Pravidla

Harug
25.4.2015 22:36
Universální pravidla
Dotaz je prostý - znáte někdo aktuální pravidla RPG, která se dají použít universálně? Tj pro sci-fi or Fantasy a podobně.
Autorská citace #21
27.4.2015 22:33 - Vojtěch
Jako Sci-fi speciály a ne univerzály je třeba také zmínit Numeneru, Cthulhutech, A time of War. Poslední dva v sobě mají Battle Armor a Cthulhutech Mi-Go by se snadno nechali předělat na Zergy IMO.
Autorská citace #22
29.4.2015 23:16 - York
No dobře, když už se tahle diskuse linkuje i odjinud a Jerson mě předešel co by první self-propagátor, tak si taky dovolím jeden link:

Hra bez přípravy


Stejně je to zvláštní doba, když se na diskusním serveru o RPG musím osýchat doporučit hru jen proto, že jsem zrovna jejím autorem ;-)
Autorská citace #23
29.4.2015 23:31 - sirien
...zatímco Jerson neni a já jako překladatel se nepočítám, co? :p

(náhodou - od doby, co Dakaru nepostuješ úplně všude kde je příležitost ale jen do relevantních témat - třeba sem - už myslím nikoho nijak moc neruší ;) Propagace je fajn, ale musí znát míru)
Autorská citace #24
30.4.2015 00:19 - Gurney
York píše:
Stejně je to zvláštní doba, když se na diskusním serveru o RPG musím osýchat doporučit hru jen proto, že jsem zrovna jejím autorem

Divná to milénia, ve kterých uměřenost je ctností...
Autorská citace #25
30.4.2015 08:29 - Quentin
Tohle je krapet přitažené za vlasy, ale nedávno jsme v tom hráli modelky v dnešním New Yorku, takže bych to klidně za univerzální považoval :D

http://www.onesevendesign.com/dw/world_of_dungeons_1979_bw.pdf
Autorská citace #26
14.5.2015 13:04 - Naoki
Nechci zakládat nový téma tak to tady zOTuju:
znáte nějaký dobrý RPGčko na cca hodinku kde se může začít hrát bez dlouhého vysvětlování a je vhodné pro nováčky? Chci zkusit v sobotu dát s kamarády
Autorská citace #27
14.5.2015 13:07 - ShadoWWW
Co Kouzlem a mečem?
Autorská citace #28
14.5.2015 13:24 - Quentin
Naoki: Rozhodně Dungeon World. Stačí když si to načteš ty. Hráči mají skoro všechny informace na character sheetech. Nehrál jsem to nikdy s úplně nedotčenejma začátečníkama, ale i lidi po dlouhejch pauzách se chytali bez problémů.

Ale chce to spíš dvě až tři hodiny, aby to stálo za to.
Autorská citace #29
14.5.2015 13:29 - Gurney
Já jsem tímhle způsobem používal klasický FATE (2e). Napsal jsem si dopředu krátký seznam dovedností a před hrou jsem jenom vysvětlil aspekty a nechal hráče, aby si každý tři vymysleli (obnovovaly se po každé scéně, takže tři úplně stačily, ... tohle je zároveň nejdelší část tvorby postavy, když se někdo fakt nemůže rozhodnout tak je dobré mu poradit aspekt který se víceméně kryje s nějakým d&d classem nebo nějakým klasickým hrdinským archetypem - "elfský hraničář" nebo "pirátský kapitán"). Pak si každý podle seznamu vybral jednu dovednost, ve které chce vynikat (+4), dvě ve které chce být fakt dobrý (+3) a tři ve kterých je "jenom" dobrý (+2).

Žádné experimentální mumbo jumbo, funguje to přesně jako drtivá většina rpgček (pokud by někdo z nich pak chtěl hrát něco dalšího), přitom to ale člověku dá ten pozitivní prvotní dojem, že může hrát víceméně cokoli.
Autorská citace #30
14.5.2015 13:32 - Quentin
Jn, Fate2e je dobrej starter. Učili jsme to děti na MDDM a taky docela bez problémů i na hodně krátké hry. Doporučuju rovnou tu zjednodušenou variantu z Příběhů Impéria (nebo rovnou celé PI, včetně settingu)
Autorská citace #31
14.5.2015 13:53 - Gurney
Setting Příběhů není problém, ale že tam není pevný seznam skillů je zbytečná komplikace navíc - není se při té tvorbě postavy o co opřít, vyvolává to (oprávněně) otázky čím se dovednosti vlastně liší od aspektů a pamatuju si někdo měl tehdy chvilku problém vymyslet si už ty aspekty, zatěžovat ho ještě vymýšlením dovedností by tu přípravu asi dsot protáhlo.

Navíc seznam dovedností je jeden z fakt silných a přitom nenápadných GMovských nástrojů k určení žánru a celkového stylu hry, pokud se ho zbavíš, minimálně se to vyžaduje nějaká vysvětlení navíc (neber si "Boj nožem v Londýnských uličkách", tohle je pulpová hra a tvoje dovednosti by měly mít širší využití... "Boj" je zase trochu moc obecné, definuj to přesněji a nazvi to poetičtěji...)
Autorská citace #32
14.5.2015 14:50 - York
Naoki píše:
RPGčko na cca hodinku


Na hodinu a pro nováčky? To bych hrál zcela bez pravidel.
Autorská citace #33
14.5.2015 15:51 - sirien
Naoki: FAE. Nebo Fate Core s Freeport sadou 6 dovedností zrcadlících DnD atributy.

(upřímně nechápu, co s tim Fate 2e furt máte za nostalgicky fixovanou posedlost - 4e nabízí úplně totéž, když chcete a máte tam rovnou možnost navázat na další věci, pokud máte zájem. CA lze pro začátečníky z kraje ignorovat nebo sloučit s O a detaily kdyžtak rozvést pozdějc když bude zájem)
Autorská citace #34
14.5.2015 16:00 - York
Sirien: Když to bereš takhle, tak v zásadě můžeš vzít libovolný systém, který znáš, použít z něj jen to, co zrovna budeš potřebovat a prostě hráčům říkat, co mají házet.
Autorská citace #35
14.5.2015 16:19 - Sparkle
Mně se osvědčilo taky FAE (nahrazení přístupů z FAE atributama z Freeportu nemám na oneshotu pro nováčky vyzkoušeno), s tím že pro úplný nováčky na krátkou hru vyhodíš stunty, a aspekty dáš tak dva: high concept (kde jim můžeš nabídnout několik hrdinských archetypů viz co píše Gurney) a trouble (to si většinou hráči dokážou sami vymyslet a budou z toho mít zábavu). Když si pak osahají systém, po hodině až dva hraní, můžeš nějak nenásilně přidat jeden jednoduchý stunt (ve zbrojnici jste každý našli jeden předmět, který vám dá na určitý typ akce +2, vyberte si jaký).
Autorská citace #36
14.5.2015 16:39 - ShadoWWW
Pokud bych chtěl s nováčky hrát odlehčený Fate, tak bych taky raději sáhl po FAE než po Fate 2e. Jsou na něm vidět větší designérské zkušenosti; je designově kompaktnější, a když hráče zaujme, snadno přejdou na komplexnější verzi Fate 4e.
Autorská citace #37
14.5.2015 17:43 - sirien
York: To těžko, protože to co píšu je do Fate přímo vepsané a je to o tom jak se ty edice liší - resp. přesněji řečeno jak se neliší tak, jak si kdekdo myslí.

Sparkle: To není nahrazení; Freeport nemá přístupy, jsou to dovednosti - tj. zachází se s tím jako s dovednostmi, ne jako s přístupy (odpovídají na "co?", nikoliv na "jak?")
A je to pro nováčky lepší, protože skilly a pojetí Fate Core je pro ně z mojí zkušenosti uchopitelnější, než přístupy a hard-aspektové pojetí FAE, to se hodí spíš pro hráče co už s RPG nějaké zkušenosti mají a umí se zorientovat v těch vazbách.

Jinak osobně dávám většinou 3 aspekty - HC, T a pak třetí podle volby hráče aby si to dostylizoval. Se stuntama se obvykle na první hře naopak spíš netrápim (leda bych tvořil předpřipravené postavy, pak bych tam třeba tak jeden dal do začátku).
Autorská citace #38
14.5.2015 17:49 - York
sirien píše:
To těžko, protože to co píšu je do Fate přímo vepsané a je to o tom jak se ty edice liší - resp. přesněji řečeno jak se neliší tak, jak si kdekdo myslí.


Tím jsem nechtěl říct, že by to ve Fate nešlo, ale naopak že to můžeš udělat s libovolným systémem, který dobře znáš.
Autorská citace #39
14.5.2015 17:54 - sirien
Technicky ano. Rozdíl je v tom, že u Fate ve skutečnosti dojde pouze k optické, nikoliv věcné redukci - tj. rozdíl mezi tou zjednodušenou a tou plnou verzí bude dost malý. U jiných systémů - zejména u rules heavy systémů - to tak dobře fungovat nebude.

Např. rozdíly mezi d20 a True20 nebo mezi GURPS a GURPS Lite jsou dost zásadní a je tam spousta chybějících mechanik které jsou docela významné. U Fate při zjednodušení k téhle redukci nedojde.
Autorská citace #40
14.5.2015 18:00 - York
Ty ale v zásadě nemusíš zjednodušit systém, stačí ti zjednodušit rozhraní mezi systémem a hráčem.

"Hoď si tolika kostkama, kolik máš stupeň dovednosti."

...bones are rolling...

...you are calculating results...

"Ok, ustřelil jsi mu hlavu. Co děláš dál?"


edit: BTW takhle přesně fungovala ukázková hra Astrálního doupěte :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082072973251343 secREMOTE_IP: 3.90.205.166