Pravidla

ShadoWWW
2.2.2012 10:15
Moje zkušenost s D&D Next na DDXP
V diskuzi na EnWorldu popsal hráč Osgood svou zkušenost s prvním uzavřeným testem na DDXP. Zde nabízím jeho překlad.

O vikendu jsme já a většina naší herní skupiny vyrazili do Ft. Wayne zúčastnit se testovacího hraní D&D Next. Ačkoliv nemohu odhalit nic konkrétního z herních mechanik, pokusím se zprostředkovat své zážitky a dojmy z nové hry.

Prve něco o nás. Naše skupina momentálně hraje 4E (ale bez Essentials), a i když se u ní bavíme, jsou věci, u kterých se shodujeme, že by měly být předělány (feat/power bloat, magické předměty, okamžité akce, životy). Začal jsem před 25 lety s Basic D&D, přešel jsem na 1E, potom 2E, v 90. letech jsem přesedlal na jiné hry a velkým obloukem jsem se vrátil k D&D 3.0 a 3.5. Ostatní členové mého doporovodu: 2 začali na 2E, dva další na 3E a jeden na 4E. Oznámení D&D Next se u nás setkalo s nadšením i obavami, tak půl na půl. Někteří z naší skupiny (včetně mě) byli víc optimističtí, zatímco jiní víc pesimističtí. Avšak všichni jsme toužili otestovat nový systém.

Sedli jsme si ke stolu a moc nás potěšilo, když jsme zjistili, že DM je Monte Cook. Byly rozdány postavy, většina si vzala ty, které už někdy hrála a které znala. Po několika minutách, co jsme pročítali deníky svých postav a snažili se vstřebat schopnosti, uvedl Monte dobrodružství.

Monte je výborný DM a díky němu bylo dobrodružství zábavné a poutavé. Nakopali jsme zadky mnoha orkům a díky štěstí, odvážné taktice a dobrým nápadům jsme zvítězili. Ale dobrý DM může udělat zábavný jakýkoliv systém, aspoň tedy po nějakou dobu. Zhruba v polovině mě začala má postava nudit (a to běžně tuláky miluji) a ztratil jsem pozornost.

Boj byl rychlý a smrtící, ale jisté jeho mechaniky zhledávám jako nevydařené. I když se mi hra líbila (obyčejně dělám DM), zbytek skupiny měl smíšené reakce. Nikdo z nás nebyl spokojený s tím, jak fungovalo léčení. Mechanika je neobvyklá, snaží se sloučit přístupy několika edicí, ale vychází z toho jakési Frankensteinovo monstrum. Jeden z nás měl opravdu dobrý komentář, který to vystihuje, ale myslím, že kdybych ho zveřejnil, tak bych tím minimálně obešel NDA (dohodu o mlčenlivosti, pozn. překl.)... Řeknu jen to, že kvůli tomu působilo hraní dobrodružství jako práce.

Asi nejvíc zklamané byly v naší skupině holky, které hrály kněžku a kouzelnici. Hráčka kněžky začínala na 3E, zatímco hráčka kouzelnice na 4E. Obě měly pocit, že mechaniky kouzel jsou neintuitivní a zmatené a já myslím, že většina z nás s nimi souhlasila. Jedna z nich byla matematička a měla pocit, že dané mechaniky dávají sesilatelům kouzel zřetelnou statistickou nevýhodu.

Průzkum byl v pohodě, ale nepůsobil nijak výrazně jinak, než jak běžně hrajeme. Může to být způsobeno mým dějmistrováním, ve kterém podporuji kreativitu. Monte se snažil zdůrazňovat, že můžeme dělat cokoliv a nemusíme si dělat starosti s tím, co říkají deníky postav, ale nakonec to, co jsme dělali, se nám moc nedařilo. Když to srovnám se svou domácí hrou, tak lidé se cítili spíše spoutaní hodnotami vlastností, než aby dělali to, co chtějí.

Nikdo z nás nebyl nějak zvlášť spokojený a neumím si představit, že hra, jak byla prezentovaná, by nějak obzvlášť bavila mou skupinu (i když plně přiznávám, že to má co do činění spíš s mým dějmistrováním a stylem dobrodužství, než se systémem).

Abych byl fér, hráli jsme základní verzi hry (a očividně, soudě podle občas protichůdných informací v denících postav, velmi raný koncept). Domnívám se, že některé věci budou zrušeny a/nebo se změní ještě před začátkem veřejného beta testu. Tato základní hra vypadá úzce zaměřená na určitou zkupinu. a doufám, že herní návrháři dodrží své slovo, že D&Dn umožní každému hrát edici, kterou chce hrát (pro mě by to byl hybrid 3E/4E). Myslím, že hra má před sebou ještě dlouhou cestu, aby uspokojila všechny (nebo téměř všechny) D&D hráče. Jsem přesvědčen, že návrhářský tým má zájem udělat hru co nejlepší a naslouchá zpětné vazbě, takže se skutečně těším na otevřené testovací hraní.

---------------------------
V následné diskuzi se objevil zajímavý dotaz s odpovědí.

Proč tě nudila tvá postava tuláka (aniž bys porušil NDA)? Bylo to z nedostatku možností, nebo jsi měl mnoho možností, ale moc se od sebe nelišily? Myslíš, že bylo špatné to, jak povolání tuláka postavili, nebo to bylo způsobeno jen tím, že ještě nebyly vyladěné mechaniky?

V boji i mimo boj jsem měl pocit, že dělám pořád dokola to samé. Snažil jsem se hledat nějaké kreativní způsoby... ale bylo to pořád to samé znovu a znovu (až do chvíle, kdy jsem se na to vykašlal, ukradl jsem zbraň jednomu padouchovi a vrátil jsem se dělat pořád to samé dokola jako dřív). Navíc jsem měl pocit, že všechny mé možnosti mají předem jasný výsledek. Některé věci vypadaly, že nemohou být neúspěšné, jiné zase, že nemohou být úspěšné; to mě přimělo k dělání stejných věcí pořád dokola. Pro mě je drama někde uprostřed.

Ohledně tuláka... byl podobný zlodějovi z 1E. Jedna z věcí, která se mi líbila nejvíc na 3E tulákovi, byla, že nebyl napasovaný do určité role (záludný, loupeživý hledač pastí); 4E to podle mě dovedla ještě dál - když zanedbám formální "role" - otevřením, takže každý se mohl přinejmenším pokusit najít nebo vyřadit past.
Autorská citace #41
2.2.2012 17:08 - Sorcerer
Čindy: Trochu tě nechápu jak si představuješ rozumně zemřít?
Autorská citace #42
2.2.2012 17:09 - noir
Ale ona může. Stačí, když GM hraje tvrdě.

Líbilo se mi tohle z Enworldu - jak by mohli 5i vidět hráči jiných edic:

Basic D&D: Familiar, but has a lot of confusing rules, and lots of stuff to sift through on the character sheet. I don't get what's going on with healing. What's up with these ability checks? 3/10
1E: Not a bad game, it comes close to having the heart of D&D, but there is too much dice rolling. The healing situation is weird. What's up with these ability checks? 4/10
2E: Close, but no cigar. The combat is pretty good, but the healing is a mess. It seems to bring back to many of the messy elements of 1E I disliked. Don't get me started on healing. What's up with these non-weapon proficiencies? 3/10
3E: Pretty good, but I miss customization. Spellcasters are busted. There are still a lot of elements that don't "feel" like D&D to me, but MOST have been purged. WTF healing? What's up with these skills? 5/10
4E: The characters are unbalanced and I don't feel like I am doing cool stuff. The healing situation makes me nervous. What's up with these skills? 2/10
Autorská citace #43
2.2.2012 17:14 - noir
Jinak, autor teď vysvětlil, jak to bylo s tím zabitím: "full hp->hit->dead..." Nelíbí.
Autorská citace #44
2.2.2012 17:36 - Me-dea
To z enworldu ... ohledně léčení, nevybalancování a slabosti casterů ... to se vychytá, tím jsem si jistá. Pokud zemřel hned po zásahu, tak se mi to taky nelíbí.
Autorská citace #45
2.2.2012 17:38 - sirien
ShadoWWW píše:
Co jsem zatím slyšel, že hráči 3E a 4E jsou zatím spíš nespokojení, zatímco hráči ještě dřívějších edic jsou spíš spokojení.

Pokud zatím testují jen core systém bez rozšiřujících modulů tak je to docela pochopitelné, ono je poměrně jasné že hráči 3i a 4i si na své přijdou až v těch rozšiřujících variantách.

noir píše:
alef0 nám nenápadně připomněl existenci Dračího poupěte 2 a přepólování.

Alef0 stále vydatně žvatlá o DnD a místy zašťiťuje DrDII, ale aby se konečně vyjádřil k mé kritice článku o srdcolamech, kterou mi slibuje už asi tak rok nebo tak něco, to furt ne-e...

noir píše:
Zdá se mi, že ve všem tom svatém nadšení pro retro zapomínají na své jediné reálné zákazníky, tedy lidi, kteří měli rádi 4e :(

Mám takové tušení, že pokaždé když se objeví nová informace o 5i, tak se lidem v Paizu opět o něco málo rozšíří úsměvy :)

Alnag píše:
Pak jsem si řekl, že jsem velký kluk a půjdu radši spát. Ale ještě chvíli takhle a taky udělám úkrok o pár let svého života zpět.

do toho, trocha názorové plurality tvoří správné diskusní prostředí :D

Qualdezar: Mechaniky umožňující instant kill by zrovna v DnD měly být volitelné pravidlo.
Autorská citace #46
2.2.2012 17:51 - Me-dea
Siriene, s tím Paizem budeš mít asi pravdu. Já před měsícem začala objevovat krásy Pathfinderu a je to přesně to retro (quentin promine), co jako hráčka Baldur's Gate a Icewind Dale potřebuji. A pište si o vancian magic co chcete, je to klasika.
Autorská citace #47
2.2.2012 17:59 - Bajo
Sirien: To asi souhlas, že to by nebylo řešení od věci. Za sebe ale říkám, že bych ho volil, takže by mi nepřekáželo ani jako implicitní, já chci dungeon survival :-) ale nemusi to tak cítit všichni, to je jasné.
Autorská citace #48
2.2.2012 18:00 - Colombo
nevím, vancian magic mi přijde jako nejvíc lame systém magie, co kdy byl...
Autorská citace #49
2.2.2012 18:45 - Quentin
sirien píše:
Mechaniky umožňující instant kill by zrovna v DnD měly být volitelné pravidlo.

Oni jsou (skoro :D) Já taky hraju odnd do -10hp se stabilization savem a bleedingem.

A zrovna v pathfinderu muzes na jeden lucky roll lehnout jeste nekdy na desáté úrovni. Vždyť třeba great axe má crit x3. Stačí nějaký tučný orc halfdragon berserk a je to doma. V dnd se během prvním třech lvlů umíralo vždycky. Nechali jste se zhejčkat 4e.

Jen se to nesmí přehánět jako v tom ortodoxním oldschoolu. U mě neumírají dvě postavy za sezení, ale za kampaň :)
Autorská citace #50
2.2.2012 20:28 - Vojtěch
Ono jde o to říct si, co je postava na 1. lvlu. V 3E a dřív to býval celkem nadaný člověk, který ale pořád nechtěl mít meč ve střevech, protože to prostě zavánělo krchovem. Normální člověk prostě náhodnou ranou dýky může umřít. 4E od začátku měla postavy tak někde na úrovni 3 starších edic (a 3E asi taky byla o něco nad úrovní dřívějších). Možná to bude podobně jako leckde jinde, třeba v DrD II - pokud chceš hrdiny, co neumřou na jednu ošklivější ránu a něco umí, začni na úrovni X.

Vancian Magic fandím, ale nezlobil bych se, když by od začátku nabídli i alternativy, aby si ti, co ho neradi mohli hrát nějak jinak.
Autorská citace #51
2.2.2012 22:54 - Horacio
"Obtížnost" zabití postavy je u mě spíš otázka žánru než pravidel. To si stejně, v kterékoliv edici, každý nastaví tak, aby mu to vyhovovalo.

Ohledně navracení designu o 20 let zpátky (Alnag) můžu říct jenom jedno: Pokrok nezastavíš. Až vyjde 5e, bude to nový design a 4e bude starý design, stejně jako tomu bylo v předchozích případech.

Obecně bych vydání nové edice považoval za pozitivní zprávu - bude zase o jednu hru navíc na výběr.
Autorská citace #52
5.2.2012 08:15 - wlkeR
Z toho co zatim čtu (na Wizards Community a po blozích) jsem pozitivně naladěn. Dobře, nehrál jsem krz dost systémů, abych mohl kvalitně srovnávat, ale z těch věcí, co opravdu známe (ne dojmů neznámých lidí z nich), myslím, že hra není na špatné cestě. Konec konců, jak může být hejno masožravých kobylek na špatné cestě :)
Autorská citace #53
5.2.2012 11:12 - Max
Horacio píše:
Pokrok nezastavíš.

Řekl designér a navrhl Concorde.
Starý design, nový design ... jde o to jestli to odpovídá potřebám a vystihuje choutky aktuální společnosti. Redesign kladiva s módně zúženou údernou plochou bude nový design, ale ...

Podobné diskuze se vedli i u předchozích pravidel. Není příjemné se neustále učit něco nového ... počkám si na PDF :)
Autorská citace #54
5.2.2012 11:40 - alef0
S Concordom je niečo zlé?

Inak nerozumiem argumentu, že sa stále treba učiť niečo nové. To sa už spomínalo, ale núti ťa niekto migrovať? Kričia hráči "Migrujme! Migrujme! Hráme 3.5e, už nie sme cool!"?
Autorská citace #55
5.2.2012 13:46 - andtom
alef0 píše:
ale núti ťa niekto migrovať? Kričia hráči "Migrujme! Migrujme! Hráme 3.5e, už nie sme cool!"?


Hádej, kdo je autorem následujícího výroku:
??? píše:
Ja rozmýšľam, čo je pre posun v ľubovoľnom umení produktívnejšie: či človek sediaci na podstení domu a hromžiaci a a priori odmietajúci inovátorov, a o desať rokov sarkazmujúci, že ,,ja som vám to hovoril" alebo niekto kto šíri nové pravdy, nech sú akokoľvek avantgardné.

Dám Ti tři možnosti: 1. alef0, 2. alef0 nebo 3. alef0.

origoš výroku zde

Chtěl bys mi napsat, že to čtu úplně špatně? No nevím, takový Alnag Ti k tomu o tři posty níže pak napsal:
Alnag píše:
To, co se tu IMO snažíš podsunout je, že inovace je vždycky lepší, i když se pak ukáže, že to tak nebylo. (Srovnejte s: každá reforma je dobrá.)
Autorská citace #56
5.2.2012 16:21 - Sosáček
alef0 píše:
S Concordom je niečo zlé?

Na Concordu se dobre ukazuje ten tradeof latence vs. propustnost. Super vec.
Autorská citace #57
6.2.2012 18:36 - alef0
#FF6600 Traktor píše:
Na Concordu se dobre ukazuje ten tradeof latence vs. propustnost. Super vec.

Myslíš to, že síce to lieta(lo) rýchlejšie, ale menej ľudí sa do toho zmestilo? To ma zaujíma.


Andtom,
nerozumiem, na čo narážaš? Z Maxa som mal dojem, ako keby ho niekto nútil v rámci povinnej aktualizácie softvéru migrovať na nový softvér Wizards D&D 5.0 s kompletne prekopaným používateľským rozhraním.

Kolaterálne môžeš niečo povedať k novej edícii, nechytajú ťa tance sv. Víta? :-)
Autorská citace #58
6.2.2012 19:04 - andtom
alef0: Začínáš se opakovat, už dva posty po sobě dvěma různým lidem píšeš, že nerozumíš. Zvláštní.

O páté edici jsem se vyslovil již dávno, tím je to pro mě vyřešeno.
Autorská citace #59
6.2.2012 19:36 - Max
alef0 píše:
ako keby ho niekto nútil v rámci povinnej aktualizácie softvéru migrovať na nový softvér Wizards D&D 5.0

Sice sem tuhle paralelu neuváděl ale docela se mi líbi. "My vás nenutíme přecházet na nový OS ... pouze ho už výrobci nebudou moci instalovat do počítačů, ukončíme jeho podporu a záplatování ... několik produktů (na které jste byli zvyklí) přejmenujem a budou už jen v novém OS. Ale ... a to je naprosto zásadní říct ... my vás NENUTÍME :)"

I dnes spousta lidí používá XP ... málokdo VISTA ... a hodně přešlo na 7 ... proč VISTA neuspěli? A visty byly pokrokovější než XP.

Concorde. Krásná myšlenka a technický zázrak ... škoda že trh (tedy zákazníci) o něj za tu cenu nestáli. Pokrokovost díla je k ničemu když nevystihuje co společnost chce a kolik je za to ochotna utratit. Vyhřívané záchodové prkénko je pokrokové dílo ... pokud na to společnost nebude mít náladu, prodejce neuspěje ... a navíc se lidi nerozhodujou vždycky podle toho "co je lepší" ... pokud si o něčem předem řeknu "to je špatné" tak nejspíš budu vidět hlavně chyby ... pokud si ale předem řeku "to je supr" tak budu vidět hlavně přednosti ... pak se ty dvě skupiny potkaj a je z toho oheň na webu.
Autorská citace #60
6.2.2012 21:57 - sirien
pokrokovější nebo ne, předevšim to byly totální shity z hlediska uživatelskýho rozhraní. 7mičky mezi lidma uspěly právě kvůli značnému zvýšení pohodlnosti užívání oproti XP a zejména oproti Vistám, které byly proti XP krok zpátky.
V tomhle sou OS a RPGčka dost podobný - nejde o to jak megahustej si myslíš že si nebo jak fakticky brutální je pokrok který jsi udělal - jde jen o příjemnost, kterou uživatel vnímá při běžném používání. (RDL na tohle téma kdysi zjebal toho týpka z Forge - že jejich hry sou sice možná hrozně geniální, ale jejich čtení je zábavný jak čtení technickýho manuálu k mikrovlnce a feeling kterej dávaj při hraní je asi jako když člověk sestavuje skříňku z Ikei)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.28859400749207 secREMOTE_IP: 3.219.31.204