Pravidla

bigbythewise
27.8.2007 20:00
Vadi vam autohit u Magic Missile?
No a je to tady. Pojdme odhalit vase skryte problemy, zavisti a nenavisti. :o)
Autorská citace #1
27.8.2007 20:21 - Alnag
Nevadí mi automatický zásah, ale nevadilo by mi ani kdyby tam nebyl a házelo se normálně na zásah. Řekněme, že jsem v kategorii uprostřed.
Autorská citace #2
27.8.2007 21:37 - Spize
Nevadí a vyhovuje mi. Ono, ten efekt 1k4+1 zas IMHO nejni tak silnej, takže bez autohitu by to bylo... míň použitetlný. A nemůžu si pomoc, ale je to prostě klasika. Tuhle svatou krávu mám moc rád.
Autorská citace #3
27.8.2007 21:39 - Rytíř
Nevadí mi existence kouzla, které automaticky zasáhne a zraní.. ale vadí mi konkrétně magická střela. Ne tedy nějak hodně moc; ale prostě mi přijde trošičku předimenzovaná. Dělaná tak, že kdo neví co, vezme si jí a nemůže prohloupit. Je to prostě sázka na jistotu.. a jistota a kouzlení mi postupem času jde míň a míň dohromady :)
Když už sme u toho, tak já jsem za ověřovat každé seslání kouzla (libovolného), nechce se mi měnit již zavedené efekty a to, jak jsou vyřešeny ;)
Autorská citace #4
27.8.2007 23:03 - Spize
Je spousta podobnejch profláklejch kouzel, FireBally, Cure *** Wounds, ty Ti taky vaděj? Jen proto, že jsou profláklý? Ta "profláklost" (chceš-li pak zažitost určitých postupů, případně obecná známost jistých min/maxovacích cest) jedna z věcí, který se mi na DnD docela líběj.
Autorská citace #5
28.8.2007 02:10 - bigbythewise
Rytíř: Proc ti prijde predimenzovana? Magic Missile je proste "jen" skvely a casto pouzivany kouzlo, ale predimenzovany? Na 1 urovni Carodeje nebo na 9? Kouzla 5 urovne i nizsi jsou mnohem silnejsi.
Cone of Cold, Orb of xxx kouzla, Force Missiles, Enervation, Hideous Laughter.
Druhe, treti a ctvrte kouzlo nema save. Ano, tyhle kouzla jsou "pouzitelna" na vyssich urovnich. Je samozrejme, ze si kazdy z ty hromady kouzel vybira ty pouzitelne kousky. Nebo mas rad treba Hold Person? Proc bych ho mel brat, kdyz ma save na kazde kolo (nerfed by 3.5 edition). Nepouzitelne s dosavadnim systemem DC.
Jestli neco chci ohledne magie ve 4E, tak navrat legendarnich kouzel jako je Black Blade of Disaster, Elminster's Effulgent Epuration nebo Chain Contingency. Ne ze by tyhle kouzla jiz neexistovala pro 3.5E, ale nezlobil bych se, kdyby byly uz v PHB.
Magie ma byt mocna, coz je samozrejme jen muj nazor. Bohuzel mi prijde, jako by jeji sila v D&D s casem ustupovala, zatimco obycejne *mundane ukony* naopak nabiraji a jsou uz davno za hranici uveritelnosti. Jsou to silene featy ze splatbooks, umlaceni Iron Golema kusem obycejneho dreva je bomba roku nebo Vorpal Dagger odsekavajici hlavu Drakovi. Barbar, ktery rozseka 20 obru Daggerem na kasi jen s par modrinama je priklad za vsechny.
Koukam ze uz trochu odbocuju... :o)
Autorská citace #6
28.8.2007 08:40 - Noir
Magická střela je slabé kouzlo, na prvních úrovních vpodstatě nepoužitelné. Pokud bojuji proti protivnikům s odpovídajícím CR, tak pomocí MM mám 50 šanci, že jednomu z nich způsobím zranění za 1/2 jeho max. počtu životů. Když to srovnám s kouzly jako Sleep nebo Grease, které mají nadpoloviční šanci, že zcela vyřadí skupinu protivníků, netuším, čím by MM měla být tak silná...
Autorská citace #7
28.8.2007 08:45 - wraiths
bigbythewise. no on rytir neni pro kouzla on je klasickej "bijec", proste nadrzuje mlaceni. jinak mne nikdy nevadlila "Magic Missile" mozna bych ji i klidne i vice zesilil. kouzelnika se ma vetsina a ne mit z nej "bzundu" kdyz vystreli kouzlo se zranenim 1d4.
Autorská citace #8
28.8.2007 08:47 - Corvus
myslim ze tu su niektori jedinci natvrdo mentalne naviazani na system magie v 3e a nedokazu si predstavit ze by mohol byt v DnD magicky system ktory by sa na 3e prilis nepodobal a napady automaticky zavrhuju, pretoze by v 3e systeme nefungovali... to ale predsa neznamena ze by nemali fungovat v 4e.
podla mna by do 4e sadlo keby boli kuzelnici menej obmedzeni v pocte kuziel za den.. (aby to nefungovalo tak ze da 2 mm a uz sa potom len potuluje po bojisku). takemuto stylu by vyhovovalo to, ze mm by nebol autohit ale magicky utok. pretoze teraz ked ma nizkolevelovy kuzelnik 2 mm tak by bolo velmi nahovno keby s nimi neuspel. ak by ich mal "neobmedzene" tak by ta neuspesna mm taka tragedia nebola.
(a este sa mi zda ze tu niekto rad hrava ubermagov a nedochadza mu ze stredne az vysokolevelovy knaz ci mag je razantne silnejsi nez akakolvek nemagicka postava ak nema na sebe superequip)
a 'navrat legendarnych kuziel' naozaj nie je to co od 4e ocakavam ;-)
Autorská citace #9
28.8.2007 08:57 - wraiths
Corvus: a neni lepsi teda dat rovnou neomezene "cone of cold" :-)).
Autorská citace #10
28.8.2007 09:04 - Corvus
ehm...tak este raz.
Corvus píše:
myslim ze tu su niektori jedinci natvrdo mentalne naviazani na system magie v 3e a nedokazu si predstavit ze by mohol byt v DnD magicky system ktory by sa na 3e prilis nepodobal a napady automaticky zavrhuju, pretoze by v 3e systeme nefungovali... to ale predsa neznamena ze by nemali fungovat v 4e.
Autorská citace #11
28.8.2007 09:31 - Alnag
Corvus: To máš marný... budeš muset počkat do května... :o)
Autorská citace #12
28.8.2007 09:57 - Alek
Myslim, že Rytíř tou předimenzovaností myslel typ zranění MM. Kdyby to byl třeba oheň, asi by ten problém už neměl. Mejlim se?
Autorská citace #13
28.8.2007 10:09 - Noir
Co jsem tak na fórech zahlédl, tak wizard by měl mít ve 4e něco podobného warlockovu Eldritch blastu. A MM má smysl maximálně tak s Force magem, jinak jsem ji opravdu moc používat neviděl.
Autorská citace #14
28.8.2007 12:57 - Vannax
Noir píše:
Magická střela je slabé kouzlo, na prvních úrovních vpodstatě nepoužitelné. Pokud bojuji proti protivnikům s odpovídajícím CR, tak pomocí MM mám 50 šanci, že jednomu z nich způsobím zranění za 1/2 jeho max. počtu životů. Když to srovnám s kouzly jako Sleep nebo Grease, které mají nadpoloviční šanci, že zcela vyřadí skupinu protivníků, netuším, čím by MM měla být tak silná...
Nevím jak je to v novějších edicích se systémem soubojů, ale tak jak my hrajeme ADnD není obecně vůbec jednoduchý soupeře zasáhnout. V takovém případě, pokud se najde kouzelník, který je schopen soupeřovi s jistotou zasadit 1k4 zranění, tak to může být značný úspěch.
(THAC0 má holt své výhody a kdo říká, že v novějších edicích jsou reálnější souboje, tak asi pořádně nevyzkoušel druhoediční klasiku.:)
Ale jak psal rytíř, taky by mi nevadilo ověření úspěšnosti u každého kouzla.
Autorská citace #15
28.8.2007 13:39 - Corvus
mm je v 3e skvele kuzlo na prisery s velkymi savami. a na deviatom levely je to 5d4+5 co je priemerne 18hp damage natvrdo bez savu. preto podla mna zostava silne a uzitocne aj na vyssich leveloch.
Autorská citace #16
28.8.2007 14:35 - Fibriso
taky bych se k tomuhle názoru přikláněl... hodně užitečné, ale ne všemocné.
btw: ale už hodně dlouho jsem ho neviděl nikoho použít...
Autorská citace #17
28.8.2007 14:53 - Hanka
Vannax:
podle mne je THAC0 ekvivalentní s attack bonusem v dnd, jen v dnd je víc útoku za kolo.
20-THAC0 = attack bonus v dnd
10-AC = AC v dnd
to jest šance na trefu jsou stejné
jinak mne osobně se magic missile moc líbí (mé nejoblíbenější kouzlo)
Autorská citace #18
28.8.2007 15:06 - MR
Na první úrovni jsou ke zneškodnění protivníka lepší cesty (Sleep). Na deváté úrovni už mám zase kouzla, proti kterým je 18hp naprosto zanedbatelných. Kouzla 1. úrovně se vyplatí jako utility (identifikace), boosty (True strike), ale útočit s nimi postavou 9. úrovně, to jsem pravda už dlouho neviděl... Proč by někdo užíval kouzlo, kterým zraní za 18 hp, když má díky Feeblemind, Dominate person, Hold monster, Baleful Polymorph, Cloudkillu možnost vytvářet SAve or Die situace? Případně si pomůže hloupým Cone of Cold s průměrným zraněním 32, ale navíc plošným? Nebo maximalizovaným Scorching Rayem se zraněním 64 hp? Navíc se dá MM odolat MR...
Autorská citace #19
28.8.2007 15:30 - Corvus
MR: opakujem NO SAVE je dolezita vec.
cone of cold da na failnuty save 9.levelovemu magovu priemerne 16 damage a je to 5levelove kuzlo (rozdiel je v tom ze je to plocha)
mm ale na jedneho protivnika s velmi dobrymi savami nie je vobec marna vec (hlavne ked ich moze mat aj 5).
Autorská citace #20
28.8.2007 16:43 - Noir
Corvus: Ale save je jen třešnička na dortu. Maximalizovaný Scorching ray zraní za 64 životů a taky na něj není Save. Jen Touch attack, který ale vyjde skoro vždycky. A mj. na 11. úrovni jeho účinnost ještě o 1/3 stoupá. Proč by měl někdo na 9. úrovni zkoušet zraňovat za 18 životů za kolo, to netuším. Ono jde o to, jaké protivníky postavy na 9. úrovni potkávají. Vem si třeba Dire Beara, který má CR "jen" 7, ne 9. Nač je ti kouzlo, kterým ho budeš kydlit přibližně 6 kol, když mu místo toho můžeš ubrat 2/3 životů, nebo s trochou štěstí (šance asi 50 procent) kouzly jako Deep Slumber ho eliminovat úplně? Nebo vyvolat Dretche, který může těch 18Hp zranit za kolo taky (a navíc vydrží na bojišti 9 kol)? Opravdu si nedokážu předsatvit situaci, kdy bych musel sáhnout po MM-snad s výjimkou některých výjimečných tvorů.
Autorská citace #21
28.8.2007 18:13 - Rytíř
no, trochu mi trvalo, než jsem se dostal k odpovědi.. :) Doufal jsem tedy, že už to mezitím odhalíte a vyřešíte sami, ale jak tak koukám, ani ani.
Jde samo o to, co naznačil Alek & Corvus - že proti magické střele nejen že se nehází na záchranu, ale navíc se nejedná o útok nějakou konkr. energií a není tam ani útok dotykem. Je to prostě sichr rána za takřka všech okolností, žádná nestvůra nemůže být nějak odolná či imunní. Nepočítám-li MO, samozřejmě. A je to tak silná rána, že na libovolné úrovni je znát.
Ano, souhlasím, že v boji jeden na jednoho nic extra. Ale v družině.. Nehrozí poranění nikoho než toho správného terče a ten se tomu opravdu prakticky nemůže vyhnout. Je to prostě skvělá věc na dodělání silného zraněného protivníka (znáte to, po 2 drsných kolech mu zbejvá těch prokletejch posledních 10 žt... a ty mu vydrží dalších 10 kol, zatímco družina zkouší možné i nemožné a postupně umírá). :)
Ale tak já hlavně netvrdil, že to je příliš silné. Mě vadí, že je to sázka na jistotu! Klidně ať si má kouzelník něco silnějšího (jakože to má). Ale ať právě nemá něco, co ho vlastně nikdy nemůže zklamat.
V názoru na jeho univerzálnost a sílu mě utvrzuje fakt, že je to jedno z mála kouzel, které si vynutilo vlastní magickou ochranu - v podobě tý brože, co střely pohlcuje.
Autorská citace #22
28.8.2007 20:01 - bigbythewise
Uz jste nekdy slyseli o kouzle Shield nebo o magickem predmetu Brooch of Shielding?
Corvus: Presne tohle jsem cekal ze vybalis. Vsechno na hit a neomezene nebo mnohem vicekrat na den. Jinak to ani nejde vid? Takze 50 MM na den a z toho se 30x netrefis a tech 20 "se rezistne" pres nejakou trapnou fire resistance 5. Hele, jak uz jsem jednou psal, nechci aby se 4E posouvala nekam k WoW nebo Diablu. Jestli ti vadi, ze jsou Magove 10x silnejsi nez Fighteri tak NEHRAJ D&D nebo si udelej ZERO ruling pravidel. Jak jednoduche.
Corvusi, ty mas normalne mindrak z NO SAVE kouzel? :o)
Autorská citace #23
28.8.2007 20:08 - bigbythewise
Vannax píše:
Nevím jak je to v novějších edicích se systémem soubojů, ale tak jak my hrajeme ADnD není obecně vůbec jednoduchý soupeře zasáhnout. V takovém případě, pokud se najde kouzelník, který je schopen soupeřovi s jistotou zasadit 1k4 zranění, tak to může být značný úspěch.
Nejsou nahodou potvory castokrat v ADnD *narozdil* od 3E+ imunni na zbrane +x? Pak je JAKEKOLIV zranujici kouzlo dobrou volbou. Jo, stara dobra magie v ADnD.
Autorská citace #24
28.8.2007 20:19 - Alnag
Pánové, jak známo tady diskuse nemoderujeme, a proto vás pouze slušně a přátelsky požádám jakožto prostý čtenář této diskuse, abyste se zdrželi argumentů ad hominem, protože kdo to pak má číst.
Respektuji to, že nová edice je velice žhavé téma, věřte mi, že mne to taky nenechává nikterak klidným, ale určitě je lepší poklábosit v přátelském duchu i když máme mnohdy rozdílné názory na věc (a to tu máme poměrně často). Tak snažne prosím bez zbytečného krveprolití, XP za to nejsou. Díky.
Autorská citace #25
28.8.2007 20:23 - bigbythewise
Corvus píše:
MR: opakujem NO SAVE je dolezita vec. cone of cold da na failnuty save 9.levelovemu magovu priemerne 16 damage a je to 5levelove kuzlo (rozdiel je v tom ze je to plocha) mm ale na jedneho protivnika s velmi dobrymi savami nie je vobec marna vec (hlavne ked ich moze mat aj 5).
Kouzlo Orb of Force. (SPC)
School: Conjuration (Creation)
Level: Wiz/Soc 4
Saving Throw: none
Spell Resistance: none
Ranged touch attack na 10d6 Force damage. Kouzlo ignoruje Antimagic Field, Globe of Invulnerability apod.
Porad je Magic Missile "overpowered" kouzlo? Je to kouzlo, ktere je *pouzitelne* i na vyssich urovnich narozdil od hromady dalsich kouzel 1 nebo 2 urovne, to je vse.
Autorská citace #26
28.8.2007 20:34 - bigbythewise
Rytíř píše:
Ale tak já hlavně netvrdil, že to je příliš silné. Mě vadí, že je to sázka na jistotu! Klidně ať si má kouzelník něco silnějšího (jakože to má). Ale ať právě nemá něco, co ho vlastně nikdy nemůže zklamat. V názoru na jeho univerzálnost a sílu mě utvrzuje fakt, že je to jedno z mála kouzel, které si vynutilo vlastní magickou ochranu - v podobě tý brože, co střely pohlcuje.
Omlouvam se za vicero prispevku, ale prijde mi neslusny, abych reagoval na vic lidi do jednoho.
Rytiri, kolik je takovych kouzel na jistotu v D&D? Muzeme tu udelat metrovy seznam. Mozna ti vadi ze je to kouzlo jen prvni urovne? Je tolik *taktik* jak se vyhnout MM, nejde jen o protekcni kouzla nebo predmety. :)
Autorská citace #27
28.8.2007 20:38 - Sosáček
Alnag: co když za to XP jsou? :)
Jinak nezdá se vám to poslední kouzlo trochu zvláštní? Bych si teda představil kouzlo tvoření trochu jinak než kouli síly :)
Autorská citace #28
28.8.2007 20:41 - Corvus
ja mam TAKYTO mindrak z magic missile. nespavam preto :-)))

sorry ale vazne je to smiesne.

a ake overpowered? ja som povedal ze mm je overpowered? neviem ci mas problem citat moju slovencinu ale ja som nic take nenapisal.

a neviem co tu vytahujes rozne obskurne kuzla bohvie odkial.naco? a okrem toho to kuzlo potrebuje ranged touch attack takze to nie je 'ista rana' ako mm.

to ze by mali kuzelnici viac kuziel za den je fajn pretoze by mohli stale robit to v com co su dobri aj na nizkych leveloch. lebo hrat maga na 1-3 levely je otrava. prdnes par kuziel a uz nemas co robit.

a nechapem co stale splietas s diablom a wowom. co ma caste kuzlenie s tym spolocne? ja nehravam ani diabla ani wow.

a btw nehram ani DnD.. hravam : Warheart
Autorská citace #29
28.8.2007 20:44 - bigbythewise
Hrngz: Jo tohle kouzlo je dost divne, ale dokazu si ho predstavit, narozdil od nekterych zastancu *realismu* na WotC forech. :o)
Autorská citace #30
28.8.2007 20:51 - bigbythewise
Corvus:
A neviem co tu vytahujes rozne obskurne kuzla bohvie odkial.naco? a okrem toho to kuzlo potrebuje ranged touch attack takze to nie je 'ista rana' ako mm.
- Kouzlo z officialniho zdroje WotC. Sance na zasach je na vyssich urovnich vetsinou "jen" 95%.
To ze by mali kuzelnici viac kuziel za den je fajn pretoze by mohli stale robit to v com co su dobri aj na nizkych leveloch. lebo hrat maga na 1-3 levely je otrava. prdnes par kuziel a uz nemas co robit.
- Ano, to je cena za pozdejsi moc, kterou Magove VZDY platili na pocatcich sveho putovani a uceni.
a nechapem co stale splietas s diablom a wowom. co ma caste kuzlenie s tym spolocne? ja nehravam ani diabla ani wow.
- Prakticky neomezene kouzleni? Nepripadal tu snad nekomu Warlock trochu moc akcni? Co jsem tu cetl starou diskusi, tak kazdej jen nadaval jak to silny povolani, ktery muze kouzlit porad. Takze ted budou jakoze vsichni kouzlit neomezene a budeme happy? :o)
A btw nehram ani DnD.. hravam : Warheart.
- Aha, takze nejsi zrovna ten, ktery by se mel bat zmen.
Autorská citace #31
28.8.2007 21:21 - Corvus
bigbythewise píše:
Sance na zasach je na vyssich urovnich vetsinou "jen" 95%.
no oproti 100% istote je to rozdiel. kocka je svina ;)
bigbythewise píše:
Ano, to je cena za pozdejsi moc, kterou Magove VZDY platili na pocatcich sveho putovani a uceni.
zase je tu nieco dane od prirody? ;-)
bigbythewise píše:
Prakticky neomezene kouzleni? Nepripadal tu snad nekomu Warlock trochu moc akcni?
ja neviem ani co to je Warlock... skutocne sa nevyznam v tom milione vydanych doplnkovych priruciek kde wizardi placnu vsetko co im prebehne hlavou.
bigbythewise píše:
- Aha, takze nejsi zrovna ten, ktery by se mel bat zmen
eh? ved ja sa ani zmien nebojim. ja ich presadzujem.
Autorská citace #32
28.8.2007 22:40 - Rytíř
Bigby píše:
Rytiri, kolik je takovych kouzel na jistotu v D&D? Muzeme tu udelat metrovy seznam. Mozna ti vadi ze je to kouzlo jen prvni urovne? Je tolik *taktik* jak se vyhnout MM, nejde jen o protekcni kouzla nebo predmety. :)
Hele netuším, kolik jich je, nikdy mě nenapadlo to počítat :) Ale takle jednoznačně výhodných myslím zase až tak moc nebude.. Jinak já rád hrál bojový čaroděje a střelu jsem nijak zvlášť nenadužíval.. ale opominout moc nešla, přestože jsem upřednostňoval jiný styl kouzel.
O to mi šlo, prostě jen říct svůj názor na to. Nechci jí chudáka holku starou, dobrou, vláčet bahnem ;)
Jinak to kouzlo, co jsi našel je docela síla, ti řeknu. Rozhodně lepší adept na změnu než celá mm! :))
Autorská citace #33
28.8.2007 23:10 - bigbythewise
Corvus píše:
no oproti 100% istote je to rozdiel. kocka je svina ;)
Dobre, takze si nech Magic Missili a ja beru tohle. :)
Corvus píše:
zase je tu nieco dane od prirody? ;-)
Ne, je to dane uz od pocatku D&D.
Corvus píše:
ja neviem ani co to je Warlock... skutocne sa nevyznam v tom milione vydanych doplnkovych priruciek kde wizardi placnu vsetko co im prebehne hlavou.
Divil by ses, kolik zajimavych veci bys tam nasel.
Corvus píše:
eh? ved ja sa ani zmien nebojim. ja ich presadzujem.
To vis ze se jich nebojis, kdyz hrajes jinej system a mas asi i jinou vizi mechaniky i vkus nez ja, jenomze tady jde o 4E D&D a ne Warheartu.
Autorská citace #34
28.8.2007 23:23 - bigbythewise
Rytíř píše:
Hele netuším, kolik jich je, nikdy mě nenapadlo to počítat :) Ale takle jednoznačně výhodných myslím zase až tak moc nebude.. Jinak já rád hrál bojový čaroděje a střelu jsem nijak zvlášť nenadužíval.. ale opominout moc nešla, přestože jsem upřednostňoval jiný styl kouzel
Ono kdyby si stal v boji proti Carodejovi na 15+ urovni, tak by si se jeste velmi rad nechal dobrovolne namasirovat Magickou Strelou. Na vyssich urovnich uz posuzovani sily MM nema moc smysl. Krom toho plne sily dosahuje az na 9 urovni castera.
Jinak vyhodnejsim kouzlem 1 urovne muze byt treba Ray of Enfeeblement, Ray of Clumsiness nebo Color Spray, zalezi na situaci.
Rytíř píše:
Jinak to kouzlo, co jsi našel je docela síla, ti řeknu. Rozhodně lepší adept na změnu než celá mm! :))
Jo tohle je docela ulet a casto diskutovane kouzlo na WotC forech, energeticke verze (Orb of Acid, Orb of Fire...) maji dokonce 15d6 damage. Tohle nekdo prehnal. Ne ze by uz v PHB nebyly prehnana kouzla.
Autorská citace #35
28.8.2007 23:31 - Corvus
bigbythewise: Warheart ma uplne inu (povedal by som ze o 180 stupnov opacnu) filozofiu magie nez ocakavam od 4e ;-)
Autorská citace #36
29.8.2007 08:21 - wraiths
Rytíř: a proc by nemohl mit kouzelnik takovy jedno kouzlo..."takova jistota" ja osobne, jako valecnik bych nerad videl vedle sebe kouzelnika co "kidli" priseru nozem( taky zraneni 1d4).ja hral s kamosem( kouzelnikem) tak ze on byl jen kouzelnik, ne zadnej takovej mixlej necim( valecnik apod.). takze "hov.." zivotu maly THACO jen odolnosti to dohanel.
a jak pise Big. me by se osobne taky nelibilo aby pak takova missilka neprosla pres resistanci 5.
Autorská citace #37
29.8.2007 10:11 - Noir
Vzhledem k asi patnácti zúůsobům, jak se MM vyhnout, není nikdy zásah stoprocentní. Vzhledm k tomu, že ji dokáže vyrušit i kouzlo 1. úrovně, je její užitek sporný. K tomu dodejme, že protože je kouzlem 1. úrovně, neprojde ani většinou zákaldních obran jako je Minor invulnerability. Jak už kdosi napsal, třeba takový Ray of emfeeblement (empowered třeba) je ve většině situací mnohem lepší volbou. Obecně vzato jsou v 3,5 kouzla, která zraňují, tou nejslabší možností, jak ničit nepřátele. Další slavbiny MM: Nedá se použít proti ne-bytostem (dveře s ní nerozbiješ, prkno nepřerazíš). Jsou tvorové proti ní imunní od přírody (není jeich ale moc): Force dragon třeba :o) bigbythewise: Ale zase se Orby nedají twinovat-v tom je třeba Ray of enfeeblement (nebo Scorching ray) lepší...
Autorská citace #38
29.8.2007 18:37 - LZJ
Přiznám se, že mě "autohit" u MM vadí. Ne nijak zásadně, ale nelíbí se mi to. Jiná kouzla mají save, nutnost touch attacku nebo jinou možnost úniku (poodejít stranou při Silence na plochu) a to vše i bez magické ochrany. Ta jistota u MM je pak taková nesystémová.
Taky to je takové zjednodušující, není třeba vymýšlet nějakou strategii. Čouhá z nepřítele aspoň malíček od nohy? Šup tam s magic missile.
A nejhorší je to na straně nepřítele, zažil jsem jednotku 20 kostlivců, kteří uměli každý 2 MM za 3 kola. S tím se prostě nedá nic rozumnýho dělat.
Autorská citace #39
29.8.2007 19:54 - bigbythewise
Noir: Na vsechna kouzla se da aplikovat Twin spell.
Split Ray jde jen na ray kouzla. Chain spell na ray kouzla nefunguje.
Jinak Orb kouzla ti zase zrani Golema nebo potvoru v Globe of Invulnerability. :o)
Proti Scorching Ray kouzlu te spolehlive ochrani Ray Deflection.
Autorská citace #40
29.8.2007 20:05 - bigbythewise
L.Z.J. píše:
Přiznám se, že mě "autohit" u MM vadí. Ne nijak zásadně, ale nelíbí se mi to. Jiná kouzla mají save, nutnost touch attacku nebo jinou možnost úniku (poodejít stranou při Silence na plochu) a to vše i bez magické ochrany. Ta jistota u MM je pak taková nesystémová.
Jina ano, ale rozhodne ne vsechny.
L.Z.J. píše:
Taky to je takové zjednodušující, není třeba vymýšlet nějakou strategii. Čouhá z nepřítele aspoň malíček od nohy? Šup tam s magic missile.
Stejne jako vsechna Spread kouzla, ktera dokonce funguji i pres rohy - Fireball napriklad. Nemusi z tebe couhat nic.
L.Z.J. píše:
A nejhorší je to na straně nepřítele, zažil jsem jednotku 20 kostlivců, kteří uměli každý 2 MM za 3 kola. S tím se prostě nedá nic rozumnýho dělat.
Jo a ja zazil 20 Rogues se svitkama Greater Invisibility. :o)
Autorská citace #41
29.8.2007 21:57 - Bajo
No nevim, to ze proti MM vznikaji specialni obrany (o kolika kouzlech to muzeme rict?) bych moc na obhajobu nepouzival ;-), a to nejen kvuli pricinam, ale i kvuli dusledkum.
Autorská citace #42
29.8.2007 22:07 - bigbythewise
Dulezite je, ze ta obrana tu je. Jsou kouzla 1 urovne kterym se na nizsich urovnich tezko ubranis (Ray kouzla, Color Spray, Sleep) a zadnej Shield ti nepomuze.
Autorská citace #43
30.8.2007 07:13 - Corvus
mm je jednoducho nesystemove kuzlo ;-)
Autorská citace #44
30.8.2007 09:16 - andtom
Snažíte se k tomu přistupovat jen Outgame. Za zamyšlení přece stojí také Ingame hledisko.
Co se děje v konkrétním světě, kde existuje něco okatě lepšího, používanějšího (připusťme pracovně, že tomu tak je, není mým cílem zaujímat postoj, jestli ano nebo ne). MM je ofenzivní kouzlo. Dá se říct bojové. Podívejme se na dějiny válečnictví, jak se přirozeným způsobem "řeší" problém kvalitativní převahy. Jsou možné dva přístupy:
1a. Ofenzivní řešení, snažit se o to samé a ještě účinněji. Příklad: Egypt dostal výprask od Chetitů na válečných vozech a tak se je naučil mistrně používat také.
1b. Ofenzivní řešení jinak, než tím samým způsobem (nalezení účinnější ofenzivy). Příklad: Římské loďstvo dostávalo na budku od Kartaginců, tak Římané kromě jiného vymysleli corvus (zdravím Corvusi :)) ), aby se námořní boj přiblížil pozemnímu, v němž měli převahu.
2. Defenzivní řešení, snažit se nalézt a používat obranu. Příklad: Řím dostal výprask při nasazení válečných slonů Kartaginci, tak se naučil manévrovat svými manipuly k vyhnutí se střetu a používat prostředky k splašení slonů tak, že slony se staly v bitvách proti Římu na bojišti relativně neúčinnými.
Jinak obecně platí, že cizí mimořádné ofenzivní prostředky jsou primárním cílem ke zničení. Viz Stalinův rozkaz ve 41 bez ohledu na ztráty ničit primárně mechanizované pancéřové divize, přednostně tanky. Sešli MM a staneš se magnetem přitahujícím ofenzivní pozornost protivníka na svou osobu, pokud ví, o co jde.
Tak tímto směrem nutno přemýšlet, při zvážení jestli je low-magic nebo high magic ten váš konkrétní svět, to také zaváží.
A příklad úplně jiného řešení: MM může existovat, ale být zakázané, společensky neakceptovatelné kouzlo. Něco jako chemické a biologické bojové prostředky. MM budou používat jen ti zlí ve vašem světě (nebo části světa, kde hrajete). A je to.
Možností k ingame korekcím je spousta. Přece nebudu jen brečet "maminko, maminko, mezi kouzly se nachází silné MM, vyškrtni mi ho z pravidel" :)
Autorská citace #45
30.8.2007 09:32 - wraiths
andtom:zajimave a supr pojeti. s timhle bych klidne souhasil.
Autorská citace #46
30.8.2007 09:53 - andtom
Další úvahy k MM: Kde je napsáno, že to kouzlo má decentní efekt. Jeho efekt není popsán v pravidlech nijak do detailu. Viděli jste určitě PC hry, jak je MM zobrazováno (nejvíc se mi líbí v Greyhawk: TOEE). Rakety létají vysoko široko, než zasáhnou cíl (tj. viditelné na větší dálku než přímočaré ray kouzla třeba). Takové pojetí létání MM se mi líbí. A myslíte, že takové magické rakety létají potichu? Co když je to šílený hluk, který přitáhne pozornost bytostí na tři míle kolem.
Je to pak jako v reálném světě, ne vždy je vhodné používat rychlopalnou HLUČNOU a v efektu VIDITELNOU prásk-prásk-při_navádění_viditelnou zbraň, ale něco tichého, byť méně účinného.
Autorská citace #47
30.8.2007 10:49 - Noir
bigby: Máš recht, popletl jsem twin a split. Moje kulpa... Qualdezar: Proti MM nejsou žádné speciální obrany-u Shieldu je to jen jedna z jeho vlastností, ostatní obranná kouzla prostě snadno fungují proti kouzlům první úrovně. Shrnutí mého pohledu: Na nízkých úrovních je zranění MM příliš nízké, autohit je sice pěkný, ale 3 životy jsou opravdu k ničemu. Relativně nejúčinnější je MM na 7. a 9. úrovni, kdy má jakýs takýs smysl, ale jen ve výjimečných situacích (proti zvláštním protivníkům, na doražení velmi zraněného nepořítele apod.). Ovšem existuje řada kouzel, která jsou účinnější, silnější a univerzálnější. Od 9. úrovně už MM nepřináší žádný zvýšený užitek (s výjimkou Force maga nebo jak se mu nadává), oproti jiným kouzlům první úrovně, jejichž účinek není omezen (Protection from Chaos/Evil/Good/Law, Grease, Comprehend Languages, Ray of Enfeeblement, Enlarge Person atd.) tudíž ztrácí smysl.
Autorská citace #48
30.8.2007 18:58 - bigbythewise
Corvus píše:
mm je jednoducho nesystemove kuzlo ;-)
*Sigh*
Jinak plne souhlasim s Andtomem.
Corvus: Co Forcecage kouzlo? Zrusit, vymazat.. znicit? Je velmi nesystemove...
Autorská citace #49
30.8.2007 19:44 - Bajo
2 andtom:Ja ti reknu, proc se na to nemuzu divat ingame, i kdyz tenhle pohled chapu: Pro me nikdy uveritelnost nebyla v RPG dulezita, vlastne casto stalo nekde hodne dole a to proto ze mi casto branila ve hre, nebo hru ubirala smerem, kterym jsem nechtel (kdyz tedy hru nejak ovlivnovala). Za druhe, osobne mi vadi ze mm jde 100% zablokovat stejne tak mi vadi, ze proti neviditelnosti se da 100% chranit (ala permanent see invisiblity). Jako vypravec jsem totiz, pokud jsem o necem takovem premyslel, stal pred tezkym dilematem. To kouzlo si pravdepodobne opravdu zaslouzi nejakou obranu, jinak by ji designeri nedelali, ale hlavne co tedy ocekavaji ze udelam? Ocekavaji, ze se proti hraci budu branit tim zpusobem, ze mu v danem souboji realne vyskrtnu jedno kouzlo ze spell listu? Sorcera ma i tak malo kouzel a moc jinych utocnych variant mit nemusi. Podobne tak wizard, pokud mu mm zabira nejake sloty. Stejne tak jsem nikdy nechapal tu radu v DM: "pokud jsou postavy overpowered, kvuli mag. predmetum, vezmete jim je". Tahle filozofie se mi proste nelibi. Ve vsech pripadech trestam hrace za neco, za co treba ani nemuze.
A co se tyce 1000x opakovane sceny, kdy kouzelnik beha po bojisti a jedine co se snazi (protoze kouzla mu dosli, nebo jich nema nazbyt), je, aby jej nekdo nesejmul. Tohle kdyz zmizi mi vubec vadit nebude. A to ze muze treba strilet z luku je pekne, ale kdybych chtel aby strilel z luku, nedelam si kouzelnika.
Takze co se tyce me, 100% souhlas s Corvusem.
Autorská citace #50
30.8.2007 20:13 - bigbythewise
Qualdezar: Davno vznikla teorie podporena WotC "Customer Service" podporou (kteremu ja osobne neprikladam velku vahu), ktera uz se uchytila v praxi a sice, ze Nondetection kouzlo (stejne jako Mind Blank) chrani neviditelnou postavu proti kouzlu See Invisibility a True Seeingu. To jen takova perlicka.
Qualdezar píše:
A co se tyce 1000x opakovane sceny, kdy kouzelnik beha po bojisti a jedine co se snazi (protoze kouzla mu dosli, nebo jich nema nazbyt), je, aby jej nekdo nesejmul. Tohle kdyz zmizi mi vubec vadit nebude.
Nevidim zadny rozdil mezi timhle a tim, kdyz bude Carodej behat po bojisti a Carodej se bude snazit nekoho sejmout vasima neomezenyma non-autohit fire missilama. Kouzelnik je na pocatku slaby a ubohy, na nejvyssich urovnich je to ovsem nejsilnejsi postava. Bojovnici to maji zase jednodussi na zacatku, ale jejich sila se zvysuje velmi pomalu a stagnuje. Tohle byl vzdy koncept D&D i spousty dalsich fantasy her nebo systemu, tak nevim o co vam jde. O *vyvazene* postavy? Nebo vzit nemagickym povolani tu jedinou vyhodu kterou maji?
I kdyz o cem se tu bavime. Pokud te nezajima uveritelnost v RPG, tak ti asi ani nevadi bojovnik usekavaji hlavu Daggerem Drakovi a odrazejici bucklerem Armagedon kouzlo Epickeho Wizarda.
Autorská citace #51
30.8.2007 20:25 - Alnag
Bigbythewise píše:
Tohle byl vzdy koncept D&D i spousty dalsich fantasy her nebo systemu, tak nevim o co vam jde. O *vyvazene* postavy?
To, že je něco staré a "osvědčené" ještě nutně neznamená, že je to dobré. A naopak, že je něco nové a "progresivní" taky nezanamená, že je to dobré.
Cíl designérů, tak jak mu já rozumím je, aby postavy měly možnost (pokud budou chtít) držet se své role (tj. kouzelník kouzlí) a nebyli nuceni vklouznout do role, která jim není vlastní (kouzelník bojuje mečem). To neznamená, že kouzelník nemůže bojovat mečem, když se tak jeho hráč rozhodne, ale že kouzelník bude mít vždycky "něco v záloze" i kdyby to něco byla třeba at will magic missile (a to nevíme).
Jelikož cílem RPG je nabídnout hráčům cosi podobného jako zkušenost života v kůži literárního či filmového hrdiny, položil bych si následující otázku. Kolik znáš filmových či literárních mágů, čarodějů či kouzelníků, kteří prohlásili... "Sorry hoši, došly mi kouzla... musíme zakempovat." nebo něco obdobného. Proč by se měla zkušenost RPG v tomto lišit?
Já si myslím, že tohle je dokonalá WIN/WIN situace. Hráči kouzelníků typu Gandalf (který sebou tahá meč) ho můžou tahat i nadále. Hráči, kteří ho sebou nosili jen proto, že se báli, že jim dojdou kouzla (a neměli jiný důvod) ho můžou odližit. Nevidím v tom nic děsivého, naopak je to podle mého soudu fajn.
Autorská citace #52
30.8.2007 20:32 - bigbythewise
Alnag: Problem je, ze pokud budes mit neomezena kouzla, tak se zakonite musi *razantne* snizit jejich ucinnost. A tohle uz je uplne o necem jinem. Pokud to bude neco jako Reserve featy z Complete Mage, kdy ma postava nejakou "at will" supernaturalni schopnost, tak to beru, ale jinak mi to smrdi s prominutim.
Jako kompromis bych jeste bral, ze by neomezenych kouzel bylo jen nekolik (nejaka zakladni jednodussi utocna nebo obranna) a dale uz bude mit postava (ty mocnejsi kouzla) omezene, nicmene budou take at-will, jen omezene pouzitim na den, bez pripravy samozrejme.
Alnag píše:
To, že je něco staré a "osvědčené" ještě nutně neznamená, že je to dobré. A naopak, že je něco nové a "progresivní" taky nezanamená, že je to dobré.
D&D je stare, stara, ale porad *party* hra a tam nikdy o vyvazenost postav nejde, cili koncept je v poradku, pokud ti tedy vice nevyhovuje myslenka dnesnich MMORPG "akcnich" her na PC. Jenomze tam je to ucelne a jinak to ani nejde.
Autorská citace #53
30.8.2007 20:57 - Alnag
MMORPG jsem nikdy nehrál a po tom, co jsem si o tom přečetl a viděl mne to ani nikterak netáhne. A než to někdo nadhodí Diablo jsem hrál asi deset minut a pak mne to přestalo bavit.
D&D a jiná RPG hraju už čtrnáct let a pořád mne baví. A nejsou stejná. Každé je trochu jiné, ale baví mne všechny. Jestli se D&D trochu posune nebo změní a bude-li mne bavit, budu ho hrát. Nebude-li mne bavit mám v knihovně tři čerstvá RPGčka, která jsem ještě nevyzkoušel a spoustu dalších, které si rád zopakuji.
Z toho, co jsem ale zatím četl usuzuji, že mne bavit bude a že mne bude bavit hodně. Magic Missile mne neznepokojuje. Ani mne neznepokojují oslabená kouzla ani nějaké koncepty převzaté možná právě z MMORPG (i když jak to tu pozoruji se to tak pozoruhodně často užívá). Hraju hru, která mne baví a tak jak mne baví. Když se s designéry rozejdu v našich představách o hře zcela, rozejdu se s nimi v dobrém.
Pokud zjistíš, že tě nová edice D&D neláká, nic ti přece nebrání zůstat u té staré. Příruček k ní jsou doživotní zásoby a je jasné, že po vydání 4e budou na ebay za hubičku. Ale třeba zjistíš, že jsi designérům křivdil a že 4e je fajn a tak proč se dopředu zbytečně strestovat.
Lidé jsou různí a hráči D&D jsou také různí. Někdo to hraje přesně podle knihy, někdo si hru upraví tak, aby mu vyhovovala. Někdo to vidí jako soutěž, někdo jako zdroj zážitků, jiný jako příběh. Někdo chce mágy, kteří se z nesmělých začátků stanou neomezenými vládci, jiný chce od počátku schopné a zdatné čaroděje, kteří budou vždy na roveň svým kolegům v družině. Proč každému nedopřát to jeho?
Autorská citace #54
30.8.2007 21:17 - bigbythewise
Alnagu, ja jsem proste pesimista, uz od prirody, nemuzu za to. :o) Me to znepokojuje, stejne jako me treba znepokokuje v PC hernim svete neustale *zjednodusovani* RPG her, ktere se dnes prakticky delaji jen pro "dummies". Kazda nova PC hra neni lepsi, ale "neni zas o tolik horsi". A tohle mi to napadne pripomina. Pokud bude 4E v pohode, tak prosim, budu rad, treba bude i lepsi co ja vim, nicmeme vliv pocitacoveho MMORPG sveta a jista mira zjednodusovani a "zakcneni" systemu tu je a to nemuzes zaprit. To me trosku znepokojuje.
Autorská citace #55
31.8.2007 09:05 - Corvus
ked si 4e zoberie z MMORPG nieco co ju spravi zabavnejsou tak nech!
zjednodusenie pravidiel stolnych RPG vnimam ako ten spravny krok k tomu aby ho zacali hrat novi hraci. verim ze vela z nas zazilo to ze volali kamarata hrat a ked mu ukazali tie pravidlove biblie tak sa chudak zmohol len na: a to mam vsetko precitat a naucit sa?
som za systemovy pristup. aby sa toho co najviac dalo odvodit logickou uvahou a nebolo treba stale listovat pravidlami ako to vlastne funguje (ano pozeram na vas kuzla! ;-) teda aby vsetky cinnosti fungovali na jednom principe. d20 system je toho podla mna schopny. memorizovat milion roznych pravidiel (a hlavne ich vynimiek) je rovnako blbe ako listovanie.
a este jedna vec. zjednodusene pravidla neznamena ze RPG hra bude pre 'dummies'...to je nejaky podivny elitarsky pristup.
nie kazdy sa rad bavi s cislickami... niekto si len chce zahrat nejaku rolu a na to komplikovane pravidla naozaj nepotrebuje.
Autorská citace #56
31.8.2007 10:04 - LZJ
Bigby: Já bych v případě DnD pesimistický nebyl. WoTC má dost lidí a peněz na jejich zaplacení a když vidím, jak dobrou a hratelnou hru udělali v DnD 3.5e (dokonalá není, samozřejmě). Tak se jim věřím i v případě 4e, hlavně RPG je takové volné. Když se mi to nebude líbit můžu zůstat u 3.5e, udělat si vlastní úpravy, ukecat spoluhráče na jiné RPG. Ale nedokážu si představit, že by 4e byla tak hrozná, že kdyby spoluhráči chtěli upgradovat, tak bych přestal hrát.
EDIT: Ono je to podobné jako s Microsoftem. Jejich produkty určitě nejsou dokonalé, najdou se jiné, které jsou v jednotlivostech lepší. Ale celkově v oblasti pro běžné spotřebitele prostě vedou, protože dodádaví dostatečně použitelné zboží (i když co jsem viděl Office 2007, tak začínám pochybovat ;-) ).
Corvus: Mě memorování detailů o kouzlech taky začíná vadit, ale myslím 4e nebude o tolik jendodušší. Spíš jsem zvědavý na mágy v MCWoD.
Autorská citace #57
31.8.2007 10:09 - Alnag
Moji McWodoví mágové leží na celnici... :-(
Autorská citace #58
31.8.2007 11:05 - LZJ
To už to vyšlo?
Autorská citace #59
31.8.2007 11:08 - Alnag
Yo.
Autorská citace #60
31.8.2007 13:13 - Sosáček
Alnag: Žjů, o tom určitě napiš článek. Nebo tak něco. Myslím, že tenhle princip magie ještě nikdo do d20 neportoval, a psoustě lidí by to mohlo usnadnit hledání dokonalého fantasy RPG :)
Autorská citace #61
31.8.2007 14:28 - Alnag
Hrngz: Nejsem si jistý, že jde o přímé portování z WoD do d20. Spíš je tam jak jsem to pochopil nějaký "nový" systém magie. Ale až to budu mít v tlapách určitě něco spáchám.
Autorská citace #62
1.9.2007 12:18 - bigbythewise
Corvus píše:
a este jedna vec. zjednodusene pravidla neznamena ze RPG hra bude pre 'dummies'...to je nejaky podivny elitarsky pristup. nie kazdy sa rad bavi s cislickami... niekto si len chce zahrat nejaku rolu a na to komplikovane pravidla naozaj nepotrebuje.
To sice neznamena, ale bohuzel se tak v minimalne 90% pripadech deje. (V PC RPG svete) Pokud chci zahrat *nejakou* roli, taky pravidla nepotrebuju zadne, dude. Mam lehky dojem, ze si me moc nepochopil.
Ano, jsem RPG elitar. *sigh*
Autorská citace #63
1.9.2007 13:11 - Sosáček
od prirody?
Autorská citace #64
1.9.2007 16:27 - andtom
Omlouvám se na poněkud pozdější reakci na Qualdezara, dánou realitou našeho světa :)
Qualdezar píše:
2 andtom:Ja ti reknu, proc se na to nemuzu divat ingame, i kdyz tenhle pohled chapu: Pro me nikdy uveritelnost nebyla v RPG dulezita, vlastne casto stalo nekde hodne dole a to proto ze mi casto branila ve hre, nebo hru ubirala smerem, kterym jsem nechtel (kdyz tedy hru nejak ovlivnovala).
Používáš ve svých libovolných hrách background u postav? Asi bys neměl, protože background je vlastně ingame uvěřitelné zdůvodňování toho, jaká postava je ;) Svět jako celek má stejně jako postava právo na svůj background, nic víc, nic míň, nevidím v tom žádný rozdíl. Ingame řešení MM není nic jiného, než elegantní uvěřitelné vyřešení této záležitosti v rámci backgroundu světa. Jestli Ti background světa brání ve hře, tak to si potom hru neumím představit, to aby ses bál říct hráčům například, že upíři kolokvium se schází na sezení každou první středu v měsíci, protože to může nepochybně zcela nabourat hru, jelikož postavy tam budou chtít až v pátek :)
Qualdezar píše:
Za druhe, osobne mi vadi ze mm jde 100% zablokovat
Shield zdá se mi blokuje jen směrově a pak platí to samé co napíši hned následujícíc odstavec ...
Qualdezar píše:
stejne tak mi vadi, ze proti neviditelnosti se da 100% chranit (ala permanent see invisiblity).
A kdyby obrana pred neviditelnosti neexistovala, nevadilo by Ti z toho samého důvodu to, že kouzlo invisibility (včetně očarovaných předmětů) by bylo příliš silné? Kolik je vůbec těch, co běhají s permanent invisibility? ;)
Qualdezar píše:
Jako vypravec jsem totiz, pokud jsem o necem takovem premyslel, stal pred tezkym dilematem. To kouzlo si pravdepodobne opravdu zaslouzi nejakou obranu, jinak by ji designeri nedelali, ale hlavne co tedy ocekavaji ze udelam? Ocekavaji, ze se proti hraci budu branit tim zpusobem, ze mu v danem souboji realne vyskrtnu jedno kouzlo ze spell listu?
Co je mi po tom, co si myslí designéři. Mám svůj rozum a nápady, udělám si věci po svém, přesně jak jsem napsal, ingame, pokud bych to cítil jako problém u hráčů. Nic nikomu škrtat nebudu.
Qualdezar píše:
Sorcera ma i tak malo kouzel a moc jinych utocnych variant mit nemusi. Podobne tak wizard, pokud mu mm zabira nejake sloty. Stejne tak jsem nikdy nechapal tu radu v DM: "pokud jsou postavy overpowered, kvuli mag. predmetum, vezmete jim je". Tahle filozofie se mi proste nelibi. Ve vsech pripadech trestam hrace za neco, za co treba ani nemuze.
Já to v DM nemůžu najít, možná hledám špatně, kdeže to tam je přesně?
Qualdezar píše:
A co se tyce 1000x opakovane sceny, kdy kouzelnik beha po bojisti a jedine co se snazi (protoze kouzla mu dosli, nebo jich nema nazbyt), je, aby jej nekdo nesejmul. Tohle kdyz zmizi mi vubec vadit nebude. A to ze muze treba strilet z luku je pekne, ale kdybych chtel aby strilel z luku, nedelam si kouzelnika.
Na kouzla v boji se dívej jako na munici. Římský řadový legionář nesl dvě pila (těžké oštěpy), které když hodil, tak nebrečel, že už nemá, ale zbyl mu jen krátký meč gladius. Lehké římské jednotky velites měli pouze oštěpy (víc než dva) a dýku, hodily a ustoupily za legionáře. Takových jednotek je v historii spousta. V našem reálném světě magie není, tak se obyčejně něco hází, oštěpy, zápalné lahve (i v Byzanci), atd. Jak munice dojde, tak se jednotky zdekují nebo fungují maximálně tak pomocným způsobem (nečelí hlavní plné síle protivníka). Wizard a sorcerer je něco podobného, použije co má a musí se dekovat, to přece není prvoliniový bojovník. Připadá mi komické nad tím plakat (pokud tedy nejsem motivován chtíčem mít hrozivého killera od první do poslední minuty boje). Edit: Pokud něco cítím k úpravě, tak to není nekonečnost munice spellcasterům, ale vzetí do úvahy únavy, což hezky postihne ty, co se neomezeně ohánějí zbraněmi (a přiblíží je to spellcasterům z pohledu omezení časem, kdy jsou borci na bojišti, koneckonců i rage u barbara je omezen, tam se s únavou počítá).
Autorská citace #65
1.9.2007 16:33 - Alnag
Já myslím, že celá tahle diskuse je dokonalou ukázkou různých herních preferencí, tak jak je rozlišuje třeba Robin Laws. Někdo chce postavu s cool schopnostmi, někdo chce plynulý příběh, někdo chce zdůvodnění skrze postavu a svět, někdo chce férový boj a někomu je to šumák. :-)
Autorská citace #66
1.9.2007 20:01 - Corvus
andtom: vyjadrim sa len k tej 'municii'. tu ide asi skor o tu zabavnost, teda mag co uz nema kuzla je strasne nudna postava v akcnej hre. teraz cakam ze prides s kopou napadov co moze mag robit bez kuziel ;) ale pointa je v tom ze hrac hra v dnd maga preto lebo ho bavi kuzlit..a to by mal aj robit.. a nie strielat z kuse. takze by som mu nechal vzdy aspon nejake slabsie alebo podporne kuzla at-will.
inak to s tym ze bojovnici nemaju minatelne zdroje (okrem barbara) takze vlastne mozu bojovat stale si pekne trafil... a vyzera to ze aj bojove postavy tie minatelne zdroje dostanu...
Autorská citace #67
1.9.2007 23:18 - Bajo
2 andtom:Co se tyce logiky a uveritelnosti, nerikam ze je borim zamerne. Samozrejme ze se logikou a uveritelnosti ridim taky, ale neni pro me tolik dulezota a proto ji ne vzdy venuji pozornost tak moc jako neketri ostatni hraci. Nektere veci jsou zrejme a do oka bijici, nektere uz tolik ne, pokud je clovek neresi.
Osobne neberu hru ani pribeh jako simulaci skutecnosti. Pribeh a hra je pro mne mnohy spise forma nejakeho sdeleni, poselstvi nebo myslenek. Nebranim se tomu je sdelovat treba v trochu symbolicke, metaforicke nebo nadnesene forme. A proto nekdy volim takove situace, ktere by se asi ve skutecnosti nestali, nedavaji uplne smysl, apod... ale v pribehu vizni tak jak je potreba. Asi tolik k tomu.
Kazdopadne chapu tvuj postoj a nijak s nim nepolemizuji. Proste jak rika Alnag, kazdy ve hre hleda neco jineho a dostavame se k tomu mnohdy odlisnymi cestami. Proto je mnohdy muj pohled na RPG a i ten gamedesign rozdilny od toho tveho a nejen tveho.
Autorská citace #68
2.9.2007 11:47 - bigbythewise
Corvus: Me treba bavi magie moc, proto jsem hral vzdy za magy, ale ze by mi nekdy vadilo ze nemuzu kouzlit porad? To opravdu ne. Leda tak v hodne akcni hre, jak rikas, ale i pak to zalezi na tom, jakym zpusobem DM tvori encountery a take na jakych urovnich se hraje ze? Pak jsou tu treba hulky, hole, svitky atd, takze kouzleni v boji *nechybi*. Jak rikam, tohle je *akcni* uprava, zadny prinos v tom moc nevidim, ale staniz se.
Autorská citace #69
2.9.2007 13:20 - Čindi
Jo pamatuji svoji první postavu z RPG Dračího doupěte. Byl to barbarský kouzelník. (síla +1). Po té co došli magy - blesky jsem začal vrhat oštěpy a nějak jsem se necítil ošizený. :)
Autorská citace #70
2.9.2007 18:07 - andtom
Corvus píše:
hrac hra v dnd maga preto lebo ho bavi kuzlit
Odbočím pro příklad jinde. Někdo považuje za dobrý horror takový, kde je to, čeho se má bát, pořád vidět (neustále se něco bububu viditelného děje). Jiný zas považuje za dobrý horror takový, kde je to, čeho se má bát, pouze tušené, v náznacích a objeví se viditelně pouze na velmi malé ploše z celkového času. Přitom jak ten Někdo, tak ten Jiný říkají, že mají rádi horror. S kouzlením je to obdobné. A) Někdo touží po tom, aby neustále něco sesílal, jinak protestuje, že přece kvůli tomu si vzal mága. Mág je pak něco jako sesílací kulomet. B) Jiný říká, že nepotřebuje neustále něco sesílat k pocitu, že hraje mága. Hráče baví nakládat s omezenými zdroji, bát se o ně, chránit si je, být tajemný (který oponent a velmi často i spojenec ví, co ještě může a co nemůže). Jak hráč A), tak B) říkají, že rádi hrají mága (podobně jak v tom příkladu s horrorem). Neupírejme hráči typu B) právo na existenci, ne každý je hráč typu A). Pro mě osobně je mnohem zajímavější mág typu B). A to nejen z pohledu zážitku hráče který ho hraje, ale také z pohledu přínosnosti příběhu (stačí se podívat do fantasy literatury, jací mágové jsou zajímaví, včetně samotného Raistlina).
Corvus píše:
mag co uz nema kuzla je strasne nudna postava v akcnej hre
Podívej se na to z druhé strany: D&D zřejmě nebude akční hrou, protože v ní není udělán mág, který by se do toho typu hry hodil. Protože kde je napsáno, že D&D je akční hrou. Je takovou, jak ji hrají hráči.
Jinak k tomu onálepkování akční hra (a souvisí to i se zdroji, jak tady o tom běžela diskuze): celkem pravidelně tady čtu jinou nálepku, že D&D je heroická hra. U mně heroická hra znamená cosi takového, jako že postavy mají navrch a bezpečně vítězí, vždy vyváznou, atd. Ovšem srovnám-li D&D dejme tomu s Fate, tak dojdu k závěru, že D&D má jakž takž rovné zdroje pro postavy i cizí postavy, kdežto Fate nikoliv (protože cizí postavy nemají Fate points, proč?). Ať mi nikdo neříká, že D&D je víc heroická než Fate, která je mnohem lépe dělána pro ty, co mají pro strach uděláno a chtějí-li zvrátit špatnou náhodu, mají k tomu možnost (cudně zahalenou jako nevinnou a inovativní příběhotvornou složku, pochopitelně). Pokud by D&D byla opravdu heroickou hrou, tak by měla silnější a jednodušší možnosti pro zvrácení nepříznivé náhody, než je ve skutečnosti má.
Autorská citace #71
2.9.2007 18:16 - andtom
Qualdezar: Ani já neberu hru jako snahu o co nejvěrnější simulaci skutečnosti. Což ale neznamená, že nedodržuji určitou logiku (protože jinak by nevznikl logický příběh a hlavně hráči by byli v nejistotě, kdyby neplatila určitá běžná logika ze života). Takže třeba v D&D je turn-based boj na čtvercích nebo šestúhelnících, pohoda, nezabývám se tím, že nakolik je to nelogické, je to tak prostě dohodnuté, všichni to ví, tuto věc odlišnou běžné logice.
Tím chci říct toto: nevidí se mi odmítnout in-game řešení MM jak jsi to udělal jenom proto, že je logické. Jelikož logika toho řešení není v rozporu s žádnou věcí v pravidlech, která je daná jako ne úplně logická (jako třeba ten turn-based charakter boje), tak nevidím žádný důvod to in-game řešení odmítnout z důvodu, že je logické a uvěřitelné. S ničím v pravidlech nekoliduje a každý hráč ho pochopí právě z důvodu jeho uvěřitelnosti a logičnosti.
Autorská citace #72
2.9.2007 18:36 - Alnag
Dokáže si někdo vzpomenout na nějaký příklad mága, čaroděje nebo kouzelníka z literatury či filmu (který nebyl přímo inspirovaný DnD), kde by tento mág prohlásil: "Sorry, došly kouzla." nebo něco na ten způsob. Já rozumím zajímavosti toho, že člověku dojdou zdroje, ale mám pocit, že zase co je moc, to je příliš.
Autorská citace #73
2.9.2007 18:44 - andtom
Alnag: Protože mág kouzly neplýtvá. Vzpomeň nějaký příklad mága, co bez ustání sesílá.
Ve starověkém Římě bylo úsloví, že "došlo už na triarii". Pardon, pokud jsem to napsal jazykově špatně. Jde o to, že římská republikánská legie měla tři typy manipulů seřazených do hloubky, první nejmladší hastati, pak zkušenější principes a poslední veteráni trarii. Když vstoupili do boje triarii, tak to už bylo velmi zle pro legii, poslední záchrana. To úsloví v Římě se tedy používalo v případech, kdy už bylo s něčím fakt zle. V D&D by to úsloví mohlo být: "došlo už na mága". A vo tom to je.
Edit: Ať klidně dají manovou magii (čerpá se na co v dané chvíli je potřeba, žádná příprava kouzel), ale ať je pěkně omezená, ne nekonečná.
Autorská citace #74
2.9.2007 20:04 - bigbythewise
Alnag: Stejne tak si nevybavuju zadneho maga, ktery by neustale metal kouzla jak divej. :o)
Pokud chceme aby byla magie mocna a vyjmecna, tak proste nemuzeme kouzlit neomezene. V opacnem pripade magie zevsedni a mag pak na me bude pusobit spise jako poutovy bavic nez jako straslivy nepritel.
Autorská citace #75
2.9.2007 20:43 - andtom
Část ceny spellcastera při konfliktu je v jeho přítomnosti samotné. Představte si sama sebe v pozici v reálném světě, kdy proti vám stojí mezi jiným někdo, kdo vypadá na to, že by mohl kouzlit nebo již něco zakouzlil. Je ve vás určitě nejistota a respekt. Snažíte se postavit tak, abyste nebyli v přímé nechráněné linii, například. Věnujete mu pozornost (co třeba postih -2 k AC vůči ostatním za vaši rozptýlenou pozornost a nejistotu). Trochu odhadnout spellcastera může jenom někdo, kdo o tom něco ví (skill spellcraft). Je obecně škoda, když boj v D&D nezohlední přirozený respekt, který takový spellcaster vyvolává u myslících bytostí (Int 3 a více). Např. jsem-li orc z kmene, kde je šaman a kmen se ho bojí, tak jak se asi budu chovat v boji proti skupině postav, kde někdo něco kouzlí. Málo se také hraje na blafování, že někdo něco kouzlí (třeba mává rukama, něco brumlá, představte si, že se na vás někdo dívá a dělá to, copak se klidně dál kydlíte mečem se svým nynějším protivníkem?). Málo se hraje na to, že někdo se schválně převlékne za spellcastera, či naopak spellcaster se převleče za nespellcastera. Atd. atd. Copak spellcaster má být pouze jakýmsi fantasy kulometníkem? No kdo chce, proč ne, začněte hrát na vyšší úrovni postav, kdy je již víc a silnějších kouzel, rozdávejte hojně hůlky s 50x Magic Missile a podobně a střílejte a střílejte, příjemnou zábavu.
Autorská citace #76
2.9.2007 22:43 - Tony DaMage
No... skill systém kúziel (plus možnosť kombinovania skillov a featov - tvorba nových kúziel: napr. Fireshaping + Elemental Blast + Enwiden Power = Fireball) v True20 je tiež zaujímavý, pretože je spojený s únavou. Kúzelník môže byť chvíľu guľomet... ale rýchlo sa vyčerpá a stane ľahko zraniteľným. :) Čiže trochu taktizovania s mágiou. :)
Momentalne hrajem Baldur's Gate... Autohit u Magic Missile? Rýchly doražač na protivníkov. (a trochu offtopic) Páči sa mi hlavne taktizovanie s mágiou, konkrétne s naučenými kúzlami. Predstavte si, že východ strážia dvaja baziliškovia, bojovníci sú vyčerpaní. Ostáva už len pár kúziel, medzi nimi pavučina... Proste ide o to, kreatívne využiť to čo hrá poskytuje...
Autorská citace #77
2.9.2007 22:49 - Tony DaMage
Priznávam sa k predošlému príspevku :-D
Proste skill systém vychádza z klas. d20+opravy. Čiže je tam logickosť, ktorú Corvus hľadá... :)
Autorská citace #78
2.9.2007 23:14 - Alnag
Pokud jsem správně pochopil designérský záměr, pak se kouzla budou vyčerpávat dál, jenom "ne úplně". Nyní mne prosím neberte vůbec vážně a hlavně nedivočte, uvedu příklad, který jsem si vycucal z prstu. Zcela!
Kouzelník na 1. úrovni bude mít 6 kouzel...
1. Summon Monster I (once per day)
2. Expeditious Retreat (once per day)
3. Magic Missile (once per encounter)
4. Shield (once per encounter)
5. Ray of Frost (at will)
6. Detect Magic (at will)
Řekněme, že by to bylo takhle (znova říkám, úplně jsem si to vymyslel a ani v tom rozložení není žádný zásadní záměr, jen tak co mi přišlo na mysl).
Takže v prvním střetnutí samozřejmě kouzelník může drsně vypálit na protivníka Magic Missile, ochránit se s pomocí Shield a přihodit do hry ještě nějakou přivolanou potvoru. Podruhé už nebude moci vyvolat potvoru, ale ještě mu zbyde možnost vzít nohy na ramena. Potřetí si poté, co vyčerpá svou magickou střelu bude holt muset spolehnout na starý dobrý Ray of Frost, kterým bude protivníka pižlat.
Představte si, s jistým odstupem, že by ta magie vypadala nějak takhle. Samozřejmě plus mínus. Zdá se vám to moc (kouzleník se nemůže vyčerpat)? Nebo naopak málo (rychle si vyplýtvá mocná kouzla)? Nebo akorát... když se dobře vyváží, které kouzlo do jaké kategorie?
Autorská citace #79
3.9.2007 00:02 - andtom
Alnag: Připadá mi to jako kompromis mezi vyčerpatelností a nevyčerpatelností magie, aby se vlk nažral i ovce zůstala celá, tj. aby všichni byli tak nějak spokojeni, takže OK. Nějak takhle by to býti mohlo, já jsem pro, nebudu tvrdohlavý a s pižlákama a spol. at will souhlasím. Navíc se mi líbí to omezení 1x použitelného kouzla (per day, per encounter). Jojo, takhle by to mohlo být.
Autorská citace #80
3.9.2007 04:03 - bigbythewise
Kouzelnik na 1 urovni bude mit 6 kouzel? Alnagu, ty vrahu, level cap je 30 a kouzla maji 25 urovni. :o) Docela by me zajimalo, jestli tech 20-30 je uz epic, nebo az 30+. Na te predvadecce rikal, ze epic je uz zahrnuty v core.
Jeste uvedu jeden priklad, proc je system neomezeneho kouzleni naprosta "diablovina".
Predstave si partu - Bojovnik, Bojovnik (Barbar), Zlodej, Monk a ted si predstavte, ze bojuji proti strasne presile, ze ktere vyvaznou jen tak tak zivi s HP plus minus 0. :o) Mno... v parte nebyl Klerik ze? A ted si predstavte tu samou partu, kde je misto Zlodeje - Klerik a "pere" do nich neomezeny Cure. Libi? Me teda ani nahodou.
Autorská citace #81
3.9.2007 07:49 - Max
Jediný co mi tam příliš nesedí je ... "co to je jeden encounter". Pokud nějaký kouzla mám jen per encaunter, tak může nstat:
Otevřu jedny dveře ... prásk tam kouzlo per encounter ... otevřu hned dveře vedle ... prásk tam kouzlo per encounter ...
A pak ... armády se hnou proti sobě ... prásk tam kouzlo per encounter a konec až do konce bitvy.
Co třeba příchod posil? Bude to novej encounter? Neboli, i když tam bude dejchat poslední potvůrka a z druhýho směru se vřítí dalších 50, obnova encounterů se nekoná a na druhou stranu. Bude příchod jedné nestvůrky znamenat obnovení encounteru?
Co kouzla? Budou taky kouzla s trvánim na encounter ... třeba u kouzla "leť" by to byla vcelku sranda :))
Co když budu chtít použít kouzlo "per encounter" v době bez události ... bude se praktivkovat "Ach můj bože, ten obří (pavouček, moucha, vosa, tráva, stromek, jablko) útočí přímo na nás!!!" a v případě že jo, neni to pak vlastně kouzlo at will? a pokud ne, bude li nějaké ohnivé kouzlo "per encounter" a já budu v zimě bez zdroje ohně, budu zmrzat dál a s nadějí přivolávat okolní monstra abych mohl zapálit oheň?
PS: Tohle jsou mechaniky který se krásně daj aplikovat na online hry, kde neni možný použít kouzla jinak a jinde než hra umožňuje, stejnětak je předem pevně definovaný co je a co neni encounter, ale v klasický hře už to tak jistý neni ... zatim mi skutečně víc a víc přijde 4e jako přizpůsobení pravidel potřebám jejich online hry. Těžko říct jak to ovlivní hru klasickou.
Autorská citace #82
3.9.2007 08:20 - Alnag
Příchod posil IMO nerestartuje encounter, je to popisovaný v jednom Design and Development článku.
Jinak "kouzla" (schopnosti Síly) per encounter mají Star Wars a zatím si na to nikdo nestěžoval. Je to asi o zvyku.
Autorská citace #83
3.9.2007 10:10 - Corvus
delenie hry na encountre (ci na sceny, to slovo je podla mna lepsie, pretoze encounter znamena 'stretnutie') je celkom bezna vec...v tomto by som naozaj problem nevidel... skor naopak je to fajn... kedy zacina a konci scena vacsinou urcuje GM.
Autorská citace #84
3.9.2007 15:36 - bigbythewise
Takze DM bude vlastne sam urcovat, kolik budou mit casterove kouzel, hmm...
Autorská citace #85
3.9.2007 15:39 - Sosáček
Vzhledem k tomu ze uz sam urcuje kolik potkaji priser, a kolik dostanou magickych predmetu, tak mi to nepripada jako prilisna zmena.
Autorská citace #86
3.9.2007 15:41 - Corvus
len tych per-encounter ;) a kedze aj ostane postavy budu mat 'per-encounter schopnosti' tak chudacikovia kuzelnici nebudu utlacovani sami :-P
ked pocas sedenia budu tri encountre, tak kuzelnik bude moc zakuzli tri krat 'per-encounter kuzlo' .. podla mna je to fajn :)
Autorská citace #87
3.9.2007 16:25 - Alnag
píše:
Takze DM bude vlastne sam urcovat, kolik budou mit casterove kouzel, hmm...
Jak tady naznačil Corvus a Hrngz a já to dám dohromady, je to DM, který bude určovat, kolik budou mít (všechny jednotlivé) postavy určitých schopností, což nicméně nebude zásadní změna oproti současnému stavu. Encouter je jen jiný název pro scénu (mimochodem encounter znamená nejen se s někým střetnout, ale i někoho nebo něco potkat - tudíž šířeji brato jde o to, že se setkáš s nějakým problémem, hrozbou, zdrojem či odměnou) a nezaznamenal jsem zatím případ, kdy byl problém odlišit začátek a konec scény/encounteru. Prostě ve chvíli, kdy postava si může na minutku kecnout na zem a nic nedělat ani se s ní nic neděje tak to je místo pro střih a konec scény/encounteru. Nevidím na tom nic světoborného.
Autorská citace #88
3.9.2007 16:56 - bigbythewise
Takze vlastne neomezene kouzleni, i kdyz porad *rozumne* omezene DM. Tohle zni lip. :o)
Autorská citace #89
3.9.2007 17:05 - andtom
bigbythewise: Však říkám, že vlk se nažere a ovce zůstane celá. Slabší nebo speciálky kouzla (jako třeba ten detect magic v Alnagově návrhu) neomezeně, aby někteří hráči nedostali tanec svatého Víta, že nemůžou dokola a dokola a dokola kouzlit. No a zbytek je vyčerpatelný. Ať se vyčerpávají spellcasteři stejně jako máchači mečem. A pozor, i při nebojových věcech jako je dlouhé vyjednávání nebo prohledávání prostoru postupem času ochabuje soustředěnost. To už je ale příliš, to tam určitě nedají.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15490698814392 secREMOTE_IP: 18.191.88.249