Pravidla

Dalcor
13.11.2007 13:17
Úvaha nad DnD na hraj.cz
Nevím nevím jestli Zdeněk Rys z Blackfiru čekal ode mě o DnD zrovnatakovejhle článek, ale zveřejnil ho.

Váš názor?
Autorská citace #1
13.11.2007 14:55 - Lotrando
Pěkně napsáno, čtivě a výstižně. Jen s tím odsouzení d20 versus 2d6 bych nesouhlasil :). Jinak se mi článek líbil.
Autorská citace #2
13.11.2007 18:35 - Dalcor
Ech - můžeš to rozvést? NMyslíš tohle:
Dalcor píše:
Systém nabízí oproti DrD+ matematicky nevýhodnější základ založený na hodu d20+ něco.
Autorská citace #3
13.11.2007 19:22 - Lotrando
Správně :)
Hod 2d6 není lepší. Má sice normální rozložení náhodného jevu, bohužel většina činností, které se jím simulují toto rozložení nemá (a často se ani nedá zjistit). Pouze to vede k větší jistotě výsledků, což může určitým hráčům vyhovovat. Mohou se pak snažit takto získané kontroly využít tak, že maxují úzkou skupinu skillů.
Oproti tomu hod d20 má rovnoměrné rozložení, což sice vede k velké náhodnosti, na druhé straně ale podporuje hráče v rozprostření skillů. Jinými slovy, nemá-li hráč možnost snadno kontrolovat náhodnost hodu a úspěšnost skillu, volí často více skillů s nižším rankem.
Autorská citace #4
13.11.2007 19:39 - Alnag
Lotrando - v zásadě souhlasím, minimálně v tom, že odvolávat se na "normální rozložení" u RPG je dost o ničem. Ale jsem s tímto názorem v menšině. :-)
Trochu bych se pozastavil nad tím, zda se WoD od DnD liší v tom, že WoD je skill-based. DnD má taky skilly a to jako integrálnější součást systému než jsou classy. Rozhodně to není čistý class-level jako kdysi. Na druhou stranu WoD třeba v rozšířeních typu VtR má různé upíří klany což nejsou nic jiného, než dobře maskované classy. :-p Takže rozdíl jsou možná ty levely...
Pak je tam ta arugmentace o XP jen o zabíjení potvor. To mi přijde jako trochu rozběh do otevřených dveří. Mám pocit, že to je mýtus, který funguje jen na našem RPGf, kde někteří lidé notoricky neumí číst a nechtějí se to naučit. Řekl bych, že kdokoliv, kdo přijde k DnD tak nějak normálně ani nebude předpokládat, že by se XP dávalo jen za zabití potvory, event. si to v DMG přečte. Neříkám, že by se to nemělo zdůrazňovat, jen bych řekl, že běžný čtenář se úplně nechytí.
K tomu pádu... je zajímavé, Gary Gygax kdysi napsal, že chtěl, aby zranění z pádu bylo kumulativní - tj. 1d6 za prvních 10 stop, 3d6 za 20 stop, 6d6 za 30 stop, 10d6 za 40 stop atd. To by pak bylo hned jinační... Designéři po něm zřejmě záměr nepochopili.
Jinak je to ale pěkný článek pro veřejnost, hlavně ty odkazy k možnostem, kde a co jak hrát. Rezonuje to trochu s tou diskusi v akcích.
Autorská citace #5
13.11.2007 20:05 - Gurney
Alnag: Level up po každém dobrodružství? Na menších levelech to v podsatě tak vychází ale když se hraje jednou týdně nebo časově nevytížení jedinci (jestli něco takového existuje) i častěji, tak se musíš strašně rychle dostat k něčemu jako 15lvl -> 16 lvl a to už jsou podle mě pěkný skoky. Samozřejmě zase záleží na obtížnosti a délce celýho dobrodružství, ale zase není moc dobré roztahovat na hafomocaještěpár sezení (nekonečnost unavuje).
Autorská citace #6
13.11.2007 20:25 - Lotrando
Alnag: trochu jsem pročítal Vlkodlaky a ClassLevel jsem tam viděl poměrně jasně. Nevadilo mi to, protože mi nevadí ani CL :).
K tomu ohodnocování něčeho jiného než zabíjení. Asi máš pravdu, na druhou stranu DnD ti nijak výrazně nepomůže. Systém znám především jako hráč, takže odposť případné mezery v mých znalostech. O co lepší však je např:
Klíč Svědomí
Tvá postava má slabost pro slabší. Získáš 1 body XP pokaždé, když tvá postava pomůže někomu, kdo si nemůže pomoci sám. 2 body XP získáš, kdykoliv tvá postava vystoupí na obranu někoho, kdo se nemůže bránit sám. 5 bodů XP si připiš pokaždé, když tvá postava podpoří někoho v nepříznivé situaci a změní jeho život tak, že si bude umět pomoci sám. Vykoupení: Ignoruj žádost o pomoc.
The Shadow of Yesterday
Z padesáti metrů by jsi si rozbil ústa i pádem do vody :), ze 70 metrů je voda jak beton a to , že pravidla říkají něco jiného mě nezajímá. :) A doufám, že ani nikoho s kým hraju.
Trochu se to zvrhává v potírání DrD+, tak si přisadím. Jeho "realističnost" je přesně důvod, proč ho nebudu hrát. Když vezmu do ruky meč a štít, stačí mi hod na útok d20+attack bonus a jak to ve skutečnosti vypadalo řeknu GMasterovi sám. Uvítal bych sice možnost více se babrat v boji, ale kouzelník by se pak mohl snažit lépe mechanicky popsat své kouzlení a hra by šla zcela určitě do kopru.
Ještě poznámka. Ten článek je dobrej. Jen přirozeně vyvolává debaty, protože se zmínil o ostatních systémech. To je sice zástupný problém, autor se tomu však mohl těžko vyhnout, chtěl-li d20 přiblížit hráčům jiných her. Tak si to prosím Dalcore neber jako kritiku.
Autorská citace #7
13.11.2007 20:36 - Alnag
Lotrando: Ty klíče z TSoY nejsou marné (minimálně pro určitý typ hry) ale nikterak to nebrání jejich nasazení v D&D. Možná s nějakou úpravou pro navýšení ceny levelů. Třeba 200*level XP získáš... atd.
Dobře by to možná fungovalo v kombinaci... tedy standardní XP za překonání překážky plus osobní "klíče" postav. To si umím představit velmi dobře.
Ale od té doby co XP nepoužívám... a jen prostě udělám po každém dobrodružství level up je mi to jedno.
Autorská citace #8
13.11.2007 21:02 - Lotrando
Alnag: Xp jsou zde "průvodní jev", hlavním účelem klíčů (jinde nazývaných aspekty) je vázat dohromady příběh a dát hráčům i GM do ruky nástroj pro jeho autonomní vývoj. V TSoY je tohleto mimochodem o něco zřetelnější než v podobném FATE, kde se občas může stát, že hráči vlastně nedokáží aspekty používat. Mimochodem Bifi z RPG F to myslím použil pro nějaký příběh, odkaz na jím použité klíče mohu postnout.
Ještě poznámka. 5XP je upgrade skillu o jedna na stupnici 1-7.
Autorská citace #9
13.11.2007 21:11 - Gurney
Alnag: Level up po každém dobrodružství? Na menších levelech to v podsatě tak vychází ale když se hraje jednou týdně nebo časově nevytížení jedinci (jestli něco takového existuje) i častěji, tak se musíš strašně rychle dostat k něčemu jako 15lvl -> 16 lvl a to už jsou podle mě pěkný skoky. Samozřejmě zase záleží na obtížnosti a délce celýho dobrodružství, ale zase není moc dobré roztahovat na hafomocaještěpár sezení (nekonečnost unavuje).

sry teď se mi podařilo změnit předchozí příspěvek místo poslání novýho
Autorská citace #10
13.11.2007 21:28 - Alnag
Dost se vzdalujeme od tématu Dalcorova článku, ale dobrodružství (resp. teď epizodu, protože hrajeme SW) zvládneme za 1-2 sezení. To znamená, cca 40 týdnu hraní - což je v podstatě rok. Nemám rád nekonečná tažení, takže začnu v září a někdy kolem června končím s dramatickým finále a vším tím okolo a prostě mi to funguje. Nehraju to takhle poprvé. Hráčské postavy se stále vyvíjejí, což je taky zajímavé a příjemné. A že jsou to pěkné skoky? Pro mne ne... level jako level.
Lotrando - síla aspektů (klíčů nebo čeho) spočívá z části i v tom, že za jejich projev je hráč odměňován. Je-li odměna automatická a nepropojená na chování, můžou si hráči víc hrát jak chtějí. To je ten typ hry, kde jakkoliv "průvodní jev" tyhle věci až tak nefungují. Hráči si můžou postavu definovat nějakými rysy, ale můžou je pak nedodržet a je to prostě jedno...
Autorská citace #11
14.11.2007 08:40 - Dalcor
Já to vůbec jako kritiki neberu, naopak jsem rád za každou reakci. Co se týče rozložení pravděpodobnosti průměrných hodnot je 2D6 prostě lepší.
Co se týče WOD - i já tvrdím že mezi WOD a DnD je rozdíl snad akorát (s nadsázkou) v settingu a lépe napsané kapitole o vyprávění ;)
To o XP není jen legwendou RPG F střetávám se stím poměrně častoa celá řada lidí to úspěšně šíří. Stejně tak prsotě spousta lidí poukazuje na pád z výšky s maxime 50 DMG. Jasné je že každej člověk to hraje tak že pak je konečná, a přečte si kapitolu DMG o EXPech - ale ten článek byl určen především k potírání existence danných blbostí!.
Autorská citace #12
14.11.2007 10:05 - bigbythewise
Dalcor píše:
Já to vůbec jako kritiki neberu, naopak jsem rád za každou reakci. Co se týče rozložení pravděpodobnosti průměrných hodnot je 2D6 prostě lepší.
To ano, ale taky jde o to, jestli nebo kdy a pro koho je lepsi, aby casteji padaly ty prumerne hodnoty. :)
Autorská citace #13
14.11.2007 10:50 - Dalcor
Ano - ale jak opakuji - je to často kritizovaná chyba ne-D20 veřejností že rozložení rpavděpodobnosti mezních hodnot je vyšší! Pláčete na nesprávném hrobě...
Autorská citace #14
14.11.2007 11:32 - LZJ
MMCH: Taky se zapomíná, že v d20 si hráč ten průměrný hod může určit sám - take 10.
Jinak podporuji názor, že bavit se o rozložení čísel padlých na kostkách bez ohledu na to, co výsledek představuje nebo jak se použije, je kravina. Zvlášť, když v DnD je výsledek často binární uspěl/neuspěl. D20 vypadá moc náhodně jen u hromadných hodů, kde se málo přičítá (t.j. ability checky).
P.S. článek jsem nečetl, je nějaký dlouhý :-(
Autorská citace #15
14.11.2007 12:35 - thief
1- pády z výšky řeším úpravou zranění... teď koukám, že už to moje řešení navrhoval nějakej Gygax. To je náhoda. :-))
2- level za dobrodružství. Jde to. V rámci urychlení vývoje hrdiny a vzhledem k častosti hraní, to jde v pohodě udělat. Ovšemže obtížnost hry stále odpovídá levelu. Takže takové dobrodružství se dá někdy dost obtížně přežít. Ale to je podle mě to "heroic".
3- XP. XP nepřiděluji, postupuje se po dokončeném dobrodružství při splnění úkolu adekvátnímu levelu postav. XP za tvorbu magických předmětů moudře ruší 4.ed., a tak k čemu potom XP vlastně slouží?
4- d20 kontra 2d6. neřeším, nejsem matematik. na zábavnost hry to podle mě má minimální dopad.
5- Článek byl trochu hektický, ale v rámci možností dobrý. :-)
Autorská citace #16
14.11.2007 14:26 - Dalcor
Co mě teda dostává je že přes kritiku se to na stránkách objevilo, ale tomu jestli se objeví i jiné review kde sjem se do dsotributora trochu opřel.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.29041409492493 secREMOTE_IP: 54.162.151.77