Pravidla

Vannax
5.4.2008 17:26
Kdyby každé pravidlo ze všech RPG systémů vážilo jeden kilogram, pak by se s klidem dalo říct, že pravidel existují tuny nebo spíš desítky tun. Kolik z nich je ale skutečně dobrých?
Autorská citace #21
21.4.2008 10:04 - Jerson
Však právě o tom mluvím. Zpočátku je jedno, zda dotyčná postava řeší třeba boj pomocí hrubé síly nebo pomocí rychlosti, obojí může být stejně účinné. Stejně tak dostat se z budovy může znamenat že vykopneš dveře nebo šikovně seskočíš z okna a interpretace vlastnosti Fyzička pořád funguje. Jenže pak na tebe letí několik vrhacích nožů a najednou začně být velmi důležité, jestli jim uhneš nebo se je pokusíš "ustát" - notabene když příště půjde o rychle zalehnutí před střelou z kulometu.
Na druhou stranu pokud ve hře k takovým situacím příliš nedochází a hra se točí kolem jednání, hledání stop a vztahů, tak potřeba rozdělit tuto vlastnost nevznikne.
Nicméně s tím se pojí ještě druhý aspekt, totiž princip "vyšší je vždycky lepší".
Autorská citace #22
21.4.2008 10:30 - Lotrando
Jerson: ono je to právě o tom, jaké situace řešíš? Protože v tvých příkladech se pořád zabýváš stejným problémem, fyzickým útokem a poškozením. Systém, který agreguje vlastnosti mimo jiné zakládá svou úspěšnost na tom, že řešíš jeden problém různými způsoby. Takže zatímco ten, kdo je fyzicky zdatný, uhne letícím nožům, jiný, který umí lépe vyjednávat zklidní situaci vhodně zvolenými slovy (a narace pak pokračuje, třeba tím, že nože nezasáhly). Ono se to špatně vysvětluje na pár řádcích, ale podstatné je, že vlastnosti určují rozdíly mezi postavami a jejich různé přístupy k řešení daného konfliktu. Pak je celkem jedno, jestli jsi uhnul nebo zásah vydžel, prostě jsi ustál konflikt, máš nějaký výsledek a jak se to stalo je pod rozlišovací schopností pravidel a je čistě na naraci hráčů a vypravěče, jaké podrobnosti použijí v popisu.
Autorská citace #23
21.4.2008 11:05 - Jerson
Lotrando, tanto přístup jsem také zkoušel používat, ale pro většinu (více než polovinu hráčů byl příliš obtížně představitelný. Osobně si třeba také nedovedu představit, jak použít "inteligenční část" rexlexu v situaci, kdy jsi napaden ze vzdálenosti padesáti metrů.
Když vezmu zrovna tyhle reflexy, tak pro většinu hráčů je intuitivně snadno pochopitelné, že obratná postava proleze mříží, pokud tam ta mříž už je. Postava se stejně rozvinutou vlastností pojatou jiným způsobem, v daném případě intelektuál je - podle představy těchto hráčů - nahraný a jakékoliv řešení dané situace narativně už berou jako dost silné kroucení reality herního světa.
Totéž v případě, kdy je do jedné vlastnosti sloučená síla a obratnost, takže mohutná a štíhlá postava mají stejně vysokou schopnost. Opět mříž - opět je pro hráče pochopitelné, že obratná postava proleze, ale aby silná postava mříže vytrhla, to už dost dobře nejde, protože by to celou hru posunulo k příliš heroickým výkonům.
Kromě toho pro mnoho lidí má - zejména při boji - velký vliv použitá zbraň, zejména palná, protože dává "přidanou hodnotu" k poškození. A pak je zatraceně velký rozdíl, jestli si popíšeš, že jsi včas zalehnul / uhnul, nebo že jsi ránu ustál. V první případě tě ona "přidaná hodnota zbraně" nezajímá, ale ve druhém ji už musíš zohlednit.
Ono nejde ani tak o to, že by se situace nedala řešit různými způsoby, ale když už určitá situace nastane, tak vyžaduje řešení omezeným počtem způsobů, a nebo vyšší míru abstrakce.
Autorská citace #24
21.4.2008 11:28 - Lotrando
Jerson: Já se zeptám, proč by mělo být "roztažení" mříží méně uvěřitelné než "protažení se" mříží. Protože pokud jsou tyče dost daleko od sebe, proč by nemohli být naopak tenké? Nebo by byla blbost je udělat tenké, aby šli roztáhnout? Proč ovšem jsou tedy tak daleko od sebe?Pochybuju, že daná postava umí něco takového, jako vykloubit si ramena aby se mohla protáhnout. Bez toho, se uvšem daný úkon realizovat nedá. Tak jaký je v tom rozdíl.
Připouštím, že ten můj přístup vyžaduje změnu některých zažitých stereotypů. A není to jednoduché, člověka to táhne pořád k vyzkoušeným postupům. Je to trošku jiná hra, která potřebuje jiná pravidla aby mohla fungovat. Jen bych se ohradil proti tomu, že se dělají nějaké čáry s herním světem. To záleží jen na zúčastněných, na popisu scénya do jisté míry na ochotě hráčů do tho jít a experimentovat.
Mě samotnému nejvíce vyhovuje poloha někde uprostřed, kdy je to ještě pořád o pár vlastnostech a dovednostech a zároveň je tu určitá volnost v nastvení co je podstatou konfliktu a jaký bude způsob jeho řešení. Když se mi to pak rozpadne na jednotlivé úlohy, používám klasické metody, ale stále vím, kam se chci dostat v rámci celé scény.
Autorská citace #25
21.4.2008 11:56 - Jerson
Lotrando, možná je to tím, že se lidé zkoušeli ledaskam protáhnout a šlo to, zatímco zkoušet ohnout nebo vytrhnout kus železa sem tam také někdo zkusí a nejde to - nevím. Nicméně to je jen příklad.
Stejně tak dělá potíže spojení inteligence jako logického myšlení a jednání s lidmi, protože případů, kdy je člověk inteligentní a přitom s lidmi jednat neumí máme v okolním světě víc než případů, kdy dotyčný umí obojí.
Souhlasím s tím, že určitá volnost v pojetí je nutná (zvedat mříž lze rukama a zády nebo nohama (: ) a na druhou stranu je nutná určitá míra abstrakce, přičemž tyto dva parametry působí proti sobě, nicméně mám za to, že čtyři až šest vlastností v poměrně+ obvyklém pojetí je vcelku univerzální a pochopitelné i pro laika (a také pro zkušeného hráče), což považuju za nejdůležitější.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.051939010620117 secREMOTE_IP: 35.173.233.176