Pravidla

Haplo
6.10.2009 20:55
Počet útoků za kolo?
Narazili jsme na problém který klíčí s kombinacemi featů a více útoků za kolo. A jaký má vliv BAB na počet střeleckých útoků? Možná to bude nezkušeností s pravidly, leč nevíme si s tím rady.
8.10.2009 22:50 - Sosáček
Vzpoměl jsem si na to, když jsem tak včera v čajovně slyšel o stůl vedle někoho navrhovat systém na LARP. Strávili asi hodinu diskusí o tom jestli se "vzdělání" má svazovat s "inteligencí" a že charisma je ohraná (což je špatně česky, ale tak co) a tudíž jejich postavy bdou mít "líbivost". Slečna ještě zmínila, že si na to museli sednou šest týdnů předem aby to stihli, protože to je velimi složitá věc.

Ani na vteřinu se nezamysleli nad tím, jestli má o co dělají vůbec smysl, a jestli to že hodiny a hodiny vymýšlí definici "moudrosti" přinese jejich hře něco positivního. (To je řečnická otázka, pochopitelně že nepřinese.)

Proč o tom mluvím -- věřím, že je skupina lidí kterým boj ala dnd 3e a 4e nic nepřinese, a pak nemá smysl jim nutit tisíce (přeháním) featů. Netvrdím, že bych někomu takovému doporučil 2e, existují systémy které umí totéž, a nejsou tak ... řekněme zprasené -- praštit někoho, udělat na někoho dojem, okrást někoho a vyznat se v heraldice fakt nepotřebuje šest nezávislých a různě fungujících subsystému, děkujeme -- ale 3e se moc nehodí ani k jednomu, hm.
8.10.2009 22:54 - Alnag
Dopis: No tak jednak sis to teda trochu (hodně) zjednodušil. Zloděj třeba postupuje ve zlodějských schopnostech a tak, ale to je v zásadě jedno. Ten problém se 2e není tvorba postavy, jako spíš řízení hry. Ve 3e je všechno jedním hodem (resp. ANO/NE d20 hod, a kX efektový hod), zatímco ve 2e aby se v tom čert vyznal.

Jinak skillů bylo pořád stejně a nepřibývaly. Featů bylo ke konci životnosti 3.5e dobře přes tisíc, ale to je zase věc typu "vezmi si a zapomeň". Sice tedy výběr mohl být na dlouho, ale řekl bych, že největší překážky ve 3e kvetly z toho, co na něm zároveň bylo nejvíc cool a to je mixování povolání (prestižky, multiclassy a spol.)
8.10.2009 22:58 - Sosáček
No, prostě, snažím se říct, že z hlediska dneška není moc důvod pro 3e, pokud nechceš podporu nějakých ledacy věcí, protože "jednoduché fantasy pro lidi co nechtějí orientované grafy featů a souboje trvající šest hodin" zvládá 2e a moře dalších her líp, a "taktický týmový brutojatka s kůl pavrama" zvládá 4e líp. Jasně že 3e nebyl jenom bezvýznamný odrazový můstek, ale z pohledu dneška tak dost vypadá.

Dokážu si samozřejmě představit že někomu 3e vyhovuje, třeba má rád "taktický týmový ... atd" ale to že v 4e nejde pvp se mu hnusí, nebo třeba že někomu vadí různé systémy tvorby postav a monster, nebo tak. Ale neumím se moc do takových lidí vcítit.

...

O čem jsme to mluvili? Jo. Myslím, že všechny nevýhody 4e (krom toho pvp) má i 3e, hm, takže bychs i to rád poslechl.
8.10.2009 23:03 - Sosáček
Tak do řízení hry nevidím, ale máš samozřejmě pravdu, tenhle druh systému funguje stylem "On spadl do vody? Tak jdeme všichni hledat pravidla pro topení." Been there, done that, man.

Používám 2e hlavně jako příklad hry orientované na něco jiného než 3e a 4e, věk je na ní pochopitelně vidět.
9.10.2009 00:36 - Fibriso
Píše:
Featů bylo ke konci životnosti 3.5e dobře přes tisíc,

přesněji řečeno, featů pro normální hrdinny je rovných 1289, přičemž cca 50% je zcela nesmyslná a 90% jsou featy "vezmi, přičti a zapomeň" těch zbylých cca 120 featů se ještě rozkouskuje "ten dělá to a ten zas tohle", takže na jednu třídu/rasu vyjda cca 5-6 featů, které se používajá aktivně. To je ovšem verze pro geeeky, co si vybírají a vybírají (a Dm zatím umře sešlostí věkem)
normálním hráčům stačí PhB (a jedno či dvě rozšíření, a často ani ty ne)

Dopis: špatný příklad, ukaž systém, kdy když někdo spadne do vody, tak se není potřeba podívat do pravidel. (automaticky se utopí, automaticky plave (s bazukou, kulumetem a dvěmasty náboji)
ale myslím že chápu, co jsi měl na mysli: systém kde není nutné listovat pravidly kvůli každé akci či jiné ptákovině (píchnuté kolu u auta, a podobné voloviny

Dopis: Ad čajovna: napadlo tě třeba, že když si k tomu museli sednout šest týdnů předem pravděpodobně neobnášelo pouze definici moudrosti, ale celý systém?
Skoušel si vůbec upravit nějaký systém? stoprocentně nezkoušel, protože to není vůbec lehké a těch šest týdnů je dost šibeniční termín...
9.10.2009 00:46 - Alnag
Fibriso: No nevím. Byl to LARP. V jednom, co jsem hrál byly jen dvě hodnoty. Jak dobře umíš šermovat a jak dobře umíš magii. Pro každé jsi ukázal rukou gesto, pak počtem prstů kolik máš hodnotu. Ten kdo měl víc vyhrál. Pak se to odehrálo jako divadlo s dohodnutým výsledkem... no big deal.

PS: Než se někdo zeptá. Nerozhodné = kámen, nůžky, papír. Jo a pro magii byl jako symbol paroháč, ale s prsty mířícímí dopředu a palcem taky dopředu.
9.10.2009 08:13 - Lotrando
S Larpisty (těmi co si myslí, že to fakt jako umí) má bohužel špatnou zkušenost. Oni mívají totiž potřebu opravdu něco simulovat, což je docela dost šílené. Ten potřebný odstup a následné divadelní provedení chybí. Můj dojem ze setkání s jednou skupinou.

S počítači v rpg. Popravdě, nepřipadáte si jako dědci? Za rok či tři bude naprosto běžné mít někde po ruce dotykový elektronický papír podobně jako děcka na Caprice. No, možná přeháním, možná to bude za víc let. Počítač při přípravě hry je nepostradatelná pomůcka a při hře zakázaný nástroj ďábla. To první mi ale nebrání vzít do ruky blok a tužku, skicovat, psát po okrajích stránek a dělat si kolem různé značky a to druhé zas otevřít počítač v okamžiku, kdy potřebuji prohledat 5 příruček na klíčové slovo. A nebo se na to vykašlu a udělám ad-hoc pravidlo.

Počet skillů. Poslední zkušenost s jiným systémem, konkrétně nWoD mě utvrdila v tom, že čuňárny se dají dělat kdekoliv a moc skillů škodí. Stejně jako moc vlastností.
9.10.2009 08:22 - Jerson
Počítač jako nepostradatelná věc při přípravě hry? Tak daleko doufám nikdy nebudu muset zajít.
9.10.2009 08:46 - Merlin
Asi jsem zpátečnický, ale představa jak mi hráči listují v PC při hře je pro mě nepříjemná a to co napsal Blain, že mu tam hráči serfujou, nebo si něco jen tak něco hledají-nepochopitelné...Stát se to mě, jsou dvě možnosti: Buď jsem natolik špatný DM, že neumím hráče zaujmout, nebo jsou hráči naprostí *píp*. V první případě bych zkusil změnu hry (i když v případě, že se nebojuje a hráč se okamžitě začne nudit, protože je pro něj RPG synonymum pro zabijtejevšechnyasežeňtevšechnymagickýpoklady hra, pak je jakákoliv změna zbytečná).
Nebo v druhém případě bych oznámil, že je pro dnešek konec a sessione bych ukončil. Příště bych to udělal znovu a znovu a znovu. Pokud by to nedocvaklo ani těm nejpomalejším, tak bych to řekl otevřeně. A pokud ani to ne, rezignoval bych a šel dělat něco co má smysl...

edit: protože si questy ani kampaně nepřipravuju, je pro mě práce s PC zbytečná :)
9.10.2009 08:51 - Naoki
Tak já i kin máme ve hře běžně PC. Mám v tom otevřený deník z CB a v případě nejasností pravidel dá se to snadno dohledat. Nevšiml jsem si, že by to někomu vadil (naopak, často jsem spoluhráči žádan abych vyhledal feat/power/item), CB dělá veškerou matematiku za mě a já si nemusím ničit papír neustálým přemazáváním HP.
9.10.2009 09:06 - Lotrando
Jerson: ani když hledáš nějaké pěkné obrázky předmětů z předválečné doby na netu? myslím že docela dost přeháníš.
9.10.2009 09:16 - Jerson
Lotrando, pokud hledání obrázků bereš jako přípravu na hru, tak to samozřejmě ano. Já spíše myslel přípravu ve smyslu vyplňování deníků na počítači a počítání nějakých speciálních parametrů.
Prostě se nechci dostat do stavu, aby když přijedu na sraz, a nějaký nováček řekne "chci si zahrát", tak abych potřeboval počítač, protože bez něj by příprava byla o dost náročnější.
9.10.2009 09:24 - Lotrando
na to ti i v DnD stačí příručka a pár minut času.
9.10.2009 09:25 - Sosáček
Fibriso píše:
Dopis: špatný příklad, ukaž systém, kdy když někdo spadne do vody, tak se není potřeba podívat do pravidel. (automaticky se utopí, automaticky plave (s bazukou, kulumetem a dvěmasty náboji)

Fate, hořící kolo, window, Primetime Adventures, TSoY (jsou tu ukázky kolem, podívej se). Určitě by se jich našlo víc.

Fibriso píše:
Dopis: Ad čajovna: napadlo tě třeba, že když si k tomu museli sednout šest týdnů předem pravděpodobně neobnášelo pouze definici moudrosti, ale celý systém?
Skoušel si vůbec upravit nějaký systém? stoprocentně nezkoušel, protože to není vůbec lehké a těch šest týdnů je dost šibeniční termín...

Jsou hry které někdo vymyslel a napsal za 24 hodin, docela oblíbené Don't rest your head je tenhle případ, takže mi tohle tvrzení připadá dost směšné. Dokážu si představit že když vyrábíš kompetitivní systém a nebo potřebuješ stovky stran doprovodných textů ... ale pro jednoduchou vyhodnocovací mechaniku na jednorázový LARP? pf.

Zároveň, hlavním sděleném bylo, že se nezamysleli nad tím co má ten systém umět a čím jim má pomoci. U aut to lidi umí, nenapadne je rovnou koupit Avii když potřebujou jezdit s rodinou na výlety, jen u rpg systémů je to dost časté, hm.
9.10.2009 09:28 - Sosáček
Lotrando píše:
Počet skillů. Poslední zkušenost s jiným systémem, konkrétně nWoD mě utvrdila v tom, že čuňárny se dají dělat kdekoliv a moc skillů škodí. Stejně jako moc vlastností.

Wod je v tomhle divnej proto, že má víc sociálních věcí (skillů a statů) než je běžné, takže když ho předhodíš skupince co na takové věci nehází, hned má o několik dumpstatů víc.

Jinak já používal počítač při hře na hudbu, ale to je asi tak všechno.
9.10.2009 09:31 - Sethi
Na počítači trávím v běžném provozu tolik času, že mě to až obtěžuje - nedovedu si představit, že bych měla ještě přidávat čas strávený civěním na displej u hry.

V jedné své skupině u sebe počítač mám, ale to je proto, že mám na starosti hudbu, a to přehrávání se tak nějak postará samo o sebe - maximálně tak čas od času nechám přeskočit stopu, která se zrovna náladou nehodí, nebo naopak vyberu nějakou konkrétní.

I u přípravy postav pro DnD pracuju z větší části mimo počítač, powery si v podstatě tisknu (já tedy lesy nešetřím, jen svoje oči a nervy), v klidu si zalezu na gauč a tam si čtu a proškrtávám. Až když přijde na featy, zaskřípu zubama a jdu zpátky k mašině.
9.10.2009 09:32 - Lotrando
Dopis: to je sice obvyklé tvrzení, ale mě to přišlo problematické v úplně jiném směru. Nešlo snadno vysvětlit, kde má moje postava mít správné puntíky, aby mohla dělat to co chci. Jestli je to sociální skill nebo marťanskej s tím nemá co dělat.
9.10.2009 09:35 - Geralt
K silnějšímu provazování počítačů a papírových RPG. Nevím, na jednu stranu uznávám, že to přináší různé výhody v podobě snadno vytvořených map, rychle sestavených postav a tak. Jenže bych nerad, aby se z toho v budoucnu stala přímo nutnost, bez které si člověk zahraje už jen horko těžko. Proč? Protože jedno z kouzel hraní je imho to, že tahle forma zábavy je nenáročná v dnešním světě, kde už se bez elektřiny neobejde čím dál tím více činností.Někdy si totiž říkám, co by lidé dělali, kdyby na den vypadl proud? Jak by se dokázali (za)bavit? Zatím si říkám, že hraní tohle nehrozí. Stačí mít fantazii, pár podobně naladěných přátel a je o zábavu vystaráno na dlouhé hodiny...

Souhlasím se Sethi. Už takhle prosedím u počítače nezanedbatelné množství času, tak ještě aby mi ukrajoval i ty hodiny, které strávím hraním.
9.10.2009 09:39 - Sosáček
Lotrando píše:
Dopis: to je sice obvyklé tvrzení, ale mě to přišlo problematické v úplně jiném směru. Nešlo snadno vysvětlit, kde má moje postava mít správné puntíky, aby mohla dělat to co chci. Jestli je to sociální skill nebo marťanskej s tím nemá co dělat.

To si moc nemím představit, ty vlastnosti a dovednosti mi u WoD vždycky přišly dost intuitivní.
9.10.2009 10:27 - Quentin
Píše:
na to ti i v DnD stačí příručka a pár minut času.


:D

ve 4e trva udelat zacatecnikovi postavu asi tak 30 min, kdyz nad nim sedis a radis mu. A tak 2 hodiny, kdyz si ji ma udelat sam jen s knihou.

true story

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.100830078125 secREMOTE_IP: 54.175.5.131