Pravidla

York
16.10.2012 11:49
Dakara: Neviditelnost, neslyšitelnost, nevycítitelnost
První nástřel řešení těchto schopností v plánovaném fatansy rpg:

Neviditelnost
Pokud je cíl pouze neviditelný (tedy není současně neslyšitelný a nevycítitelný), tak stále existuje možnost jej detekovat (převážně sluchem). Herně se to projeví postihem na Vnímání (docela velkým) a stejně velkým postihem v boji.

Velikost postihu na Vnímání za neviditelného protivníka odpovídá velikosti postihu za absolutní tmu, zavázané oči, atd.


Magicky vylepšený sluch
Pokud má postava magicky vylepšený sluch, dokáže se podle něj orientovat výrazně lépe - bude mít menší postih boj či detekci neviditelného protivníka.


Magicky vylepšený čich
Detekce protivníka čichem v boji přímo nepomůže, umožňí ale včas zaregistrovat neviditelného protivníka a vyhnout se tak třeba překvapení.


Nevycítitelnost
Nevycítitelnost působí proti magicky vylepšenému čichu.


Neslyšitelnost
Neslyšitelnost dává vnímajícímu další postih (menší než za neviditelnost) kumulativní s postihem za neviditelnost. To, že stále jde o postih na Vnímání (a nikoliv "nemůžeš ho nijak detekovat"), zahrnuje možnosti typu, že skrytá osoba do něčeho vrazí, pohne s větví, zanechává stopy atd.


Astrální vnímání
Neviditelnou a případně neslyšitelnou postavu je vždy možné detekovat astrálním vnímáním (jako by neviditelná ani neslyšitelná nebyla). Použití astrální vnímání má ale nevýhodu v tom, že postava současně nevnímá běžnými smysly a orientace ve fyzickém světě čistě podle astrálního vnímání je složitější (malý postih na fyzické akce). Setting předpokládá, že se astrální vnímání může naučit každá postava.


Psychická magie
Psychické přesvědčení protivníka, že něco nevidí/neslyší, se herně vyhodnocuje stejně, jako kdyby byly cíle neviditelné či neslyšitelné (stejné postihy), a to proto, že přestože cíl skryté tvory a objekty nevnímá, podvědomě o nich ví.

Psychickou magii je nutné cílit přímo na osobu, která něco nemá vidět.

Otázka je, zda by měla psychická neviditelnost fungovat i proti astrálnímu vnímání (tedy zda je možné někoho přesvědčit, že astrálně vnímá něco jiného). Smysl by to asi dávalo, z pohledu herní vyváženosti ale asi bude lepší, když to nepůjde (astrální vnímání prostě vždy ukazuje pravou podobu věcí a není možné jej ošálit ani psychickou magií).


Skrývání za pomoci dovedností (Stealth)
Dovednostní skrývání je kumulativní s neviditelností a neslyšitelností (kouzla dávají postihy na vnímání, což je standardní skillcheck). Dovednostní stealth má hlavní výhodu v tom, že funguje i proti astrálnímu vnímání (ale bez postihů za magickou neviditelnost/neslyšitelnost).


-------------------------

Vítám všechny poznámky a připomínky.
Autorská citace #1
16.10.2012 12:46 - Alnag
Nové fantasy RPG? Opravdu? Je to nutné? Nezdá se jimi být trh už poněkud saturovaný? Je skutečně úhelným kamenem tohoto RPG možnost, být nevycítitelný?
Autorská citace #2
16.10.2012 12:59 - Deputy
Já si tedy myslím, že to opodstatnění má - zejména tedy pro herní postavy trpící meteorismem....
Autorská citace #3
16.10.2012 13:00 - Me-dea
Yorku, pokud plánuješ nějaké RPG, poděl se s námi prosím o základní myšlenky a důvody proč se do toho vrháš. Jsem opravdu zvědavá. :-)
Autorská citace #4
16.10.2012 13:04 - ShadoWWW
A taky zmiň to hlavní: Pro koho má být to nové RPG určeno.
Autorská citace #5
16.10.2012 13:11 - York
Určitě to nutné není a trh se rozhodně nezhroutí, když nic takového nevznikne. Spíš by mě docela zajímalo, proč tolik lidí předpokládá, že se všechno děje jen kvůli tomu, aby z toho byl nepřekonatelný bestseller.

Moje motivace je zcela prostá: Baví mě to a chci to udělat nejlépe, jak dokážu. Někdo má jako koníčka sbírání známek, někdo jiný hraje počítačové hry, já se zabývám tímhle. Jestli je na trhu tisíc fantasy RPGček nebo milión je mi popravdě úplně ukradené, beztak není reálná šance, že bych z toho vytřískal byť jen ekvivalent průměrné mzdy za čas strávený vývojem. Nic z toho ale neznamená, že nemůžu vytvořit kvalitní hru, která třeba někoho zaujme a bude ji hrát.
Autorská citace #6
16.10.2012 13:15 - York
ShadoWWW píše:
A taky zmiň to hlavní: Pro koho má být to nové RPG určeno.


Tohle téma nemá za cíl představovat hru, na to je ještě brzo. Zmínil jsem to pouze proto, aby bylo zřejmé, že pro účely této diskuse opouštím rámec světů DnD.
Autorská citace #7
16.10.2012 13:30 - Me-dea
No já si nemyslím, že na tom chceš vydělat. Důvod jsem pochopila, jako že prostě protože chceš. A máš tedy nějaké základní myšlenky o co by mělo jít? Jako jestli class&lvl nebo skill based a tak.
Autorská citace #8
16.10.2012 14:58 - Čindi
Docela by mě zajímalo jak budeš řešit teleportaci. To mi přijde jako ještě větší killer světa.

Jinak pár poznámek k tomu co jsi napsal.
Neviditelnost:
odpovídá velikosti postihu za absolutní tmu
Laicky by mi přišlo bojovat v absolutní tmě proti protivníkovi, kterého nevidím horší než bojovat ve světle s protivníkem, kterého nevidím, ale vidím aspoň kam šlapu.

Astrální vnímání: Setting předpokládá, že se astrální vnímání může naučit každá postava.
To bude svět něco jako Planescape?
Autorská citace #9
16.10.2012 15:10 - York
Čindi píše:
Laicky by mi přišlo bojovat v absolutní tmě proti protivníkovi, kterého nevidím horší než bojovat ve světle s protivníkem, kterého nevidím, ale vidím aspoň kam šlapu.


To je velice dobrá poznámka, díky za ni.

Čindi píše:
Astrální vnímání: Setting předpokládá, že se astrální vnímání může naučit každá postava.
To bude svět něco jako Planescape?


Neznám natolik dobře Planescape, abych na to mohl odpovědět. Moje aktuální představa je zhruba taková, že osob s magickým nadáním je ve světě relativně malé procento, ale všechny hráčské postavy je mohou mít (pokud se hráč nerozhodne pro čistě nemagickou postavu). Kromě klasických magických povolání budou k dispozici něco jako fyzičtí adepti v Shadowrunu (a i ti se budou moci astrální vnímání naučit).
Autorská citace #10
16.10.2012 16:16 - York
Me-dea píše:
A máš tedy nějaké základní myšlenky o co by mělo jít? Jako jestli class&lvl nebo skill based a tak.


Pokusil jsem se odpovědět v novém tématu.
Autorská citace #11
16.10.2012 18:21 - Hunter
Hoj Yorku, tady Pavel :-)

Ad tma, souhlas s Čindi. Zároveň pozor na tu neslyšitelnost magickou - bez toho, abych tě neviděl nemá dopad na to, jestli se trefím, nebo ne - většina osob bojuje s pomocí zraku :-) Tj. by fungovala jen jako postih na vnímaní (včas zaregistrovat, jako u čichu) a poté rozšiřuje postih v boji s neviditelným/v absolutní tmě. Ten postih je stejný i pro postavu, která je hluchá :-)

Ad astrál. To, že magie je vidět chceš, takže ok. To, že je vidět po psychickém kouzle je škoda - přijde mi to jako elegantní řešení. Logika věci říká, že tvé oči jej vidí, ale podvědomí je jen to jediné, co si cíl uvědomuje. Neboli psych. magie funguje i na astrální vnímaní, protože je majitel ovlivněn obojím.
Celkově za sebe říkám, že na základě tohohle bude každý mít astrální vnímání, automaticky s ním chodit všude a kdo ne, ten už nežije, aby to naučil ostatní :-)
Aneb dobrodruhy tímhle nutíš si to vzít, protože bez toho se vážně skoro neobejdeš. Navíc, když si přidáš všechny ty bonusy a spešl efekty, které to má i mimo boj a v možnosti získávání informací :-)
Autorská citace #12
16.10.2012 18:31 - York
Hunter píše:
Ad tma, souhlas s Čindi. Zároveň pozor na tu neslyšitelnost magickou - bez toho, abych tě neviděl nemá dopad na to, jestli se trefím, nebo ne - většina osob bojuje s pomocí zraku :-) Tj. by fungovala jen jako postih na vnímaní (včas zaregistrovat, jako u čichu) a poté rozšiřuje postih v boji s neviditelným/v absolutní tmě. Ten postih je stejný i pro postavu, která je hluchá :-)


V tomhle se myslím zcela shodneme. Neslyšitelnost bez neviditelnosti (nebo naprosté tmy, zavázaných očí, atp.) nemá vliv na boj. V kombinaci s neviditelností se o něco zvýší postih (oproti samotné neviditelnosti).

Hunter píše:
To, že je vidět po psychickém kouzle je škoda - přijde mi to jako elegantní řešení.


Mně by se to taky líbilo, ale docela se bojím, že by to bylo ještě více gamebreaking než obyčejná neviditelnost. Asi by to chtělo vyzkoušet, jak se to bude chovat při hře.

Hunter píše:
Celkově za sebe říkám, že na základě tohohle bude každý mít astrální vnímání, automaticky s ním chodit všude a kdo ne, ten už nežije, aby to naučil ostatní :-)


Nebo nějaký jiný způsob, jak si s nedetekovatelným protivníkem poradit (třeba šestý smysl). Rozhodně souhlasím s tím, že tak by to pokud možno být nemělo :)

Na druhou stranu, chodit pořád se zapnutým astrálním vnímáním není úplně bez rizika - postava se tak otevírá útoku z astrálu.

Připomnělo mi to další související úvahu, které jsem zapomněl zmínit:

- jedna z variant je, že by neviditelnost byla mistrovské nebo dokonce velmistrovské kouzlo. Neslyšitelnost může mít požadavek nižší, ta sama o sobě není tak silná.
Autorská citace #13
16.10.2012 18:46 - York
Čindi píše:
Docela by mě zajímalo jak budeš řešit teleportaci. To mi přijde jako ještě větší killer světa.


Na jednom místě vstoupíš do astrálního prostoru a na jiném z něj zase vystoupíš. Průchod astrálem mohou blokovat astrální bariéry.

Takhle obecná varianta je navíc hodně mocná magie, častější bude předvytvořený portál (tedy pevně vybudovaný průchod astrálem) nebo kotva: Dokážeš se vrátit pouze na místo, kde sis připravil průchod zpět do fyzického světa.
Autorská citace #14
16.10.2012 18:46 - Hunter
Píše:
Mně by se to taky líbilo, ale docela se bojím, že by to bylo ještě více gamebreaking než obyčejná neviditelnost. Asi by to chtělo vyzkoušet, jak se to bude chovat při hře.


Na základě tohohle se dá snadno říct, že neviditelnost je vlastně "jen" psychické kouzlo.
Kouzlo samotné reálné neviditelnosti je použitelné hlavně na dálku/když nemáš šanci a čas se dostat k cíli a psychiku mu zmanipulovat (více cílů/hlídané cíle). Teoreticky tedy kouzlo neviditelnost reálná je na více terčů kouzlem ovlivněných/vzdálenost a nev. psychická je na pár cílů, zblízka a efektivnější :-)

Píše:
- jedna z variant je, že by neviditelnost byla mistrovské nebo dokonce velmistrovské kouzlo. Neslyšitelnost může mít požadavek nižší, ta sama o sobě není tak silná.


To bych nechal jako variantu pro mist. verzi psychickeho kouzla. Protoze na teto urovni budes potkavat adekvatni protivniky (co ma smysl resit), ostatni zvladnes jinak. A proti temto "lepsim" ti nev. reálná nepomůže, neb většinou čučí do astrálu.
Ad koukání bez rizika/s rizikem, pokud nebude extra silné, což upřímně nebývá, pokud tím nechceš říct, že daná postava je díky nahlížení mnohem snáze postřehnutelná, nežli ostatní, pak je třeba tvořit zbytečně hrozby "na pozadí" - nějaká wandering monstra v astrálu, aby to mělo tu hrozbu to nemět neustále zapnuté.
Jestli vyřešíš tohle, ok, jinak budu chodit s neustále zapnutým a jen při boji to budu vypínat, abych neměl ty postihy :-) Protože mi to naopak víc bojů může snadno včas pomoci zpozorovat... Navíc ty bonusy, jako že vidíš pravou podstatu tvorů apod...
Autorská citace #15
16.10.2012 18:58 - York
Hunter píše:
A proti temto "lepsim" ti nev. reálná nepomůže, neb většinou čučí do astrálu.


Astrální vnímání není prostě jen znegování neviditelnosti. Díky němu sice nemáš postih za neviditelnost, ale máš postih za astrální vnímání (o něco menší), a to proti všem, kdo nejsou přítomni v astrálu (tedy i proti těm, co neviditelnost nemají).

Kromě toho aktivace astrálního vnímání nejspíš nebude instantní (nejspíš půjde zrychlit spálením resourcu, ale i tak to zabere nejméně 1 kolo).

Každopádně varianta, že by fyzická neviditelnost bylo mistrovské kouzlo a psychická neviditelnost působící i na astrální vímání velmistrovské, zní docela dobře.
Autorská citace #16
19.10.2012 12:03 - York
Čindi píše:
Laicky by mi přišlo bojovat v absolutní tmě proti protivníkovi, kterého nevidím horší než bojovat ve světle s protivníkem, kterého nevidím, ale vidím aspoň kam šlapu.


Ještě se mi k tomu vynořilo menší dilema. Pokud bude například postih za úplnou tmu -4 a za neviditelného protivníka -3 (což odpovídá citované poznámce), co se stane, když bude postava bojovat s neviditelným protivníkem za mírně snížené viditelnosti (-1 za šero nebo třeba mlhu)? Bude tento postih kumulativní s postihem za boj s neviditelným protivníkem (tedy dohromady -4), nebo se použije jen větší z nich (-4 tedy bude jen v absolutní tmě).

Mně možná dává větší smysl druhá varianta (-4 jen v asbolutní tmě). Na druhou stranu bojovat s neviditelným protivníkem v šeru je asi o fous obtížnější, než za plného světla...
Autorská citace #17
19.10.2012 12:19 - Me-dea
O fous obtížnější se podle mě nemusí nutně projevit systémově. Myslím, že pořád platí že v šeru vidím kam šlapu a kde co je.
Autorská citace #18
19.10.2012 13:51 - Jerson
ono je to složitější - při boji je třeba vidět na co útočím, ale taky proti čemu se bráním, což je ještě důležitější. takže jsem dával postihy za špatné světlo na obranu a střelbu plné a na útok jen poloviční, takže boj v naprosté tmě byl dost smrtící, protože seknout někoho lze i náhodou, ale náhodou se ubránit je fakt výjimka. štíty měly dost velkou výhodu.
Druhá věc je, že neviditelný by měl mít postih na všechno kde se normálně řídí zrakem, třeba při boji - nevidí kde má zbraň a co s ní právě dělá, ani periferně. I když profíkům tohle nevadí.

Třetí věc - mlha je jiná než šero. v šeru oči vidí, hlavně periferně a hlavně pohyb. V husté mlze ti ani jedno moc nepomůže. Ale zase neviditelný by při pohybu v mlze mohl být vidět lépe, stejně jako by měl být vidět když bude ve vodě.
Autorská citace #19
19.10.2012 14:29 - sirien
Jerson píše:
nevidí kde má zbraň a co s ní právě dělá, ani periferně

Tak kdybys mi chtěl dávat postihy za to, že nevidím svojí zbraň, tak to bych na Tebe asi koukal dost křivě - pokud by šlo teda o zbraň, na kterou jsem aspoň trochu zvyklej. A stačila by mi na to zkušenost z tenisu nebo squashe - svojí raketu nesleduju a je mi i dost volná - cítím jí v ruce a to mi stačí, pozornost věnuju míčku, raketu si už na něj navedu intuitivně.
A se zbraněma totéž - když jsme trénovali na tyče, tak schopnost cítit tu zbraň intuitivně byla poměrně podstatná - když jsi pak jel full power tréninky, kdy na kontaktní vzdálenost lítaly tyče 5 cm od hlavy toho druhého, tak si prostě musel mít jistotu kde ta tyč končí aniž bys na ní koukal.


Ale jinak se mi ta Tvoje úvaha (poloviční postih k útoku, plný k obraně) docela líbí.

Jerson píše:
stejně jako by měl být vidět když bude ve vodě

Pár hráčů na mě koukalo trochu překvapeně na pár one-shotech, když jsem jim oznámil, že déšť, zejména hustý déšť, tu jejich milovanou neviditelnost poměrně efektivně neguje.
Autorská citace #20
19.10.2012 15:11 - York
sirien píše:
Pár hráčů na mě koukalo trochu překvapeně na pár one-shotech, když jsem jim oznámil, že déšť, zejména hustý déšť, tu jejich milovanou neviditelnost poměrně efektivně neguje.


Jop. Stejně tak jako obdobným způsobem použitá vodní magie, zemní magií zvednuté mračno prachu, atd. Ostatně i nemagik má možnost si podobným způsobem pomoct (třeba nějakým rozprašovačem, předem nataženými lanky nebo vhodnou volbou terénu).


sirien píše:
Ale jinak se mi ta Tvoje úvaha (poloviční postih k útoku, plný k obraně) docela líbí.


Mně taky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080611944198608 secREMOTE_IP: 3.140.185.147