Pravidla

Faire
19.6.2009 11:40
Růst po úrovních v rámci kampaně
Bojuji momentálně s efektem, který možná znáte - začali jsme kampaň v 4E a jako DM se snažím najít družince vhodné protivníky. Problém je, jak vysvětlit, že se na 1. úrovni střetávali s tak slabými protivníky. Bos na 2.-3. úrovni, to není problém (buď úplný looser, anebo nebojová postava se statistikami low-lvl potvory). Ale co s běžnými protivníky? Když si vezmu kampaň, která zahrnuje konflikt s goblinoidy, tak na 1. úrovni potkají naprosté ubožáky, zatímco normálního protivníka z řekněme 10. úrovně nesmí potkat raději ani z dálky, aby to přežili. Jenže jak pak vytvořit hodnověrnou zápletku? Proč jsou jejich protivníci tak slabí? Přijde mi, že je složité vytvořit konzistentní prostředí, a nechtěl bych, aby to dopadlo jako v MMORPG (zóny podle levelů).

Jak jste se s tímhle problémem vypořádali ve vašich kampaních?
Autorská citace #1
19.6.2009 11:57 - Sethi
tohle je podle mě ten okamžik, kdy je třeba oddělit hráčský svět a svět postav. z pohledu hráče se postava zlepšuje, expí... z pohledu postavy tedy sice získává tu a tam nějakou tu novou zkušenost, ale je to pořád tatéž postava. přece když udělají nový level, tak se kolem nich nerozsvítí božská záře, nesnese se na ně z nebe hromada peří.

viděla bych to tak, že netřeba nic moc vysvětlovat - svět prostě tak nějak roste s nimi, úrovně jsou tu pro potěšení hráčů, nikoli postav. samozřejmě, pak jsou tu velcí zlí draci, které oni třeba chtějí porazit, ale k tomu potřebují napřed získat informace/artefakty/získat si přízeň bohů - což je pro hráče ještě doplňkově vyjádřené tím, že potřebují získat i nějaký ten level navíc, než se na svém pátém levelu pustí támhle do Ancalagona na třicáté úrovni.
Autorská citace #2
19.6.2009 12:33 - Merlin
já to vyřešil tím, že jsem z nich udelal polovojenskou jednotku pod řízením. Velitelství jim určuje styčné body v kampani a podle jejich úspěšnosti si získávají jakýs takýs status a dostávají složitější protivníky.
Další zápletky mimo jejich vojenskou kariéru se mi tak nějak daří držet na úrovni.
Autorská citace #3
19.6.2009 12:54 - Lotrando
Pro mě se obtížnost mění jen v rámci level +/-4. Na 1. úrovni se setkali s goblinem 4.levelu a byl to pořádnej řízek, měl o tři úrovně víc. Na 10. úrovni holt bude mít level 14. Je to taková relativní obtížnost rostoucí s družinou. Samozřejmě pak musíš řešit problém s běžnými obyvateli tvého světa. Ale to je svým způsobem podružné, protože příběh není o všech obyvatelích a jejich schopnostech, ale o vašich postavách a jejich nepřátelích. Většina doprovodných NPC pak má úroveň nižší než družina a nepředstavují žádno uhrozbu, jsou ale zdrojem informací. Takže je snadné zabít, je to ale zároveň neuvážené.

Pokud vám nějak výrazněji vadí, že titíž goblini mají teď vyšší level, aby to odpovídalo možnostem družiny, tak kolem toho udělej příběh. Gobliní šaman našel prokleté kopí a proto je on i jeho nohsledi silnější. Uctívají démona uvězněného ve zbrani a jeho moc je nejen posiluje, ale inutí dělat hrozné věci. Klišé. Zbytek koblinů pak může být na nízké úrovni a případným krvelačným choutkám družiny poskytnout potravu. Ale taky mohou něco vědět.

Další možnost, která mě napadá, je udělat ty gobliny silnější, aby měli šanci zasáhnout a ubránit se, ale udělat z nich zároveň miniony. To se hráčům taky líbí, protože vidí jak snadno si s nepřátely dokáží poradit - stačí jeden zásah - ale na druou stranu ti nejsou tak bezzubí. A navíc je jich hodně.

Celkově je to ale skutečně o tom, že obtížnost je relativní k družině. Pokud tedy necestuješ pořád dál a dál a nepotkáváš nové a nové výzvy.
Autorská citace #4
19.6.2009 14:17 - Colombo
Hmm, v Oblivionu na to vyšel patche, který to opravoval, ale rozhodně to vývojáři nesnažili zdůvodnit tím, že krysí král, vlčí král, bandití král, král duchů, král nemrtvých král goblinů atd. vytvořili ultraalianci a vyvolali rituál, který všem jejich noshledům zvyšuje úroveň v závislosti na síle jejich arci-nepřítele hráče.

Já bych skutečně rozdělil svět podle obtížnosti nebo, chtete-li, nebezpečnosti. V městě plném hrdlořezů holt nebudou nejdřív všichni na 3. úrovni a pak všichni na 8., když tam družina vejde potom. Město bude takové, jaké je. Ale hráči se holt těm nebezpečnějším místům musí vyhýbat.
Autorská citace #5
19.6.2009 14:31 - Lotrando
Colombo: a když se hráči rozhodnou apříběh změní, to je pak zabiješ protože bylo přece jasný, že na něj nemaj? A proč by na něj neměli jít, když jim to příběhově vychází jako super nápad a baví je to? Jen se dostaneš do úplně jinejch potíží. Relativní obtížnost, nebo výměna kmene.
Autorská citace #6
19.6.2009 14:37 - Colombo
Lotrando: pokud daného týpka popíšu jako skvělého šermíře, nejlepšího v celék království, bandu hrdlořezů jako bývalé veterány, kteří se nedokázali vrátit domů a pomocnou ruku od krále taky nedostali a velkého čenokněžníka jako někoho, komu se málem podařilo ovládnout smrt a hráči se rozhodnou, že na ně všechny vletí v rovném souboji na jejich půdě a budou bojovat jejih zbraněma, pak ano, klidně je zabiju, protože nic jiného si nezaslouží. Rozhodně se mi příčí situace jako v Oblivionu, kdy levou rukou porazím nějakého quest nadefinovaného bose, který se nezlepšoval s mou úrovní, ale nějaká banda otrhaných banditů v náhodném setkání mě naprosto rozseká, protože mají glass a daedric brnění, kterého je normálně jen jeden set v celé hře. Když jsem oslavován jako arcihrdina, tak by pro mě měli být ti banditi, s kterými bojuje denně městská hlídka(a dává je) naprostou jahůdkou, mravenečkem, kterého zašlápnu levou nohou.
Autorská citace #7
19.6.2009 14:40 - Sethi
colombo píše:
mravenečkem, kterého zašlápnu levou nohou

pozor na ochránce zvířat, teď jsou po hmyzu jako diví, aby si tě nenašli.
Autorská citace #8
19.6.2009 15:03 - Nachtrose
Osobne zastavam nazor, ze obe varianty by se meli pouzivat tak nejak v kooperaci. Lotranto, kdyz vyzenu ten tvuj zpusob trochu do extremu, tak by podle tebe byla skupinka postav prvni urovne schopna zabit Saurona, i kdyz ten drzi v sachu pul sveta po cele generace?
Autorská citace #9
19.6.2009 15:28 - Faire
Jak říkal Colombo, je to hodně podobné Oblivionu, ten v podstatě mohl dokončit hráč na první úrovni, protože schopnost nestvůr byla odvozená od něj (stejně jako loot). Čím více nad tím přemýšlím, tím spíše mi to přijde pro DnD typické - nejen u nepřátel, ale taktéž u DC, které je většinou odvozené ne podle objektivní obtížnosti, ale podle relativní - od lvl družiny (nebo je stanovujete jinak? Možná jsem tu tabulku špatně pochopil).

V určitém směru je tak postup postav "jen jako", protože okolí postupuje spolu s nimi, výzvy taktéž. Mezi utkáním na první a dvacáté úrovni je jen jeden podstatný rozdíl - v tom druhém mají postavy širší možnosti...

Hmmm, u Oblivionu jsem byl za patch, který to opravoval, celkem rád, na tuhle vlastnost DnD si asi budu muset dlouho zvykat.

Co s NPC, jako jsou třeba stráže? Když jim dá člověk fixní úroveň, tak jsou buď DALEKO mocnější než družinka (z počátku, rozdíl o několik levelů je hodně znát), nebo po chvíli naprosto směšní a neschopní se vypořádat s výzvami okolí.

Tsss, asi by mi vyhovoval více skillový systém bez zvětšování počtů životů... Je pro mě těžké připravit s tímhle věrohodné prostředí, přestává mi fungovat suspension of desbelief.
Autorská citace #10
19.6.2009 17:23 - Sosáček
Nesnasim to, a hraju hry ve kterych se to nedeje.

Muzes to treba resit tak, ze udelas postavy treba level 4 (aby nebyli uplni loseri) a budes je levelovat fakt pomalu. Potom maji vsechny straze level 3 a tak, pokud nejsou ultraelitni palacova garda, a kdyz maji postavy po deseti sezenich level 6, tak uz je davaji protoze jsou dobry.

Obecne by mi ten koncept jak svet roste s postavami dokazal totalne zkazit hru.
Autorská citace #11
19.6.2009 20:27 - Jerson
Taky ten růst protivníklů nemám rád, nějak mi potom nedochází proč se postavy zlepšují, když roste i náročnost.

Asi by to chtělo zapracovat do světa - třeba na začátku jsou klasičtí měštští strážní moc silní, ap roto se nepoužívají jako soupeři družiny. Pokud je družian napadne, jejich problém. Potom už je GM může cíleně stavět proti běžné hlídce a až se postavy ještě zlepší, tak už zasehlídku z příběhu bude vynechávat, protože jako prtivníci jsou už moc slabí.

Ale v praxi jsem to nikdy nezkoušel.
Autorská citace #12
19.6.2009 21:57 - Lotrando
Píše:
Taky ten růst protivníklů nemám rád, nějak mi potom nedochází proč se postavy zlepšují, když roste i náročnost.


protože si myslíš, že je DnD pořád ve verzi 2.0. Ono není. Postavám roste především rozsah schopností, jejich šíře. Velikost útočného čísla je jen pravděpodobnost.

Píše:
Nesnasim to, a hraju hry ve kterych se to nedeje.


nesnašíš co? relativní obtížnost? ale tu máš v ostatních hrách přece implicitně, vše je relativní vzhledem k postavám, ale protože ty se nemění, nemění se ani nepřátelé. ve skillových systémech je postava často hotová na začátku hry.

Píše:
Čím více nad tím přemýšlím, tím spíše mi to přijde pro DnD typické - nejen u nepřátel, ale taktéž u DC, které je většinou odvozené ne podle objektivní obtížnosti, ale podle relativní - od lvl družiny (nebo je stanovujete jinak? Možná jsem tu tabulku špatně pochopil).


je a není. některé záležitosti jsou konstantní. Například šplhání po hrubé zdi je pořád DC 15. přeskočení dvoumetrové jámy s rozběhem taky nemění DC.

Znalostní skilly mají DC různá. Některé informace jsou dostupné jen paragonům a je to vyjádřeno extra +5 k DC.

Co je relativní, jsou DC pro nebojové výzvy a ty se mění, protože samozřejmě roste jejich náročnost. Zatímco na začátku jsi se honil uličkami, později běháš stejně dobře po střechách. Zatímco zprvu jsi stíhal padoucha na koni, později letíš na grifovi a nakonec jen procházíš astrálními sférami. To jsou jistě různé obtížnosti.


Colombo: Ten svět samozřejmě má ultimátní padouchy, které družina stále pronásleduje. Jaký mají level je však irelevantní. Rozhoduje jen to, kdy je družina potká. Následující příkla djsem tu dával v jiné diskuzi.

Mám 1. level a potkám padoucha. Je to největší parchant jakého znám. Zvítězím v těžkém boji, v tom nejobtížnějším, jaký mohu zvládnout. Hodnocení takového střetnutí je systémově (level družiny) +4, což je patrně i level padoucha.

Byl to ten největší bandita v okolí? Patrně ano. Nikdo jiný kromě mě, si s ním nedokázal poradit. Byl to největší padouch na světě. Nejspíš ne, pověsti o něm lhali. Všichni se ho ale přece báli a říkali, na toho si dej pozor, ten tě rozmáčkne jak chrobáka. Pointa je v tom, že nikdo jiný to nezkusil. Byl jsem to já kdo nu vyprášil kožich.

Z hlediska GMa to jednoduše znamená, že jsem mu jako hráč poupravil záměr. Nehrajme si tady na nějakou simulaci. Svět existuje jen v imaginaci hráčů (včetně GMa). Není to simulace, ničí mozek na to není dostatečně výkonný. Svět žije jen v okolí postav. Kam nešlápne noha dobrodruhova, tam se nic nestane. Proto je sice možné, že byl dotyčný bandita největším padouchem široko daleko, ale můj příběh o tom, jak jsem dokázal opak.

Nebyl to tedy ten největší bandita všech dob, ale možná ho někdo takový řídil. Možná jsem teď teprve narazil na skutečné pozadí příběhu.

Tohle je samozřejmě extrémní případ, který má ukázat jedno jediné. Ten kdo se rozhodl jaký level má padouch z příkladu je jen a jen GM, nikdo jiný. Jistě, může zabít družinu a alibisticky říkat - dobře jste to věděli, neměli jste tam strkat nos. Problém tohoto přístupu je však v tom, že generuje hráče pasivní, kteří hrají jen na jistotu, o všem se tisíckrát ujišťují a nakonec udělají jen to, co je pro ně výhodné. A ještě k tomu finančně. Což je na tom to nejsmutnější.

A samozřejmě ano, Great Dracolich Shadraxil je skutečně hovado, které má epický level. Družina porazila a zabila spoustu jeho nohsledů i mocných přisluhovačů. V momentě, kdy se na něj vypraví ale skutečně nebudu tvrdit, že má level 32. Protože tak je to přece správně. Ne, bude těžkým ,velmi těžkým protivníkem, ale klidně s úrovní 19, když to bude třeba.
Autorská citace #13
19.6.2009 22:31 - Colombo
Lotrando: a nebo, v případě, kdy ten bandita bude mít fixní level v závislosti na sobě sama a okolním světě, hráči se budou muset připravit, nespoléhat se jen na sobě, spolupracovat i s okolním světem na dopadení bandity. Nemusí ho honit sami. Jednoduše budou iniciátory trestné výpravy, vypátrají ho, dají místním strážcům pořádku tipy, přemluví bohaté obchodníky, aby vypsali odměnu. Připadá mi to, že se zbytečně necháváš připravovat o spoustu flavoru. Nebo naopak si pleteš jistý fatalismus(nikdy ho nedáme) s pasivitou(stačí nám, když na něj pudem, nemusíme se moc chystat, GM nás zhebnout nenechá)
Autorská citace #14
19.6.2009 22:35 - Lotrando
Se jaksi předpokládá, že kolem toho bude šrumec. Ostatně, všude píšu že jd eo těžkého protivníka. Takže pokud to tak vyznělo, nebyl to záměr a mí hráči ti to jistě rádi potvrdí. Popravdě by museli mít hodně dobrý důvod, aby se jen tak rozeběhli na pana padoucha. Ale může jim to tak připadat správné, příběhově obhajitelné a pak jsem já ten poslední.

P.S. většina těch příkladů je samozřejmě přehnaná, aby to vyniklo.
Autorská citace #15
19.6.2009 22:40 - Sosáček
lotrando píše:
nesnašíš co? relativní obtížnost? ale tu máš v ostatních hrách přece implicitně, vše je relativní vzhledem k postavám, ale protože ty se nemění, nemění se ani nepřátelé. ve skillových systémech je postava často hotová na začátku hry.


No, v zasade se na to muzes divat dvema zpusoby (nebo me dalsi nenapadaji).

Budto "svet roste s postavami" a teda postavy (nahodou, asi) potkavaji cim dal tim silnejsi nestvury, ale ty slabe (nahodou) nekam vymizi, mestska hlidka ma (nahodou) cim dal tim elitnejsi vycvik a tak. Coz mi pripada pritazene za vlasy, a takovy svet by mi docela kazil zabavu.

Nebo reknes ze obtiznost je stejna a jen relativni, ze postavy jsou ve fikci porad stejne silne a jde jen o ten "rust do sirky". Potom je tam ale cely ten levelovy aparat se vsemi temi hitpointy (co narustaji) a utocniymi a obranymi cisly (ktera narustaji) uplne zbytecny, a je uplna ztrata casu se jim zabyvat. Ale ma to jeste jeden dusledek, postavy jsou pak defakto v oblasti ve ktere nejsou specialisti cim dal tim neschopnejsi, protoze zacatecnicka postava ma sanci to DC 10 hodit i bez treninku, kdezto hridnska proti 30 nema sanci. Poskozeni ktere zpusobuji prisery taky muze rust vic jak hitpointy carodeje, takze ten "stejne silny" carodej je vlastne s postupem kampane cim dal tim krehci. To mi taky prijde uhozeny.
Autorská citace #16
19.6.2009 22:57 - Colombo
Začátek konce: takže ti v zásadě přijde DnD uhozene?:D
Autorská citace #17
19.6.2009 23:00 - Sosáček
Ne nutne, reaguju jen na tu relativni silu o ktere mluvil lotrando. Da se to delat tak ze roste absolutni sila postav, a zaroven to nema ten oblivionovy efekt ze nahodou jsou kolem cim dal tim drsnejsi monstra. teda ze po nejaky dobe uz mate na mestskou straz a tak.

Ale na muj vkus je tohle v dnd dost rychly, ale zas si rika ze postavy maji nakombeny nejaky sekcenve pavru (tady si doplne pohrdavy ton) a teda bez castyho levelovani by to nebyla zabava. Ale prakticky jsem tohle netestoval.
Autorská citace #18
19.6.2009 23:15 - Lotrando
Ono se najde vždy něco ke kritizování. Ať jsou to nabušení hospodští, nebo neschopná stráž. Tohle je ale v hlavě hráčů. Systém vám umožňuje oba přístupy.
Autorská citace #19
20.6.2009 15:06 - Faire
Lotrando píše:
Postavám roste především rozsah schopností, jejich šíře. Velikost útočného čísla je jen pravděpodobnost.


Jj, ale mám pocit, že to jsem psal...
K tomu dalšímu co píšeš, s tím nemám problém. Konec konců jsem si pro sebe třetí tier (lvl 21-30) oddělil s tím, že by případně šlo o astrální dobrodružství, což je úplně jiná úroveň, tím pádem v pohodě. Mám s tím problém spíše teň, na začátku kampaně. Dám jako příklad konkrétní situaci, ve které je momentálně družinka:

Dostali se jako váleční uprchlíci a začátku zimy do města, které je uprchlíky přeplněné, je tam potenciálně dost námětů pro dobrodružství (zajištění jídla, řešení konfliktů mezi usedlíky a imigranty...). Je to komplikované tím, že sousedí s civilizovanou skřetí společností, která má na to území svým způsobem nárok a kterou z něj před dvěma generacemi lidé vyhnali. Momentálně se jedna agresivní skupina snaží město destabilizovat, hráči mají jejich působení odhalit a zabránit jim v něm. So far, so good.

Teď ale mám problém - potřebuju, aby ten kult byl dostatečně silný, aby představoval reálně vážnou hrozbu - tzn. přin. někteří členové by rozhodně měli mít level mezi 5-10, přičemž vůdce by mohl mít level 8-10. Postavy jsou jen 3, a mají level 1 - to ale znamená, že jim vyrovnaným protivníkem bude jeden podprůměrný skřetí bojovník na 3 úrovni. Jenže těch je tam daleko více.

Můžu to upravit buď tak, že nechám skřety na 1. úrovni a nebudu to řešit (důležitější je, aby level protivníků byl přiměřený levelu postav, příběh se to může snažit vysvětlit), nebo musím najít vysvětlení toho, proč postavy potkala z relativně silné nepřátelské skupiny skupinka slabých chcípáčků :) (to jsem udělal, ve chvíli, kdy dorazí do doupěte, tak hlavní bojová síla bude na výpravě, příběhem snadno vysvětlitelné).

Takže můj problém je v tom, že buď musím neustále hledat různá zdůvodnění proč mají postavy tak extremně slabé protivníky (a problémem je pak vytvořit "hrdinský" feeling), nebo se vzdát části suspension of desbelief. Ten návrh na to, aby postavy začínaly kolem 5. úrovně, se mi líbí stále více a více...

Jaký je ve Vašich kampaních level obvyklých obyvatel? Normální stráž, normální učitel šermu, normální lapka... Jak vytvořit dobrý quest pro postavy na počáteční úrovni, pokud je normální úroveň protivníků v jejich okolí příliš velká?
Autorská citace #20
20.6.2009 15:08 - Faire
Jinak to, co říká Začátek konce, dobře popisuje mé vlastní pocity...
Autorská citace #21
20.6.2009 15:15 - Colombo
Faire: můžeš vysvětlit hráčům, že se kolem jedná o profesionální vojáky a střet s nimi by byl smrtící a přimět je, aby řešili všechno cestou diplomacie, vědomostí, špiónstvím, partizánským způsobem boje bez přímého střetnutí(všechny opít, uspat a pak je podříznout, na to si myslím ani backstab DMG házet nebudou muset). Můžeš jim vysvětlit, že budou muset zjišťovat informace a na nikoho si nezačínat a celé dobrodružství pojat trochu mírověji, bez bojů(v momentě civilizovaných skřetů by to mohlo byt možné). Případně začít s konfliktem na nějaké vzdálenější vesničce, kde potkají v jeskyni starého skřetího veterána(vetkého starce) o kterém budou ve vesnici kolovat řeči "žije tam lidožravý skřet" a podobné vesnické bláboly(pokud z těch vesnićanů uděláš opravdové balíky tak, aby přehnaná vesnická panika byla uvěřitelná) s tím, že starý vetchý skřet by mohl postavám něco o skřetí invazi, jejich zvycích atd. povědět.
Autorská citace #22
20.6.2009 15:16 - Faire
Jj, tohle mě taky napadlo, ale na tohle není DnD 4E zrovna dělané :)
Mmch díky všem za příspěvky, pomáhám mi to!
Autorská citace #23
20.6.2009 15:31 - Element_Lead
Podle me to zbytecne moc resis :)

Cele vlakno sem si precetl dvakrat a ani napodruhe jsem nepochopil v cem je problem. pokud se k tomu stavis tak jak jsem to pochopil tak proc to cele neodlozis a nepouzijes trochu pozdeji.

podle me by ten kult byl realna hrozba i kdyby to bylo 30 minionu a par nejakych lepsich. 1v1 by si skret mel dat kohokoli ve meste. jediny kdo ma sanci je mozna ta mestska straz tam bych to videl 50 na 50. a pak tu jsou hrdinove to save the day.
Autorská citace #24
20.6.2009 16:51 - Faire
Yashamaru: Jo, naprosto souhlasím, moc to řeším, jenomže i kdzž si to uvědomuju, tak si s tím stejně úplně nevím rady :) V tvém pojetí má normální městká stráž level 0,25, pak to chápu, jenže je pro mě prostě těžké vztvořit tak superhrdinský svět, mám na to moc svázané myšlení...
Autorská citace #25
20.6.2009 16:52 - Sosáček
Píše:
Ten návrh na to, aby postavy začínaly kolem 5. úrovně, se mi líbí stále více a více...


No. Ono to i pro tvoji kampan muze davat smysl, pokud jsou to valecni uprchlici kteri v te valce i neco delali :) Muzes vymyslet co delali a tahat na ne jejich stary nepratele a rivaly a jejich zly zazitky ... :) a zaroven nebude vypadat blbe ze "schopnej serzant co toho dost vybojoval" ma level 1.

Druha moznost je zmenit system na takovej kterej tyhle problemy nema, no. Ale jine systemy ktere by mely takovy cool faktor jako dnd4 (a zvlast pokud jednou z klicovych veci ve hre jsou pro tebe boje) aby clovek pohledal. Jiny systemy byvaji casto mnohem vic pri zemi a tak, hm.
Autorská citace #26
20.6.2009 17:05 - Element_Lead
Faire odpoutej svou mysl :)

Neni to hra na losery :) (jako treba drd+) :P

Nevim v mem svete ma straz takovou uroven jakou potrebuju aby mela. Nenapisu si na papir straz = 5 uroven. A potom se v noci nevzbudim hruzou ze orkove ve vedlejsi zemi jsou podle MM na 8 urovni. Zpoceny ze to je proste nelogicke a davno by byli zniceni.

Muze mi vysvetlit nekdo jakej problem o kterym mluvi sos to je v praxi. porad mi prijde ze se nechytam nebo mi neco nedochazi.
Autorská citace #27
20.6.2009 17:09 - Sosáček
Yashamaru: no, v te odpoutane mysli je ten problem. Nekterym lidem proste to ze ten svet nedava smysl, treba to s tim levelem strazi, kazi zazitek. To je vsechno, ale takovou vec nemuzes jen tak vypnout, souvisi s tim jaky ma clovek vkus, co se mu libi, a tak.
Autorská citace #28
20.6.2009 17:54 - Faire
Jj, bojím se, že to ZK říká přesně. Já jsem bohužel od přírody nastavený na systémovost, takže přesně ty příklady, o kterých se zmiňuješ, mi vadí. Není to nepřekonatelné, ale dost mě to otravuje.
Autorská citace #29
21.6.2009 00:14 - Lotrando
Faire: existuje spousta důvodů, pro nepřeskakovat úrovně, pokud to hrajete poprvé. schopnosti postav se musí zažít, vazby v družině vyttvořit atd. Co můžeš udělat, je dávat úrovně rychleji. Pokud vám prostě vnitřně vadí, že stráž musí mít alespoň level skřetů, aby to dávalo smysl, udělej prostě dvě sezení, ve kterých dáš vždy po levelu a kde se bude odehrávat nějaká předehra. Pak nastoupína skřety na 3. úrovni. Nebo si vymysli, že prostě stráž teď řeší něco mnohem důležitějšího a skřeti zbyli na postavy. Kdyby se jim nikdo nepostaviul, dopadlo by to pro město špatně.

Další rada je, podívej se do DMG - GM tollbox kapitoly a potvory si posuň na vhodný level. K tomu se dá ještě říci následující. Potvory silnější než družina se špatně trefují, což hráče štve. Zabírají ti místo v budgetu. Naopak, encounter postavený na podobném levelu je pro postavy docela lehký, i když obsahuje víc potvor a hodnotou je tedy obtížnější.
Autorská citace #30
21.6.2009 10:58 - Faire
Jj, podívám se na to. První krok bude pořádně prostudovat bestiář, zatím mám jen hodně obecnou představu o tom, jak věci fungují. Každopádně díky ;)
Autorská citace #31
21.6.2009 12:21 - Lotrando
Nebo mrkni do starších příruček. Tam je většinou u lokality popsáno, co má jaký level a kolik je kde jaké rasy, v pokladně atd. FR 3E jsou toho plné. Jako orientační by to mohlo stačit.

Dříve s etaké psalo, že tak do toho 6. levelu je většina obyvatelstva, stráže, žalářníci, kováři i sedláci. A potom už to nemá smysl moc sledovat.
Autorská citace #32
21.6.2009 12:24 - Element_Lead
Co ja delam uplne normalne je ze vemu nejakou cool high level potvurku protoze se mi lidi a chtel bych ji mit v dobrodruzstvi a dohledam si nejakou potvoru na lvlu ktery potrebuju aby mela. snazim se zachovat role brute/soldier/skirmisher atd. a jen vymenim statistiky. osvedcilo se mi to hrozne moc vic nez snizovani/zvysovani lvlu. tak mam fajnovou potvurku treba takovyho boneclawa na 4 lvlu. neni to uplne k tematu asi ale kdyz uz tu lotrando zminoval toolbox tak toto se taky da. podobne to pouzivam kdyz vymyslim nove potvurky.
Autorská citace #33
21.6.2009 12:57 - Faire
Díky za rady. Tu úpravdu potvor dělám taky, práce s nimi je vůbec pro mě asi nejlepší věc na celem DnD4.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10942196846008 secREMOTE_IP: 35.175.174.36