Pravidla

x master
22.2.2009 10:13
Jak začat ?
Prečital som si player handbook,a tie knihi no mam v tom nejako zmetok jak začat čo mam urobit ked si cem zahrat ? nakreslit mapu ? bol by som vdacni za par bodov co urobit.
Autorská citace #1
22.2.2009 10:27 - Colombo
sehnat si zkušeného gamemastra
z knih se nenaučíš hrát, stejně jako se z knih nenaučíš házet oštěpem. Jde o zkušenosti.
Autorská citace #2
22.2.2009 10:41 - ShadoWWW
1. Najdi si spoluhráče (aspon jednoho, nejlépe 5).
2. Tví spoluhráči si také přečtou PHB.
3. Jeden z vás musí být DM - ten, co vede a připravuje hru.
4. DM si přečtě Dungeon Master Guide, kde se dozví, jak vést hru a jak připravovat dobrodružství.
5. DM připraví dobrodružství. Tj. vymyslí příběh (nebo např. vezme nějaký příběh z dobrodružné knihy) a na tento příběh naroubuje setkání (encounters). Bojová setkání se skládají z map čtvercové sítě, kde je nakresleno prostředí a DM do něj umístí nepřátele nebo cizí postavy (NPC), které pak v taktické bitvě bojují proti postavám. Pro boj existují 2 základní body:
A) Postavy zpravidla musí nakonec vyhrát.
B) Boj musí být něčím zajímavý (např. prostředím, zvláštními schopnostmi nepřátel atd) a postavy by měly mít důvod, proč bojovat. Spoustu připravených nepřátel najde DM v Monster manualu.
Mimo bojová setkání existují i klasické rozhovory s NPC, skill challange atd. Tedy setkání, kde se nebojuje, ale hraje se spíš role playing, nejčastěji za účelem získání informací.
6) Ostatní hráči si vytvoří dle PHB své postavy a společně s DM hrají dobrodružství vytvořené DM.

Body, co jsem uvedl, je jen velmi obecná kostra hry. Mnoho z toho by se dalo ještě více rozvést. Pro začátek je to ale to nejpodstatnější. Pro úplné začátečníky je v DMG už připraveno jedno malé dobrodružství, aby si hráči a DM lépe představili, jak se tvoří a hraje DND dobrodružství. Mimo něj pak existuje i řada dalších připravených dobrodružství, např. Keep on the Shadowfell, které volně navazuje na dobrodružství z DMG.
Autorská citace #3
22.2.2009 10:44 - ShadoWWW
BTW Pro úplné začátečníky, co nikdy neviděli žádnou RPG je asi lepší prve sáhnout po nějaké RPG v češtině. Např. Dračí doupě (díl pro začátečníky), Dračí doupě Plus (ten je spíš ale pro mírně nebo středně pokročilé) nebo Fate.

Anebo jak píše Colombo, zkusit si zahrát pár dobrodružství s někým, kdo už DND zná. To je však mimo velká města docela problém. Hry na hrdiny totiž nejsou u nás stále ještě moc rozšířené.

Pro úplné začátečníky, kteří nemají zkušenosti s RPG a nemají možnost si vyzkoušet hru se zkušenějšími hráči, mi stále vychází jako nejlepší hra Dračí doupě (pro začátečníky).
Autorská citace #4
22.2.2009 11:07 - Lotrando
V DMG je takový malý doupě goblinů. Vytvořte si postavy, jeden bude dělat pán ahry a ostatní můžou vyrazit na ty gobliny. To je takovej základ, prostě místní město ohrožují obludy, tak se na ně vypravíme. Zbytek přijde.
Má to tu výhodu, že je vše připravené a GM se nesplete například v síle střetnutí a nezabije zbytečně postavy
Autorská citace #5
22.2.2009 11:59 - Sosáček
ShadoWWW: fate bych zacatecnikum nedoporucil. Neni to systemove spatne, ale o to nejde, jde o to ze Fate nenabizi zadny navod jak hrat. Vsechny doprovodne texty v podstate rikaji "hrajte jako normalne, jenom s aspekty a body osudu" coz nekomu kdo nevi co znamena "jako normalni" moc nepomuze.
Autorská citace #6
22.2.2009 12:29 - Alnag
Tak konkrétně u x mastera to si není o doporučování, zřejmě už si vybral (mimochodem, předpokládáme, že jde o player's handbook čtvrté edice D&D - takový bílomodrý, na obálce takový antropomorfní drak a čarodějka s holí a planoucí rukou).

Jinak je to samozřejmě hlavně o znalosti angličtiny.
Autorská citace #7
22.2.2009 12:44 - karel
Nejlepším zpusob jak začít pořádně hrát je mít aspoň 2 zkušene hráče
Autorská citace #8
22.2.2009 13:58 - pipux
Lotrando píše:
V DMG je takový malý doupě goblinů. Vytvořte si postavy, jeden bude dělat pána hry a ostatní můžou vyrazit na ty gobliny. To je takovej základ, prostě místní město ohrožují obludy, tak se na ně vypravíme. Zbytek přijde.


To zní jako základ slušného tažení. Jako pán jeskyně si zkus ještě odpovědět otázky typu:
  • Proč goblinové ohrožují místní? Jaké jsou ztráty na životech a majetku?
  • Kdo vám, dobrodruhům, zadal úkol gobliny vymlátit? Za kolik? Jaká je jeho motivace?
  • Dala by se situace řešit i jinak? Diplomatickou cestou (hehe) ?
  • A samozřejmě, jak k tomu postavy příjdou, že se z nich stanou goblinobijci?


Stačí tahle nastavit dobrodružství do kontextu, nakreslit si goblinní jeskyně (kde může být pár dalších překvapení - pasti, poklady, hrobky ...) a jít je vyřezat.
Autorská citace #9
22.2.2009 15:35 - Fritzs
x master: když se ptáš, co udělat, tak to děláš špatně, protože většina těch bodů je tak jaksi automatickly jasná (např. obstarat spoluhráče, domluvit se s nimi kdy a kde hrát apod.), nebo jsou napsaná přímo v tom hadbooku, popřípadě příručce pro dungeon mastera.

Rovněž tvoje otázka není zrovna vhodně položená, jelikož nepíšeš, čeho, že to chceš vlastně docílit a D&D v žádné ze svých inkarnací není hrou, kerá by tě vedla za ručičku a pokud k tomu přistoupíš s tím, že "to rpostě chceš hrát, jedno jak" tak výsledek bude, internetově řečeno, "shitsux".

Takže, stanov si, co vlastně za hru chceš pomocí D&D odehrát a zbytek přijde víceméně sám.
Autorská citace #10
22.2.2009 15:47 - x master
veci ako obstarat spoluhračov su zariadene ale ani jeden z nas to nevie hrat btw som sa pital na veci k hre. napr. odohrava sa to na nejake kola ? ako v dnd miniaturach, lebo v tom priklade co je v dmg mi to tak neprišlo.
Autorská citace #11
22.2.2009 17:47 - Fritzs
x master: Boj se odehrává na kola, volná interakce postav se světem (tj. cokoliv mimo boj) se odehrává v "reálném čase", tedy podle toho, jak rychle hráči/DM popisují, co se děje atd.
Autorská citace #12
22.2.2009 18:14 - Alnag
Lépe řečeno, odehrává se to na na scény (zvané encounters) + nějakou omáčku mezi nimi.

Ve scéně vždycky "o něco jde". Někoho zabít, někam se dostat, něco získat, někoho přelstít a tak podobně. Scéna se řeší buď bojem (který pak jede na kola) nebo dovednostním střetem (který jede na počet úspěchů a neúspěchů - je popsaný v DMG).

Dobrá analogie je možná film nebo díl seriálu. Vezmi si nějaký svůj oblíbený a podívej se jak je udělaný. Obvykle je to něco jako toto:

1 scéna - Akce (děje se něco, ještě nevíš přesně proč)
Titulky (ty vynecháme)
několik scén - sovislosti, zamotávání a rozplétání situace, gradování děje
1 scéna závěr - hlavní padouch, dosažení nějakého cíle
(a často ještě háček, něco co tě navnadí přijít příště).

Přechod mezi scénami v seriálu (a ostatně i ve hře) poznáš tak, že se změní prostředí nebo osoby na scéně, nebo to oč se tam jedná (obvykle víc věcí z toho).

Do začátku ti určitě pomůže začít nějakým připraveným dobrodružstvím, které má ty scény rozepsané. Například Keep on the Shadowfell, který začíná na cestě, kde jsou postavy přepadeny koboldy (viz akce).

Pak někam dojdou, rozplétají děj... poperou se s okolnostmi. Končí to velkou bitkou s hlavním bossem...
Autorská citace #13
22.2.2009 18:24 - Alnag
Nevím, jestli to není na začátečníka moc "odborné čtení", ale můžeš zkusit kouknout například na tyto články:

Příprava scény

Scéna je nejmenší smysluplná jednotka ve hře. Kola (a akce) jsou menší jednotky v boji, ale nelze je připravit nijak dopředu. Když dojde na boj, tak se určí iniciativa a pak se jede podle pravidel boje (jsou popsané v PHB a přeložené tady). Stále doufám, že máš skutečně pravidla 4. edice D&D, jinak se v životě nedomluvíme.

Scénu (resp. několik scén) si lze připravit dopředu (resp. pro začátečníka je skutečně dobré si vzít něco hotového. Pár hotových - převážně bojových scén - je v příručce pro DMa - DMG, takhle ke konci, další jsou jako dobrodružství.)


Pokud by ti víc pomohla analogie s televizním seriálem, můžeš zkusit tenhle článek. Jak se to drobí na scény, je tam pak rozvedené v závěru.

Pokud hledáš nějaké náměty na to, "co hrát", může pomoci seznam zápletek.
Autorská citace #14
22.2.2009 18:29 - Colombo
spíš, jednodužší a zábavnější forma, papírové RPG byla předobrazem RPG počítačovým(od rubaček Dungeon master, po příběhově založené Fallouty, Morrowindy a Baldury), jestli si něco z toho hrál, pak musíš mít jasnou představu. Teď si jen vytvořit vlastní svět či jej převzít a vytvořit si jen příběhovou linku. Jen nemáš postavu jednu(jako ve falloutu), ale více a tak každa by měla mít(alspoň jak já to vydím) nějaký ten svůj vlastní osobní quest, motivace atd.
Autorská citace #15
22.2.2009 18:42 - Fritzs
x master: ještě mi nezbyde, než se vyjádřit k Alnagovi...

1.) Chybná terminologie: encouncer podle D&D je typem scény, ve scéně nemusí nutně "o něco jít", a navíc nemusí scéna nutně končit bojem, nebo dovednostním střetem (což jsou mimochodem taky scény) v podstatě scéna nastává v okamžiku, kdy hráči+DM popisují, co se ve hře děje.

2.)Každá hra RPG začíná nějakou scénou (tu si vymyslíš, klasika je, že se postavy potkaly v hospodě, kde k nim přistoupil tajemný stařec..., ale můžeš začít i z ostra, tím, že postavy přepadnou ti zmiňovaní koboldi, todle už je na tobě) a poté více, či méně plynule přechází do jiných scén, přičemž neexistuje žádný obecný návod na jejich řazení, musíš si sám přijít na to, jak vám to vyhovuje a co produkuje zábavnou hru, přičemž platí, že:

a.) hráči se během scény nudí=děláš to špatně, méně podobných scén do budoucna
b.) hráči se během scény baví=děláš to dobře, více takových scén do budoucna.

3.) Keep on Shadowfell, je, a todle je teda čistě jenom můj názor, příklad, jak by se to nemělo dělat. A taky bych řekl, že začínat na předpřipraveném dobrodružšství není zrovna ideální, jelikož 95% z nich je psáno s předpkladem, že DM už RPG někdy hrál a zbylých 5% jsou převlečené gamebooky.
Autorská citace #16
22.2.2009 18:44 - Colombo
Píše:
...zbylých 5% jsou převlečené gamebooky.

Fritz: jako Erikovo dobrodružství na začátku drd?:)
Autorská citace #17
22.2.2009 19:06 - Lotrando
x master: jestli nemáte zkušenosti, prostě bych začal v hospodě. klasické sešli jste se, jste dobrodruzi a místní šerif potřebuje pomoc. vysvětlí, co je jako s těma goblinama a kde jsou. jedna scéna, hráči si hrají na to že jsou v hospodě, GM vůbec nezasahuje, dokud nechtějí někoho podříznout. Pak scéna jak putují, nějaký hod na atletiku a naturu, aby trefili a došli. Nejsou významné, pokud nevyjdou příliš špatně. Když mají hráči smůlu, vyrušili třeba brtníka. Malý souboj - nebo-li encounter, česky střetnutí, aby si vyzkoušeli, co vlastně ty postavy umějí. Pak už jsou v doupěti goblinů a jdou místnost od místnosti. Každá je samostatné střetní, chceš-li scéna. Jestli nechceš číst tolik anglického textu, mrkni do monstráku na gobliny a vyber nějaké střetnutí 2 či 3 levelu. Máš tam, kteér potvory v tom jsou. Udělej jednu místnost a nech hráče bojovat. Když vyhrají, nalezou mezi věcmi i dopis pro gobliny od neznámého - zabijte lidi z vesnice pro větší slávu Grumshe (to je temmný bůh). Máš háček napříště.

Vlastní souboj se hraje tak, že se hodí iniciativa, seřadí se podle ní a točí se to pořád do kola. Všichni se střídají. Každý má svůj tah (turn) a všichni dohromady udělají jedno kolo (round). GM má svou pozici s potvorama, jinak většinou hrají hráči. Není úplně dobré, potvory rozdělovat, pro začátek ať hrají všechny pohromadě.

Když postavy gobliny porazí, dostanou poklad jdou to oslavit. Koupí si vybavení, do pokladu dej jeden kouzelný předmět - řekněme zbraň +1. Hráče nech, ať si rozdělí peníze a rozhodnou se, kdo dostane tu zbraň. Je potřeba jim říct, že příště bud ezas něco jiného a dostane to další. Tak to chodí, aby si všichni jednou mohli vybrat. Hráč který dostane kouzelný předmět si pak určí, co konkrétně to bude, nebo mu to můžeš dát, pokud jsi GM. Zkušenější hráči samoszřejmě vědí, co potřebují, méně zkušeným může poradit spoluhráč.

Nakonec to nejdůležitější. Řekni jim, že jsou kámoši, teda jejich postavy jsou kámoši a proto spolupracujou. Nenech je jít proti sobě. Tahle hra není o tom, kdo je silnější, je to o příběhu a boji proti protivníkům v týmu.

Pro jednu hru, která zabere tak 3-4 hodiny je to až až. Pak dej vědět, jak jste dopadli.

P.S. když něco zvořete, tak si s tím nelamte hlavu, to se stává a je potřeba čas, aby pravidla pronikla pod kůži. Taky se moc nezdržujte dohledáváním každé blbosti v pravidlech. Udělejte to tak, jak si myslíte že to je, po selsku. Nejhorší je, když se pořád listuje a hledá. Úplně to ničí hru. Ty největší průšvihy si pak v klidu vyřeště mezi hrami, třeba po mailu. Normálně třeba písnu GMovi, že jsem něco dělal špatně, ale už jsem si to zjistit a dal do kupy. Nebo jako GM řeknu hráčům, že jsem je s prominutím po..lal. Oni vědí, že ot nebylo schválně.

Pamatujte, že se GM nesnaží postavy zabít nebo vyhrát za každou cenu, a oni nebojují proti sobě. Cílem je udělat hru tak, aby bylo vítězství zasloužené, těžké a spravedlivé. Někdy se stane, že postava umře. Pak se buď řekne, že je mrtvá a hráč si vytvoří novou, na stejné úrovni jako zbytek družiny. Nebo se může oživit, jsou na to pravidla, ale to je spíš až pro postavy později, kdy je smrt velkým zásahem do děje. AL eo tom třeba příště.

Definitivní konec příspěvku :).
Autorská citace #18
22.2.2009 19:10 - Alnag
No, takže děkuji některým za záměrné zamlžování situace a zhoršování orientace v problému. Skutečně dobrá práce jak odradit začátečníka. Mohl bych to tu nějak rozebírat, ale tím bych k tomu také přispíval. Tím myslím Fritze a Colomba (kdyby byl někdo na pochybách). Lotrando to naopak napsal moc pěkně. Toho bych se držel.

Tak jen zopakuji, že pokud x mastere máš skutečně 4. edici D&D (Modrobílá kniha - na obálce antropomorfní týpek s dračími rysy a čarodějka s holí) tak Keep on the Shadowfell je začátečnické dobrodružství, které obsahuje i rady pro začínající DMy (to je člověk, který vede hru, což budeš nejspíš ty).

Pomohlo by nám vědět
- jak dobře umíš (a hráči umí) anglicky
- kolik vás (tebe + hráčů) je
- event. kde nakupuješ/co máš k dispozici (player's handbook, ostatní základní pravidla - Dungeon Masters Guide (DMG), Monster Manual, něco jiného?)
Autorská citace #19
22.2.2009 19:25 - Colombo
alnag: já odrazuji? Jestli jsem X mastera odradil, tak ať to napíše sám!
Nic proti, ale co mám já zkušenosti, tak spousta lidí přechází z počítačových RPG právě na RPG papírová, protože v papírových můžou zažít ještě něcovíc, něco, co hra nedovolila. A jen nějaká vybíjející hra, alspoň z mého pohledu, by mne osobně(i když já jsem takový fanatik) trochu zklamala, protože jsem "nezažil takový příběh, jako v Balurs gate, jen jsem furt házel kostkou".

Ono je taky důležité, klik je X masterovy a jeho kolegům let, abychom věděli, co čeká, protože lidi dospívají a tak, jak v 14 letech mi stačilo vybít bandu goblinů(i když, já jsem takový fanatik, mě to nikdy nestačilo), momentálně už bych takové dobdrodružství možná ani nehrál(a to jsem nehrál pěkně dlouho, prakticky od těch 14 let:))

Druhá forma, jak hrát, je připravit si taky One shot hru. Udělat pár propracovaných postav(klidně je odněkut obšlehnout), hodit je do krizové situace(obléhání města?) s tím, že se musí dostat z města. Pokud se nějaký nepřítel nepovede a nějaká postava umře, není problém potkat někde pod trosky další a vysvobodit ji.
Ono to hodně závisí na tom, co čekáš. Třeba ti bude stačit vymlátit skřety, třeba budeš raději řešit logické problémy atd.
Autorská citace #20
22.2.2009 19:35 - Lotrando
colombo: je úplně jedno kolik jim je. my jsme začínali se 4E asi před 9ti měsíci a taky jsme si švácli pár giblinů, aby jsme si uťukli pravidla a trochu to vztřebali. pak se dostalo na všechny ty vychytávky, ale na začátku méně znamená rozhodně více. btw, myslím že alnag nemysle zrovna tebe
Autorská citace #21
22.2.2009 19:38 - Colombo
nevím, připadá mi obrovský rozdíl, mezi "zkušení hráči oťukávají nová pravidla(zejména soubojový systém)" a "rád bych zkusil to, RGP nebo jak to"

a co víme, že očekávání může naposto změnit chápání výsledku. Třeba Lukáš Bauer, my jsme očekávali zlato a proto je pro nás stříbro zklamání(co na to říká on, je další věc), oproti tomu, když naprostý autsider udělá 4. místo, no to je úspěch hodný oslavy!

Proto mi osobně připadá velice důležité znát to, co x master od toho očekává, jelikož nechci, aby byl zklamán.
Autorská citace #22
22.2.2009 19:54 - Fritzs
Lotrando: Tvoje schéma prvního dobrodružství je zbytečně jednoduché a když sem ve 13ti začínal, tak moje dobrodružství bylo o stupínek složitější... podotýkám, že moje znalosti RPG se tehdy omezovaly na existenci DrD (nikoliv znalost jeho pravidel) a hráli jsme bez jakéhokoliv systému.

Alnag: An rozdíl od tebe tady nedláždím jedinou správnou cestu k hraní D&D (a RPG obecně), ale snažím se dávat obecnější rady, jak na to.
Autorská citace #23
22.2.2009 20:51 - Argonantus
No, a než tě zdejší machři vysokých levelů zavalí podrobnostmi, doporučuji se vrátit k tomu, co řekl Shadow; tam je docela pěkně shrnuto vše podstatné.

A jinak - opravdu nejdůležitější je začít hrát; i za cenu, že nevíte úplně přesně jak; co je pro vás podstatné tím vyplyne najevo nejlépe.
Autorská citace #24
22.2.2009 22:09 - Sosáček
Colombo: bylo Jarikovo. Nezkousej zas vyvolat flame.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.051526784896851 secREMOTE_IP: 54.81.157.133