Kultura

ShadoWWW
4.7.2014 06:20
Dungeons & Dragons 5e (II)
Diskuse o páté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání.

Překlady pravidel najdete ZDE (do diskuse k nim vstoupíte napřímo tudy)

Errata

Základní pravidla v angličtině ke stažení zdarma - Basic D&D

SRD

"Vy víte kde" pro ty z vás, co nevědí kde.

D&D Adventurers League - dobrodružství pro hraní v hernách. Dobrodružství si můžete zahrát i doma, ale pokud jste z Prahy, můžete si přijít zahrát každou středu do Mephitu. Pokud jste z Brna, můžete si přijít zahrát každou středu do Risahdy. Pro domácí hry si je můžete zakoupit online přes DMs Guild.

CAVALIER
Povídání o oboru na Youtube (zatím nejaktuálnější zdroj)
Říkají tam, že výsledný Cavalier bude něco mezi původním Cavalierem v UA a Knightem v UA.
Jak přeložit Cavaliera? Hlasujte v anketě.
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
28.3.2019 14:36 - Log 1=0
Ano, ve spoustě případů se tu řeší detaily a nuance, které jsou za hranicí nepodstatnosti. Ale
1) Pochopit jejich smysl umožní lepší vhled do systému a jeho návrhu, což usnadní právě tvorbu různých domácích pravidel. Nutné to určitě není, ale nevidím na tom nic zlého.
2) Nebo se tak člověk dozví spoustu zajímavostí, nikdy nevíš, co se ti bude hodit.
A to, že různí lidé mají různé názory, je přece normální. Pokud to někdo vnímá jako nepřátelské prostředí, tak je mi to líto, ale moc nevím co s tím. Já bych zase jako nepřátelské vnímal, kdyby se diskutovat nesmělo. Jak píše York, pokud chceš jeden názor, zeptej se jednoho člověka. Jinak uslyšíš minimálně tři názory.
28.3.2019 15:36 - Kropy
Neoznačil bych to tu úplně nepřátelským prostředím, je pravda že některé diskuze přerostou do osočování protivníka v diskuzi, ale od toho je to debatní fórum.
Nejsem zde aktivní nějak extra dlouho, avšak občas člověk chce znát názor ostatních a také vyjádřit svůj názor na věc.
K použití striktních pravidel rozhodně DnD moc nevede. To je možná taky důvod té spousty homebrew pravidel, které lze dohledat. A samozřejmě i v samotných pravidlech najdeš spoustu variant jak lze hrát. Záleží na tvých spoluhráčích co chtějí dělat a kolikrát zjistíš, že zabrousí do oblastí, které pravidla nepokrývají, nebo pokud pokrývají tak ne pro tu situaci úplně vhodným způsobem.

Ve výsledku zjistíš, že právě pro tyto situace je úplně nejvhodnější tvé plány konzultovat právě na diskuzních fórech, protože získáš náhled, jak to bude nebo nebude fungovat. A abych parafrázoval z mé oblíbené knihy. Vždy je lepší nechat si rozbít plán ve fázi přípravy, než při skutečném hraní.

Jako příklad budiž debaty o realičnosti, které ti dávají přehled jak by se na tu skutečnou věc mohli dívat lidé okolo (ať už tím, že to podle rad a doporučení upravíš, nebo tím, že budeš vědět co by mohl být problém a jak na to budeš reagovat).
28.3.2019 16:13 - sirien
efram píše:
Nevím zda to bylo myšleno na mě.

Bylo. A asi nějak rámcově chápu cos odpověděl.

LokiB píše:
ve kterých některé postavy (např. hobiti, ale třeba i některé lidské, elfské a trpaslické postavy) nijak nepřevyšují svými vlastnostmi či schopnostmi své okolí?

Bavíme se teď o kom? O Bilbovi, kterej pár tejdnů potom co ho vytáhli z celoživotního pohodlí ultimátně vytrolil trolly, sneaknul skřetí jeskyně, bluffnul Gluma, pořešil hromadu pavouků v Temnym lese, dal si extreme rafting bez raftu a ukončil spor kterej by hrozil prohrát Bitvu pěti armád ještě než ta vůbec začala? Jo a co si taky dal social combat s drakem. A vyhrál. O tom Bilbovi?

Nebo o Gandalfovi, kterej si dal na férovku balroga?

Ne, počkej, ty myslíš ty normální lidi tam - Barda drakobijce? Damn... Boromira, co vcelku hustě rezistil Prsten a na jeho sejmutí skoro nestačila ani přesula skurutů? Aragorna, co se postavil nazgúlům, vyrval Palantír z vůle Saurona a povolal pro sebe armádu duchů (stranou toho že sbalil Elrondovu dceru a nevim co všechno dalšího)?

Ne, tak moment, možná mezi těma hobitama - Sam a Pipin, žejo. Ty "doplňkové" postavy co zburcujou prastarej les, vydobydou si rytířství a za víkend vyčistěj Kraj. Sakra, pořád... Frodo, co si to sám zamíří do Mordoru a pocestě rezistí Prsten jak nikdo? Taky ne, tohle je fakt... Sam Křepelka! ...ten týpek co si podal Odulu, protáh Froda skrz Minas Morgul a pocestě průběžně rezistil Prsten Moci. Crap, tohle je fakt...

...sorry, já to vzdávám, koho si to myslel?


Fritol6 píše:
V podstatě se teď diskuze točí kolem toho, že se musí hrát podle toho co je napsáno

Ne, diskuse se točí kolem toho s jakým záměrem a pro jakou hru jsou ta pravidla napsaná. Což má pak nějaké důsledky třeba do toho jak a pro koho mají smysl některé úpravy pravidel, co je bug a co je feature, jak moc ta hra po nějaké úpravě nadále zůstane "sama sebou" nebo se stane "něčím jiným" (zejména žánrově, ale třeba i důrazem na herní preference atp.) a na dost dalších věcí.

Fritol6 píše:
Hraju necelé dva roky, ale kdybych nejdřív našel fórum a ne skupinu, nikdy bych nezačal.

...ve skutečnosti bys nejspíš začal v momentě, kdy bys našel tu skupinu. Leda bys do diskusí na onom fóru zabředl tak hluboko, že by ses přestal stýkat s lidma a skupinu bys tak vůbec najít nemohl ;)

Fritol6 píše:
Napsat do diskuze nějak, dotaz, když sice člověk dostane odpověď, ale pravděpodobně to vyvolá nějakou "hádku" je z mého pohledu ono nepřátelské prostředí

Tak jestli je existence rozdílných názorů a volnost ve vyjádření nesouhlasu (oproti jednotnému myšlenkovému proudu s jednotnou odpovědí kde se liší jen elegance jejího zformulování) "nepřátelské prostředí", tak upřímně doufám, že tu zvládneme být nadále tak nepřátelští, jak jen to jde.

Jak píše York - pokud chceš jednoznačnou odpověď, najdi si někoho s jehož názory souhlasíš a ptej se ho soukromě. Pokud napíšeš dotaz do veřejné diskuse, tak se holt může stát, že se rozproudí debata.

Na druhou stranu, nic nikomu nebrání se zeptat a z následné debaty si potichu vzít jen to, s čím souhlasí - že se pak někdo další o něčem dohaduje Tě přece nemusí vůbec trápit.
28.3.2019 16:29 - Aegnor
sirien píše:
Sam Křepelka! ...ten týpek co si podal Odulu, protáh Froda skrz Minas Morgul a pocestě průběžně rezistil Prsten Moci.

Nezapomínejme na to, že je to jediný známý držitel Prstenu, který se ho vzdal dobrovolně.
5.4.2019 06:42 - ShadoWWW

Za necelé dva týdny přijde The Descent - streamovaná třídenní událost, podobná loňskému Stream of Many Eyes, kde představí letošní D&D produkty.

Mnozí už začali na základě ilustrace spekulovat o novém dobrodružství na motivy starého 2E dobrodružství A Paladin in Hell z roku 1998 od Monte Cooka. Obrázek současně nápadně připomíná ilustraci z AD&D 1E Player's Handbook:



Zcela jistě těch oznámených produktů bude ale více. Spekuluje se i o nějakém novém settingu.
5.4.2019 10:21 - LokiB
sirien píše:
...sorry, já to vzdávám, koho si to myslel?


to bys ty nepochopil, což je vidět z tvé odpovědi. Zkus místo typického rozvleklého pindání napsat, jakými vlastnostmi postavy (z herního pohledu DnD postavy) převyšoval Sam Křepelka ostatní hobity.
Protože na Odulu žádnou výjimečnou vlastnost postavy nepotřeboval. Stačilo mu světlo od Galadriel, Žihadlo a "rozhodnutí hráče" JDU na ní! neporazil ji ani silou, ani obratností, ani odolností, ani inteligencí, ani moudrostí a ani charimou.
Měl výhody na hody proti strachu? šikovný kluk.
5.4.2019 10:35 - Aegnor
LokiB píše:
jakými vlastnostmi postavy (z herního pohledu DnD postavy) převyšoval Sam Křepelka ostatní hobity.

Jako minimálně Moudrost - zatímco ostatní běhali po lese a volali "Frodo, Frodo!", on si uvědomil, že se Frodo pokusí odejít sám.
Pak určitě něco, co mu umožnilo se vzdát prstenu moci v Mordoru. To nevím co je - moudrost? charisma? Netuším, podle mě to ale bude určitě napsaný v AiME.
Obratnost. Cesta přes močály, šplhání do jeskyní a z jeskyní, plížení po Mordoru a ve skřetích věžích.
5.4.2019 10:56 - Log 1=0
LokiB píše:
ani silou, ani obratností, ani odolností

Máš pravdu, to fakt nepotřebuješ, když bojuješ mečem proti obřímu pavoukovi to je fakt.
8.4.2019 17:14 - ShadoWWW
Pohled na D&D současného nactiletého kluka.
8.4.2019 17:18 - Log 1=0
Nebudu mít moc čas se podívat, co tam říká?
8.4.2019 17:22 - ShadoWWW
Víceméně jen známou historii TSR. Nejzajímavější je první minuta, kdy je zjevné, že to říká borec mladé generace, která přišla k stolním RPG později než k těm počítačovým a považovala je za přežitek.
8.4.2019 18:10 - sirien
Ten týpek má vcelku příjemnej projev. A dobrý záběry s hezkou synchronizací mezi obsahem videa a svym projevem.


EDIT: a týpek si udělal docela research - z historie TSR tam řiká nějaký detaily který sem ani neznal.
14.4.2019 15:59 - ShadoWWW
Why the Cool Kids Are Playing Dungeons & Dragons - nový článek v The New York Times, jak společnost aktuálně vnímá D&D.
15.4.2019 15:28 - LokiB
Používat poznámky v rámečku u dobrodružství, nebo ne? :)
15.4.2019 15:59 - sirien
Nejde o texty v rámečku obecně, ale o texty v rámečku určené k čtení nahlas (zjevně).

A odpověď je: ne, čtené popisy sou zlo :)

Ale těší mě že autoři DnD začínají doporučovat model co sem navrhnul už v 11. scénáristice :D
15.4.2019 16:01 - LokiB
Jj, zobecnil jsem to moc. Jinak souhlas. GM, pod kterým jsem hrál, to u kupovaných dobrodružství dělal pravidelně a působilo to vždy hodně násilně a nepřirozeně.
15.4.2019 16:10 - ShadoWWW
Ono je otázka, jestli ti PJové, co to četli, by jinak nečetli slovo od slova ten bullet point. Už mnoho let se v příručkách píše, že ta "přímá řeč" je zkrátka informace, kterou by PJ měl předat hráčům. Jak, jestli ji přečte, nebo převypráví svými slovy, nebo ji předá v nějaké jiné podobě, je na něm.

Mám podezření, že je jedno, jakou formu to bude mít. Když je PJ rétor, tak mu nedělá problém to formulovat z patra. Když je PJ introvert, tak to řekne slovo od slova. A ostatní PJové něco mezi.
15.4.2019 16:13 - LokiB
Ono asi jde i o to, že DM zastaví na předem definovaném místě a začne číst z knihy.
Když to bude "znát" a prostě to zakomponuje do hry, tak si nikdo ani nevšimne, že je to z knížky. Tady ale asi opravdu byla řeč hlavně o situacích, kdy to očividně DM čte z knihy.
15.4.2019 16:27 - sirien
ShadoWWW: tak jistě, máš lidi na obou stranách škály - jedni jsou schopní vytvářet boží popisy z patra bez jakékoliv nápovědy, druzí sou totálně ztracení tak nebo tak. Dovolil bych si tvrdit, že z podstaty GMování bude těch druhých míň než těch prvních, i když samozřejmě existují.

Otázka je, jak působíš na ty ostatní mezi těmito extrémy. Pokud jim řekneš "tohle přečtěte" popř. "tohle je určené k přečtení" (což třeba v ToA takhle je explicitně napsané) nebo tam jen dáš rámečky které jsou zjevně přepisem popisu v přímé řeči, tak tím těm GMům docela otevřeně naznačuješ, že to mají číst. Což je IMO bad practice. Naopak když jim uděláš nějaké výčty atributů k popsání a necháš je to popsat vlastními slovy, tak jim tím naznačuješ, že mají popisovat z patra přirozenou řečí. Což je IMO good practice.
15.4.2019 16:33 - York
Příklad přímý řeči může zase docela pomoct s roleplayingem. Asi jako když si GM pro NPCčko předem promýšlí hlášky, styl řeči nebo tak.

Popisy místností a podobně se snažím psát tak, jak bych to normálně při hře řekl. Nevím, jestli to bude fungovat všem, ale když pak podle toho vedu hru, tak se mi to používá docela dobře.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1120810508728 secREMOTE_IP: 34.205.246.61