Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
5.8.2014 00:09 - wlkeR
O to ani tak nejde. Pokud chceš aby postava/příšera udělala něco awesome, tak ať to prostě udělá! Oficiální pravidla toho nebo onoho berou těm speciálním okamžikům lesk. Jinak řečeno, není to úplně o tom co ta věc je, ale o tom, jak jí použiješ.
5.8.2014 00:14 - York
No hlavně to, že teď třeba nejsou moc zajímavý potvory, ještě neznamená, že nemůžou bejt zajímavý v budoucnu.
5.8.2014 08:17 - Merlin
wlkeR píše:
O to ani tak nejde. Pokud chceš aby postava/příšera udělala něco awesome, tak ať to prostě udělá! Oficiální pravidla toho nebo onoho berou těm speciálním okamžikům lesk. Jinak řečeno, není to úplně o tom co ta věc je, ale o tom, jak jí použiješ.

to, že si musím něco echt vymýšlet, abych dosáhl nějakého výsledku, že musím překrucovat nebo dodávat něco, co tam není, se tady vyčítalo už jednomu produktu. popravdě...chci si vzít hnusku, která už je připravená a maximálně tak změnit typ zranění (z ohně na blesky atd.), nebo ji přefluffovat. A nevymýšlet nové hnusky.
5.8.2014 08:41 - ShadoWWW
Z hlediska DM to nedokážu posoudit, protože žádnou 5e hru nevedu. Taky nevím o žádném jiném 5e DM, kromě wlkeRa.

V naší GH hře mi nepřijde (z pohledu hráče), že by nestvůry byly nezajímavé nebo nudné. Ani nepůsobí jako přes kopírák, naopak každá působí dost jinak. Oproti 4e mi přijde, že:
- Nestvůry více využívají prostředí
- Nestvůry nepůsobí jako mechanický soubor statistik, naopak působí živěji
- Každý detail v jejich popisu může znamenat cokoliv (protože se nejede podle univerzální šablony)

Boj s neznámou nestvůrou si každý dvakrát rozmyslí (nikdo nechce jít první), protože boj se může zvrtnout v jatka a TPK. Právě ten pocit, že nemusí jít o vyrovnaný zápas, vyvolává taktizování nejen v samotném boji, ale i jestli se do boje vůbec pouštět a jak ho vůbec začít. Začátek boje má velký vliv na jeho průběh a získat kolo překvapení je hodně velká výhoda.

Jinak je to asi podobný případ jako u schopností postav v 5e, které nemají zjevné powers. Třeba Quentin posílá hráče smíchy do kolen, když ukazuje, jak se dá hrát na zázemí (background), které může definovat postavu dokonce víc než její schopnosti.

Ta hra má zkrátka jinou filozofii a využívá jiných prostředků než 4e. Hodně se tu srovnává s 3e. Určitě má blíž k 2e a 3e než k 4e, ale imho stojí ještě trochu někde jinde. Je to asi tím, že 4e je prostě hodně odlišná edice než zbytek D&D. 5e není jako Pathfinder, který působí jako 3.75. 5e působí dost odlišně. Nejspíš bych ho přirovnal k 2.5e nebo naopak 4e verze B, tedy jak by mohla vypadat čtvrtá edice, kdyby vycházela víc z předchozích edic.

3. a 4. edice byly hodně zaměřeny na boj. 5e je méně zaměřená na boj a víc zaměřená na interakci a průzkum, což ji činí dost odlišnou a řekl bych nezvyklou.

Nejlepší je asi zkusit si to zahrát na vlastní kůži.
5.8.2014 09:20 - wlkeR
Merlin: A ochudit se o nejlepší (eh, možná jedinou) zábavu co na DMení je? Oo; Styl "pop and play," kde vedu věci as-written mi přijde přinejlepším nezáživný. Přišel bych si jako audiogamebook za $0.99.

Co já čekám od prefabrikátu jsou nějaké základy, tu a tam s architektonickým prvkem, ok, ale vymalovat si to chci sám. O 100% dílo, na kterém si z jakéhokoli důvodu nemůžu přimalovat ani čárku, nestojím. Konec konců, žádné takové dobrodružství nemůže počítat s tím co udělají hráči. (Konkrétně hráči vždycky udělají něco, s čím se nepočítalo.) Já jako DM musím mít dost flexibility s tím něco udělat (což se blbě trénuje, pokud je člověk jen archivem boxed textů) a pokud možno z toho vytřískat něco málo pro sebe. Nějaké zadostiučinění. Kdybych měl zadostiučinění ze čtení, nehraju D&D. Ne, já rád číhám na skulinky ve strategii hráčů a stavím svůj vlastní minipříběh kolem nich. Miluju proto nový 1-hodinový short rest, protože během hodiny se dá napáchat tolik zla! Padouši uprchnou, nachystají léčky, zajmou rukojmí a tak... :)

Zkrátka, může to bejt jenom můj quirk, ale prakticky nikdy nehraju věci as-written. Potřebuju tam mít něco vlastního. To šlo ve 4E dost blbě, protože všechno prostě bylo dokonalý a věšet k tomu ještě nějaký extra ability už byl overkill. 5E je v tomhle ohledu dost ostrouhaná, ano, ale 1) souboje jsou mnohem svižnější a 2) pokud JÁ, DM, CHCI aby potvora byla zajímavá, JÁ, DM, si PŘIZPŮSOBÍM tuto potvoru svým (ívilním) záměrům.
5.8.2014 09:25 - Vojtěch
Já mám z DCC podobný pocit z potvor, jako ShadoWWW. Na generování tohohle pocitu musí být pravidla nakloněná improvizaci a poskytnout nějakou tu oporu. To by snad 5e zvládat měla, ne?
5.8.2014 09:52 - -aNDRe-
Zdar chlapi,

nedávno (cca 1 měsíc) jsem přesvědčil svou družinu k přechodu z DrD 2 na DND. Nikdo by jste nevěřili, jaká to byla fuška, nicméně se povedlo. Jelikož DND5 ještě nejsou kompletní, padla volba na DND4, což u některých hráčů vyvolalo maličké znechucení především díky větší míře fantasy (my hráli DrD2 v Asterionu - byla to taková temná středověká fantasy s příměsí magie). Je podle Vás DnD5 lepší volbou než DnD4? Mám družinu zkusit dokopat ještě k jedné změně? Nebo si máme DnD4 pořádně odzkoušet? Díky moc!
5.8.2014 10:01 - Quentin
Já souhlasim s Almim. Potvory pro 5e zatim vypadají celkem suše.

Nechtěl bych je předělávat do podoby 4e potvor, který

a) měli powerů zbytečně moc, což bylo super na šesti a víc kolový boje na gridu,
ale pro normální dungeoncrawl to není potřeba

b) protože se těch powerů muselo vymyslet hodně a potvory musely plnit různé role, tak některé schopnosti přestali dávat smysl ve fikci. Člověk musí být schopný odhadnout, co mu goblin může provést, aby proti němu mohl vymyslet nějakou taktiku a mohl ve hře dělat alespoň vzdáleně informované volby. Že se hajzl bude moct shiftnout o šest políček, jen protože je to skirmisher, to shazuje z dnd na deskovku.

Tím nechci nijak kritizovat 4e. Protože 4e je AWESOME :D Jen to je jiná hra než staré dnd.



U 5e potvor bych se držel toho, aby byly všechny powery relativně uvěřitelné, a aby jich nebylo zbytečně moc. To ovšem neznamená, že všechny potvory budou mít jen basic attack, trošku jinou kombinaci statů a cool obrázek.

Stačí když dostanou dost powerů k tomu, aby byl ten boj odlišnej od všech ostatních.

Goblin - horda, pasti, vidí ve tmě (-1 v denním světle), srabi
Salamander - plive oheň, fire aura, jen brání teritorium, staví domečky z drahejch kovů
Giant - háže kameny, skoro instakill kyjem, hlupák
Giant Spider - pavučina, poison, jump, nosí smotané oběti do spížírny
apod.

Přihoďte k nim pořádnej damage, ať jsou nebezpeční, a motivují hráče nebojovat s nima úplně na přímo a je o zábavné encountery postaráno

Goblin - Oslníme je magickým světlem. Prvního sundejte šéfa, ať klesne morálka. Pozor na propadla a střílny
Salamander - Zabalte se do kožešin a zalijte vodou. Frost spellem ho zaženem a akorát tou jeskyní proběhem. Jestli se thief odpojí, tak je v tom sám za sebe
Giant - Zkusíme, jestli nás pustí, když mu dáme koně. A radši toho koně otrávíme, kdyby nás pustit nechtěl, ale koně si vzal. A kdyby se nasral, tak utíkejte do lesa, kde nebude moct házet, a já se tam schovám a skočim mu na hlavu pro extra damage.
Giant Spider - Sežeňte protilátku od bylinkáře. Vy dva pohoupejte pavučiny na severní straně. Až na vás vyběhne, tak zachráníme ty lidi. Kdyby na někoho z vás skočil, tak se kryjte těmahle tlustejma štítama, při troše štěstí mu ten bodec zašpuntujem

Aspoň takhle to dělám na svých hrách.



PS: Jedinej důvod pro to, aby NPC casteři měli stejnej pool spellů, co postavy, je loot. Pokud se čarodějové učí nová kouzla tak, že je opisují ze spellbook mrtvých nepřátel. A i tak bych byl pro, aby kouzla měla stručný zápis a vešla se celá přímo k té potvoře do MM. To listování je peklo.
5.8.2014 10:03 - ShadoWWW
aNDRe: Neřekl bych, že je lepší. Je jiné. Záleží, co tvá skupina preferuje.

4E bych doporučil někomu, kdo má rád high fantasy: postavy jsou hned od začátku schopní hrdinové, později ověnčení magickými předměty. Magie a kouzelné předměty jsou na každém kroku a jsou součástí herní matematiky (neboli jsou více méně předpokládanou součástí hry). Hra je hodně zaměřená na taktické boje na herním plánu (bez něj to nejde). Boje jsou hodně zábavné, ale občas zdlouhavé. Hra je koncipovaná tak, aby v rámci boje měly všechny postavy rovné šance a boj byl vyrovnaný zápas mezi nestvůrami a družinou dobrodruhů.

5e bych doporučil někomu, kdo má rád vesnickou fantasy a spíš než o taktické boje mu jde o roleplaying. Postavy nejsou tak výrazní hrdinové, boje odsýpají mnohem rychleji (pro některé 4e fanoušky možná až příliš rychle), ale mohou být smrtící a postavy obecně nejsou věhlasní hrdinové (spíš až mnohem později). Magie je vzácná, ale kouzelné předměty jsou mocnější než v 4E. Kouzelné předměty jsou nepovinné a nejsou běžnou součástí herní matematiky (pokud nevíš, co to znamená, tak zkrátka, že by se jimi mělo šetřit.) Ohledně RP: hra má mechaniky nejen na boj, ale i na průzkum a interakci. Působí víc old-schoolově než 4E.
5.8.2014 10:07 - noir
Mě přijdou potvory v 5e vysloveně nudné... Zatím u žádné jsem nenašel ani vtipnou myšlenku ani nápad, jak ji udělat jedinečnou tak, aby na setkání s ní hráči ještě dlouho vzpomínali. Stejně tak jsou neintuitivní a nepoužitelné IMHO i pro GM - už jen to, že si musí procházet seznamy kouzel (které hnuska umí), aby vůbec věděl, jak ji použít, je prostě opruz.

Shadowww: Docela by mě zajímalo, co myslíš větou "Nestvůry více využívají prostředí" - jak to ve hře vypadá?
5.8.2014 10:08 - Merlin
QuentinW píše:
A i tak bych byl pro, aby kouzla měla stručný zápis a vešla se celá přímo k té potvoře do MM. To listování je peklo.

s tímhle naprostý souhlas, tohle mne vždycky štvalo a odrazovalo už v ADnD.

wlkeR píše:
A ochudit se o nejlepší (eh, možná jedinou) zábavu co na DMení je

nevím jak ty, ale já tu zábavu mám ve hře s hráči, né v tvorbě enemíků :)
5.8.2014 10:18 - Beltar
-aNDRe-
Pravidla nenutí k settingu. S většinou pravidel můžeš hrát My little pony i horror.
Můžete ve 4.edici hrát jen nemagická povolání a některé popisy si přeformulovat a bude to fungovat. Také se můžete vykašlat na magické vybavení a místo toho si říct, že za každé 4.levely mají postavy o 1 vyšší obrany, útok a damage, než normálně.
5.8.2014 10:21 - ShadoWWW
noir: Například náš včerejší boj s "nestvůrou s velkým okem". Byla v průrvě (hluboké asi 6 metrů a široké asi 5 metrů), odkud šel mrazivý, až nepřirozený chlad, proto se nikomu z nás tam nechtělo skákat ani slézat.

Zkusil jsem po ní vystřelit, ale minul jsem a nestvůra zalezla do takové minijeskyňky, odkud jsme na ni zvrchu neviděli.

Zkusil jsem tam hodit lahvici oleje a pochodeň a zapálit ji, ale oheň jen bafl a objevil se jen namodralý obláček s lebkami a nijak viditelně jí to nezranilo.

Kouzly se nám ji taky nepodařilo nějak efektivně udolat.

Půlork mě (půlčíka tuláka) zavěsil za nohy a zhoupl dolů jak na banjee-jumpingu (ala Tarzaní skok). Nestvůra se na mě škaredě podívala a najednou se mi udělalo šoufl (mínus 13 životů z 15), a přestože jsem po ní během zhnoupnutí už v mrákotách vystřelil z kuše a způsobil jí kritické zranění (vysoké, ale ne smrtící), tak podruhé se mi tento artistický výkon už opakovat nechtělo.

Zkusili jsme to jinak. Šli jsme dál podzemím a později jsme narazili na sud s naloženým masem. Zkusili jsme jí hodit pár mas do průrvy, abychom jí vylákali. Což se sice povedlo, ale nachystané útoky bohužel minuly nebo se ne úplně zdařily a nestvůra zase zalezla do své jeskyňky a už jsme jí nevylákalí ani na maso.

Kvůli tomu mrazivému chladu se nám dolů nechtělo a nakonec jsme z této patové situace vycouvali.
5.8.2014 10:30 - ShadoWWW
Ohledně krátkých zápisů kouzel u nestvůr: Kouzla nejsou u nestvůr, aby se v pravidlech příliš neopakoval ten samý text. Taky kdyby došlo k opravě (erratům) u nějakého kouzla, muselo by se to opravovat hned na několika místech.

Řešení je takové, že vyjdou karty s vytištěnými kouzly v sumarizované podobě (někde jsem tu už postoval odkaz), takže DM si jen nalistuje příslušné karty. Mimo karty by to měl umět online projekt Morningstar, tedy že u nestvůr s kouzly přímo zakomponuje kouzla do statistik nestvůry.

A taky to jde udělat tak, že prostě vykopírujete statistiku nestvůry a kouzlo z PDF, upravíte třeba ve Wordu a vytistknete.
5.8.2014 10:32 - Nachtrose
ShadoWWW: a kolik toho bylo definovano pravidly/dobrodruzstvim, a kolik wlkeRova invence?
5.8.2014 10:33 - ShadoWWW
Jak to mám vědět? To je otázka spíš na něj.
5.8.2014 10:51 - fogs
Zrovna včera jsme hráli úplně stejné střetnutí s onou okatou stvůrou, moc zajímavé stvoření.. Já ho tedy udělal upovídanější a lezlo postavám do hlav, ale to je tím, že jsme to zkoušeli jen jako dungeon bez jakékoli přípravy. Postavy ze stálého hraní se ještě válí v jeskyních pod sutí :-).

btw: díky za překlad jak Shadowwwovi za pravidla tak wlkeRovi za příběh :-) bez toho bych asi pětky ani nezkoušel a zůstal u svých pseudo her s minimem pravidel :-)
5.8.2014 11:05 - Merlin
shadowww: no ale vždyť to přece jde hrát v jakékoliv edici/pravidlech...
5.8.2014 11:22 - ShadoWWW
Merlin: Však ano. To platí o jakékoliv edici.

fogs: Díky. :)
5.8.2014 11:31 - Merlin
shadowww: no, proto mne zajímá to, že nestvůry víc využívají prostředí...proč by to měla být jako specifikace 5e???
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.066415071487427 secREMOTE_IP: 100.26.35.111