Fate zrealizuje, abych se případně inspiroval.
Autorská citace #36
17.3.2020 20:45 - drumlin
Loki Jenže 1444 už bylo dávno po bitvě u Lipan a Jirka z Poděbrat tady lepil co se dalo, aby to totálně rozdrbané království dal do kupy. Po dlouhých letech blahobytu a následné "husitské" apokalypse, to bylo takové období lízání ran. Bohužel to, za mě náš nejlepší král, nedal a po něm už nám vládli jenom Němci až prakticky do r. 1948 (kromě historicky krátké přestávky 1918-1938), kdy je vystřídali bolševici.
Autorská citace #37
17.3.2020 20:52 - drumlin
Loki Jen ve Fate to určitě nebude, bude to "zlatá střední cesta" mezi Fate a D&D.
Už jsme tomu systému dokonce vymysleli název: Nexus
Autorská citace #38
17.3.2020 20:54 - Šaman
LokiB píše:
abys měl ve výsledku postavu, která funguje tak, jak si ji představuješ.

To je právě asi to jádro pudla. U nás s hráči často mluvíme (stýkáme se častěji mimo hru než na dračák) i o postavách, jak si je představujeme a co by chtěli prožít, nebo jak se chtějí zapsat do historie světa.

A pak podle toho vymýšlíme pravidla na míru (těmi pravidly na míru myslím třeba triky).

Tohle by třeba v DnD asi nešlo - tam jsou možnosti postav popsány velmi podrobně a snad vyváženě, takže to vyhovuje i těm powerplayerům, kteří vytváří postavu na základě znalosti pravidel. U nás naopak hráči říkají co chtějí hrát a já pak s nimi hledám nejlepší Fate cestu, jak to pravidlově popsat.
Autorská citace #39
17.3.2020 20:55 - drumlin
Nexus Testovací mechanika zatím nejlépe vypadá tak, že se háže 5d6 na DC 4. Když padne 6, můžeš házet znovu, když více jak 1x1, tedy 2x1 a více k úspěchu se připojí komplikace. Obtížnost se určuje počtem úspěchů, které musíš hodit.
Autorská citace #40
17.3.2020 20:58 - drumlin
Šaman píše:
Tohle by třeba v DnD asi nešlo - tam jsou možnosti postav popsány velmi podrobně a snad vyváženě, takže to vyhovuje i těm powerplayerům, kteří vytváří postavu na základě znalosti pravidel. U nás naopak hráči říkají co chtějí hrát a já pak s nimi hledám nejlepší Fate cestu, jak to pravidlově popsat.


To je potom opravdový Šamanismus ;-)
Autorská citace #41
17.3.2020 21:00 - sirien
drumlin: aha, ok. To by ve Fate neměl bejt problém, zejtra Ti k tomu napíšu něco víc.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062979936599731 secREMOTE_IP: 3.139.97.157