Pravidla

York
16.10.2012 16:00
Dakara: dungeoncrawl - diskuse o vývoji
Diskuse k vývoji nového RPG.



Ke stažení:

Základní pravidla

Hra bez přípravy

Update: Soustředím se teď na verzi pro hraní dungeoncrawlu inspirovaného oldschoolem.
Autorská citace #61
7.11.2012 11:01 - ShadoWWW
Jde o to, že většina těchto projektů začíná vymezením vůči nějaké populární hře (D&D, DrD) a následně projekt demonstruje nějaké mechaniky (většinou nástřel tvorby postavy) - a dál nic.

A co si z toho má vzít hráč jiného RPGčka? Většinou mu to nedá nic, nebo úplné minimum.

Mnohem rozumnější by bylo nezabývat se mechanikou hry, ale vzít nějaké stávající mechanické jádro, které je autorovi nejbližší, a předělat fluff a/nebo setting. To dá novým i starým hráčům mnohem víc a autor nenarazí na mnohé nepřekonatelné problémy/překážky, které často pošlou hru do kopru.

Mnohem lepší je imho představit systém typu: V mé hře budou takovéto druhy hráčských postav: a ke každému druhu kousek fluffu; hra je zasazena do takového a takového světa: a popis settingu (třeba i formou povídky).

To imho zaujme mnohem víc lidí. Konec konců z přefluffování těžily i Příběhy impéria (docela úspěšně).
Autorská citace #62
7.11.2012 11:23 - York
Představení settingu
(Vytaženo z úvodu k testovacímu hraní v Mephitu a mírně upraveno.)

Dakara je středověce laděný fantasy svět v mnohém inspirovaný myšlenkami Shadowrunu. V pravidlech bude nastíněn jen velmi volně – nepůjde o zeměpisnou příručku ani o historickou kroniku, důraz bude kladen hlavně na to, jak funguje a jak se v něm žije, a to hlavně v sociálním prostředí na hranicích zákona a ve stínu těch, kdo mají skutečnou moc, ať už světskou či magickou.

Svět Dakary v mnohém připomíná pozemský Středověk, tedy takový, jak by asi mohl vypadat, kdyby v něm byla přítomna poměrně silná magie.

Na většině rozlohy civilizovaných zemí v lesích žije úplně normální zvěř, na polích pracují rolníci a na loukách se pasou stáda dobytka, ovcí a koz. Jsou však i místa, kde to tak docela neplatí. Dají se tam prý zahlédnout fantastické výjevy a potkat všelijací tvorové z pohádek a pověstí – většinou smrtelně nebezpeční. Na druhou stranu tato místa, jak každý dobře ví, přímo přitahují různé podivíny, druidy a podivnou havěť a každý slušný člověk se jim raději vyhýbá, natož aby o tom pak někomu vyprávěl.

Magie pak není jen zbraní v rukou dobrodruhů, je také hybnou silou pokroku. Výnosnost polí je díky kněžským požehnáním výrazně zvýšena a společnost tak má trochu jinou strukturu, než jsme zvyklí z historických spisů ze Země. Státy jsou o poznání lidnatější a města větší, což mimo jiné znamená, že je v nich spousta míst, kam ruka zákona nedosáhne. Zdaleka ne všichni najdou ve městě vytouženou svobodu a dobře placenou práci (nebo snadný výdělek bez práce), velice často je čeká taková chudoba a mizérie, jakou si jako rolníci ani nedokázali představit. A leckdy také zjistí, že svoboda je pojem značně relativní, když si můžete svobodně vybrat, jestli zkusíte platit výpalné jen jednomu místnímu gangu, nebo raději budete žrát hlínu a zaplatíte oběma.

Ale nezoufejte, všechno na světě není špatné, šlechta a boháči se mají povětšinou dobře. Tedy pokud zrovna nenaštvali či neurazili nějakou jinou mocnou osobu a nemusí platit zlatem za ochranu svého života. Na druhou stranu slabí a neschopní se obvykle nedožívají toho, aby si moc a bohatství užili, takže se asi opravdu dá říci, že bohatí se mají dobře.
Autorská citace #63
7.11.2012 11:41 - York
ShadoWWW píše:
Mnohem rozumnější by bylo nezabývat se mechanikou hry, ale vzít nějaké stávající mechanické jádro, které je autorovi nejbližší, a předělat fluff a/nebo setting. To dá novým i starým hráčům mnohem víc a autor nenarazí na mnohé nepřekonatelné problémy/překážky, které často pošlou hru do kopru.


To je jistě pravda a pokud by bylo mým cílem vytvořit čistě herní setting, asi bych to tak udělal. Teď je každopádně řeč o projektu po několika letech po tomto rozhodování.

ShadoWWW píše:

Mnohem lepší je imho představit systém typu: V mé hře budou takovéto druhy hráčských postav: a ke každému druhu kousek fluffu; hra je zasazena do takového a takového světa: a popis settingu (třeba i formou povídky).


Stručný nástřel settingu viz předchozí post. Jaké budou druhy hráčských postav není tak jednoduché říct, protože cílem je, aby možných různých postav bylo opravdu hodně.

Když si odmyslíme magii, tak postavu v podstatě mixuješ z několika archetypálních prvků:

- zlodějské dovednosti
- hraničářské a lovecké dovednosti
- společenské dovednosti
- budování a používání sítí kontaktů a informátorů
- učenost
- léčitelství
- fyzické předpoklady a pohyblivost
- boj zblízka
- střelba
- vrhací zbraně

Když k tomu přidáme magii, tak přibude:

- Somatická magie (pasivní magické schopnosti všeho druhu)
- Theurgie (práce se živly, elementálové, atp).
- Thaumaturgie (miracleworking aneb magie kněží, tzn. nějaké to léčení, nejspíš nějaké to povolávání nižších božích služebníků)
- Přírodní magie (práce se zvířaty, ovládání šelem, práce s živou hmotou, atd.)
- Telepatie
- Alchymie

Dvěma z těchto oblastí můžeš přiřadit maximální prioritu, ostatní pak mají prioritu nižší. Kombinací je tedy docela hodně (a většina z nich dává smysl).


Co se magie týče: Hodně toho pokrývá Somatická magie. Jde povětšinou o pasivní magické schopnosti (něco ve stylu fyzických adeptů v Shadowrunu), je možné například umět běhat nadlidskou rychlostí, mít obří sílu, být nepřekonatelným vyjednavačem, zaměřit se na střelbu, být skvělý v plížení a nenápadnosti, atd. Všechno se to dá kombinovat s výše uvedenými prioritami.
Autorská citace #64
7.11.2012 11:45 - York
Vzhledem k tomu, že to snad brzy bude pro mě aktuální téma, zkusil bych bych položit dvě konkrétní otázky:

Jak byste přistoupili k testování takového projektu?
Co by podle vás měly obsahovat první testovací materiály?
Autorská citace #65
7.11.2012 12:00 - ShadoWWW
Je magie běžnou součástí života většiny, nebo jen v rukou omezeného počtu lidí (kterých)? Proč lidé pracují, když je ve světě přítomna mocná magie? Dají se koupit kouzelné předměty běžně, nebo jsou jen v rámci starých pokladů ukrytých v podzemí a pokladnicích boháčů? Jak vypadají magické zbraně z hlediska mechaniky (jsou tam i klasické +X zbraně)?

Jaké jsou v tom světě rasy? Jsou v něm draci? Jak to vypadá z hlediska nestvůr? Jaké jsou vztahy mezi rasami? Potulují se nestvůry krajem běžně, nebo jsou jen na výjimečných (zlých) místech? Tvoří nestvůry vlastní státní celky?

Jak je to s mapou světa? Jde o kontinent, nebo jen jeho část, nebo celou planetu? Existují jiné sféry existence? Kdo světu vládne? Jsou to králové, nebo nějací velmožové? Kněží? Považují se kněžské zázraky za projev magie, nebo jsou vlastní kategorií? Je ve světě panteon bohů (jaký), nebo je ve světě monoteismus? Existují ďáblové, démoni? Jak moc bohové zasahují do světa? Jakou mají (ve světě) podobu?

Jaké postavení mají dobrodruzi? Jsou vlastní kastou, nebo součástí ostatních celků? Jaké mají postavení - jsou svobodní občané, šlechtici, nebo jsou poddaní šlechticů? Jsou obdivovaní, nebo zatracovaní?

Co má ve tvém světě navrch - hrubá síla, nebo magie? Tím myslím, jestli hlavní mocnosti spoléhají hlavně na hrubou sílu (vojáky), nebo magie je natolik silná, že kdo ji ovládá, ovládá svět? Je magie pronásledovaná, nebo má výsadní postavení?
Autorská citace #66
7.11.2012 12:09 - ShadoWWW
York píše:
Co by podle vás měly obsahovat první testovací materiály?

Jako tester bych si ideálně představoval, aby obsahoval dobrodružství pro jednoho hráče - klidně i jen krátké, něco ve stylu známého Jarikova dobrodružství - kde by byl nastíněn základní setting světa (klidně jen lokální oblasti) a byly by na něm předvedeny základní principy hry (rozhodovací mechaniky). To vše zasazeno do nějakého typického dobrodružství (prostředí). To proto, abych se dokázal rozhodnout, jestli se mi charakter hry líbí, a to ještě předtím, než oslovím případné spoluhráče. Prostě: jestli mi ta hra stojí za to.

Dále by určitě neměly chybět předpřipravené postavy, krátká příručka pro hráče (jak se hra vyhodnocuje, k čemu slouží jaký´údaj v deníku postavy apod.), krátká příručka pro GM a ukázkové dobrodružství (mohou být i dvě), které má skupina odehrát. První playtest rozhodně nemusí obsahovat pravidla pro tvorbu postavy!!! (Zbytečná práce, nech to do druhého playtestu.)
Autorská citace #67
7.11.2012 12:12 - Me-dea
Podle mě by první testovací materiály měly obsahovat vyhodnocovací jádro, soubojový systém a předpřipravené postavy a dobrodružství. To je podle mě rozumné minimum. Samozřejmě je otázka, jestli když to děláš v jednom člověku má smysl dělat předpřipravená postavy a dobrodružství a nenabídnout raději zrovna tvorbu postavy a pravidla pro DM. Tak by jsi si ušetřil zbytečnou práci pro testování, kterou pak ve výsledku nikde nepoužiješ. Na druhou stranu předpřipravené postavy se dají použít jako příklady tvorby postav a předpřipravené dobrodružství jako příklad dobrodružství v části pro DM.

Ohledně testování nejlepší by bylo, kdyby jsi dokázal uspořádat testování během nějakého open-gamingu nebo tak. Protože bys to mohl vidět naživo a hned se ptát a odpovídat. Vystavit testovací materiály na netu a řešit je prostřednictvím mailů je sice taky dobrý nápad, ale z vlastní zkušenosti vím, že i když ráda testuji kde co, psát nějaká hlášení se mi (ani ostatním členům skupiny) moc nechce.
Autorská citace #68
7.11.2012 12:20 - ShadoWWW
Psaní reportů je otravné, ale dá se ulehčit, když součástí playtestu budou anketní otázky. (Typu: u každé stupnice od 1 do 5 a otázky typu: Jak se ti hrálo za postavu Jarika? Jak se ti hrálo za postavu Gremliho? Jak se ti hrálo za Hruna? Jak snadné bylo vést nestvůry?), případně jednoduché otázky typu Kolik minut zabral v průměru 1 souboj? Kolik minut zabral nejkratší a kolik nejdelší? Jak často jste si házeli kostkou?

Na jasně položené otázky se odpovídá snáze a odpoví ti na ně i hráči, které by třeba nebavilo psát report.
Autorská citace #69
7.11.2012 12:58 - York
ShadoWWW píše:
Je magie běžnou součástí života většiny, nebo jen v rukou omezeného počtu lidí (kterých)?


Schopnost používat magii je talent, který se vyskytuje zhruba u 10% populace. Dědičnost (tedy projev magického talentu u rodičů) může tuto pravděpodobnost o něco zvýšit, i magicky aktivním rodičům se ale stále může narodit potomek bez talentu.


Z těch zhruba 10% větší část buď svůj talent nikdy neobjeví a nerozvinou, nebo jde o něco minoritního (občasná předtucha, léčivý dotek rukou). Ze zbytku se opět jen části dostane skutečně kvalitního magického výcviku.


Osoby s magickým nadáním jsou tedy vzácné zboží. Existují nezávislí "hledači talentů", kteří je aktivně hledají a (často proti jejich vůli) prodávají. Většina organizací využívajících magii (například církev) pak aktivně provádí nábor.

Hráčské postavy (pokud se hráč nerozhodne pro opak) všechny mají magické nadání.

ShadoWWW píše:

Proč lidé pracují, když je ve světě přítomna mocná magie?


Magie ve většině případů nenahrazuje lidskou práci a pokud ano, tak je mágů příliš málo na to, aby zvládli všechno, co je potřeba.

Magie například nedokáže vyčarovat jídlo. Dokáže ale požehnat setbě a výrazně tak zvýšit úrodu.

Theurg znalý magie živlu země dokáže přesouvat velké bloky kamene či haldy zeminy. Parta dělníků to ale zvládne také (a pravděpodobně levněji, mágové si za své služby nechávají dobře zaplatit).

ShadoWWW píše:

Dají se koupit kouzelné předměty běžně, nebo jsou jen v rámci starých pokladů ukrytých v podzemí a pokladnicích boháčů? Jak vypadají magické zbraně z hlediska mechaniky (jsou tam i klasické +X zbraně)?


+X zbraně jako takové nejspíš nebudou (samozřejmě nic není jisté). Plánuju bonus +X do zranění (řekněme tak 1-2), což bude ale kombinace magičnosti a vzácnosti materiálu (respektive půjde o materiál, která jde zpracovat pouze magickým postupem). Řekněme něco ve stylu Valyrian steel. Takobé zbraně budou vzácné (jde o vzácný materiál) a drahé. Bohatí šlechtici si je jistě dovolit mohou, obyčejný člověk ne.

Co se týče ostatních magických předmětů: Předměty s pasivní magií budou relativně běžné, ale nepříliš účinné. Příkladem mohou být různé ochranné amulety, léčivé lektvary, bylinky s magickými vlastnostmi.

Mocnější kategorií budou "aktivovatelné magické předměty" (asi by to chtělo lepší název), které fungují jen když je někdo magicky aktivní vezme do ruky a zaktivuje je vlastní magickou silou. Tyto předměty (zvláště ty slabší) půjdou relativně rozumně sehnat (od obchodníků s magickým zbožím).

Potenciálně nejmocnější jsou předměty s vlastní vůlí (a často i osobností). Těch nejspíš nebude úplně málo, ale jen u zlomku z nich bude někdo vědět, jak je používat (nebo jak s nimi komunikovat). Hledání informací o nějakém takovém magickém předmětu může být jedním z námětů na dobrodružství.

ShadoWWW píše:

Jaké jsou v tom světě rasy? Jsou v něm draci? Jak to vypadá z hlediska nestvůr? Jaké jsou vztahy mezi rasami? Potulují se nestvůry krajem běžně, nebo jsou jen na výjimečných (zlých) místech? Tvoří nestvůry vlastní státní celky?


Aktuálně počítám pouze s lidmi. Fantastičtí tvorové existují, ale nežijí ve fyzickém světě. Mohou se však do něj dostat (pokud je někdo přivolá, nebo pokud se někde vyskytne průchod do jejich říše).

Zdaleka nejběžnějšími nelidskými inteligentními bytostmi budou různí duchové, elementálové, atp. Do fyzického světa je přivolávají magici.

Ad draci: Zatím vůbec netuším.

ShadoWWW píše:

Jak je to s mapou světa? Jde o kontinent, nebo jen jeho část, nebo celou planetu?


Nemám představu. Mám jen něco málo z dříve odehraných kampaní, ale není to nic extra a neplánuju to použít jako celek (možná použiju nějaké části a nápady). Worldbuilding není zrovna moje silná stránka :)

ShadoWWW píše:

Existují jiné sféry existence?


Něco na ten způsob. Existuje astrální prostor, kam dokáží nahlížet a vstupovat magici. Vypadá jako odraz fyzického světa a je tam mnohem silnější magie (a je tedy možné jej magicky mnohem snáze tvarovat a upravovat k obrazu svému).

Některé části astrálního prostoru jsou obydlené a oproti původnímu stavu značně přetvořené (ne vždy se ví kým). Tyto astrální říše mohou mít různý charakter a vlastnosti (může jít o snový svět, elementální světy, říše, kde žijí mystičtí tvorové, atp.).

ShadoWWW píše:

Kdo světu vládne? Jsou to králové, nebo nějací velmožové? Kněží?


Světu nikdo nevládne, na to je moc velký :)
V oblasti zájmu funguje feudální zřízení - zemi obvykle vládne král, pod ním stojí vyšší šlechta, pod ní nižší šlechta. Důležitý je princip rytířství. Hodně významné je ale také bohaté měšťanstvo a cechy.

Kněží v oblasti zájmu nevládnou, mají ale v mocenské struktuře dost významné místo (něco jako katolická církev, je to ale ještě podpořené tím, že kněžím vděčí rolníci za zdravou a bohatou úrodu a vládnoucí vrstva také určitým způsobem využívá jejich magické schopnosti).

ShadoWWW píše:

Považují se kněžské zázraky za projev magie, nebo jsou vlastní kategorií? Je ve světě panteon bohů (jaký), nebo je ve světě monoteismus? Existují ďáblové, démoni? Jak moc bohové zasahují do světa? Jakou mají (ve světě) podobu?


Kněžské zázraky se považují za projev boží vůle. Na druhou stranu je obecně známé, že ne všichni kněží dokáží zázraky přivolávat. Je to dost otázkou výkladu a vzdělání (prostý rolník nepochybuje o tom, že jde o boží zásah, universitní Mistr to vidí trochu jinak).

Pohled na náboženství jsem docela hodně změnil a nemám zatím tuhle oblast moc dobře zpracovanou. Zatím to vidím tak, že převažující víra bude monoteistická, existují ale i jiné formy (druidi například představují kněžskou kastu jiného náboženství).

Pokud se bavíme o převažujícím monoteistickém náboženství, tak Bůh zhruba odpovídá křesťanskému pojetí (Stvořitel, po zemi osobně nechodí, atd.). Druidi to mají trochu jinak.

Andělé/démoni a podobně: Nemám v tom úplně jasno, nabízí se ale myšlenka, že s nimi kněží dokáží komunikovat (případně si je k něčemu zavázat). Asi by se mohli projevovat docela hodně aktivně. Jde každopádně o astrální bytosti (nejsou obyvatelé fyzického světa, mohou ale do něj být přivoláni).

ShadoWWW píše:

Jaké postavení mají dobrodruzi? Jsou vlastní kastou, nebo součástí ostatních celků? Jaké mají postavení - jsou svobodní občané, šlechtici, nebo jsou poddaní šlechticů? Jsou obdivovaní, nebo zatracovaní?


Dobrodruzi nejsou žádná zvláštní společenská třída. Hra nemusí nutně být příběhem hrdinů bez bázně a hany, lze hrát třeba za agenty nějakého knížete, za pouliční zloděje, za staré universitní profesory, atp. Pravděpodobně bude existovat něco ve stylu shadowrunnerů - osoby, které za finanční odměnu provádí různé zakázky všeho druhu. Pravděpodobně to bude "defualtní varianta", a to kvůli tomu, že to má tendenci utvářet funkční hru (o tom kdyžak později).

ShadoWWW píše:

Co má ve tvém světě navrch - hrubá síla, nebo magie? Tím myslím, jestli hlavní mocnosti spoléhají hlavně na hrubou sílu (vojáky), nebo magie je natolik silná, že kdo ji ovládá, ovládá svět? Je magie pronásledovaná, nebo má výsadní postavení?



Magie je síla, se kterou je rozhdoně nutné počítat. Spíš než jako atomová bomba se však projevuje jako skalpel: Vraždy, atentáty, špionáž, to všechno jsou oblasti, kde magie exceluje a je nutné se bránit opět magií. Při obléhání města magie také může výrazně pomoci, ale je to spíš něco na úrovni těžké vojenské techniky (kterou je nutné chránit a není úplně jednoduché ji použít). Vojsko rozhodně nenahradí.

Magie jako taková pronásledovaná není. Určité magické tradice či praktiky ale pronásledované být mohou (třeba démonologie). Je to ale spíš otázka nábožensko/ideologická.
Autorská citace #70
7.11.2012 13:06 - York
ShadoWWW píše:
Jako tester bych si ideálně představoval, aby obsahoval dobrodružství pro jednoho hráče - klidně i jen krátké, něco ve stylu známého Jarikova dobrodružství - kde by byl nastíněn základní setting světa (klidně jen lokální oblasti) a byly by na něm předvedeny základní principy hry (rozhodovací mechaniky). To vše zasazeno do nějakého typického dobrodružství (prostředí). To proto, abych se dokázal rozhodnout, jestli se mi charakter hry líbí, a to ještě předtím, než oslovím případné spoluhráče. Prostě: jestli mi ta hra stojí za to.

Dále by určitě neměly chybět předpřipravené postavy, krátká příručka pro hráče (jak se hra vyhodnocuje, k čemu slouží jaký´údaj v deníku postavy apod.), krátká příručka pro GM a ukázkové dobrodružství (mohou být i dvě), které má skupina odehrát. První playtest rozhodně nemusí obsahovat pravidla pro tvorbu postavy!!! (Zbytečná práce, nech to do druhého playtestu.)


Něco v tomhle stylu jsem provozoval osobně. Je to docela hodně práce navíc.

(Stále tak trochu doufám, že třeba někoho zaujmu natolik, že mi s tímhle pomůže :)).


ShadoWWW píše:
Psaní reportů je otravné, ale dá se ulehčit, když součástí playtestu budou anketní otázky. (Typu: u každé stupnice od 1 do 5 a otázky typu: Jak se ti hrálo za postavu Jarika? Jak se ti hrálo za postavu Gremliho? Jak se ti hrálo za Hruna? Jak snadné bylo vést nestvůry?), případně jednoduché otázky typu Kolik minut zabral v průměru 1 souboj? Kolik minut zabral nejkratší a kolik nejdelší? Jak často jste si házeli kostkou?

Na jasně položené otázky se odpovídá snáze a odpoví ti na ně i hráči, které by třeba nebavilo psát report.


Přiznám se, že mně anketní otázky obvykle přijdou stupidní a ani moc nevím, co bych si z nich jako developer vzal. Nejlepší je imho osobní účast na testování (když to jde) a hned po ní přímá diskuse.
Autorská citace #71
7.11.2012 13:42 - York
Me-dea píše:
Samozřejmě je otázka, jestli když to děláš v jednom člověku má smysl dělat předpřipravená postavy a dobrodružství a nenabídnout raději zrovna tvorbu postavy a pravidla pro DM. Tak by jsi si ušetřil zbytečnou práci pro testování, kterou pak ve výsledku nikde nepoužiješ.


Mezi mnou a Wizzardy je (mimo jiné :-)) rozdíl i v tom, že já si to sám neotestuju ani interně. Prozatím jsem měl v plánu dát text nejdřív k přečtení a okomentování odborné veřejnosti a až s výsledkem jejich připomínek zkoušet oslovit co největší počet hráčů.

Vlastní playtest by pak asi opravdu bylo dobré udělat co nejpřístupnější (asi nějak tak, jak navrhuje ShadoWWW).
Autorská citace #72
7.11.2012 15:08 - ShadoWWW
Pokud je magie tak mocná, jak popisuješ a kněžské zázraky nedosahují její moci, pak by stálo za zvážení, jestli neudělat kouzelnickou magii ilegální - tedy že by se mohla používat legálně jen mimo civilizaci. Díky tomu settingově obhájíš, že je tak mocná - kouzelníci se bojí používat ji veřejně a zneužívat ji ve městě, brojí proti ní kněží (pro které je to konkurenční moc), stejně jako panovníci (kteří si třeba tajně nějaké z nich i vydržují kvůli své obraně). Řešilo by to i některé herní otázky:
- Proč mocný generál nesvrhne krále? Protože král má v tajné zásobě mága).
- Proč mág nesvrhne krále? Protože za králem stojí armáda a kněží, kteří všichni brojí proti magii.
- Proč se nedobývají hrady pomocí magických efektů? Protože vojevůdce buď mága nesežene (jsou vzácní), ani třeba nechce (protože jsou ilegální) a třeba i kdyby chtěl, tak ho stejně nemůže veřejně využít (zvedla by se proti němu nevole vojáků, kněží i prostých lidí).

Herně by to vytvářelo zajímavé situace, že nikdo by nevěděl, kdo má a kdo nemá magické nadání a zároveň by byla silná magie stále ve statu quo s ostatními "silami" (knězi a vojáky). Postavy s magickým nadáním by v dungeonech apod. mohly používat magii bez skrupulí a v sídlech by si daly pohov.

Mohlo by to dobře zapadat do tvé představě o světě.
Autorská citace #73
7.11.2012 15:26 - York
ShadoWWW píše:
okud je magie tak mocná, jak popisuješ a kněžské zázraky nedosahují její moci


Kněžská magie je stejně silná jako jakákoliv jiná. Léčivá magie se samozřejmě víc hodí na léčení a ohnivá na vypalování měst, než naopak, ale třeba duch (anděl, elementál) povolaný srovnatelně schopným knězem a mágem bude zhruba stejně silný.

Použití magie je ilegální všude tam, kde to někdo vyhlásí a má prostředky, jak dodržování toho zákazu vynutit . Typicky v královském paláci (nebo sídle nějakého vysokého šlechtice), v luxusní čtvrti hlavního města, atd. V chudinské čtvrti asi není kdo by něco takového dokázal vynutit (maximálně místní podsvětí).
- všechno to ale jsou oblasti, kde bude určitě současně platit zákaz nošení zbraní (pro nešlechtice).

S mocí magie je to asi tak, že je zhruba stejně obtížné někoho zabít útočnou magií jako jej zabít zbraní - samozřejmě pokud cíl nemá proti jednomu lepší obranu než proti druhému. Výhoda mága je v tom, že na to nepotřebuje tu zbraň.

Magie je mocná hlavně v nepřímém boji: Získávání informací (např. telepatie), infiltraci, atp. (Tohle navíc není specifická vlastnost tohohle settingu, platí to skoro v každém fantasy světě).

ShadoWWW píše:
Kouzelníci se bojí používat magii veřejně a zneužívat ji ve městě, brojí proti ní kněží (pro které je to konkurenční moc), stejně jako panovníci (kteří si třeba tajně nějaké z nich i vydržují kvůli své obraně).


S výše uvedenou poznámkou (o tom, že zákaz musí mít kdo vynucovat) to tak je. Ještě tedy s tím, že panovníci (a vůbec mocné a bohaté osoby) si nemohou dost dobře dovolit nevydržovat si své osobní mágy, knězě, nebo jiný způsob magické ochrany. Tají to, jakým přesně způsobem jsou chráněni, ne že chráněni jsou.

ShadoWWW píše:

Řešilo by to i některé herní otázky:
- Proč mocný generál nesvrhne krále? Protože král má v tajné zásobě mága).
- Proč mág nesvrhne krále? Protože za králem stojí armáda a kněží, kteří všichni brojí proti magii.
- Proč se nedobývají hrady pomocí magických efektů? Protože vojevůdce buď mága nesežene (jsou vzácní), ani třeba nechce (protože jsou ilegální) a třeba i kdyby chtěl, tak ho stejně nemůže veřejně využít (zvedla by se proti němu nevole vojáků, kněží i prostých lidí).


Pokud má vojevůdce k dispozici mágy, tak je nepochybně použije. Ale není to tak, že by bez mágů nedokázal hrad dobít. Dokonce i hrad bráněný mágy lze dobít bez vlastních mágů (jde to přirovnat asi k tomu, když by někdo chtěl bez vlastních těžkých zbraní dobývat pevnost chráněnou děly).

ShadoWWW píše:
Herně by to vytvářelo zajímavé situace, že nikdo by nevěděl, kdo má a kdo nemá magické nadání a zároveň by byla silná magie stále ve statu quo s ostatními "silami" (knězi a vojáky). Postavy s magickým nadáním by v dungeonech apod. mohly používat magii bez skrupulí a v sídlech by si daly pohov.


Obyčejný člověk nemá jak poznat, jestli někdo má nebo nemá magické nadání. Magicky to asi nějak poznat půjde, nemám ale rozmyšleno jak snadno (v Shadowrunu to je poměrně hodně snadné a uvažuju spíš o tom, že to tak jednoduché nebude).
Autorská citace #74
7.11.2012 19:29 - Jerson
York píše:
(Stále tak trochu doufám, že třeba někoho zaujmu natolik, že mi s tímhle pomůže :)).

Troufám si říct, že doufáš marně. Za patnáct let vytváření vlastních a čtení cizích systémů jsem se nepotkla s nikým, kdo by chtěl rozvíjet cizí RPG, pokud nebyl u jeho vzniku. Jedině houserulování vydaných RPG, to je zase rozšířené hodně. Ale jinak se spíše smiř s tím, že na všechnu tvorbu budeš sám.

Tedy, občas se spolupracující lidé najdou, dostal jsem třeba pár článků a námětů o předválečných artefaktech a místech a jeden článek, ale nic co by se týkalo samotných pravidel.
Autorská citace #75
7.11.2012 20:14 - York
Jerson píše:
Ale jinak se spíše smiř s tím, že na všechnu tvorbu budeš sám.


S tím počítám. Znám ale celkem dost hráčů, které baví vytvářet postavy, což je na tvorbu vzorových archetypů a postav pro testovací dobrodružství ideální.
Autorská citace #76
7.11.2012 23:23 - Sparkle
Jerson píše:
Troufám si říct, že doufáš marně. Za patnáct let vytváření vlastních a čtení cizích systémů jsem se nepotkla s nikým, kdo by chtěl rozvíjet cizí RPG, pokud nebyl u jeho vzniku.


A co tvůrčí proces Drd+? :)
Autorská citace #77
8.11.2012 07:26 - Jerson
to byla oficiální pravidla. náhodou jsem u toho procesu byl částečně přítomen, takže tím proč je DrD+ tak roztříštěné jak je, a tuto cestu bych žádnému tvůrci rozhodně nepřál.

York - s takovými hráči jsem se nepotkal, tak nevím. Znám jen lidi, které baví zkoumat možnosti postav v jejich oblíbeném systému, ale že by to dělali v jiném, to zas ne. vlastě jo, jeden hráč nechtěl ani zkusit CPH, protože ho víc bavilo hledat nejlepší zbraň pro svou postavu a vadilo mu, že nebyla žádná jednoznačně lepší než jiná.

Jinak v různých pravidlech zkouším udělat si městského zvěda, abych zjistil jestli to jde a jak by vyšel (a když v daných pravidlech nejde udělat, jsou pro mě špatná.) Až budu vědět jak, nejspíše to zkusím i v Dakaře.
Autorská citace #78
4.12.2012 23:20 - York
Můj předběžný odhad se kupovidu ukázal být přiměřeným a pracovní verze je připravena k nahlédnutí a okomentování. Upravil jsem úvodní post diskuse (aby průvodní informace nezapadly) a přidal do něj odkaz ke stažení pdfka.
Autorská citace #79
6.12.2012 15:45 - York
Dofuám, že to toho někdo alespoň letmo nahlédnete. Docela by mě zajímalo, nakolik mám brát reakce na RPG fóru jako směrodatné.
Autorská citace #80
6.12.2012 17:03 - pipux
Tak letmo to vzít půjde určitě. Tady anebo támhletam na RPGf, pokud se v tom nezamotáme.

-178 stran, a jak toto číslo některé odrazuje. Obsáhlé příručky asi taky nejsou můj styl, nicméně jsi do toho vložil kvanta využitelné práce -> příručku si otevřu na nějaké straně, a ono v ní bude spousta pečlivě nasbíraných tipů a triků k tomuhle a k támhletomu (určitě tam těch triků bude více, než jeden spontánně vymyslí na místě -> v tomto plus, použitelné).

-jak řešíš takové ty schopnosti typu Klam? Protože nějaké trefování melounů lukem jako hod chápu; u sociální interakce je však hod sám o sobě nevhodným redukcionismem hry, myslím.

-spousta pravidel a minimální přiblížení světa. O světě bych se chtěl dozvědět něco víc ... jasné, píšeš že jde o historicky autentické prostředí (cca 16. století?), do nějž se dostala magie.
Tady bych rád našel nějaké geniální, a přitom fungující zvrácenosti, protože celá společenská uspořádání se ti přílivem magie prvně naprosto rozsypou (když to budeme brát realisticky), a pak se nějak prapodivně poslepují dohromady.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.071537017822266 secREMOTE_IP: 3.145.115.195