RPG odborně

ShadoWWW
29.5.2014 09:52
Autorská citace #1
29.5.2014 09:52 - ShadoWWW
Hodně se v poslední době na zahraničních fórech diskutovalo o licenci k 5E a jestli bude, nebo nebude mít OGL. Když vyšel poslední článek Legend a znalostí o PDFku pro začátečníky zdarma, vyvolalo to diskuzi, nakolik to indikuje, že 5E nebude mít OGL a SRD a jediný volný materiál bude ono PDF.

Dokonce to zašlo tak daleko, že jeden diskutující vytvořil na oficiálním fóru vlákno s názvem WotC oznámili, že OGL nebude, kde se odkazoval na domněnku, že PDF zadrma znamená žádné SRD a OGL, načeš to MM na četné dotazy na twitteru dementoval, že nic takového neoznámili a admini na fóru přejmenovali vlákno na Spekulace: WotC v podstatě oznámili, že OGL nebude.

MM proto nejspíš dnes mimořádně vydal tento článek ze série Legendy a znalost.
Autorská citace #2
29.5.2014 11:15 - sirien
Ten je teda tentokrát kryptickej jak Agatha Christie. Zajímalo by mě jak moc takové zatloukání odpovědi na otázku, která velmi zajímá nejen celou DnD, ale celou RPG komunitu koresponduje s jeho snahou dělat věci co nejlíp v kontextu community managementu...

Nemluvě o tom že je poměrně jasné jak se věci mají. Komunita chce OGL, cokoliv jiného je špatná volba co lidi naštve nebo zklame.
Autorská citace #3
29.5.2014 11:20 - ShadoWWW
Ono je zajímavé, že v článku mluví jen o dobrodružstvích tvořených fanoušky a WotC, ale ne o dobrodružstvích vytvářených firmami třetí strany.

Jinak můj osobní tip je, že ten jejich "program na začátku roku 2015" bude něco jako App Store. Tedy kdokoliv se může pokusit prodat cokoliv, ale přes Wizardy. Je to teda čistě má spekulace vycucaná z prstu a realita může být úplně jiná, ale tak to na mě působí z indícií, které jsem viděl.
Autorská citace #4
29.5.2014 11:33 - York
ShadoWWW píše:
edy kdokoliv se může pokusit prodat cokoliv, ale přes Wizardy.


Očividně tedy ne cokoliv, ale jen to, co Wizardi schválí. Což Mike naznačuje tím, že budou chtít kontrolovat kvalitu toho, co pro DnD vzniká (a zároveň se podílet na ziscích, že).
Autorská citace #5
29.5.2014 11:42 - ShadoWWW
York: Však tak přesně to funguje i na App Store. Malá část z každé platby jde Applu, zbytek autorovi. A když svou aplikaci dáváš na App Store, tak než se veřejně vystaví, prochází schvalovacím procesem Applu. Známý je případ, kdy $10 aplikace slibovala, že promění váš iPhone v baterku, a jediné, co dělala, že zobrazila na displeji bílou barvu a zvýšila podsvícení na maximum. Kvůli stížnostem na tuto aplikaci zavedl Apple schvalovací proces.
Autorská citace #6
29.5.2014 11:53 - Colombo
ShadoWWW: podobný model teď chystá Epik se svým Unreal Tournamentem. Hra má být zdarma a mají vydělávat na ingame obchodu s user-made obsahem.
Autorská citace #7
29.5.2014 11:57 - Gurney
Mearls mlží až se mu od klávesnice kouří...

Tipnul bych si že za tou dojemnou starostí o kvalitu fanovských doplňků (který jsou btw mnohdy lepší než co vypotí placenej wizardí tým) se svádí boje o OGL. Komunita by ho určitě chtěla, část lidí z WotC dost možná taky, ale pár zasloužilých konzervativců evidentně sedí na prameni a ani nedávné zkušenosti s 4e a vznikem Pathfinderu nebo s fanovským přepsáním AD&D 1 do identického, ale OGL kompatibilního OSRIC s nimi nepohnou.
Autorská citace #8
29.5.2014 11:58 - sirien
No jako souhlasilo by to s tou naznačenou cenzurou v článku. I s tím že chtějí nejdřív dodat rady pro tvorbu. A byla by to teda myslím epická demence.
Navíc zkoušet něco takového s nesmrtelnou OGL pro 3e, komunitou která si stále pamatuje jak ji ještě nedávno rvali nervy, s Paizem co se cítí a deklaruje být novým market leaderem po boku a firmami jako Evil Hat (nemyslím přímo EH, jen ten jejich loni předvedený fan based business model) v zádech... to mi přijde jako tržní sebevražda pro budoucí učebnice.
Autorská citace #9
29.5.2014 12:08 - Gurney
Že bych si počkal až na Fivefinder? :)
Autorská citace #10
29.5.2014 13:23 - Vojtěch
Mno, leda že by jim to čmajzli Koboldi ;)
Autorská citace #11
29.5.2014 15:54 - Alwaern
Zajímavý postřeh, se kterým se ztotožňuji, z enworld.org "Calling bullshit on OGL after reading that (L/L article)!"
Autorská citace #12
29.5.2014 16:46 - ShadoWWW
Tím prohlášením to každopádně nezklidnili, na fórech to vře dál a dostali se do blbé pozice:
- Fanoušci chtějí OGL (více méně z principu) a chtějí jasné prohláčení, jestli OGL ano, nebo ne.
- Hasbro Wizardům nejspíš v tuto chvíli nedovoluje o tom veřejně jasně promluvit
- Wizardi by nejspíš chtěli co nejotevřenější licenci, aby vyšli fanouškům vstříc, ale chtějí předejít Fivefinderu.

Jsou v jiné pozici než Paizo, který nedával peníze na vývoj nového systému a převzal zadarmo v té době nejlepší systém. Navíc jejich obchodní model je založen na dobrodružstvích, ne na pravidlech. Bylo by to podobné, kdyby fanoušci požadovali, aby Pathfinder Path byl zadarmo.

Fate Core je nesporný úspěch, ale firma typu WotC pod Hasbrem si komunitní model nemůže dovolit.
Autorská citace #13
29.5.2014 16:49 - ShadoWWW
Napaají mě další náměty k diskuzi:
- Potřebuje pátá edice OGL? V čem mu pomůže?
- Jak zabránit Pathfinderu 2e vycházejícímu z D&D 5E? A jde to vůbec? Je to žádoucí? Vždyť každá jiná edice má svůj klon, tak proč ne 5E?
Autorská citace #14
29.5.2014 17:02 - Alnag
Pathfinder je ale jen důsledek opuštění OGL. Nikoliv OGL jako takové. K žádnému FiveFinderu nedojde, pokud WotC zase neoopustí fanoušky 5E (tak jako to udělalo se 3e - zjevně zcela chybně).
Autorská citace #15
29.5.2014 17:39 - sirien
Alnag: Jenže všichni víme, že v RPG prostředí neexistuje právní zábrana na zkopírování systému, stačí se jen vyhnout těm samým formulacím a dát věcem trochu jiné názvy.
Pokud 5e nechytí opuštěné fanoušky 4e, tak se takový tah proti 4e nabízí sám - pokud WotC něčím dopálí komunitu (třeba dementním licencováním) aniž by 5e byl skutečný zázrak a Paizo si dál potáhne svojí "we know what we do" linii, tak se nevrátí ani původní fanoušci 3e.

ShadoWWW píše:
Fate Core je nesporný úspěch, ale firma typu WotC pod Hasbrem si komunitní model nemůže dovolit.

Technicky vzato, proč ne? Fate vydělává. Problém je, že Evil Hat je relativně malé studio - kdyby mělo prostředky co má WotC, mohlo by vydávat hafa věcí ročně. Fate je universálnější systém, takže by hravě mohly rozjet několik linií napříč settingy, plus mají svůj focus na pulp a DF...
Autorská citace #16
29.5.2014 18:00 - Vojtěch
Spíš Fourfinder pokud se čtyřkaři budou cítit ošizení v dostatečné míře (i když tady už částečně úřaduje 13th Age). Fivefinder bych čekal až pokud 5e bude zase měněna za novou edici, pokud se ovšem bude týkat dostatku lidí.
Autorská citace #17
29.5.2014 19:08 - Sosáček
ShadoWWW píše:
Kvůli stížnostem na tuto aplikaci zavedl Apple schvalovací proces.

To tezko. Apple mel schvalovaci proces od zacatku, a jeho hlavnim ucelem je omezovani konkurence, ne nejaka uzivatelska spokojenost.

Ostatne u wizardu je to stejne. Jsem zvedavy, jestli si taky budou rikat tretinu trzby, nebo vic, nebo min.
Autorská citace #18
29.5.2014 20:47 - ShadoWWW
Sosáček: Úplně na začátku při založení App Storu tam žádné omezení nebylo. Apple si bral jen určitý podíl ze zisku, ale každý mohl dát na store cokoliv chtěl a za jakoukoliv cenu. Schvalovací proces přišel až později, i když docela záhy.

sirien: Nejde to z mnoha důvodů. Z hlediska účetnictví, rozdělení zisku, protože v akciovce toky peněz a zadávání práce fungují jinak. Ve velkých korporacích je hromada interních procesů. Bylo by to procesně tak složité, že je mnohem jednodušší to nechat na třetích stranách. Nám to může přijít nesmyslené, ale logika korporátů je úplně někde jinde.

Nejspíš hlavně čekají, kolik prodají příruček v úvodní fázi a podle toho se rozhodnou, nakolik chtějí otevřít prostor třetí straně. R&D jsou vývojáři a je pravděpodobné, že licenci má v kompetenci spíš právní oddělení Hasbra, na kterou nikdo z R&D nemá vliv. Je možné, že se o tom na právním oddělení ještě ani nedohodli.
Autorská citace #19
29.5.2014 21:47 - ShadoWWW
Hodně lidí diskutuje, jestli by existoval Pathfinder, kdyby neexistovala OGL. Já myslím, že ano, stačí se podívat na OSRIC nebo 13th Age, které taky vznikly na základě popularity předchozích edic, aniž by měly OGL.

OGL je důležitá pro síťovou externalitu, tedy teorii, že pro RPG firmu je nejdůležitější prodejnost a ta úzce souvisí s popularitou hry. Čím je hra populárnější, tím má firma větší zisky. Aby byla hra nejpopulárnější, musí mít nejlepší (největší) podporu. To znamená co nejvíc doplňkových příruček a dobrodružství.

Problém je, že rozpočet WotC by neutáhl prodej příliš mnoha doplňkových příruček a dobrodružství, jejich prodeje totiž tvoří jen zlomek prodejů základních příruček, ale namáhavost jejich tvorby je velká. Vydávat málo doplňkových příruček a dobrodružství znamená, že hra vypadá jako "málo podporovaná" a její popularita klesá. Mohou je ale tvořit a prodávat malé firmy třetí strany, které mají dohromady dostatečnou kapacitu a přitom je pro ně menší zisk zajímavý. A Wizardy to nestojí ani dolar.

Když máte hru, která má nejlepší podporu a je nejpopulárnější, každý hru zná a umí ji hrát, lehce pro ni najde materiál. Bere se jako "výchozí". Populárnější ale neznamená lepší. Každá konkurenční RPG firma se snaží bojovat s D&D tím, že se snaží přijít s lepší hrou. Pokud ale přijmeme teorii síťové externality, tak bez lepší podpory je to předem prohraná bitva. Úspěch Pathfinderu je dán právě tím, že díky OGL si dokázal vybudovat lepší podporu než D&D.
Autorská citace #20
30.5.2014 00:57 - Vojtěch
Mno, Pathfinder sice má dost produktů třetích stran, ale myslím, že by se utáhnul i sám díky Paizácké podpoře.

13th Age je pod OGL. Myslím, že jsem někde na Paizo fórech viděl debaty v 4E sekci, kde se dohadovali, že pokud by někdo pod OGL udělal něco jako 4E, tak Wizardi mají celkem smůlu a museli by to strávit. Nevím nakolik je to věrohodné a jak by to vypadalo v konfrontaci s jejich právním systémem, ale asi to není zcela nereálné.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084082126617432 secREMOTE_IP: 54.173.43.215