Pravidla

ShadoWWW
2.2.2012 10:15
Moje zkušenost s D&D Next na DDXP
V diskuzi na EnWorldu popsal hráč Osgood svou zkušenost s prvním uzavřeným testem na DDXP. Zde nabízím jeho překlad.

O vikendu jsme já a většina naší herní skupiny vyrazili do Ft. Wayne zúčastnit se testovacího hraní D&D Next. Ačkoliv nemohu odhalit nic konkrétního z herních mechanik, pokusím se zprostředkovat své zážitky a dojmy z nové hry.

Prve něco o nás. Naše skupina momentálně hraje 4E (ale bez Essentials), a i když se u ní bavíme, jsou věci, u kterých se shodujeme, že by měly být předělány (feat/power bloat, magické předměty, okamžité akce, životy). Začal jsem před 25 lety s Basic D&D, přešel jsem na 1E, potom 2E, v 90. letech jsem přesedlal na jiné hry a velkým obloukem jsem se vrátil k D&D 3.0 a 3.5. Ostatní členové mého doporovodu: 2 začali na 2E, dva další na 3E a jeden na 4E. Oznámení D&D Next se u nás setkalo s nadšením i obavami, tak půl na půl. Někteří z naší skupiny (včetně mě) byli víc optimističtí, zatímco jiní víc pesimističtí. Avšak všichni jsme toužili otestovat nový systém.

Sedli jsme si ke stolu a moc nás potěšilo, když jsme zjistili, že DM je Monte Cook. Byly rozdány postavy, většina si vzala ty, které už někdy hrála a které znala. Po několika minutách, co jsme pročítali deníky svých postav a snažili se vstřebat schopnosti, uvedl Monte dobrodružství.

Monte je výborný DM a díky němu bylo dobrodružství zábavné a poutavé. Nakopali jsme zadky mnoha orkům a díky štěstí, odvážné taktice a dobrým nápadům jsme zvítězili. Ale dobrý DM může udělat zábavný jakýkoliv systém, aspoň tedy po nějakou dobu. Zhruba v polovině mě začala má postava nudit (a to běžně tuláky miluji) a ztratil jsem pozornost.

Boj byl rychlý a smrtící, ale jisté jeho mechaniky zhledávám jako nevydařené. I když se mi hra líbila (obyčejně dělám DM), zbytek skupiny měl smíšené reakce. Nikdo z nás nebyl spokojený s tím, jak fungovalo léčení. Mechanika je neobvyklá, snaží se sloučit přístupy několika edicí, ale vychází z toho jakési Frankensteinovo monstrum. Jeden z nás měl opravdu dobrý komentář, který to vystihuje, ale myslím, že kdybych ho zveřejnil, tak bych tím minimálně obešel NDA (dohodu o mlčenlivosti, pozn. překl.)... Řeknu jen to, že kvůli tomu působilo hraní dobrodružství jako práce.

Asi nejvíc zklamané byly v naší skupině holky, které hrály kněžku a kouzelnici. Hráčka kněžky začínala na 3E, zatímco hráčka kouzelnice na 4E. Obě měly pocit, že mechaniky kouzel jsou neintuitivní a zmatené a já myslím, že většina z nás s nimi souhlasila. Jedna z nich byla matematička a měla pocit, že dané mechaniky dávají sesilatelům kouzel zřetelnou statistickou nevýhodu.

Průzkum byl v pohodě, ale nepůsobil nijak výrazně jinak, než jak běžně hrajeme. Může to být způsobeno mým dějmistrováním, ve kterém podporuji kreativitu. Monte se snažil zdůrazňovat, že můžeme dělat cokoliv a nemusíme si dělat starosti s tím, co říkají deníky postav, ale nakonec to, co jsme dělali, se nám moc nedařilo. Když to srovnám se svou domácí hrou, tak lidé se cítili spíše spoutaní hodnotami vlastností, než aby dělali to, co chtějí.

Nikdo z nás nebyl nějak zvlášť spokojený a neumím si představit, že hra, jak byla prezentovaná, by nějak obzvlášť bavila mou skupinu (i když plně přiznávám, že to má co do činění spíš s mým dějmistrováním a stylem dobrodužství, než se systémem).

Abych byl fér, hráli jsme základní verzi hry (a očividně, soudě podle občas protichůdných informací v denících postav, velmi raný koncept). Domnívám se, že některé věci budou zrušeny a/nebo se změní ještě před začátkem veřejného beta testu. Tato základní hra vypadá úzce zaměřená na určitou zkupinu. a doufám, že herní návrháři dodrží své slovo, že D&Dn umožní každému hrát edici, kterou chce hrát (pro mě by to byl hybrid 3E/4E). Myslím, že hra má před sebou ještě dlouhou cestu, aby uspokojila všechny (nebo téměř všechny) D&D hráče. Jsem přesvědčen, že návrhářský tým má zájem udělat hru co nejlepší a naslouchá zpětné vazbě, takže se skutečně těším na otevřené testovací hraní.

---------------------------
V následné diskuzi se objevil zajímavý dotaz s odpovědí.

Proč tě nudila tvá postava tuláka (aniž bys porušil NDA)? Bylo to z nedostatku možností, nebo jsi měl mnoho možností, ale moc se od sebe nelišily? Myslíš, že bylo špatné to, jak povolání tuláka postavili, nebo to bylo způsobeno jen tím, že ještě nebyly vyladěné mechaniky?

V boji i mimo boj jsem měl pocit, že dělám pořád dokola to samé. Snažil jsem se hledat nějaké kreativní způsoby... ale bylo to pořád to samé znovu a znovu (až do chvíle, kdy jsem se na to vykašlal, ukradl jsem zbraň jednomu padouchovi a vrátil jsem se dělat pořád to samé dokola jako dřív). Navíc jsem měl pocit, že všechny mé možnosti mají předem jasný výsledek. Některé věci vypadaly, že nemohou být neúspěšné, jiné zase, že nemohou být úspěšné; to mě přimělo k dělání stejných věcí pořád dokola. Pro mě je drama někde uprostřed.

Ohledně tuláka... byl podobný zlodějovi z 1E. Jedna z věcí, která se mi líbila nejvíc na 3E tulákovi, byla, že nebyl napasovaný do určité role (záludný, loupeživý hledač pastí); 4E to podle mě dovedla ještě dál - když zanedbám formální "role" - otevřením, takže každý se mohl přinejmenším pokusit najít nebo vyřadit past.
Autorská citace #1
2.2.2012 10:35 - noir
Zajímavé je, že čím konkrétnější jsou reakce, tím jsou negativnější :) I když to je asi přirozené...
Autorská citace #2
2.2.2012 10:38 - Bajo
noir: já vím akorát o této, nějaké další najdu kde?
Autorská citace #3
2.2.2012 10:44 - Me-dea
Nepřekvapije mě, že první hratelná verze je nevyvážená.
Autorská citace #4
2.2.2012 10:47 - ShadoWWW
Taky vím konkrétně zatím jen o této reakci. I když to bude asi tím, že většina hráčů nechce o hraní veřejně mluvit kvůli NDA a čekají až na veřejnou betu.

Co jsem zatím slyšel, že hráči 3E a 4E jsou zatím spíš nespokojení, zatímco hráči ještě dřívějších edic jsou spíš spokojení.
Autorská citace #5
2.2.2012 11:01 - Colombo
Píše:
Nepřekvapije mě, že první hratelná verze je nevyvážená.

Inspirace DrD2?:)
Autorská citace #6
2.2.2012 11:06 - Noldo2
Píše:
Monte je výborný DM a díky němu bylo dobrodružství zábavné a poutavé. Nakopali jsme zadky mnoha orkům...

Dál jsem to nečetl... :) Imho je chyba někde mezi stolem a židlí...
Autorská citace #7
2.2.2012 11:17 - ShadoWWW
Colombo: Až na to, že tady jde ještě o verzi před veřejným betatestem, zatímco u DrD2 jde o konečnou verzi, kterou si "betatesteři" museli koupit.
Autorská citace #8
2.2.2012 11:22 - noir
Bajo: http://www.enworld.org/forum/news/317558-post-ddxp-article-roundup.html
Autorská citace #9
2.2.2012 11:33 - Bajo
A která z nich je negativní? Možná jsem něco přehlédl :-/
Autorská citace #10
2.2.2012 11:40 - noir
Bajo: Jsou poměrně pozitivní. A současně přinášejí málo faktických údajů. Ta, kterou přeložil Shadowww (díky mu!) má fakta a směřuje spíš k negativnímu hodnocení.

Mě z dalších věcí v té diskuzi zaujalo: "Each character was on a double-sided sheet of paper, with the spell casters having an extra double-sided sheet for spells." takže se vrací hrůza ADnD před kterou jsem varoval. Chudák Vance, z tohohle se musí obracet v hrobě (jestli teda už umřel, nevím)...
Autorská citace #11
2.2.2012 11:47 - Vojtěch
Z tohohle to vypadá, že možnosti byly, ale bylo by potřeba vychytat pravděpodobnost úspěchu. Hledání pastí pro všechny je očividně populární - PFRPG to má taky, asi by bylo hloupé to zase zatrhnout, i kdyby to měl být feat...
Autorská citace #12
2.2.2012 11:58 - noir
Jak se z té diskuze zdá, klerik si musí připravovat kouzla do slotů stejně jako v ADnD - chybí mu i spontánní kástění léčebné magie jako v 3,5 (t.j. mohl kdykoliv nahradit kouzlo dané úrovně stejně silným léčivým kouzlem).
Autorská citace #13
2.2.2012 12:16 - Gurney
Přijde mi to jako by si šel hráč v podstatě spokojený s vývojem, kterým DnD za svou existenci prošlo, šel zahrát retroklon s několika mechanikami inspirovanámi novějšími edicemi.

Už od té doby co s Mearlsem píšou ty svoje ujetý články tak nějak čekám že místo aby se nad oldschool hraním fakt zamysleli, vzali z něj to by mohlo oslovit hráče novějších edic a posunuli DnD někam dál, se prostě oba nadchli pro vyrobení retroklonu s nálepkou "original DnD" s dodatky na téma, abychom teda zas tak moc nerazili lidi co hrajou 3e a 4e.

A jen tak btw...
Píše:
V boji i mimo boj jsem měl pocit, že dělám pořád dokola to samé. Snažil jsem se hledat nějaké kreativní způsoby... ale bylo to pořád to samé znovu a znovu (až do chvíle, kdy jsem se na to vykašlal, ukradl jsem zbraň jednomu padouchovi a vrátil jsem se dělat pořád to samé dokola jako dřív). Navíc jsem měl pocit, že všechny mé možnosti mají předem jasný výsledek. Některé věci vypadaly, že nemohou být neúspěšné, jiné zase, že nemohou být úspěšné; to mě přimělo k dělání stejných věcí pořád dokola.

...tohle mi tak trošku přijde jako "playing oldschool - without getting the point". Strašně rád bych tu Monteho hru viděl, jestli to není stejná míra WTF jako když Chris Perkins DMoval Robot Chicken DnD, jen docílená nějakým jiným způsobem. (čistá spekulace na velmi tenkém ledě, nebrat moc vážně)
Autorská citace #14
2.2.2012 12:23 - alef0
Colombov výkrik o nevyváženosti DrD2 považujem za trollvýkrik do tmy.

Ale k téme: k liečeniu niečo napísal Bruce Cordell. http://community.wizards.com/dndnext/blog/2012/02/01/time_to_heal

A nepochopenie iného štýlu je úplne bežné, veď to sa deje nielen pri prechode D&D -> Oldschool (ak si neprečítate A Quick Primer for Oldschool Gaming), ale aj pri prechode na hry iného typu.
Autorská citace #15
2.2.2012 12:27 - noir
alef0 nám nenápadně připomněl existenci Dračího poupěte 2 a přepólování.
Autorská citace #16
2.2.2012 12:29 - Bajo
Tak mě se to líbí. Pochopitelně :-) Ale nepříjde mi to jako překvapení, pořád se mi utvrzuje dojem, že základní (basic) verze hry bude spíše lite / old school like, s různými možnými rozšířeními a nástavbami, které to budou modulovat do stylu, různých edic (featy, skilly, další povolání, složitější manevry, apod.), což bude prezentováno jako pro pokročilější hráče nebo hráče se specifickými požadavky.
Autorská citace #17
2.2.2012 12:30 - Vojtěch
No, opsal, že měl pocit že dělá pořád to samé, ale ta pozdější odpověď naznačuje, že nic moc jiného zkoušet nechtěl, protože to vypadalo, že se to nepovede, takže zatím odhaduji problém s vyvážeností obtížnosti.
Autorská citace #18
2.2.2012 12:43 - noir
Mě přijde, že je to celé volovina. Zatím mě pozitivně zaujaly dvě věci - témata v core pravidlech a magické předměty, bez nichž se dá obejít při tvorbě postavy. Ale to už stejně mám ve 4e, tak proč mám hledat znovu objevené?

Zdá se mi, že ve všem tom svatém nadšení pro retro zapomínají na své jediné reálné zákazníky, tedy lidi, kteří měli rádi 4e :(
Autorská citace #19
2.2.2012 12:44 - ShadoWWW
Vojtěch: Taky mi to tak přijde. Možná bude problém i v tom, že ač hra vyzývá: "Nenechte se spoutávat pravidly, hrajte podle své představivosti," tak akce jsou až příliš navázané na hodnoty (opravy) vlastností. <spekulace> Takže např. ve chvíli, kdy bojovník řekne: "Jasně mu naznačuji, aby si svou akci rozmyslel," tak DM řekne: "Hoď si na ověření Charismatu," a protože má bojovník malé Charisma, tak tím DM hráčovu akci v podstatě zabije. Naproti tomu tulák si háže, i když je předem vlastně jisté, že ani nemusí.</spekulace>
Autorská citace #20
2.2.2012 12:55 - Vojtěch
Noir: Tak si to nekupuj a zůstaň u 4E, ne? ;) V konečném důsledku to dopadne stejně - $$$ rozhodnou o tom, jestli to je dobře, nebo špatně.

ShadoWWW: V tomhle dost pomáhaly skilly. Možná že udělají pak v Core nějakou opravu za povolání, které třeba na vyhrožování a jiné tradiční bijecké dovednosti bojovníkovi s nízkou charismou pomůže zůstat relevantní a při použití skillů se tahle oprava změní v skill pointy (nebo tak něco), ale od toho jsou testy, aby se na to přišlo...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095976829528809 secREMOTE_IP: 3.90.242.249