Colombo píše:
Nicméně, otázka je, nakolik to ten neúspěch dělá zajímavé a nakolik je to total fail situace.
To už není záležitost statistky jako spíše dalších mechanik. Třeba pokud strážce někoho odhalí - nebo ještě lépe napřed "získá podezření", záleží na tom, zda někdo může neúspěšné postavě nějak pomoct vlastní (předpokládejme vysokou) schopností. Pokud už jsou prozrazeni, bývá kámen úrazu v tom, že v DnD/DrD a podobných hrách často není možno takové strážce jedním útokem vyřadit, aby nestihl způsobit poplach - nastoupí klasická série hodů na boj, ale křik už pravidla obvykle nijak neupravují. Atd. Nepřeskočit propadlo bývá taky dost velký vopruz, pokud neexistuje mechanika pomoci.
Samozřejmě série úspěchů je zcela nezajímavá a pravidla by se jí měla vyhýbat, ale o to víc je třeba rozebírat, co vlastně znamená neúspěch.
LokiB píše:
Jestli se dá pro první skupinu udělat "neúspěch zajímavý", je fakt otázka. Protože jim principielně vadí ten neúspěch.
Občas vidím jako problém, že uvažujeme v zaběhlých schématech, třeba v duálním výsledku úspěch/neúspěch, i když třeba ve stylu "ano, ale..." nebo "ne, i když ..." To je tedy dané nastavením celé naší společnosti, RPG v tomto směru jen reflektuje tenhle styl uvažování, ale stejně si občas říkám, že by bylo lepší neuvažovat při hře v takto vyhraněných kategoriích.
Třeba když Peter Parker celkem snadno vyřídí školního hrubiána, tak je to z hlediska boje úspěch, protože vyhrál, ale z hlediska jeho vztahu s holkou neúspěch, protože "je divnej a násilnickej". Stejně tak je to něco-jako-neúspěch v jeho životě, protože neví, co se s ním děje, ale přitom jako-úspěch, protože si díky tomu může začít vydělávat.
Tím chci říct, že plížení okolo stráže může být dobré, a vyhnout se mu může být úspěch - ale třeba by prozrazení vedlo k tomu, že jim strážný poradí snazší cestu, protože je v odboji, nebo jim řekne, že krást královskou korunu nemá smysl, protože je to jen pozlacený plech se sklem, protože ji král musel už dávno prodat, atd.
Samozřejmě že dostat se k tomuto při přemýšlení o úspěchu vyjádřenému procenty dost dobře nejde.
sirien píše:
Bych jako poznamenal na kraj, že moderní systémy mají pro tyhle účely mechaniky umožňující celo-týmové ověření, které se obvykle tak nebo onak ověřuje především podle nejschopnější postavy
Pokud to má smysl, tak proč ne. Z logiky věci ale schopnost nejschopnější postavy nemusí být ostatním nic platná. Ale to už bychom asi zbytečně odbíhali od tématu.