Pravidla

Autorská citace #1
7.4.2015 01:39 - sirien
Pozn.: shrnutí všech jednotlivých her jsou hotová a budou zveřejněna v průběhu měsíce, cca, podle toho jak to redakčně vyjde. Pokud si nikdo neřekne jinak, pak půjdou ven chronologicky, pokud bude ale zájem o některou hru konkrétně, lze ji přehodit v pořadí dopředu
Autorská citace #2
8.4.2015 23:02 - kin
Super, díky moc (i za odkaz na geraltův článek).
Navíc teď o víkendu asi čelíme TPKčku, tak plánuji vyzkoušet esoterrorist, tak se hodí že jsi hodil základ do češtiny :)
Hlavně jsem zvědavý na ty speciality dalších her (night black, atd.)
Autorská citace #3
8.4.2015 23:25 - sirien
No, základ... pravidlově vzato komplet :D

Night's Black agents toho mají hodně. Ono nejsou od Robina ani od Kennetha ale od nějakého jiného týpka a popravdě na můj vkus jsou mechanicky nesmyslně přehnané a moc se mi nelíběj (je to hromada detailních mechanik narvaných do systému co sleduje minimalistický design, působí to na mě hrozně neobratně a "crunchy" - jak to slovo nemám úplně rád, tak tady docela sedne). Kdybych měl jít hrát Night's Black Agents - který jsou jako tematicky zajímavý, o tom žádná - tak bych nejspíš většinu těch věcí vyházel...

Zajímavější mi v tomhle přijde to Trail of Cthulhu a Mutant City Blues, který ten systém rozvíjej a místy trochu ohýbaj, ale zdá se mi že i když nejsou od Robina, tak narozdíl od NBA striktně dodržujou tu Robinovu designovou filozofii. (Ashen Stars jsou až na mechaniky kolem lodí - které by šly ale použít i jinde, osobně jsem přemýšlel třeba o lightsaber duelech - dost vanilla a Fear Itself je v podstatě vaniklou podloženej manuál soft technik k hororové hře - v podstatě to co Kenneth spíš nezvlád v tom svém 200 stránkovém manuálu k hraní hororu "done right")
Autorská citace #4
8.4.2015 23:31 - kin
No, já si zatím čtu klasické esoterrorist, na další se kouknu potom. Ale právě nějaký krátký výtah toho, co je kde zajímavého, by byl fajn. Abych se na to potom mohl přesněji zaměřit.
(upřímně, moje družina má ráda souboje, a bojím se, že ten základ co je v gumshoe jim asi nebude stačit-vyhovovat, tak bych alespoň tuhle část trochu chtěl okořenit, aby jim to bylo víc po chuti...mám pár nápadů jak to provést, ale jakákoliv inspirace nikdy není na škodu .)
Autorská citace #5
8.4.2015 23:36 - sirien
Na Tvém místě bych zkusil nejdřív default a až pak bych řešil jestli něco přidat nebo ne. GUMSHOE tvoří trochu specifickou dynamiku hry tím jak systémově přemosťuje ty procesní příběhové pasáže, takže ta akce tam je poměrně dobře odměřená. Možná zjistíš, že hráči na těch detailních pravidlech nebazírují zdaleka tak moc jak si myslel.

Nicméně kdyby se ukázalo, že jo, tak v NBA toho najdeš hodně. V tom mém výčtu co vyjde je z toho jen část (to pak budu případně doplňovat, jak jsem NBA nehrál a jen čet a jak tam toho je navíc hafo tak se to sumírování nedělalo úplně pohodlně a snadno). Něco navíc je ale i v tom Trail of Cthulhu (auta, výbušniny...), možná by to stačilo.
Autorská citace #6
8.4.2015 23:48 - Shako
kin píše:
upřímně, moje družina má ráda souboje,


Moje zkušenosti z Trail of Cthulhu jsou takové, že tak polovina soubojů skončí dřív než začne (někdo má tak významnou převahu, že likvidace druhé strany je spíš formalita, takže druhá strana boj ani nezačne, protože ho nemůže vyhrát). Nejčastěji pěsti vs nůž nebo nůž vs pistole.

Ta druhá polovina soubojů, která proběhne, tak jsou hodně rychlé a drsné. Většinou tak 3-8 kol (cca 3-15 minut hraní). A pokud má většina používá fireamrs, tak může být na konci hodně mrtvol (včetně hráčů), tak na to trošku pozor. Ideální jsou hospodské rvačky proti bandě minionů, pokud chceš vyzkoušet mechaniky boje.

Takže ano, základní gumshoe není zrovna taktická orgie. Nabízí spíš jednoduché a rychlé vyhodnocení situace. Není moc, co taktizovat nebo dlouze rozmýšlet.

Pokud chceš samotný boj oživit nebo prodloužit, tak doporučuju do toho zahrnout nějaký chase. Třeba hlavní nepřítel zdrhá zadním vchodem, zatímco ostatní kryjou jeho ústup. Nebo postavy pronásledují svědka, který postupně setřásl většinu skupiny, toho posledního vyšetřovatele se pokusí vyřadit přímým střetem na nože... Mechanika je hodně podobná jako boj, takže se hráči rychle zorientují. A zvyšuje to akčnost dané scény. Herní čas na konflikt to zhruba zdvojnásobí.
Autorská citace #7
8.4.2015 23:51 - Gurney
sirien píše:
Night's Black agents toho mají hodně. Ono nejsou od Robina ani od Kennetha ale od nějakého jiného týpka a popravdě na můj vkus jsou mechanicky nesmyslně přehnané a moc se mi nelíběj (je to hromada detailních mechanik narvaných do systému co sleduje minimalistický design, působí to na mě hrozně neobratně a "crunchy" - jak to slovo nemám úplně rád, tak tady docela sedne). Kdybych měl jít hrát Night's Black Agents - který jsou jako tematicky zajímavý, o tom žádná - tak bych nejspíš většinu těch věcí vyházel...


Night's Black Agents jsou od Kennetha Hitea.

S tou hromadou detailních mechanik celkem souhlasím. Když jsme to hráli, nechal jsem dělat postavy v "Dust" (tj ten thriller, kde jsou agenti drsní, ale ne superhrdinové a místo laseru máte v hodinkách GPSku...a to vám je lidi z vaší bývalé práce po posledních škrtech v rozpočtu ještě můžou závidět...) modu nejen proto, že mám radši Bourna než Bonda, ale taky protože tam odpadne relativně dost různých mechanik. Navíc jsem neřešil nějaké refreshe dovedností, co tam ještě měly být.

Ono je to ale asi dost relativní - vím že v popisku příručky k NBA (Double Tap), je zmíněno že obsahuje nějaké další drobné mechanické vychytávky navíc (třeba odlišení různých zbraní skrz efekty při natural 6) "protože Vy <hráči> jste to po nás chtěli"...
Autorská citace #8
9.4.2015 00:05 - sirien
Fakt? Tak to sem přehlíd. Sice je pravda že to téma a setting jsou docela citelně jeho, ale s tim systémem mu ujela ruka tak moc že jsem jeho rukopis nepoznal...

Shako, nohsled píše:
Není moc, co taktizovat nebo dlouze rozmýšlet.

při samotném boji. Před ním toho lze taktizovat dost (o to víc, že se to pak hodně citelně projeví... GUMSHOE je hodně combat as war)


Gurney píše:
Navíc jsem neřešil nějaké refreshe dovedností, co tam ještě měly být.

Upřímně? Ten default co používaj Esoterrorists a některý další ho pak různě imitujou s tim, že se některé neobnovují a některé se obnovují 24h po posledním použití mi přijde jako jediné nedomyšlené místo v GUMSHOE a docela bych tu mechaniku chtěl v praxi vidět jak jí hraje Robin sám.

Mě samotnýmu se mnohem víc líbí ta varianta z Ashen Stars nebo Fear Itself, kdy si po určitém čase kdy plníš žánrově vhodné podmínky (stylizovaný aktivní odpočinek, pobyt v bezpečném místě na vyklidnění...) můžeš 1 za nějakou herní (nikoliv příběhovou) dobu refreshnout X poolů podle vlastní volby.
Je to takové herně nejpřehlednější a nejelegantnější mi přijde.


Každopádně já bych možná NBA nevyčítal ani tak to, že tam ty mechaniky jsou, jako spíš to že mi přišlo že tam jsou poházené dost nepřehledně všude možně. Kdyby tam byla standardní kapitola s GUMSHOE základem a za ní další NBA rozšíření kde by to bylo systematicky všechno naráz, možná bych na to koukal jinak.
(ona vůbec NBA příručka mi přišla co do formy podání asi nejhorší a nejmíň promyšlená - mám namysli grafika, layout, rozložení obsahu atd.)
Autorská citace #9
9.4.2015 01:00 - Shako
sirien píše:
při samotném boji. Před ním toho lze taktizovat dost (o to víc, že se to pak hodně citelně projeví... GUMSHOE je hodně combat as war)


Jj, taktizování před bojem význam má a právě to často končí tím boj ani nezačne. :-D

sirien píše:
některé se obnovují 24h po posledním použití


To pravidlo mi přijde nejblbější v případě, že třeba první den ráno spotřebuji půlku pool svých bodíků, večer druhou půlku poolu nějaké dovednosti. A podle té logiky by bylo vhodné, aby se ráno obnovila první půlka bodíků a večer druhá (každá po 24 hodinách od jejího vyčerpání.

Jinak je vcelku jasné, které dovednosti se takto obnovují - bojové a pohybové, takže s tím až takový problém není.

sirien píše:
Mě samotnýmu se mnohem víc líbí ta varianta z Ashen Stars nebo Fear Itself, kdy si po určitém čase kdy plníš žánrově vhodné podmínky (stylizovaný aktivní odpočinek, pobyt v bezpečném místě na vyklidnění...) můžeš 1 za nějakou herní (nikoliv příběhovou) dobu refreshnout X poolů podle vlastní volby.


V ToC je oboje - obnovování po 24 hodinách i obnovování dalších dovedností (včetně těch, co se obnovují po 24 hodinách) jednou za sezení.



Kin: Jo, ještě mě napadá, že ToC má některé pravidla pro akční boje označené jako "pulp" (střelba se dvou pistolí zároveň a podobně).
Autorská citace #10
9.4.2015 01:26 - sirien
Shako, nohsled píše:
A podle té logiky by bylo vhodné, aby se ráno obnovila první půlka bodíků a večer druhá

Ne. Po 24 hodinách od posledního použití (tj. po 24 hodinách, kdy dovednost nebyla používána) se pool dovednosti obnoví na svou plnou (maximální) hodnotu.
Ale i tak to je dost pitomý pravidlo.
a) to je nesmyslnej book-keeping,
b) to je v rozporu s jinak dramatickou logikou GUMSHOE

Jinak ToC je vůbec takovej zvláštní mix místy - místy je vidět že Hite potřeboval něco co v základu nebylo a vydal se nějakou cestou, ale sem tam skončil jen na půlce a pozdější hry to pak dolaďují sice podobně, ale trochu elegantnějc (typicky výbušniny nebo hazardy).
Autorská citace #11
29.10.2015 21:34 - captain66
Dalsi Gumshoe produkt je na ceste - The Fall of Delta Green.
Autorská citace #12
30.10.2015 14:49 - sirien
That's interesting... docela sem zvědavej, kolik z původního fluffu té samotné organizace do toho překlopěj.
Autorská citace #13
31.10.2015 23:28 - captain66
Doufam, ze hodne ... ted jsem si procet puvodni knizku a ten fluff je fakt skvelej. (Ten puvodni system je CoC a dosti strasliva D100 vec, na ktere je videt, ze se to moc nezmenilo od 80. let) Mam docela chut si to zahrat, ale asi budu linej a pockam si na konverzi do Gumshoe nez neco delat na kolene.
Autorská citace #14
2.11.2015 21:16 - Gurney
Jestli se ti vyloženě nedělá blbě kdykoli vidíš v nějakém rpg procenta (mě už to přešlo :), tak ten systém je ve skutečnosti vymyšlený docela dobře (mimochodem ty procenta používá například jako docela cool způsob jak vylepšovat postavu na základě toho co s ní děláš ve hře). Obzvlášť v těch posledních iteracích (Call of Cthulhu 7e, Delta Green 2 beta) je to docela jednoduché rpg pro modern settingy. Ale upřímně, v DG je jedno v jakém systému hraješ, ostatovaný do Call of Cthulhu jsou ty příručky spíš z tradice (a protože Chaosium mělo licenci na Cthulhu věci).

O fluff bych se nebál. Nebudu to spoilovat (tip: nespolilujte si to, najděte si někoho kdo to udělá za vás a pak to s váma odehraje), ale samotný titul Fall of Delta Green, to že je to zasazeno do roku 1968, a odkaz na Heart of Darkness dávájí tušit, že se nebude vymýšlet něco nového, ale spíš prohlubovat co už bylo zmíněno v základní DG. A špionáž + 60s + Mythos, to je prostě awesome kombinace.
Autorská citace #15
2.11.2015 22:10 - captain66
Jsem hrdym vlastnikem CoC 6e, ale v podstate jsem z toho nakonec jen vytah fluff. Ten system expeni si pamatuju, ze byl zajimavej (prehodit hodnotu skillu, pokud me pamet neklame), ale celkove mi to neprislo nijak uzasny (a procentovku moc nemusim i kdyz mam rad WFRP).

Jo, fluff je uzasnej a uz jen ty kratky popisky o Vietnamu apod. jsou uzasny. Jen je trochu na nic, ze Fall vyjde az na konci 2016 (Delta Green 2e vyjde nekdy na zacatku roku).
Autorská citace #16
2.11.2015 22:47 - sirien
Diskusi ohledně % systémů jsem přehodil sem
Autorská citace #17
30.3.2016 13:44 - Gurney
RP Doupě udělalo cca čvrthodinový úvod do GUMSHOE (přesněji do Esoterrorists), takže pokud se vám nechce číst... odkaz zde.

Kromě toho rozjeli stream svojí kampaně ve stylu X-files, což zní awesome.
Autorská citace #18
30.3.2016 16:27 - sirien
Hm... tak kolega prý používal tenhle článek i jako materiál pro to svoje vysvětlení, s tím, že to chtěl ještě trochu zkrátit.

Přemýšlím, že bych možná mohl k těm "Pravidla v Kostce" článkům udělat ještě "Pravidla ve 3 minutách" články. Jen teda myslim, že z toho rozhodování co z toho vyškrtat abych se vešel do článku čitelného ve 3 minutách by mi trochu hráblo...
Autorská citace #19
30.3.2016 16:31 - Aegnor
A proč být tak megalomanský? Tři minuty, neblázni, to je hrozně moc. Doporučuju mít "Pravidla ve třech větách" :-)
Autorská citace #20
30.3.2016 16:37 - sirien
Jakože pravidlová haiku? Nebo jakože fakt dloooooouuuuuuuhááááá souvětí?

GUMSHOE ve třech větách:

- házíš si 1d6 a přičteš si bodíky, které ztratíš a buď hodíš nebo nehodíš DC, které neznáš a znát nebudeš
- investigativní dovednosti se nehází, protože uspějí automaticky a za útratu bodíků co máš navíc můžeš získat bonusové stopy
- když Tě někdo zraní, máš to blbý, na -12 umřeš a když se ti stane něco fakt blbýho, tak můžeš ztratit stabilitu a na -12 definitivně zešílet

Hm. Tak jako technicky vzato... tam je všechno potřebné :D

Teda, nevim moc jak pro koho, je pravda, že když sme šli hrát Mouse Guard tak Shako prohlásil, že to ostatním vysvětlí, ale že mě se to nemusí namáhat vysvětlovat a jen přede mě hodí sheet s tím, že se to zvládnu naučit sám při hře. Doteď moc nevim, jestli to měl bejt kompliment nebo ne :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093862056732178 secREMOTE_IP: 3.84.110.120