Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
5.8.2014 11:41 - ShadoWWW
Neřekl bych, že je to specifikace 5e. Spíš je to rozdíl oproti 4e, kde se nestvůry spoléhaly spíš na své powers než na vyjednávání nebo obecné rysy terénu.

Pokud měl okolní terén ve střetnutí nějaký rys, bylo to právě proto, že ho využívala nestvůra ve své schopnosti (např. těžký terén). Už třeba jen to, že čtverce s těžkým terénem byly jasně označeny trojúhelníkovou značkou. Jinými slovy: v 4e jsi nepřemýšlel "Co by ta nestvůra mohla udělat," ale "jak by mohla co nejlépe využít své powers" (a k tomu byl ve střetnutích v ofic. dobrodružstvích většinou i jasný návod). Terén ve střenutí byl účelně přizpůsoben schopnostem nestvůr, aby je co nejlépe využily.

V 5e nemáš žádné jasné volby. IMHO DM řeší činy nestvůry víc situačně a situace se může vyvinout různoroději.

Ale jak jsem spal, to je spíš můj pohled hráče, jako DM zatím zkušenosti s finální verzí nemám.

Specifikum 5e jsou spíš backgroundy, ty v této podobě nejsou v žádné jiné edici (nejvíc se podobají tématům - themes - z 4E, ale je tam jen určitá podobnost).
5.8.2014 12:02 - wlkeR
Merlin: Aano, tady to máme jinak. Jsem DM tak trochu z donucení (nobody else wants to do it) a jsou i sezení, kdy se skoro nedostanu ke slovu páč družina si prostě řeší svý interní věci a já do toho nesmím promluvit. It's not good, it's not bad, it's different.

K dobrodružství: Je pravda, že tady jsem si něco přidal, konkrétně tu možnost příšery úplně zalézt. Dobrodružství jsou tak nějak balancována pro 4 postavy a 6 je +50% overkill. Navíc všechny proti jedný potvoře už pobouřilo mého inner paladina. Pokud jí fakt chtěli dobrodruzi rozsekat, prosím, stačilo slézt dolů a probrodit se nějakejma mrtvolkama. Nicméně jsem se snažil je ukecat k nějakému dialogu, což se nakonec zvrhlo jen ve snahu jí vylákat a dopadlo jak dopadlo.
Naopak jsem potom něco ubral - příšera měla využívat v dialogu tajemství postav, která si mohla vyhledat v jejich hlavách, ale tohle je zrovna jedna ze situací, kde chcete hrát s lidma co dobře znáte. Takdy se hodí komunikace přes papírky, ale to v online hře moc nejde (hlavně páč jsem ještě úplně neuovládnul technologii whisperů, navíc datluju pomalu a strašně to trvá).
Note to self: Připravit si další textové záležitosti předem do notepadu.
5.8.2014 12:30 - Merlin
wlkeR. jasně, taky nesrovnávám kdo co a jak :). Taky bývá čas, kdy se hráči baví jen mezi sebou a nepotřebují DM resulty :) mě to nevadí, věnuju se sledování co a jak dělají :)
S hnuskama dokážu hrát i tak jak jsou. Občas změním nějakou jejich abilitu (né čísleně ale popisně).
Shadowww: rozumím co chceš říct..no, snažím se neřešit prostředí podle toho co je pro hnusku výhodné powerově (i když, pokud je ona ten, kdo je tu doma, tak logicky využije vlastního prostředí), ale podle toho jak si myslím, že by to mělo vypadat :). Párkrát jsem měl boj, kdy prostředí dokonce hnusky omezovalo ale přišlo mi logické, že to tam tak je.
5.8.2014 15:38 - ShadoWWW
Uvědomil jsem si, že v překvapení je drobná odlišnost oproti 4e.
pravidla 5e píše:
Jsi-li překvapený, nemůžeš se ve svém prvním tahu boje pohnout ani provést akci a nemůžeš reagovat, dokud tento tah neskončí.

V 4e, když byla postava překvapená, tak ztrácela celé jedno kolo jako "kolo překvapení", kdy nemohla nic dělat, a iniciativa se uplatnila až po kole překvapení, které se bralo jako první.

v 5e žádné kolo překvapení není. Překvapený tvor se nemůže v prvním svém tahu prvního kola boje pohybovat ani provést akci, ale poté už může provést případnou reakci.

Hypotetický příklad:
Postava hodí na iniciativu 18 a nestvůra 7, postava je překvapená. Postava ve svém prvním tahu nemůže nic dělat. Nestvůra ve svém prvním tahu přijde za polovinu svého pohybu k postavě, zaútočí a za zbytek pohybu odejde. Protože při tom opustí dosah postavy a protože postavě už předtím skončil její první tah (kdy nic nedělala), může reagovat a zaútočit příležitostným útokem.

Nutno podotknout, že v 5e má tvor pouze 1 reakci za kolo.

Výše uvedený příklad je jen hypotetický, prakticky k němu asi nikdy nedojde. Jde ale o zajímavý rozdíl v definici překvapení mezi 4e a 5e.
5.8.2014 19:09 - sirien
Almi: neni spíš trochu smutný, když si v kreativních z fantazie těžících RPGčkách jeden z nejvyhlášenějších DMů celé scény stěžuje, že mu to autoři přímo nepředžvejkali?

Tohle musí bejt nějakej zásadní fail v komunikaci typu co psal Gurney na téma Combat as war/game, jen na téma kreativity, protože mě naopak 4e-čkový mechanicky popsaný powery přišly vždycky extrémně nudný a nenápaditý (aneb "kterou kartičku si potvora tapne teďka? Aha...") a hromadě dalších lidí taky... a co sem viděl z 5e mi naopak přijde dost cool. A pak tu jsou fanoušci 4e co to popisujou přesně naopak. Dokud si tu na tohle téma stěžoval noir, tak o nic moc nešlo, ale když už se přidáváš i Ty...
5.8.2014 19:11 - sirien
-aNDRe- DrD2 -> DnD 4e... větší skok už jsi předpokládám vymyslet nezvládl? :)

5e bude snazší držet "při zemi" (ne nadarmo se ke 4e vázal svého času termín "Dungeon punk"), případně bych na Tvém místě možná zvážil Pathfinder.
5.8.2014 19:44 - Quentin
sirien: Mě jako dungeon punk přišel dycky nejvíc Pathfinder.

Pokud by nakonec pro Andreho zbyla volba mezi PF a dnd5e, tak bych šel radši do 5e. Není to zas taková rychta, jak jsme doufali, ale aspoň je to o chlup jednodušší než PF.
5.8.2014 19:50 - York
sirien píše:
neni spíš trochu smutný, když si v kreativních z fantazie těžících RPGčkách jeden z nejvyhlášenějších DMů celé scény stěžuje, že mu to autoři přímo nepředžvejkali?


Proč smutný? Almiho zjevně hodně baví právě to tapovací taktizování na plánu a nemálo hráčů baví to takhle s ním hrát. Každému fantazii a kreativitu nakopává něco jiného.

Hodně podobný příklad je, jak je spousta lidí nadšená z bestiáře ke dvojce. Mně to přitom přijde naprosto stupidní a nepoužitelné, nápady ve stylu "jak se může sojka zapojit do dobrodružsví" mě spíš ubíjí než co jiného.
5.8.2014 20:17 - wlkeR
Někdo má rád holky, někdo Mimiku :)

Je zajímavé, že mám zkušenosti s mladým zeleným drakem jak ve 4E, tak v 5E (ikdyž toho jsem hrál sólo sám proti sobě). 5E drak nic moc neumí - multiattack + dech. 4E verzi si nepamatuju. Nicméně oba encountery byly vrcholnými souboji. Ze 4E verze utkvělo v paměti jen to, jak zabil paladinku když mu vyšplhala na záda a on s ní vyletěl nahoru, mimo dosah a dostřel spojenců, kde jí setřásl a plesk! palačinka. Což asi je zřejmé, že není součástí statblocku :D 5E encounter nebyl úplně porovnatelný co se škály týče, nicméně shodné je to, že to co jej dělalo hustým nebyly definované combat ability. Víc k tomu dodám až se ho třeba pokusí upižlat onlajn družina. Nicméně předpoklad je takový, že mechanicky budou potvory takřka identické, epickotvorné elementy přidají až hráči :)
5.8.2014 20:27 - Maugir
York píše:
...bestiáře ke dvojce. Mně to přitom přijde naprosto stupidní a nepoužitelné, nápady ve stylu "jak se může sojka zapojit do dobrodružsví" mě spíš ubíjí než co jiného.

Díky za zpětnou vazbu. Kdybys to chtěl nějak více rozvést (v příslušném vlákně, případně na rpgf, nebo PMkou (na rpgf)), budu rád:)
5.8.2014 20:36 - York
Maugir píše:
Díky za zpětnou vazbu. Kdybys to chtěl nějak více rozvést (v příslušném vlákně, případně na rpgf, nebo PMkou (na rpgf)), budu rád:)


Už jsem o tom určitě na RPG fóru psal, jen si nevzpomenu, ve které diskusi. Ono moc není co rozvádět - jsou to pro mě triviální a bezvýznamné problémy a zápletky, nemám pro ně použití. Nikdy jsem nehrál dobrodružství o sojce a ani to nemám v plánu. Pokud se podobný tvor nějak víc zapojuje do příběhu, tak jako familiár nějaké hráčské nebo nehráčské postavy a pak má mnohem složitější zájmy, cíle a motivace, než ty uvedené v bestiáři dvojky.
5.8.2014 20:38 - Nachtrose
Nechci Almimu neco vkladat do hlavy ci do ust, co nerekl, ale jestli on to nesrovnava spise aktualne s 13th Age. tam jsou creepy celkem jednoduse zapsany a kavetsina z nich ma nejakou prijemnou blbustku jako power navic ( znacne random, co se cetnosti pouziti tyce ).
5.8.2014 21:02 - Almi
Tak jsem po chvíli z cest a s chutí jsem si přečetl reakce. Děkuju za ně. Přiznám se, že jsem měl rád "tapovací schopnosti" potvor. A uznával, že jen málokterá z nich je po několikerém hraní skutečně zajímavá a originální. Přesto jsem se snažil nalézat zajímavé koncepty, které by právě hráče překvapovali.

Bohužel jsem v pozici, kdy už nemám týdny času na přípravu jednoho příběhu, který vypiluju k dokonalosti (jako třeba Alnag, kterýho za to obdivuju). Hry vedu hodně často. Jednu až dvě do týdne. Mám je rozdělené (nějaké hodně epic a vyprávěcí, jiné ale zase jen "ready made" - příprava minimální, hromada zábavy, nelámat si hlavu s příběhem - alá Encounters project). Oboje má svoje kouzlo.

..ale to neznamená, že si rád nepročítám bestiář, a nepřemýšlím, jak bych zajímavou hnusku nepoužil v příběhu, co s čím dá dohromady ten "woow" efekt hry či souboje, na který hráči budou ještě dlouho vzpomínat.

A to u potvor 5e zatím prostě nevidím. Jsou přesně takové, jak jste je popsali - dotvoř si sám. Co si popíšeš, to tam bude, ale když dojde na lámání chleba (či střet s pravidlovým právníkem), tak DM ostrouhá. Protože "udělej si sám" taktika nefunguje furt. Je to cesta do pekel stejně, jako obdobná mechanika v DrD2 "popiš si svůj útok" - jako, jednou, dvakrát i třikrát je to sranda, ale po padesáté? Bože chraň...

..a přitom řešení existuje - stačí se podívat na jakoukoli hnusku z bestiáře pro 13th Age a vidíte, JAK udělat potvoru, která bude ZÁBAVNÁ a přitom JEDNODUCHÁ. Že není třeba hromady powers, jak namítal sirien. Že to jde i jinak. Že se kobold sakra liší od goblina a ten zase od orka. Jedna věta stačí a hráči musí vymýšlet úplně jinou taktiku. I texty okolo přímo DMa inspirují. Přitom všechno je to jen o pár kouzlech s d20 kostkou. Nic víc. Šťávu tomu dodá sice popis vypravěče, ale ten text okolo, často jen pár slov, k tomu přímo DMa navádí a inspirují.. To u potvor v 5e, při vší úctě, nevidím.

wlKER si tu přesně správně stěžuje, že zapomíná používat powers a pak improvizuje. Ale já tvrdím, že dobrá potvora je napsaná tak, aby na její pochopení stačilo pár vteřin. A to nemyslím fluff text okolo.

I tak díky za reakci, zkusím ještě popátrat na zahraničních forech na tohle téma...

..bojím se, že je to prostě daň za tu proklamovanou "multiedičnost" 5e, bohužel :(

btw: Dnes jsem prošel balík věcí, co dostala Sparkle z Mephitu na Free RPG Day. Je tam toho dost, lecjaká obskurnost. Ale že bude úplně chybět cokoli k DnD 5e mne zaskočilo. Je to úmysl, arogance nebo prostě na vše kašlou? A přitom se to úplně nabízelo, jak opět trochu zpropagovat novou edici. Zvlášť, když Paizo s Pathfinderem, DCC a 13th Age (i další) se svými drobky do mlýna nezaváhali. Škoda.
5.8.2014 21:25 - Almi
Nachtrose: Hehe, právě. Zatímco 13th Age pro mne v současný době znamená pomyslný vrchol v "hnuskodesignu" (děsný to slovo, vím), tak 5e je na cestě někam dolů...což je škoda. Protože půlka mechanik potvor by se dala krásně ukrást i pro hru v 1e a 2e.

A random to není. Já miluju, když se netrefím, a stejně se něco stane. A nemyslím menší zranění, ale nějaká fajn scéna či situace.
5.8.2014 21:26 - sirien
wlkeR píše:
5E drak nic moc neumí - multiattack + dech.

Probohy co po těch dracích všichni pořád chcete? Je to drak. Už sem to tu jednou popisoval: velkej, mocnej, silnej, pancéřovanej, smrtící dech. Drak. Archetypální bytost.

To je fakt tak těžký zpracovat draka ve fantasy příběhu? Vážně je k drakovi potřeba padesát různejch kouzel a power, aby z toho šlo vytěžit zajímavej encounter?

Rvát k drakům hromady podobnejch prskavek mi přijde jako extrémně zoufalá znouzectnost. Pokud se někde objeví drak a to samo o sobě není "ou shit" moment, tak to už stejně nic moc nezachrání.


Almi: porovnával jsem to se 4e, 13th age neznám (DrD2 Bestiáře jsem byl doposud naštěstí také ušetřen... (pokud byste ho někdo měl v PDF tak se prosím podělte, zajímalo by mě na co si to tam York stěžuje))
Jako já neříkám, že 5e je popsaná nějak geniálně. Osobně sem docela zvědavej jak bude vypadat MMko. Nicméně když pak někde čtu že "drak má jen útoky a dech", tak mi to už přijde trochu těžce přestřelený.
5.8.2014 21:34 - Maugir
York: Díky za odpověď a upřesnění. Z předchozího jsem měl pocit, že Ti připadá stupidní a nepoužitelný celý Bestiář, tak mě to zaujalo. Pokud Ti nesedne jen těch pár stran s malými zvířaty, považuji to celkem za úspěch:)
York píše:
Už jsem o tom určitě na RPG fóru psal, jen si nevzpomenu, ve které diskusi.
To je možné, ale jsem dost zapomnětlivý, takže až to zopakuješ příště, bude to pro mě zase nové:) V každém případě díky za vyjádření.
5.8.2014 21:55 - York
Maugir píše:
Pokud Ti nesedne jen těch pár stran s malými zvířaty, považuji to celkem za úspěch:)


Nezaujalo mě nic z toho, co jsem z něj viděl. Celé jsem to nečetl. Těžkou hlavu si z toho ale opravdu dělat nemusíš, očividně jsem jeden z mála. Spíš by bylo divné, kdyby se nikdo takový nenašel ;-)
5.8.2014 22:09 - ShadoWWW
Tak ony ty potvory v Starter Setu jsou pořád ještě takové neúplné oproti skutečnému MM (z toho, co jsem měl možnost vidět). I Wizardi se netajili tím, že v době psaní Starter Setu ještě neměli zcela ujasněnou představu o finální podobě MM.

MM jde do tisku teprve touto dobou, takže už tu jasnou představu určitě mají, ale zatím na to mají informační embargo. Když se podívám např. na poslední playtest a finální verzi pravidel v Basic D&D, které je taky pořád ještě osekané, tak tam vidím jasný posun k lepšímu. Takže MM mě nechává v klidu. Vím, že design dělat umí.

Víc se o nestvůrách dozvíme už někdy kolem následujícího víkendu, kdy má být Basic D&D doplněný o věci z DMG a MM. Ale i tak to pořád bude osekaná verze a na všechna překvapení si budem muset počkat do listopadu.

Když vidím ukázky z PHB, tak tam vidím ještě posun oproti Basic D&D, takže ten posun v MM bude určitě taky, ale současně z Basic D&D už se dá ledacos vyčíst.
5.8.2014 22:17 - Nachtrose
Almi: kdyz spusteni zavysi od hodu kostkou, je to random. Na druhou stranu je pak aspon prekvapenej i DM co hezkyho ze se to stalo ;-)
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12551784515381 secREMOTE_IP: 3.87.133.69