Pravidla

ShadoWWW
2.2.2012 10:15
Moje zkušenost s D&D Next na DDXP
V diskuzi na EnWorldu popsal hráč Osgood svou zkušenost s prvním uzavřeným testem na DDXP. Zde nabízím jeho překlad.

O vikendu jsme já a většina naší herní skupiny vyrazili do Ft. Wayne zúčastnit se testovacího hraní D&D Next. Ačkoliv nemohu odhalit nic konkrétního z herních mechanik, pokusím se zprostředkovat své zážitky a dojmy z nové hry.

Prve něco o nás. Naše skupina momentálně hraje 4E (ale bez Essentials), a i když se u ní bavíme, jsou věci, u kterých se shodujeme, že by měly být předělány (feat/power bloat, magické předměty, okamžité akce, životy). Začal jsem před 25 lety s Basic D&D, přešel jsem na 1E, potom 2E, v 90. letech jsem přesedlal na jiné hry a velkým obloukem jsem se vrátil k D&D 3.0 a 3.5. Ostatní členové mého doporovodu: 2 začali na 2E, dva další na 3E a jeden na 4E. Oznámení D&D Next se u nás setkalo s nadšením i obavami, tak půl na půl. Někteří z naší skupiny (včetně mě) byli víc optimističtí, zatímco jiní víc pesimističtí. Avšak všichni jsme toužili otestovat nový systém.

Sedli jsme si ke stolu a moc nás potěšilo, když jsme zjistili, že DM je Monte Cook. Byly rozdány postavy, většina si vzala ty, které už někdy hrála a které znala. Po několika minutách, co jsme pročítali deníky svých postav a snažili se vstřebat schopnosti, uvedl Monte dobrodružství.

Monte je výborný DM a díky němu bylo dobrodružství zábavné a poutavé. Nakopali jsme zadky mnoha orkům a díky štěstí, odvážné taktice a dobrým nápadům jsme zvítězili. Ale dobrý DM může udělat zábavný jakýkoliv systém, aspoň tedy po nějakou dobu. Zhruba v polovině mě začala má postava nudit (a to běžně tuláky miluji) a ztratil jsem pozornost.

Boj byl rychlý a smrtící, ale jisté jeho mechaniky zhledávám jako nevydařené. I když se mi hra líbila (obyčejně dělám DM), zbytek skupiny měl smíšené reakce. Nikdo z nás nebyl spokojený s tím, jak fungovalo léčení. Mechanika je neobvyklá, snaží se sloučit přístupy několika edicí, ale vychází z toho jakési Frankensteinovo monstrum. Jeden z nás měl opravdu dobrý komentář, který to vystihuje, ale myslím, že kdybych ho zveřejnil, tak bych tím minimálně obešel NDA (dohodu o mlčenlivosti, pozn. překl.)... Řeknu jen to, že kvůli tomu působilo hraní dobrodružství jako práce.

Asi nejvíc zklamané byly v naší skupině holky, které hrály kněžku a kouzelnici. Hráčka kněžky začínala na 3E, zatímco hráčka kouzelnice na 4E. Obě měly pocit, že mechaniky kouzel jsou neintuitivní a zmatené a já myslím, že většina z nás s nimi souhlasila. Jedna z nich byla matematička a měla pocit, že dané mechaniky dávají sesilatelům kouzel zřetelnou statistickou nevýhodu.

Průzkum byl v pohodě, ale nepůsobil nijak výrazně jinak, než jak běžně hrajeme. Může to být způsobeno mým dějmistrováním, ve kterém podporuji kreativitu. Monte se snažil zdůrazňovat, že můžeme dělat cokoliv a nemusíme si dělat starosti s tím, co říkají deníky postav, ale nakonec to, co jsme dělali, se nám moc nedařilo. Když to srovnám se svou domácí hrou, tak lidé se cítili spíše spoutaní hodnotami vlastností, než aby dělali to, co chtějí.

Nikdo z nás nebyl nějak zvlášť spokojený a neumím si představit, že hra, jak byla prezentovaná, by nějak obzvlášť bavila mou skupinu (i když plně přiznávám, že to má co do činění spíš s mým dějmistrováním a stylem dobrodužství, než se systémem).

Abych byl fér, hráli jsme základní verzi hry (a očividně, soudě podle občas protichůdných informací v denících postav, velmi raný koncept). Domnívám se, že některé věci budou zrušeny a/nebo se změní ještě před začátkem veřejného beta testu. Tato základní hra vypadá úzce zaměřená na určitou zkupinu. a doufám, že herní návrháři dodrží své slovo, že D&Dn umožní každému hrát edici, kterou chce hrát (pro mě by to byl hybrid 3E/4E). Myslím, že hra má před sebou ještě dlouhou cestu, aby uspokojila všechny (nebo téměř všechny) D&D hráče. Jsem přesvědčen, že návrhářský tým má zájem udělat hru co nejlepší a naslouchá zpětné vazbě, takže se skutečně těším na otevřené testovací hraní.

---------------------------
V následné diskuzi se objevil zajímavý dotaz s odpovědí.

Proč tě nudila tvá postava tuláka (aniž bys porušil NDA)? Bylo to z nedostatku možností, nebo jsi měl mnoho možností, ale moc se od sebe nelišily? Myslíš, že bylo špatné to, jak povolání tuláka postavili, nebo to bylo způsobeno jen tím, že ještě nebyly vyladěné mechaniky?

V boji i mimo boj jsem měl pocit, že dělám pořád dokola to samé. Snažil jsem se hledat nějaké kreativní způsoby... ale bylo to pořád to samé znovu a znovu (až do chvíle, kdy jsem se na to vykašlal, ukradl jsem zbraň jednomu padouchovi a vrátil jsem se dělat pořád to samé dokola jako dřív). Navíc jsem měl pocit, že všechny mé možnosti mají předem jasný výsledek. Některé věci vypadaly, že nemohou být neúspěšné, jiné zase, že nemohou být úspěšné; to mě přimělo k dělání stejných věcí pořád dokola. Pro mě je drama někde uprostřed.

Ohledně tuláka... byl podobný zlodějovi z 1E. Jedna z věcí, která se mi líbila nejvíc na 3E tulákovi, byla, že nebyl napasovaný do určité role (záludný, loupeživý hledač pastí); 4E to podle mě dovedla ještě dál - když zanedbám formální "role" - otevřením, takže každý se mohl přinejmenším pokusit najít nebo vyřadit past.
Autorská citace #81
8.2.2012 16:20 - sirien
alef0 píše:
S očakávaním updatov zadarmo mi to pripomína jedno očakávanie PDF zadarmo

Rozdíl je v tom, že updaty pravidelně dostávám, ale to PDF jsem pořád ještě nedostal.
Autorská citace #82
8.2.2012 16:37 - alef0
PDF ani nedostaneš, keď si nezaplatíš 60 Kč :-)
Autorská citace #83
8.2.2012 16:58 - andtom
alef0: Dala by se samozřejmě položit otázka, zda považuješ za výkřik do tmy 1. to, co jsi tady napsal nebo 2. to co píše někdo jiný a nerozumíš tomu nebo 3. obojí. Ale ono je to ve výsledku jedno. Takže výkřik do tmy, no dobře.
Autorská citace #84
8.2.2012 17:03 - Me-dea
alef0 #74 píše:
... Z pôvodných vlastností (nový súborový systém minimálne)neostalo skoro nič, ...


Víš co je to souborový systém?
Wikipedia - Souborový systém
Pro tebe raději ve slovenštině

Co já vím, tak widle už od NT používají NTFS a rozhodně se ve Vistách nezměnil. Klidně ať mi za to dá Alnag ban, ale něco takového může napsat opravdu jen úplný debil. Takže tě prosím, nepiš o něčem, o čem (jak jsi dokázal) zhola nic nevíš.
Autorská citace #85
8.2.2012 17:27 - alef0
andtom píše:
Takže výkřik do tmy, no dobře.

Som rád, že to tak berieš.

---------------
Me-dea, silne si vyprosím priame či nepriame prirovnávanie k debilom.

Mohlo by dôjsť k selfpwnu.

WinFS! Mal to byť súborový systém založený na relačnej databáze, s turborýchlym dotazovaním, s pestrou paletou metadát o súboroch. Keď ohlasovali Longhorn, jedným z highlightov malo byť práve toto. Ono to mal byť taký Concorde, lebo doteraz sa relačné súborové systémy majoritne nepoužívajú a na Windowse zrejme ani tak skoro nebudú (nový ReFS túto filozofiu tiež nebude používať.)

Lenže nakoniec nebolo, kvôli prekotnému vývoju, resetu vývoja celého Longhornu/Visty o čom som hovoril vyššie (prečítaj si stať vo Wikipedii).

Medzi ďalšie perly malo patriť Palladium, skvelý manažment bezpečnosti, identity a autentifikácie a DRM, ktorý padol tiež, ale chvalabohu, lebo to robilo z Microsoftu veľkého brata.

Alebo sidebar, z ktorého ostala len paródia alebo Avalon aka WPF, ktorý mal byť primárne megasuper spôsobom vývoja aplikácií, ale nakoniec je len sekundárny a skôr v role základu .NET aplikácií.
Autorská citace #86
8.2.2012 17:35 - Alnag
Víte, nejsem si jistý, jak vývojové cykly Windows souvisí s diskuzí... a nejsem si úplně jistý, jestli to někoho zajímá.
Autorská citace #87
8.2.2012 17:38 - Colombo
alef0: ale o tom, že jméno je spojené se špatnými zkušenostmi jsem mluvil celou dobu!
Ostatně tohle se dá prakticky krásně studovat na školních menzách. Vaří stejné jídlo pod různými názvy a člověk to tak těžko porovnává s tím, na co je zvyklý! Proto mu mozek nenahlásí, že takhle by ta svíčková chutnat neměla a nepozvrací se z toho.
Autorská citace #88
8.2.2012 17:38 - Me-dea
V tom případě se omlouvám, ale opravdu mě nenapadlo, žes myslel tuhle blbost, která nepřežila ani počátky vývoje (a patří do fáze longhorn a ne vista). Taky jsem zčásti špatně pochopila tvůj příspěvek.

Tak jako tak, to, že se během vývoje zkoušela hromada věcí a zavrhla se je zcela běžné. Vypuštění Vist byl podobně pitomý nápad jako windows ME (kde šlo spíš o vydělání na mrtvé větvi než o vydělání na nedodělku). Pokud tomu tedy opravdu rozumíš, tak musíš vědět, že Visty i win 7 jsou jen odporný marketingový tah a jako analogie k D&D4 vs D&D5 naprosto nevhodné.

Ps. WPF a Silverlight - naprosto nepotřebné a neznám nikoho, kdo by to používal. Viděla jsem jen 1 stránku dělanou v silverlightu a to šlo o bakalářku. WPF jako takové jsem použit neviděla.

Alnagu pardon.
Autorská citace #89
8.2.2012 17:40 - Alnag
Me-dea: Prosím bez vulgarit. To platí pro všechny bez výhrad. Jsem si jist, že jsi schopná sebekontroly přestože uznávám, že to někdy může být těžké. Děkuji.
Autorská citace #90
8.2.2012 17:53 - alef0
Me-dea, máš zaujímavé vyjadrenia.

* nazývať "blbostí" súborový systém, ktorý je diametrálne odlišný od súčasne používaných systémov, je zaujímavé. (I keď chcípol, blbosť to nebola. O 7 rokov príde niekto s touto myšlienkou a potom ešte sa príde ďubať do slajdov o WinFS). Btw, kto pamätá na Alternity od TSR?
* Tvoje "Neprežila počiatky vývoja" je tvrdenie mimo reality. Vista sa vyvíjala od 2002 do 10/2006. WinFS sa vyvíjal paralelne. Až v auguste 2004 (rádovo v polčase vývoja) sa rozhodlo o odčlenení vývoja od Visty. Bolo to v čase okolo rebootu vývoja.

Vista z technologického hľadiska bola o level vyššie od XPčiek. Keby sa naplnili pôvodné vízie, tak to je ešte väčší rozdiel než medzi 95 a XP. Odchod od GDi, hlbšia integrácia .NET frameworku, onen nový systém.

Sedmička je "Vista went good". Na rozdiel od Win ME, ktorý je zlou kanibalizáciou 98čiek a cucaním peňazí, Win 7 je marketingový ťah, ktorý vyšiel, povesťou, predajnosťou, perspektívou.

Analógia medzi RPG nechám na teba.
Autorská citace #91
8.2.2012 20:10 - skew
Oranžový Traktor píše:
Je to kvalitni kombinace prekrouceni toho co jsi rikal s hloupym a omezenym nazorem. Hodna diskuse o evoluci s typkem z Texasu.
Záleží s kterým týpkem z Texasu.
Autorská citace #92
9.2.2012 06:47 - Jerson
taky se přikláním k názoru, že analogie s operačními systémy překročily rámec analogií a do téhle debaty nepatří .
Autorská citace #93
9.2.2012 09:03 - Sosáček
Me-dea píše:
alef0 prosímtě přestaň kecat nesmysly o Vistách. Visty mají naprosto stejné jádro jako windows 7. (mají stejnou struktůru ovladačů, stejné core knihovny a používají většinu společných služeb) Ve skutečnosti jsou to právě windows 7, které mě dokonale naštvaly, protože nepřinesly nic nového, jen odladění chyb z Vist, což bych čekala ve formě updatů a ne nutnosti vypláznout další 4k. A ten slavný superbar je skvělý pro lidi, co ví co hledají, ale ne pro běžné uživatele. A ne, nemelu tu vodu na prázno, jednak informatiku vyučuji a jednak i dělám správkyni sítě několika firmám. Pokud se hodláš v budoucnu odkazovat na widle, doporučuji ti si o nich nejdřív něco přečíst. Můžeš začít tady:

Tak kdyz si kupujes windows ... vis co, za to si muzes sama.

(krom toho upgrade z vist na 7 stoji asi dvojku, OEM sedmicky dvaapul)
Autorská citace #94
9.2.2012 09:10 - Merlin
škoda..tuhle diskuzi jsem přestal číst. Mávněte na mě, až se vrátí zpět k tématu
Autorská citace #95
9.2.2012 09:15 - Sosáček
Jerson píše:
taky se přikláním k názoru, že analogie s operačními systémy překročily rámec analogií a do téhle debaty nepatří .

To byly analogie?

Kazdopadne, Hasbro je s tim, ze to rozhodne neni edice ale iterace fakt legracni :) Ono by mohlo byt dobre, kdyby meli jednu verzi pro lidi co chteji neco jako modernejsi pre3.5dnd, a k tomu drzeli ctyrku (pac 3.5 jim kvalitne vyzral pathfinder). Ale tipl bych, ze tu 4e zariznou.

Akorat nevim, jestli to nekomu prakticky vedi -- jasne, clovek neni nadseny kdzy vidi produkt ktery se mu libi nahrazeny produktem ktery se mu nelibi. Ale ja nevim jestli nekdo jeste kupuje ty dalsi knizky co vydavaji a tak, nebo zu je ctyrka kompletni.
Autorská citace #96
9.2.2012 09:33 - Vojtěch
No, 4E nadšenci si právě zažívají to, co si 3E "zpátečníci" užívali když vyšla 4E. Výhoda současné situace je, že u 5E hrozí, že to ve finále bude vypadat lépe.
Autorská citace #97
9.2.2012 10:03 - Sosáček
Vojtěch píše:
No, 4E nadšenci si právě zažívají to, co si 3E "zpátečníci" užívali když vyšla 4E. Výhoda současné situace je, že u 5E hrozí, že to ve finále bude vypadat lépe.

To je velmi osklivy a velmi pravdivy zpusob jak se na to divat.
Autorská citace #98
9.2.2012 10:25 - Vojtěch
Na druhou stranu nevýhoda je, že když to lépe nedopadne, tak se asi nějaké to Paizo na převzetí štafety nenajde pro 4E kvůli licenci. I když jsem zaslechl cosi jako že doplněk pro 4E by se nechal vystřelit i pod OGL.
Autorská citace #99
9.2.2012 10:45 - ShadoWWW
Je tu trochu rozdíl. Trojka na konci svého cyklu vyhořela. Poslední příručky 3E byly snad ten největší power bloat, co jsem kdy viděl. A podařilo je ji opět nastartovat až Paizu. Oproti tomu 4E příručky, co teď vychází, jsou pro fajnšmekry, jsou opravdu kvalitní. Madness at Gardmore Abbey je lepší než série H1-E3, Heroes of Feywild je lepší než např. všechny ty "power" příručky (Martial power, Arcana Power atd.), stejně tak velmi dobře vypadá Heroes of the Elemental Chaos. 4E nevyhořela, naopak dozrála jako víno. Jediný důvod, proč vychází 5i, jsou $$$.

A přesto je tu ještě jeden rozdíl: mnoho současných hráčů 4E se docela těší na novou iteraci.
9.2.2012 10:52 - ShadoWWW
Jsem zvědavý, jestli se podaří Wizardům znovu sjednotit scénu, nebo dopadnou jako TV Nova po nástupu digitalizace, kdy se trh roztříštil. Můj pohled je, že old school D&D mělo takový úspěch, protože to bylo něco zcela nového. A v 3E se zase osvědčilo spojení WotC a Paizo (expert na pravidla a expert na dobrodružství). A ukazuje se, že vydávání kvalitních dobrodružství je dnes lepším klíčem k úspěchu než vydávání pravidel. Protože jedna věc je "hardware" (pravidla), ale bez kvalitního "software" (dobrodružství) je to jen kus železa. A po nějaké době už mají hráči "dostatek pravidel" a nemají potřebu si kupovat nová. Zatímco hlad po kvalitních dobrodružstvích je stálý.

Pro 5i vidím klíčové, jestli po ni budou vycházet kvalitní dobrodružství.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083115100860596 secREMOTE_IP: 107.21.176.63